Groothoek (wide angel) is iets anders dan breedbeeld. Breedbeeld is maar een beel formaat, zoals 16:9 bij TV of panorma bij foto. (eigenlijk een andere uitsnede van het te fotograferen beeld).quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
[..]
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
Ja, in feite wel.quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
[..]
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?quote:Vergroot uw zoombereik met optionele groothoek- en teleconverters naar een indrukwekkende 27mm - 648mm.
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...
Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
[..]
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!
Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.
Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
ow ik denk dat ik het verkeerd formuleer, want ik weet het effect wat hij bedoeld, alleen ik snapte niet hoe hij erbij kwam dat ik groothoek zou hebben gebruikt, want dat had ik naar mijn weten niet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:52 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
Ja het is een opzetlens...quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:31 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.![]()
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Bond het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.
Zelf heb ik een Sony P120
Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
ik denk dat je dat moet zien, ik heb alleen niet zo gauw een voorbeeld bij de hand....quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
je 12x zoom word met een factor 1,5 vergroot. Volgens de wiskunde is 12x1,5=18, wat overeenkomt met 648/36quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:04 schreef Werewolf het volgende:
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...
Standaard heeft heeft de camera 36-211; 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.
Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."
Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...
Welke rekensom moet ik maken?
Dpreview:quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:45 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....quote:Covering most shooting requirements, optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Je rekensommetje klopte idd. DPR heeft het over van 27 naar 648, en dat is wel 24x.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef Werewolf het volgende:
Dpreview:
[..]
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....
Bedankt!
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:06 schreef sararaats het volgende:
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner
het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's
ik heb een HP photosmart 635
waar kan ik het topic vinden?quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
Daar is geen topic over, dus je kan er een topic over openen....quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:10 schreef sararaats het volgende:
waar kan ik het topic vinden?
mijn excuses
waar heb je hem gekocht?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.
Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebbenquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Puckzzz het volgende:
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm
De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
alleen de vignettering eraf gecropt, daar heb je helaas wel last van.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:50 schreef Bond het volgende:
[..]
waar heb je hem gekocht?
[..]
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euroquote:Op woensdag 1 februari 2006 14:54 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
die zit erbij hoor, en bij KB heb je 'm nog voor het weekend in huis als je 'm vandaag besteld.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:59 schreef Bond het volgende:
[..]
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euro
zal iedere fotograaf zo'n "snap-on" verkopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |