quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.
Maar waar ik niet uitkom:
In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
In mijn fotoshop (elements 5 ) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.
Iemand een idee hoe ik erachter kom? Of kan het gewoon niet in pse?.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:30 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Omdat jij dat niet kan betalen. Simple as that.
heb je al eens geprobeerd om de waardes van de USM aan te passen?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:45 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
![]()
Ga jij je nou maar eerst even in je ´stops´verdiepen.
Maar even serieus, hier is dit topic niet voor bedoeld en word ook niemand wijzer van, en ja, ik heb een gedeelte van mijn vraag geschrapt, ik los het zelf wel op.
Dat zou best wel eens reden kunnen zijn nu ik dit zo leesquote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:03 schreef Vliegvrager het volgende:
Volgens mij krijg je de temepratuur in PSE alleen te zien tijdens de RAW-conversie, dus als jij dat niet in Elements doet, gaat het idd niet lukken.
Eigenlijk is dit wel een geweldige tip!quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Wat een prima tip, daar heb ik nooit over nagedacht.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ook weer zijn, nouja, iig dat)
Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:15 schreef veldmuis het volgende:
Van schuinachter?
Of moeten je tieten er wel op?
Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:07 schreef jeans98 het volgende:
[..]
Er komt geen naakt op, he, als je dat bedoelt.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe ik erop sta, mag een portret zijn of heel mijn silhouet, zolang mijn gezicht niet zichtbaar is.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Speur eens wat rond op zoek naar de nieuwpris en oordeel zelfquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ik kan vandaag een lens kopen.
Is de Canon super zoomlens EF 75-300 mm f/4-5.6 III in nieuwstaat voor 120 euro wat?
Het is alleszins het proberen waard.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:09 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Tsja, een portret waarop je gezicht niet zichtbaar is lijkt me gek. Ik zou denk ik gewoon lekker een "felle" achtergrond pakken, dus veel tegenlicht. Daarop licht meten, en dan ga je ervoor staan, scherpstellen op je hoofd ofzo, en dan afdrukken. Dus lichtmeting op de achtergrond, dus. In het geval van tegenlicht ben jij dan aardig onderbelicht.
Of bedoel je dat niet?
Slechte lenzen bestaan nietquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:40 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ja, prijs ligt stukken lager dan nieuwsprijs
Maar is dat lens zelf wel een aardige?
Een tassie met Nikon spulletjesquote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:57 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Wat voor cameraset heb je dan, veldmuis?
Ga je voor Canon of Nikon, of nog iets anders?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:10 schreef katerwater het volgende:
Ik hou mijn 50mm analoge lens gewoon, en voor mijn nieuwe digitale camera die ik ga kopen, koop ik gewoon de vaste kit, met een zoomlens. Dan heb ik een zoomlens, en een kleine portretlens. Ideaal is dat.
problem solved[ afbeelding ]
Ik heb al een nikon F80, dus de digitale versie ervan lijkt me het beste. Dan kan ik mijn lensen switchen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:11 schreef veldmuis het volgende:
Ga je voor Canon of Nikon, of nog iets anders?
Nice. Weet niet waarvoor je gaat, maar je bent ermee bekend dat de D40(x) geen focusmotor in de body heeft?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:49 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik heb al een nikon F80, dus de digitale versie ervan lijkt me het beste. Dan kan ik mijn lensen switchen.
Wist ik niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:50 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Nice. Weet niet waarvoor je gaat, maar je bent ermee bekend dat de D40(x) geen focusmotor in de body heeft?
D300 is zeker een hele gave camera, maar ik denk dat je aan de D80 ook een hele leuke cam hebt. Het is allemaal net wat leuker dan de D70(s), die inmiddels aardig gedateerd is, en waar ik dan ook niet voor zou gaan. De D80 is eigenlijk een D200 'lite', het mist wat dingen en je betaalt er aanzienlijk minder voor.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 20:04 schreef katerwater het volgende:
[..]
Wist ik niet.
Ik ben nog aan het twijfelen welke versie ik ga nemen. Ik wil er liever iets degelijks voor wat meer euri. een D300 lijkt me leuk, maar het verschil met de D80 of D70 is niet dramatisch groot. Dus geen idee.
Als je tips hebt, you're welcome
ik heb idd geen last van onbekende formaten (maar werk dan ook met legaal, dus heb alle updates)quote:Op zaterdag 26 januari 2008 02:15 schreef DarkMinded het volgende:
[..]
Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?
Trouwens, waar haal jij vandaan dat ik geen legale versie heb danIk vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor.(no offends verder)
Het beste is het om het in je camera uit te zetten en het naderhand op je PC te doen. Daar heb je iets meer wegen die naar Rome leiden dan je camera je kan bieden.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:46 schreef Erasmo het volgende:
Sharpening, je kan het in je camera laten doen of zelf in ps... Maar wat is nu het beste het in je camera uitzetten of dubbelop?
Geen, enkel mn 50mm. Tijdens mijn studies had ik vrijwel alle camera's voorhanden die er voorhanden zijnquote:Op zaterdag 26 januari 2008 20:19 schreef veldmuis het volgende:
Als je geld zat hebt zou ik voor de D300 gaan, maar investeren in leuk glas kan ook geen kwaad, en dat moet je toch hebben.
Wat voor glas heb je nog van je analoge avonturen?
Mkay.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het beste is het om het in je camera uit te zetten en het naderhand op je PC te doen. Daar heb je iets meer wegen die naar Rome leiden dan je camera je kan bieden.
Ik had het probleem al opgelost, de plugin is idd vernieuwd en het werkt allemaal weer correct.quote:Op zondag 27 januari 2008 00:35 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
ik heb idd geen last van onbekende formaten (maar werk dan ook met legaal, dus heb alle updates)
als een formaat niet werkt, gewoon eff de plugin zoeken, dan is het probleem opgelost.
Altijd oppassen met de zoeker. Zoeker doet niet mee aan plaatje dus niet met duivelstuig als wattenstaafjes in beginnen te purken, worden dingen meestal alleen maar erger van. Het enige waar je met alcolholische wattenstokjes aan kunt zitten is je oculair, de ingewanden van de zoeker zijn meestal onbereikbaar. De kant van het spiegelhuis laat je bij voorkeur met rust, vooral de spiegel zelf die nogal fijnbesnaard is. Als het te bont wordt kun je het beter door de importaris laten verwijderen.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:37 schreef Erasmo het volgende:
Nu kom erachter dat ik wat vuil in mijn zoeker heb, wat alcohol en een wattenstaafje is de oplossing?
Nikon past met een verloopring op Canon en dan ben je je AF en je automatisch diafragma kwijt. Omgekeerd (Canon optiek op Nikon body) gaat helemaal niet.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Er zijn twee 'open source' mounts in de fotowereld, de K-bajonet (pentax, Samsung, Zenit en in het verleden Cosina) en de 4/3 (Panasonic, Olympus, Leica). De rest is merk-specifiek. De vreemdmerk lenzenfabrikanten krijgen zelfs niet altijd van de grote merken alle gegevens om hun lenzen zo te maken dat ze goed passen op de body.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Doel je op Sigma?quote:Op maandag 28 januari 2008 22:34 schreef ultra_ivo het volgende:
De vreemdmerk lenzenfabrikanten krijgen zelfs niet altijd van de grote merken alle gegevens om hun lenzen zo te maken dat ze goed passen op de body.
Dat doen ze om klantenbinding te garanderen....quote:Op maandag 28 januari 2008 21:05 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Waarom passen de mounts van Nikkors niet op Canon, en vice versa?
Dat zou toch veel handiger zijn? En als beide merken overtuigd zijn van hun suporiteit, kunnen ze de Canonianen bijvoorbeeld met hun Canon-lenzen naar hun Nikon camera's lokken, en omgekeerd, als ze een universele mountformaat hanteren
Je vertelt PS welke kleurtemp er op die foto te zien is, en daar corrigeert ie voor. Geef je een te koude temperatuur op, dan gaat ie overcompenseren en wordt de foto dus te warm en vice versa.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:42 schreef EchnaDarr het volgende:
Oi,
volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature) gaan kleur temperaturen van rood (0K) tot blauw(plmn 18000K). Echter als ik een RAW edit in photoshop (adobe RAW) zijn de kleuren omgedraaid, blauw is laag, rood is hoog. Opvallend genoeg klopt dit visueel, aangezien de luchtkleur daarmee evenredig aangepast kan worden.
Kan iemand dit uitleggen?
