abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 januari 2006 @ 20:38:05 #1
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34625496
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie (behalve camera specifieke eigenschappen, daar zijn andere topics voor), ik (of een andere expert) zal dan uitleg geven.

Nee, ik zeg niks over foto's (daar is al een ander topic voor), alleen over fotografische begrippen, hoe jij jouw foto gerelateerd gereedschap kan gebruiken-de camera dus, en dergelijke!

Niet allemaal tegerlijkertijd

[ Bericht 12% gewijzigd door Shark.Bait op 30-01-2006 21:33:32 ]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34625573
Dit topic is er toch al?
  maandag 30 januari 2006 @ 20:52:47 #4
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_34626191
wat is de waarde van een stop?
en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  maandag 30 januari 2006 @ 20:53:32 #5
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34626224
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 30 januari 2006 @ 21:28:50 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34627920
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:53 schreef RonaldV het volgende:
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
done
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:52 schreef blackbully het volgende:
wat is de waarde van een stop?
Aah! de eerste klant!
De waarde van een f-stop: Elk volgende f-stop betekent dat de lens de helft minder licht doorlaat.

f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4
etc.
die halve stops en derde stops betekent dat er dus meer of minder dan die 50% doorgelaten word. 1.8 is een halve stop meer dan 1.4, er word dus 25% minder licht doorgelaten dan 1.4. Maar deze waardes onthou ik zelf ook niet.wat je wel kan onthouden is als je de sluitertijd halveert je de f-stop moet verdubbellen.

Ga er maar van uit dat je camera het meestal wel goed heeft met het meten van het licht, dat doe ik ook. Vroeger, toen ik alles met het handje deed, had ik niet eens zoiets als halve of 1/3e stops

Voorbeeld: de camera zegt 1/60 seconde bij f/5.6; als je de sluitertijd op 1/120 zet (verdubbelt), gaat de sluiter 2 keer zo snel dicht, dus moet het diafragma 2 keer zoveel licht doorlaten, en moet hij op f/4 staan (dan komt er 2 keer zoveel licht op je film/sensor!).
quote:
en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
Niet doen wat je camera zegt! Je moet je camera wel in (M)anual mode zetten. En dan stel jij je camera in zoals hij aangeeft. (stel: f/4 bij 1/60 sluitertijd). Om 1 stop te overbelichten draai jij de f-stop van f/4 naar f/2.8, dan gaat er 2 keer zoveel licht door.
Sommige fototoestellen hebben een zogenaamde "belichtingscompensatie" dan kan je hem op +1.0 zetten, dan belicht ie automatisch voor je over, ongeacht in welke modus je fotografeert ("A", "M", "S", "P")als je de knop niet kan vinden, wil ik wel helpen zoeken (voor deze keer )
quote:
ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
halve stops en derde stops zijn kleinere stapjes van hele stops.
quote:
iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.

Als je goed kijkt zie je dat de oneven getallen (nummer 1, 3, 5 7 etc, telkens een verdubbeling zijn, en de even getallen (nummer 2, 4, 6,8,etc ook een verdubbeling (en afgerond)!!!
Ezelsbruggetje: Je hoeft dus eigenlijk alleen 1 en 1.4 te onthouden, en die telkens te verdubbelen

een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.

Pffff...hele lap tekst
Denk je dat je het begint door te krijgen?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34628675
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
Mistakes are the portals of discovery.
  maandag 30 januari 2006 @ 22:19:09 #8
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34630292
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef CrazyCharlie het volgende:
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
bracketing: soms maakt je cam wel eens foutjes bij het berekenen welke stop en welke sluitertijd voor die ene opname precies goed is.

Vroeger kwam je daar dan achter als je bij de fotoboer naar je foto's keek

Als oplossing bedacht iemand dat het dan wel mooi zou zijn als je de foto maakt, je ernanog 1 foto zou maken, maar die dan 1 stop onder belichtte, en dan nog 1 foto die je dan 1 stop over belichtte.

Dat is dus "bracketting".

Met de camera's van nu kan je bijna alle kanten uit. met stapjes van 1/3e stop of met stapjes van 1/2e stop over~ of onder~belichten.

En de camera's kunnen het soms ook helemaal zelf. Jij drukt de sluiter in, en de camera maakt een aantal foto's, met jouw instellingen. dus 1 is onderbleicht, de tweede is goed belicht, nummer 3 is overbelicht (als voorbeeld)--moet je wel je bracketing knopje aanzetten

Tegenwoordig kan het bijna niet fout gaan. Bijna, want voor sneeuw bijvoorbeeld moet je de camera foppen door je foto te overbelichten met ongeveer 1 stop. En omdat je dat niet van te voren precies weet ga je....precies, bracketten
Ook voor binnefotografie met flitser kan je beter bracketten, en natuurlijk voor die situatie waar je misschien DE foto van je leven aan het maken bent maar niet de tijd hebt om het te controleren: bruidsreportage, vakantie, sneeuw, feestje 's avonds...
pi_34630518
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
  maandag 30 januari 2006 @ 22:32:50 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34630920
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:24 schreef lostminds het volgende:
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Het kan natuurlijk niet echt. Elk glas reflecteert wel licht. Nu gooien ze over het glas een coating die dat moet voorkomen, maar als je in je lens kijkt zie je al reflectie. Canon kwam een keer op de proppen met een .95 lens .

Dat kan natuurlijk niet.
Die laat meer licht door dan er de lens inkomt

Maar canon heeft wel een f/1.0 50 mm lensje. Zwaar ding daarom. ik heb er eens mee mogen spelen

Kost wel een paar centen...

[ Bericht 5% gewijzigd door Shark.Bait op 30-01-2006 23:02:59 ]
pi_34631596
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje

linkje doet het niet goed trouwens
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_34632174
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4

De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.

1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.

Pffff...hele lap tekst
Hele lap tekst ja, maar het klopt niet helemaal
f/*getal* geeft de diameter van het diafragma bij een bepaalde brandpuntsafstand.
f staat voor de brandpuntsafstand. Een 50mm lens met f/2 heeft dus een diafragma van 25mm.
f/1 betekent gewoon dat het diafragma vrij groot is, maar je kunt niet zeggen dat deze 100% van het licht doorlaat (een f/1000 objectief laat ook 100% licht door op het open vlak). Wel kun je zeggen dat een diafragma met 2x zoveel oppervlak 2x zoveel licht doorlaat.

Er zijn ook gewoon f/0.7 diafragma's, en die laten niet opeens meer dan 100% licht door ofzo
  maandag 30 januari 2006 @ 23:06:54 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34632505
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:47 schreef lostminds het volgende:
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje

linkje doet het niet goed trouwens
gefixed. Met nederlandstalige link
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:00 schreef Gizz het volgende:
<technisch verhaal>
Ja, je hebt gelijk.
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
Beetje te vergelijken met:De auto gaat vooruit als je op het gaspedaal trapt. in tegenstelling tot de werking van de verbrandingsmotor uit te leggen in 50 topics en hoe de krachten op de wielen overgebracht worden
Dit is geen DPZ. dit topic is voor beginners. Als ze later de details en natuurkunde/wiskunde erachter willen weten, dan mag jij ze in een topic terecht wijzen
pi_34632936
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
Eh, er werd gevraagd om stops in het algemeen, en jij begint meteen met een hele lap over f/stops

Zonder teveel details dan: een stop meer betekent een verdubbeling in de hoeveelheid licht die vastgelegd wordt in je opname, een stop minder is een halvering.

De belichting (dus hoeveelheid licht in je opname) hangt af van 3 dingen: de belichtingstijd, het diafragma, en de gevoeligheid van je sensor/film. Door 1 van deze variabelen bijvoorbeeld te verdubbelen of halveren maak je een stop verschil.

Wat voorbeeldjes:

Opname A: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 100
Opname B: sluitertijd: 2 seconde, diafragma f/5.6, iso 100

Opname B is in dit voorbeeld een stop meer belicht dan opname A

Opname D: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 100
Opname E: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 50

Opname E is een stop onderbelicht ten opzichte van opname D.

Etc.

Overigens ben ik bij het bovenstaande verhaaltje uitgegaan van een constante hoeveelheid licht van het te fotograferen onderwerp. Eigenlijk is licht natuurlijk de 4e variabele: als je voor 2x zoveel licht zorgt, en de belichting blijft verder hetzelfde, dan heb je ook 2x zoveel licht op de foto, dus een stop overbelicht.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gizz op 30-01-2006 23:53:56 ]
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:10:58 #15
127158 MisterTata
Ja, tuurlijk..jij hebt gelijk.
pi_34658256
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:

Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?

Alvast bedankt
Er zijn drie soorten mensen; mensen die wel kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen.
pi_34659205
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:10 schreef MisterTata het volgende:
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:

Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?

Alvast bedankt
als je uitgaat van 300 dpi (standaard drukwerk) dan is zonder kwaliteitsverlies 13 x 18 cm
maar een A2 (42x60) poster bekijk je niet van dezelfde afstand als een 13 x 18 foto
moet je voor de grap maar eens zo'n poster in een bushokje van dichtbij bekijken, dan zie je allemaal gekleurde puntjes
  woensdag 1 februari 2006 @ 00:21:55 #17
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_34667609
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 00:26:25 #18
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34667742
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
Dat kon altijd al, je mag gewoon je eigen topic openen.

Op de Wiki staat trouwens ook een stuk over diafragma. http://wiki.fok.nl/index.php/Diafragma
pi_34667902
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?

nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
pi_34668635
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?
klopt, je hebt 3 factoren die van invloed zijn
diafragma
sluitertijd
iso waarde
ieder met z'n voor en nadelen

diafragma open zetten levert meer licht maar minder scherptediepte
met lange sluitertijd kan je een kleinere diafragma opening gebruiken (hoger f getal) dus meer scherptediepte maar kans op bewogen foto's
met hoge isowaarde kun je dus meer scherptediepte creeren of een snellere sluitertijd maar het geeft ook meer ruis

waar het op neer komt is dat je altijd licht te weinig hebt
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:

nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
je zou eens kunnen kijken naar een 50mm prime lens
die hebben een diafragma van 1.8 of 1.4 (en zelfs 1.2 en 1.0) en die vangen ongeveer 8 x zoveel licht als de lens die jij gebruikt hebt
van f4 naar f1.4 scheeelt 3 stops en van iso1600 naar iso200 is ook 3 stops
dat betekent dus dat je die zelfde foto's op iso 200 kunt maken
een f1.8 lens kost ongeveer 100 euro nieuw en een 1.4 ongeveer 250 maar je kunt ze ook huren
nadeel is wel dat je niet in en uit kunt zoomen, je zult dus een stapje naar voren of achteren moeten doen
ander nadeel is dat een 1.4 lens op korte afstand maar een flinterdunne scherptediepte heeft, op 1 meter afstand ongeveer 2 centimeter ofzo
op 3 meter 20cm
op 5 meter 60cm
kun je hier uitrekenen
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

[ Bericht 8% gewijzigd door lostminds op 01-02-2006 01:31:12 (geprobeerd iets duidelijker te maken) ]
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:14:18 #21
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34670981
Goed topic 14.gif!

Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?

Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 09:11:36 #22
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34671532
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:14 schreef Puckzzz het volgende:
Goed topic 14.gif!
tx, namens alle experts en vragenstellers
quote:
Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?
Nee hoor, maar met een SLR heb je als fotograaf meer vrijheden dan met een compact camera, dus dan lijkt het zo. En omdat niet iedere compact camera hetzelfde is (een baby SLR is ook eigenlijk een compact tenslotte), kan ik daar niet een algemeen antwoord op geven.
quote:
Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Zo te zien gevruikt Sony OEV ipv EV (exposure value, oftewel belichtingswaarde naar ik meen) OEV zou Original Exposure Value betekenen.
pi_34671687
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.

Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5

Dat laatste zal op het diafragma slaan.

Nu lees ik op DPreview het volgende:
quote:
The most powerful optical zoom (36 – 432mm f/2.7-f.3.5)
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?

En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
quote:
Optional 500D (58mm) close up lens gives the opportunity for interesting and experimental macro photography.
en
quote:
optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?

En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
quote:
Haal je onderwerp dichterbij met deze TC-DC58B teleconverter van Canon. De TC-DC58B is bestemd voor de Canon PowerShot S2 IS en biedt een optische zoom van 1,5x.
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:20:29 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34672795
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 09:22 schreef Werewolf het volgende:
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.

Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5

Dat laatste zal op het diafragma slaan.
inderdaad
quote:
Nu lees ik op DPreview het volgende:

[..]

Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?

En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
[..]

en
[..]

De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?
Je sensor van de S2 is veel kleiner van formaat dan die van zo'n 'ouderwetse' filmcamera. Dus de absolute waarde van je lens is 6.0mm-72.0mm; maar in vergelijking met het traditionele filmrolletje (de zo genaamde 35mm formaat) is je lens vergelijkbaar met eentje die een brandpunt van 36mm – 432mm heeft!
Omdat het gros van de fotografen opgegroeid is met de 35mm film, word deze als 'standaard' gebruikt, om hen een idee te geven wat de camera kan. (beetje vergelijkbaar dat mensen het bij auto's nog steeds over PK's hebben en niet de hoeveelheid watt )
quote:
En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
[..]

Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
De optische zoom is makkelijk te berekenen maar zegt op zich niet zoveel. je deelt de hoogste waarde door de laagte en voila, je hebt je zoom waarde. 72/6=12x zoom.

Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
pi_34673394
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:

Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?

Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36 – 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:54:38 #26
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34673552
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
ehm hoe bedoel je?
quote:
Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36- 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
de sensor van de S2 is 1/2.5 inch groot en dan is 6.0-72.0mm hetzelfde als 36-432mm bij 35mm film. dat laatste begrijpen de meeste mensen die fotograferen beter, omdat ze gewend zijn aan 35mm film; de verhouding van de sensor grootte (1/2.5 inch en de brandpunt van de zoom (6.0-72.0mm) is bij 35mm film dus 36-432.
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:28:33 #27
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_34674436
quote:
[..]

Groothoek (wide angel) is iets anders dan breedbeeld. Breedbeeld is maar een beel formaat, zoals 16:9 bij TV of panorma bij foto. (eigenlijk een andere uitsnede van het te fotograferen beeld).

Maar hoe groter de mm waarde (brandpunt afstand) is, hoe kleiner je beeldhoek en hoe dichtje je het te schieten beeld bij je haald. Correct me if i'm wrong.

Bij een lage mm waarde heb je een grotere beeldhoek (je ziet meer omgeving). 35mm lezen komen qua beeldhoek overeen met het oog.

bron

Hoe het bij macro precies zit durf ik zo niet te zeggen.

(tevens schaamteloze tvp)

[ Bericht 3% gewijzigd door koffiekoekje op 01-02-2006 11:36:29 ]
pi_34674544
quote:
[..]

Ja, in feite wel.
Een 200mm lens haalt dingen van verder weg dichterbij en is dus een tele-lens.
Een 28mm geeft een breedbeeld idee (in de fotografie noemt men dat een groothoek om dat de hoek van het zichtveld van de lens vrij groot is.)

Zoom staat in principe los van deze twee dingen. Vaak wordt zoom verward met een tele lens, maar zoom betekend alleen maar dat je de brandpuntsafstand (het getal voor de mm) kunt veranderen. Dus je heb zowel groothoek- als tele-zoom lenzen, een 18-28mm lens is een zoomlens en een 100-300mm lens is ook een zoomlens.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_34675107
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...

Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
quote:
Vergroot uw zoombereik met optionele groothoek- en teleconverters naar een indrukwekkende 27mm - 648mm.
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:24:25 #30
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34676060
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!

Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.

Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:31:59 #31
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_34676260
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:

Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
[..]

In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.

Maar wat de "vergrotings factor" is durf ik zo niet te zeggen.
* ziet nu de TT en bekend geen expert te zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door koffiekoekje op 01-02-2006 13:10:33 ]
pi_34676883
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!

Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.

Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:55:37 #33
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34676959
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:52 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
ow ik denk dat ik het verkeerd formuleer, want ik weet het effect wat hij bedoeld, alleen ik snapte niet hoe hij erbij kwam dat ik groothoek zou hebben gebruikt, want dat had ik naar mijn weten niet.
Maar wanneer ik dan de EXIF bekijk en zie Focal length 10.6 mm dan snap ik weer wel wat hij bedoeld

Ik had in principe verder weg moeten gaan staan en dan meer inzoomen.
pi_34676994
Vraagje.

Ik ben een Foton00b, maar wil toch een camera. Hetgeen ik vooral wil gaan fotograferen zijn luchten/zeeen... waar moet ik op letten? Ik ben bereid een euro of 350 aan camera én toebehoren uit te geven
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:59:25 #35
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34677071
pi_34677111
oké
pi_34677222
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:31 schreef koffiekoekje het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...

Standaard heeft heeft de camera 36 – 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.

Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."

Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...

Welke rekensom moet ik maken?
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:13:48 #38
81996 Bond
License to kill
pi_34677499
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.

Zelf heb ik een Sony P120

Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:44:49 #39
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34678488
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Bond het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.

Zelf heb ik een Sony P120

Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.

Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:45:46 #40
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34678513
quote:
ik denk dat je dat moet zien, ik heb alleen niet zo gauw een voorbeeld bij de hand....
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:04 schreef Werewolf het volgende:
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...

Standaard heeft heeft de camera 36-211; 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.

Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."

Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...

Welke rekensom moet ik maken?
je 12x zoom word met een factor 1,5 vergroot. Volgens de wiskunde is 12x1,5=18, wat overeenkomt met 648/36
Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:48:28 #41
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34678606
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm

De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
pi_34678900
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:45 schreef Shark.Bait het volgende:

Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
Dpreview:
quote:
Covering most shooting requirements, optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....

Bedankt!
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:01:43 #43
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679042
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef Werewolf het volgende:
Dpreview:
[..]

Maar mijn rekensommetje klopte dus.....

Bedankt!
Je rekensommetje klopte idd. DPR heeft het over van 27 naar 648, en dat is wel 24x.

Maar des te meer reden om de zoom factor te vergeten en gewoon de absolute (35mm film versie ) waardes neer te zetten.
pi_34679219
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner

het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's

ik heb een HP photosmart 635
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:09:22 #45
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679310
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:06 schreef sararaats het volgende:
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner

het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's

ik heb een HP photosmart 635
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
pi_34679340
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
waar kan ik het topic vinden?

mijn excuses
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:14:57 #47
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679485
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:10 schreef sararaats het volgende:
waar kan ik het topic vinden?

mijn excuses
Daar is geen topic over, dus je kan er een topic over openen....
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:50:40 #48
81996 Bond
License to kill
pi_34680641
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Puckzzz het volgende:

ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.

Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
waar heb je hem gekocht?
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Puckzzz het volgende:
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm

De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:54:33 #49
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34680778
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:50 schreef Bond het volgende:

[..]

waar heb je hem gekocht?
[..]

deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
alleen de vignettering eraf gecropt, daar heb je helaas wel last van.

ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:59:11 #50
81996 Bond
License to kill
pi_34680920
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:54 schreef Puckzzz het volgende:

ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euro

zal iedere fotograaf zo'n "snap-on" verkopen?
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:06:54 #51
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34681145
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:59 schreef Bond het volgende:

[..]

ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euro

zal iedere fotograaf zo'n "snap-on" verkopen?
die zit erbij hoor, en bij KB heb je 'm nog voor het weekend in huis als je 'm vandaag besteld.

tenminste dat was bij mij wel het geval, ik ken ook andere verhalen
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:16:34 #52
81996 Bond
License to kill
pi_34681457
ik blijf ff zeuren

waar vind ik of deze inderdaat op mijn camera past? want dat wil ik natuurlijk wel
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:21:55 #53
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34681639
heee! het topic!!! Wat doe je?
Camera specifieke zaken (zoals het aankopen van spullen) gaarne ergens anders bespreken
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:25:41 #54
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34681757
Sorrie Subhark, maar hij blijft zeuren

laatste post hierover en daarna gaan we weer OT ok?

dus hij past op een lens van 52 - 67 mm
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:33:00 #55
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_34689947
dat is niet duur dan zo'n snap-on lens van 39 euri, maar wat doet zo'n lens nu precies?
  woensdag 1 februari 2006 @ 21:40:40 #56
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34695240
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 15:21 schreef Shark.Bait het volgende:
heee! het topic!!! Wat doe je?
Camera specifieke zaken (zoals het aankopen van spullen) gaarne ergens anders bespreken
Jongens ( m/v ), mag het weer gewoon on topic? Het bespreken van harde waren kun je doen op andere plekken, desnoods in de slowchat.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_34718414
Ik wil nu net een paar bloemen fotograferen.
Ik ben nog newbie, dus ik doe alles nog automatisch.
Maar... ik krijg dan FEE in het beeld, knipperend.
Hoe kan dit? Dit heb ik al meerdere malen gehad. Vaak als ik de camera ff uitzet en ik probeer het later opnieuwd, dan kan het wel.
Ik krijg hem dan gewoon niet meer scherpgesteld..
pi_34718506
te dichtbij? probeer eens een klein stapje achteruit te doen
camera's (lenzen eigenlijk) hebben een minimum afstand nodig om scherp te kunnen stellen, dit verschilt per lens
pi_34719156
Ik zal dat eens proberen.
Dan nog een vraag.
Iso heeft te maken met lichtgevoeligheid.
Maar is het ook van belang op de beweging die ie vast moet leggen? dat heb ik dus weleens gehoord. Hoe meer beweging er vastgelegd moet worden, hoe hoger de iso moet zijn...
  donderdag 2 februari 2006 @ 17:52:54 #60
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_34719369
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:20 schreef Kleintje het volgende:
Ik wil nu net een paar bloemen fotograferen.
Ik ben nog newbie, dus ik doe alles nog automatisch.
Maar... ik krijg dan FEE in het beeld, knipperend.
Hoe kan dit? Dit heb ik al meerdere malen gehad. Vaak als ik de camera ff uitzet en ik probeer het later opnieuwd, dan kan het wel.
Ik krijg hem dan gewoon niet meer scherpgesteld..
Het kan ook de foutmelding zijn dat je je diafragma niet op de hoogste cijfertjes hebt staan geloof ik. Misschien per ongeluk aan een wieltje gedraaid?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_34719552
als je beweging wilt bevriezen op de foto dan heb je vaak een snelle sluitertijd nodig en dan zul je als er weinig licht is de iso waarde omhoog moeten gooien
naddel van een hoge iso waarde is dat je meer ruis (digitaal) of korrel (analoog) krijgt
bij zwart wit kan een grove korrel mooi zijn, bij digitaal is ruis niet wenselijk

als je echt beweging in de foto wil hebben (bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt en tijdens het meevolgen druk je af) dan heb je juist niet zo'n snelle sluitertijd nodig, de auto is dan scherp en de achtergrond bewogen

voorbeeldje
  donderdag 2 februari 2006 @ 18:41:53 #62
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34720829
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:52 schreef pea4fun het volgende:
Het kan ook de foutmelding zijn dat je je diafragma niet op de hoogste cijfertjes hebt staan geloof ik. Misschien per ongeluk aan een wieltje gedraaid?
Dat is em idd, je moet je diafragma op het hoogte (meestal oranje) getal zetten.
pi_34720851
thanks
ik ga dat proberen als ie het weer doet.
pi_34720858
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 18:41 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Dat is em idd, je moet je diafragma op het hoogte (meestal oranje) getal zetten.
hebben jullie het over een ouwe analoog ofzo?

edit
doet mijn dslr ook zie ik nu
weer wat geleerd
pi_34720909
ja, het is een analoog...
  donderdag 2 februari 2006 @ 18:51:06 #66
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34721118
Je kan foto's maken een beetje vergelijken met zonnebaden!

Je huid bepaalt hoe gevoelig je bent voor het (zon)licht. Mensen met een bleke huid hebben een hogere "ISO" dan mensen met een donkerdere huid.

Zonnebrand is je diafragma. Hoe hoger de factor, hoe minder licht er op je huid komt.

En sluitertijd is dan ter vergelijking hoe lang je in de zon blijft liggen.

Als je er weer bleek uit komt heb je waarschijnlijk of niet lang genoeg in gelegen en/of een te hoge factor zonnebrand (=f-stop/diafragma) gebruikt.

Als je verbrand, is er teveel licht op je huidje gekomen (=je foto is overbelicht) en was je factor te laag en/of heb je te lang in de zon gelegen (sluitertijd te lang)
pi_34721211
leuk bedacht
maar hoe ga je scherptediepte nu uitleggen?
  zondag 5 februari 2006 @ 21:04:53 #68
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_34773631
waar moet je op letten als je mooie foto's wilt maken van bandjes in donkere rokerige cafe's?
ik wil wel een compact toestel gebruiken.
Is er een bepaald type toestel wat hier het meest geschikt voor is?
reach out and touch faith
  zondag 5 februari 2006 @ 21:08:43 #69
68154 blackbully
pi_34773782
flitsen ontkom je niet aan.
zelf flits ik in die situaties zacht in op 1/8 ongeveer.
(mits ik dus dichbij sta)
op die manier heb je even genoeg licht om de band er scherp op te krijgen.
verder een iets langere sluitertijd om ook mooi het licht van daar voor de sfeer te vangen.
het is altijd even spelen met de instellingen omdat je niet vooraf weet hoeveel licht er op het podium is en hoeveel rook er is.
als het erg rokerig is kan het zijn dat over al je foto's een witte zweem hangt van het flitsen in dat geval kun je je iso opschroeven en hopen dat je een vaste hand hebt en de band niet teveel staat te springen.
[/quote]
  zondag 5 februari 2006 @ 21:10:23 #70
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_34773853
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:04 schreef ozzyat105 het volgende:

...in donkere rokerige cafe's?
iso waarde hoog zetten
groot diafragma (klein Fgetal)
flits gebruiken op lage stand (zogenaamde invulflits)
sluitertijden proberen tussen 1/15 en 1/50 sec

op die manier hou je wel de een beetje de warmte van het tafereel vast en heb je toch net voldoende licht
  FOK!fotograaf maandag 6 februari 2006 @ 01:26:42 #71
73911 ultra_ivo
pi_34782753
Met het juiste materiaal kun je het ook redden zonder te flitsen. Maar dan moet je extreem hoge ISO-waarden gebruiken en een uiterst vaste hand hebben (of een schouderstatief).
pi_34808835
Goed ff als newbie ook een vraag stellen. Met een beetje zonder nadenken heb ik een Canon 350D gekocht omdat ik dacht dat deze mooie foto's zou maken. Nu blijkt dat je dus een behoorlijke kenner moet zijn wil je met zo'n camera overweg kunnen.

Zijn er ergens in nederland workshops waar ze je leren omgaan met een digitale spiegel reflex camera zonder dat je giga ervaring in de fotographie moet hebben ?? Of zijn er met mede Fokkers een meeting op te zetten om de newbies een beetje op weg te helpen ???
  maandag 6 februari 2006 @ 21:57:47 #73
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34810103
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:30 schreef Mister.Ed het volgende:
Goed ff als newbie ook een vraag stellen. Met een beetje zonder nadenken heb ik een Canon 350D gekocht omdat ik dacht dat deze mooie foto's zou maken. Nu blijkt dat je dus een behoorlijke kenner moet zijn wil je met zo'n camera overweg kunnen.

Zijn er ergens in nederland workshops waar ze je leren omgaan met een digitale spiegel reflex camera zonder dat je giga ervaring in de fotographie moet hebben ?? Of zijn er met mede Fokkers een meeting op te zetten om de newbies een beetje op weg te helpen ???
Je treft het wel en niet.
Het slechte nieuws is: we hebben net een meet gehad.
Het goeie nieuws is, we meeten regelmatig.

Volg de topics hier, en je kunt altijd wel ergens aansluiten.
- Privacy Matters
  maandag 6 februari 2006 @ 22:03:46 #74
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34810351
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:30 schreef Mister.Ed het volgende:

Wat RonaldV zei, en om te beginnen alleen in de "P" stand fotograferen, dat scheelt een heleboel...
pi_34812205
Misschien zit ik hier niet goed, dan verplaats ik mijn vraag wel, maar:
Ik heb dit weekend de Nikon D50 gekocht. Vandaag had ik de eerste 'les' van mijn fotocursus. We gingen onder andere met een isowaarde van 400 en een f van 5.6 kijken naar een witte muur. Je moest kijken welke sluitertijd je daar volgens je camera bij moest pakken. Ik kwam toen uit op 1/15, terwijl de rest van mn 'klasje' op 1/30 uitkwam. De docent zei dat ik nu maar eens een hoop foto's moet gaan maken: steeds zoals m'n camera aan geeft qua belicht, en dan dezelfde foto met 1 stop meer. Dat zou ik moeten vergelijken. Maar wat is er aan de hand als het inderdaad beter is als ik 1 stop overbelicht? Is er dan iets mis met mijn camera, moet ik dan een nieuwe gaan halen of hem laten maken? Of is dat dan gewoon raar bij de Nikon D50 in het algemeen en moet ik er gewoon rekening mee houden en altijd 1 stop overbelichten

Wie helpt mij?
Everything which is not impossible, will eventually happen
  maandag 6 februari 2006 @ 22:46:23 #76
68154 blackbully
pi_34812286
das dus een nikon.

heeft mijn D70 ook last van.
[/quote]
pi_34812470
quote:
Op maandag 6 februari 2006 22:46 schreef blackbully het volgende:
das dus een nikon.

heeft mijn D70 ook last van.
Uhm, ik snap het eventjes niet. Het is dus een kwestie van gewoon accepteren? En het is wel degelijk een fout? Of begrijp ik het nu verkeerd?
pi_34813456
Moet ik dan dus altijd 1 stop overbelichten? Of gewoon zoals de camera het zegt?
  maandag 6 februari 2006 @ 23:12:12 #79
68154 blackbully
pi_34813612
ik laat hem gewoon doen wat hij altijd doet

soms belicht ik wel iets over maar das vaak maar 1/3 stop.

maar das afhankelijk van wat je zelf mooi vind
[/quote]
pi_34813669
quote:
Op maandag 6 februari 2006 23:12 schreef blackbully het volgende:
ik laat hem gewoon doen wat hij altijd doet

soms belicht ik wel iets over maar das vaak maar 1/3 stop.

maar das afhankelijk van wat je zelf mooi vind
Ok, ik zal er ook eens mee gaan experimenteren. Iig bedankt.
pi_34813894
als hij met z'n d50 op 1/15 uitkomt en de rest op 1/30 dan istie al een hele stop overbelicht (ten opzichte van de rest dan)
  maandag 6 februari 2006 @ 23:19:48 #82
68154 blackbully
pi_34813921
veel plezier in iedergeval.
het is dus geen fout van de camera, het is iets wat nikon als goed beschouwd.
en dat is dus iets donkerder als bv. een canon.
voordeel is dat je minder last hebt van wit uitgebeten plekken in je foto
[/quote]
  maandag 6 februari 2006 @ 23:27:30 #83
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_34814196
Het beste kan je je camera instellen op bestandstype RAW. Als je ook voor je windows viewer en je bewerkingsprogramma de benodigde plug-in haalt, dan kan je achteraf nog 2 stops over- of onderbelichten.
Life is what you make it.
  maandag 6 februari 2006 @ 23:36:12 #84
68154 blackbully
pi_34814529
quote:
Op maandag 6 februari 2006 23:19 schreef lostminds het volgende:
als hij met z'n d50 op 1/15 uitkomt en de rest op 1/30 dan istie al een hele stop overbelicht (ten opzichte van de rest dan)
heb je gelijk in.
ik stel teveel handmatig in denk ik
ging er dus vanuit dat als hij hem ook op 1/30 zou zetten.
en niet dat hij hem zou laten staan op 1/15
het is al laat he
[/quote]
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:55:57 #85
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34825477
Vraag je over formaat/afmetingen van foto's:

mijn digitale camera (Sony DSC P-150) heeft verschillende formaatinstellingen, oplopend tot 7 MP. Alleen de 7 MP is instelbaar op 3:2. De rest (1 - 5 MP) is allemaal 4:3.

Bij de gemiddelde fotozaak zijn alleen 3:2 afdrukken te bestellen. Dat betekent dus dat als je 5 MP-plaatjes hebt geschoten, je object van onder en boven is afgesneden bij de afdrukken.

Waarom die 4:3 formaten als 3:2 de standaard is?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_34825621
vervlogen tijden
hema kan ook op 4:3 afdrukken
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:02:44 #87
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34825692
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 13:00 schreef lostminds het volgende:
vervlogen tijden
hema kan ook op 4:3 afdrukken
Hm, dan zal ik voortaan de Mediamarkt links laten liggen. Bedankt.
pi_34825772
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:55 schreef Ringo het volgende:
Waarom die 4:3 formaten als 3:2 de standaard is?
Omdat de gemiddelde consument zijn foto's bekijkt op een 4:3 monitor en de plaatjes dan beeldvullend wil zien. Stamt ook nog uit de tijd dat digicams een te lage resolutie hadden om een normale afdruk te krijgen, dus toen werden de foto's al helemaal alleen op een beeldscherm bekeken.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:09:55 #89
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34825905
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 13:05 schreef Gizz het volgende:
Omdat de gemiddelde consument zijn foto's bekijkt op een 4:3 monitor en de plaatjes dan beeldvullend wil zien. Stamt ook nog uit de tijd dat digicams een te lage resolutie hadden om een normale afdruk te krijgen, dus toen werden de foto's al helemaal alleen op een beeldscherm bekeken.
Vandaar. Dus ik kan bij de HEMA (en neem aan ook bij andere zaken) ook grote afdrukken (32 x 24 of iets dergelijks) laten maken?
pi_34826314
Nee kan niet. Check deze pagina voor de formaten. Wat natuurlijk wel kan is zelf achteraf iets afsnijden.
pi_34842397
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Je treft het wel en niet.
Het slechte nieuws is: we hebben net een meet gehad.
Het goeie nieuws is, we meeten regelmatig.

Volg de topics hier, en je kunt altijd wel ergens aansluiten.
Zal zekers de topics in de gaten gaan houden thanks

en @Shark.Bait: ik ga meer spelen met de P mode op het toestel
pi_34843276
Ik heb zojuist wat fotos buiten gemaakt en het valt me op dat het licht van de lantaarns "sterren" vormen op de foto. Ik dacht dat dit werd veroorzaakt door de lamellen van het diafragma. Is er een manier om dit helemaal te laten verdwijnen zodat je echt het lantaarnlicht ziet en niet een fonkelende ster?
pi_34845383
SlaadjeBla: zo groot mogelijk diafragma gebruiken of een objectief met een rond diafragma.
  woensdag 8 februari 2006 @ 13:28:49 #94
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34862079
quote:

Uit een ander topic:
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:10 schreef djengizz het volgende:
Das geen korte vraag en zeker ook geen kort antwoord. Om maar alvast met één antwoord te beginnen:
tooltje om focal length te vergelijken.
pi_34869154
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:19 schreef Shark.Bait het volgende:

Tegenwoordig kan het bijna niet fout gaan. Bijna, want voor sneeuw bijvoorbeeld moet je de camera foppen door je foto te overbelichten met ongeveer 1 stop. En omdat je dat niet van te voren precies weet ga je....precies, bracketten
Ook voor binnefotografie met flitser kan je beter bracketten, en natuurlijk voor die situatie waar je misschien DE foto van je leven aan het maken bent maar niet de tijd hebt om het te controleren: bruidsreportage, vakantie, sneeuw, feestje 's avonds...
Ik ga over 3 weekjes naar de sneeuw en wil dan ook veel foto's gaan maken met mijn cam Sony DSC-F717 5Mp cam. Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_34869216
door een snellere sluitertijd te nemen met een hogere iso waarde (en een betere lichtsterkte, alhoewel ik niet weet of jou cam andere obj. kan)
&lt;hr&gt;
pi_34869289
trouwens... als je m gewoon op een langere sluiter zet en met flits schiet krijg je opzich wel een leuk scherp voorwerp, blurry achtergrond effect..
voorbeeld:

&lt;hr&gt;
pi_34869706
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 16:48 schreef GenesiZ het volgende:

[..]

Ik ga over 3 weekjes naar de sneeuw en wil dan ook veel foto's gaan maken met mijn cam Sony DSC-F717 5Mp cam. Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.
Even afgezien van de belichting zou ik een polafilter aanraden..
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_34870167
quote:
Als ik ga overbelichten, dan krijg je een langere sluitertijd wat dan weer bewogenfoto's kan geven. Hoe zou ik dit oplossen.
Je overbelicht ten opzichte van de camerameting. De belichting is dan goed.

Voorbeeld in 1 lichtsituatie:

1: Lichtmeting goed: 1/100e seconde bij f/5.6 --> je belicht niet onder of over, maar gebruikt deze waarde.

2: Lichtmeting fout (doordat je veel sneeuw meet): 1/200e seconde bij f/5.6 --> je belicht 1 stop over om op 1/100e te komen.

Nou heb je dus overbelicht in situatie 2, maar je sluitertijd is niet opeens langer dan als je meteen goed had gemeten. Sowieso krijg je overdag op een fel verlichte piste niet te lange sluitertijden, ook al belicht je 3 stops over. Of je moet met een heel klein diafragma gaan werken.
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:03 schreef diedrick het volgende:

[..]

Even afgezien van de belichting zou ik een polafilter aanraden..
Lichtweerkaatsingen van sneeuw zijn niet gepolariseerd. Voor een blauwere lucht helpt het natuurlijk wel.

[ Bericht 50% gewijzigd door Gizz op 08-02-2006 17:23:47 ]
pi_34870968
Thanx voor de tip. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Die polafilter ga ik niet aanschaffen. Na de wintersport ga ik een D50 bestellen en volgends mij past de polafilter daar niet op.
  FOK!fotograaf woensdag 8 februari 2006 @ 19:13:48 #101
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_34873890
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:45 schreef GenesiZ het volgende:
Thanx voor de tip. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Die polafilter ga ik niet aanschaffen. Na de wintersport ga ik een D50 bestellen en volgends mij past de polafilter daar niet op.
Dat valt nog te bezien...
De lens van de 717 is voorzien van een schroefdraad voor ø58mm filters.
Als je later bij je D50 ook glaswerk neemt met diezelfde filtermaat, kan je het (circular) polafilter gewoon blijven gebruiken.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_34915448
Ik heb net met mijn kitlens van mn 350d (18-55 USM) een paar plaatjes gemaakt, maar als ik automatisch scherpstel dan springt het onderwerp een stukje naar links. Druk ik nog een x de ontspanknop half in dan gaat ie weer een stukkie naar rechts. Ik hoor um ook wel scherpstellen, maar het onderwerp moet toch niet van links naar rechts schuiven (ook al is het maar een klein stukje...)?! hoe kan dit?
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:31:21 #103
68154 blackbully
pi_34915545
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:28 schreef Gose het volgende:
Ik heb net met mijn kitlens van mn 350d (18-55 USM) een paar plaatjes gemaakt, maar als ik automatisch scherpstel dan springt het onderwerp een stukje naar links. Druk ik nog een x de ontspanknop half in dan gaat ie weer een stukkie naar rechts. Ik hoor um ook wel scherpstellen, maar het onderwerp moet toch niet van links naar rechts schuiven (ook al is het maar een klein stukje...)?! hoe kan dit?
zit je lens los?
of niet goed vergrendeld?
ik heb het nog nooit mee gemaakt met fotografie.
alleen bij projectie heb ik vaak gemerkt dat bij de motorzoom of focus de motor de lens naar links dan wel naar rechts duwd en het beeld verspringt. lijkt mij dus op een slechte sluiting. (maar nogmaals zelf nooit gehad dus heb geen uitsluitsel voor je)
[/quote]
pi_34915741
als ik aan de voorkant voel dan zit er wel een klein beetje speling in maar niet abnormaal, minder dan bij mijn 50mm 1.8 dus denk dat dat het probleem niet is.. ik hoor ook geen gerammel ofzo als ie scherpstelt, hij springt alleen een stukkie :S
pi_34916242
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:35 schreef Gose het volgende:
als ik aan de voorkant voel dan zit er wel een klein beetje speling in maar niet abnormaal, minder dan bij mijn 50mm 1.8 dus denk dat dat het probleem niet is.. ik hoor ook geen gerammel ofzo als ie scherpstelt, hij springt alleen een stukkie :S
Dat heb ik ook. Ik vraag me wel eens af of hij hierdoor wel goed focust, maar ik heb nog niet echt kunnen vergelijken.
pi_34917091
Ik wil graag met mijn Nikon D50 naast gewoon portret en normale foto's maken ook heel graag de partyscene in om foto's te maken, nou heb ik een Nikon AF-D zoom Sigma 28/70mm f2,8-4 gevonden voor 100 euro inclusief verzendkosten, 3x zo goedkoop als ze hier in de winkels liggen dus.

Mijn vraag is of een 28-70 met F2.8-4 goed genoeg is voor fotografie in bijv. discotheken etc of dat ik nog hoger moet gaan zitten?
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
pi_34917408
ik wil mezelf niet aanmerken als expert, maar denk dat je wel wat lichtsterkers mag zoeken voor in discotheken. Ik neem trouwens aan dat je wel een externe flitser hebt want anders is het helemaal onbegonnen werk. De partyscene in klinkt ook alsof je op de dansvloer wil gaan lopen met je camera, lijkt mij zonde van dat ding als er bier of iets dergelijks overheen gaat....
pi_34917474
neej niet echt het publiek in, meer de overzichtfoto's en foto's onstage van de artiest / dj etc. partypeople foto's heb ik de afgelopen 3 jaar al gemaakt en ben het beetje zat dat getrek en geduw van mensen om je aandacht te krijgen en alles.
pi_34917971
oke, overzichtfoto's heb je meer aan een statief dan aan een flits dan...en dan is een beetje zoom ook wel fijn. Lichtsterkte is nooit weg in discotheken en foto's van de dj dus sowieso met een lichtsterke lens (want die gaan waarschijnlijk wel uit het handje.
pi_34928708
Volgens mij wordt, als je nog lichtsterker dan dit wil en ook nog eens een groter bereik, een enorm duur geintje. 100 euro voor die lens is volgens mij echt een koopje en wil je wat beters betaal je daar enorm veel meer voor.
pi_34928883
Ja zoomlenzen lichtsterker dan 2.8 zijn erg duur... maar ik dacht dus dat hij partypeople foto's wou maken, dan heb je niet zoveel bereik nodig dus kan je beter lichtsterke 50 of 85 nemen dan een zoom die minder lichtsterk is. Voor overzichtfoto's heb je sowieso een statief nodig dus dan is de lichtsterkte al wat minder belangrijk en zoom wel leuk om op een bepaald stuk accent te leggen.
pi_34963092
Even een snel vraagje. Ik ga vanmiddag op pad mijn camera en fiets in Vlaardingen en Rotterdam.

Nu is het erg bewolkt en druilerig weer. Heeft iemand tips om niet zo verschrikkelijke droevige platen te krijgen?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:09:24 #113
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_34964037
dan heb ik ook nog een vraag, kan iemand mij kort uitleggen wat het voordeel is van verschillende gekleurde polarisatiefilters? Waarom zou je een grijs filter bijvoorbeeld willen gebruiken?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:45:54 #114
52657 pea4fun
pi_34964850
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef sgoldie het volgende:
dan heb ik ook nog een vraag, kan iemand mij kort uitleggen wat het voordeel is van verschillende gekleurde polarisatiefilters? Waarom zou je een grijs filter bijvoorbeeld willen gebruiken?
Ben niet echt een expert, maar een polarisatiefilter en een grijsfilter zijn verschillende dingen.

Een polarisatiefilter gebruik je om spiegelingen uit water of glas te krijgen en heeft als leuk neveneffect dat je luchten blauwer worden (onder een bepaalde hoek)

Een grijsfilter (volgens mij hetzelfde als een neutral density filter) gebruik je om overbelichten tegen te gaan bij langere sluitertijden. Als je bijvoorbeeld stromend water zo'n zacht effect wil geven.
pi_34972494
Even hierop inhaken. Ik ben ook geen expert dus verbeter me als ik het fout heb.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:45 schreef pea4fun het volgende:

[..]
Een polarisatiefilter gebruik je om spiegelingen uit water of glas te krijgen en heeft als leuk neveneffect dat je luchten blauwer worden (onder een bepaalde hoek)
Het is niet alleen een neveneffect, het kan ook juist het beoogde effect zijn. Een polarisatie verwijdert verstrooid licht, waardoor de lucht inderdaad blauwer wordt en maakt kleuren soms wat intenser. Het hangt af van de stand van de camera ten opzichte van de zon en de stand van het polarisatiefilter hoe sterk het effect is. Helaas heeft het wel een prijs, het kost je ongeveer 2 stops licht.

Het mooist aan een polarisatiefilter vind ik de wolken die veel indrukwekkender worden omdat ze meer afsteken ten opzichte van de blauwere lucht. Het is, vind ik, het leukste speeltje wat je voor je camera kunt kopen als je naar een warm land gaat met straalheldere luchten of in eigen land als er wolkpartijen zijn die je enorm dreigend op de foto kunt zetten.
quote:
Een grijsfilter (volgens mij hetzelfde als een neutral density filter) gebruik je om overbelichten tegen te gaan bij langere sluitertijden. Als je bijvoorbeeld stromend water zo'n zacht effect wil geven.
Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.
pi_34972633
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 17:40 schreef SlaadjeBla het volgende:

Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.
Ook een grijs- of ND-filter kun je in NL goed gebruiken hoor Denk aan die situaties dat je een extreem heldere lucht hebt die je wilt dempen Het komt vooral van pas bij landschapsfotografie

Op DPZ is er een mooi topic met uitleg: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=24936

Bekijk dat eens
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 11 februari 2006 @ 17:51:07 #117
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_34972830
ah relaxt, dus een polarisatiefilter is altijd handig om te kopen als je een keer naar een zonnig land op vakantie gaat, of op zonnige dagen in nederland?
Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van zon filter (behalve dat hij op de lens past)? Kan je die er ook standaard op laten zitten net zoals zo'n doorzichtige filter?
pi_34973044
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 17:51 schreef sgoldie het volgende:
ah relaxt, dus een polarisatiefilter is altijd handig om te kopen als je een keer naar een zonnig land op vakantie gaat, of op zonnige dagen in nederland?
Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van zon filter (behalve dat hij op de lens past)? Kan je die er ook standaard op laten zitten net zoals zo'n doorzichtige filter?
Hij moet circulair zijn En verder zou ik hem er niet standaard op laten zitten Hij kost je nl. twee stoppen licht, dus dat betekent dat je langzamere sluitertijden krijgt

Overigens kun je een pola-filter ook gebruiken om reflecties uit ramen en water te halen en om bij een mooie wolkenlucht (blauw + wolkjes) de wolken beter te accentueren
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35007088
Ik wil wat leuke digitale foto's die ik graag vierkant en met een witte rand af wil laten drukken. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik kan nergens vinden waar ik dit zou kunnen doen.

Ik heb zelf al zitten denken aan een witte rand rond de foto soepen en vervolgens de zijnkant bijknippen op vierkant formaat, maar als er een makkelijkere manier is hoor ik dat graag.
  zondag 12 februari 2006 @ 18:18:41 #120
69870 x-tremed
Chromakeyer
pi_35007703
http://www.atalasoft.com/EyeBatch/
Niet alleen handig voor randen maar ook voor croppen, watermarks toevoegen en weet k veel wat allemaal nog meer
  zondag 12 februari 2006 @ 22:27:07 #121
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35018274
Ik heb net een hele tijd zitten poetsen op een objectief dat allerlei vuiligheid op de foto's liet zien, tot ik er achter kwam dat het niet aan dat objectief ligt, maar aan mijn camera. De camera geeft, met willekeurig welk objectief er op, veel vuiligheid te zien. Dit wordt erger en duidelijker naarmate ik het diafragma verklein (groter getal).
Voorbeeld:

Nu krijg ik het hier een beetje benauwd van, omdat ik niet zeker weet wat het probleem is. Als ik in mijn huis kijk zie ik niets, ook niet als ik het spiegeltje weg laat klappen. Van de sensor ben ik afgebleven.
Is zoiets te verhelpen, en zo ja, hoe, en de altijd belangrijke vraag: hoeveel gaat mij dat kosten?!
  zondag 12 februari 2006 @ 22:31:09 #122
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35018466
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:27 schreef Schanulleke het volgende:
Is zoiets te verhelpen, en zo ja, hoe, en de altijd belangrijke vraag: hoeveel gaat mij dat kosten?!'
Het ziet eruit als 'natuurlijke schimmel'. Veel op vochtige plekken geweest?
  zondag 12 februari 2006 @ 22:33:03 #123
68154 blackbully
pi_35018555
met een blaasbalgje toch een keer de sensor schoonmaken.
kijken of dat scheeld. zo ja, zelf schoonmaken met sensorswab of wegbrengen.

ps. zelf maak ik schoon met wattenstaafjes voor lcd-panelen en blaas het met perslucht schoon. ik heb alleen nog niemand ontmoet die dit een goed plan vind. dus misschien is het wat grof en moet je wat voorzichtiger doen.

maar na een keer of drie mijn sensor schoonmaken werkt hij nogsteeds dus hij kan best wat hebben
[/quote]
  zondag 12 februari 2006 @ 22:42:00 #124
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35018962
Ik heb wel de blaasbalg geprobeerd, maar ik krijg niet de indruk dat dat veel helpt. Morgen eens langs een speciaalzaak om de sensor te laten reinigen. Moet je je camera daarvoor missen, of kunnen ze dat meteen?
  zondag 12 februari 2006 @ 22:43:45 #125
68154 blackbully
pi_35019041
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb wel de blaasbalg geprobeerd, maar ik krijg niet de indruk dat dat veel helpt. Morgen eens langs een speciaalzaak om de sensor te laten reinigen. Moet je je camera daarvoor missen, of kunnen ze dat meteen?
ze kunnen het meteen.
alleen doen niet alle speciaalzaken het.
omdat ze bang zijn je camera te slopen.

suc-6 er mee.

(ik zou het toch gewoon lekker zelf doen)
[/quote]
  FOK!fotograaf maandag 13 februari 2006 @ 11:05:23 #126
73911 ultra_ivo
pi_35029398
Er zijn blaasbalgen en blaasbalgen. Meestal zie je in de winkels de kleine blaasbalgjes met een kwastje eraan. Daar is een stofje dus niet van onder de indruk. In Houten heb ik een grote blaasbalg gekocht, vuistgrote balg. Die is wel effectief, regelmatig wat blazen op de sensor (achterwand naar boven houden) en de stofjes verdwijnen zonder dat ik aan m'n sensor moet komen.
pi_35030892

Heb deze lens gezien op ebay voor een prijskaartje van 50 euro excl de verzendkosten.

Nou was ik benieuwd of er meer mensen zijn met ervaringen met deze fisheye en hoe dit bevalt.

Is het de moeite waard of is het toch beter om ff door te sparen voor een volledige fisheye
pi_35031117
Je geeft een beetje weinig specificaties en uit de foto kan ik ook niet opmaken welk merk het precies is.

Zo te zien is het een opzetlensje. Aan de imperfecties die je al hebt in je objectief voeg je nog eens een extra onscherpte etc. toe door een goedkoop voorzetlensje. Zal dus niet echt mooi worden.

Is een zenitar of peleng niks voor je? Vooral die zenitar is vrij goedkoop.
pi_35031239
0.42X SUPER WIDE ANGLE

PANORAMIC

FISHEYE

WITH MACRO

TITANIUM SERIES

HIGH RESOLUTION LENS

SUPER COMPACT

IN ORIGINAL BOX

FULL FACTORY WARRANTY

0.42x High Definition Professional Wide Angle Panoramic (Panoramic, wide pictures) Fisheye Lens with "MACRO" for (close up pictures).

0.42X Professional Super Wide Angle Lens

Lens front Thread 67mm

8 Elements Lens

High Definition Digital Lens

High Quality Crystal Optics

180° Degree Capability

Professional High Speed Auto Focus

Full Panoramic Capability

Lens is High Quality Crystal Optics

Lens is Multi-Coated

Auto Focus

AF Infrared Compatible

High Resolution Precision Optics, Day or Night

Great for Every Type of Photographic Situation

Made in Japan
pi_35031400
Hmm, hele rare specificaties. Het is duidelijk een voorzetlensje, maar volgens de specificaties heeft ie een hele snelle professionele autofocus

Ook heel professioneel dat de specificaties van zo'n ding doorspekt zijn met termen als "high speed" en professional.

Nee, dit is niks.
  FOK!fotograaf maandag 13 februari 2006 @ 12:24:19 #131
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_35031762
Dit soort fisheyes koop je al voor een tientje op een fotobeurs... (zag ik gisteren)
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_35032086
Even een blond vraagje en hoop dat ik hier goed zit.
Ik upload mn foto's via photobucket of putfile en via putfile moet je theoretisch gezien een thumb kunnen maken maar ja, de grote vraag hoe?
Ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.
Iemand die mij dit kan vertellen?

Alvast bedankt!
pi_35057390
volgende week ga ik op ski-vakantie en wil ik met m'n eenvoudige analoge Canon eos3000 (met +-35-70mm lens) mooie foto's op de piste kunnen maken, en volgens mij gaf sneeuw een nogal grijs beeld, ik heb ook wel eens gehoord dat je met 1/1000th en f/5.6 moet fotograferen in de sneeuw.

heeft iemand hier ervaring mee, en kan ik misschien een goedkoop filtertje ervoor kopen ofzo?
pi_35057998
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:18 schreef immortalsean het volgende:
volgende week ga ik op ski-vakantie en wil ik met m'n eenvoudige analoge Canon eos3000 (met +-35-70mm lens) mooie foto's op de piste kunnen maken, en volgens mij gaf sneeuw een nogal grijs beeld,
Komt doordat je belichtingscomputer ervan uitgaat dat wat hij ziet gemiddeld grijs is. De belichting die hij dus geeft zorgt er dus voor dat je foto gemiddeld grijs is.
Nou werkt dat in de praktijk goed, behalve bij dingen als sneeuw. Hij ziet heel veel wit en gaat de scene gemiddeld grijs maken. Omdat het grootste deel van het beeld sneeuw is, wordt dat ook grijs in plaats van wit.

Oplossing: belichtingscompensatie van een stopje ofzo gebruiken.
pi_35060357
ik snap het nog niet goed met die flitser

ik heb het eens geprobeerd met een extra lamp maar zie nog geen verschil

ik ben echt een groentje
pi_35061771
Saraats: je moet ook eerst 3x ondersteken na een evaluatie dmv. een paarskaart meting met volle batterijen en een stopwatchhorloge.

Met andere woorden: wat is je vraag? Wat lukt er niet? Je schiet geen verschil tussen foto's met flits en zonder flits? Of zie je geen verschil tussen met flits en met flits + lamp?

Ik kan van je huidige bericht weinig chocola maken
pi_35061840
quote:
Op maandag 13 februari 2006 23:50 schreef Gizz het volgende:
Saraats: je moet ook eerst 3x ondersteken na een evaluatie dmv. een paarskaart meting met volle batterijen en een stopwatchhorloge.

Met andere woorden: wat is je vraag? Wat lukt er niet? Je schiet geen verschil tussen foto's met flits en zonder flits? Of zie je geen verschil tussen met flits en met flits + lamp?

Ik kan van je huidige bericht weinig chocola maken
mijn flitser is te sterk, ik wil die een beetje afzwakken
pi_35061899
Welke flitser heb je en welke camera?
Of moeten we dat raden?
pi_35062206
quote:
Op maandag 13 februari 2006 23:53 schreef Gizz het volgende:
Welke flitser heb je en welke camera?
Of moeten we dat raden?
HP Photosmart 635

digitale camera dus
pi_35062841
Hmm, dat is een lastige.
Ik heb niet kunnen vinden hoe de interne flitser werkt, dus of hij altijd op volle sterkte flitst, of dat hij zich aanpast. In het laatste geval kun je hem misschien zwakker maken door minder te belichten door middel van de belichtingscompensatie.

Als hij altijd even sterk flitst: diafragma kleiner maken als dat kan (weet niet welke instelmogelijkheden dat ding heeft) en/of een stukje papier voor de flitser plakken.
pi_35063015
Photosmart 635 kun je qua flitser niet aanpassen. Mijn ouders hebben er 1 gehad. Een manier om de flits te dempen is er een vloeitje van sigaretten tegen te plakken. Die houden al wat licht tegen. Elders in een topic zag ik dat er ook een wasmiddel bolletje overheen gezet kon worden, dat werkt ook wel. (zelf getest )
pi_35063104
GenesiZ: kun je wel het diafragma dichtknijpen met zo'n ding? Dat is namelijk de meest basic manier van flitssterkte bepalen.
pi_35063237
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:01 schreef sararaats het volgende:

[..]

HP Photosmart 635

digitale camera dus
je flitser kan niet harder en zachter gezet worden
hij kan wel:

automatisch
anti rode ogen
aan/uit
en nachtstand (flitsen met een lange sluitertijd)

iedere keer als je op het flits knopje drukt ga je naar de volgende stand
lees pagina 33 en 34 van je handleiding eens goed door
als je die handleiding niet hebt dan moet je het ff zeggen dan mail ik em naar je
pi_35063324
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:39 schreef lostminds het volgende:

[..]

je flitser kan niet harder en zachter gezet worden
Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passen
pi_35063437
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:44 schreef Gizz het volgende:

[..]

Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passen
toestel is vol automatisch
enige wat je kan veranderen is de programma stand
automatisch
actie
landschap
portret
macro

daarbij is portret dan de instelling met het grootste diafragma en actie de kleinste

blijft het papiertje voor de flitser over
pi_35063500
Of op actie zetten dus

En als de flitser een e-ttl techniek gebruikt, dan wordt ie waarschijnlijk ook aangepast met de belichtingscompensatie (en dat laatste heeft hij wel volgens dpreview).
pi_35063644
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:55 schreef Gizz het volgende:
Of op actie zetten dus

En als de flitser een e-ttl techniek gebruikt, dan wordt ie waarschijnlijk ook aangepast met de belichtingscompensatie (en dat laatste heeft hij wel volgens dpreview).
dan gaattie waarschijnlijk feller flitsen, ben je weer terug bij af
papiertje maakt het licht ook meteen wat difuuser

en sara snapt totaal niet meer waar het nou over gaat
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:17:13 #148
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35076685
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.
Ook veel lensen voor een analoge spiegelreflex camera (Asahi Pentax)

Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'

Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..

Dus de vraag is aan jullie
pi_35076873
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'

Het is een 62mm (diameter) filter. Waarschijnlijk een UV of polarisatiefilter. Is het een donker glaasje, dan is het een polarisatiefilter. Is het een transparant glaasje, dan een UV filter. Deze zit er op om de lens te beschermen en UV licht te filteren.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:25:49 #150
52657 pea4fun
pi_35076969
quote:
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.

'B+W 62E 1x'

B+W is gewoon het merk van het filter/voorzetlensje. Kijk hier maar eens http://www.schneideroptics.com/ dan bovenin op filters klikken. Ik weet zo niet wat de 62E is.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:28:44 #151
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35077079
quote:

'B+W 62E 1x'

Hoi, welkom. Ik ken het. het is een filter waardoor je 1 stop licht verliest (1x) De rest heeft de rest hierboven al gezegd. Ik ken het merk, ik koop bijna altijd van hetzelfde merk filters

Het is of een skylight of een UV filter. Staat er een 010 ergens? Want dan is het een UV filter.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:38:46 #152
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35077415
SlaadjeBla, Pea4fun, bedankt
Ik snap nu wat 't is, jullie antwoorden vulden elkaar perfect aan
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:41:03 #153
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35077517
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Hoi, welkom. Ik ken het. het is een filter waardoor je 1 stop licht verliest (1x) De rest heeft de rest hierboven al gezegd. Ik ken het merk, ik koop bijna altijd van hetzelfde merk filters

Het is of een skylight of een UV filter. Staat er een 010 ergens? Want dan is het een UV filter.
Hmm nee, dat is het enige wat ik kon vinden, hij zat trouwens op een 'Panagor Auto Wide Angle 28mm 1:2.5' filter

Ik gebruik een digitale camera (Lumix fz20) maar ik wil graag weten waar alles voor is, ook van de oudere camera's, hehe
pi_35083586
quote:

'B+W 62E 1x'

Waarschijnlijk een UV filter. Die factor 1x is uit de oude doos voor meetzoekercamera's die geen ddl (door-de-lens) lichtmeting hadden en geven de correctiefactor voor de belichting aan.
pi_35083917
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren.
skylight is het niet want die hebben meestal factor 1,1 tot 4 voor de meestgebruikte. R1,5 heeft bv. factyor 1,1 en is dus te verwaarlozen.
(dit is kennis uit de oude analoge doos... dat ken ik nog wel..
)

[ Bericht 11% gewijzigd door diedrick op 14-02-2006 19:14:52 ]
  dinsdag 14 februari 2006 @ 19:32:58 #156
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_35085711
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Orealo het volgende:
Hmm nee, dat is het enige wat ik kon vinden, hij zat trouwens op een 'Panagor Auto Wide Angle 28mm 1:2.5' filter
Tis volgens mij een UV filter, simpel google levert tenminste alleen maar 62E UV filters op. Panagor is volgens mij een best goed merk glas. en een 28 mm wide angle lens met 2.5 lichtsterkte mag er zeker wezen.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 februari 2006 @ 20:21:28 #157
73911 ultra_ivo
pi_35087575
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 19:32 schreef PS het volgende:

[..]

Tis volgens mij een UV filter, simpel google levert tenminste alleen maar 62E UV filters op. Panagor is volgens mij een best goed merk glas. en een 28 mm wide angle lens met 2.5 lichtsterkte mag er zeker wezen.
Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijk
M42 heeft al heel groot voordeel dat alles op alles past. En met Takumar-Asahi-Pentax spullen heb je zowat het beste wat ooit op M42 gebied geproduceerd is (enkele exoten daargelaten). Het mooie is dat met behulp van de juiste adaptors deze lenzen ook passen op moderne digiflexen. Tijdens de Utrecht-meet hebben Xil en ik bijvoorbeeld nog wat gespeeld met (Wit) Russisch M42 spul op Nikon en Pentax DSLR's.
pi_35087863
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 20:21 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijk
M42 heeft al heel groot voordeel dat alles op alles past. En met Takumar-Asahi-Pentax spullen heb je zowat het beste wat ooit op M42 gebied geproduceerd is (enkele exoten daargelaten). Het mooie is dat met behulp van de juiste adaptors deze lenzen ook passen op moderne digiflexen. Tijdens de Utrecht-meet hebben Xil en ik bijvoorbeeld nog wat gespeeld met (Wit) Russisch M42 spul op Nikon en Pentax DSLR's.
Pentax was destijds een van de grote vijf merken kleinbeeldcamera's (Olympus, Nikon, Minolta, Canon en Pentax, niet noodzakelijkerwijze in die volgorde) en leverde prima spul. Leica laat ik ff, al was het alleen maar voor de prijzen, buiten beschouwing....
Panagor was met Soligor en Vivitar de merkengroep voor als je niet genoeg geld had voor originele lenzen, maar alledrie leverden heel behoorlijk spul.
pi_35145778
Wat is bij analoge zwart/wit fotografie het voordeel van een rood filter?
Ik heb wel eens gelezen dat dat veel gebruikt wordt maar waarvoor is het?

Eigenlijk net zo als een geel filter, waarom zou je het willen gebruiken?
pi_35145976
Wordt gebruikt om het contrast te verhogen (rood wordt lichter en groen wordt donkerder in de z-w). Ook wordt het vaak gebruikt in IR fotografie om van die mooie donkere dreigende luchten te krijgen.
Dit kan trouwens ook in 'niet-IR' z-w foto's door een rood filter te combineren met een pola.

edit:
Geel verhoogt ook het contrast al is het effect een stuk minder.
wat voorbeeldjes

[ Bericht 13% gewijzigd door djengizz op 16-02-2006 11:18:51 ]
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:13:39 #161
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35145997
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:

je filtert tijdens het fotograferen al wat oneffenheidjes eruit. Bijvoorbeeld in de huid. Pea en Re werken er veel mee, mischien kunnen die een beter antwoord geven dan ik. ik weet het wel zeker eigenlijk
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:27:39 #162
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35146378
quote:

Voor huid tinten iets te versterken in zw/w is geel heel goed te gebruiken. Vooral voor vrouwen en kinderen, huidskleuren in natuurlijk licht. Donker geel is geschikt om de huid effen te maken en sproeten te verhullen.

rood: Word voornamelijk bgebruikt in landschaps en architectuur fotografie, het versterkt witte gebieden, zodat bijvoorbeeld wolken beter uitkomen tegen een donkerdere lucht.. Word ook wel eens gebruikt om voor contrasten in stillevens te zorgen.
pi_35148695
Geweldig bedankt Binnenkort maar eens gaan zoeken naar een geel en rood filter.
pi_35148994
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:27 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]
rood: Word voornamelijk bgebruikt in landschaps en architectuur fotografie, het versterkt witte gebieden, zodat bijvoorbeeld wolken beter uitkomen tegen een donkerdere lucht.
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt

Waarom wolken beter uitkomen met een roodfilter is simpel: de lucht is blauw en wordt dus tegengehouden door je roodfilter -> de lucht wordt zwart. Het contrast tussen de witte wolken en de zwarte lucht is veel groter dan tussen witte wolken en een grijze lucht.
Aan de wolken zelf verandert een roodfilter niks.

Heb je een rood gebouw met witte vlakken, dan moest je juist een blauwfilter gebruiken om het rood zwart te krijgen. Een roodfilter versterkt dus niet per definitie witte vlakken, omdat het ook juist het contrast kan verlagen.
pi_35150507
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.

Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
" there is nothing to not be amazed at "
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:23:03 #166
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35151709
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar het ging hier om een rood filter, dus wat een groen blauw of pimpelpaars met gele stippen filter doet doet voor PVS niet terzake.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.
SRC?
quote:
Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
je vraagt eigenlijk iets camera specifieks, wat eigenlijk niet de bedoeling is van dit topic.. Maar wellicht dat iemand je ermee kan helpen.....
pi_35152132
Spiegel Reflex Camera? Of wordt dat nooit gebruikt?
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:54:58 #168
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35152737
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:36 schreef corc het volgende:
Spiegel Reflex Camera? Of wordt dat nooit gebruikt?
Niet in mijn belevingswereld iig.

SLR is de algemene term...

AE was in de jaren 80 bij canon de term voor "Auto Exposure" waarbij je dan de sluitertijd op de groene "P" moest zetten.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:01:52 #169
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35152955
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:

heb je wat aan dit PDF manual van de SRT 102 ?
pi_35153544
Ik ben achter de functie van de A<->M schuif, daarmee kun het diafragma in de gekozen stand zetten om de scherpte-diepte te controleren (manual), of openzetten en dan wordt het alleen dicht gedaan bij het afdrukken (auto), zodat je beter kunt scherpstellen.

Die ae, kan dat een functie zijn van de Tamron lens die mijn Minolta niet ondersteund? Die kan namelijk niets automatisch. En die lens heeft ook geen lichtmeter of batterij, ik geloof niet dat die stand iets doet.
pi_35154015
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:54 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Niet in mijn belevingswereld iig.

SLR is de algemene term...
Ik word meteen als n00b ontmaskerd...
tnx voor de pdf.
pi_35156013
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:
Wit bestaat uit alle kleuren licht maar als je er een filter voor zet haal je toch ook hier kleur uit weg? (wat dus resulteert in een ander kleur dan wit)
pi_35157111
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:31 schreef djengizz het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:
Wit bestaat uit alle kleuren licht maar als je er een filter voor zet haal je toch ook hier kleur uit weg? (wat dus resulteert in een ander kleur dan wit)
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.
Je ziet pas verschil als iets bijvoorbeeld blauw is, zoals de lucht.
pi_35158362
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:00 schreef Gizz het volgende:

[..]
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.
En dat begrijp ik juist niet.
Nadat het witte licht door de filter gaat is het niet wit meer. En aangezien je ook verschillen in kleur ziet op zwart wit zou je in theorie toch ook verschil moeten zien tussen bv. 'geel gefilterd' wit licht en 'rood gefilterd' wit licht. Of zie ik iets over het hoofd?
  donderdag 16 februari 2006 @ 17:58:37 #175
15524 PS
pi_35159446
Wat Gizz volgens mij bedoeld is dat je de donkerheid of contrast van wit licht niet kan wijzigen. Wit licht blijft gewoon een lichte kleur in een zwart-wit film, het zal niet donkerder worden of lichter door een filter.
Blauw wordt een donkere grijs tint, maar door een filter toe te passen kun je het contrast en de intensiteit van dat blauw aanpassen. Zonder kleur filter wordt een zwart-wit filmpje dus ook vooral grijstinten en krijg je niet echt duidelijke contrast vlakken.
pi_35159727
Zal het even uitleggen door middel van een photoshopje. In dit voorbeeld ga ik ervan uit z/wfilm voor elke kleur even gevoelig is. Dat klopt niet 100%, maar in de praktijk zul je dat niet echt merken:

Eerste vak is de foto met kleurfilm. De hoeveelheid licht die de film bereikt stellen we gelijk aan 100%

Tweede vak is de foto met z/wfilm, zonder filter. De totale hoeveelheid licht is nog steeds 100%. Dat niet alle cupjes dezelfde grijswaarde hebben komt doordat ze niet allemaal evenveel licht terugkaatsen in dit voorbeeld. In de praktijk kan een rood voorwerp in z/w precies dezelfde grijstint hebben als bijvoorbeeld een blauw voorwerp, als ze maar evenveel licht weerkaatsen.

Derde vak is de foto met z/wfilm en met roodfilter.
Laten we ervan uitgaan dat wit licht uit rood, groen en blauw licht bestaat (klopt niet, maar dat maakt voor het idee niks uit ). Het roodfilter laat vooral rood licht door, en totaal niks van blauw. De lichtintensiteit die nu je film bereikt is dus ongeveer 33% (want groen en blauw, samen 66% komen te vervallen). Je foto zou nu veel te donker worden, want je hebt maar een derde van de hoeveelheid licht die je nodig hebt voor een goed belichte foto. De oplossing is simpel: 3x zo lang belichten, dan zit je weer op 100% en is wit weer wit.

Vierde vak is de foto op z/wfilm en met blauwfilter. Hier geldt voor de rest het verhaal bij het derde vlak, alleen wordt nu blauw doorgelaten en niet rood.

Hoop dat het wat duidelijker is
Het maakt dus niet uit of je van wit licht nou xx% afhaalt door kleur 1 en 2 weg te filteren of door kleur 3 en 4 weg te filteren. Het percentage wat je overhoudt blijft 100%-xx% en dat is een bepaalde grijswaarde (die je eventueel weer opkrikt naar wit door langer te belichten).
pi_35160452
Thnx! En dat zag ik dus over het hoofd
Als ik het nu goed begrijp zal je bij verschillende kleuren filters dus wel degelijke verschillende grijs waardes krijgen voor het witte licht maar dit doe je teniet door belichtingscompensatie.
Is eigenlijk wel logisch aangezien de fabrikanten de belichtingscompensatie al bij de filter specificatie opgeven.
Duidelijke uitleg
  donderdag 16 februari 2006 @ 23:52:47 #178
68154 blackbully
pi_35173658
Even een product vraagje,

een kennis van mij zit met een luxe probleem.
hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
hij bezit een epson fotovieuwer.
deze:

probleem is dat deze dus geen 45mb RAW aan kan.
iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf
een laptop mee nemen is niet een optie. het moet een handzaam apparaat wezen.

thanx alvast
[/quote]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 00:11:55 #179
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35174304
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 23:52 schreef blackbully het volgende:

hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
deze:
[afbeelding]

iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf

thanx alvast
Tablet PC een optie? zijn een stuk handzamer dan een laptop, je houdt ze vast als een kladblok
- Privacy Matters
pi_35183022
zal vast wel PDA-software voor bestaan.
pi_35189073
probeer het hier maar ff dan
ik ben bezig met een overzichtje van lenzen maar weet eigenlijk niet zo goed wat waar ophoudt en begint

< 10mm fisheye
10-20 mm groothoek
20-70 mm normaal
> 70 mm telelens

klopt dit een beetje?
pi_35189281
ja denk het wel alleen heb je natuurlijk tussenmaatjes, zo heb ik een lens 28-105. dus die zal je niet kunnen plaatsen, maar in hoofdlijnen heb je het wel naar mijn weten
pi_35189377
Ik heb nog een vraagje

Hoeveel helpt een omnibounce, ik heb een dikke week een 430EX en vind het allemaal prachtig, maar soms hoor je mensen zeggen dat het licht meer gebroken moet worden dat je dan een gelijkmatiger verdeelde flits krijgt (heb ik dit goed begrepen?). Maar hoeveel helpt het nou echt?? heeft iemand foto's van met en zonder omnibounce? en in de 430EX zit al een klein diffusertje...deze doet volgens mij hetzelfde maar helpt een omnibounce dan nog beter??
pi_35189676
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 14:42 schreef lostminds het volgende:
probeer het hier maar ff dan
ik ben bezig met een overzichtje van lenzen maar weet eigenlijk niet zo goed wat waar ophoudt en begint

< 10mm fisheye
10-20 mm groothoek
20-70 mm normaal
> 70 mm telelens

klopt dit een beetje?
Wat ik heb geleerd is < 50 is groothoek, 50mm is een standaard lens, > 50 is een tele. Overigens gebaseerd op een analoge camera, dus zonder de cropfactor.
pi_35189766
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 14:51 schreef Gose het volgende:
Ik heb nog een vraagje

Hoeveel helpt een omnibounce, ik heb een dikke week een 430EX en vind het allemaal prachtig, maar soms hoor je mensen zeggen dat het licht meer gebroken moet worden dat je dan een gelijkmatiger verdeelde flits krijgt (heb ik dit goed begrepen?). Maar hoeveel helpt het nou echt?? heeft iemand foto's van met en zonder omnibounce? en in de 430EX zit al een klein diffusertje...deze doet volgens mij hetzelfde maar helpt een omnibounce dan nog beter??
Kijk eens op de site van lumiquest
pi_35190101
quote:

Ik zag trouwens net dat ik wel een geel, blauw en rood fliter voor op mijn flitser heb.
Werkt dat naar het zelfde princiepe?
pi_35190364
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:03 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Kijk eens op de site van lumiquest
Ok thnx, wat ik bedoel noemen ze dan de ultrabounce denk ik, je ziet inderdaad wel redelijk wat verschil als het licht meer wordt gebroken, maar nou moet ik nog zien te achterhalen of het verschil tussen de ingebouwde diffuser of een omnibounce groot is
pi_35190422
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:00 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Wat ik heb geleerd is < 50 is groothoek, 50mm is een standaard lens, > 50 is een tele. Overigens gebaseerd op een analoge camera, dus zonder de cropfactor.
dat is een beetje erg kort door de bocht
het is de bedoeling om mensen een beetje het verschil duidelijk te maken tussen al die verschillende lenzen
pi_35192173
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:12 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ik zag trouwens net dat ik wel een geel, blauw en rood fliter voor op mijn flitser heb.
Werkt dat naar het zelfde princiepe?
Nee, dat is voor kleurfotografie. Met die filters match je de kleurtemperatuur van je flitser met het bestaande omgevingslicht.
pi_35192458
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:22 schreef lostminds het volgende:

[..]

het is de bedoeling om mensen een beetje het verschil duidelijk te maken tussen al die verschillende lenzen
Als je iemand iets wil uitleggen over het verschil in lenzen bereik je met "groothoek" net zo weinig als met het noemen van de brandpuntsafstand, zo'n overzichtje schiet te kort. Dat terzijde, wat hierboven stond is zoals ik het geleerd heb, maar zoals ik al zei is het rekbaar. Wel is het zo dat een 50mm lens een standaardlens genoemd wordt.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:19:43 #191
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35192790
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:22 schreef lostminds het volgende:
http://wiki.fok.nl/index.php/Objectief
pi_35193937
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:06 schreef Gizz het volgende:

[..]

Nee, dat is voor kleurfotografie. Met die filters match je de kleurtemperatuur van je flitser met het bestaande omgevingslicht.
Ah dus TL Tungsten enzo?
Weer wat geleerd, bedankt.
pi_35194092
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:12 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Als je iemand iets wil uitleggen over het verschil in lenzen bereik je met "groothoek" net zo weinig als met het noemen van de brandpuntsafstand, zo'n overzichtje schiet te kort. Dat terzijde, wat hierboven stond is zoals ik het geleerd heb, maar zoals ik al zei is het rekbaar. Wel is het zo dat een 50mm lens een standaardlens genoemd wordt.
daarom komen er ook plaatjes bij die met bijbehorende lens van het zelfde onderwerp zijn genomen
heb alleen geen fisheye dus moet ik nog ff kijken hoe ik dat op ga lossen

@shark
thanks
  vrijdag 17 februari 2006 @ 17:49:04 #194
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35196386
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:48 schreef lostminds het volgende:
daarom komen er ook plaatjes bij die met bijbehorende lens van het zelfde onderwerp zijn genomen
heb alleen geen fisheye dus moet ik nog ff kijken hoe ik dat op ga lossen
Is dit wat voor je? (flash req'd)
quote:
@shark
thanks
yw
pi_35196924
dat is inderdaad wat ik voor ogen had, maar dan zelf gemaakt in verband met de rechten
met alleen plaatjes van 18 tot 200 mm want ik heb geen lenzen tot m'n beschikking die lager of hoger gaan
en dan plaats ik dat linkje er wel bij ofzo
pi_35202211
En misschien deze in aanvulling op de link van Shark.Bait? Het is allemaal wel pro Canon natuurlijk maar het koppelt objectieven plus wat uitleg aan het type fotografie wat je wil doen.
Even de Canon marketing blabla wegdenken en er staat een hoop info in voor een FAQ.
pi_35202440
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:46 schreef djengizz het volgende:
En misschien deze in aanvulling op de link van Shark.Bait? Het is allemaal wel pro Canon natuurlijk maar het koppelt objectieven plus wat uitleg aan het type fotografie wat je wil doen.
Even de Canon marketing blabla wegdenken en er staat een hoop info in voor een FAQ.
dankje, maar ik ben bang dat dat al weer veels te uitgebreid word, het moet een handleiding voor dummies worden
de absolute basics in jip en janneke taal dus
iedere regel te veel schrikt dan al af

wel een leuk linkje voor mezelf, ookal heb ik nikon
voor iedere canon lens is er vast ook wel een nikon equivalent
pi_35202729
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:55 schreef lostminds het volgende:
dankje, maar ik ben bang dat dat al weer veels te uitgebreid word, het moet een handleiding voor dummies worden
Sorry, da wis ik nie.
Dan in ieder geval veel plezier met de link
pi_35202939
Die Canon link vind ik trouwens erg vaag. Bij portretobjectieven plaatsen ze bijvoorbeeld onscherpe trage 75-300 zooms, maar een 50 f/1.8 objectiefje wat voor digitale fotografie best een ok portretobjectiefje is staat er dan weer niet bij
  zaterdag 18 februari 2006 @ 10:24:22 #200
68154 blackbully
pi_35214878
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 23:52 schreef blackbully het volgende:

deze:
[afbeelding]

thanx alvast
iemand een idee? behalve een nootpad?
[/quote]
pi_35215660
Hoi,

Ik heb nu op mijn flitser (Canon 420 EX) een melkwit kapje (OmniBounce OBO-EX). Ik principe ben ik hier best tevreden mee, echter de mogelijkheden zijn beperkt. Ik heb zitten kijken op de site van Konijnenberg naar de flits-accesoires en daarbij viel mijn oog op de Lumiquest FX. Wat me hierbij vooral aanstaat is dat je blijkbaar verschillende kleurensheets kan gebruiken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En dan eventueel in combi met de canon 420 ex?

PS. mijn doel is speciale kleur effecten door gebruik van de flits.
pi_35220322
ik heb eens zo'n soort dingetje gehad voor op m'n sb600
de bevestiging werkte met klittenband wat dus niet echt een succes was
ding zat vaak scheef en je moest van die strookjes klittenband op je flitser plakken
pi_35223275
Mag ik hier ook de volgende vraag stellen (als ik verkeerd zit, hoor ik het graag).

Ik heb eventjes de Canon Powershot Pro1 te leen. Complete camera-leek met zo'n apparaat. Dat is natuurlijk lachen geblazen. Nu is het probleem dat het wel de bedoeling is dat ik met dit toestel een aantal algemene foto's maak (leefomgeving e.d.) maar ik wil ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om leuke foto's van mijn vriendin te maken.
Ik kan me voorstellen dat verschillende foto's, verschillende onderwerpen, verschillende instellingen nodig hebben, maar is er ook een 'simpele' manier om mooie foto's te maken en ook nog een beetje voordeel te hebben van de mogelijkheden van dit toestel?
pi_35224234
Begin met dat ding op de P-stand te zetten en gewoon te klikken Zorg bij portretten voor een diafragma van ongeveer 5.6, maar probeer te experimenteren Kortom......ga spelen
pi_35224332
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 16:26 schreef PdeHoog het volgende:
Begin met dat ding op de P-stand te zetten en gewoon te klikken Zorg bij portretten voor een diafragma van ongeveer 5.6, maar probeer te experimenteren Kortom......ga spelen
"En zet dit toestel gewoon in de auto-stand!"
Ik hoor het mijn docent nog zo zeggen

Bedankt voor de tip. Ik ga morgen zeker even wat mooie foto's proberen te maken. Meer info/tips zijn uiteraard welkom.
pi_35230384
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 14:16 schreef lostminds het volgende:
ik heb eens zo'n soort dingetje gehad voor op m'n sb600
de bevestiging werkte met klittenband wat dus niet echt een succes was
ding zat vaak scheef en je moest van die strookjes klittenband op je flitser plakken
Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?
pi_35230950
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 19:21 schreef EchnaDarr het volgende:

[..]

Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?
ja, wat dus heel vervelend is als je ook een omnibounce ofzo wil gebruiken
daarom zou ik eerst eens goed informeren hoe de bevestiging werkt voordat je het koopt
pi_35233605
Crap. Dank je.
pi_35273809
Vraagje: Wat betekend het woord Bokeh? Ik lees het hier en daar, maar ik kan het totaal niet plaatsen.
pi_35273892
zoals ik 't weet is dat n chinese uitdrukking voor sterke scherpte diepte.
&lt;hr&gt;
pi_35273968
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:31 schreef GenesiZ het volgende:
Vraagje: Wat betekend het woord Bokeh? Ik lees het hier en daar, maar ik kan het totaal niet plaatsen.
Bokeh
De term bokeh is afkomstig uit het Japans en wordt gebruikt om de esthetische kwaliteit van onscherpte uit te drukken. Bokeh is dus een beschrijving van het onscherpe gebied in een foto. Een goede bokeh of een slechte bokeh wil zeggen : de onscherpe voorgrond en/of achtergrond van die foto is mooi of niet mooi weergegeven. Het is de vorm en de aard van de verstrooiingscirkels die de kwaliteit van de bokeh bepalen.

Komt niet van mij, maar wellicht is deze link voor meerderen interessant:
http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/34
pi_35274085
Ah thanx. Weer wat geleerd
  FOK!fotograaf maandag 20 februari 2006 @ 00:30:09 #213
73911 ultra_ivo
pi_35275593
In het algemeen kan je zeggen dat hoe meer lamellen er in het diafragma zitten, hoe beter de bokeh is. Als het gat van je diafragma zeshoekig is heb je in het algemeen een slechte bokeh, is dat gat vrijwel rond, dan is de bokeh normaliter zeer goed.
pi_35298019
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef lostminds het volgende:
als je beweging wilt bevriezen op de foto dan heb je vaak een snelle sluitertijd nodig en dan zul je als er weinig licht is de iso waarde omhoog moeten gooien
naddel van een hoge iso waarde is dat je meer ruis (digitaal) of korrel (analoog) krijgt
bij zwart wit kan een grove korrel mooi zijn, bij digitaal is ruis niet wenselijk

als je echt beweging in de foto wil hebben (bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt en tijdens het meevolgen druk je af) dan heb je juist niet zo'n snelle sluitertijd nodig, de auto is dan scherp en de achtergrond bewogen

voorbeeldje
[afbeelding]
Ik ga vanavond naar een station hier in de buurt en wil daar gaan kloten met foto's maken van voorbij schietende treinen. Het probleem is alleen dat ik 'slechts' een Canon PowerShot A410 heb, waardoor ik bij geen sluitertijd kan bepalen. Wel kan ik de ISO waarden veranderen (50, 100 en 200). Heeft iemand tips hoe ik mijn 'projectje' van vanavond het beste aan kan passen, natuurlijk het liefst mbt mijn specifieke camera?

Ik neem trouwens ook aan dat het feit dat het donker is bepaalt hoe en wat ik met mijn camera moet doen. Dus als iemand nog tips in die richting heeft...?
pi_35298259
Zet je camera op Night programma, dat geeft je meteen een lange sluitertijd.
Let op vooor je ISO waarden, hoe hoger je die zet hoe meer ruis je op je beeld krijgt.

Misschien ook handig om te weten dat een station, zoals een luchthaven, een openbaar gebouw is waar je (in principe) moet aanvragen om te fotograferen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_35299097
En als je de treinen juist scherp(er) wilt hebben als ze langsrazen, moet je je camera zogenaamd 'meetrekken' met de beweging van de trein.
pi_35299660
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:18 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Zet je camera op Night programma, dat geeft je meteen een lange sluitertijd.
Let op vooor je ISO waarden, hoe hoger je die zet hoe meer ruis je op je beeld krijgt.

Misschien ook handig om te weten dat een station, zoals een luchthaven, een openbaar gebouw is waar je (in principe) moet aanvragen om te fotograferen.
Aah, de night programma van de 'Special modes' . Maar volgens de post van lostminds (met de Saab erin) heb je, als je het snel voorbij razende onderwerp (in dit geval een trein) scherp in beeld wilt krijgen, juist een korte sluitertijd nodig, wat dus tegenstrijdig is met de Night mode.

Ik weet dat er een negatief effect bij komt kijken wanneer je de ISO waarden omhoog gooit, maar raad je me in dit geval wel aan om die ISO waarde op bijv 200 ipv 50 te zetten? Volgens de post van lostminds, heb je met weinig licht een hoge ISO waarde nodig.

En dat station hier in de buurt (Den Haag Ypenburg) is zo klein en verlaten, dat er nauwelijks reizigers, laat staan spoorwegbeambten zijn . Maar bedankt voor de heads-up.
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:39 schreef Werewolf het volgende:
En als je de treinen juist scherp(er) wilt hebben als ze langsrazen, moet je je camera zogenaamd 'meetrekken' met de beweging van de trein.
Ga ik aan denken, bedankt!

Sorry als mijn vragen trouwens wel erg amateuristisch overkomen, maar ik ben echt nog helemaal nieuw met fotograferen.
pi_35300863
Het pannen (meegaan met je onderwerp) is wel lastig en vraagt toch wat oefening.
Voor langsrijdende treinen ga je idd een lage sluitertijd moeten gebruiken, en een zo hoog mogelijke ISO waarde want anders is je beeld nogal donker.
Je kan ook flitsen, maar dat scheelt wel van sfeer op de foto. Het nachtige gaat eruit en je krijgt waarschijnlijk nog te maken met reflectie op de trein.

Een lange sluitertijd is wel leuk (als je een statief of iets om de camera te ondersteunen hebt) als je net een trein kan pakken en dan je sluiter nog ff open te houden. De trein is dan een wazige lijn, en de rest van de omgeving is wel mooi scherp.
pi_35301028
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het pannen (meegaan met je onderwerp) is wel lastig en vraagt toch wat oefening.
Voor langsrijdende treinen ga je idd een lage sluitertijd moeten gebruiken, en een zo hoog mogelijke ISO waarde want anders is je beeld nogal donker.
Je kan ook flitsen, maar dat scheelt wel van sfeer op de foto. Het nachtige gaat eruit en je krijgt waarschijnlijk nog te maken met reflectie op de trein.

Een lange sluitertijd is wel leuk (als je een statief of iets om de camera te ondersteunen hebt) als je net een trein kan pakken en dan je sluiter nog ff open te houden. De trein is dan een wazige lijn, en de rest van de omgeving is wel mooi scherp.
Ok, bedankt!

Ik ga nu maar eens naar het station toe.
pi_35424066
Ik heb weer een vraag, waar kan je dat histogram nou goed voor gebruiken wat je camera kan laten zien voor elke foto. Ik snap dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid licht op de foto, maar wat is nou het ideale histogram? en wat zegt het ideale histogram dan?
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:31:36 #221
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35424140
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:29 schreef Gose het volgende:
Ik heb weer een vraag, waar kan je dat histogram nou goed voor gebruiken wat je camera kan laten zien voor elke foto. Ik snap dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid licht op de foto, maar wat is nou het ideale histogram? en wat zegt het ideale histogram dan?

In 't chinees

Dan is het licht goed verdeeld over de foto
pi_35424789
maar dat is toch niet altijd beter, als je licht goed verdeeld is. en als ik een keer naar dat histogram kijk en ik zie dat er alleen links een piek is moet ik dan de foto overmaken of op een andere manier totdat het licht wel goed is?
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:51:46 #223
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35424898
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:48 schreef Gose het volgende:
maar dat is toch niet altijd beter, als je licht goed verdeeld is. en als ik een keer naar dat histogram kijk en ik zie dat er alleen links een piek is moet ik dan de foto overmaken of op een andere manier totdat het licht wel goed is?
Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooi
Het is alleen een indicatie om aan jou te vertellen hoe goed het licht over de foto verdeeld is, sommige foto's zijn juist heel mooi omdat het licht 'speciaal' is
pi_35425328
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:51 schreef Orealo het volgende:

[..]

Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooi
Het is alleen een indicatie om aan jou te vertellen hoe goed het licht over de foto verdeeld is, sommige foto's zijn juist heel mooi omdat het licht 'speciaal' is
dat wou ik ff horen heb er niets aan dus
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:07:17 #225
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35425491
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:03 schreef Gose het volgende:

[..]

dat wou ik ff horen heb er niets aan dus
Beauty is in the eye of the beholder
pi_35437238
Tjees, heb geen vraag, meer verzuchting. Ik wil graag kloten met mijn PowerShot A410, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen . Er zijn zoveel mogelijke opnamestanden, dat je je eigenlijk steeds op 1 'manier van fotograferen' moet richten en die eerst een tijdje 'oefenen', om vervolgens met een andere manier door te gaan. Bovendien heb ik totaal inspiratie wat ik zou kunnen fotograferen.

Heeft iemand tips waar een beginner het beste mee kan beginnen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Roeni3 op 24-02-2006 11:44:58 ]
pi_35439506
je kan de flits op altijd flitsen zetten, dus de bliksemstand. Voor de rest alles op automatisch. En dan in vol zonlicht mensen of voorwerpen fotograferen, dan krijg je dit effect:
http://florianvanroekel.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=735&g2_serialNumber=2

Gose, het histogram geeft je informatie over de exposure/belichting van de foto. Een ideaal belichte foto heeft zijn pieken binnen de grenzen van uiterst links en rechts. Tijdens het fotograferen raadpleeg ik het histogram als ik op "manual" bezig ben om te zien of het enigszins klopt wat ik doe.
Verder kun je het histogram gebruiken om naderhand in photoshop een eventueel onderbelichte/overbelichte foto te redden/tweaken.
En tenslotte vind ik het histogram handig om te zien in hoeverre er beeldinformatie verloren is gegaan tijdens het bewerken van een foto in photoshop. Het is om deze reden dat ik vaak zoveel mogelijk van de bewerkingen in de raw-editor doe. Een beschadigde foto zal een histogram vertonen met veel verticale hiaten erin.
Er zijn nog meer toepassingen van het histogram uiteraard, maar dit zijn degenen die mij het eerst te binnen schieten.

[ Bericht 19% gewijzigd door aapstok op 24-02-2006 12:58:19 ]
pi_35440781
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:27 schreef Roeni3 het volgende:
Tjees, heb geen vraag, meer verzuchting. Ik wil graag kloten met mijn PowerShot A410, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen . Er zijn zoveel mogelijke opnamestanden, dat je je eigenlijk steeds op 1 'manier van fotograferen' moet richten en die eerst een tijdje 'oefenen', om vervolgens met een andere manier door te gaan. Bovendien heb ik totaal inspiratie wat ik zou kunnen fotograferen.

Heeft iemand tips waar een beginner het beste mee kan beginnen?
draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakken

je camera is alleen maar een stuk gereedschap
fotograferen is meer dan knopjes en instellingen begrijpen

begin met kleine voorwerpen ofzo, die doen wat jij wil en zijn altijd beschikbaar
bijvoorbeeld een kop en schotel
fotografeer die van alle kanten, zorg dat de achtergrond niet te druk is, probeer het onderwerp te isoleren
fotografeer het vervolgens van links,rechts, voor, achter, boven en onder
vol kopje leeg kopje, lepeltje erin of ernaast
zet het links in beeld, rechts in beeld etc..
verplaats de lichtbron, of bij natuurlijk licht verplaats het onderwerp
gebruik verschillende achter/ondergronden

pas als je dat soort dingen allemaal hebt geprobeerd, ga je kijken naar het technische aspect
is de foto te licht of te donker? wat doe ik daar aan?
had ik meer scherptediepte gewild?
is het wit echt mooi wit of zit er een kleurzweem overheen, en vervolgens doe je de foto die je het mooiste vind overnieuw met allemaal verschillende instellingen totdat je de perfecte foto overhoud

na verloop van tijd merk je dat je ervaring krijgt en automatisch de juiste instelling gaat kiezen
pi_35441659
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 13:24 schreef lostminds het volgende:

[..]

draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakken

je camera is alleen maar een stuk gereedschap
fotograferen is meer dan knopjes en instellingen begrijpen

begin met kleine voorwerpen ofzo, die doen wat jij wil en zijn altijd beschikbaar
bijvoorbeeld een kop en schotel
fotografeer die van alle kanten, zorg dat de achtergrond niet te druk is, probeer het onderwerp te isoleren
fotografeer het vervolgens van links,rechts, voor, achter, boven en onder
vol kopje leeg kopje, lepeltje erin of ernaast
zet het links in beeld, rechts in beeld etc..
verplaats de lichtbron, of bij natuurlijk licht verplaats het onderwerp
gebruik verschillende achter/ondergronden

pas als je dat soort dingen allemaal hebt geprobeerd, ga je kijken naar het technische aspect
is de foto te licht of te donker? wat doe ik daar aan?
had ik meer scherptediepte gewild?
is het wit echt mooi wit of zit er een kleurzweem overheen, en vervolgens doe je de foto die je het mooiste vind overnieuw met allemaal verschillende instellingen totdat je de perfecte foto overhoud

na verloop van tijd merk je dat je ervaring krijgt en automatisch de juiste instelling gaat kiezen
Wow, daar heb ik wat aan, thanks.

Ben net even naar buiten geweest en heb er redelijk lukraak op los geschoten. Nu even kijken hoe de foto's zijn geworden.
pi_35477485
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 15:55 schreef Man_Made_God het volgende:
Mag ik hier ook de volgende vraag stellen (als ik verkeerd zit, hoor ik het graag).

Ik heb eventjes de Canon Powershot Pro1 te leen. Complete camera-leek met zo'n apparaat. Dat is natuurlijk lachen geblazen. Nu is het probleem dat het wel de bedoeling is dat ik met dit toestel een aantal algemene foto's maak (leefomgeving e.d.) maar ik wil ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om leuke foto's van mijn vriendin te maken.
Ik kan me voorstellen dat verschillende foto's, verschillende onderwerpen, verschillende instellingen nodig hebben, maar is er ook een 'simpele' manier om mooie foto's te maken en ook nog een beetje voordeel te hebben van de mogelijkheden van dit toestel?
Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?
pi_35478019
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 15:12 schreef Man_Made_God het volgende:

[..]

Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?
veel camera's focussen op het midden
dat doen ze op het moment dat je de ontspanknop half indrukt
je moet dus focussen op de arm en terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houd draai je de camera opzij zodat je haar in beeld hebt zoals jij dat wilt en dan druk je de knop helemaal in
let wel op dat je niet naar voor of achter gaat want dan is je onder werp niet meer gefocussed

het kan ook zijn dat haar arm te dicht bij is om te focussen
stapje naar achter en verder inzoomen dus
pi_35481884
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
--&gt;
ik word er vrolijk van.
--&gt;
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
pi_35481978
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
Hoge iso-waarden gebruiken?
pi_35482212
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 17:43 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Hoge iso-waarden gebruiken?
ja natuurlijk, waarom kon ik daar zelf niet opkomen.
--&gt;
ik word er vrolijk van.
--&gt;
pi_35482750
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
hoge iso waarde
+
helemaal uitzoomen, iets meer afstand nemen en naderhand beetje bijcroppen
de scherptediepte neemt namelijk toe naarmate de afstand groter is dus kan je een groter diafragma gebruiken
en het is makkelijker om een groothoekfoto scherp te krijgen dan een ingezoomde
pi_35485366
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 18:05 schreef lostminds het volgende:

[..]

hoge iso waarde
+
helemaal uitzoomen, iets meer afstand nemen en naderhand beetje bijcroppen
de scherptediepte neemt namelijk toe naarmate de afstand groter is dus kan je een groter diafragma gebruiken
en het is makkelijker om een groothoekfoto scherp te krijgen dan een ingezoomde
Dank u.
--&gt;
ik word er vrolijk van.
--&gt;
  zondag 26 februari 2006 @ 13:13:17 #237
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35507323
Als je een nieuw (duur) objectief koopt, en je hebt geen behoefte aan een polarisatiefilter (kost dat eigenlijk stops?), wat is dan de beste manier om je dure objectief toch wat bescherming mee te geven?
pi_35507417
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:13 schreef Schanulleke het volgende:
Als je een nieuw (duur) objectief koopt, en je hebt geen behoefte aan een polarisatiefilter (kost dat eigenlijk stops?), wat is dan de beste manier om je dure objectief toch wat bescherming mee te geven?
UV filter. En ja: een pola filter kost licht.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:18:06 #239
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35507462
Ok, een uv filter dus. En kost dat licht? En hoe duur is dat ongeveer?
pi_35507628
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Als het goed is kost dat niet of nauwelijks licht.
Verder zou ik niet besparen op een UV filter. Het ligt natuurlijk aan de kwaliteit van het objectief maar het is zonde om een duur objectief te kopen om vervolgens de kwaliteit niet te gebruiken door een goedkoop filter. Filters met meerdere coatings zijn vaak het beste (en het duurste). Een goed merk is bv. B&W.
Prijzen zijn verder afhankelijk van de maat (doorsnee van je objectief) en variëren van ongeveer ¤20 tot ¤200+ afhankelijk van kwaliteit.
  zondag 26 februari 2006 @ 13:24:10 #241
68154 blackbully
pi_35507631
een uv filter kost naar mijn weten geen licht. (niet veel in iedergeval)
en prijs is afhankelijk van merk en formaat. maar meer dan een paar tientjes kost het niet.
zeker op een beurs zijn ze vaak leuk betaalbaar.
[/quote]
pi_35507740
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Een UV filter kost geen licht. Als je een duur objectief ermee wilt beschermen moet je ook een filter uit de betere categorie hebben (B&W bv.) Ik denk dat je ergens rond de twee tot drie tientjes moet rekenen voor normale maten. Als het grotere filters worden ( >55) kan het stevig oplopen...
  zondag 26 februari 2006 @ 13:33:12 #243
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35507869
pola kost 2 stops, volgens B+W kost een UV 1 stop
pi_35507906
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...

zoals ik een paar weken geleden al es schreef: de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren (bij een meetzoeker dan, bij een SLR hoef je niet te corrigeren want die meet door het filter heen...

[ Bericht 12% gewijzigd door diedrick op 26-02-2006 13:40:22 ]
pi_35507996
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
Zijn dat geen stops in het UV spectrum dan?
Ik dacht altijd dat UV filters niet echt veel licht tegenhielden (behalve UV licht natuurlijk).
  zondag 26 februari 2006 @ 14:24:43 #246
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35509403
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:34 schreef diedrick het volgende:
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...

zoals ik een paar weken geleden al es schreef: de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren (bij een meetzoeker dan, bij een SLR hoef je niet te corrigeren want die meet door het filter heen...
Ah..okee.
Niet corrigeren wil niet zeggen dat je minder licht binnenkrijgt
pi_35510325
quote:
Op zondag 26 februari 2006 14:24 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ah..okee.
Niet corrigeren wil niet zeggen dat je minder licht binnenkrijgt
UV is zo ongeveer het enige filter dat geen licht kost... Vroeger werd ipv het UV ook vaak een R1,5 gebruikt onder de kreet: dat kost vrijwel geen licht en filtert meteen de kleur een beetje...
Een R1,5 kost dus een kwart stop... Je zag dan mensen die een 1.2/55 kochten en er vervolgens een R1,5 op zetten... hadden ze dus net zo goed een 1.4/55 kunnen kopen met een UV filter en waren ze een stuk goedkoper uit geweest....

pi_35514802
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:

- Is fel zonlicht dat direct op je lens schijnt slecht voor je lens?
- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?

Ter illustratie, enkele van de foto's die ik vandaag gemaakt heb (mijn vader en opa zijn de slachtoffers ):

De foto's zijn onbewerkt trouwens, zodat jullie een zo goed mogelijk beeld krijgen. Met PSP kan ik ze makkelijk lichter krijgen (via de automatic Color Balans, Brightness and Contrast en Hue and Saturation).
pi_35516203
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:

- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?
1. Nee, dat geeft niets. Alleen als de sensor langdurig in de volle zon staat kan het kwaad. Dan heb je het wel over secondes.
2. Ja, je moet langer belichten om de donkere gedeeltes van de foto goed belicht te krijgen. Omdat je lichtmeter niet weet dat je in de zon kijkt gaat hij er vanuit dat je een kortere sluitertijd moet gebruiken. Echter wil je niet de zon mooi belicht, maar de personen, dus moet je langer belichten dan hij aangeeft.
3. Dat is ook mogelijk, maar geeft soms een beetje onrealistisch effect aan een foto. De lucht is licht en vergeleken met de lucht zijn de personen donker. Dan kun je of de lucht overbelichten en de personen dus goed belichten (foto 2 is bijna goed belicht) of de lucht goed belichten en de personen onderbelichten (foto 1). Als je de personen zelf lichter maakt, is het contrast verschil een stuk kleiner waardoor je de lucht minder hoeft te overbelichten. Het draait om contrastverschil, als je dat opheft hoef je niets te compenseren.
pi_35516249
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:

Ter illustratie, enkele van de foto's die ik vandaag gemaakt heb (mijn vader en opa zijn de slachtoffers ):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De foto's zijn onbewerkt trouwens, zodat jullie een zo goed mogelijk beeld krijgen. Met PSP kan ik ze makkelijk lichter krijgen (via de automatic Color Balans, Brightness and Contrast en Hue and Saturation).
Probleem van het tegen de zon in fotograferen is dat de sensor van je camera het verschil in licht vaak niet aan kan. Dan krijg je dus inderdaad een uitgebeten lucht en een redelijk goed belicht onderwerp of een normale lucht en een heel donker onderwerp. Of iets er tussen in natuurlijk

Daarom is de tip van je vader ook nog niet zo gek, daarmee belicht je het onderwerp wat extra zodat het verschil met de lucht niet zo groot is. Dat helpt om een meer uitgebalanceerde foto te krijgen.

De lens is geen probleem, die kan gewoon tegen zonlicht. Of je ogen er tegen kunnen als je met een telelens in de zon kijkt is een grotere vraag.

De lagere EV waarde help voor de lucht maar je onderwerp wordt dan te donker. (flitsen dus).
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  zondag 26 februari 2006 @ 17:43:12 #251
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35516335
voor een beetje leuk resultaat kan je theoretisch gezien je flitser 2 stops laten onderbelichten--in de praktijk blijkt moet je toch nog een end klooien...
pi_35517557
quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:36 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

3. Dat is ook mogelijk, maar geeft soms een beetje onrealistisch effect aan een foto. De lucht is licht en vergeleken met de lucht zijn de personen donker. Dan kun je of de lucht overbelichten en de personen dus goed belichten (foto 2 is bijna goed belicht) of de lucht goed belichten en de personen onderbelichten (foto 1). Als je de personen zelf lichter maakt, is het contrast verschil een stuk kleiner waardoor je de lucht minder hoeft te overbelichten. Het draait om contrastverschil, als je dat opheft hoef je niets te compenseren.
Hoe kan je je camera (ik heb een PowerShot A410) dan zeggen wat hij moet onderbelichten en / of wat hij moet overbelichten? Moet je dan simpelweg een andere hoek kiezen waaruit je fotografeert?
quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:39 schreef luap het volgende:

[..]

Probleem van het tegen de zon in fotograferen is dat de sensor van je camera het verschil in licht vaak niet aan kan. Dan krijg je dus inderdaad een uitgebeten lucht en een redelijk goed belicht onderwerp of een normale lucht en een heel donker onderwerp. Of iets er tussen in natuurlijk

Daarom is de tip van je vader ook nog niet zo gek, daarmee belicht je het onderwerp wat extra zodat het verschil met de lucht niet zo groot is. Dat helpt om een meer uitgebalanceerde foto te krijgen.

De lagere EV waarde help voor de lucht maar je onderwerp wordt dan te donker. (flitsen dus).
Volgens mij is een keer kloten met de flitser wel een optie, inderdaad.
quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:43 schreef Shark.Bait het volgende:
voor een beetje leuk resultaat kan je theoretisch gezien je flitser 2 stops laten onderbelichten--in de praktijk blijkt moet je toch nog een end klooien...
Ik ben een ongelofelijk noob, dus ik weet niet eens wat 'stops' zijn (heb het al wel een paar keer zien terugkomen in FOT) . Bovendien heb ik een PowerShot A410, daar valt erg weinig op in te stellen.
pi_35519875
Zet je belichting op spot, dat helpt al een stuk.
Verder zou je het belichtingsprogramma strand of sneeuw kunnen kiezen, aangezien deze ook rekening houden met een lichtere achtergrond.
pi_35520854
quote:
Op zondag 26 februari 2006 19:48 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Zet je belichting op spot, dat helpt al een stuk.
Verder zou je het belichtingsprogramma strand of sneeuw kunnen kiezen, aangezien deze ook rekening houden met een lichtere achtergrond.
Als je de belichting op spot zet, wat houdt dat dan in? Dat het licht zich vooral moet focussen op datgene wat jij in het midden van je schermpje ziet?
  zondag 26 februari 2006 @ 20:26:16 #255
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_35521116
quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:26 schreef Roeni3 het volgende:

Ik ben een ongelofelijk noob, dus ik weet niet eens wat 'stops' zijn
Een stop meer is een verdubbeling van de hoeveelheid licht, een stop minder is een halvering van de hoeveelheid licht.
quote:
Op zondag 26 februari 2006 20:18 schreef Roeni3 het volgende:

[..]

Als je de belichting op spot zet, wat houdt dat dan in? Dat het licht zich vooral moet focussen op datgene wat jij in het midden van je schermpje ziet?
dan meet de camera alleen het licht in het middelste puntje van je scherm
pi_35521761
quote:
Op zondag 26 februari 2006 20:26 schreef lostminds het volgende:

[..]

Een stop meer is een verdubbeling van de hoeveelheid licht, een stop minder is een halvering van de hoeveelheid licht.
[..]

dan meet de camera alleen het licht in het middelste puntje van je scherm
Bedankt!
pi_35602205
Nou..

Ik probeer nu al een tijdje een zelfportret te schieten..
Maar steeds als ik zelfontspanner doe stelt hij scherp op achtergrond, mijn pa zei dat als je dus klikt dat hij meteen scherpstelt, dus dan heb ik er toch niks aan als ik er daarna nog in die 10 seconden voor moet gaan staan, ik heb 40 foto's met allemaal op de muur scherpgestelt, hoe kan ik dat veranderen?
Nee.
pi_35602469
Zit er geen focus-lock op je camera?
Dus eerst scherpstellen op de juiste afstand (gebruik hiervoor een voorwerp / ander persoon) waar je komt te staan. Dan de focus vast zetten, de zelfontspanner gebruiken en goed gaan staan.
pi_35602611
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 12:39 schreef djengizz het volgende:
Zit er geen focus-lock op je camera?
Dus eerst scherpstellen op de juiste afstand (gebruik hiervoor een voorwerp / ander persoon) waar je komt te staan. Dan de focus vast zetten, de zelfontspanner gebruiken en goed gaan staan.
Hm, ik kan het zo wel eens proberen, maar dan moet ik dus wel dichter bij de camera gaan staan..
Zo zal 't wel lukken, denk ik. Dankh.
Nee.
  woensdag 1 maart 2006 @ 12:53:53 #260
138986 lostminds
de kwijt weg
pi_35602874
bezem is daar erg handig voor
  woensdag 1 maart 2006 @ 20:55:43 #261
3744 Kleintje
op en top!
pi_35620343
Sluitertijden...
Ik ben aan het spelen geweest met diafragma's.
Ik geloof dat ik dat nu door heb.
En ja, dan de sluitertijden. Hoe kleiner je diafragma, hoe hoger je sluitertijd.
Hoe donkerder de omgeving, hoe hoger je sluitertijd.

Maar... als ik nu mijn camera op sluitertijd wil instellen... dan moet ik wel weten hoe dat zit.
Heb allerlei leuke getallen op de camera zien staan. soms 90, soms 3"
Maar... hoe zit dat nu??? Wat is een korte sluitertijd en wat een lange.

En ja sorry... een newbie vraag... dus graag in Jip en Janneke taal...
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:36:17 #262
15524 PS
pi_35622232
3" is 3 seconden.
90 is 1/190

Omdat een breuk op een digitaal display moeilijk is weer te geven (wordt te klein) hebben ze het zo opgelost.
Lang is 1 of 3 seconden. Kort is 1/100 of nog korter. Door de sluitertijd te varieren blijft je diafragma langer open of korter. De tijd die je diafragma open staat bepaalt dus ook hoeveel licht erop je film/sensor valt.
Je kiest je sluitertijd naar het effect dat je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld stromend water wilt bevriezen in beweging neem je een snelle sluiter 1/500. Of een snelle auto of rennend paard.
Wil je juist dat het water een vaag effect krijgt neem je 0.5 seconde, wil je dus snelheid in je foto hebben neem je een langere sluitertijd.
Langere sluitertijd kies je ook snachts wanneer er weinig licht is of binnen in een gebouw. Door de langere sluiter valt er langer licht op je sensor/film en krijg je dus een goed belichte foto.

Maar je moet wel opletten dat als je onder de 1/30 komt je bewegingsonscherpte gaat krijgen omdat jezelf beweegt (adem, onbelans). Meeste mensen schakkelen dan over op statief (of hogere ISO, IS or VR (allemaal termen die je nog niet kent denk ik ))

Nu is er naast die 1/30 regel ook de regel dat je je focal length van je lens gebruikt voor je sluiter plus 1 snelheid hoger. Dus stel dat je een telelens gebruikt op 200 mm, dan zou je een sluiter van 1/250 moeten nemen om een scherpe foto te nemen. Maar dit is ook persoonsafhankelijk, sommige mensen kunnen bij 1/15 nog scherp schieten.
Op een kitlensje maakt het niet veel uit, je kan op 70mm nog makelijk op 1/30 schieten, maar op de langere lens lengtes gaat het gewicht van de lens er voor zorgen dat je sneller beweegt.

[ Bericht 21% gewijzigd door PS op 01-03-2006 21:41:57 ]
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:39:17 #263
3744 Kleintje
op en top!
pi_35622369
ISO ken ik wel. IS of VR zegt me idd nog niet veel.
Dus dat mag je ook nog even vertellen

Bedankt iig.
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:46:14 #264
15524 PS
pi_35622721
Ik had nog wat gewijzigd boven, maar jij bent gewoon te snel.

IS en VR zijn stabilisatie elementen in lensen of een body (konica minolta geloof ik). Deze zorgen ervoor dat jouw bewegingen, dit zijn dan adem, kleine trilling niet als je je lens gewoon naar links haalt, compenseert en er dus voor zorgt dat je een scherpe foto krijgt. Erg handig in situaties waar je te weinig licht hebt omdat je nu een langere sluiter kunt kiezen, meestal 1 of 2 stappen langer en waardoor je foto dus beter belicht wordt.

Ze zitten vaak op tele lenzen, 70-200 ofzo omdat op deze lensen de lichtsterkte snel terug loopt aan het eind van de range. Maar ik hoorde van collega gister dat Canon nu ook een 17-50 IS had ofzo, dus blijkbaar veranderd het.
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:47:44 #265
68154 blackbully
pi_35622797
IS = image stabilizer
VR= vibration reduction

(nederlands spellen kan ik al niet laat staan engels, maar je snapt vast wat ik bedoel)

dit zijn body's of lenzen die de trilling gedeeltelijk opvangen.(ze bewegen mee met het deel waar ze op scherp gesteld zijn) waardoor je langere sluitertijden kan gebruiken.
[/quote]
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:51:33 #266
3744 Kleintje
op en top!
pi_35623001
Is dat bij digitaal of analoog?
Of bij allebei.
Werk nu nog analoog.
Nikon F65
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:46:34 #267
134795 Mr-Fluffy
opperverslapper
pi_35628230
oke mijn vraag.
de olympus e300 of zelfs e500 zijn opzich aardig te betalen voor dslr's, in hoeverre zijn deze nou "minder" dan bijvoorbeeld een nikon d50
ik bedoel dus niet perse qua functies maar qua lichtspiegel-gedoe techniek.
Heb eigenlijk het idee dat het niet echt aan wil slaan bij de mensen terwijl het mischien best wel oke is ?
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:55:26 #268
133629 Mauro