abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 januari 2006 @ 23:43:48 #1
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34432040
Voor wie is dit topic?

Ben je op zoek naar een digitale camera, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Heb je geen idee in welke richting je moet zoeken? Dan ben je in dit topic op de juiste plek!

Post hier de eisen die je stelt aan een digitale camera en welke functies je graag wilt. Anderen kunnen je dan een beetje op weg helpen in het woud aan merken en modellen.

Heb je je keuze al beperkt tot een of twee modellen, dan kun je terecht in [centraal] Wie heeft er ervaringen met deze camera?
  maandag 30 januari 2006 @ 23:21:32 #2
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_34633202
Gezellig hier .
Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:
  • Klein, moet in een broekzak passen
  • Ongeveer ¤400 kosten (mag er ook iets boven)
  • Een goed werkende batterij/accu die lang meegaat
  • Redelijk kunnen fotograferen met schemer en in het donker (goede flits dus)
  • Een snelle reactietijd en opstrarttijd
  • Makkelijk scherp te stellen zijn en ook snel (niet te snel bewogen foto's)
  • Werken met SD kaartjes (moet geen probleem zijn, maar ach)
  • Zoom hoeft niet veel te zijn, maar moet er wel zijn!
  • Duidelijk scherm en een normale zoeker

Ik hoop dat ik een goede omschrijving heb gegeven...

Succes
  • pi_34673592
    Heb ik teveel eisen?
    pi_34674909
    In de ConsumentenGids van deze maand staat een vergelijkingstest van diverse digitale camera's. Misschien een ideetje om daar even naar te kijken. Daar staan ze allemaal keurig naast elkaar op een rijtje...
    When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
    Woeiii - Blog
    PdeHoog says: je bent tof O+
    pi_34677120
    quote:
    Op woensdag 1 februari 2006 12:56 schreef Tobbes het volgende:
    Vraagje.

Ik ben een Foton00b, maar wil toch een camera. Hetgeen ik vooral wil gaan fotograferen zijn luchten/zeeen... waar moet ik op letten? Ik ben bereid een euro of 350 aan camera én toebehoren uit te geven
    pi_34794023
    Mijn moeder wil ook een digitale camera kopen. Ik heb er zelf niet al te veel verstand van. Ze heeft de volgende wensen:

* Makkelijk in gebruik
    * Goede kwalitiet
    * rond de 300-400 euro.

Wie kan mij wat modellen geven of wat tips waar ik naar moet zoeken, aantal megapixels, digitale zoom en dat soort dingen.

Alvast bedankt.
      maandag 6 februari 2006 @ 15:20:55 #7
    127142 Muk
    nu met extra pulp
    pi_34795553
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 14:33 schreef Stansfield het volgende:
    Mijn moeder wil ook een digitale camera kopen. Ik heb er zelf niet al te veel verstand van. Ze heeft de volgende wensen:

* Makkelijk in gebruik
    * Goede kwalitiet
    * rond de 300-400 euro.

Wie kan mij wat modellen geven of wat tips waar ik naar moet zoeken, aantal megapixels, digitale zoom en dat soort dingen.

Alvast bedankt.
    Ik zou me juist niet te druk maken over zaken als megapixels en digitale zoom, dat is in die prijsklasse meestal wel in orde, en hoe meer pixels, hoe groter de foto, hoe meer geheugen deze in beslag neemt natuurlijk. en digitale zoom gebruik je in de praktijk sowieso bijna nooit.
    optische zoom is wel belangrijk, een stuk of 3X is voor je moeder waarschijnlijk goed genoeg.

Verder is het goed om op te letten dat de menu's overzichtelijk zijn, en houd er prijstechnisch rekening mee dat er ook nog geheugen in moet?

succes
    Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
    En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
    pi_34795603
    Tnx. Het waren ook maar wat termen die ik kende. Dus optische zoom is belangrijk. En wat voor modellen of merken raad je me aan dan waar ik naar zou kunnen kijken?
      maandag 6 februari 2006 @ 15:31:20 #9
    127142 Muk
    nu met extra pulp
    pi_34795899
    NIET naat een trust hahaha, dat is rommel van de bovenste plank.

je zou naar een canon ixus of powershot kunnen kijken, of een nikon coolpix zo zijn er nog wat merken... maar als je niet bekend bent met merken kan je mischien het beste een merk kiezen wat ook duurdere camera's maakt... is meestal wel betrouwbaar.

het beste kan je gewoon naar een goede winkel gaan, en er eens wat proberen/advies vragen. dan kom je er wel uit denk ik.
    En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
    pi_34837576
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 15:31 schreef Muk het volgende:
    het beste kan je gewoon naar een goede winkel gaan, en er eens wat proberen/advies vragen. dan kom je er wel uit denk ik.
    Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?
    pi_34844765
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 19:21 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?
    Combi bijvoorbeeld. Tenminste, ik ben er erg goed geholpen bij het kopen van mijn camera
    Wat al eerder gezegd werd: digitale zoom daar heb je niet zo veel aan. Bij digitaal inzoomen zoomt de camera als het ware op het bestaande plaatje in, dus eigenlijk hetzelfde wat je op de computer achteraf kunt doen bij het bekijken van de foto. De kwaliteit gaat hierdoor ook omlaag. Optische zoom is echter wel handig, daar blijft de kwaliteit van de foto gelijk.
    Verder is ongeveer 4 megapixel over het algemeen wel genoeg voor huis, tuin en keuken gebruik van een camera; de resolutie van de foto's is dan groot genoeg om ook nog eens iets uit te vergroten tot ongeveer A4 formaat.

Verder ben ik het helemaal eens met wat Muk al zegt: Canon heeft leuke modellen om gewoon lekker mee te fotograferen (de Powershot en Ixus series) en ook Nikon is wat dat betreft goed (Coolpix series).

Heeft je moeder niet toevallig wat meer eisen dan wat je hierboven noemt? Wil ze bijvoorbeeld dingen handmatig in kunnen stellen (zoals bijvoorbeeld sluitertijd)?
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      dinsdag 7 februari 2006 @ 22:31:57 #12
    127142 Muk
    nu met extra pulp
    pi_34845233
    ik heb wat compactcamera's betreft zowiezo geen hoge pet op van de mediamarkt... afgelopen zomer heb ik zelf een coolpix gekocht, ben bij dixons binnengelopen, goed verhaal, rustig, rekening houden met mijn wensen. ik nog ff snel de mediamarkt ingewipt, alles minimaal 50 e duurder

de camera die ik zelf gekocht heb was zelfs in de "aanbieding" nog 50 E duurder als bij de dixons....
    en volgens mij zijn er goedkopere winkels te vinden als de dixons...
      woensdag 8 februari 2006 @ 14:13:14 #13
    23170 WebForce
    Kijk mij nou!
    pi_34863382
    quote:
    Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
    Gezellig hier .
    Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:

Succes
  • Kick
    pi_34866522
    Ik zoek er ook een.

Min. 5 megapixels
    2,5 " LCD scherm
    Dat 'ie lang met 1 paar batterijen doet, accu mag ook.
    Prijs: ongeveer 150 - 250 euro, mag er ook nog wat boven zitten.
    Min. 3x Optische zoom
    Snelle verwerking
    Mooi ontwerp (liefst met zwart, en slank)
    pi_34867077
    iemand een een paar tips voor me?
    kennis zoekt een compact cameraatje prijsklasse 150 euro exclusief het geheugen

gaat mee op reis naar thailand enzo
    niet te groot
    zullen voornamelijk landschappen worden
    moet ook een beetje kunnen zoomen uiteraard
    compact flash is een pre
    werken op (oplaadbare) penlites zou ook mooi meegenomen zijn
    3 megapixel of hoger
    Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
    pi_34870154
    quote:
    Gezellig hier .

Succes
  • Een paar suggesties zijn:
    Casio Exilim EX-Z110 (wel met 2 losse batterijen).
    Pentax Optio S6 (heeft geen "normale zoeker").
    Panasonic DMC-FX9 (ook geen normale zoeker).
    Canon Digital Ixus 50 (of een andere uit die serie).

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, dit zijn redelijk kleine camera's volgens mij
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    pi_34870491
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 15:40 schreef KillerRabbit75 het volgende:
    Ik zoek er ook een.

Min. 5 megapixels
    2,5 " LCD scherm
    Dat 'ie lang met 1 paar batterijen doet, accu mag ook.
    Prijs: ongeveer 150 - 250 euro, mag er ook nog wat boven zitten.
    Min. 3x Optische zoom
    Snelle verwerking
    Mooi ontwerp (liefst met zwart, en slank)
    Even gauw gezocht, de batterijduur is een beetje moeilijk en dat heb ik dus niet meegenomen, maar volgens mij zijn die meeste camera's tegenwoordig wat dat betreft ok.

Je zou kunnen kijken naar:
    Nikon Coolpix S1 (heeft helaas als kortste sluitertijd 1/350, en dat is niet heel erg snel).
    Panasonic DMC-FX8
    Kodak V-550 (en misschien de 570 maar die is wat duurder).
    Casio Exilim EX-Z500
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 15:55 schreef lostminds het volgende:
    iemand een een paar tips voor me?
    kennis zoekt een compact cameraatje prijsklasse 150 euro exclusief het geheugen

gaat mee op reis naar thailand enzo
    niet te groot
    zullen voornamelijk landschappen worden
    moet ook een beetje kunnen zoomen uiteraard
    compact flash is een pre
    werken op (oplaadbare) penlites zou ook mooi meegenomen zijn
    3 megapixel of hoger
    Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.
    Je zou ook eens naar Sony kunnen kijken, of misschien Olympus. Die willen ook wel eens niet al te dure camera's hebben die aan deze eisen voldoen
    pi_34872711
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 17:29 schreef Elefes het volgende:

[..]

Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.
    Je zou ook eens naar Sony kunnen kijken, of misschien Olympus. Die willen ook wel eens niet al te dure camera's hebben die aan deze eisen voldoen
    ok, dankje... ik zal het doorgeven
    canon vind ik trouwens al "prettiger" klinken als sony
    Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
    pi_34872793
    quote:
    Gezellig hier .

Succes
  • ga voor een camera met een lichtgevoelige lens

dat is een veel groter winstpunt dan alleen een goede flitser
    STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
      woensdag 8 februari 2006 @ 19:24:13 #20
    46758 sgoldie
    -= L.A.V.A.B =-
    pi_34874337
    ikzelf heb een Panasonic Lumix DMC-FX8 en ben er zeer content mee! Hij maakt schitterende foto's, heeft een groot,scherp en helder beeldscherm en is zeer compaqt en bevat een 3x optische zoom.
    Foto's staan op mijn site (zie signature) die ik ermee gemaakt heb..
    Ik zag hem 2 maanden terug voor 290 euri bij Schiphol staan..
    pi_34880048
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 18:44 schreef lostminds het volgende:

[..]

ok, dankje... ik zal het doorgeven
    canon vind ik trouwens al "prettiger" klinken als sony
    Ik ook
    Er zullen wellicht andere modellen zijn van Canon (of Nikon, of Olympus, etc.) die ook aan de eisen voldoen. Ik heb alleen op dpreview.com gezocht, ik denk dat er in een fotowinkel een wat ander aanbod is (en die mensen daar weten ook wat ze hebben staan) .
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 18:46 schreef Aarde het volgende:

[..]

ga voor een camera met een lichtgevoelige lens

dat is een veel groter winstpunt dan alleen een goede flitser
    Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.
    Daarom denk ik dat in dit geval een flitser meer uit haalt
    pi_34883975
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 21:38 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik ook
    Er zullen wellicht andere modellen zijn van Canon (of Nikon, of Olympus, etc.) die ook aan de eisen voldoen. Ik heb alleen op dpreview.com gezocht, ik denk dat er in een fotowinkel een wat ander aanbod is (en die mensen daar weten ook wat ze hebben staan) .
    [..]

Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.
    Daarom denk ik dat in dit geval een flitser meer uit haalt
    2.8 is ruim voldoende ja... het is een tijdje terug dat ik me op de digi markt heb georienteerd. toen was 2.8 uitzondering, zeker voor de camera's met optische zoom.
    heb zelf een olympus c4040 - 1.8 4x zoom
    STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
    pi_34939627
    Oké, even een schopje

Ik heb nu een bagger camera en zoek al een tijdje een veel betere Nou heb ik een paar resultaten van m'n neef gezien die met een Minolta Dynax 5D zijn gemaakt.. Heb toen een paar reviews ervan opgezocht en de eigenschappen bevallen me wel
    Alleen vind ik de camera iets te duur...

Weet iemand of er een soort gelijke camera is van onder de ¤600,- ?
    Ik kwam de Canon 350D en Nikons tegen.. Zijn die te vergelijken met de Minolta?

[ Bericht 14% gewijzigd door Esto op 11-02-2006 10:57:58 ]
    Portfolio. |
    Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
    -je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
      zaterdag 11 februari 2006 @ 17:30:09 #24
    94046 PM-girl
    Is geen haartje betoeterd...
    pi_34972109
    Ik ga wrs de Minolta van hierboven aanschaffen.
    Heb nu een analoge Minolta, ook dynax 5 met een sigma 28-105 erbij. Maar die ligt onder te stoffen in de kast en daarom wil ik graag een digitaal. Het schijnt dat Minolta failliet is en daarom zijn er goede prijzen momenteel. Ik kan de dynax 5 met lens nu kopen voor 640?
    Wel een bult geld, maar een dure camera in de kast liggen is ook zonde. Helaas ruilen ze geen analoog meer in.
    ...maar weI in de aap gelogeerd :P
    *
    Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
    Laat maar: PMS-girl it is.....
      zaterdag 11 februari 2006 @ 17:51:34 #25
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_34972849
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 17:30 schreef PM-girl het volgende:
    Ik ga wrs de Minolta van hierboven aanschaffen.
    Heb nu een analoge Minolta, ook dynax 5 met een sigma 28-105 erbij. Maar die ligt onder te stoffen in de kast en daarom wil ik graag een digitaal. Het schijnt dat Minolta failliet is en daarom zijn er goede prijzen momenteel. Ik kan de dynax 5 met lens nu kopen voor 640?
    Wel een bult geld, maar een dure camera in de kast liggen is ook zonde. Helaas ruilen ze geen analoog meer in.
    Sony neemt minolta over, dus er is geen man (of vrouw) overboord. je kan misschien je analoge slijten bij de fotoboer, maar veel zal je er niet voor krijgen. Maar weet je digitale camera angt evenveel stof als ie in de kast blijft liggen hoor....
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')