abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf dinsdag 14 februari 2006 @ 20:21:28 #157
73911 ultra_ivo
pi_35087575
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 19:32 schreef PS het volgende:

[..]

Tis volgens mij een UV filter, simpel google levert tenminste alleen maar 62E UV filters op. Panagor is volgens mij een best goed merk glas. en een 28 mm wide angle lens met 2.5 lichtsterkte mag er zeker wezen.
Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijk
M42 heeft al heel groot voordeel dat alles op alles past. En met Takumar-Asahi-Pentax spullen heb je zowat het beste wat ooit op M42 gebied geproduceerd is (enkele exoten daargelaten). Het mooie is dat met behulp van de juiste adaptors deze lenzen ook passen op moderne digiflexen. Tijdens de Utrecht-meet hebben Xil en ik bijvoorbeeld nog wat gespeeld met (Wit) Russisch M42 spul op Nikon en Pentax DSLR's.
pi_35087863
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 20:21 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Tegenwoordig is 2.5/28 zeer lichtsterk. In de tijd van de M42 lenzen was dit behoorlijk, maar niet uitzonderlijk
M42 heeft al heel groot voordeel dat alles op alles past. En met Takumar-Asahi-Pentax spullen heb je zowat het beste wat ooit op M42 gebied geproduceerd is (enkele exoten daargelaten). Het mooie is dat met behulp van de juiste adaptors deze lenzen ook passen op moderne digiflexen. Tijdens de Utrecht-meet hebben Xil en ik bijvoorbeeld nog wat gespeeld met (Wit) Russisch M42 spul op Nikon en Pentax DSLR's.
Pentax was destijds een van de grote vijf merken kleinbeeldcamera's (Olympus, Nikon, Minolta, Canon en Pentax, niet noodzakelijkerwijze in die volgorde) en leverde prima spul. Leica laat ik ff, al was het alleen maar voor de prijzen, buiten beschouwing....
Panagor was met Soligor en Vivitar de merkengroep voor als je niet genoeg geld had voor originele lenzen, maar alledrie leverden heel behoorlijk spul.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_35145778
Wat is bij analoge zwart/wit fotografie het voordeel van een rood filter?
Ik heb wel eens gelezen dat dat veel gebruikt wordt maar waarvoor is het?

Eigenlijk net zo als een geel filter, waarom zou je het willen gebruiken?
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_35145976
Wordt gebruikt om het contrast te verhogen (rood wordt lichter en groen wordt donkerder in de z-w). Ook wordt het vaak gebruikt in IR fotografie om van die mooie donkere dreigende luchten te krijgen.
Dit kan trouwens ook in 'niet-IR' z-w foto's door een rood filter te combineren met een pola.

edit:
Geel verhoogt ook het contrast al is het effect een stuk minder.
wat voorbeeldjes

[ Bericht 13% gewijzigd door djengizz op 16-02-2006 11:18:51 ]
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:13:39 #161
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35145997
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:

je filtert tijdens het fotograferen al wat oneffenheidjes eruit. Bijvoorbeeld in de huid. Pea en Re werken er veel mee, mischien kunnen die een beter antwoord geven dan ik. ik weet het wel zeker eigenlijk
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:27:39 #162
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35146378
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:05 schreef PoseidonVS het volgende:

Voor huid tinten iets te versterken in zw/w is geel heel goed te gebruiken. Vooral voor vrouwen en kinderen, huidskleuren in natuurlijk licht. Donker geel is geschikt om de huid effen te maken en sproeten te verhullen.

rood: Word voornamelijk bgebruikt in landschaps en architectuur fotografie, het versterkt witte gebieden, zodat bijvoorbeeld wolken beter uitkomen tegen een donkerdere lucht.. Word ook wel eens gebruikt om voor contrasten in stillevens te zorgen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35148695
Geweldig bedankt Binnenkort maar eens gaan zoeken naar een geel en rood filter.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_35148994
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:27 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]
rood: Word voornamelijk bgebruikt in landschaps en architectuur fotografie, het versterkt witte gebieden, zodat bijvoorbeeld wolken beter uitkomen tegen een donkerdere lucht.
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt

Waarom wolken beter uitkomen met een roodfilter is simpel: de lucht is blauw en wordt dus tegengehouden door je roodfilter -> de lucht wordt zwart. Het contrast tussen de witte wolken en de zwarte lucht is veel groter dan tussen witte wolken en een grijze lucht.
Aan de wolken zelf verandert een roodfilter niks.

Heb je een rood gebouw met witte vlakken, dan moest je juist een blauwfilter gebruiken om het rood zwart te krijgen. Een roodfilter versterkt dus niet per definitie witte vlakken, omdat het ook juist het contrast kan verlagen.
pi_35150507
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.

Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
" there is nothing to not be amazed at "
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:23:03 #166
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35151709
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:
Wit = alle kleuren licht, dus het maakt voor wit niet uit of je een paars, rood, of knalgroen filter gebruikt
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar het ging hier om een rood filter, dus wat een groen blauw of pimpelpaars met gele stippen filter doet doet voor PVS niet terzake.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:
Ik heb een tweedehands SRC gekocht, een minolta SRT 101. Daarbij zat een Tamron 1:2.8 ; 28 mm lens.
SRC?
quote:
Op die lens zit naast alle normale diafragmasettings de setting AE. Wat betekent dat?
Er zit ook een schuifknopje op, dat je op een groene A of op een rode M kunt zetten. Ik heb geen idee wat het doet. Mijn best guess is 'auto' en 'manual', maar wat wordt er dan automatisch gedaan?
je vraagt eigenlijk iets camera specifieks, wat eigenlijk niet de bedoeling is van dit topic.. Maar wellicht dat iemand je ermee kan helpen.....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35152132
Spiegel Reflex Camera? Of wordt dat nooit gebruikt?
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:54:58 #168
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35152737
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:36 schreef corc het volgende:
Spiegel Reflex Camera? Of wordt dat nooit gebruikt?
Niet in mijn belevingswereld iig.

SLR is de algemene term...

AE was in de jaren 80 bij canon de term voor "Auto Exposure" waarbij je dan de sluitertijd op de groene "P" moest zetten.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:01:52 #169
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35152955
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:43 schreef corc het volgende:

heb je wat aan dit PDF manual van de SRT 102 ?
pi_35153544
Ik ben achter de functie van de A<->M schuif, daarmee kun het diafragma in de gekozen stand zetten om de scherpte-diepte te controleren (manual), of openzetten en dan wordt het alleen dicht gedaan bij het afdrukken (auto), zodat je beter kunt scherpstellen.

Die ae, kan dat een functie zijn van de Tamron lens die mijn Minolta niet ondersteund? Die kan namelijk niets automatisch. En die lens heeft ook geen lichtmeter of batterij, ik geloof niet dat die stand iets doet.
pi_35154015
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:54 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Niet in mijn belevingswereld iig.

SLR is de algemene term...
Ik word meteen als n00b ontmaskerd...
tnx voor de pdf.
pi_35156013
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:54 schreef Gizz het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:
Wit bestaat uit alle kleuren licht maar als je er een filter voor zet haal je toch ook hier kleur uit weg? (wat dus resulteert in een ander kleur dan wit)
pi_35157111
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:31 schreef djengizz het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:
Wit bestaat uit alle kleuren licht maar als je er een filter voor zet haal je toch ook hier kleur uit weg? (wat dus resulteert in een ander kleur dan wit)
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.
Je ziet pas verschil als iets bijvoorbeeld blauw is, zoals de lucht.
pi_35158362
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:00 schreef Gizz het volgende:

[..]
Of je uit wit licht nou rood,blauw,groen, geel wegfiltert maakt geen verschil in een z/w foto.
En dat begrijp ik juist niet.
Nadat het witte licht door de filter gaat is het niet wit meer. En aangezien je ook verschillen in kleur ziet op zwart wit zou je in theorie toch ook verschil moeten zien tussen bv. 'geel gefilterd' wit licht en 'rood gefilterd' wit licht. Of zie ik iets over het hoofd?
  donderdag 16 februari 2006 @ 17:58:37 #175
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_35159446
Wat Gizz volgens mij bedoeld is dat je de donkerheid of contrast van wit licht niet kan wijzigen. Wit licht blijft gewoon een lichte kleur in een zwart-wit film, het zal niet donkerder worden of lichter door een filter.
Blauw wordt een donkere grijs tint, maar door een filter toe te passen kun je het contrast en de intensiteit van dat blauw aanpassen. Zonder kleur filter wordt een zwart-wit filmpje dus ook vooral grijstinten en krijg je niet echt duidelijke contrast vlakken.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_35159727
Zal het even uitleggen door middel van een photoshopje. In dit voorbeeld ga ik ervan uit z/wfilm voor elke kleur even gevoelig is. Dat klopt niet 100%, maar in de praktijk zul je dat niet echt merken:

Eerste vak is de foto met kleurfilm. De hoeveelheid licht die de film bereikt stellen we gelijk aan 100%

Tweede vak is de foto met z/wfilm, zonder filter. De totale hoeveelheid licht is nog steeds 100%. Dat niet alle cupjes dezelfde grijswaarde hebben komt doordat ze niet allemaal evenveel licht terugkaatsen in dit voorbeeld. In de praktijk kan een rood voorwerp in z/w precies dezelfde grijstint hebben als bijvoorbeeld een blauw voorwerp, als ze maar evenveel licht weerkaatsen.

Derde vak is de foto met z/wfilm en met roodfilter.
Laten we ervan uitgaan dat wit licht uit rood, groen en blauw licht bestaat (klopt niet, maar dat maakt voor het idee niks uit ). Het roodfilter laat vooral rood licht door, en totaal niks van blauw. De lichtintensiteit die nu je film bereikt is dus ongeveer 33% (want groen en blauw, samen 66% komen te vervallen). Je foto zou nu veel te donker worden, want je hebt maar een derde van de hoeveelheid licht die je nodig hebt voor een goed belichte foto. De oplossing is simpel: 3x zo lang belichten, dan zit je weer op 100% en is wit weer wit.

Vierde vak is de foto op z/wfilm en met blauwfilter. Hier geldt voor de rest het verhaal bij het derde vlak, alleen wordt nu blauw doorgelaten en niet rood.

Hoop dat het wat duidelijker is
Het maakt dus niet uit of je van wit licht nou xx% afhaalt door kleur 1 en 2 weg te filteren of door kleur 3 en 4 weg te filteren. Het percentage wat je overhoudt blijft 100%-xx% en dat is een bepaalde grijswaarde (die je eventueel weer opkrikt naar wit door langer te belichten).
pi_35160452
Thnx! En dat zag ik dus over het hoofd
Als ik het nu goed begrijp zal je bij verschillende kleuren filters dus wel degelijke verschillende grijs waardes krijgen voor het witte licht maar dit doe je teniet door belichtingscompensatie.
Is eigenlijk wel logisch aangezien de fabrikanten de belichtingscompensatie al bij de filter specificatie opgeven.
Duidelijke uitleg
  donderdag 16 februari 2006 @ 23:52:47 #178
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35173658
Even een product vraagje,

een kennis van mij zit met een luxe probleem.
hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
hij bezit een epson fotovieuwer.
deze:

probleem is dat deze dus geen 45mb RAW aan kan.
iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf
een laptop mee nemen is niet een optie. het moet een handzaam apparaat wezen.

thanx alvast
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 00:11:55 #179
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35174304
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 23:52 schreef blackbully het volgende:
Even een product vraagje,

een kennis van mij zit met een luxe probleem.
hij heeft een 6bij4.5 digitale achterwand. waar hij raw foto's mee schiet van 45mb
hij bezit een epson fotovieuwer.
deze:
[afbeelding]

probleem is dat deze dus geen 45mb RAW aan kan.
iemand een idee hoe je dat kan omzeilen? of kent iemand een Photo-vieuwer die wel met dat bestands formaat over weg kan? of een andere portable hardeschijf
een laptop mee nemen is niet een optie. het moet een handzaam apparaat wezen.

thanx alvast
Tablet PC een optie? zijn een stuk handzamer dan een laptop, je houdt ze vast als een kladblok
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_35183022
zal vast wel PDA-software voor bestaan.
pi_35189073
probeer het hier maar ff dan
ik ben bezig met een overzichtje van lenzen maar weet eigenlijk niet zo goed wat waar ophoudt en begint

< 10mm fisheye
10-20 mm groothoek
20-70 mm normaal
> 70 mm telelens

klopt dit een beetje?
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_35189281
ja denk het wel alleen heb je natuurlijk tussenmaatjes, zo heb ik een lens 28-105. dus die zal je niet kunnen plaatsen, maar in hoofdlijnen heb je het wel naar mijn weten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')