abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53542155
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!

Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..

Alvast bedankt!

Babs
Er zijn niet echt standaardtips voor instellingen, veel hangt af van de omstandigheden en je persoonlijke voorkeur. Volg het 'beginnerstopic' een beetje voor de elementaire tips.

meenemen? het voor de hand liggende, zoals genoeg batterijen, geheugenkaartjes e.d.. Een klein statiefje kan soms handig zijn, een makkelijk mee te nemen alternatief is een zakje dat je ter plaatse kunt vullen met zand of rijst. Daarmee kun je je camera stabiliseren als ie op een steen/autoportier etc ligt of leunt.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 13:24:54 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53542575
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:
De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.
Instellicht is zoals zoveel dingen in het leven iets uit de categorie 'nooit genoeg' . Toch is 150W zeker voor hobbygebruik het grensgebied van zinvol en waanzin. Alles hoger levert weliswaar ietsjes winst in licht op, maar die verhoudt zich niet tot de nadelen die het met zich meebrengt, namelijk warmte en kosten.(dikke instellampen zijn prijzig en fijnbesnaard, ze gaan bepaald niet lang mee)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 13:26:39 #78
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53542622
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
handige dingen die ik evt. moet meenemen?
Zou ik nog bijna een verpakking vergeten te noemen die je camera beschermt tegen vocht, stof en ander duivelstuig. China staat niet echt bekend als de 'cleanroom van de wereld'
pi_53542661
Geheugen moet goedkomen.. heb 3 GB aan XD kaartjes en mn externe harddisk van 500 GB bij me.
Mn camera (Olympus SP550 uz) werkt op normale AA batterijen dus dat komt ook wel goed.
Ik heb al wel wat ervaring om op de M stand te schieten (ben druk aan het oefenen) dus als jullie tips hebben voor bijv. landschapsfoto's of foto's in de stad of van mensen, graag!

Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?

Ouwesok, ik ben inderdaad een btje bang dat als ik later alles op het scherm terugzie het ineens niet scherp is enzo. Ik kan trouwens maar 1 week vrij reizen (van Shanghai naar Beijing in die week) en de laatste 2 weken heb ik een studieprogramma in Tianjin.

Bedankt!
pi_53543440
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

150W is heel netjes en om eerlijk te zijn is het verschil met 250W lampen niet zozeer zichtbaar maar wel voelbaar.
Instellicht is zoals zoveel dingen in het leven iets uit de categorie 'nooit genoeg' . Toch is 150W zeker voor hobbygebruik het grensgebied van zinvol en waanzin. Alles hoger levert weliswaar ietsjes winst in licht op, maar die verhoudt zich niet tot de nadelen die het met zich meebrengt, namelijk warmte en kosten.(dikke instellampen zijn prijzig en fijnbesnaard, ze gaan bepaald niet lang mee)
Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)
Mijn DeviantART gallery
,
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 14:26:34 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53544153
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:
Geheugen moet goedkomen.. heb 3 GB aan XD kaartjes en mn externe harddisk van 500 GB bij me.
Mn camera (Olympus SP550 uz) werkt op normale AA batterijen dus dat komt ook wel goed.
Ik heb al wel wat ervaring om op de M stand te schieten (ben druk aan het oefenen) dus als jullie tips hebben voor bijv. landschapsfoto's of foto's in de stad of van mensen, graag!
Je hebt geheugen en stroom voldoende dus voor landschapjes en statische onderwerpen kun je op zeker spelen en een bracket (belichtingstrappetje) maken. Er zit dan al snel eentje tussen die volledig correct belicht is.
De meerwaarde van die M-stand ontgaat me een beetje, je bent dan moeizaam met de hand aan het doen wat die automaat allemaal in een splitsecond instelt. Als je controle over één van je parameters wilt kun je beter uitwijken naar Tv of Av, de wereld is inmiddels ruim veertig jaar opgezadeld met het instituut belichtingsautomaat, als het echt slecht zou zijn was het er al lang en breed weer afgesloopt zo rond 1970
quote:
Een minder technische vraag. Als jullie foto's maken van de lokale bewoners vragen jullie dan altijd toestemming?
In sommige culturen kun je het beter wel doen. In andere wordt dat door de bevolking gelijk vertaald naar een mogelijkheid om je geld uit de zak te kloppen. Hoe dat voor groeieconomie China ligt weet ik zo snel even niet(maar iemand anders vast wel)
quote:
Ouwesok, ik ben inderdaad een btje bang dat als ik later alles op het scherm terugzie het ineens niet scherp is enzo. Ik kan trouwens maar 1 week vrij reizen (van Shanghai naar Beijing in die week) en de laatste 2 weken heb ik een studieprogramma in Tianjin.

Bedankt!
Dat zijn de betere studieprogramma's
pi_53544316
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 14:26 schreef Ouwesok het volgende:

De meerwaarde van die M-stand ontgaat me een beetje,
Same here. Ik ben opgegroeid met een all-manual analoge SLR en ben daarna nog heel lang puur uit gewoonte op die M-stand blijven hangen. Nu gebruik ik de M alleen nog in combinatie met studioflitsers, en doe ik verder alles in Av (pannen in T).

@babsie: stel die mensen-fotografeer-vraag anders even in TRV, daar heb je meer kans op een goed antwoord.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53544806
Door de M stand te gebruiken hoef ik niet te hannessen met Exposure lock of -correctie. Ik richt het vlak dat ik goed belicht wil hebben of een grijsvlak, stel de camera in en schiet de fotos.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_53545376
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Babsie22 het volgende:

Zou ik wel doen Zo voorkom je boze mensen, en veel mensen vinden het helemaal niet erg om op de foto te gaan. Het verschilt ook een beetje per situatie, als er bijv. een bewaker staat bij een of andere bezienswaardigheid die door iedereen op de foto wordt gezet, hoef je het niet te vragen. En als er een hele groep mensen loopt waar je een foto van wilt maken, ook niet. Maar een echt portret, gewoon even vragen . En geen foto's van militairen e.d. maken, want dat vinden ze meestal niet zo leuk .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_53545498
Ik heb het ook ff op het china topic in TRV gevraagd! Maar voor een echt portret even met gebaren toestemming vragen lijkt mij ook wel zo netjes. (ook al wijs ik alleen maar op mn camera.. Chinees spreken doe ik niet namelijk )
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 15:33:33 #86
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53545944
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 15:10 schreef Elefes het volgende:

[..]

Zou ik wel doen Zo voorkom je boze mensen, en veel mensen vinden het helemaal niet erg om op de foto te gaan. Het verschilt ook een beetje per situatie, als er bijv. een bewaker staat bij een of andere bezienswaardigheid die door iedereen op de foto wordt gezet, hoef je het niet te vragen. En als er een hele groep mensen loopt waar je een foto van wilt maken, ook niet. Maar een echt portret, gewoon even vragen . En geen foto's van militairen e.d. maken, want dat vinden ze meestal niet zo leuk .
Nog een kleine toevoeging: laat duidelijk zien dat je aan het fotograferen bent. In een flink aantal landen wordt er nogal eens moeilijk gedaan over het fotograferen van overheidsgebouwen en soms zefls over gebouwen die voor overheidsgebouwen staan ze kunnen het soms ver zoeken
Als je duidelkjk laat zien dat je uit 'toeristische' overwegingen fotografeert kom je er beter mee weg dan wanneer je voorzichtigheid kan worden uitgelegd als geniepigheid.
Nooit richten op grensovergangen (mag zelfs in NL niet), politieagenten, douane en militairen. Voorzichtig zijn met alles dat in uniform loopt kortom
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 16:24:29 #87
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53547262
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:57 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Als instellamp is het dik genoeg hoor, maar ik zou het niet in plaats van de flits willen gebruiken (het setje waarnaar Ynske verwees is geen flitsset, maar een lampenset)
ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.
das me wat teveel van het goede voor een bouwlamp
dan ga ik liever in iets investeren waar ik ook meteen van weet dat het voor het doeleinde van portret is gemaakt.
Vervolgens kom ik dan weer in het dubio hoeveel watt heb je daadwerkelijk nodig.
Het is lastig want ik weet nog niet echt of ik t bij "gezichten" wil houden of dat ik het hele lichaam zou willen.
Gister tijdens die cursus hebben we gewerkt met 2x 700 en 1 x 500 watt maar dat waren geen flitssetlampen volgens mij. aangezien het er waren die wij continu aanhadden.

hetgeen dat ik er iig mee moet kunnen voorlopig is:
tanglicht foto's
spannend licht (twee lichtbronnen, eventueel 1 als reflectiescherm)
intiemportret
groepsportret (min 3 personen)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 16:48:08 #88
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53547882
Het leuke van studiolicht is dat je het kunt opbouwen. Eerst met een minimaal setje beginnen van één of twee lampen, een plu en een boxje en de rest creatief proberen op te lossen met piepschuim en 'echte' reflectieschermen.
Dat volstaat voor het verlichten van één of twee 'koppen'. Gaat dat lekker kan kun je gaandeweg je lichtset uitbreiden met grotere lichtbronnen waarmee je een compleet menselijk lichaam of op termijn groepen kunt verlichten.

Handigste is als je eerste lamp een vermogen heeft van zo'n 200Ws. Pas voor hele grote softboxen is het zinvol om meer vermogen in te zetten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 16:54:41 #89
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53548023
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 16:48 schreef Ouwesok het volgende:
Het leuke van studiolicht is dat je het kunt opbouwen. Eerst met een minimaal setje beginnen van één of twee lampen, een plu en een boxje en de rest creatief proberen op te lossen met piepschuim en 'echte' reflectieschermen.
Dat volstaat voor het verlichten van één of twee 'koppen'. Gaat dat lekker kan kun je gaandeweg je lichtset uitbreiden met grotere lichtbronnen waarmee je een compleet menselijk lichaam of op termijn groepen kunt verlichten.

Handigste is als je eerste lamp een vermogen heeft van zo'n 200Ws. Pas voor hele grote softboxen is het zinvol om meer vermogen in te zetten.
dus dan zijn deze eigenlijk te zwak Falcon Eyes Studio Flitsset SS-110F (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-150F (set)

en wat is dan het verschil tussen Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200TX (set) en Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F (set)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 17:09:37 #90
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53548372
quote:
Op zich zal het ook prima bruikbaar zijn, maar als je nog moet starten geldt dat je binnen je budget gewoon zoveel mogelijk vermogen (binnen redelijke grenzen) moet zien te verwerven. Bij deze serie flitsers heb je dat beetje extra vermogen voor een tientje per lamp.
quote:
Het verschil tussen die twee setjes is me ook niet helemaal duidelijk (ja, de prijs)
  vrijdag 28 september 2007 @ 17:14:10 #91
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_53548478
Kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn voor concertfotografie in een zaal? Cameraspecifieke vragen mogelijk eigenlijk niet, maar ik vermeld er toch maar ff bij dat ik een Sony Cybershot DSC-P73 heb
pi_53548586
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 16:24 schreef Ynske het volgende:

[..]

ik ben eens een paar bouwmarkten langsgeweest en tot de conclusie gekomen dat als je een beetje bouwlamp met statief wilt hebben je al snel rond de 80 euro gaat uitkomen.
das me wat teveel van het goede voor een bouwlamp
dan ga ik liever in iets investeren waar ik ook meteen van weet dat het voor het doeleinde van portret is gemaakt.
Vervolgens kom ik dan weer in het dubio hoeveel watt heb je daadwerkelijk nodig.
Het is lastig want ik weet nog niet echt of ik t bij "gezichten" wil houden of dat ik het hele lichaam zou willen.
Gister tijdens die cursus hebben we gewerkt met 2x 700 en 1 x 500 watt maar dat waren geen flitssetlampen volgens mij. aangezien het er waren die wij continu aanhadden.

hetgeen dat ik er iig mee moet kunnen voorlopig is:
tanglicht foto's
spannend licht (twee lichtbronnen, eventueel 1 als reflectiescherm)
intiemportret
groepsportret (min 3 personen)
bouwlamp met statief 35,95
en ik heb ze wel vaker gezien voor die prijs, aldi had ze ook wel eens, dus als je een beetje rondkijkt dan vind je ze wel

maar... ik zou je inderdaad adviseren om gewoon gelijk voor een flitsset met paraplu of iets dergelijks te gaan, daar heb je uiteindelijk meer aan
ik ben zelf ook ooit met bouwlampen begonnen maar ik was ze heel snel zat
een bouwlamp geeft namelijk hard en ontzettend warm(geel) licht
nou kan je dat gele licht wel corigeren met je witbalans maar zodra je de bouwlamp met ander licht gaat combineren zoals daglicht dan heb je een probleem
daarnaast is de verdeling van het licht ook niet mooi gelijkmatig
vaak hebben ze een fel middenpunt en zwakt het erg af naar de randen toe
en als je de boel wil gaan difusen (verzachten) door er iets voor te hangen raak je flink wat lichtopbrengst kwijt

oh en ze produceren ook nog eens heel veel hitte en een zwetende glimmende huid is niet wenselijk lijkt me
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 28 september 2007 @ 20:52:47 #93
163650 Greys
pi_53553979
Ik weet niet of deze vraag hier hoort... maar hoe heet de stijl ook alweer voor portretten, voornamelijk hele close-up portretten, waarbij de foto heel 'grof' wordt. Ehm, hoe leg ik het duidelijker uit. Het tegenovergestelde van het Neat-Image effect zeg maar Elk detail en porie zijn zichtbaar.
Ben net begonnen en daar zou ik wat meer over willen lezen, maar ik weet niet welke zoekterm te gebruiken op Google
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_53554316
draganizing

vernoemd naar andrzej dragan
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 28 september 2007 @ 21:13:54 #95
163650 Greys
pi_53554575
Jaaaaaaaa! Die bedoel ik! Komt meteen bekend voor, had er al over gelezen maar kon het niet meer terugvinden omdat ik de naam niet meer wist! *Opslaat*. Dankjewel!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_53579956
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:26 schreef Hexley het volgende:
Iemand ervaring met een Led-ring?

Zo iets dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb wel een gelijkaardige (ook een ringflits dus) van Canon.

deze:
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_53580384
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

deze:
[afbeelding]
volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...
pi_53580529
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:37 schreef PankPinther het volgende:

[..]

volgens mij ging het om de ervaringen die je er mee hebt...
Ja ok, maar ik heb geen ervaring met de LED flitser. Bij de Canon heb je 2 lampen waar je onafhankelijk aan/uit en sterkte instellen kan doen. Bij de LED flitser heb je andere mogelijkheden, je kan soms een patroon met LEDs instellen enz.
Als het is dus een andere ervaring van belichten, maar ik kan wel de voordelen en nadelen van een ringflits geven.
Vandaar dat ik aangaf wel een ringflits te hebben, maar geen LED ringflits. Bijgevolg hoor ik liever eerst over welk soort ervaring het gaat zonder hier een heel verhaal over een ringflits te beginnen waar hij mss niets aan heeft.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 30 september 2007 @ 00:50:08 #100
107792 Hexley
the Platypus
pi_53580562
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Uhm, het is geen flitser, maar continu verlichting....

Tja Sony heeft de Minolta ringflitser gedumpt, en verkoopt nu een ringlamp die niet al te best is...
En de Sigma EM 140 DG is alleen voor Sigma, Canon en Nikon...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')