Dat valt nog te bezien...quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:45 schreef GenesiZ het volgende:
Thanx voor de tip. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Die polafilter ga ik niet aanschaffen. Na de wintersport ga ik een D50 bestellen en volgends mij past de polafilter daar niet op.
zit je lens los?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:28 schreef Gose het volgende:
Ik heb net met mijn kitlens van mn 350d (18-55 USM) een paar plaatjes gemaakt, maar als ik automatisch scherpstel dan springt het onderwerp een stukje naar links. Druk ik nog een x de ontspanknop half in dan gaat ie weer een stukkie naar rechts. Ik hoor um ook wel scherpstellen, maar het onderwerp moet toch niet van links naar rechts schuiven (ook al is het maar een klein stukje...)?! hoe kan dit?
Dat heb ik ook. Ik vraag me wel eens af of hij hierdoor wel goed focust, maar ik heb nog niet echt kunnen vergelijken.quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:35 schreef Gose het volgende:
als ik aan de voorkant voel dan zit er wel een klein beetje speling in maar niet abnormaal, minder dan bij mijn 50mm 1.8 dus denk dat dat het probleem niet is.. ik hoor ook geen gerammel ofzo als ie scherpstelt, hij springt alleen een stukkie :S
Ben niet echt een expert, maar een polarisatiefilter en een grijsfilter zijn verschillende dingen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef sgoldie het volgende:
dan heb ik ook nog een vraag, kan iemand mij kort uitleggen wat het voordeel is van verschillende gekleurde polarisatiefilters? Waarom zou je een grijs filter bijvoorbeeld willen gebruiken?
Het is niet alleen een neveneffect, het kan ook juist het beoogde effect zijn. Een polarisatie verwijdert verstrooid licht, waardoor de lucht inderdaad blauwer wordt en maakt kleuren soms wat intenser. Het hangt af van de stand van de camera ten opzichte van de zon en de stand van het polarisatiefilter hoe sterk het effect is. Helaas heeft het wel een prijs, het kost je ongeveer 2 stops licht.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:45 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Een polarisatiefilter gebruik je om spiegelingen uit water of glas te krijgen en heeft als leuk neveneffect dat je luchten blauwer worden (onder een bepaalde hoek)
Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.quote:Een grijsfilter (volgens mij hetzelfde als een neutral density filter) gebruik je om overbelichten tegen te gaan bij langere sluitertijden. Als je bijvoorbeeld stromend water zo'n zacht effect wil geven.
Ook een grijs- of ND-filter kun je in NL goed gebruiken hoorquote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:40 schreef SlaadjeBla het volgende:
Een grijsfilter houdt al het licht, dus alle kleuren, evenveel tegen en is dus eigenlijk alleen bedoeld om langere sluitertijden mogelijk te maken in een lichte omgeving met een groot diafragma, of als je maximale diafragma niet toereikend is. Een grijsfilter lijkt mij niet erg nodig in Nederland omdat je nog genoeg andere hulpmiddelen hebt om de lichtinval te beperken. Als je echter in de Sahara gaat fotograferen of je hebt alleen heel lichtgevoelige film bij je, dan kan het handig zijn. Grijsfilters kun je in verschillende sterktes kopen, waardoor er meer of minder licht door wordt gelaten.
Hij moet circulair zijnquote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:51 schreef sgoldie het volgende:
ah relaxt, dus een polarisatiefilter is altijd handig om te kopen als je een keer naar een zonnig land op vakantie gaat, of op zonnige dagen in nederland?
Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van zon filter (behalve dat hij op de lens past)? Kan je die er ook standaard op laten zitten net zoals zo'n doorzichtige filter?
Het ziet eruit als 'natuurlijke schimmel'. Veel op vochtige plekken geweest?quote:Op zondag 12 februari 2006 22:27 schreef Schanulleke het volgende:
Is zoiets te verhelpen, en zo ja, hoe, en de altijd belangrijke vraag: hoeveel gaat mij dat kosten?!'
ze kunnen het meteen.quote:Op zondag 12 februari 2006 22:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb wel de blaasbalg geprobeerd, maar ik krijg niet de indruk dat dat veel helpt. Morgen eens langs een speciaalzaak om de sensor te laten reinigen. Moet je je camera daarvoor missen, of kunnen ze dat meteen?
Komt doordat je belichtingscomputer ervan uitgaat dat wat hij ziet gemiddeld grijs is. De belichting die hij dus geeft zorgt er dus voor dat je foto gemiddeld grijs is.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:18 schreef immortalsean het volgende:
volgende week ga ik op ski-vakantie en wil ik met m'n eenvoudige analoge Canon eos3000 (met +-35-70mm lens) mooie foto's op de piste kunnen maken, en volgens mij gaf sneeuw een nogal grijs beeld,
mijn flitser is te sterk, ik wil die een beetje afzwakkenquote:Op maandag 13 februari 2006 23:50 schreef Gizz het volgende:
Saraats: je moet ook eerst 3x ondersteken na een evaluatie dmv. een paarskaart meting met volle batterijen en een stopwatchhorloge.
Met andere woorden: wat is je vraag? Wat lukt er niet? Je schiet geen verschil tussen foto's met flits en zonder flits? Of zie je geen verschil tussen met flits en met flits + lamp?
Ik kan van je huidige bericht weinig chocola maken
HP Photosmart 635quote:Op maandag 13 februari 2006 23:53 schreef Gizz het volgende:
Welke flitser heb je en welke camera?
Of moeten we dat raden?
je flitser kan niet harder en zachter gezet wordenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:01 schreef sararaats het volgende:
[..]
HP Photosmart 635
digitale camera dus
Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:39 schreef lostminds het volgende:
[..]
je flitser kan niet harder en zachter gezet worden
toestel is vol automatischquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:44 schreef Gizz het volgende:
[..]
Daar waren we al achter, maar direct de flitssterkte beinvloeden is natuurlijk niet de enige manier om de flitssterkte op de uiteindelijke foto aan te passen
dan gaattie waarschijnlijk feller flitsen, ben je weer terug bij afquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:55 schreef Gizz het volgende:
Of op actie zetten dus
En als de flitser een e-ttl techniek gebruikt, dan wordt ie waarschijnlijk ook aangepast met de belichtingscompensatie (en dat laatste heeft hij wel volgens dpreview).
Het is een 62mm (diameter) filter. Waarschijnlijk een UV of polarisatiefilter. Is het een donker glaasje, dan is het een polarisatiefilter. Is het een transparant glaasje, dan een UV filter. Deze zit er op om de lens te beschermen en UV licht te filteren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
B+W is gewoon het merk van het filter/voorzetlensje. Kijk hier maar eens http://www.schneideroptics.com/ dan bovenin op filters klikken. Ik weet zo niet wat de 62E is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:17 schreef Orealo het volgende:
Ik ben sinds kort geintreseerd geraakt in fotografie, en kreeg wat spullen die van mijn opa waren.
Ook veel lensen voor een analoge spiegelreflex camera (Asahi Pentax)
Maar er zaten ook veel lensen bij, en op elke lens zit een apart lensje, waarop staat :
'B+W 62E 1x'
Ik begrijp dat ie 1x (dus niet?) vergroot, maar wat betekent de B+W 62E ?
er komen geen zwart-wit beelden uit, lijkt me..
Dus de vraag is aan jullie![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |