abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf woensdag 19 september 2007 @ 06:20:17 #51
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_53290981
quote:
Op woensdag 19 september 2007 02:21 schreef tim2308 het volgende:
Merci. Gaat ie trouwens op een Nikon D40 of D40X passen? Met behoud van autofocus uiteraard?
Nee Die lens maakt naar ik weet gebruik van de AF motor van de camera-body.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_53296740
En zonder behoud van AF? Als ie wel past, kan ik hem natuurlijk altijd voor een paar tientjes verkopen als ik er natuurlijk bijzeg dat de AF niet werkt.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_53300301
Stel, je hebt een bos, en het zonnetje schijnt.. je hebt dan vaak van die mooie zonnestralen door het bladerendak heen, maar op de een of andere manier lukt het me niet om die mooi vast te leggen.. ik zou denken: die lichtstralen zijn niet erg lichtsterk, dus je moet een lange sluitertijd gebruiken, met dus een klein f-getal.. is dat de juiste manier of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Dezelfde vraag voor mistbanken
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 september 2007 @ 16:27:56 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53303295
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef Intrepidity het volgende:
Stel, je hebt een bos, en het zonnetje schijnt.. je hebt dan vaak van die mooie zonnestralen door het bladerendak heen, maar op de een of andere manier lukt het me niet om die mooi vast te leggen.. ik zou denken: die lichtstralen zijn niet erg lichtsterk, dus je moet een lange sluitertijd gebruiken, met dus een klein f-getal.. is dat de juiste manier of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Dezelfde vraag voor mistbanken
Bosstralen
De vaak donkere achtergrond belazert je belichtingsautomaat. Je zult hem dus veel korter moeten belichten dan die automaat van plan is. Zoek je correctieknop op en zet die voor de grap eens naar -1.0 en eventueel nog een tweede opname met -2.0
Heb je mogelijkheid tot het maken van RAW's, dan is dat bij dit soort onderwerpen een regelrechte aanrader, je kunt de belichting dan achteraf tot in de puntjes corrigeren.

Mistbanken
Bij mistbanken is er iets omgekeerds aan de hand, die veroorzaken nogal wat loos licht waardoor je belichtingsautomaat vorstelijk gaat onderbelichten. Voor de correctie moet je dus de pluskant op. Probeer ook indien mogelijk meerdere correcties want wat kost zo'n opname nou helemaal.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 27 september 2007 @ 13:47:32 #55
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_53514592
Ik vraag me eigelijk al een tijdje af hoe autofocus nu eigelijk werkt bij een dSLR. Hoe weet de camera nu wanneer het beeld scherp is? Je belicht immers niet de sensor, dus er kan er geen beeldchip oid meehelpen scherp te stellen.

Heeft iemand een idee?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_53514696
Dat gaat met fasedetectie d.m.v. een paar sensoren in de zoeker. Meer kan ik je er helaas niet over vertellen :-)
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 september 2007 @ 13:59:27 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53514958
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef kvdv het volgende:
Ik vraag me eigelijk al een tijdje af hoe autofocus nu eigelijk werkt bij een dSLR. Hoe weet de camera nu wanneer het beeld scherp is? Je belicht immers niet de sensor, dus er kan er geen beeldchip oid meehelpen scherp te stellen.

Heeft iemand een idee?
Onder je spiegel zit een extra sensor die speciaal voor de scherpstelling is. Zijn beeld ontvangt ie door een halfdoorlatend gedeelte van je spiegel.
Die sensor meet contrast en vergelijkt die met info die door de lens doorgegeven wordt.
Ziet die sensor laag contrast, dan geeft ie een signaal naar de AFmotor om te gaan draaien. Het stopsein geeft de sensor als het contrast door het maximale heen is, er volgt dan ook een signaal om weer terug te draaien tot het contrast weer terug loopt, net zo lang tot de sensor het maximale contrast bespeurt.
Deze werkwijze verklaart:
- waarom lichtsterkere lenzen een nauwkeuriger AF tot gevolg hebben
- waarom AFlenzen neigen tot pendelen onder matig contrast (door folderpredikers ook wel 'hunten' genoemd)
- waarom onder beroerd contrast je AF het helemaal niet meer doet (tenzij je hem met een illuminator contrast geeft)

Geschetste werkwijze is de meest eenvoudige weergave van zaken, meestal zit er een stelsel van een aantal sensoren onder je spiegel die met zijn allen proberen om je lens in de scherpte te fietsen.

Op digitale compacten werkt het overigens niet veel anders, alleen zit daar de AF geintegreerd in je opnamesensor
pi_53520468
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.

Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzo Camera is Canon S3 IS.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 september 2007 @ 17:16:40 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53520896
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:
Ik heb bij opnames met weinig licht en op korte afstand last van overbelichting. Ik moet dan de flits wel gebruiken maar je krijgt geen mooi effect. Veel te 'hard'. Meer afstand nemen gaat niet altijd. Was een beetje aan het rommelen met wat papier ervoor en dat geeft al een beter effect.

Wat is jullie oplossing? En het liefst iets wat draagbaar is enzo Camera is Canon S3 IS.
Een leuk dingetje om eens mee te experimenteren is zo'n plastic automatenbekertje. 't Is even wat frummelen om vast te houden en zo, maar je maakt er hele leuke diffusors voor de korte afstand van.

Een andere oplossing is iets duurder maar nog steeds draagbaar: een licht statief en dan gewoon je flitsert uitzetten
  donderdag 27 september 2007 @ 17:16:40 #60
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_53520897
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:01 schreef Dickies het volgende:

Plastic bekertje Kun je nog uit drinken ook !

Nee ik heb het zelf ooit 's wat witte stickers hiervoor op maat geknipt. Deze hadden lieten geen lijmresten achter als ik ze eraf haalde.

Blijft gepruts dat wel...
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_53521616
Stickers is ook wel een idee ja, want heb wel graag m'n handen vrij
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
pi_53525136
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:41 schreef Dickies het volgende:
Stickers is ook wel een idee ja, want heb wel graag m'n handen vrij
Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt) .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_53526628
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:00 schreef Elefes het volgende:

[..]

Heeft de S3 niet zo'n uitklap flitser? Want dan kan het zijn dat zo'n bekertje er wel op blijft staan (als je niet al te veel beweegt) .
Ja, een omhoog klap. Blijft niet echt staan maar verzin nog wel wat

Vergeef me het onderwerp etc. het was een test en had geen zin m'n extra lamp (die ook niet goed stond ) te verhuizen.

Zonder

Met
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 10:24:32 #64
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53537847
Heeey studiomensjes

Ik heb lekker wat vraagjes en hoop van jullie wat informatie te krijgen.
Ik ben nu bezig met een portretfotografiecursus en ben nu wat in de richting van licht aan het kijken.
Kunnen jullie wat tips geven over lampen en reflectieschermen?
Is het daadwerkelijk zo dat je goed kunt beginnen met een bouwlamp op statief? Papier of piepschuim voor reflectie, of is een anders soort lamp beter, zijn reflectieschermen beter. En als je dan naar die reflectieschermen kijkt, is het dan ook belangrijk om bv zo'n 5-in-1 set te kopen of gebruik je de andere kleuren als de witte niet zoveel?

Ik wil heel graag gaan experimenteren, maar om nu meteen een compleet studioset aan te schaffen lijkt me een beetje te ver gaan op dit moment qua kosten (of ze moeten natuurlijk goedkoop zijn)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_53538667
Bouwlamp op statief kan prima hoor. Je hebt dan twee problemen; de kleurtemperatuur en de gewone temperatuur. Het eerste kun je redelijk eenvoudig corrigeren, het tweede is gewoon afzien. het maakt het vaak wel lastig om m even een stukje anders te richten. Daarnaast is er continue veel licht op je model, waardoor hij/zij met de ogen kan gaan knijpen. Aardig wat tekortkomingen dus, maar om te verkennen of het wat voor je is, werkt het prima. Studio-starterskitjes zijn ook weer niet idioot duur, dus ws zul je na een paar keer bouwlampen toch wel over willen stappen.

Zie ook dit topic btw

Piepschuim en papier werken ook prima, maar een reflectiescherm is wel veel handzamer, zeker als je zonder assistent werkt. Ze zijn niet vreselijk duur, en het is een investering waar je ook buiten de studio plezier van hebt. Natuurlijk gebruik je wit het meeste, maar de meerprijs van een 5-in-1 is bescheiden en is zeker geen weggegooid geld.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 11:08:37 #66
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53538807
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Bouwlamp op statief kan prima hoor. Je hebt dan twee problemen; de kleurtemperatuur en de gewone temperatuur. Het eerste kun je redelijk eenvoudig corrigeren, het tweede is gewoon afzien. het maakt het vaak wel lastig om m even een stukje anders te richten. Daarnaast is er continue veel licht op je model, waardoor hij/zij met de ogen kan gaan knijpen. Aardig wat tekortkomingen dus, maar om te verkennen of het wat voor je is, werkt het prima. Studio-starterskitjes zijn ook weer niet idioot duur, dus ws zul je na een paar keer bouwlampen toch wel over willen stappen.

Zie ook dit topic btw
had dat topic idd net door zitten lezen.
ik ga nog even blont zijn
bij die flitssets, heb je daar bij lampen branden met het instellen, gaan ze uit, en als jij afdrukt flitsen de lampen?

Ik was ook naar de setjes aan het kijken, maar als ik jouw reactie lees is het beter om meteen in een studioset te investeren ipv eerst via bouwlampen te gaan.
quote:
Piepschuim en papier werken ook prima, maar een reflectiescherm is wel veel handzamer, zeker als je zonder assistent werkt. Ze zijn niet vreselijk duur, en het is een investering waar je ook buiten de studio plezier van hebt. Natuurlijk gebruik je wit het meeste, maar de meerprijs van een 5-in-1 is bescheiden en is zeker geen weggegooid geld.
ze zijn idd niet enorm duur, dus dat scheelt ook
Today is life -

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 11:12:20 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53538910
Qua reflectieschermen kun je beide opties ook tegelijk gebruiken, oftewel je haalt bij de Gammel een pa piepschuimplaten en eventueel een rol radiatorfolie én je koopt zo'n handig opvouwscherm. Die laatste gebruik je daar waar flexibiliteit gewenst is.

Die platen piepschuim nodigen uit tot creativiteit en als je er een verkrukt is het troostbiertje al snel een stuk duurder (en de brokstukken van het verkrukte plaatje piepschuim zijn eventueel weer bruikbaar).
Vaak werkt een plaatje piepschuim even effectief als naar de fotowinkel rennen voor weer een nieuwe flitser erbij. (en buiten schijnt er ook maar één zon)

Die bouwlampen ben ik iets minder enthousiast over hoewel het in de wintermaanden best aangenaam kan zijn. Er komt echter veel te weinig bruikbaar licht uit. Beter begin je met een speciale fotolamp óf een goedkope monohead en een plu of zo.
pi_53539110
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:08 schreef Ynske het volgende:

bij die flitssets, heb je daar bij lampen branden met het instellen, gaan ze uit, en als jij afdrukt flitsen de lampen?
De flitsers die ik ken werken met twee lampen, een instellamp en een flitslamp. De instellamp kun je uit of aan zetten, net wat je wilt. De instellamp gaat automatisch uit als de flitser afgaat a) om te voorkomen dat je gemengd licht krijgt b) omdat die flitser gewoon even al zn power nodig heeft voor de flitslamp.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 11:30:17 #69
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53539428
Hoe zit het eigenlijk met het vermogen.
Zou je bv aan Vermogen: 110ws al genoeg hebben, of zul je toch meer moeten kijken naar de hogere voltages?
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53539884
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:30 schreef Ynske het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het vermogen.
Zou je bv aan Vermogen: 110ws al genoeg hebben, of zul je toch meer moeten kijken naar de hogere voltages?
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.

Overigens is het aantal lampen belangrijker dan het vermogen, maar het vermogen bepaalt wel mede hoe veel je er mee kunt verlichten. Een 110 moet redelijk dicht op het model en is dus minder goed in staat om in zn eentje een heel lichaam van 1 kant te belichten dan een 250 of een 300. Als je dus bijv een full body wilt schieten met zijlicht en een accentje zou je 3 x 110 nodig (2 voor de zijverlichting, 1 voor het accent) tegen 2 x 250.

2x110 om mee te starten is prima, je kan er later altijd een groter blokje bij kopen.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 12:41:35 #71
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53541363
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:44 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Voor portretten is 2x110Ws prima. Bij een full-body kun je in sommige gevallen tekort komen. Hangt ook van het type shoot af. Bij Deze shoot kon ik twee hele ruimtes verlichten met 2x 250Ws en een paar reflectieschermen, maar bij deze had ik aan 4 x 250Ws maar net genoeg.

Overigens is het aantal lampen belangrijker dan het vermogen, maar het vermogen bepaalt wel mede hoe veel je er mee kunt verlichten. Een 110 moet redelijk dicht op het model en is dus minder goed in staat om in zn eentje een heel lichaam van 1 kant te belichten dan een 250 of een 300. Als je dus bijv een full body wilt schieten met zijlicht en een accentje zou je 3 x 110 nodig (2 voor de zijverlichting, 1 voor het accent) tegen 2 x 250.

2x110 om mee te starten is prima, je kan er later altijd een groter blokje bij kopen.
thnx voor de uitgebreide reactie.
ik was zelf nog wat verder aan het kijken, waarbij ik oa deze tegenkwam, Lampset QH-B0801 / 2 lampkoppen / 2 kleine reflectoren / 2 lampstatieven / 2 osram lampen 150 watt
ik kan alleen nergens vinden of deze ook traploos instelbaar zijn. aangezien dat volgesn mij wel handig is.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53541668
Hallo!

Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..

Alvast bedankt!

Babs
pi_53542020
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:41 schreef Ynske het volgende:

[..]

thnx voor de uitgebreide reactie.
ik was zelf nog wat verder aan het kijken, waarbij ik oa deze tegenkwam, Lampset QH-B0801 / 2 lampkoppen / 2 kleine reflectoren / 2 lampstatieven / 2 osram lampen 150 watt
ik kan alleen nergens vinden of deze ook traploos instelbaar zijn. aangezien dat volgesn mij wel handig is.
let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Ws

De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 september 2007 @ 13:04:21 #74
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53542034
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

let op, dit zijn geen flitsers, maar continulicht. En dan kun je die 150W niet vergelijken met 110Ws

De instellampen van mijn set zijn 150W en dat is niet bepaald veel.
ok, sorry, mijn fout.
Today is life -

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 september 2007 @ 13:07:03 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53542109
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:52 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!

Ik ga over 2 weken voor 3 weken naar China en mn camera gaat mee natuurlijk. Ik heb geen DSLR camera maar ik kan wel diafragma, sluitertijd en witbalans instellen. Heeft iemand nog tips voor instellingen en handige dingen die ik evt. moet meenemen? De clinic voor beginners is helaas net te laat hiervoor..

Alvast bedankt!

Babs
Meenemen:
- voldoende geheugen
- voldoende accu

Instellingen:
Doe wat je gewend bent, je kan niet even snel terug om het over te doen, daarom moet je de hoeveelheid onbekende dingen tot een absoluut minimum beperken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')