quote:Een vraagje voor de ervaren fotografen; na een aantal jaren fotograferen met dlsr (350D) merk ik dat ik eigenlijk de hele camera optimaal benut, alleen lig ik nog steeds te worstelen met de lichtmeting. Ik switch wel eens tussen de verschillende standen, maar ik weet nooit goed welke ik nu nodig heb in een bepaalde situatie. Ik merk dat ik ook vaker gebruik maak van de exposure compensation om de boel goed te belichten, maar ik denk dat dit een stuk minder zal zijn met de juiste lichtmeting. Wat zijn nu de concrete verschillen, voor- en nadelen van bijvoorbeeld partial, center weighted, matrix/evaluative en spotmetering (heb ik niet op 350D trouwens)? Ik fotografeer trouwens vrijwel altijd op Av.
nou, antwoord...quote:Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.
Daarvoor ga je een keer gewoon gericht spelen met je lichtmeting echter in een situatie waarin je alle tijd kunt nemen en je alleen op het aspect belichting gaat kijken. Je maakt steeds opnamen in die Av-stand met de verschillende meetmethoden.
Daarna ga je eens kijken welke methode tot welke afwijking leidt, en dan kunnen we er meer van zeggen.
Overigens zit die correctieknop er niet voor niks op, zo af en toe komt ie er echt even aan te pas en het is de ervaring die je leert wanneer je hem moet inzetten en vooral hoe.
Misschien heb je wat aan deze thread op DPChallenge?quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
Ik heb er eentjequote:Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
http://www.hccmagazine.nl/quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:
Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?
De iso is de instelling die je met een analoge camere deed door een ander filmrolletje te kiezen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:
Hier even een vraag van mij.
Ik ben sinds vorige week geintreseerd geraakt in fotografie. Ik fotografeer nu al een jaar met mijn Kodak Z650 aangezien ik een camera wou met een redlijk zoombereik. Ik fotografeer op het Circuitpark van Zandvoort dus die zoom word ook lekker veel gebruikt. Nu heeft mijn camera na een vakantie in Zweden een losse klep van de geheugenkaart en ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn oog is daarbij gevallen om de Fujifilm Finepix S6500fd. Met 10.3x zoom en een zoomring wat mij ook erg aanstaat.
Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?
Ik heb wat kort door de bocht gelezen dat bij een sluitertijd van 30/1 een redelijke sportfoto uit de camera komt (met nog bewegende wielen en achtergrond) en hoeverder ik naar de 1000/1 hoe stiller de auto komt te staan. Bevestiging graag?
En wat moet ik nog meer instellen? Diafragma heb ik een paar keer langs horen komen, wat moet ik me hierbij voorstellen (ik weer dat het de opening is bij de lens daar, meer niet). En de ISO. De S6500fd kan een aardig hoge is aan maar volgens mij hoeft dat niet aangezien een ISO 400 ruim voldoende is. Maar is ISO 100/200 ook goed? Wat moet ik me daarbij voostellen/ instellen.
Alvast bedankt,
Ruben
Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.quote:Op zondag 2 september 2007 23:20 schreef DarkMinded het volgende:
Ik gebruik een350D met een speedlite 430 flitser.
Zo, ik hoop dat mijn omschrijving verder een beetje duidelijk is. Kort samengevat reageert mijn lichtmeter eigenlijk gewoon niet op de flitser.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelquote:Op zondag 2 september 2007 23:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.
Ik heb het meteen uitgeprobeerd, een inderdaad een correcte belichting. Lichtmeter geeft daarentegen wel een totale onderbelichting aan, terwijl de foto goed is.quote:Probeer eerst voor de gein eens het volgende in een huiskamer met niet al te donker plafond:
Camera in M. Diafragma op 5.6 of zoiets. Sluiter op 1/125, en de flitser erop met de kop iets schuin omhoog en je onderwerp op ongeveer anderhalve meter. Als je combinatie goed werkt moet ie nu een goed belichte opname flitsen, je zult zien dat je flitser nu ook een minder beheerst tikje geeft.
quote:Kijk vervolgens de handleiding eens na, het is mogelijk om met je custominstellingen te zorgen dat bij flitsen je tijd nooit langer wordt dan bijv. 1/60s wanneer je in Av, Tv of P schiet
Is niet vreemdquote:Op maandag 3 september 2007 00:21 schreef DarkMinded het volgende:
Zal ik doen, hardstikke bedankt voor je snelle reactie! Ik blijf het vreemd vinden dat je blijkbaar niet met de lichtmeter kunt werken, of ik snap nog het nog steeds niet.
quote:Op maandag 3 september 2007 00:31 schreef Ouwesok het volgende:
De manier waarop je camera het samen met een flitser in de E-TTL-stand doet is het afvuren van een klein flitsje. Aan de hand van dat flitsje wordt de uiteindelijke combinatie ingesteld. Gaat vrijwel altijd goed alleen heb je er vooraf geen controle over. Wil je die controle wel dan zou je met een externe combinatiemeter daglicht en flitslicht in overeenstemming moeten brengen. Even rap een opname maken is er dan niet echt meer bij.
Daar is dit topic niet voor bedoeld!quote:Op woensdag 5 september 2007 14:55 schreef Babsie22 het volgende:
Ik wil voordat ik naar China ga wat extra geheugen voor mn Olympus SP550 kopen.. Er moeten XD kaartjes in. Waar kan ik die goedkoop krijgen/bestellen??
Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.quote:Op woensdag 5 september 2007 15:54 schreef Ynske het volgende:
Kan iemand mij het verschil uitleggen van een extender en een tussenring.
dus om verder te komen, een groter bereik te hebben kies je dan voor een extenderquote:Op woensdag 5 september 2007 17:09 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.
ik was aan t denken als je een telelens hebt die tot 200 mm gaat, en je wilt daar verder mee kunnen komen (dus naar de 300mm bv)quote:Op woensdag 5 september 2007 17:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je bereik blijft hetzelfde (je zal niet meer zoom hebben), maar je tele wordt groter.
Ohja, een canon extender (1.4x of 2x) past alleen maar op de L reeks.
of je moet een Extender, dan een tussenring en dan je objectief gebruiken
Dat is niet wat Canon daar zelf over beweert. Past op alle lenzen vanaf 135 mm (uitgezonderd de 135 softfocus) Daarnaast ook op kortere L-lenzen. Als je de user reviews leest, is ie van een duidelijk andere kwaliteit dan de Sigma of de Tamron.quote:Op woensdag 5 september 2007 17:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je bereik blijft hetzelfde (je zal niet meer zoom hebben), maar je tele wordt groter.
Ohja, een canon extender (1.4x of 2x) past alleen maar op de L reeks.
of je moet een Extender, dan een tussenring en dan je objectief gebruiken
Kijk even bij de user-reviews op Fredmiranda.com. Bovenaan staat de officiële beschrijving van Canon. Een aantal users geeft aan m ook zonder problemen op andere lenzen gebruik te hebben.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:22 schreef Ynske het volgende:
Waarom is het pas toepasbaar bij lenzen vanaf 135mm?
ik meende gezien te hebben dat mensen bij hun 70-200 ook gebruik maakte van zo'n extender
het bereik van 70 - 135 dan niet bruikbaar?
Dat snob-appeal is eigenlijk sinds eind jaren 70 aan Leica-apparatuur komen te hangen toen vanuit Japan een prijzenslag in cameraland werd ingezet. Leica zat tot die tijd qua prijs niet eens zo ver buiten de andere merkenquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:01 schreef dvr het volgende:
Tim: Leica staat al sinds de jaren '30 bekend als producent van zeer hoogwaardige camera's en optiek met hoog snob-appeal. De laatste tien jaar lenen ze hun naam ook wel eens aan iets minder compromisloze producten.
Je hebt wel gelijk in je verhaal...quote:Op vrijdag 7 september 2007 12:47 schreef yootje het volgende:
Hey allemaal, ik ben op een lange vakantie in Noorwegen, en ik wil wat meer gaan fotograferen, maar ik raak wat in de war over het F-getal.
De formule is F (of N) = f/D, f is de brandpuntsafstand en D is de diameter van het diafragma. So far so good?
Maar als ik kijk naar dit plaatje: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Aperture_diagram.svg wordt de diameter kleiner als D groter wordt? Kan iemand dat uitleggen?
Verder, als ik dit plaatje zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jonquil_flowers_at_f5.jpg , een bloem geschoten op f/5, is dat heel anders dan het effect dat ik krijg als ik met mijn Canon Powershot schiet op F5 (en ik ben vrij zeker dat Canon met F5 f/5 bedoelt, aangezien er ook F2.8 is bijvoorbeeld). Als ik mijn diameter wijzig wordt het alleen maar lichter en donkerder (F2.8 heel licht, F8 donker). Waarom krijgt mijn camera dat niet voor elkaar en moet ik een aparte optie gebruiken om de focus in te stellen (MF heet die functie)?
Alvast bedankt! Ik ben erg in de war, duidelijke antwoorden op peuterniveau worden erg op prijs gesteld
Eerst moet dat stof eraf.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef Intrepidity het volgende:
Hoe kan ik het beste de lenzen van mijn SLR schoonmaken? Ik hoor overal mensen roepen dat brillendoekjes de truuc wel doen, maar anderen zeggen weer dat dat de coating aantast..
Er zitten aardig wat stofjes + een paar vette vingers op m'n lens..
Maar ze hebben er zelf ook wel een beetje aan bijgedragen door af en toe afgrijselijk protserige modellen in 21 karaat goud uit te brengen :-)quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:16 schreef Ouwesok het volgende:
Dat snob-appeal is eigenlijk sinds eind jaren 70 aan Leica-apparatuur komen te hangen toen vanuit Japan een prijzenslag in cameraland werd ingezet.
Toch schijnt hij ondanks zijn exorbitante prijs goed te verkopen. Het is natuurlijk ook een bloedgeil apparaatje. Als je op Flickr kijkt komt hij wel terecht bij mensen die er wat mee kunnen.quote:Leica gokt tegenwoordig op twee paarden. Enerzijds maken ze de M8 waarvan de body weliswaar mechanisch prachtig in elkaar zit, maar die het qua mogelijkheden, ergonomie en prestaties aflegt tegen pakweg een EOS30D of een Nikon D200.
Daarvan doen ze toch alleen de lenzen? Ze ontwerpen ook de lenzen van de Panasonic compacts, die als warme broodjes gaan. Daar zullen ze wel meer aan verdienen. Daarnaast verkopen ze eigen SLR's die op Panasonic en Olympus bodies gebaseerd zijn.quote:Tweede paard van Leica zijn de 4/3-reflexen van Panasonic.
Aan goudversies bezondigden zich meer merken. De zoveel karaats RTS-2 van Contax zag eruit als een slag in het gezicht en nadat ik een gouden Oly OM-1 in een vitrine zag staan kwam ik twee dagen niet meer bij van het lachen.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:46 schreef dvr het volgende:
[..]
Maar ze hebben er zelf ook wel een beetje aan bijgedragen door af en toe afgrijselijk protserige modellen in 21 karaat goud uit te brengen :-)
Ik associeer Leica met meerdere topmachinisten. De Leica-chauffeurs van Nederland waren toch wel Ed van der Elsken (sociale fotografie in al zijn facetten) en Fred Hazelhof (Natuur/Wildlife). Met name die laastste viel onder de snobistische gebruikers. Die zette geen supertele op zijn camera maar een APO-Telyt op zijn R4quote:Dank voor de historische uiteenzetting! Ik associeer Leica zelf altijd met Cartier Bresson. Ik heb nooit overwogen om er zelf een te kopen want in de analoge tijden was ik een arme jongeling (ik durfde nog wel van een Contax RTS te dromen) en in het digitale tijdvak zjin er inderdaad betere alternatieven te vinden.
Je koopt een meetzoekercamera om twee mogelijke redenen:quote:[..]
Toch schijnt hij ondanks zijn exorbitante prijs goed te verkopen. Het is natuurlijk ook een bloedgeil apparaatje. Als je op Flickr kijkt komt hij wel terecht bij mensen die er wat mee kunnen.
[..]
Ze ontwerpen de 4/3-lenzen en bemoeien zich waarschijnlijk ook tegen de kwaliteitsbewaking aan. Voor de prijs kunnen ze nauwelijks in Solms geslepen zijn.quote:Daarvan doen ze toch alleen de lenzen? Ze ontwerpen ook de lenzen van de Panasonic compacts, die als warme broodjes gaan. Daar zullen ze wel meer aan verdienen. Daarnaast verkopen ze eigen SLR's die op Panasonic en Olympus bodies gebaseerd zijn.
Bedankt voor je antwoorden!quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:01 schreef dvr het volgende:
Tim: Leica staat al sinds de jaren '30 bekend als producent van zeer hoogwaardige camera's en optiek met hoog snob-appeal. De laatste tien jaar lenen ze hun naam ook wel eens aan iets minder compromisloze producten.
Yootje, het F-getal is op zich niet zo interessant, als je maar onthoudt dat een lage waarde (bv 2.8) voor een grote opening en een hoge waarde (bv 16) voor een kleine opening staat, en dat de scherptediepte groter wordt bij een grotere waarde (dus kleinere opening).
Met een grote opening kun je de scherpte in een foto heel selectief beperken tot een bepaald gedeelte. Met een kleine opening wordt bij wijze van spreken alles scherp. Op een compactcamera, zoals de Powershot, merk je van dat effect wat minder omdat die een kleine sensor heeft. Toch moet het verschil tussen bv f4 en f11 goed te zien zijn.
Met MF (manual focus) stel je scherp, maar verander je niet de scherptediepte. Daarvoor gebruik je het diafragma. De meeste camera's hebben een 'A'-stand waarmee je zelf het diafragma instelt, en de camera kiest dan afhankelijk van het licht de bijbehorende sluitertijd. Mogelijk is er ook een 'M' (manual) stand waarmee je zelf zowel diafragma als tijd moet instellen.
Ed vd E. had ook zo'n joekel! Maar dan voor zijn filmcamera. Ik heb ooit een filmpje gezien waarin je hem in zijn achtertuin aan de gang ziet met een Leica lens van zowat een meter lang. Gewoon zo'n recht-toe recht-aan telescoopmodel, geen idee wat het was.quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:10 schreef Ouwesok het volgende:
Ik associeer Leica met meerdere topmachinisten. De Leica-chauffeurs van Nederland waren toch wel Ed van der Elsken (sociale fotografie in al zijn facetten) en Fred Hazelhof (Natuur/Wildlife). Met name die laastste viel onder de snobistische gebruikers. Die zette geen supertele op zijn camera maar een APO-Telyt op zijn R4
Ik ook, al betwijfel ik of de styling in hun straatje past. Maar van de huidige generatie Olympus (E410/510) zie ik ze ook niet zo gauw een Leica maken, en het ligt toch voor de hand dat ze met een van de twee merken aan de slag zullen gaan om de rode stip weer te gelde te maken. Misschien maakt de heel compacte, griploze E-410 nog de meeste kans.quote:Ik ben trouwens wel benieuwd of er van de laatste Pany nog een Leica-pendant uitkomt.
In aanvulling op de prima uitleg van dvr: de afstand tot je voorwerp doet er ook toe: Hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe korter je scherptediepte wordt. Die bloem op f5 is van dichtbij geschoten. Als jij dat met je Powershot doet, krijg je ook een wazige achtergrondquote:Op vrijdag 7 september 2007 12:47 schreef yootje het volgende:
Verder, als ik dit plaatje zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jonquil_flowers_at_f5.jpg , een bloem geschoten op f/5, is dat heel anders dan het effect dat ik krijg als ik met mijn Canon Powershot schiet op F5 (en ik ben vrij zeker dat Canon met F5 f/5 bedoelt, aangezien er ook F2.8 is bijvoorbeeld). Als ik mijn diameter wijzig wordt het alleen maar lichter en donkerder (F2.8 heel licht, F8 donker). Waarom krijgt mijn camera dat niet voor elkaar en moet ik een aparte optie gebruiken om de focus in te stellen (MF heet die functie)?
Kom in het begin van november naar fotografica in Houten en koop daar voor een paar luizecenten een Yashica Electro35, een Canonet of een andere meetzoekercamera van begin jaren 70. Fillumpie erin een fotograferen maar, dan kom je er vanzelf achter wat fotograferen met een meetzoeker is en of je moet gaan sparen voor een Leica o.i.d. , qua principe is het zonder meer vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 8 september 2007 01:24 schreef tim2308 het volgende:
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Al moet ik nog wel eens een keer uitzoeken wat dat meetzoeker nou is, van de wikipedia word ik ook niet veel wijzer
Van Nikon naar Canon is te adapteren, de ringetjes daarvoor worden op ebay verkocht voor een tientje of twee. Je verspeelt daarbij je automatisch diafragma en de P en Tv doen het niet meer.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:45 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb hier een TAMRON 572D AF 70-300 1:4 - 5.6 die ik destijds (2002) heb gekocht bij mijn Nikon F65. Deze is gestolen, dus ik ga een nieuwe kopen. Gaat deze lens ook op een Canon passen, al dan niet met een verloopring ofzo? Zo nee, wat zou die waard zijn als ik hem inruil?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |