abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 maart 2006 @ 20:55:43 #261
3744 Kleintje
op en top!
pi_35620343
Sluitertijden...
Ik ben aan het spelen geweest met diafragma's.
Ik geloof dat ik dat nu door heb.
En ja, dan de sluitertijden. Hoe kleiner je diafragma, hoe hoger je sluitertijd.
Hoe donkerder de omgeving, hoe hoger je sluitertijd.

Maar... als ik nu mijn camera op sluitertijd wil instellen... dan moet ik wel weten hoe dat zit.
Heb allerlei leuke getallen op de camera zien staan. soms 90, soms 3"
Maar... hoe zit dat nu??? Wat is een korte sluitertijd en wat een lange.

En ja sorry... een newbie vraag... dus graag in Jip en Janneke taal...
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:36:17 #262
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_35622232
3" is 3 seconden.
90 is 1/190

Omdat een breuk op een digitaal display moeilijk is weer te geven (wordt te klein) hebben ze het zo opgelost.
Lang is 1 of 3 seconden. Kort is 1/100 of nog korter. Door de sluitertijd te varieren blijft je diafragma langer open of korter. De tijd die je diafragma open staat bepaalt dus ook hoeveel licht erop je film/sensor valt.
Je kiest je sluitertijd naar het effect dat je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld stromend water wilt bevriezen in beweging neem je een snelle sluiter 1/500. Of een snelle auto of rennend paard.
Wil je juist dat het water een vaag effect krijgt neem je 0.5 seconde, wil je dus snelheid in je foto hebben neem je een langere sluitertijd.
Langere sluitertijd kies je ook snachts wanneer er weinig licht is of binnen in een gebouw. Door de langere sluiter valt er langer licht op je sensor/film en krijg je dus een goed belichte foto.

Maar je moet wel opletten dat als je onder de 1/30 komt je bewegingsonscherpte gaat krijgen omdat jezelf beweegt (adem, onbelans). Meeste mensen schakkelen dan over op statief (of hogere ISO, IS or VR (allemaal termen die je nog niet kent denk ik ))

Nu is er naast die 1/30 regel ook de regel dat je je focal length van je lens gebruikt voor je sluiter plus 1 snelheid hoger. Dus stel dat je een telelens gebruikt op 200 mm, dan zou je een sluiter van 1/250 moeten nemen om een scherpe foto te nemen. Maar dit is ook persoonsafhankelijk, sommige mensen kunnen bij 1/15 nog scherp schieten.
Op een kitlensje maakt het niet veel uit, je kan op 70mm nog makelijk op 1/30 schieten, maar op de langere lens lengtes gaat het gewicht van de lens er voor zorgen dat je sneller beweegt.

[ Bericht 21% gewijzigd door PS op 01-03-2006 21:41:57 ]
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:39:17 #263
3744 Kleintje
op en top!
pi_35622369
ISO ken ik wel. IS of VR zegt me idd nog niet veel.
Dus dat mag je ook nog even vertellen

Bedankt iig.
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:46:14 #264
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_35622721
Ik had nog wat gewijzigd boven, maar jij bent gewoon te snel.

IS en VR zijn stabilisatie elementen in lensen of een body (konica minolta geloof ik). Deze zorgen ervoor dat jouw bewegingen, dit zijn dan adem, kleine trilling niet als je je lens gewoon naar links haalt, compenseert en er dus voor zorgt dat je een scherpe foto krijgt. Erg handig in situaties waar je te weinig licht hebt omdat je nu een langere sluiter kunt kiezen, meestal 1 of 2 stappen langer en waardoor je foto dus beter belicht wordt.

Ze zitten vaak op tele lenzen, 70-200 ofzo omdat op deze lensen de lichtsterkte snel terug loopt aan het eind van de range. Maar ik hoorde van collega gister dat Canon nu ook een 17-50 IS had ofzo, dus blijkbaar veranderd het.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:47:44 #265
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35622797
IS = image stabilizer
VR= vibration reduction

(nederlands spellen kan ik al niet laat staan engels, maar je snapt vast wat ik bedoel)

dit zijn body's of lenzen die de trilling gedeeltelijk opvangen.(ze bewegen mee met het deel waar ze op scherp gesteld zijn) waardoor je langere sluitertijden kan gebruiken.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  woensdag 1 maart 2006 @ 21:51:33 #266
3744 Kleintje
op en top!
pi_35623001
Is dat bij digitaal of analoog?
Of bij allebei.
Werk nu nog analoog.
Nikon F65
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:46:34 #267
134795 Mr-Fluffy
opperverslapper
pi_35628230
oke mijn vraag.
de olympus e300 of zelfs e500 zijn opzich aardig te betalen voor dslr's, in hoeverre zijn deze nou "minder" dan bijvoorbeeld een nikon d50
ik bedoel dus niet perse qua functies maar qua lichtspiegel-gedoe techniek.
Heb eigenlijk het idee dat het niet echt aan wil slaan bij de mensen terwijl het mischien best wel oke is ?
  woensdag 1 maart 2006 @ 23:55:26 #268
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_35628564
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 23:46 schreef Mr-Fluffy het volgende:
oke mijn vraag.
de olympus e300 of zelfs e500 zijn opzich aardig te betalen voor dslr's, in hoeverre zijn deze nou "minder" dan bijvoorbeeld een nikon d50
ik bedoel dus niet perse qua functies maar qua lichtspiegel-gedoe techniek.
Heb eigenlijk het idee dat het niet echt aan wil slaan bij de mensen terwijl het mischien best wel oke is ?
Hier staan de E300, de E500 en de D50 naast elkaar.
Dan kun je ze eens vergelijken.

klik

Maar wat ik weet is dat de Olympuscamera's op formaat 3:4 schieten en de nikon op formaat 2:3.
2:3 is het 'normale' fotoformaat en 3:4 is het beeldscherm/digicompact formaat.
  donderdag 2 maart 2006 @ 10:17:21 #269
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35635097
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 21:51 schreef Kleintje het volgende:
Is dat bij digitaal of analoog?
Of bij allebei.
Werk nu nog analoog.
Nikon F65
Da's eigenlijk een camera specifieke vraag-meer voor het Nikon topic!.

Maar goed...

VR is een Nikon naampje, IS een canon naampje, Sigma gebruikt OS (optical stabilization)- en werkt met alleen met de volgende camera's: D1X, D2x, D2H, D100, D70, F6, F5, F100, F80, F75 and F65, dus ook met de jouwe.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 5 maart 2006 @ 04:49:49 #270
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35732030
Ik heb een paar vraagjes

Vandaag liepen we buiten wat foto's te maken, dat was vanavond, het was al best koud, en we merkten dat de foto's een beetje vaag werden, en we zagen dat de lens beslagen was, maar we zien zoveel mooie buite (koude) foto's, hoe kan ik het beslaan tegengaan?

En als 2de vraag, hoe heet (en hoeveel kost) zo'n hotshoe verlengkabel, waarmee ik dan de flitser op afstand zou kunnen gebruiken?

Bijvoorbaat dank
pi_35736107
Weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar ik wil graag weten hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn Canon eos 350d niet iedere 100 foto's een nieuw mapje op de geheugenkaart maakt? Dus dat alles gewoon of in 1 map of gewoon direct op de schijf staat?
I had a signature once. It was awful.
pi_35736317
quote:
Op zondag 5 maart 2006 12:39 schreef zoeperzazke het volgende:
Weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar ik wil graag weten hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn Canon eos 350d niet iedere 100 foto's een nieuw mapje op de geheugenkaart maakt? Dus dat alles gewoon of in 1 map of gewoon direct op de schijf staat?
Dat is Canon-eigen. Daar doe je niets aan helaas
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35736386
Volgens mij is dat een firmware issue. Jouw probleem is bv. aangepast in de nieuwe 30D.
Misschien bestaat er wel gehackte firmware die dit oplost maar ik zou eerlijk gezegd niet het risico nemen om m'n camera met niet officiële firmware te flashen voor zo'n detail.
  zondag 5 maart 2006 @ 13:56:20 #274
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35738869
quote:
Op zondag 5 maart 2006 04:49 schreef Orealo het volgende:
Ik heb een paar vraagjes

Vandaag liepen we buiten wat foto's te maken, dat was vanavond, het was al best koud, en we merkten dat de foto's een beetje vaag werden, en we zagen dat de lens beslagen was, maar we zien zoveel mooie buite (koude) foto's, hoe kan ik het beslaan tegengaan?
Je batterij gaat het niet fijn vinden, maar gewoon met je lens de kou in. De condens ontstaat doordat je relatief warme lens in de koude buitenlucht komt. Met een koude lens heb je daar geen last van. Omgekeerd geldt dat trouwens ook: een koude camera in een warme omgeving (bijvoorbeeld Burgers Bush) levert ook condens op.
quote:
En als 2de vraag, hoe heet (en hoeveel kost) zo'n hotshoe verlengkabel, waarmee ik dan de flitser op afstand zou kunnen gebruiken?

Bijvoorbaat dank
Waarom loop je morgen niet even langs de vakfotograaf? Die legt je graag alle mogelijkheden uit!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 5 maart 2006 @ 16:33:06 #275
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_35744524
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:56 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Je batterij gaat het niet fijn vinden, maar gewoon met je lens de kou in. De condens ontstaat doordat je relatief warme lens in de koude buitenlucht komt. Met een koude lens heb je daar geen last van. Omgekeerd geldt dat trouwens ook: een koude camera in een warme omgeving (bijvoorbeeld Burgers Bush) levert ook condens op.
Da's opzich wel logisch
En hoe zit dat met mist? en het krimpen/uitzetten van metalen onderdelen is kou/warmte?
het condens zat ook op de lens van de camera, is dat schadelijk?
quote:
[..]

Waarom loop je morgen niet even langs de vakfotograaf? Die legt je graag alle mogelijkheden uit!
Will do! goed plan.
pi_35748904
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
  zondag 5 maart 2006 @ 20:30:03 #277
134795 Mr-Fluffy
opperverslapper
pi_35751962
eehem
is een duits programmatje voor
pi_35752113
quote:
Op zondag 5 maart 2006 18:51 schreef mack1975 het volgende:
dag ik heb een probleem met een xD kaart, nu zou ik die gewoon kunnen formateren maar ik moet de foto's hebben die er op staan. als ik de card in een card reader doe krijg ik geen index te zien. WIE kan mij uit de brand helpen of vertellen waar ik terecht kan om de software evt. te laten repareren. ik ben bereid om daar voor te betalen. MAIL TO mack@cable4u.nl
Is eigenlijk meer een vraag voor DIG denk ik
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 5 maart 2006 @ 22:12:25 #279
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35756309
quote:
Geen vraag voor dit topic.

Als goodwill gesture:

PC Inspector kan helpen...maar ga er maar vanuit dat je foto weg is.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 5 maart 2006 @ 22:24:17 #280
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35756823
quote:
Een poosje terug heb ik dat probleem ook gehad. Doe iig NIETS met dat kaartje, maar laat hem precies zoals hij is. Probeer hem op verschillende manieren uit te lezen, met een cardreader, in de camera met een USB kabel, of bij de lokale fotoboer met zo'n station waar je alleen je kaartje maar in hoeft te stoppen. De data is vrijwel altijd nog op een manier uit te lezen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 6 maart 2006 @ 20:45:43 #281
128964 furore
scharlaken-groen
pi_35787636
Ik heb ook eens een vraag aan de kenners.
Of eigenlijk voor-kenners, want ik heb nl voorkennis nodig (verwarrend).

Men heeft mij overgehaald een DSLR te gaan kopen (nou ja, bijna dan he?). Nu dacht ik ergens gelezen of gehoord te hebben (ik kan het ook zelf verzonnen hebben) dat de DSLR's binnenkort een tikkie goedkoper worden. En dan heb ik het over 100 a 150 euro (goedkoper dan nu) ofzo, binnen nu en een maand of drie.

Waar of niet waar? Of toch gewoon door mijzelf verzonnen?
  FOK!fotograaf maandag 6 maart 2006 @ 21:19:38 #282
73911 ultra_ivo
pi_35789182
DSLR's gaan continu in prijs omlaag. Maar als je wil wachten op een lagere prijs moet je niet te lang wachten, dan zijn de kosten van de filmpjes die je in de tussentijd schiet hoger dan het uitgespaarde geld aan aankoopkosten.
pi_35789300
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:45 schreef furore het volgende:
Ik heb ook eens een vraag aan de kenners.
Of eigenlijk voor-kenners, want ik heb nl voorkennis nodig (verwarrend).

Men heeft mij overgehaald een DSLR te gaan kopen (nou ja, bijna dan he?). Nu dacht ik ergens gelezen of gehoord te hebben (ik kan het ook zelf verzonnen hebben) dat de DSLR's binnenkort een tikkie goedkoper worden. En dan heb ik het over 100 a 150 euro (goedkoper dan nu) ofzo, binnen nu en een maand of drie.

Waar of niet waar? Of toch gewoon door mijzelf verzonnen?
DSLRS worden altijd goedkoper De techniek veroudert tenslotte En elk jaar komen er weer nieuwe. Het is net als met nieuwe PC's kopen. Je kan een eeuwigheid wachten, maar altijd komt er weer wat nieuws op de markt dat volgende maand weer goedkoper is.

Het kan best waar zijn, maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten
  maandag 6 maart 2006 @ 21:41:57 #284
128964 furore
scharlaken-groen
pi_35790172
Nee, ik bedoel dat ik gehoord heb dat ze dadelijk allemaal in één keer 100 euro omlaag schieten. Als een soort stunt ofzo...
pi_35790553
quote:
Op maandag 6 maart 2006 21:41 schreef furore het volgende:
Nee, ik bedoel dat ik gehoord heb dat ze dadelijk allemaal in één keer 100 euro omlaag schieten. Als een soort stunt ofzo...
Ik betwijfel het Maar goed....ik zit natuurlijk niet diep genoeg in die markt
  maandag 6 maart 2006 @ 22:01:23 #286
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35791076
quote:
Op maandag 6 maart 2006 21:41 schreef furore het volgende:
Omdat de DSLR markt verzadigd raakt en de fabrikanten zich moeten richten op het behouden van hun "percentage" ipv het laten stijgen van hun omzet/winst.. Dat kan redelijk kloppen; Konica-Minolta heeft het strijdperk verlaten omdat de concurrentie moordend is. Wat je zegt zou mij niet verbazen. Is het bij alle merken of alleen de KM?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')