abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2006 @ 03:06:30 #1
111340 Vigile
Always on the move
pi_33754415
Ik ga waarschijnlijk een DSLR aanschaffen, mijn keuze heeft zich inmiddels beperkt tot de 5D of de D50. Maar behalve een camera kies je natuurlijk voor een zeer lange termijn voor een merk, aangezien ik lenzen ga kopen die ik ook bijv. na een toekomstige upgrade nog wil kunnen gebruiken.

Nou is mijn vraag, wat is de beste keuze, ook kijkend naar wat er 2e hands te koop is voor de beide merken. (aan objectieven dus)
I reject your reality and substitute it for my own.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 03:07:11 #2
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_33754424
Ik zou de Nikon D50 halen, is erg fijn om mee te werken
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 03:15:07 #3
40714 Subhuman
Televised confession
pi_33754512
De Minolta is nieuwer dan de D50 en D70 dus zullen de Nikons een grotere schare fans opgebouwd hebben. Ikzelf ben een grote fan van Minolta maar ik wer kalleen met camera's van 25 jaar oud dus heb eigenlijk geen ervaringen met de nieuwe lichting.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 09:41:51 #4
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_33756540
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 11:15:52 #5
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_33758760
in de KM 5D zit de anti-shake in de body, en bij de nikon zit dat in de lenzen verwerkt, waardoor losse objectieven een stukje duurder worden..
pi_33758984
ik was ook aan het twijfelen tussen die twee.
Maar ik heb besloten voor minolta omdat iso gaat tot 3200
AS wat handig is als je geen flits wil gebruiken (nacht,concert,binnen)
Groter lcd schermpje (zo belangrijk is dat niet)
Het enige wat jammer is dat hij een niet goeie autofocus heeft (heb ik gehoord)
Wat ook een voordeel is is dat hij zeer oude lensen van perfecte kwaliteit kan dragen
Maar wie er wint in beeldkwaliteit weet ik niet
Ik ga allesins voor minolta
pi_33759202
Heb je ze ook allebei in je handen gehad?
  vrijdag 6 januari 2006 @ 11:48:33 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_33759770
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 11:23 schreef minolta het volgende:
ik was ook aan het twijfelen tussen die twee.
Maar ik heb besloten voor minolta omdat iso gaat tot 3200
iso 3200 is leuk maar wat is dan het resultaat
er is vaak zoveel ruis dat je achteraf beter voor langere sluitertijden kunt kiezen bij lagere iso
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_33769579
er bestaan toevallig ook programma's waarmee je dit kan weg doen
  vrijdag 6 januari 2006 @ 16:22:38 #10
545 dop
:copyright: dop
pi_33769734
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:18 schreef minolta het volgende:
duhhh er bestaan ook programma's waar mee je donkere foto's lichter kan maken
beetje kort door de bocht vind je ook niet

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 06-01-2006 16:36:42 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_33770152
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:18 schreef minolta het volgende:
Nou, dan koop je die 5D toch lekker.

Groetjes,

veldmuis
pi_33775532
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:32 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Nou, dan koop je die 5D toch lekker.

Groetjes,

veldmuis
Ben ik ook van plan .
pi_33776239
Ik weet niet in hoeverre de 5D met de 7D te vergelijken is, maar ik vind de foto's van de 7D op dpreview eigelijk gewoon slecht, zelfs een beetje compactcam zou zich moeten schamen voor zulke resultaten, en dat meen ik serieus.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:51:13 #14
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_33776866
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:34 schreef veldmuis het volgende:
Ik weet niet in hoeverre de 5D met de 7D te vergelijken is, maar ik vind de foto's van de 7D op dpreview eigelijk gewoon slecht, zelfs een beetje compactcam zou zich moeten schamen voor zulke resultaten, en dat meen ik serieus.
Kijk, de 7D is een meer professionele camera dan de 5D, dus heeft de 5D dus standaard meer contrast, kleuren en scherpte. Zet de scherpte en de saturation op de 7D maar eens op +1, dat bewerkt werkelijk wonderen.

Overigens is de 7D al voor 714 Euro te krijgen en als set met minolta 17-35 voor 919,-
Als mensen hier de 7D willen kopen moeten ze het snel doen, want binnenkort is hij niet meer verkrijgbaar en de opvolger is stukken duurder.
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
pi_33817926
7d en 5d zijn technisch identiek, alleen de software en het pakketje zijn anders, fotos zijn dus in principe vergelijkbaar
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_33905397
jaja, nog een "ik zoek een digitale camera-topic", maar ik heb m'n topic-titel zo duidelijk mogelijk gemaakt... daar scoor ik toch punten mee, he?

Ik ben nieuw op het gebied van spiegelreflexcamera's, en ik wilde direct beginnen met een digitale

Nou heb ik gelezen (ik ben hier op FOT flink aan het lezen geweest, maar ook verder op internet, en ik heb wat winkelverkopers aangehoord), dat de Nikon D50 als instapmodel wordt beschouwd.
Bovendien zei de mijnheer van de fotowinkel mij dat-ie beter is (qua lens, sorry objectief) dan de Canon (350D).

In een andere winkel, en wel: Dixons, stond ook een Olympus E-300 (kit: 14-55mm + een gratis objectief van 40-150mm) voor 696 euro. Dit is toch een hele goede aanbieding? Of zie ik iets over het hoofd?
De Nikon D50 (kit: 18-55mm) stond daar voor 699 euro.

Nou had ik eigenlijk al bijna de keuze laten vallen op de Nikon D50, maar nu heb ik ze allebei even vastgehad, en het viel me op dat de zoeker van de Nikon erg vaag (donker?) is. Klopt dat? Of lag het aan het "balie-model"?
En die "groot"hoek van de Olympus (14 tov 18) is toch ook wel leuk. En hoe risicovol is het om een Olympus te kopen, aangezien ze niet zo groot zijn in foto-land?

Ergens anders lees ik deze aanbieding:
Nikon d50 + 18-55 + 55-200 zwart, nl versie tijdelijke aktie, voor 849 euro.
Dit zou een extra objectief zijn voor zeg 150 euro. Ook een goede aanbieding toch? Of niet? Of wel?

Of moet ik toch voor de Minolta D5 gaan... die is zo ongeveer vergelijkbaar, heb ik gelezen.

En nog een vraag: zijn dingen als afstandsbediening bij elke camera toe te voegen of kan dit maar zelden? Vind ik nl wel leuk

Oh, en ik vind het toch wel een hele uitgave, dus de prijs is eerlijk gezegd wel belangrijk... voor het geval er mensen gaan reageren met "koop dan gelijk de D70s of de E-500! of een..."
I'll have her, but I will not keep her long
pi_33905550
http://www.camerahuis.nl/camhuis/mcsmambo.p?M5NextUrl=RAPRD&art_id=nd5006&ab_agid=20000&HTTPReferer=VergelijkCAM&klik=specs

Nikon D50 incl 18-55 en 55-200 kit voor 799 eutjes

ik kan je de nikon echt van harte aanraden, echt een topper
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
pi_33906437
Ik zou niet alleen op de kitlens beslissen. De 350d heeft inderdaad een mindere kitlens dan de Nikon, maar voor mij is hij goed genoeg dus wellicht voor jou ook. Daarnaast zul je lenzen bij kopen en vervangen, maar je body blijft hoogstwaarschijnlijk lange tijd hetzelfde. Het is dus veel belangrijker om te kijken naar de kwaliteit van de body, de vorm (hoe ligt hij in de hand), sensor en beschikbaarheid van lenzen (2de hands?), dan naar de kitlens.

Nikon heeft bijvoorbeeld een veel groter aanbod tweedehands lenzen vanwege de vatting die al jaren gelijk is gebleven.
pi_33906530
De nikon uiteraard, al is het alleen maar omdat het "nikon" is. Geeft me bij een (D)SLR toch een beter gevoel dan Olympus.
Ikzelf heb de D70 met de 18-70 f3,5-f4,5 lens en dat is echt perfect
  FOK!fotograaf dinsdag 10 januari 2006 @ 16:47:52 #20
73911 ultra_ivo
pi_33907694
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 16:12 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik zou niet alleen op de kitlens beslissen. De 350d heeft inderdaad een mindere kitlens dan de Nikon, maar voor mij is hij goed genoeg dus wellicht voor jou ook. Daarnaast zul je lenzen bij kopen en vervangen, maar je body blijft hoogstwaarschijnlijk lange tijd hetzelfde. Het is dus veel belangrijker om te kijken naar de kwaliteit van de body, de vorm (hoe ligt hij in de hand), sensor en beschikbaarheid van lenzen (2de hands?), dan naar de kitlens.

Nikon heeft bijvoorbeeld een veel groter aanbod tweedehands lenzen vanwege de vatting die al jaren gelijk is gebleven.
De keuze voor een DSLR is de keuze voor een systeem. Je moet dus afgaan op de hele systeemkosten. En die hangen deels af van het soort fotografie dat je van plan bent te gaan doen en het soort lenzen dat je wilt kopen. En ook of je nieuw of gebruikt koopt.
Tweedehands lenzen passend voor een DSLR zijn het meest te koop in K-baljonet (Pentax), dan in Nikon en dan pas Canon. Dat omdat Canon niet zo gek lang geleden zijn vatting veranderde. De oude Nikon lenzen leveren bij een aantal Nikon DSLR's problemen met de belichtingsmeting op.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 januari 2006 @ 17:30:53 #21
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_33909190
Ik zou niet voor de E-300 gaan
heeft een nog kleinere sensor (cropfactor van 2,0 keer)
én deze is op 3:4 formaat
Bij normale afdrukken (2:3) verlies je dus altijd pixels..
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_33912087
quote:
http://www.camerahuis.nl/camhuis/mcsmambo.p?NextUrl=RAPRD&art_id=nd5006&ab_agid=20000&HTTPReferer=VergelijkCAM&klik=specs

Nikon D50 incl 18-55 en 55-200 kit voor 799 eutjes
Bedankt voor de tip, maar via internet koop ik zoiets duurs liever niet... dan maar 50 euro meer in de winkel...
quote:
Dus... dan toch beter een Nikon, bedoel je?
quote:
Ik zou niet voor de E-300 gaan
heeft een nog kleinere sensor (cropfactor van 2,0 keer)
én deze is op 3:4 formaat
Bij normale afdrukken (2:3) verlies je dus altijd pixels..
Ai. Zoveel verstand heb ik er dus niet van... ik begrijp je niet
  FOK!fotograaf dinsdag 10 januari 2006 @ 19:08:39 #23
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_33912589
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:54 schreef LookingForRichard het volgende:

[..]

Dus... dan toch beter een Nikon, bedoel je?
[..]

Ai. Zoveel verstand heb ik er dus niet van... ik begrijp je niet
Nikon is goed (ben ook een nikonian)

en wat ik in mijn vorige post zei:
De meestel DSLR's hebben een sensor die kleiner is dan een 35mm negatief. (alleen hele dure modellen hebben sensoren van 't originele formaat).
De sensor is vaak de helft kleiner. Deze worden vaan APS-size sensor genoemd (naar de APS filmmechanisme waarbij 't filmnegatief dus de helfkleiner is dan van 35mm formaat).
Door deze kleinere sensor krijgen je objectieven de beeldhoek van een objectief dat 1,5x de brandpuntsafstand heeft van 't objectief dat je op je camera hebt zitten:
dus als je op je DSLR een 50mm lens zet, heeft deze de beeldhoek van een 75mm lens (de lenzen worden dus meer telelenzen.).

De E-300 heeft een sensor die nog kleiner is! daardoor krijgt een 50mm lens de beeldhoek van een 100mm objectief! Leuk zou je denken: "nog meer tele!". true... maar er zitten nadelen aan.
Een kleinere sensor geeft vaak meer beeldruis bij hogere gevoeligheden. En ook is deze sensor in de E-300 op 3:4 formaat. De meeste DSLR's hebben sensoren op 2:3 formaat. Dit is heel lekker omdat afdrukken hier haast altijd ook op zijn: 10x15 etc...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_33917015
Dat met die verrekening van 1.6 (dacht ik?) had ik al begrepen. Dat van die kleinere sensor had ik helemaal niet door. Aan zulk advies heb ik wat.

Maar hoe zit dat nu met die donkere zoeker van de Nikon? Ik had echt heel vaag beeld!

En weet iemand hoe het zit met assecoires als afstandbediening enzo? Zijn die toepasbaar op toestellen als de D50 en de E-300?
  FOK!fotograaf dinsdag 10 januari 2006 @ 21:02:15 #25
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_33917161
Hoe helder een zoeker is hangt ook af van 't objectief dat je gebruikt... als je een heel lichtsterk objectief gebruikt is ie stukken helderder dan bij een minder/niet lichsterkobjectief.

en voor haast alle DSLR's zijn wel a.b.'s te vinden. deze zijn niet uitwisselbaar.
er zijn wel wat vreemdmerk-universele a.b's op de markt.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')