abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:30:36 #126
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54026767
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 09:06 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het eerste wat ik uitzet is juist de AF. Ik wil zelf beslissen wat scherp moet zijnt. Dus de ogen van de zanger(es) en niet op de microfoon bijvoorbeeld.
Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:35:02 #127
73911 ultra_ivo
pi_54026832
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 09:30 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, daar gebruik ik weer focuspunten voor. Jouw MF is echt niet zo nauwkeurig als de AF van een cam, zeker niet met een DSLR zonder geëtst matglas in een weinig licht situatie.
Mijn ervaring is precies andersom. Met MF ben ik veel nauwkeuriger. Maar dat kan van het model camera afhangen en het hangt zeker van de lichtsterkte van de lens af. Het matglas van de istDs is iig een stuk beter dan het matglas van mijn diverse MF camera's die ik in het verleden heb gebruikt. En daar focuste ik ook al goed mee. En dan heb ik nog niet eens mijn matglas vervangen voor een speciaal matglas voor dit soort situaties.
pi_54027320
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 19:58 schreef dvr het volgende:
Limpix: Een kennis behaalt naar eigen zeggen uitstekende resultaten met een Epson Perfection 4490 Photo, een flatbed van zo'n 180 euro die in ieder geval 6x6 en 6x9cm doet. Hij wordt ook ondersteund door VueScan van www.hamrick.com, een scanprogramma dat erg nauwkeurig en snel schijnt te werken.
Goeie info ! bedankt !
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:22:58 #129
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54027752
Ik had een goedkopere flatbedscanner met 'diaoptie', maar die was eigenlijk alleen geschikt om incidenteel een scan van een negatief te maken. Als je een paar scans achter elkaar had gemaakt liep de kwaliteit van de scan heel erg achteruit. Erg frustrerend.

Ik heb daarna een Epson Perfection 4870 gekocht. Die is niet zo goedkoop, maar die trekt het wel. Zit ook Silverfast scansoftware bij en die heeft ingebouwde profielen voor diverse soorten film. Wel zo makkelijk.
pi_54030097
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:

[..]

Is je printer wel gekalibreerd, anders is het nog zinloos volgens mij.
Tja, iets is beter dan niets
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54032317
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 07:58 schreef freud het volgende:
Kleine toevoeging voor DLSR mensen:
  • Flitser zet je wel aan, maar flash trigger uit, zodat je AF assist van je flitser wel helpt focussen.
  • Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graag
    quote:
  • Camera op AI Servo, zodat je focuspunt meewandelt met je vaak bewegende onderwerp (Let op: bij Canon werkt de AF assist beam dan niet!)
  • Ik gebruik de "direct manual focus" functie van mijn camera. Hij stelt één keer scherp, en laat dan de boel los, zodat je zelf kunt corrigeren. Meestal is dat niet nodig.
    quote:
  • Schieten op M, zodat je snel aan kan passen aan de lichtomstandigheden.
  • Ik schiet op P en minus 2/3 stop. Smaken verschillen.
      FOK!fotograaf vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:39:26 #132
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_54032457
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 14:31 schreef Fuzzphoto.eu het volgende:

Ik kan je uit ervaring melden, als muzikant, dat alles wat in je ogen flikkert en flitst, verrotte irritant is. Flitser uit graag
    Dat zeg ik toch? AF assist is IR licht... Niet dat irritante strobo vooraf.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:05:40 #133
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54033010
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
    Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
    Wat is de reden om een grijskaart te willen uitprinten Ik kan zelf geen andere verzinnen dat dat het inktniveau in je printer wat hoog staat en je die middels deze actie mooi gelijkmatig naar beneden wilt brengen.
    Zo duur is een grijskaart nou toch ook weer niet
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_54034986
    @freud: Ah, OK, ik dacht aan strobo AF assist, zoals de meeste camera's hebben.
    pi_54045788
    Ik wil die grijskaart ivm het witbalans meten.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 oktober 2007 @ 02:01:58 #136
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54046289
    quote:
    Op zaterdag 20 oktober 2007 01:34 schreef tim2308 het volgende:
    Ik wil die grijskaart ivm het witbalans meten.
    Die kun je dan beter gewoon kopen, zo duur zijn die dingen niet. Voordeel is dat je dan gelijk een goeie hebt
    pi_54047073
    Tim: Voor witbalans heb je geen 18% grijskaart nodig - als het maar neutraal grijs is. Printen op gewoon papier is voor dit doel bovendien onhandig omdat dat meestal optische witmakers bevat die voor ons wit lijken, maar die in feite blauw zijn.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:34:19 #138
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_54112925
    Ik heb een vraag over het maken van mooie nachtfoto's van verlichte objecten. Ik heb een Canon Powershot S3 en krijg het niet voor elkaar om de gebouwen er dan echt uit te laten komen. Wat voor instellingen moet ik hiervoor gebruiken en heb je daarvoor altijd een statief nodig?

Een voorbeeld van mooi gelukte nachtfoto's vind ik bijvoorbeeld deze:

China

En hier is een voorbeeld van een foto van mijn afgelopen vakantie. Ik vind de foto voor de rest zo donker. Komt dat door een gebrek aan licht, of aan verkeerde instellingen?

pi_54113152
    Langere sluitertijd Maar dan is een statief oid wel aan te raden.
    Carry on my wayward son
    There'll be peace when you are done
    Lay your weary head to rest
    Don't you cry no more.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:08:33 #140
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54113595
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 16:34 schreef Blik het volgende:
    Ik heb een vraag over het maken van mooie nachtfoto's van verlichte objecten. Ik heb een Canon Powershot S3 en krijg het niet voor elkaar om de gebouwen er dan echt uit te laten komen. Wat voor instellingen moet ik hiervoor gebruiken en heb je daarvoor altijd een statief nodig?

Een voorbeeld van mooi gelukte nachtfoto's vind ik bijvoorbeeld deze:

China

En hier is een voorbeeld van een foto van mijn afgelopen vakantie. Ik vind de foto voor de rest zo donker. Komt dat door een gebrek aan licht, of aan verkeerde instellingen?

[ afbeelding ]
    Het gaat fout als je het echt 's nachts probeert. Strikt genomen heb je maar ongeveer een half uurtje op een dag dat zo'n foto het wél doet (ongeacht het ding waar je het mee opneemt of het medium)
    Maak voor een goeie 'nacht'opname gebruik van het stukje net na zonsondergang als de lucht nog een herkenbare kleur heeft. Het contrast is dan een stuk lager, als je belicht om de lichtreclames er een beetje fatsoenlijk op te krijgen, krijgt de lucht ietsje onderbelichting en wordt dan keurig donker waardoor voor de nietsvermoedende waarnemer de foto des nachts is gemaakt.
    pi_54114760
    domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
    als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
    en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_54115493
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
    domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
    als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
    en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
    Klein diafragma, lage ISO
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
    pi_54116098
    Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:42:18 #144
    184119 svdheijden
    Einzweispiegelei!
    pi_54116653
    Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :

Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
    I am..i am....i think i am.......am i realy?
    EOS 40D / 17-70 / 70-300 IS / 50mm / 430EX
    Mijn site!
    pi_54117117
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
    Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
    [ afbeelding ]

Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
    Ik gok op een fel verlichtte dansvloer en dan een invulflits.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_54117620
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
    Ik ben op zoek naar een fotorolletje, met een vrij hoge grain en die erg gevoelig is. Weten jullie daar een goed voorbeeld van en evt voorbeelden van het resultaat?
    Kodak Tri-X, belichten als ISO 800 en aangepast (laten) ontwikkelen.
    Voorbeelden via Google
    pi_54117882
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 18:48 schreef Dickies het volgende:

[..]

Klein diafragma, lage ISO
    weet ik niet, ik vraag het?
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_54119009
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 20:33 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Dat is wat ik met logisch nadenken even snel kon bedenken
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:41:08 #149
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54119871
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 19:17 schreef peksin het volgende:
    Als ie nog leverbaar is kun je Tmax3200 gebruiken en die in Rodinal van Agfa ontwikkelen. Je kunt dan vlijmscherpe korrels ophoesten. Deze TMZ laat zich tot ISO25000 pushen
    pi_54127842
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 20:33 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Je kunt op je belichtingsmeter zien wanneer het goed is (combinatie sluitertijd/diafragma en iso daarbij), je kunt ook je camera op sluitertijdvoorkeuze zetten en dan de sluitertijd kiezen die je wilt, dan kiest hij zelf een diafragma waarde. Met niet al te veel (zon)licht en een diafragma wat hoog ligt (bijv. f22) moet je een redelijk lange sluitertijd kunnen gebruiken denk ik. En de laagst mogelijke iso-waarde instellen natuurlijk .
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')