Neequote:Op woensdag 19 september 2007 02:21 schreef tim2308 het volgende:
Merci. Gaat ie trouwens op een Nikon D40 of D40X passen? Met behoud van autofocus uiteraard?
Bosstralenquote:Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef Intrepidity het volgende:
Stel, je hebt een bos, en het zonnetje schijnt.. je hebt dan vaak van die mooie zonnestralen door het bladerendak heen, maar op de een of andere manier lukt het me niet om die mooi vast te leggen.. ik zou denken: die lichtstralen zijn niet erg lichtsterk, dus je moet een lange sluitertijd gebruiken, met dus een klein f-getal.. is dat de juiste manier of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Dezelfde vraag voor mistbanken
Onder je spiegel zit een extra sensor die speciaal voor de scherpstelling is. Zijn beeld ontvangt ie door een halfdoorlatend gedeelte van je spiegel.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef kvdv het volgende:
Ik vraag me eigelijk al een tijdje af hoe autofocus nu eigelijk werkt bij een dSLR. Hoe weet de camera nu wanneer het beeld scherp is? Je belicht immers niet de sensor, dus er kan er geen beeldchip oid meehelpen scherp te stellen.
Heeft iemand een idee?
Een leuk dingetje om eens mee te experimenteren is zo'n plastic automatenbekertje. 't Is even wat frummelen om vast te houden en zo, maar je maakt er hele leuke diffusors voor de korte afstand van.quote:Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.
Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzoCamera is Canon S3 IS.
Plastic bekertjequote:Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.
Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzoCamera is Canon S3 IS.
Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt)quote:Op donderdag 27 september 2007 17:41 schreef Dickies het volgende:
Stickers is ook wel een idee ja, want heb wel graag m'n handen vrij
Ja, een omhoog klap. Blijft niet echt staan maar verzin nog wel watquote:Op donderdag 27 september 2007 20:00 schreef Elefes het volgende:
[..]
Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt).
had dat topic idd net door zitten lezen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Bouwlamp op statief kan prima hoor. Je hebt dan twee problemen; de kleurtemperatuur en de gewone temperatuur. Het eerste kun je redelijk eenvoudig corrigeren, het tweede is gewoon afzien.het maakt het vaak wel lastig om m even een stukje anders te richten. Daarnaast is er continue veel licht op je model, waardoor hij/zij met de ogen kan gaan knijpen. Aardig wat tekortkomingen dus, maar om te verkennen of het wat voor je is, werkt het prima. Studio-starterskitjes zijn ook weer niet idioot duur, dus ws zul je na een paar keer bouwlampen toch wel over willen stappen.
Zie ook dit topic btw
ze zijn idd niet enorm duur, dus dat scheelt ookquote:Piepschuim en papier werken ook prima, maar een reflectiescherm is wel veel handzamer, zeker als je zonder assistent werkt. Ze zijn niet vreselijk duur, en het is een investering waar je ook buiten de studio plezier van hebt. Natuurlijk gebruik je wit het meeste, maar de meerprijs van een 5-in-1 is bescheiden en is zeker geen weggegooid geld.
De flitsers die ik ken werken met twee lampen, een instellamp en een flitslamp. De instellamp kun je uit of aan zetten, net wat je wilt. De instellamp gaat automatisch uit als de flitser afgaat a) om te voorkomen dat je gemengd licht krijgt b) omdat die flitser gewoon even al zn power nodig heeft voor de flitslamp.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:08 schreef Ynske het volgende:
bij die flitssets, heb je daar bij lampen branden met het instellen, gaan ze uit, en als jij afdrukt flitsen de lampen?
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:30 schreef Ynske het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het vermogen.
Zou je bv aan Vermogen: 110ws al genoeg hebben, of zul je toch meer moeten kijken naar de hogere voltages?
thnx voor de uitgebreide reactie.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:44 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.
Overigens is het aantal lampen belangrijker dan het vermogen, maar het vermogen bepaalt wel mede hoe veel je er mee kunt verlichten. Een 110 moet redelijk dicht op het model en is dus minder goed in staat om in zn eentje een heel lichaam van 1 kant te belichten dan een 250 of een 300. Als je dus bijv een full body wilt schieten met zijlicht en een accentje zou je 3 x 110 nodig (2 voor de zijverlichting, 1 voor het accent) tegen 2 x 250.
2x110 om mee te starten is prima, je kan er later altijd een groter blokje bij kopen.
let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Wsquote:Op vrijdag 28 september 2007 12:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
thnx voor de uitgebreide reactie.
ik was zelf nog wat verder aan het kijken, waarbij ik oa deze tegenkwam, Lampset QH-B0801 / 2 lampkoppen / 2 kleine reflectoren / 2 lampstatieven / 2 osram lampen 150 watt
ik kan alleen nergens vinden of deze ook traploos instelbaar zijn. aangezien dat volgesn mij wel handig is.
ok, sorry, mijn fout.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Ws
De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
Meenemen:quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!
Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..![]()
Alvast bedankt!
Babs
Er zijn niet echt standaardtips voor instellingen, veel hangt af van de omstandigheden en je persoonlijke voorkeur. Volg het 'beginnerstopic' een beetje voor de elementaire tips.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!
Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..![]()
Alvast bedankt!
Babs
150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:
De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
Zou ik nog bijna een verpakking vergeten te noemen die je camera beschermt tegen vocht, stof en ander duivelstuig. China staat niet echt bekend als de 'cleanroom van de wereld'quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
handige dingen die ik evt. moet meenemen?
Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.
