abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 7 januari 2008 @ 07:42:27 #251
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55839827
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:56 schreef RaZTor het volgende:
Ik heb een vraagje....

Ik heb sinds dec een Sony A700.
en ik ben nog zwaar aan stoeien met alles...

Nu zou ik graag een portret foto's willen maken van de kindjes,
hondjes en van mijn en mijn vriend

Zwarte achtergrond, witte kleding en dan schieten maar.

Mijn vragen hierover:

- Moet de kamer donker of juist licht zijn?
- Welke waardes zouden het beste zijn om tussen te stoeien?
- Evt (externe) flits gebruiken? Zo ja, hoe is dat het beste? Waar zet ik de evt externe flits neer?
- Hebben jullie nog meer tips?

Bedankt alvast
De truc is om te zorgen dat je onderwerp relatief een stuk lichter is dan je zwarte achtergrond. Je stelt je cam in op je onderwerp, en dan wordt de zwarte achtergrond dus echt zwart. Dat belichten kan je op veel manieren doen. Flitsen is prima, maar dan heb je inderdaad externe flitsers nodig, of een losse flitser op je camera, en niet dat ingebouwde ding. Andere lichtbronnen zoals een gamma bouwlamp kunnen ook, maar let wel op je witbalans. Dat gelige effect waar pepu het over heeft, is een verkeerd ingestelde witbalans.

En tja, de instellingen... Gewoon wat proberen . Het is een digicam .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_55882695
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
pi_55886041
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Dit is wel erg weinig informatie om iets op te zeggen .

Wat bedoel je met saai? Wat fotografeer je precies, en wat bevalt je niet aan de foto's (evt. voorbeeldfoto's)?
Welke instellingen je binnen moet gebruiken hangt af van wat je wilt fotograferen en hoe (wel of geen flitser bijvoorbeeld).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_55889657
Nou ja, compactcamera's hebben vaak te lijden onder een grote scherptediepte en een beperkt zoombereik, zodat spannende foto's met rare hoeken en heel selectieve scherpte nauwelijks te maken zijn. Het zou wel handig zijn om te weten om welke camera het gaat.
  woensdag 9 januari 2008 @ 08:22:48 #255
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_55890456
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Aangezien het digitale foto's zijn kun je lekker wegklikken om te kijken hoe ze minder saai worden. Verander eens je standpunt, ooghoogte, heuphoogte, scheve horizon, dicht bij je onderwerp, zet hem eens op diafragma voorkeuze en volledig uitgezoomed (dus veraf dichtbij gehaald) met je onderwerp een meter of vier van je vandaan, zoek eens op lange sluitertijden etc. Ook met compacts kun je spannende foto's maken .
  woensdag 9 januari 2008 @ 08:23:18 #256
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_55890460
-de edit ging even mis-
pi_55946568
Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?
Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo? (gokje.. )
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 januari 2008 @ 11:50:40 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55946761
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 11:42 schreef cyberrobin het volgende:
Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?
Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo? (gokje.. )
Goed gegokt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_55946927
Dat is idd een van de mogelijkheden (en imo de beste). Andere mogelijkheden zijn:

  • je eigen flitser als trigger
  • een infraroodtrigger
  • een fm-trigger
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56003508
    Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
    Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
    Iemand?
    pi_56003914
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 17:52 schreef PankPinther het volgende:
    Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
    [..]

    Iemand?
    Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56004201
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:09 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
    Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
    Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
    Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 13 januari 2008 @ 18:49:18 #263
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_56004788
    he
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:21 schreef PankPinther het volgende:

    [..]

    Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
    Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
    Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
    het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
    daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
    betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_56005060
    Vliegvrager, Ouwesok, Bedankt!
    D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
    pi_56005350
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:49 schreef Ynske het volgende:
    he
    [..]

    het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
    daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
    betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
    Ik heb al een grijskaart, het gaat me om de waarden waar om gevraagd wordt.
    pi_56007479
    Ik zat dus met een raadseltje waar mijn grijze cellen moeite mee hadden, maar ik ben er inmiddels uit.

    Het ging hier om:
    Als je een grijskaart in photoshop meet, dan kom je uit op een waarde van 128.
    Op een schaal van 0 tot 255 is dat 50%
    Als de grijskaart 50% grijs is, waarom heet het dan een 18% grijskaart?
    pi_56152506
    Ik heb een probleem met het maken van macro foto's.
    Ik wil een foto maken van een bloem. Nou heb ik me camera staan in de "A" mode en heb de diafragma zo laag mogelijk gezet. F 2.8 is dat.
    Maar ik wil dat de achtergrond een beetje vaag / blur wordt. Maar op de een of andere manier lukt dat niet.
    De achtergrond blijft dezelfde scherpte. Hoe kan ik dat oplossen?
    Ik heb een panasonic FZ18
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56152612
    Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56153072
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:05 schreef buitenbeentje het volgende:
    Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
    Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 19 januari 2008 @ 14:30:36 #270
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_56153101
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:29 schreef theemuts1982 het volgende:

    [..]

    Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
    weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_56153281
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:30 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
    Dat bedoel ik.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56153799
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:38 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Dat bedoel ik.
    Ik heb de handleiding erop nageslagen.
    Dit stond in me handleiding:

    P: staat voor automatisch
    A: staat voor instellen openingsvoorrang (diafragma)
    S: staat voor instellen sluitvoorrang (sluitertijd)
    M: staat voor handmatig instellen
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56154182
    Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.

    Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56154438
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 15:19 schreef buitenbeentje het volgende:
    Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.

    Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
    Ligt het er misschien aan dat ik moet inzoomen of is inzoomen juist geen goed plan?
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56154530
    Op welke afstanden fotografeer je en welke brandpuntsafstand(en) gebruik je dan? In principe kan je over het hele bereik van de lens macro fotograferen als ik deze review zo lees.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56154905
    Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56155581
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 15:52 schreef Vliegvrager het volgende:
    Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
    Best wel dicht erop. Zo'n 20 centimeter of moet ik meer afstand nemen.
    Dit is een voorbeeld:




    Exposure Time: 0.040 s (1/25) Aperture: f/2.8

    [ Bericht 28% gewijzigd door theemuts1982 op 19-01-2008 16:46:08 ]
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!fotograaf zaterdag 19 januari 2008 @ 16:49:56 #278
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_56156468
    Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_56156993
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 16:49 schreef Marc H het volgende:
    Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
    De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!fotograaf zaterdag 19 januari 2008 @ 17:21:28 #280
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_56157303
    Dan kom je te dichtbij

    Probeer dit eens:

    Zom in tot de helft van je bereik, afstand tot bloem pakweg een halve meter. afstand bloem tot achtergrond: minimaal een meter.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_56158345
    Leuk proefje anders: een hele rits foto's maken op verschillende afstanden. Dus bij voorbeeld beginnen op 3 centimeter, daarna op 5, 7, 10, 15, 20, 30 en 50 centimeter een foto nemen. Het diafragma gelijk houden, eventueel de tijd aanpassen. Dan zou je al aardig verschil in scherptediepte moeten zien.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56171565
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 17:08 schreef theemuts1982 het volgende:

    [..]

    De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
    Toch is dat wel de truc, beweeg je camera langzaam naar achter tot er iets scherp is. Houd er rekening mee dat dat bij f/2.8 heel weinig gaat zijn. Bij een 'echte' macro foto (met een 1:1 lens) zou ik onder de f/8 niet eens beginnen, bij een 1:2 macro (ik neem aan dat de FZ18 dat kan) begint het macro-leven bij f/5.6

    Houd er ook rekening mee dat deze bloem zo groot is dat je verdomd weinig achtergrond te zien krijgt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56188693
    Bedankt voor alle tips in ieder geval. Het is eindelijk gelukt.
    Zie onderstaande foto. vooral de sluitertijd had ik niet goed ingesteld. Maar in ieder geval bedankt.

    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56262293
    Ik kwam dit tegen:
    quote:
    Op donderdag 10 januari 2008 17:57 schreef buitenbeentje het volgende:
    Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter.
    Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?

    Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?

    Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?

    Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.

    [ Bericht 9% gewijzigd door VOLVOMEISTER op 23-01-2008 22:18:08 ]
    Verwijderd door Admin.
    pi_56262672
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Ik kwam dit tegen:
    [..]
    Je kan hier nog wel meer tegen komen.

    Een stop is je diafragma een klik dichter (van 4 naar 5.6 bij voorbeeld) of open zetten (van 5.6 naar 4 bij voorbeeld) of je sluitertijd een stand verzetten (van 1/30 naar 1/60 of andersom). Door een polarisatiefilter komt er minder licht de lens binnen. Ik plaats van bij voorbeeld 1/125 seconden belichting kan je nog maar 1/60 of 1/30 gebruiken.

    Objectief is een verzamelnaam voor alle soorten lenzen. Een prime is een lens met een vast brandpuntsafstand. Een telelens is een prime met een groot brandpuntsafstand, zeg vanaf 200 mm. een zoomlens is een lens met een variabele brandpuntsafstand, bij voorbeeld 18-55 mm.

    Een 20-50 en een 20-60 zijn niet zonder meer met elkaar te vergelijken. Dingen als bouwkwaliteit, kwaliteit en materiaal van het glas, de coatings op het glas, minimaal en maximaal diafragma spelen allemaal een rol en maken het zeer moeilijk op basis van enkel de brandpuntsafstanden een uitkomst te geven.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56262967
    Bedankt buitenbeentje voor je heldere antwoord, ook Tha_Erik in FB

    Ik weet nu wat stops zijn. Klopt het dan, dat imagestabilizer bewegingsonscherpte tegengaat, en ik dankzij dat IS-systeem meer stops voor sluitingstijd kan hanteren (bijv. 1/30 seconden ipv 1/60 seconden)? Dit heeft toch weinig nut

    En kan ik trouwens aannemen dat prime's in de regel altijd veel beter zijn dan zoomlenzen? En wat die vergelijking betreft: stel dat ze vrijwel identiek aan elkaar zijn behalve hun variabele brandpuntafstand. Kunnen we dan stellen dat hoe meer 'afstand' ze kunnen, meestal ook ietsjepietsje slechter zijn qua beeldkwaliteit/scherpte?
    Verwijderd door Admin.
    pi_56263078
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Ik kwam dit tegen:
    [..]

    Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?
    Een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die er op je filmpje of sensor valt. Dat kan bijvoorbeeld door en verdubbeling of halvering van je belichtingstijd of door het vergroten of verkleinen van je diafragma met een factor 1.4 (ofwel wortel 2, je lens is immers een oppervlakte). Ook sommige filters (zoals een polarisatiefilter) kunnen licht wegnemen. Dat 'kost' dan een stop, dat wil zeggen: je moet twee keer zo lang belichten als zonder zo'n filter om evenveel licht op je filmpje/sensor te laten vallen.

    Een IS levert stops op. Nou ja, niet echt, maar je kunt een langere belichtingstijd gebruiken zonder bewogen foto's. ZO gezien 'win' je stops. Canon claimt voor zijn modernste IS systeem een winst van 3 a 4 stops
    quote:
    Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?
    Er lopen verschillende termen door elkaar. Allereerst: objectief is gewoon een moeilijk woord voor lens. Een lens (objectief) bestaat eigenlijk uit meer dan 1 lens (stuk geslepen glas). In reviews kun je dat vaak zien: '...opgebouwd uit 7 elementen...' Dan zitten er dus 7 stukken glas in (niet per se allemaal geslepen).

    Een prime is een lens met een vaste brandpuntsafstand (kan niet zoomen), een zoom met een variabele. Dat staat los van tele. Tele zegt iets over de brandpuntsafstand zelf. Grofweg (er zijn licht afwijkende indelingen) kun je zeggen dat

    groothoek: tot 35 mm
    normaal: 35 tot 70 mm (waarbij 50mm zodanig is dat je door je viewfinder hetzelfde ziet als zonder camera)
    tele: alles daarboven

    Alleen: deze maten zijn uit het filmpjes tijdperk. Veel digitale camera's hebben een cropfactor waar je de brandpuntsafstand mee moet vermenigvuldigen. Voor de Canon xxxD en xxD series is dat 1,6, dus dan wordt een 50mm prime eigenlijk een 50x1,6=80mm.
    quote:
    Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?

    Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.
    Theoretisch is een 20-50 optisch beter dan een 20-60. Maar als de fabrikant een beetje moeite doet, kan ie die 20-60 beter maken dan die 20-50. Dan wordt het ding natuurlijk wel weer een stuk duurder. Er bestaan (een paar) zoomlenzen met flink bereik én hoge kwaliteit. Die dingen zijn schreeuwend duur.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56263875
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .

    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    Verwijderd door Admin.
    pi_56267802
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .

    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    Dat komt door de cropfactor die ik noemde. Daardoor wordt een 50mm lens eigenlijk een 80 mm (vergeleken met de analoge toestellen, waar al die termen vandaan komen). Voor de meeste Canon dSLRs is 35 mm (maal 1,6=56) de lens die het dichtst bij een normaal beeld komt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56267877
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .
    Zonder camera zie je helemaal niets door een zoeker (viewfinder). Zou je je vraag iets duidelijker kunnen stellen?
    quote:
    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    50 mm was in het analoge tijdperk een geaccepteerde standaardlens. Tegenwoordig zit je met bij consumer DSLR's met een lens van tussen de 30 en 35 mm op het zelfde bereik. Wat iemand als standaardlens gebruikt zal voornamelijk afhankelijk zijn van wat hij of zij er mee wil. Bij landschappen kan inderdaad een 24 mm heel fijn zijn. Ga je echter op feesten of zo fotograferen, dan kan een zoomlens van bij voorbeeld 18-70 mm of zo heel prettig zijn. Volgems mij is er geen ideale "standaardlens voor alle doelen".
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56282845
    Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
    http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888

    Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
      vrijdag 25 januari 2008 @ 18:28:48 #292
    194524 tgs.
    unleash hell at my command
    pi_56304405
    Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
    "When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
    pi_56305324
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef FighterFox het volgende:
    Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
    http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888

    Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
    Als het een mooi prijsje is, kun je het zo doen, was het de volle prijs, dan zou ik kiezen voor de Tamron 28-75/2.8. Die is net een tandje beter. Maar beide lenzen zijn zeker wel value for money.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      vrijdag 25 januari 2008 @ 21:09:47 #294
    150677 PKfotografie
    www.fotobijbestellen.com
    pi_56307919
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 18:28 schreef tgs. het volgende:
    Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
    zou goed kunne, zelf gebruik ik ze niet,

    wat ik mooier vind werken is:
    duplicate layer.
    filter over de bovenste layer heen ( filter-> other-> high pass (op radius 10.0)
    eigenschappen van die layer op soft of hard light zetten (afhankelijk van de foto)
    opacity op ongeveer 40%

    nu worden de contrasten in de foto duidelijker. de foto lijkt scherper. maar de zachte delen van de foto blijven zoals ze waren.
    zijn wat meer handelingen om te doen (gaat wel makkelijk als je er een action van hebt gemaakt)

    maar uiteindelijk vind ik persoonlijk het resultaat stukken beter
    pi_56311572
    Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
    het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.

    Maar waar ik niet uitkom:
    In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
    In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
    Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.

    Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
    pi_56312564
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
    Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
    het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.

    Maar waar ik niet uitkom:
    In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
    In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
    Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.

    Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
    Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56312777
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 00:50 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
    Ja hoor , dat is geen probleem, maar bij bewerken in ps zegt ie gewoon dat het formaat niet herkend word. Met mijn 350D werkte het wel probleemloos.
    pi_56312812
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      zaterdag 26 januari 2008 @ 01:58:10 #299
    150677 PKfotografie
    www.fotobijbestellen.com
    pi_56313531
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    heb jij het zelfde probleem dan
    pi_56313728
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?
    Trouwens, waar haal jij vandaan dat ik geen legale versie heb dan Ik vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor.(no offends verder)

    [ Bericht 9% gewijzigd door DarkMinded op 26-01-2008 02:20:45 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')