abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56407939
zo, dat is een uitgebreid antwoord, thanks
ik zal eens rond gaan neuzen naar een low budget pola filter, altijd handig om te hebben denk ik
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_56413723
Houten is een goede plek om goedkoop polafilters te vinden.
  donderdag 31 januari 2008 @ 16:54:35 #53
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_56437383
Heeft er iemand van de ervaren fotografen ervaring met de Canon EOS D60. En zo ja, wat zijn jullie bevindingen? Ik kan voor een (zeer zacht) vriendenprijsje dit toestel (inclusief bijbehoren) overkopen van een vriend van me en zou graag horen wat jullie van het apparaat vinden. Alvast bedankt!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 januari 2008 @ 17:10:21 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56437697
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 16:54 schreef renzell het volgende:
Heeft er iemand van de ervaren fotografen ervaring met de Canon EOS D60. En zo ja, wat zijn jullie bevindingen? Ik kan voor een (zeer zacht) vriendenprijsje dit toestel (inclusief bijbehoren) overkopen van een vriend van me en zou graag horen wat jullie van het apparaat vinden. Alvast bedankt!
Hou er naar hedendaagsche maatstaven rekening mee dat met name de processor niet zo razendflitsend snel is als je zou verwachten. Voor de rest heb je er een heerlijk digi-ijzertje aan . Achterhaal wel even hoeveel opnamen hij heeft gehad, voor je een oud machinegeweer koopt dat op punt van doorslijten staat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 31 januari 2008 @ 17:12:55 #55
105888 renzell
pi_56437759
Da's een goede tip Ouwesok! Dank je wel. Ik weet alleen niet goed na hoeveel opnames zo'n ding gemiddeld aan het einde van z'n Latijn is. Zou ik dat ergens kunnen checken denk je? Of heb jij enig idee? Dank je!

[ Bericht 0% gewijzigd door renzell op 31-01-2008 18:00:36 ]
pi_56442200
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 21:24 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Je vertelt PS welke kleurtemp er op die foto te zien is, en daar corrigeert ie voor. Geef je een te koude temperatuur op, dan gaat ie overcompenseren en wordt de foto dus te warm en vice versa.
Ah, dus voor het gemak draait PS het om.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 januari 2008 @ 20:51:06 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56442763
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 17:12 schreef renzell het volgende:
Da's een goede tip Ouwesok! Dank je wel. Ik weet alleen niet goed na hoeveel opnames zo'n ding gemiddeld aan het einde van z'n Latijn is. Zou ik dat ergens kunnen checken denk je? Of heb jij enig idee? Dank je!
Wanneer een sluiter exact het vaantje strijkt is niet te zeggen. De tweecijferige EOS'sen moeten echter makkelijk de 100.000 opnamen halen en waarschijnlijk nog veel meer.
Ooit had ik ergens een site waarop je je 'tellerstand' kon doorgeven. Daar vond je ook driecijferige EOS'sen die al aardig rond de 'ton' zaten zonder een krimp te geven.
Om te achterhalen hoeveel opnamen een EOS daadwerkelijk heeft gehad zijn er ook weer tooltjes die dat uit de EXIF halen.

Over de levensduur van een EOS valt op die sluiter na, weinig te zeggen, mijn filmpjes EOS600 is al 18 en draait nog alsof ie net uit het ei is gekomen
pi_56443130
Deze site denk ik, Ouwesok: http://www.olegkikin.com/shutterlife/
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 januari 2008 @ 23:39:42 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56447299
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 21:09 schreef veldmuis het volgende:
Deze site denk ik, Ouwesok: http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Die is het inderdaad

Zo te zien is een ton met een 350D best wel haalbaar, de mijne staat momenteel ergens bij de 21.000.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 08:31:12 #60
105888 renzell
pi_56450930
Dank jullie wel!
pi_56637025
@ Darkminded. Ga je een grijskaart kopen voor de lichtmeting of ga je hem kopen voor een goede witbalans?

Ga je hem gebruiken voor de witbalans, hou dan je geld maar in je zak. De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans. Een grijskaart wordt enkel gebruikt voor een lichtmeting bij lastige situaties. Een goedkope manier van de juiste witbalans vinden is een goedkoop wit papiertje, het liefst wat stevig karton in je tas proppen en die meenemen. Ga je een foto maken, zet dat witte papiertje ergens in de foto en maak daar een foto van. Duw dan het papiertje weer in je tas en ga lekker schieten (alles btw. in raw) en dan kun je bij je post-processing (nabewerking op de pc) bij de eerste foto met de witbalanspipet het witte papiertje aantippen voor de juiste WITbalans. Neem nu deze waarden over naar alle andere foto's en klaar ben je.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_56637373
quote:
Op zondag 10 februari 2008 01:51 schreef GenesiZ het volgende:
De eerste fout die de beginnende fotograaf maakt is het kopen van een GRIJSkaart voor het maken van een WITbalans.
Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 februari 2008 @ 10:41:27 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56639486
quote:
Op zondag 10 februari 2008 02:24 schreef dvr het volgende:

[..]

Dit slaat nergens op. Een grijskaart is beter voor witbalans (ook bekend als kleurbalans) omdat een witte kaart, ongeacht de kleur van het licht, snel overbelicht kan raken. Je kunt dan aan de hand daarvan geen juiste correctie meer doen. Een 'goedkoop wit papiertje' moet je al helemaal niet nemen, want daarin zitten optische witmakers die het voor onze ogen wel wit doen lijken, maar die feitelijk blauw zijn. Voor een goede witbalans moet je iets met neutraal grijs pigment gebruiken, zoals een grijskaart.
enig juiste antwoord op de vraag.
Waarbij het me weer een raadsel is waarom de mensch met het grootste gemak over de duizend euri uitgeeft voor nog meer megapixels, burstreet, foolfreem en uiteraard snel glas om vervolgens te gaan witbalanzen op een smoezelig velletje papier, zo duur zijn grijskaarten nou ook weer niet en ze gaan bij oordeelkundig gebruik langer mee dan een digitale camera
pi_56642943
Grijskaarten zijn net gemaakt om je kleuren neutraal te doen weergeven! Grijskaarten zijn zo gemaakt dat ze exact 17% licht reflecteren

De truuk met het witte papiertje mag je enkel doen als je geen andere keuze hebt.
pi_56643366
En dan quote ik mezelf gelijk eventjes, dat scheelt weer een grijskaart aanschaffen:
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:20 schreef veldmuis het volgende:
Als je een Lowepro AW tas hebt is de kans groot dat je een grijskaart in je tas hebt zitten. Het regenhoesje van die tassen is precies een grijskaart (hoeveel % moest dat ookweer zijn, nouja, iig dat)
Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.

Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 februari 2008 @ 14:59:38 #66
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56644470
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:

Nou het hier toch over gaat, ik stel de witbalans, als het kritisch komt, vooraf via de presetoptie van m'n D70s in door een "instelfoto" van de 'grijskaart' te maken.
Daarna schiet ik gewoon een serie, als de omstandigheden ongeveer hetzelfde blijven natuurlijk.

Is dat minder goed of beter als het instellen via Camera Raw met een foto van je grijskaart?
Iets met Rome en meerdere wegen
pi_56644534
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Iets met Rome en meerdere wegen
Dat dacht ik ook al, wilde alleen horen of ik dat fout dacht
pi_56647887
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
Cupid shot me..
pi_56647963
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:21 schreef veldmuis het volgende:
En dan quote ik mezelf gelijk eventjes, dat scheelt weer een grijskaart aanschaffen:
[..]

ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaas
het grijs in de lowepro tassen is veel lichter dan m'n grijskaart en ook niet echt neutraal van kleur te noemen
er zit heel veel rood in en te weinig blauw

rechtsboven is de grijskaart
links de flap van een kleine tas, onderin die van een grote tas

misschien dat het alleen bij de duurdere tassen is?
of het is weer zo'n net niet oplossing als het pringle dekseltje, daar kan je ook beter niet aan beginnen

edit:
kan iemand toevallig een foto van zo'n AW tas met grijskaart ernaast maken?

[ Bericht 3% gewijzigd door PankPinther op 10-02-2008 18:58:37 ]
pi_56648948
quote:
Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
Ik ga vrijdag ene paar shots maken vna een bandje, bij ene optreden, ik heb een Canon EOS D350. Ik wil graag zonder flitser werken, maar hoe kan ik dan het best de foto's maken, zonder dat ik veel begwegingslijnen krijg?
Bouwlamp op je petje plakken voor genoeg licht . Ik hoop dat genoeg licht hebt voor geen beweging icm een grote diafragma, maar ben bang dat je echt moet gaan flitsen. Wat voor lenzen en flitsers heb je?
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_56649531
quote:
Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef Maaiks het volgende:
je ISO optrekken tot het maximum, tripod gebruiken en lens openen tot F2. Probeer op 1/60e te schieten, trager maakt onscherp.

Eerste testen! Kom dus iets te vroeg naar het concert
  zondag 10 februari 2008 @ 21:28:50 #72
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_56652531
Hoi, nou moet ik het toch effe een keer vragen hoor

Ik heb hier 2 foto's van hetzelfde stukje:

en

Hoe komt het nou dat ik altijd zulks een resultaten als de 2e foto krijg?
En wat moet ik doen om het zo op de foto te krijgen als #1?
Beide foto's zijn niet van mij overigens, maar effe bij elkaar gepakt om als voorbeeld te dienen...
Signature.
pi_56653933
quote:
Op zondag 10 februari 2008 17:56 schreef PankPinther het volgende:

[..]

ik dacht da's mooi, ik heb twee van die tassen, maar helaas
het grijs in de lowepro tassen is veel lichter dan m'n grijskaart en ook niet echt neutraal van kleur te noemen
er zit heel veel rood in en te weinig blauw

rechtsboven is de grijskaart
links de flap van een kleine tas, onderin die van een grote tas
[ afbeelding ]

misschien dat het alleen bij de duurdere tassen is?
of het is weer zo'n net niet oplossing als het pringle dekseltje, daar kan je ook beter niet aan beginnen

edit:
kan iemand toevallig een foto van zo'n AW tas met grijskaart ernaast maken?
Neeneenee, het is niet de flap, het is de regenhoes. Die zit voor/onderin, een aparte hoes die je over de tas heen kan trekken .
pi_56654003
quote:
Op zondag 10 februari 2008 21:28 schreef eer-ik het volgende:
Hoi, nou moet ik het toch effe een keer vragen hoor

Ik heb hier 2 foto's van hetzelfde stukje:
[ afbeelding ]

en

[ afbeelding ]

Hoe komt het nou dat ik altijd zulks een resultaten als de 2e foto krijg?
En wat moet ik doen om het zo op de foto te krijgen als #1?
Beide foto's zijn niet van mij overigens, maar effe bij elkaar gepakt om als voorbeeld te dienen...
Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.
Je diafragma wat knijpen zal iig schelen. Verder de ISO niet op z'n hoogst zetten, en een statief gebruiken uiteraard.
Laat eens een foto van jezelf zien, met ingebouwde EXIF?
  zondag 10 februari 2008 @ 22:18:41 #75
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_56654086
quote:
Op zondag 10 februari 2008 22:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Het ligt ook aan de camera hoor, vrij duidelijk hier.
Je diafragma wat knijpen zal iig schelen. Verder de ISO niet op z'n hoogst zetten, en een statief gebruiken uiteraard.
Laat eens een foto van jezelf zien, met ingebouwde EXIF?
Dan moet je effe een weekie wachten, tot ik weer bij ouders ben
Heb al die gear hier niet liggen...
Signature.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')