Het is niet iets om altijd te gebruiken, want een polarisatiefilter laat minder licht door, waardoor je langer moet belichten, een groter diafragma moet gebruiken en/of een hogere ISO. Het scheelt al gauw anderhalve tot twee stops!quote:Op woensdag 30 januari 2008 00:34 schreef MissyMirjaM het volgende:
lieve experts (), hoe balngrijk is een polarisatiefilter?
is het iets dat je altijd kan gebruiken, of alleen in bepaalde omstandigheden?
ik heb omenteel alleen een uv filter, maar dat doet verder niks natuurlijk
Hou er naar hedendaagsche maatstaven rekening mee dat met name de processor niet zo razendflitsend snel is als je zou verwachten. Voor de rest heb je er een heerlijk digi-ijzertje aan . Achterhaal wel even hoeveel opnamen hij heeft gehad, voor je een oud machinegeweer koopt dat op punt van doorslijten staat.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:54 schreef renzell het volgende:
Heeft er iemand van de ervaren fotografen ervaring met de Canon EOS D60. En zo ja, wat zijn jullie bevindingen? Ik kan voor een (zeer zacht) vriendenprijsje dit toestel (inclusief bijbehoren) overkopen van een vriend van me en zou graag horen wat jullie van het apparaat vinden. Alvast bedankt!
Ah, dus voor het gemak draait PS het om.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:24 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Je vertelt PS welke kleurtemp er op die foto te zien is, en daar corrigeert ie voor. Geef je een te koude temperatuur op, dan gaat ie overcompenseren en wordt de foto dus te warm en vice versa.
Wanneer een sluiter exact het vaantje strijkt is niet te zeggen. De tweecijferige EOS'sen moeten echter makkelijk de 100.000 opnamen halen en waarschijnlijk nog veel meer.quote:Op donderdag 31 januari 2008 17:12 schreef renzell het volgende:
Da's een goede tip Ouwesok! Dank je wel. Ik weet alleen niet goed na hoeveel opnames zo'n ding gemiddeld aan het einde van z'n Latijn is. Zou ik dat ergens kunnen checken denk je? Of heb jij enig idee? Dank je!
Die is het inderdaadquote:Op donderdag 31 januari 2008 21:09 schreef veldmuis het volgende:
Deze site denk ik, Ouwesok: http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.quote:Op zondag 10 februari 2008 01:51 schreef GenesiZ het volgende:
De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans.
quote:Op zondag 10 februari 2008 02:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Iets met Rome en meerdere wegenquote:Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.
Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaasquote:Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:
En dan quote ik mezelf gelijk eventjes, dat scheelt weer een grijskaart aanschaffen:
[..]
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.
Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
Bouwlamp op je petje plakken voor genoeg lichtquote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
je ISO optrekken tot het maximum, tripod gebruiken en lens openen tot F2. Probeer op 1/60e te schieten, trager maakt onscherp.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
Neeneenee, het is niet de flap, het is de regenhoes. Die zit voor/onderin, een aparte hoes die je over de tas heen kan trekkenquote:Op zondag 10 februari 2008 17:56 schreef PankPinther het volgende:
[..]
ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaas![]()
het grijs in de lowepro tassen is veel lichter dan m'n grijskaart en ook niet echt neutraal van kleur te noemen
er zit heel veel rood in en te weinig blauw
rechtsboven is de grijskaart
links de flap van een kleine tas, onderin die van een grote tas
[ afbeelding ]
misschien dat het alleen bij de duurdere tassen is?
of het is weer zo'n net niet oplossing als het pringle dekseltje, daar kan je ook beter niet aan beginnen
edit:
kan iemand toevallig een foto van zo'n AW tas met grijskaart ernaast maken?
Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.quote:Op zondag 10 februari 2008 21:28 schreef eer-ik het volgende:
Hoi, nou moet ik het toch effe een keer vragen hoor
Ik heb hier 2 foto's van hetzelfde stukje:
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Hoe komt het nou dat ik altijd zulks een resultaten als de 2e foto krijg?
En wat moet ik doen om het zo op de foto te krijgen als #1?
Beide foto's zijn niet van mij overigens, maar effe bij elkaar gepakt om als voorbeeld te dienen...
Dan moet je effe een weekie wachten, tot ik weer bij ouders benquote:Op zondag 10 februari 2008 22:16 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.
Je diafragma wat knijpen zal iig schelen. Verder de ISO niet op z'n hoogst zetten, en een statief gebruiken uiteraard.
Laat eens een foto van jezelf zien, met ingebouwde EXIF?
Ja, die zijn erquote:Op zondag 10 februari 2008 22:19 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Vast al vaker gevraagd oid, maar alsnog: Zijn er verloopstukken om oude Canon lenzen (het A1 tijdperk) op een EOS (350D) te kunnen gebruiken?
Ik heb een sigma lens, 18-55quote:Op zondag 10 februari 2008 18:53 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
Bouwlamp op je petje plakken voor genoeg licht. Ik hoop dat genoeg licht hebt voor geen beweging icm een grote diafragma, maar ben bang dat je echt moet gaan flitsen. Wat voor lenzen en flitsers heb je?
Of met een beetje geluk zelfs helemaal voor nopquote:Op zondag 10 februari 2008 10:41 schreef Ouwesok het volgende:
zo duur zijn grijskaarten nou ook weer niet en ze gaan bij oordeelkundig gebruik langer mee dan een digitale camera
de onderste is op mijn scherm groenig gezweemdquote:Op maandag 11 februari 2008 18:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of met een beetje geluk zelfs helemaal voor nopIk was vandaag met een computer aan de gang op een afdeling waar kleuren geanalyseerd worden d.m.v. een spectrumanalyzer. Uiteraard kwam het onderwerp fotografie aan bod. Op de vraag waar ze die grijskaarten vandaan halen kreeg ik als antwoord. "Gewoon uit het magazijn!". Et voilla, een stapel grijskaarten voor mij
En ik moet zeggen, grijskaarten FTW! Oordeel zelf:
Zonder correctie:
[ afbeelding ]
Met correctie:
[ afbeelding ]
De foto's zijn vrij donker, maar het verschil is duidelijk te zien.
de waarden die je intoetst cropt hij naarquote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef Dickies het volgende:
Even een lekkere noob vraag. Bij het croppen van een paar foto's wil ik de verhoudingen intact houden. Nu dacht ik dat je dat kon doen door de originele resolutie (3008x2000) in te voeren dat balkje boven (met de crop tool geselecteerd) Maar dan blijft de foto ook na het croppen 3008x2000 dus dat zal vast wel niet kloppenOf stijgt het 1 en ander nu naar m'n hoofd?
Maw als ik de originele verhouding invoer en dan crop wordt het gecropte uitvergroot tot de ingevoerde waarden. Dacht al dat het iets onscherper was na het croppenquote:Op maandag 11 februari 2008 19:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
de waarden die je intoetst cropt hij naar
dus de verhouding moet je uitrekenen en dan klijken hoeveel je over wilt houden
Als het de APO-versie is heb je er een bijzonder leuk glaasje aan voor weinig geldquote:Op dinsdag 12 februari 2008 02:09 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ff een vraagje, ik heb de Canon EOS D30 (dus niet 30D) en kan via via aan de Sigma 70-300mm F4-5.6 DG macro komen.... is deze lens iets
plaatjes makenquote:en waar kan ik zo'n lens het best voor gebruiken?
Wat is APO?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het de APO-versie is heb je er een bijzonder leuk glaasje aan voor weinig geld
[..]
plaatjes maken
Dan krijg je toch een vierkant?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:01 schreef Dickies het volgende:
Als je shift ingedrukt houdt bij het croppen behoud je ook de verhoudingen.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wat is APO?
En ik bedoel eigenlijk, is dit meer een zoomlens? macrolens? zijn er beperkingen?
Heb wel ergens gevonden dat deze lens dmv een schuifje bij 200-300 als marco fungeert en op 1.5 meter afstand, kan dat kloppen?
Natuurlijk is het een zoomlens. Met een bereik van 70-300mm lijkt me dat helder?quote:Apochromatic lenses are telephoto and telezoom type lenses which use special optical designs and optical materials (SLD or ELD glass) to improve their performance. The result is images which have greater contrast, sharpness and color definition than a comparable non-APO type lens . All Sigma apochromatic lenses are identified by the APO designation in their descriptions.
Nope. Tenzij je origineel vierkant is uiteraardquote:
Nee, dat geeft niet wat ik wil/wou.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:52 schreef Re het volgende:
of gewoon front image aanklikken....
Wat zouden jullie mij adviseren. Prijs is nu minder belangrijk:quote:I have no idea where anyone gets the idea that the Tokina has the most barrel distortion. The Sigma has FAR more distortion at the wide end than the Tokina...it's just concentrated at the edges. In fact, I would say that you would be hard pressed to notice ANY distortion whatsoever with the Tokina.
I have tried all 3, and examined my own shots with all three. Here's my standard ranking. All are excellent lenses, all have strengths and weaknesses.
Sharpness:
1. Sigma
2. Tokina
3. Canon
Yes, the Canon was the softest of those I tried. Both the Sigma and Tokina were sharp across the frame, even wide open.
Color / contrast:
1. Tokina
2. Canon
3. Sigma
All are good, Tokina is outstanding, with the Canon very, very close. Sigma's just a bit warm.
Build Quality:
1. Tokina
2. Sigma
3. Canon
Tokina is really a tank. Easily comparable to L-glass in build.
Chromatic abberation:
1. Sigma
2. Canon
3. Tokina
The Sigma exhibited virtually no purple fringing in my tests. The Canon had noticable fringing, but it was better controlled than the Tokina...this is the Tokina's weak spot.
Distortion:
1. Tokina
2. Canon
3. Sigma
Like I said earlier, the Tokina's distortion is very mild. The Sigma's is very strong at the edges at 10mm.
Overall, I narrowed it to the Sigma and the Tokina, and went with the Tokina eventually. I didn't need the extra 2mm on the wide end, and I really use the 24mm end quite a bit, so I'd miss the length on the Sigma.
enquote:Op woensdag 13 februari 2008 08:38 schreef Re het volgende:
wa zeggen onze fred en miranda erover?
Ik heb die Sigma en ik vind dat nou niet bepaald een iel lensje ofzo, die is echt wel stevig genoeg. En zweempjes heb ik zeker geen last van dus dat geldt niet voor de hele lijn.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:42 schreef veldmuis het volgende:
Ik vond de Tokina prima scherp, maar de Sigma vond ik ook niet slecht ofzo. De Sigma voelde wel wat minder aan, met de Tokina kun je duiven doodgooien, met duiven kun je de Sigma doodgooien zegmaar.
Met de Sigma had ik wel duidelijk een blauwgroene kleurzweem, de Tokina gaf mooiere resultaten.
Jawel!quote:Op woensdag 13 februari 2008 22:16 schreef UrbanExplorer het volgende:
Ga m'n Canon lens vrijdags bestellen bij Foka te Rotterdam.
Ik begreep trouwens dat het een echte 10-22mm voor m'n 400D was (EF-S), dus geen cropfactor van 1,6x?
Nou...... 16mm....dan heb je toch een bruikbaar beeldhoekje van zo bij de 1000 . Eg wel groothoekigquote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef UrbanExplorer het volgende:
Dan is t toch geen 'echte' groothoek meer?
oordeel zelf of je dat nog groothoek vindt, maar bij mij valt 16 mm in de ultrawide hoor.quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef UrbanExplorer het volgende:
Dan is t toch geen 'echte' groothoek meer?
Zet je cam op statief en probeer het. Het zal er door de vertekeningsverschillen van beide glaasjes waarschijnlijk toch anders uitzien. Ik verwacht dat de UWA het wat beter doetquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:46 schreef UrbanExplorer het volgende:
Heb een vraag voor jullie: als ik 'm in 17mm zet, zijn de verhoudingen dan identiek aan de 17mm van de 17-85mm?
Statief komt zondagquote:Op vrijdag 15 februari 2008 19:29 schreef veldmuis het volgende:
Zet je cam op statief en probeer het. Het zal er door de vertekeningsverschillen van beide glaasjes waarschijnlijk toch anders uitzien. Ik verwacht dat de UWA het wat beter doet
Ultra Wide Anglequote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:15 schreef UrbanExplorer het volgende:
[..]
Statief komt zondagEn wat is UWA
Je zult inderdaad handmatig moeten scherpstellen en diafragmeren, maar waarschijnlijk werkt de lichtmeter in je camera nog wel (wel is de kans aanwezig dat die vooral bij de grootste diafragma's afwijkt).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef kvdv het volgende:
Ik tref op marktplaats een Adapterring aan om lenzen met een M42 mount om te toveren in lenzen voor een Canon EOS (ook digitaal). Nu begrijp ik dat de AF niet zal werken. Ook zal mijn 350D niet begrijpen welke diafragmawaarde ik gebruik etc, dus op de automatische belichtingsinstellingen kan ik ook niet vertrouwen, maar dat vind ik niet zo belangrijk.
Nee, maar je moet wel opletten of met die adapter nog tot oneindig scherpgesteld kan worden. Verder zijn sommige combinaties van camera / adapter / lens riskant - als de lens, of een pinnetje o.i.d., teveel naar binnen reikt kan hij misschien tegen je spiegel komen en de boel vernaggelen. Of dat risico bij de 350D bestaat weet ik niet.quote:Wat ik me afvraag is: Krijg je door gebruik van zo'n ring geen vervormingen oid?
Ik gebruik op mijn beide EOS'sen behoudens mijn macrolenzen hoofdzakelijk oud glas in de smaken p-draad en Contax/Yashica. Voor beide vattingen met van die goeiekope Chinese adaptertjes. Ondanks de horrorverhalen zitten die lekker strak in de vatting, je merkt qua robuustheid niet dat er 'iets tussen zit', ook niet bij lange of zware lenzen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:59 schreef kvdv het volgende:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar:
Ik tref op marktplaats een Adapterring aan om lenzen met een M42 mount om te toveren in lenzen voor een Canon EOS (ook digitaal). Nu begrijp ik dat de AF niet zal werken. Ook zal mijn 350D niet begrijpen welke diafragmawaarde ik gebruik etc, dus op de automatische belichtingsinstellingen kan ik ook niet vertrouwen, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Wat ik me afvraag is: Krijg je door gebruik van zo'n ring geen vervormingen oid? Kortom heeft iemand er misschien ervaring mee? Mijn budget voor lenzen is namelijk niet onbeperkt, zo'n adaptertje kan me aardig wat centjes schelen aangezien je op marktplaats nog wel eens grappige 'oude' lensjes vind.
Edit: ook zie ik in dat de EOS die ik gebruik niet de meest degelijk gebouwde body heeft, maar als ik een zware lens goed ondersteun kan dat lijkt me geen kwaad?
Dat zou ik ook graag willen op mijn Olympus, al heb ik zijn zoeker al van een matglaasje voorzien met scherpstelhulpjes (splitfocus en zo'n kristallenring) die het scherpstellen wat vergemakkelijken. De beeldstabilisator doet het sinds kort wel met oude lenzen, daar is een firmware upgrade voor uitgebracht die met gejuich ontvangen is. Met een 50mm lens kun je dan tot ongeveer 1/10s uit de hand schieten, dus met een lichtsterke oude standaardlens komt fotografie-bij-maanlicht al binnen bereikquote:Op zaterdag 16 februari 2008 05:30 schreef ultra_ivo het volgende:
Scherpstelhulp doet het zelfs met M42 bij Pentax.
Als je er een te pakken kunt krijgen is het het proberen waard. In het ergste geval heb je alleen een converterquote:Op zaterdag 16 februari 2008 15:11 schreef Erasmo het volgende:
Nog even over oude lenzen en scherpstellen, Pentax heeft ooit eens een teleconverter gehad met een bewegend element. Dus AF op je oude MF-lenzen
Voor de probeer zijn die dingen wel grappig, alleen is alle waar naar zijn geld. Bij voorbindconverters komt dat er op neer dat je mazzel kunt hebben en een goeie tegenkomt. De meeste staan echter stijf van de beeldfouten.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 15:01 schreef Tokus het volgende:
zijn die fisheye voorzetlenzen die je op Ebay voor 40 dollar ziet een beetje te doen? Goed, ik snap ook dat het geen super kwaliteit kan zijn, maar het gaat me vooral om het effect van de lens. Is dat wel ongeveer hetzelfde als bij een normale?
Klopt, alleen is ie nogal dat je zegt van aan de prijsquote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:50 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb gelezen dat Raynox best een aardig voorzetdingetje heeft.
JIj kunt ze een stuk dichterbij halen met je 10x Zoom Bigma omdat de lens groter is? (50/500 t.o.v. 20/300?).quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:54 schreef Marc H het volgende:
je kan 18x zoom niet vergelijken met 20x zoom en dan zeggen dat 20x zoom verder komt.
Je moet helemaal niet kijken naar de zoom factor van een camera, dat is marketing praat, maar kijken naar het aantal mm de lens heeft, en dan omgerekend naar 35mm equivalent.
Stel dat je lens een bereik heeft van 20mm to 300 mm, dan heb je 15x zoom. Als je die lens zou vergelijken met de 10x zoom van mijn Bigma, zou je kunnen concluderen dat je lens verder zoomt. Echter mijn 10x Zoom Bigma heeft een bereik van 50mm tot 500(!)mm, dus kan ik met mijn bigma objecten een stuk dichterbij halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |