abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53580668
Ik heb 2 kleine lampjes als verlichting, waarmee ik objecten kan terugvinden. Die gaan uit als de flits aangaat (zoals bij een studioflits). Als je de hele tijd verlichting hebt zal dat wel stroom slurpen, maar het lijkt me wel handig voor macro opnamen. Het bereik van de flits (dus ook van dit licht) is beperkt, waardoor je dicht bij je onderwerp moet kruipen (en dat vereist een lens die zo dicht kan scherpstellen).
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_53580816
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:47 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

zonder hier een heel verhaal over een ringflits te beginnen waar hij mss niets aan heeft.
geeft niks, je hebt er in ieder geval iemand anders mee geholpen, ik wist het verschil namelijk niet

dat van die continu verlichting vind ik ook wel apart
lijkt me prettiger voor je batterijen alstie alleen een scherpstellichtje geeft bij het focussen en vervolgens een flits wanneer je de foto maakt

is de led versie toevallig veel goedkoper ofzo?
  zondag 30 september 2007 @ 01:21:34 #103
107792 Hexley
the Platypus
pi_53580996
quote:
Op zondag 30 september 2007 01:08 schreef PankPinther het volgende:

is de led versie toevallig veel goedkoper ofzo?
Je hebt ze al voor minder als 100 euro, Soligor prut enzo..
Maar zo als met alles ook voor veel meer tot 400 nog wat.

Er is voor Minolta / Sony geen (nette) ringflitser, dus blijft de ledring eigenlijk alleen over.
De vraag alleen is, werkt dit ook een beetje?
Of kan ik beter gewoon een off shoe kabel nemen en een soft boxje of omni bouncer gebruiken?
Niet dat ik straks een ledring heb die direct in de kast verdwijnt...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 september 2007 @ 01:26:26 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53581060
Die LED-verlichtingen kom je hoofdzakelijk op ebay tegen. Ledjes vreten niet zoveel stroom als halogeenlampen dus met een stel goeie batterijen kun je in principe wel een tijdje vooruit.

Gezien de vorm van de lichtbron werkt een ringLED niet anders dan een ringflits, oftewel je maakt er een uiterst vlakke verlichting mee die je onderwerp zonder schaduwen verlicht. Dat heeft in het macrobereik een paar voordelen, maar ook één groot nadeel: je vormweergave heeft sterk te lijden onder het gebrek aan schaduwen. Modernere ringflitsers en ring-achtige flitsers zoals de Sigma EM140 zijn daarom opgedeeld in twee of meer sectoren die je onafhankelijk kunt instellen en daarmee het allervlakste van de verlichting afhaalt.

Omdat de LED-ring-verlichtingen geen grote vlucht buiten ebay hebben genomen vrees ik dat er 'iets mee is' en dat iets is vooral de lichtopbrengst. LEDjes geven op zich een behoorlijke hoeveelheid licht, alleen ben je wanneer je zo'n ding op een macrolens schroeft en die een flink end uittrek bezorgt minstens twee behoorlijke hoeveelheden licht nodig om nog enig werkdiafragma te kunnen gebruiken. Ik heb het ding echter nog niet in de praktijk zien werken, het zou wel eens mee kunnen vallen. Als ie goedkoop genoeg is zou het dus een alternatief kunnen zijn voor een ringflits.

Voor zowel een ringLED als een ringflits geldt dat je hem alleen moet gebruiken op optieken met een starre frontlens. Zet je hem op een zoomlensje waarvan het frontend meedraait, dan maak je een goeie kans je AFmotor te verkrukken die ineens een hele berg hardware moet meezeulen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_53581159
quote:
Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:

Voor zowel een ringLED als een ringflits geldt dat je hem alleen moet gebruiken op optieken met een starre frontlens. Zet je hem op een zoomlensje waarvan het frontend meedraait, dan maak je een goeie kans je AFmotor te verkrukken die ineens een hele berg hardware moet meezeulen.
plus dat het licht iedere keer uit een andere richting lijkt te komen nadat je hebt gefocussed
er van uit gaande dat je de ene helft zachter zet dan de andere om een vlakke belichting tegen te gaan
  zondag 30 september 2007 @ 02:33:49 #106
107792 Hexley
the Platypus
pi_53581694
quote:
Op zondag 30 september 2007 01:26 schreef Ouwesok het volgende:
Modernere ringflitsers en ring-achtige flitsers zoals de Sigma EM140 zijn daarom opgedeeld in twee of meer sectoren die je onafhankelijk kunt instellen en daarmee het allervlakste van de verlichting afhaalt.
Ow, Ze zijn er ook waar je kunt instellen dat slechts een kwart of de helft brand, dimmen kan ook.
Maar defineer goedkoop.... 500 euro?
pi_53581952
quote:
Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:

Er is voor Minolta / Sony geen (nette) ringflitser, dus blijft de ledring eigenlijk alleen over.
Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.
  zondag 30 september 2007 @ 03:37:16 #108
107792 Hexley
the Platypus
pi_53582018
quote:
Op zondag 30 september 2007 03:19 schreef dvr het volgende:

[..]

Kijk eens naar een gewone macroflitser - een bracket die je onder de camera schroeft, met twee armpjes die elk een flitsertje kunnen vasthouden. Die kun je meer naar je hand zetten dan een ringflitser, en ze zijn in principe niet merkgebonden. Met deze Google-opdracht kun je d'r al een paar zien.
quote:
Op zondag 30 september 2007 01:21 schreef Hexley het volgende:
Of kan ik beter gewoon een off shoe kabel nemen en een soft boxje of omni bouncer gebruiken?
Komt op het zelfde neer niet?
pi_53582151
quote:
Op zondag 30 september 2007 03:37 schreef Hexley het volgende:

Komt op het zelfde neer niet?
Toch niet helemaal hoor..

...of je moet er genoegen in scheppen om met één hand een flitser vast te houden terwijl je met de andere hand wanhopige pogingen doet om de camera op focusafstand te houden.
pi_53582171
Je kan zo natuurlijk zelf ook iets knutselen.
Ouwesok had ergens een foto waar hij met z'n apparaat vlinders aan het verschroeien was
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_53582291
Idd., hier staat ook een verhaaltje van een handige vogel die er zelf een gemaakt heeft:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00GoE8
  zondag 30 september 2007 @ 04:50:01 #112
107792 Hexley
the Platypus
pi_53582317
quote:
Op zondag 30 september 2007 04:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Toch niet helemaal hoor..

...of je moet er genoegen in scheppen om met één hand een flitser vast te houden terwijl je met de andere hand wanhopige pogingen doet om de camera op focusafstand te houden.
Uhm, dat de gemiddelde fok'er gewoon extreem ... is oke.
Maar was zelf echt wel op het idee gekomen bv. een Manfrotto 330B gebruiken...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 september 2007 @ 12:53:48 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53586470
quote:
Op zondag 30 september 2007 04:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan zo natuurlijk zelf ook iets knutselen.
Ouwesok had ergens een foto waar hij met z'n apparaat vlinders aan het verschroeien was
Dat was inderdaad een zelf gefabrutseld gedrocht met een Metz 32CT7 en een Sunpak GX8 ringflits rondom een G5 met wat voorzetspul. Met wat meet- en regelwerk was er met die combinatie nog best wel een spektaculair macrootje te maken. Belangrijker was dat 'De Barbeque' de nodige input gaf van wat ik aan macrolicht nodig zou zijn om op eenvoudiger manier aan een plaatje te komen.

Met een redelijk gewone Speedlite, een Remote Cord en nog steeds de originele Vivitar handgreep en de G5 met hulpglas zag dat er ongeveer zo uit

en leverde dat ongeveer zo'n plaatje op
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:20:07 #114
133873 Pink_Floyd
FOK! ReviewER
pi_53717517
Weet iemand toevallig of er mbv freeware software of Photoshop op een makkelijke manier dit soort bewerkingen te maken zijn? Het kan mooie effecten opleveren voor sommige foto's, ben dus benieuwd hoe je zoiets maakt.

vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:54:23 #115
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_53719817
Ik neem aan dat je het "uit het kader effect" bedoeld?

Kijk hier eens:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=11110
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:58:55 #116
133873 Pink_Floyd
FOK! ReviewER
pi_53719940
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 13:54 schreef fr.oosje het volgende:
Ik neem aan dat je het "uit het kader effect" bedoeld?

Kijk hier eens:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=11110
Juist, dat bedoelde ik . Dankjewel!
pi_54015977
Is er iemand die ervaring heeft met het scannen van negatieven op middenformaat ?
Kleinbeeld gaat me redelijk af met de huis tuin en keukenscanner, de grotere formaten "slikt"mijn scanner niet.

Ik ben op zoek naar een geschikte scanner hiervoor die enigzins betaalbaar is, het tarief voor proffesionele scans gaat me even boven mijn pet...( hoor ik daar 37.50 per uur op afspraak of 0,34 eurocent per Mb bij 100 Mb....)
Suggesties? Merken? Modellen? Prijsindicatie?
Een betaalbaar adres misschien?

Limpix.
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
pi_54016507
Limpix: Een kennis behaalt naar eigen zeggen uitstekende resultaten met een Epson Perfection 4490 Photo, een flatbed van zo'n 180 euro die in ieder geval 6x6 en 6x9cm doet. Hij wordt ook ondersteund door VueScan van www.hamrick.com, een scanprogramma dat erg nauwkeurig en snel schijnt te werken.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 22:13:00 #119
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54019354
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 17:14 schreef morgane het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn voor concertfotografie in een zaal? Cameraspecifieke vragen mogelijk eigenlijk niet, maar ik vermeld er toch maar ff bij dat ik een Sony Cybershot DSC-P73 heb
pi_54021578
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.

Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.

Zelfs met een SLR op ISO1600 en f/1.7 lens heb ik het nog wel eens moeilijk.

Edit: overbodig om te zeggen misschien, maar de flitser zet je natuurlijk uit.
pi_54025193
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 07:47:55 #122
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54025748
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:
Concertfoto's - Hoogste ISO, 2/3 tot 1 stop onderbelichten, continu transport en schieten schieten schieten zo veel als je kunt.

Maar met alle respect, een compact camera is niet echt geschikt voor concertfotografie. Het is me altijd zeer slecht bevallen met mijn Canon S1IS, ook al heeft die stabilisatie.

Ik weet dat een compact camera niet echt goed is, ik ga ook wel ooit sparen voor een goede. Maar eerst maar eens m'n studie gaan betalen enzo dat van die flits snapte ik al ja haha. Verder erg nuttige tips, dank je!
  FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 07:58:03 #123
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54025808
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:45 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:

Kleine toevoeging voor DLSR mensen:
  • Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen.
  • Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!)
  • Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
  • Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 07:58:57 #124
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_54025815
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
    Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
    Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:06:29 #125
    73911 ultra_ivo
    pi_54026427
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:

[..]

Kleine toevoeging voor DLSR mensen:
  • Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen.
  • Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!)
  • Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
  • Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')