geeft niks, je hebt er in ieder geval iemand anders mee geholpen, ik wist het verschil namelijk nietquote:Op zondag 30 september 2007 00:47 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
zonder hier een heel verhaal over een ringflits te beginnen waar hij mss niets aan heeft.
Je hebt ze al voor minder als 100 euro, Soligor prut enzo..quote:Op zondag 30 september 2007 01:08 schreef PankPinther het volgende:
is de led versie toevallig veel goedkoper ofzo?
plus dat het licht iedere keer uit een andere richting lijkt te komen nadat je hebt gefocussedquote:Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:
Voor zowel een ringLED als een ringflits geldt dat je hem alleen moet gebruiken op optieken met een starre frontlens. Zet je hem op een zoomlensje waarvan het frontend meedraait, dan maak je een goeie kans je AFmotor te verkrukken die ineens een hele berg hardware moet meezeulen.
Ow, Ze zijn er ook waar je kunt instellen dat slechts een kwart of de helft brand, dimmen kan ook.quote:Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:
Modernere ringflitsers en ring-achtige flitsers zoals de Sigma EM140 zijn daarom opgedeeld in twee of meer sectoren die je onafhankelijk kunt instellen en daarmee het allervlakste van de verlichting afhaalt.
Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.quote:Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:
Er is voor Minolta / Sony geen (nette) ringflitser, dus blijft de ledring eigenlijk alleen over.
quote:Op zondag 30 september 2007 03:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.
Komt op het zelfde neer niet?quote:Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:
Of kan ik beter gewoon een off shoe kabel nemen en een soft boxje of omni bouncer gebruiken?
Toch niet helemaal hoor..quote:
Uhm, dat de gemiddelde fok'er gewoon extreem ... is oke.quote:Op zondag 30 september 2007 04:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Toch niet helemaal hoor..![]()
...of je moet er genoegen in scheppen om met één hand een flitser vast te houden terwijl je met de andere hand wanhopige pogingen doet om de camera op focusafstand te houden.
Dat was inderdaad een zelf gefabrutseld gedrocht met een Metz 32CT7 en een Sunpak GX8 ringflits rondom een G5 met wat voorzetspul. Met wat meet- en regelwerk was er met die combinatie nog best wel een spektaculair macrootje te maken. Belangrijker was dat 'De Barbeque' de nodige input gaf van wat ik aan macrolicht nodig zou zijn om op eenvoudiger manier aan een plaatje te komen.quote:Op zondag 30 september 2007 04:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan zo natuurlijk zelf ook iets knutselen.
Ouwesok had ergens een foto waar hij met z'n apparaat vlinders aan het verschroeien was
Juist, dat bedoelde ikquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 13:54 schreef fr.oosje het volgende:
Ik neem aan dat je het "uit het kader effect" bedoeld?
Kijk hier eens:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=11110
quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:14 schreef morgane het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn voor concertfotografie in een zaal? Cameraspecifieke vragen mogelijk eigenlijk niet, maar ik vermeld er toch maar ff bij dat ik een Sony Cybershot DSC-P73 heb
Ik weet dat een compact camera niet echt goed is, ik ga ook wel ooit sparen voor een goede. Maar eerst maar eens m'n studie gaan betalen enzoquote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.
Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.
Zelfs met een SLR op ISO1600 en f/1.7 lens heb ik het nog wel eens moeilijk.
Edit: overbodig om te zeggen misschien, maar de flitser zet je natuurlijk uit.
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.
Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.
Zelfs met een SLR op ISO1600 en f/1.7 lens heb ik het nog wel eens moeilijk.
Edit: overbodig om te zeggen misschien, maar de flitser zet je natuurlijk uit.
Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
[..]
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen. Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!) Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is precies andersom. Met MF ben ik veel nauwkeuriger. Maar dat kan van het model camera afhangen en het hangt zeker van de lichtsterkte van de lens af. Het matglas van de istDs is iig een stuk beter dan het matglas van mijn diverse MF camera's die ik in het verleden heb gebruikt. En daar focuste ik ook al goed mee. En dan heb ik nog niet eens mijn matglas vervangen voor een speciaal matglas voor dit soort situaties.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:30 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:58 schreef dvr het volgende:
Limpix: Een kennis behaalt naar eigen zeggen uitstekende resultaten met een Epson Perfection 4490 Photo, een flatbed van zo'n 180 euro die in ieder geval 6x6 en 6x9cm doet. Hij wordt ook ondersteund door VueScan van www.hamrick.com, een scanprogramma dat erg nauwkeurig en snel schijnt te werken.
Tja, iets is beter dan nietsquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
[..]
Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.
Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graagquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen.
Ik gebruik de "direct manual focus" functie van mijn camera. Hij stelt één keer scherp, en laat dan de boel los, zodat je zelf kunt corrigeren. Meestal is dat niet nodig.quote:Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!)
Ik schiet op P en minus 2/3 stop. Smaken verschillen.quote:Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
Dat zeg ik toch? AF assist is IR licht... Niet dat irritante strobo vooraf.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 14:31 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graag
Wat is de reden om een grijskaart te willen uitprintenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Die kun je dan beter gewoon kopen, zo duur zijn die dingen niet. Voordeel is dat je dan gelijk een goeie hebtquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:34 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil die grijskaart ivm het witbalans meten.
Het gaat fout als je het echt 's nachts probeert. Strikt genomen heb je maar ongeveer een half uurtje op een dag dat zo'n foto het wél doet (ongeacht het ding waar je het mee opneemt of het medium)quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:34 schreef Blik het volgende:
Ik heb een vraag over het maken van mooie nachtfoto's van verlichte objecten. Ik heb een Canon Powershot S3 en krijg het niet voor elkaar om de gebouwen er dan echt uit te laten komen. Wat voor instellingen moet ik hiervoor gebruiken en heb je daarvoor altijd een statief nodig?
Een voorbeeld van mooi gelukte nachtfoto's vind ik bijvoorbeeld deze:
China
En hier is een voorbeeld van een foto van mijn afgelopen vakantie. Ik vind de foto voor de rest zo donker. Komt dat door een gebrek aan licht, of aan verkeerde instellingen?
[ afbeelding ]
Klein diafragma, lage ISOquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
Ik gok op een fel verlichtte dansvloer en dan een invulflits.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]
Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
Kodak Tri-X, belichten als ISO 800 en aangepast (laten) ontwikkelen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
Dat is wat ik met logisch nadenken even snel kon bedenkenquote:
Als ie nog leverbaar is kun je Tmax3200 gebruiken en die in Rodinal van Agfa ontwikkelen. Je kunt dan vlijmscherpe korrels ophoesten. Deze TMZ laat zich tot ISO25000 pushenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
Je kunt op je belichtingsmeter zien wanneer het goed is (combinatie sluitertijd/diafragma en iso daarbij), je kunt ook je camera op sluitertijdvoorkeuze zetten en dan de sluitertijd kiezen die je wilt, dan kiest hij zelf een diafragma waarde. Met niet al te veel (zon)licht en een diafragma wat hoog ligt (bijv. f22) moet je een redelijk lange sluitertijd kunnen gebruiken denk ik. En de laagst mogelijke iso-waarde instellen natuurlijkquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |