"En zet dit toestel gewoon in de auto-stand!"quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:26 schreef PdeHoog het volgende:
Begin met dat ding op de P-stand te zetten en gewoon te klikkenZorg bij portretten voor een diafragma van ongeveer 5.6, maar probeer te experimenteren
Kortom......ga spelen
Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 14:16 schreef lostminds het volgende:
ik heb eens zo'n soort dingetje gehad voor op m'n sb600
de bevestiging werkte met klittenband wat dus niet echt een succes was
ding zat vaak scheef en je moest van die strookjes klittenband op je flitser plakken
ja, wat dus heel vervelend is als je ook een omnibounce ofzo wil gebruikenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 19:21 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Moet je dat echt op je flitser PLAKKEN?
Bokehquote:Op zondag 19 februari 2006 23:31 schreef GenesiZ het volgende:
Vraagje: Wat betekend het woord Bokeh? Ik lees het hier en daar, maar ik kan het totaal niet plaatsen.
Ik ga vanavond naar een station hier in de buurt en wil daar gaan kloten met foto's maken van voorbij schietende treinen. Het probleem is alleen dat ik 'slechts' een Canon PowerShot A410 heb, waardoor ik bij geen sluitertijd kan bepalen. Wel kan ik de ISO waarden veranderen (50, 100 en 200). Heeft iemand tips hoe ik mijn 'projectje' van vanavond het beste aan kan passen, natuurlijk het liefst mbt mijn specifieke camera?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef lostminds het volgende:
als je beweging wilt bevriezen op de foto dan heb je vaak een snelle sluitertijd nodig en dan zul je als er weinig licht is de iso waarde omhoog moeten gooien
naddel van een hoge iso waarde is dat je meer ruis (digitaal) of korrel (analoog) krijgt
bij zwart wit kan een grove korrel mooi zijn, bij digitaal is ruis niet wenselijk
als je echt beweging in de foto wil hebben (bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt en tijdens het meevolgen druk je af) dan heb je juist niet zo'n snelle sluitertijd nodig, de auto is dan scherp en de achtergrond bewogen
voorbeeldje
[afbeelding]
Aah, de night programma van de 'Special modes'quote:Op maandag 20 februari 2006 19:18 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Zet je camera op Night programma, dat geeft je meteen een lange sluitertijd.
Let op vooor je ISO waarden, hoe hoger je die zet hoe meer ruis je op je beeld krijgt.
Misschien ook handig om te weten dat een station, zoals een luchthaven, een openbaar gebouw is waar je (in principe) moet aanvragen om te fotograferen.
Ga ik aan denken, bedankt!quote:Op maandag 20 februari 2006 19:39 schreef Werewolf het volgende:
En als je de treinen juist scherp(er) wilt hebben als ze langsrazen, moet je je camera zogenaamd 'meetrekken' met de beweging van de trein.
Ok, bedankt!quote:Op maandag 20 februari 2006 20:16 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het pannen (meegaan met je onderwerp) is wel lastig en vraagt toch wat oefening.
Voor langsrijdende treinen ga je idd een lage sluitertijd moeten gebruiken, en een zo hoog mogelijke ISO waarde want anders is je beeld nogal donker.
Je kan ook flitsen, maar dat scheelt wel van sfeer op de foto. Het nachtige gaat eruit en je krijgt waarschijnlijk nog te maken met reflectie op de trein.
Een lange sluitertijd is wel leuk (als je een statief of iets om de camera te ondersteunen hebt) als je net een trein kan pakken en dan je sluiter nog ff open te houden. De trein is dan een wazige lijn, en de rest van de omgeving is wel mooi scherp.
quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:29 schreef Gose het volgende:
Ik heb weer een vraag, waar kan je dat histogram nou goed voor gebruiken wat je camera kan laten zien voor elke foto. Ik snap dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid licht op de foto, maar wat is nou het ideale histogram? en wat zegt het ideale histogram dan?
Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooiquote:Op donderdag 23 februari 2006 22:48 schreef Gose het volgende:
maar dat is toch niet altijd beter, als je licht goed verdeeld is. en als ik een keer naar dat histogram kijk en ik zie dat er alleen links een piek is moet ik dan de foto overmaken of op een andere manier totdat het licht wel goed is?
dat wou ik ff horenquote:Op donderdag 23 februari 2006 22:51 schreef Orealo het volgende:
[..]
Je moet het histogram niet zo serieus nemen, als jij een foto mooi vind, is de foto mooi
Het is alleen een indicatie om aan jou te vertellen hoe goed het licht over de foto verdeeld is, sommige foto's zijn juist heel mooi omdat het licht 'speciaal' is
Beauty is in the eye of the beholderquote:Op donderdag 23 februari 2006 23:03 schreef Gose het volgende:
[..]
dat wou ik ff horenheb er niets aan dus
![]()
draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakkenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:27 schreef Roeni3 het volgende:
Tjees, heb geen vraag, meer verzuchting. Ik wil graag kloten met mijn PowerShot A410, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel mogelijke opnamestanden, dat je je eigenlijk steeds op 1 'manier van fotograferen' moet richten en die eerst een tijdje 'oefenen', om vervolgens met een andere manier door te gaan. Bovendien heb ik totaal inspiratie wat ik zou kunnen fotograferen.
![]()
Heeft iemand tips waar een beginner het beste mee kan beginnen?
Wow, daar heb ik wat aan, thanks.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:24 schreef lostminds het volgende:
[..]
draai het eens om, zoek eerst een onderwerp zonder na te denken en ga dan pas uitzoeken hoe je dat gaat aanpakken
je camera is alleen maar een stuk gereedschap
fotograferen is meer dan knopjes en instellingen begrijpen
begin met kleine voorwerpen ofzo, die doen wat jij wil en zijn altijd beschikbaar
bijvoorbeeld een kop en schotel
fotografeer die van alle kanten, zorg dat de achtergrond niet te druk is, probeer het onderwerp te isoleren
fotografeer het vervolgens van links,rechts, voor, achter, boven en onder
vol kopje leeg kopje, lepeltje erin of ernaast
zet het links in beeld, rechts in beeld etc..
verplaats de lichtbron, of bij natuurlijk licht verplaats het onderwerp
gebruik verschillende achter/ondergronden
pas als je dat soort dingen allemaal hebt geprobeerd, ga je kijken naar het technische aspect
is de foto te licht of te donker? wat doe ik daar aan?
had ik meer scherptediepte gewild?
is het wit echt mooi wit of zit er een kleurzweem overheen, en vervolgens doe je de foto die je het mooiste vind overnieuw met allemaal verschillende instellingen totdat je de perfecte foto overhoud
na verloop van tijd merk je dat je ervaring krijgt en automatisch de juiste instelling gaat kiezen
Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 15:55 schreef Man_Made_God het volgende:
Mag ik hier ook de volgende vraag stellen (als ik verkeerd zit, hoor ik het graag).
Ik heb eventjes de Canon Powershot Pro1 te leen. Complete camera-leek met zo'n apparaat. Dat is natuurlijk lachen geblazen. Nu is het probleem dat het wel de bedoeling is dat ik met dit toestel een aantal algemene foto's maak (leefomgeving e.d.) maar ik wil ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om leuke foto's van mijn vriendin te maken.
Ik kan me voorstellen dat verschillende foto's, verschillende onderwerpen, verschillende instellingen nodig hebben, maar is er ook een 'simpele' manier om mooie foto's te maken en ook nog een beetje voordeel te hebben van de mogelijkheden van dit toestel?
veel camera's focussen op het middenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:12 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Nou, nog maar een vraag dan, als die hier past: wanneer ik een foto wil maken met iets op de voorgrond (bijvoorbeeld haar arm in het verlengde van haar hoofd), komt haar hoofd er scherp op, en haar arm niet, terwijl ik juist de nadruk wil leggen op het gedeelte wat het dichtst bij de camera zit... What's up with that man!?
Hoge iso-waarden gebruiken?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
hoge iso waardequote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:40 schreef stil het volgende:
Als Je een spontane foto wilt maken van een drietal gezellig pratende mensen en rr is niet al te veel licht, enj e wilt niet flitsen. Hoe kun je de kans op voldoende scherptediepte zo groot mogelijk maken, zonder dat er bewegingsonscherpte optreedt?
Dank u.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:05 schreef lostminds het volgende:
[..]
hoge iso waarde
+
helemaal uitzoomen, iets meer afstand nemen en naderhand beetje bijcroppen
de scherptediepte neemt namelijk toe naarmate de afstand groter is dus kan je een groter diafragma gebruiken
en het is makkelijker om een groothoekfoto scherp te krijgen dan een ingezoomde
UV filter. En ja: een pola filter kost licht.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:13 schreef Schanulleke het volgende:
Als je een nieuw (duur) objectief koopt, en je hebt geen behoefte aan een polarisatiefilter (kost dat eigenlijk stops?), wat is dan de beste manier om je dure objectief toch wat bescherming mee te geven?
Als het goed is kost dat niet of nauwelijks licht.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ok, een uv filter dus. En kost dat licht? En hoe duur is dat ongeveer?
Een UV filter kost geen licht. Als je een duur objectief ermee wilt beschermen moet je ook een filter uit de betere categorie hebben (B&W bv.) Ik denk dat je ergens rond de twee tot drie tientjes moet rekenen voor normale maten. Als het grotere filters worden ( >55) kan het stevig oplopen...quote:Op zondag 26 februari 2006 13:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ok, een uv filter dus. En kost dat licht? En hoe duur is dat ongeveer?
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...quote:Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
pola kost 2 stops, volgens B+W kost een UV 1 stop
Zijn dat geen stops in het UV spectrum dan?quote:Op zondag 26 februari 2006 13:33 schreef Shark.Bait het volgende:
pola kost 2 stops, volgens B+W kost een UV 1 stop
Ah..okee.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:34 schreef diedrick het volgende:
Nope, UV heeft factor 1, da's iets anders. Factor 1 is neutraal en kost dus geen stops...![]()
zoals ik een paar weken geleden al es schreef: de filterfactor werkt per halve diafragmastop. 1x is neutraal, 2x is dus 1 stop corrigeren, 4x is twee stops corrigeren (bij een meetzoeker dan, bij een SLR hoef je niet te corrigeren want die meet door het filter heen...
UV is zo ongeveer het enige filter dat geen licht kost... Vroeger werd ipv het UV ook vaak een R1,5 gebruikt onder de kreet: dat kost vrijwel geen licht en filtert meteen de kleur een beetje...quote:Op zondag 26 februari 2006 14:24 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ah..okee.
Niet corrigeren wil niet zeggen dat je minder licht binnenkrijgt
1. Nee, dat geeft niets. Alleen als de sensor langdurig in de volle zon staat kan het kwaad. Dan heb je het wel over secondes.quote:Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:
- Is fel zonlicht dat direct op je lens schijnt slecht voor je lens?
- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?
Probleem van het tegen de zon in fotograferen is dat de sensor van je camera het verschil in licht vaak niet aan kan. Dan krijg je dus inderdaad een uitgebeten lucht en een redelijk goed belicht onderwerp of een normale lucht en een heel donker onderwerp. Of iets er tussen in natuurlijkquote:Op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef Roeni3 het volgende:
Ik heb vandaag nogal wat foto's met tegenlicht geschoten (felle zon). Hier heb ik een paar vraagjes over:
- Is fel zonlicht dat direct op je lens schijnt slecht voor je lens?
- Ik compenseer het felle licht vaak met een lagere 'EV' - waarde (licht- of donkerheid van de foto), is dat aan te raden?
- Mijn vader gaf als tip om met fel tegenlicht de flitser te gebruiken. Wat vinden jullie daar van?
Ter illustratie, enkele van de foto's die ik vandaag gemaakt heb (mijn vader en opa zijn de slachtoffers):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De foto's zijn onbewerkt trouwens, zodat jullie een zo goed mogelijk beeld krijgen. Met PSP kan ik ze makkelijk lichter krijgen (via de automatic Color Balans, Brightness and Contrast en Hue and Saturation).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |