abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56314004
Vorige delen

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

De OP:
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie en wij de experts proberen dan zo simpel mogelijk een antwoord op je vraag te geven

LET OP:
Dit is geen topic voor camera specifieke vragen!!!
Dit is geen topic om te vragen of je foto wel mooi is, daar zijn andere topics voor

Laatste vraag
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.

Maar waar ik niet uitkom:
In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
In mijn fotoshop (elements 5 ) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.

Iemand een idee hoe ik erachter kom? Of kan het gewoon niet in pse?.
pi_56314033
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 02:30 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Omdat jij dat niet kan betalen. Simple as that.
Ga jij je nou maar eerst even in je ´stops´verdiepen.
Maar even serieus, hier is dit topic niet voor bedoeld en word ook niemand wijzer van, en ja, ik heb een gedeelte van mijn vraag geschrapt, ik los het zelf wel op.

[ Bericht 5% gewijzigd door DarkMinded op 26-01-2008 02:51:16 ]
pi_56314676
Darkminded, software heeft geen idee hoe jouw monitor zijn werk doet en kan dus niet accuraat aangeven in welke kleurtemperatuur een bepaalde kleur op jouw beeldscherm zal resulteren. Ik begrijp dus niet goed wat je hiermee wilt bereiken.

Het is zinloos om te proberen zelf een grijskaart te drukken. Voor het instellen van de witbalans is hij ongeschikt omdat hij omgevingskleuren reflecteert en omdat zijn oppervlak niet uit homogeen grijs pigment bestaat, maar uit een zwart-patroon (mogelijk zelfs RGB patroon) waar de blauwe optische witmakers uit het papier doorheen schijnen. Voor het meten van je belichting is hij vanwege reflecties en een niet-geijkt grijsniveau evenmin geschikt.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 26 januari 2008 @ 08:33:10 #4
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56315026
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 02:45 schreef DarkMinded het volgende:

[..]

Ga jij je nou maar eerst even in je ´stops´verdiepen.
Maar even serieus, hier is dit topic niet voor bedoeld en word ook niemand wijzer van, en ja, ik heb een gedeelte van mijn vraag geschrapt, ik los het zelf wel op.
heb je al eens geprobeerd om de waardes van de USM aan te passen?
ik heb het probleem nog niet gehad en hier draaien we ook CS3.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_56315461
T is een regelmatig terugkerend dingetje in dit topic, mensen die hun eigen grijskaarten willen maken. Ik snap nooit zo goed waarom. Zoals dvr al zegt, het is zinloos. Zo duur zijn grijskaarten toch niet? En als je echt wat wilt besparen koop je bij papierhandels net zo lang verschillende kaartjes grijs karton (40-50ct) tot je er met trial-and-error eentje hebt die echt grijs goed genoeg benadert voor je wensen.

Volgens mij krijg je de temepratuur in PSE alleen te zien tijdens de RAW-conversie, dus als jij dat niet in Elements doet, gaat het idd niet lukken.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_56316007
Ik weet niet waar mijn vraag te plaatsen.

Mijn man zou deze week foto's van mij willen maken waarop je me niet herkent, waar je dus mijn gezicht niet op ziet.
Heeft iemand tips over welke pose of uit welke hoek hij moet fotograferen?
Mss een link naar een website met zo'n foto's.
Ik zou ze liefst in het bos trekken.
pi_56316132
Van schuinachter?
Of moeten je tieten er wel op?
pi_56316174
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 10:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Volgens mij krijg je de temepratuur in PSE alleen te zien tijdens de RAW-conversie, dus als jij dat niet in Elements doet, gaat het idd niet lukken.
Dat zou best wel eens reden kunnen zijn nu ik dit zo lees , en wat betreft de grijskaart, ik ga er ook gewoon eentje in de winkel halen, maar ik wou gewoon weten of ik er iets aan had en of mijn software er later ook nog wat mee kon. Om even te testen zeg maar, iedereen iig bedankt voor de antwoorden.
pi_56316191
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
pi_56316272
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Eigenlijk is dit wel een geweldige tip!
Helaas is de mijne een micro trekker 200 . en inmiddels al veel te klein

Inmiddels heb ik het probleem dat mijn pse geen raw bestanden van de 40d herkende opgelost,
hier staat een plugin die het oplost.
En nu kan ik inderdaad wel de waarden meten. Thanks allemaal!

[ Bericht 8% gewijzigd door DarkMinded op 26-01-2008 13:27:35 ]
  zaterdag 26 januari 2008 @ 11:58:03 #11
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56316852
quote:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ook weer zijn, nouja, iig dat)
Wat een prima tip, daar heb ik nooit over nagedacht.
Life is what you make it.
pi_56316956
Ik kan vandaag een lens kopen.

Is de Canon super zoomlens EF 75-300 mm f/4-5.6 III in nieuwstaat voor 120 euro wat?
Verwijderd door Admin.
pi_56316982
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:15 schreef veldmuis het volgende:
Van schuinachter?
Of moeten je tieten er wel op?
Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe ik erop sta, mag een portret zijn of heel mijn silhouet, zolang mijn gezicht niet zichtbaar is.
pi_56317016
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 12:07 schreef jeans98 het volgende:

[..]

Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe ik erop sta, mag een portret zijn of heel mijn silhouet, zolang mijn gezicht niet zichtbaar is.
Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.
Of bedoel je dat niet?
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:14:35 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56317092
quote:

Ik heb die regenhoes nooit bekeken! Dank je!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:16:46 #16
65960 sanger
pi_56317127
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 12:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ik kan vandaag een lens kopen.

Is de Canon super zoomlens EF 75-300 mm f/4-5.6 III in nieuwstaat voor 120 euro wat?
Speur eens wat rond op zoek naar de nieuwpris en oordeel zelf
pi_56317463
Ja, prijs ligt stukken lager dan nieuwsprijs

Maar is dat lens zelf wel een aardige?
Verwijderd door Admin.
pi_56317887
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 12:09 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.
Of bedoel je dat niet?
Het is alleszins het proberen waard.
We zullen zien wat het geeft.
dankjewel
  zaterdag 26 januari 2008 @ 14:36:02 #19
65960 sanger
pi_56319191
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 12:40 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ja, prijs ligt stukken lager dan nieuwsprijs

Maar is dat lens zelf wel een aardige?
Slechte lenzen bestaan niet Mindere wel

Ik ken de lens verder niet dus kan ik er niets over zeggen

Ik weet wel dat er hier op FOK! een Sima 70-300 te koop staat. Die heb ik zelf en daar ben ik tevreden over
pi_56322474
Ik heb een vraagje:

Mij is verteld geweest dat zoomlenzen veel slechter zijn dan vaste lenzen.
Hoe groot is dit verschil nu werkelijk? Want het scheelt natuurlijk enorm in de prijs en handigheid: 3 lenzen voor 1.
Is dit verschil merkbaar bij een foto van A3-grootte?

pi_56322881
Dat is niet zo te zeggen, en hoe jij het stelt redelijk overdreven.
Een 18-55 van Nikon of Canon presteert op F/8 heel aardig. Het haalt het niet bij een 50mm 1.4 geknepen naar F/2.8 of F/4 ofzo, maar het komt in de buurt.

Wide-open zijn de verschillen het grootst.

En natuurlijk is een 17-55 2.8 van Nikon of Canon een heel mooi stuk glas, wat weer beter presteert.

En bij A3-grootte, dat hangt ook van de sensor af, en zeker de ISO.
pi_56323529
Alles hangt dus een beetje samen: ISO, de sensor en de lens.

Ik concludeer: voor gewone lichtomstandigheden zijn de verschillen verwaarloosbaar. Bij valavond, nacht of foto's met een kleine scherpte is het beter een vaste lens te nemen.
pi_56323612
Ja...zo ongeveer .
De 50mm 1.8 zit bijvoorbeeld altijd in m'n tas. Dat ding is op F/1.8 flink lichtsterk, als het aardig donker is is het erg fijn. Concertjes doe ik ook met dat ding, wat minder veelzijdig maar heerlijk lichtsterk dus.
Geknepen op F/4 is het ding ragscherp.

Veelzijdig vind ik het echter niet, op DX formaat is het teveel tele, en daarvoor heb ik de 17-55 F/2.8. Veel veelzijdiger, maar voor dat ragscherpe moet ik toch teruggrijpen naar de 50mm 1.8. En omdat ik de scherpte van de 17-55 prima in orde vind blijft die meestal lekker op m'n body zitten .
pi_56323812
Wat voor cameraset heb je dan, veldmuis?
Verwijderd door Admin.
pi_56324062
Ik hou mijn 50mm analoge lens gewoon, en voor mijn nieuwe digitale camera die ik ga kopen, koop ik gewoon de vaste kit, met een zoomlens. Dan heb ik een zoomlens, en een kleine portretlens. Ideaal is dat.

problem solved
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')