Instellicht is zoals zoveel dingen in het leven iets uit de categorie 'nooit genoeg' . Toch is 150W zeker voor hobbygebruik het grensgebied van zinvol en waanzin. Alles hoger levert weliswaar ietsjes winst in licht op, maar die verhoudt zich niet tot de nadelen die het met zich meebrengt, namelijk warmte en kosten.(dikke instellampen zijn prijzig en fijnbesnaard, ze gaan bepaald niet lang mee)
Je hebt geheugen en stroom voldoende dus voor landschapjes en statische onderwerpen kun je op zeker spelen en een bracket (belichtingstrappetje) maken. Er zit dan al snel eentje tussen die volledig correct belicht is.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:
Geheugen moet goedkomen.. heb 3 GB aan XD kaartjes en mn externe harddisk van 500 GB bij me.
Mn camera (Olympus SP550 uz) werkt op normale AA batterijen dus dat komt ook wel goed.
Ik heb al wel wat ervaring om op de M stand te schieten (ben druk aan het oefenen) dus als jullie tips hebben voor bijv. landschapsfoto's of foto's in de stad of van mensen, graag!
In sommige culturen kun je het beter wel doen. In andere wordt dat door de bevolking gelijk vertaald naar een mogelijkheid om je geld uit de zak te kloppen. Hoe dat voor groeieconomie China ligt weet ik zo snel even niet(maar iemand anders vast wel)quote:Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?
Dat zijn de betere studieprogramma'squote:Ouwesok, ik ben inderdaad een btje bang dat als ik later alles op het scherm terugzie het ineens niet scherp is enzo. Ik kan trouwens maar 1 week vrij reizen (van Shanghai naar Beijing in die week) en de laatste 2 weken heb ik een studieprogramma in Tianjin.
Bedankt!
Same here. Ik ben opgegroeid met een all-manual analoge SLR en ben daarna nog heel lang puur uit gewoonte op die M-stand blijven hangen. Nu gebruik ik de M alleen nog in combinatie met studioflitsers, en doe ik verder alles in Av (pannen in T).quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:26 schreef Ouwesok het volgende:
De meerwaarde van die M-stand ontgaat me een beetje,
Zou ik wel doenquote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:
Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?
Nog een kleine toevoeging: laat duidelijk zien dat je aan het fotograferen bent. In een flink aantal landen wordt er nogal eens moeilijk gedaan over het fotograferen van overheidsgebouwen en soms zefls over gebouwen die voor overheidsgebouwen staan ze kunnen het soms ver zoekenquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:10 schreef Elefes het volgende:
[..]
Zou ik wel doenZo voorkom je boze mensen, en veel mensen vinden het helemaal niet erg om op de foto te gaan. Het verschilt ook een beetje per situatie, als er bijv. een bewaker staat bij een of andere bezienswaardigheid die door iedereen op de foto wordt gezet, hoef je het niet te vragen. En als er een hele groep mensen loopt waar je een foto van wilt maken, ook niet. Maar een echt portret, gewoon even vragen
. En geen foto's van militairen e.d. maken, want dat vinden ze meestal niet zo leuk
.
ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:57 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)
dus dan zijn deze eigenlijk te zwak Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set)quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:48 schreef Ouwesok het volgende:
Het leuke van studiolicht is dat je het kunt opbouwen. Eerst met een minimaal setje beginnen van één of twee lampen, een plu en een boxje en de rest creatief proberen op te lossen met piepschuim en 'echte' reflectieschermen.
Dat volstaat voor het verlichten van één of twee 'koppen'. Gaat dat lekker kan kun je gaandeweg je lichtset uitbreiden met grotere lichtbronnen waarmee je een compleet menselijk lichaam of op termijn groepen kunt verlichten.
Handigste is als je eerste lamp een vermogen heeft van zo'n 200Ws. Pas voor hele grote softboxen is het zinvol om meer vermogen in te zetten.
Op zich zal het ook prima bruikbaar zijn, maar als je nog moet starten geldt dat je binnen je budget gewoon zoveel mogelijk vermogen (binnen redelijke grenzen) moet zien te verwerven. Bij deze serie flitsers heb je dat beetje extra vermogen voor een tientje per lamp.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
dus dan zijn deze eigenlijk te zwak Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set)
Het verschil tussen die twee setjes is me ook niet helemaal duidelijk (ja, de prijs)quote:en wat is dan het verschil tussen Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200TX (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F (set)
bouwlamp met statief 35,95quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:24 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.
das me wat teveel van het goede voor een bouwlamp
dan ga ik liever in iets investeren waar ik ook meteen van weet dat het voor het doeleinde van portret is gemaakt.
Vervolgens kom ik dan weer in het dubio hoeveel watt heb je daadwerkelijk nodig.
Het is lastig want ik weet nog niet echt of ik t bij "gezichten" wil houden of dat ik het hele lichaam zou willen.
Gister tijdens die cursus hebben we gewerkt met 2x 700 en 1 x 500 watt maar dat waren geen flitssetlampen volgens mij. aangezien het er waren die wij continu aanhadden.
hetgeen dat ik er iig mee moet kunnen voorlopig is:
tanglicht foto's
spannend licht (twee lichtbronnen, eventueel 1 als reflectiescherm)
intiemportret
groepsportret (min 3 personen)
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:26 schreef Hexley het volgende:
Iemand ervaring met een Led-ring?
Zo iets dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...quote:Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.
deze:
[afbeelding]
Ja ok, maar ik heb geen ervaring met de LED flitser. Bij de Canon heb je 2 lampen waar je onafhankelijk aan/uit en sterkte instellen kan doen. Bij de LED flitser heb je andere mogelijkheden, je kan soms een patroon met LEDs instellen enz.quote:Op zondag 30 september 2007 00:37 schreef PankPinther het volgende:
[..]
volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...
Uhm, het is geen flitser, maar continu verlichting....quote:Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |