donequote:Op maandag 30 januari 2006 20:53 schreef RonaldV het volgende:
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
Aah! de eerste klant!quote:Op maandag 30 januari 2006 20:52 schreef blackbully het volgende:
wat is de waarde van een stop?
Niet doen wat je camera zegt! Je moet je camera wel in (M)anual mode zetten. En dan stel jij je camera in zoals hij aangeeft. (stel: f/4 bij 1/60 sluitertijd). Om 1 stop te overbelichten draai jij de f-stop van f/4 naar f/2.8, dan gaat er 2 keer zoveel licht door.quote:en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
halve stops en derde stops zijn kleinere stapjes van hele stops.quote:ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
De f-stop getallen zijnquote:iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
bracketing: soms maakt je cam wel eens foutjes bij het berekenen welke stop en welke sluitertijd voor die ene opname precies goed is.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef CrazyCharlie het volgende:
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?quote:Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
Het kan natuurlijk niet echt. Elk glas reflecteert wel licht. Nu gooien ze over het glas een coating die dat moet voorkomen, maar als je in je lens kijkt zie je al reflectie. Canon kwam een keer op de proppen met een .95 lensquote:Op maandag 30 januari 2006 22:24 schreef lostminds het volgende:
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Hele lap tekst ja, maar het klopt niet helemaalquote:Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4
De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.
een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.
Pffff...hele lap tekst
gefixed. Met nederlandstalige linkquote:Op maandag 30 januari 2006 22:47 schreef lostminds het volgende:
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje![]()
linkje doet het niet goed trouwens
Ja, je hebt gelijk.quote:Op maandag 30 januari 2006 23:00 schreef Gizz het volgende:
<technisch verhaal>
Eh, er werd gevraagd om stops in het algemeen, en jij begint meteen met een hele lap over f/stopsquote:Op maandag 30 januari 2006 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
als je uitgaat van 300 dpi (standaard drukwerk) dan is zonder kwaliteitsverlies 13 x 18 cmquote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:10 schreef MisterTata het volgende:
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:
Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?
Alvast bedankt![]()
Dat kon altijd al, je mag gewoon je eigen topic openen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
klopt, je hebt 3 factoren die van invloed zijnquote:Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?
je zou eens kunnen kijken naar een 50mm prime lensquote:Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
tx, namens alle experts en vragenstellersquote:Op woensdag 1 februari 2006 08:14 schreef Puckzzz het volgende:
Goed topic 14.gif!
Nee hoor, maar met een SLR heb je als fotograaf meer vrijheden dan met een compact camera, dus dan lijkt het zo. En omdat niet iedere compact camera hetzelfde is (een baby SLR is ook eigenlijk een compact tenslotte), kan ik daar niet een algemeen antwoord op geven.quote:Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?
Zo te zien gevruikt Sony OEV ipv EV (exposure value, oftewel belichtingswaarde naar ik meen) OEV zou Original Exposure Value betekenen.quote:Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?quote:The most powerful optical zoom (36 – 432mm f/2.7-f.3.5)
enquote:Optional 500D (58mm) close up lens gives the opportunity for interesting and experimental macro photography.
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?quote:optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.quote:Haal je onderwerp dichterbij met deze TC-DC58B teleconverter van Canon. De TC-DC58B is bestemd voor de Canon PowerShot S2 IS en biedt een optische zoom van 1,5x.
inderdaadquote:Op woensdag 1 februari 2006 09:22 schreef Werewolf het volgende:
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.
Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5
Dat laatste zal op het diafragma slaan.
Je sensor van de S2 is veel kleiner van formaat dan die van zo'n 'ouderwetse' filmcamera. Dus de absolute waarde van je lens is 6.0mm-72.0mm; maar in vergelijking met het traditionele filmrolletje (de zo genaamde 35mm formaat) is je lens vergelijkbaar met eentje die een brandpunt van 36mm – 432mm heeft!quote:Nu lees ik op DPreview het volgende:
[..]
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?
En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
[..]
en
[..]
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?
De optische zoom is makkelijk te berekenen maar zegt op zich niet zoveel. je deelt de hoogste waarde door de laagte en voila, je hebt je zoom waarde. 72/6=12x zoom.quote:En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
[..]
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:
Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
ehm hoe bedoel je?quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
de sensor van de S2 is 1/2.5 inch groot en dan is 6.0-72.0mm hetzelfde als 36-432mm bij 35mm film. dat laatste begrijpen de meeste mensen die fotograferen beter, omdat ze gewend zijn aan 35mm film; de verhouding van de sensor grootte (1/2.5 inch en de brandpunt van de zoom (6.0-72.0mm) is bij 35mm film dus 36-432.quote:Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36- 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
Groothoek (wide angel) is iets anders dan breedbeeld. Breedbeeld is maar een beel formaat, zoals 16:9 bij TV of panorma bij foto. (eigenlijk een andere uitsnede van het te fotograferen beeld).quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
[..]
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
Ja, in feite wel.quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
[..]
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?quote:Vergroot uw zoombereik met optionele groothoek- en teleconverters naar een indrukwekkende 27mm - 648mm.
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...
Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
[..]
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!
Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.
Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
ow ik denk dat ik het verkeerd formuleer, want ik weet het effect wat hij bedoeld, alleen ik snapte niet hoe hij erbij kwam dat ik groothoek zou hebben gebruikt, want dat had ik naar mijn weten niet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:52 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
Ja het is een opzetlens...quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:31 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.![]()
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Bond het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.
Zelf heb ik een Sony P120
Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
ik denk dat je dat moet zien, ik heb alleen niet zo gauw een voorbeeld bij de hand....quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
je 12x zoom word met een factor 1,5 vergroot. Volgens de wiskunde is 12x1,5=18, wat overeenkomt met 648/36quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:04 schreef Werewolf het volgende:
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...
Standaard heeft heeft de camera 36-211; 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.
Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."
Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...
Welke rekensom moet ik maken?
Dpreview:quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:45 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....quote:Covering most shooting requirements, optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Je rekensommetje klopte idd. DPR heeft het over van 27 naar 648, en dat is wel 24x.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef Werewolf het volgende:
Dpreview:
[..]
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....
Bedankt!
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:06 schreef sararaats het volgende:
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner
het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's
ik heb een HP photosmart 635
waar kan ik het topic vinden?quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
Daar is geen topic over, dus je kan er een topic over openen....quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:10 schreef sararaats het volgende:
waar kan ik het topic vinden?
mijn excuses
waar heb je hem gekocht?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.
Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebbenquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Puckzzz het volgende:
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm
De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
alleen de vignettering eraf gecropt, daar heb je helaas wel last van.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:50 schreef Bond het volgende:
[..]
waar heb je hem gekocht?
[..]
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euroquote:Op woensdag 1 februari 2006 14:54 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
die zit erbij hoor, en bij KB heb je 'm nog voor het weekend in huis als je 'm vandaag besteld.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:59 schreef Bond het volgende:
[..]
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euro
zal iedere fotograaf zo'n "snap-on" verkopen?
Jongens ( m/v ), mag het weer gewoon on topic? Het bespreken van harde waren kun je doen op andere plekken, desnoods in de slowchat.quote:Op woensdag 1 februari 2006 15:21 schreef Shark.Bait het volgende:
heee! het topic!!! Wat doe je?
Camera specifieke zaken (zoals het aankopen van spullen) gaarne ergens anders bespreken
Het kan ook de foutmelding zijn dat je je diafragma niet op de hoogste cijfertjes hebt staan geloof ik. Misschien per ongeluk aan een wieltje gedraaid?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:20 schreef Kleintje het volgende:
Ik wil nu net een paar bloemen fotograferen.
Ik ben nog newbie, dus ik doe alles nog automatisch.
Maar... ik krijg dan FEE in het beeld, knipperend.
Hoe kan dit? Dit heb ik al meerdere malen gehad. Vaak als ik de camera ff uitzet en ik probeer het later opnieuwd, dan kan het wel.
Ik krijg hem dan gewoon niet meer scherpgesteld..
Dat is em idd, je moet je diafragma op het hoogte (meestal oranje) getal zetten.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:52 schreef pea4fun het volgende:
Het kan ook de foutmelding zijn dat je je diafragma niet op de hoogste cijfertjes hebt staan geloof ik. Misschien per ongeluk aan een wieltje gedraaid?
hebben jullie het over een ouwe analoog ofzo?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat is em idd, je moet je diafragma op het hoogte (meestal oranje) getal zetten.
iso waarde hoog zettenquote:
Je treft het wel en niet.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:30 schreef Mister.Ed het volgende:
Goed ff als newbie ook een vraag stellen. Met een beetje zonder nadenken heb ik een Canon 350D gekocht omdat ik dacht dat deze mooie foto's zou maken. Nu blijkt dat je dus een behoorlijke kenner moet zijn wil je met zo'n camera overweg kunnen.
Zijn er ergens in nederland workshops waar ze je leren omgaan met een digitale spiegel reflex camera zonder dat je giga ervaring in de fotographie moet hebben ?? Of zijn er met mede Fokkers een meeting op te zetten om de newbies een beetje op weg te helpen ???
Wat RonaldV zei, en om te beginnen alleen in de "P" stand fotograferen, dat scheelt een heleboel...quote:Op maandag 6 februari 2006 21:30 schreef Mister.Ed het volgende:
Goed ff als newbie ook een vraag stellen. Met een beetje zonder nadenken heb ik een Canon 350D gekocht omdat ik dacht dat deze mooie foto's zou maken. Nu blijkt dat je dus een behoorlijke kenner moet zijn wil je met zo'n camera overweg kunnen.
Zijn er ergens in nederland workshops waar ze je leren omgaan met een digitale spiegel reflex camera zonder dat je giga ervaring in de fotographie moet hebben ?? Of zijn er met mede Fokkers een meeting op te zetten om de newbies een beetje op weg te helpen ???
Uhm, ik snap het eventjes niet. Het is dus een kwestie van gewoon accepteren? En het is wel degelijk een fout? Of begrijp ik het nu verkeerd?quote:Op maandag 6 februari 2006 22:46 schreef blackbully het volgende:
das dus een nikon.
heeft mijn D70 ook last van.
Ok, ik zal er ook eens mee gaan experimenteren. Iig bedankt.quote:Op maandag 6 februari 2006 23:12 schreef blackbully het volgende:
ik laat hem gewoon doen wat hij altijd doet
soms belicht ik wel iets over maar das vaak maar 1/3 stop.
maar das afhankelijk van wat je zelf mooi vind
heb je gelijk in.quote:Op maandag 6 februari 2006 23:19 schreef lostminds het volgende:
als hij met z'n d50 op 1/15 uitkomt en de rest op 1/30 dan istie al een hele stop overbelicht (ten opzichte van de rest dan)
Hm, dan zal ik voortaan dequote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:00 schreef lostminds het volgende:
vervlogen tijden
hema kan ook op 4:3 afdrukken
Omdat de gemiddelde consument zijn foto's bekijkt op een 4:3 monitor en de plaatjes dan beeldvullend wil zien. Stamt ook nog uit de tijd dat digicams een te lage resolutie hadden om een normale afdruk te krijgen, dus toen werden de foto's al helemaal alleen op een beeldscherm bekeken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:55 schreef Ringo het volgende:
Waarom die 4:3 formaten als 3:2 de standaard is?
Vandaar. Dus ik kan bij de HEMA (en neem aan ook bij andere zaken) ook grote afdrukken (32 x 24 of iets dergelijks) laten maken?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:05 schreef Gizz het volgende:
Omdat de gemiddelde consument zijn foto's bekijkt op een 4:3 monitor en de plaatjes dan beeldvullend wil zien. Stamt ook nog uit de tijd dat digicams een te lage resolutie hadden om een normale afdruk te krijgen, dus toen werden de foto's al helemaal alleen op een beeldscherm bekeken.
Zal zekers de topics in de gaten gaan houden thanksquote:Op maandag 6 februari 2006 21:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je treft het wel en niet.
Het slechte nieuws is: we hebben net een meet gehad.
Het goeie nieuws is, we meeten regelmatig.
Volg de topics hier, en je kunt altijd wel ergens aansluiten.
Uit een ander topic:quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...
Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:10 schreef djengizz het volgende:
Das geen korte vraag en zeker ook geen kort antwoord. Om maar alvast met één antwoord te beginnen:
tooltje om focal length te vergelijken.
Ik ga over 3 weekjes naar de sneeuw en wil dan ook veel foto's gaan maken met mijn cam Sony DSC-F717 5Mp cam. Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:19 schreef Shark.Bait het volgende:
Tegenwoordig kan het bijna niet fout gaan. Bijna, want voor sneeuw bijvoorbeeld moet je de camera foppen door je foto te overbelichten met ongeveer 1 stop. En omdat je dat niet van te voren precies weet ga je....precies, bracketten
Ook voor binnefotografie met flitser kan je beter bracketten, en natuurlijk voor die situatie waar je misschien DE foto van je leven aan het maken bent maar niet de tijd hebt om het te controleren: bruidsreportage, vakantie, sneeuw, feestje 's avonds...
Even afgezien van de belichting zou ik een polafilter aanraden..quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:48 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
Ik ga over 3 weekjes naar de sneeuw en wil dan ook veel foto's gaan maken met mijn cam Sony DSC-F717 5Mp cam. Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.
Je overbelicht ten opzichte van de camerameting. De belichting is dan goed.quote:Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.
Lichtweerkaatsingen van sneeuw zijn niet gepolariseerd. Voor een blauwere lucht helpt het natuurlijk wel.quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:03 schreef diedrick het volgende:
[..]
Even afgezien van de belichting zou ik een polafilter aanraden..
Dat valt nog te bezien...quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:45 schreef GenesiZ het volgende:
Thanx voor de tip. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Die polafilter ga ik niet aanschaffen. Na de wintersport ga ik een D50 bestellen en volgends mij past de polafilter daar niet op.
zit je lens los?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:28 schreef Gose het volgende:
Ik heb net met mijn kitlens van mn 350d (18-55 USM) een paar plaatjes gemaakt, maar als ik automatisch scherpstel dan springt het onderwerp een stukje naar links. Druk ik nog een x de ontspanknop half in dan gaat ie weer een stukkie naar rechts. Ik hoor um ook wel scherpstellen, maar het onderwerp moet toch niet van links naar rechts schuiven (ook al is het maar een klein stukje...)?! hoe kan dit?
Dat heb ik ook. Ik vraag me wel eens af of hij hierdoor wel goed focust, maar ik heb nog niet echt kunnen vergelijken.quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:35 schreef Gose het volgende:
als ik aan de voorkant voel dan zit er wel een klein beetje speling in maar niet abnormaal, minder dan bij mijn 50mm 1.8 dus denk dat dat het probleem niet is.. ik hoor ook geen gerammel ofzo als ie scherpstelt, hij springt alleen een stukkie :S
Ben niet echt een expert, maar een polarisatiefilter en een grijsfilter zijn verschillende dingen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef sgoldie het volgende:
dan heb ik ook nog een vraag, kan iemand mij kort uitleggen wat het voordeel is van verschillende gekleurde polarisatiefilters? Waarom zou je een grijs filter bijvoorbeeld willen gebruiken?
Het is niet alleen een neveneffect, het kan ook juist het beoogde effect zijn. Een polarisatie verwijdert verstrooid licht, waardoor de lucht inderdaad blauwer wordt en maakt kleuren soms wat intenser. Het hangt af van de stand van de camera ten opzichte van de zon en de stand van het polarisatiefilter hoe sterk het effect is. Helaas heeft het wel een prijs, het kost je ongeveer 2 stops licht.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:45 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Een polarisatiefilter gebruik je om spiegelingen uit water of glas te krijgen en heeft als leuk neveneffect dat je luchten blauwer worden (onder een bepaalde hoek)
Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.quote:Een grijsfilter (volgens mij hetzelfde als een neutral density filter) gebruik je om overbelichten tegen te gaan bij langere sluitertijden. Als je bijvoorbeeld stromend water zo'n zacht effect wil geven.
Ook een grijs- of ND-filter kun je in NL goed gebruiken hoorquote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:40 schreef SlaadjeBla het volgende:
Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.
Hij moet circulair zijnquote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:51 schreef sgoldie het volgende:
ah relaxt, dus een polarisatiefilter is altijd handig om te kopen als je een keer naar een zonnig land op vakantie gaat, of op zonnige dagen in nederland?
Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van zon filter (behalve dat hij op de lens past)? Kan je die er ook standaard op laten zitten net zoals zo'n doorzichtige filter?
Het ziet eruit als 'natuurlijke schimmel'. Veel op vochtige plekken geweest?quote:Op zondag 12 februari 2006 22:27 schreef Schanulleke het volgende:
Is zoiets te verhelpen, en zo ja, hoe, en de altijd belangrijke vraag: hoeveel gaat mij dat kosten?!'
ze kunnen het meteen.quote:Op zondag 12 februari 2006 22:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb wel de blaasbalg geprobeerd, maar ik krijg niet de indruk dat dat veel helpt. Morgen eens langs een speciaalzaak om de sensor te laten reinigen. Moet je je camera daarvoor missen, of kunnen ze dat meteen?
Komt doordat je belichtingscomputer ervan uitgaat dat wat hij ziet gemiddeld grijs is. De belichting die hij dus geeft zorgt er dus voor dat je foto gemiddeld grijs is.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:18 schreef immortalsean het volgende:
volgende week ga ik op ski-vakantie en wil ik met m'n eenvoudige analoge Canon eos3000 (met +-35-70mm lens) mooie foto's op de piste kunnen maken, en volgens mij gaf sneeuw een nogal grijs beeld,
mijn flitser is te sterk, ik wil die een beetje afzwakkenquote:Op maandag 13 februari 2006 23:50 schreef Gizz het volgende:
Saraats: je moet ook eerst 3x ondersteken na een evaluatie dmv. een paarskaart meting met volle batterijen en een stopwatchhorloge.
Met andere woorden: wat is je vraag? Wat lukt er niet? Je schiet geen verschil tussen foto's met flits en zonder flits? Of zie je geen verschil tussen met flits en met flits + lamp?
Ik kan van je huidige bericht weinig chocola maken
HP Photosmart 635quote:Op maandag 13 februari 2006 23:53 schreef Gizz het volgende:
Welke flitser heb je en welke camera?
Of moeten we dat raden?
je flitser kan niet harder en zachter gezet wordenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:01 schreef sararaats het volgende:
[..]
HP Photosmart 635
digitale camera dus
Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:39 schreef lostminds het volgende:
[..]
je flitser kan niet harder en zachter gezet worden
toestel is vol automatischquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:44 schreef Gizz het volgende:
[..]
Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passen
dan gaattie waarschijnlijk feller flitsen, ben je weer terug bij afquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:55 schreef Gizz het volgende:
Of op actie zetten dus
En als de flitser een e-ttl techniek gebruikt, dan wordt ie waarschijnlijk ook aangepast met de belichtingscompensatie (en dat laatste heeft hij wel volgens dpreview).
Het is een 62mm (diameter) filter. Waarschijnlijk een UV of polarisatiefilter. Is het een donker glaasje, dan is het een polarisatiefilter. Is het een transparant glaasje, dan een UV filter. Deze zit er op om de lens te beschermen en UV licht te filteren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
B+W is gewoon het merk van het filter/voorzetlensje. Kijk hier maar eens http://www.schneideroptics.com/ dan bovenin op filters klikken. Ik weet zo niet wat de 62E is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.
Ook veel lensen voor een analoge spiegelreflex camera (Asahi Pentax)
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
Hoi, welkom. Ik ken het. het is een filter waardoor je 1 stop licht verliest (1x) De rest heeft de rest hierboven al gezegd. Ik ken het merk, ik koop bijna altijd van hetzelfde merk filtersquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.
Ook veel lensen voor een analoge spiegelreflex camera (Asahi Pentax)
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
Hmm nee, dat is het enige wat ik kon vinden, hij zat trouwens op een 'Panagor Auto Wide Angle 28mm 1:2.5' filterquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Hoi, welkom. Ik ken het. het is een filter waardoor je 1 stop licht verliest (1x) De rest heeft de rest hierboven al gezegd. Ik ken het merk, ik koop bijna altijd van hetzelfde merk filters
Het is of een skylight of een UV filter. Staat er een 010 ergens? Want dan is het een UV filter.
Waarschijnlijk een UV filter. Die factor 1x is uit de oude doos voor meetzoekercamera's die geen ddl (door-de-lens) lichtmeting hadden en geven de correctiefactor voor de belichting aan.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.
Ook veel lensen voor een analoge spiegelreflex camera (Asahi Pentax)
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Hoi, welkom. Ik ken het. het is een filter waardoor je 1 stop licht verliest (1x) De rest heeft de rest hierboven al gezegd. Ik ken het merk, ik koop bijna altijd van hetzelfde merk filters
Het is of een skylight of een UV filter. Staat er een 010 ergens? Want dan is het een UV filter.
Tis volgens mij een UV filter, simpel google levert tenminste alleen maar 62E UV filters op. Panagor is volgens mij een best goed merk glas. en een 28 mm wide angle lens met 2.5 lichtsterkte mag er zeker wezen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Orealo het volgende:
Hmm nee, dat is het enige wat ik kon vinden, hij zat trouwens op een 'Panagor Auto Wide Angle 28mm 1:2.5' filter![]()
Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijkquote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:32 schreef PS het volgende:
[..]
Tis volgens mij een UV filter, simpel google levert tenminste alleen maar 62E UV filters op. Panagor is volgens mij een best goed merk glas. en een 28 mm wide angle lens met 2.5 lichtsterkte mag er zeker wezen.
Pentax was destijds een van de grote vijf merken kleinbeeldcamera's (Olympus, Nikon, Minolta, Canon en Pentax, niet noodzakelijkerwijze in die volgorde) en leverde prima spul. Leica laat ik ff, al was het alleen maar voor de prijzen, buiten beschouwing....quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:21 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijk
M42 heeft al heel groot voordeel dat alles op alles past. En met Takumar-Asahi-Pentax spullen heb je zowat het beste wat ooit op M42 gebied geproduceerd is (enkele exoten daargelaten). Het mooie is dat met behulp van de juiste adaptors deze lenzen ook passen op moderne digiflexen. Tijdens de Utrecht-meet hebben Xil en ik bijvoorbeeld nog wat gespeeld met (Wit) Russisch M42 spul op Nikon en Pentax DSLR's.
je filtert tijdens het fotograferen al wat oneffenheidjes eruit. Bijvoorbeeld in de huid. Pea en Re werken er veel mee, mischien kunnen die een beter antwoord geven dan ik. ik weet het wel zeker eigenlijkquote:Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:
Wat is bij analoge zwart/wit fotografie het voordeel van een rood filter?
Ik heb wel eens gelezen dat dat veel gebruikt wordt maar waarvoor is het?
Eigenlijk net zo als een geel filter, waarom zou je het willen gebruiken?
Voor huid tinten iets te versterken in zw/w is geel heel goed te gebruiken. Vooral voor vrouwen en kinderen, huidskleuren in natuurlijk licht. Donker geel is geschikt om de huid effen te maken en sproeten te verhullen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:
Wat is bij analoge zwart/wit fotografie het voordeel van een rood filter?
Ik heb wel eens gelezen dat dat veel gebruikt wordt maar waarvoor is het?
Eigenlijk net zo als een geel filter, waarom zou je het willen gebruiken?
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruiktquote:Op donderdag 16 februari 2006 11:27 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
rood: Word voornamelijk bgebruikt in landschaps en architectuur fotografie, het versterkt witte gebieden, zodat bijvoorbeeld wolken beter uitkomen tegen een donkerdere lucht.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar het ging hier om een rood filter, dus wat een groen blauw of pimpelpaars met gele stippen filter doet doet voor PVS niet terzake.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt
SRC?quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.
je vraagt eigenlijk iets camera specifieks, wat eigenlijk niet de bedoeling is van dit topic.. Maar wellicht dat iemand je ermee kan helpen.....quote:Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
Niet in mijn belevingswereld iig.quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:36 schreef corc het volgende:
Spiegel Reflex Camera? Of wordt dat nooit gebruikt?
heb je wat aan dit PDF manual van de SRT 102 ?quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.
Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
Ik word meteen als n00b ontmaskerd...quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:54 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Niet in mijn belevingswereld iig.
SLR is de algemene term...
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:
[..]
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:31 schreef djengizz het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:
Wit bestaat uit alle kleuren licht maar als je er een filter voor zet haal je toch ook hier kleur uit weg? (wat dus resulteert in een ander kleur dan wit)
En dat begrijp ik juist niet.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:00 schreef Gizz het volgende:
[..]
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.
Tablet PC een optie? zijn een stuk handzamer dan een laptop, je houdt ze vast als een kladblokquote:Op donderdag 16 februari 2006 23:52 schreef blackbully het volgende:
Even een product vraagje,
een kennis van mij zit met een luxe probleem.
hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
hij bezit een epson fotovieuwer.
deze:
[afbeelding]
probleem is dat deze dus geen 45mb RAW aan kan.
iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf
een laptop mee nemen is niet een optie. het moet een handzaam apparaat wezen.
thanx alvast
Wat ik heb geleerd is < 50 is groothoek, 50mm is een standaard lens, > 50 is een tele. Overigens gebaseerd op een analoge camera, dus zonder de cropfactor.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:42 schreef lostminds het volgende:
probeer het hier maar ff dan
ik ben bezig met een overzichtje van lenzen maar weet eigenlijk niet zo goed wat waar ophoudt en begint
< 10mm fisheye
10-20 mm groothoek
20-70 mm normaal
> 70 mm telelens
klopt dit een beetje?
Kijk eens op de site van lumiquestquote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:51 schreef Gose het volgende:
Ik heb nog een vraagje
Hoeveel helpt een omnibounce, ik heb een dikke week een 430EX en vind het allemaal prachtig, maar soms hoor je mensen zeggen dat het licht meer gebroken moet worden dat je dan een gelijkmatiger verdeelde flits krijgt (heb ik dit goed begrepen?). Maar hoeveel helpt het nou echt?? heeft iemand foto's van met en zonder omnibounce? en in de 430EX zit al een klein diffusertje...deze doet volgens mij hetzelfde maar helpt een omnibounce dan nog beter??
Ik zag trouwens net dat ik wel een geel, blauw en rood fliter voor op mijn flitser heb.quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:
Wat is bij analoge zwart/wit fotografie het voordeel van een rood filter?
Ik heb wel eens gelezen dat dat veel gebruikt wordt maar waarvoor is het?
Eigenlijk net zo als een geel filter, waarom zou je het willen gebruiken?
Ok thnx, wat ik bedoel noemen ze dan de ultrabounce denk ik, je ziet inderdaad wel redelijk wat verschil als het licht meer wordt gebroken, maar nou moet ik nog zien te achterhalen of het verschil tussen de ingebouwde diffuser of een omnibounce groot isquote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:03 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Kijk eens op de site van lumiquest
dat is een beetje erg kort door de bochtquote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:00 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Wat ik heb geleerd is < 50 is groothoek, 50mm is een standaard lens, > 50 is een tele. Overigens gebaseerd op een analoge camera, dus zonder de cropfactor.
Nee, dat is voor kleurfotografie. Met die filters match je de kleurtemperatuur van je flitser met het bestaande omgevingslicht.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:12 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik zag trouwens net dat ik wel een geel, blauw en rood fliter voor op mijn flitser heb.
Werkt dat naar het zelfde princiepe?
Als je iemand iets wil uitleggen over het verschil in lenzen bereik je met "groothoek" net zo weinig als met het noemen van de brandpuntsafstand, zo'n overzichtje schiet te kort. Dat terzijde, wat hierboven stond is zoals ik het geleerd heb, maar zoals ik al zei is het rekbaar. Wel is het zo dat een 50mm lens een standaardlens genoemd wordt.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:22 schreef lostminds het volgende:
[..]
dat is een beetje erg kort door de bocht
het is de bedoeling om mensen een beetje het verschil duidelijk te maken tussen al die verschillende lenzen
http://wiki.fok.nl/index.php/Objectiefquote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:22 schreef lostminds het volgende:
dat is een beetje erg kort door de bocht
het is de bedoeling om mensen een beetje het verschil duidelijk te maken tussen al die verschillende lenzen
Ah dus TL Tungsten enzo?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:06 schreef Gizz het volgende:
[..]
Nee, dat is voor kleurfotografie. Met die filters match je de kleurtemperatuur van je flitser met het bestaande omgevingslicht.
daarom komen er ook plaatjes bij die met bijbehorende lens van het zelfde onderwerp zijn genomenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:12 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Als je iemand iets wil uitleggen over het verschil in lenzen bereik je met "groothoek" net zo weinig als met het noemen van de brandpuntsafstand, zo'n overzichtje schiet te kort. Dat terzijde, wat hierboven stond is zoals ik het geleerd heb, maar zoals ik al zei is het rekbaar. Wel is het zo dat een 50mm lens een standaardlens genoemd wordt.
Is dit wat voor je? (flash req'd)quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:48 schreef lostminds het volgende:
daarom komen er ook plaatjes bij die met bijbehorende lens van het zelfde onderwerp zijn genomen
heb alleen geen fisheye dus moet ik nog ff kijken hoe ik dat op ga lossen
ywquote:@shark
thanks![]()
dankje, maar ik ben bang dat dat al weer veels te uitgebreid word, het moet een handleiding voor dummies wordenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:46 schreef djengizz het volgende:
En misschien deze in aanvulling op de link van Shark.Bait? Het is allemaal wel pro Canon natuurlijk maar het koppelt objectieven plus wat uitleg aan het type fotografie wat je wil doen.
Even de Canon marketing blabla wegdenken en er staat een hoop info in voor een FAQ.
Sorry, da wis ik nie.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:55 schreef lostminds het volgende:
dankje, maar ik ben bang dat dat al weer veels te uitgebreid word, het moet een handleiding voor dummies worden
iemand een idee? behalve een nootpad?quote:Op donderdag 16 februari 2006 23:52 schreef blackbully het volgende:
Even een product vraagje,
een kennis van mij zit met een luxe probleem.
hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
hij bezit een epson fotovieuwer.
deze:
[afbeelding]
probleem is dat deze dus geen 45mb RAW aan kan.
iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf
een laptop mee nemen is niet een optie. het moet een handzaam apparaat wezen.
thanx alvast
"En zet dit toestel gewoon in de auto-stand!"quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:26 schreef PdeHoog het volgende:
Begin met dat ding op de P-stand te zetten en gewoon te klikkenZorg bij portretten voor een diafragma van ongeveer 5.6, maar probeer te experimenteren
Kortom......ga spelen
Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 14:16 schreef lostminds het volgende:
ik heb eens zo'n soort dingetje gehad voor op m'n sb600
de bevestiging werkte met klittenband wat dus niet echt een succes was
ding zat vaak scheef en je moest van die strookjes klittenband op je flitser plakken
ja, wat dus heel vervelend is als je ook een omnibounce ofzo wil gebruikenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 19:21 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?
Bokehquote:Op zondag 19 februari 2006 23:31 schreef GenesiZ het volgende:
Vraagje: Wat betekend het woord Bokeh? Ik lees het hier en daar, maar ik kan het totaal niet plaatsen.
Ik ga vanavond naar een station hier in de buurt en wil daar gaan kloten met foto's maken van voorbij schietende treinen. Het probleem is alleen dat ik 'slechts' een Canon PowerShot A410 heb, waardoor ik bij geen sluitertijd kan bepalen. Wel kan ik de ISO waarden veranderen (50, 100 en 200). Heeft iemand tips hoe ik mijn 'projectje' van vanavond het beste aan kan passen, natuurlijk het liefst mbt mijn specifieke camera?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef lostminds het volgende:
als je beweging wilt bevriezen op de foto dan heb je vaak een snelle sluitertijd nodig en dan zul je als er weinig licht is de iso waarde omhoog moeten gooien
naddel van een hoge iso waarde is dat je meer ruis (digitaal) of korrel (analoog) krijgt
bij zwart wit kan een grove korrel mooi zijn, bij digitaal is ruis niet wenselijk
als je echt beweging in de foto wil hebben (bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt en tijdens het meevolgen druk je af) dan heb je juist niet zo'n snelle sluitertijd nodig, de auto is dan scherp en de achtergrond bewogen
voorbeeldje
[afbeelding]
Aah, de night programma van de 'Special modes'quote:Op maandag 20 februari 2006 19:18 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Zet je camera op Night programma, dat geeft je meteen een lange sluitertijd.
Let op vooor je ISO waarden, hoe hoger je die zet hoe meer ruis je op je beeld krijgt.
Misschien ook handig om te weten dat een station, zoals een luchthaven, een openbaar gebouw is waar je (in principe) moet aanvragen om te fotograferen.
Ga ik aan denken, bedankt!quote:Op maandag 20 februari 2006 19:39 schreef Werewolf het volgende:
En als je de treinen juist scherp(er) wilt hebben als ze langsrazen, moet je je camera zogenaamd 'meetrekken' met de beweging van de trein.
Ok, bedankt!quote:Op maandag 20 februari 2006 20:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het pannen (meegaan met je onderwerp) is wel lastig en vraagt toch wat oefening.
Voor langsrijdende treinen ga je idd een lage sluitertijd moeten gebruiken, en een zo hoog mogelijke ISO waarde want anders is je beeld nogal donker.
Je kan ook flitsen, maar dat scheelt wel van sfeer op de foto. Het nachtige gaat eruit en je krijgt waarschijnlijk nog te maken met reflectie op de trein.
Een lange sluitertijd is wel leuk (als je een statief of iets om de camera te ondersteunen hebt) als je net een trein kan pakken en dan je sluiter nog ff open te houden. De trein is dan een wazige lijn, en de rest van de omgeving is wel mooi scherp.
quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:29 schreef Gose het volgende:
Ik heb weer een vraag, waar kan je dat histogram nou goed voor gebruiken wat je camera kan laten zien voor elke foto. Ik snap dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid licht op de foto, maar wat is nou het ideale histogram? en wat zegt het ideale histogram dan?
Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooiquote:Op donderdag 23 februari 2006 22:48 schreef Gose het volgende:
maar dat is toch niet altijd beter, als je licht goed verdeeld is. en als ik een keer naar dat histogram kijk en ik zie dat er alleen links een piek is moet ik dan de foto overmaken of op een andere manier totdat het licht wel goed is?
dat wou ik ff horenquote:Op donderdag 23 februari 2006 22:51 schreef Orealo het volgende:
[..]
Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooi
Het is alleen een indicatie om aan jou te vertellen hoe goed het licht over de foto verdeeld is, sommige foto's zijn juist heel mooi omdat het licht 'speciaal' is
Beauty is in the eye of the beholderquote:Op donderdag 23 februari 2006 23:03 schreef Gose het volgende:
[..]
dat wou ik ff horenheb er niets aan dus
![]()
draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakkenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:27 schreef Roeni3 het volgende:
Tjees, heb geen vraag, meer verzuchting. Ik wil graag kloten met mijn PowerShot A410, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel mogelijke opnamestanden, dat je je eigenlijk steeds op 1 'manier van fotograferen' moet richten en die eerst een tijdje 'oefenen', om vervolgens met een andere manier door te gaan. Bovendien heb ik totaal inspiratie wat ik zou kunnen fotograferen.
![]()
Heeft iemand tips waar een beginner het beste mee kan beginnen?
Wow, daar heb ik wat aan, thanks.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:24 schreef lostminds het volgende:
[..]
draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakken
je camera is alleen maar een stuk gereedschap
fotograferen is meer dan knopjes en instellingen begrijpen
begin met kleine voorwerpen ofzo, die doen wat jij wil en zijn altijd beschikbaar
bijvoorbeeld een kop en schotel
fotografeer die van alle kanten, zorg dat de achtergrond niet te druk is, probeer het onderwerp te isoleren
fotografeer het vervolgens van links,rechts, voor, achter, boven en onder
vol kopje leeg kopje, lepeltje erin of ernaast
zet het links in beeld, rechts in beeld etc..
verplaats de lichtbron, of bij natuurlijk licht verplaats het onderwerp
gebruik verschillende achter/ondergronden
pas als je dat soort dingen allemaal hebt geprobeerd, ga je kijken naar het technische aspect
is de foto te licht of te donker? wat doe ik daar aan?
had ik meer scherptediepte gewild?
is het wit echt mooi wit of zit er een kleurzweem overheen, en vervolgens doe je de foto die je het mooiste vind overnieuw met allemaal verschillende instellingen totdat je de perfecte foto overhoud
na verloop van tijd merk je dat je ervaring krijgt en automatisch de juiste instelling gaat kiezen
Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 15:55 schreef Man_Made_God het volgende:
Mag ik hier ook de volgende vraag stellen (als ik verkeerd zit, hoor ik het graag).
Ik heb eventjes de Canon Powershot Pro1 te leen. Complete camera-leek met zo'n apparaat. Dat is natuurlijk lachen geblazen. Nu is het probleem dat het wel de bedoeling is dat ik met dit toestel een aantal algemene foto's maak (leefomgeving e.d.) maar ik wil ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om leuke foto's van mijn vriendin te maken.
Ik kan me voorstellen dat verschillende foto's, verschillende onderwerpen, verschillende instellingen nodig hebben, maar is er ook een 'simpele' manier om mooie foto's te maken en ook nog een beetje voordeel te hebben van de mogelijkheden van dit toestel?
veel camera's focussen op het middenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:12 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?
Hoge iso-waarden gebruiken?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
hoge iso waardequote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
Dank u.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:05 schreef lostminds het volgende:
[..]
hoge iso waarde
+
helemaal uitzoomen, iets meer afstand nemen en naderhand beetje bijcroppen
de scherptediepte neemt namelijk toe naarmate de afstand groter is dus kan je een groter diafragma gebruiken
en het is makkelijker om een groothoekfoto scherp te krijgen dan een ingezoomde
UV filter. En ja: een pola filter kost licht.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:13 schreef Schanulleke het volgende:
Als je een nieuw (duur) objectief koopt, en je hebt geen behoefte aan een polarisatiefilter (kost dat eigenlijk stops?), wat is dan de beste manier om je dure objectief toch wat bescherming mee te geven?
Als het goed is kost dat niet of nauwelijks licht.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ok, een uv filter dus. En kost dat licht? En hoe duur is dat ongeveer?
Een UV filter kost geen licht. Als je een duur objectief ermee wilt beschermen moet je ook een filter uit de betere categorie hebben (B&W bv.) Ik denk dat je ergens rond de twee tot drie tientjes moet rekenen voor normale maten. Als het grotere filters worden ( >55) kan het stevig oplopen...quote:Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ok, een uv filter dus. En kost dat licht? En hoe duur is dat ongeveer?
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...quote:Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
pola kost 2 stops, volgens B+W kost een UV 1 stop
Zijn dat geen stops in het UV spectrum dan?quote:Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
pola kost 2 stops, volgens B+W kost een UV 1 stop
Ah..okee.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:34 schreef diedrick het volgende:
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...![]()
zoals ik een paar weken geleden al es schreef: de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren (bij een meetzoeker dan, bij een SLR hoef je niet te corrigeren want die meet door het filter heen...
UV is zo ongeveer het enige filter dat geen licht kost... Vroeger werd ipv het UV ook vaak een R1,5 gebruikt onder de kreet: dat kost vrijwel geen licht en filtert meteen de kleur een beetje...quote:Op zondag 26 februari 2006 14:24 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ah..okee.
Niet corrigeren wil niet zeggen dat je minder licht binnenkrijgt
1. Nee, dat geeft niets. Alleen als de sensor langdurig in de volle zon staat kan het kwaad. Dan heb je het wel over secondes.quote:Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:
- Is fel zonlicht dat direct op je lens schijnt slecht voor je lens?
- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?
Probleem van het tegen de zon in fotograferen is dat de sensor van je camera het verschil in licht vaak niet aan kan. Dan krijg je dus inderdaad een uitgebeten lucht en een redelijk goed belicht onderwerp of een normale lucht en een heel donker onderwerp. Of iets er tussen in natuurlijkquote:Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:
- Is fel zonlicht dat direct op je lens schijnt slecht voor je lens?
- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?
Ter illustratie, enkele van de foto's die ik vandaag gemaakt heb (mijn vader en opa zijn de slachtoffers):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De foto's zijn onbewerkt trouwens, zodat jullie een zo goed mogelijk beeld krijgen. Met PSP kan ik ze makkelijk lichter krijgen (via de automatic Color Balans, Brightness and Contrast en Hue and Saturation).
Hoe kan je je camera (ik heb een PowerShot A410) dan zeggen wat hij moet onderbelichten en / of wat hij moet overbelichten? Moet je dan simpelweg een andere hoek kiezen waaruit je fotografeert?quote:Op zondag 26 februari 2006 17:36 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
3. Dat is ook mogelijk, maar geeft soms een beetje onrealistisch effect aan een foto. De lucht is licht en vergeleken met de lucht zijn de personen donker. Dan kun je of de lucht overbelichten en de personen dus goed belichten (foto 2 is bijna goed belicht) of de lucht goed belichten en de personen onderbelichten (foto 1). Als je de personen zelf lichter maakt, is het contrast verschil een stuk kleiner waardoor je de lucht minder hoeft te overbelichten. Het draait om contrastverschil, als je dat opheft hoef je niets te compenseren.
Volgens mij is een keer kloten met de flitser wel een optie, inderdaad.quote:Op zondag 26 februari 2006 17:39 schreef luap het volgende:
[..]
Probleem van het tegen de zon in fotograferen is dat de sensor van je camera het verschil in licht vaak niet aan kan. Dan krijg je dus inderdaad een uitgebeten lucht en een redelijk goed belicht onderwerp of een normale lucht en een heel donker onderwerp. Of iets er tussen in natuurlijk
Daarom is de tip van je vader ook nog niet zo gek, daarmee belicht je het onderwerp wat extra zodat het verschil met de lucht niet zo groot is. Dat helpt om een meer uitgebalanceerde foto te krijgen.
De lagere EV waarde help voor de lucht maar je onderwerp wordt dan te donker. (flitsen dus).
Ik ben een ongelofelijk noob, dus ik weet niet eens wat 'stops' zijn (heb het al wel een paar keer zien terugkomen in FOT)quote:Op zondag 26 februari 2006 17:43 schreef Shark.Bait het volgende:
voor een beetje leuk resultaat kan je theoretisch gezien je flitser 2 stops laten onderbelichten--in de praktijk blijkt moet je toch nog een end klooien...
Als je de belichting op spot zet, wat houdt dat dan in? Dat het licht zich vooral moet focussen op datgene wat jij in het midden van je schermpje ziet?quote:Op zondag 26 februari 2006 19:48 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Zet je belichting op spot, dat helpt al een stuk.
Verder zou je het belichtingsprogramma strand of sneeuw kunnen kiezen, aangezien deze ook rekening houden met een lichtere achtergrond.
Een stop meer is een verdubbeling van de hoeveelheid licht, een stop minder is een halvering van de hoeveelheid licht.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:26 schreef Roeni3 het volgende:
Ik ben een ongelofelijk noob, dus ik weet niet eens wat 'stops' zijn
dan meet de camera alleen het licht in het middelste puntje van je schermquote:Op zondag 26 februari 2006 20:18 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Als je de belichting op spot zet, wat houdt dat dan in? Dat het licht zich vooral moet focussen op datgene wat jij in het midden van je schermpje ziet?
Bedankt!quote:Op zondag 26 februari 2006 20:26 schreef lostminds het volgende:
[..]
Een stop meer is een verdubbeling van de hoeveelheid licht, een stop minder is een halvering van de hoeveelheid licht.
[..]
dan meet de camera alleen het licht in het middelste puntje van je scherm
Hm, ik kan het zo wel eens proberen, maar dan moet ik dus wel dichter bij de camera gaan staan..quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:39 schreef djengizz het volgende:
Zit er geen focus-lock op je camera?
Dus eerst scherpstellen op de juiste afstand (gebruik hiervoor een voorwerp / ander persoon) waar je komt te staan. Dan de focus vast zetten, de zelfontspanner gebruiken en goed gaan staan.
Hier staan de E300, de E500 en de D50 naast elkaar.quote:Op woensdag 1 maart 2006 23:46 schreef Mr-Fluffy het volgende:
oke mijn vraag.
de olympus e300 of zelfs e500 zijn opzich aardig te betalen voor dslr's, in hoeverre zijn deze nou "minder" dan bijvoorbeeld een nikon d50
ik bedoel dus niet perse qua functies maar qua lichtspiegel-gedoe techniek.
Heb eigenlijk het idee dat het niet echt aan wil slaan bij de mensen terwijl het mischien best wel oke is ?
Da's eigenlijk een camera specifieke vraag-meer voor het Nikon topic!.quote:Op woensdag 1 maart 2006 21:51 schreef Kleintje het volgende:
Is dat bij digitaal of analoog?
Of bij allebei.
Werk nu nog analoog.
Nikon F65
Dat is Canon-eigen. Daar doe je niets aan helaasquote:Op zondag 5 maart 2006 12:39 schreef zoeperzazke het volgende:
Weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar ik wil graag weten hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn Canon eos 350d niet iedere 100 foto's een nieuw mapje op de geheugenkaart maakt? Dus dat alles gewoon of in 1 map of gewoon direct op de schijf staat?
Je batterij gaat het niet fijn vinden, maar gewoon met je lens de kou in. De condens ontstaat doordat je relatief warme lens in de koude buitenlucht komt. Met een koude lens heb je daar geen last van. Omgekeerd geldt dat trouwens ook: een koude camera in een warme omgeving (bijvoorbeeld Burgers Bush) levert ook condens op.quote:Op zondag 5 maart 2006 04:49 schreef Orealo het volgende:
Ik heb een paar vraagjes
Vandaag liepen we buiten wat foto's te maken, dat was vanavond, het was al best koud, en we merkten dat de foto's een beetje vaag werden, en we zagen dat de lens beslagen was, maar we zien zoveel mooie buite (koude) foto's, hoe kan ik het beslaan tegengaan?
Waarom loop je morgen niet even langs de vakfotograaf? Die legt je graag alle mogelijkheden uit!quote:En als 2de vraag, hoe heet (en hoeveel kost) zo'n hotshoe verlengkabel, waarmee ik dan de flitser op afstand zou kunnen gebruiken?
Bijvoorbaat dank![]()
Da's opzich wel logischquote:Op zondag 5 maart 2006 13:56 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je batterij gaat het niet fijn vinden, maar gewoon met je lens de kou in. De condens ontstaat doordat je relatief warme lens in de koude buitenlucht komt. Met een koude lens heb je daar geen last van. Omgekeerd geldt dat trouwens ook: een koude camera in een warme omgeving (bijvoorbeeld Burgers Bush) levert ook condens op.
Will do! goed plan.quote:[..]
Waarom loop je morgen niet even langs de vakfotograaf? Die legt je graag alle mogelijkheden uit!
Is eigenlijk meer een vraag voor DIG denk ikquote:Op zondag 5 maart 2006 18:51 schreef mack1975 het volgende:
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
![]()
Geen vraag voor dit topic.quote:Op zondag 5 maart 2006 18:51 schreef mack1975 het volgende:
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
![]()
Een poosje terug heb ik dat probleem ook gehad. Doe iig NIETS met dat kaartje, maar laat hem precies zoals hij is. Probeer hem op verschillende manieren uit te lezen, met een cardreader, in de camera met een USB kabel, of bij de lokale fotoboer met zo'n station waar je alleen je kaartje maar in hoeft te stoppen. De data is vrijwel altijd nog op een manier uit te lezen.quote:Op zondag 5 maart 2006 18:51 schreef mack1975 het volgende:
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
![]()
DSLRS worden altijd goedkoperquote:Op maandag 6 maart 2006 20:45 schreef furore het volgende:
Ik heb ook eens een vraag aan de kenners.
Of eigenlijk voor-kenners, want ik heb nl voorkennis nodig (verwarrend).
Men heeft mij overgehaald een DSLR te gaan kopen (nou ja, bijna dan he?). Nu dacht ik ergens gelezen of gehoord te hebben (ik kan het ook zelf verzonnen hebben) dat de DSLR's binnenkort een tikkie goedkoper worden. En dan heb ik het over 100 a 150 euro (goedkoper dan nu) ofzo, binnen nu en een maand of drie.
Waar of niet waar? Of toch gewoon door mijzelf verzonnen?
Ik betwijfel hetquote:Op maandag 6 maart 2006 21:41 schreef furore het volgende:
Nee, ik bedoel dat ik gehoord heb dat ze dadelijk allemaal in één keer 100 euro omlaag schieten. Als een soort stunt ofzo...
Omdat de DSLR markt verzadigd raakt en de fabrikanten zich moeten richten op het behouden van hun "percentage" ipv het laten stijgen van hun omzet/winst.. Dat kan redelijk kloppen; Konica-Minolta heeft het strijdperk verlaten omdat de concurrentie moordend is. Wat je zegt zou mij niet verbazen. Is het bij alle merken of alleen de KM?quote:Op maandag 6 maart 2006 21:41 schreef furore het volgende:
Nee, ik bedoel dat ik gehoord heb dat ze dadelijk allemaal in één keer 100 euro omlaag schieten. Als een soort stunt ofzo...
Goeie stuntquote:Op maandag 6 maart 2006 21:41 schreef furore het volgende:
Nee, ik bedoel dat ik gehoord heb dat ze dadelijk allemaal in één keer 100 euro omlaag schieten. Als een soort stunt ofzo...
tenzij je er net een hebt aangeschaft, maarja dat blijf je houdenquote:
Beter laat dan nooit:quote:Op zondag 5 maart 2006 18:51 schreef mack1975 het volgende:
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
![]()
Dat is geen vraag voor dit topic. Zie [centraal] Help mij een digitale camera vinden onderaan de pagina.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:27 schreef Den_Haag het volgende:
Ik ben op zoek naar wat advies. Na een tijdje digitale compact fotografie wil ik binnenkort overstappen naar DSLR.
Wat is een goed instapmodel voor de beginner, qua gebruik en qua kosten? Is het aan te raden om een occasion te kopen of is dat te onbetrouwbaar.
Heb zelf een kort lijstje gemaakt qua modellen, misschien dat jullie er nog meer weten:
Nikon D50
Olympus E-500/E330
Pentax *ist D
Samsung GX-1S (kan van deze geen prijzen vinden)
Canon EOS 30D
Bedankt voor de hulp
Sorry, had dat topic niet gezien. Zal hem daar ook neerzettenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:33 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat is geen vraag voor dit topic. Zie [centraal] Help mij een digitale camera vinden onderaan de pagina.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |