abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:26:55 #151
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54139866
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]

Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
Camera op stand "M" van handmatig. zetten en tussen een halve seconde en één tiende seconde sluitertijd, (externe) flitser op rear curtain flash (second curtain heet het soms ook wel) en dan een dosis geluk hebben; de lichten veranderen op de gemiddelde dansvloer dusdanig dat suc6 niet gegarandeerd kan worden. Continuous focus is ook uit den boze.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:29:29 #152
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54139941
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
iso zo laag mogelijk, ND filter gebruiken, dat is eigenlijk wel een "must". ND=Neutral Density filter; een soort zonnebril voor je camera.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_54172020
Wat is eigenlijk een CTG bestand die op mijn geheugenkaart van mijn D30 staat?
pi_54172056
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.

Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.

Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
pi_54172664
Aan de lens doe je op zich geen miskoop. En hier kan je zien hoe je camera er straks met de converters uit komt te zien. De camera die ze gebruikt hebben is de EOS 300D, maar de kitlens is het zelfde.
De meeste webshops hebben overigens wel een opmerking bij de artikelomschrijving staan dat je bij bestellen moet vermelden op welke camera de converter gebruikt gaat worden.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_54172758
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Mooie foto's maken hangt ook zeker niet helemaal van de apparatuur af

Verder zou ik even goed uitzoeken of de converters wel het gewenste resultaat opleveren. Bijvoorbeeld zo'n macro-converter, wil nog wel eens niet echt veel macro geven (of het in dit geval zo is, weet ik niet). En bijvoorbeeld Canon heeft zelf ook een macro voorzetlensje in het assortiment (500D en 250D geloof ik dat ze heten), maar hoe die prijs zich verhoudt tot Raynox weet ik niet.

Waarschijnlijk moet je met deze converters een soort adapter gebruiken, en die moet dan geschroefd worden waar normaal je filter op de lens gaat. Dus daarvoor moet je je filtermaat weten bij de bestelling. Ik geloof dat op de site van Raynox ook wel wat info staat over het hoe en wat .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:56:45 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54173778
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.

Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.

Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
Die lens gaat wel goed. Die voorbindconverters moet je voor een digitale reflex niet willen.
Voornaamste bezwaar is dat je een redelijk zwaar ding aan je frontlens hangt wat nogal een wissel op je AF-motor trekt, die is niet geschikt om zware gewichten mee te verzeulen
Verder vermoord je de kwaliteit van je gebruikte lens met een voorbindconverter. Op een compactcamera is dat effect minder 'erg' dan op een reflex.

Als fisheye op een EOS zoek je het beste een Peleng 8mm op. Die outperformt elke voorbindconverter met een paar straatlengten.
De macrovoorzet van Raynox is nog wel bruikbaar, zet dan alleen je AF uit en stel met het handje scherp, doe je weer een stukkie langer met je lens.
Blijft nog over die groothoekconverter en daar is niet zo snel een vervanger voor in de betaalbare hoek, je komt dan bij de zoomlensjes uit de 10-20mm-hoek.

Kortom, die 70-300 is best wel een aanrader, het budget van die voorbinddingen wordt beter aangewend voor echte objectieven
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_54175468
@vintrax:

fisheye: wat 0udesok zegt
macro: Kijk eens naar de macro ringen van Kenko. Die zitten aan de andere kant van je lens, en zijn minder belastend voor je AF.
groothoek: Je wilt te veel hier: van een telezoom lens naar groothoek. Die 0,66 in de naam staat voor de verkleiningsfactor. Met 0,66x70 zit je nog niet in de buurt van groothoek. Gebruik voorlopig je kitlens voor de groothoek foto's, en ga sparen voor de EF-S 10-22 die OS ook al noemde, of de Tokina 12-24, iets minder goothoek, maar meer waar voor je geld volgens de reviews op www.fredmiranda.com.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_54277606
Even een flits/belichtingsvraagje:

Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
  FOK!fotograaf woensdag 31 oktober 2007 @ 08:16:06 #160
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54277685
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 08:05 schreef manta het volgende:
Even een flits/belichtingsvraagje:

Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
Aangezien elke stand apart belicht is, kan je niet 1 instelling gebruiken. Op de autoRAI was het elke auto opnieuw bekijken en instellen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_54281646
Jaah ok, dat snap ik, ik vraag dan ook niet om exacte sluitertijden enz.
Meer om dingen als:
- Wel of géén (interne) flits gebruiken? En zo ja, sterkte flits dan lager zetten of niet?
- Wordt het makkelijker als je de ISO iets omhoog schroeft?

Ik noem hierboven maar iets, maar misschien zijn er meer dingetjes die je een heel eind op weg kunnen helpen in zo'n hal?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:42:37 #162
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_54282023
even een misschien wat vreemde vraag

Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_54282088
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:42 schreef _Bar_ het volgende:
even een misschien wat vreemde vraag

Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Kan met een polarisatiefilter...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:04:00 #164
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54283269
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?

Misschien moet ik om dit een volgende keer te voorkomen maar zo'n lenstas kopen die je aan je riem hangt.



[ Bericht 23% gewijzigd door didotcicero op 31-10-2007 14:18:16 ]
pi_54283819
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef didotcicero het volgende:
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:

  • Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn
  • Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken)
  • idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen.
  • Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      woensdag 31 oktober 2007 @ 15:02:15 #166
    73305 Stpan
    Zullen wij laten hoo-ooren...
    pi_54284387
    Ik heb geen fotomaak vraag maar een afdruk vraag.

    In het (Rotterdamse) gemeente archief zijn een hoop foto's te vinden. Met of zonder negatief, een oude ansichtkaart etc.

    Nu is mijn vraag, hoe groot / scherp moet het origineel zijn om er een mooi (beetje groot) doek van te laten drukken?

    Of nog specifieker: zou het met dit plaatje kunnen om er een mooie wanddecoratie van te maken?

    (ik woon op die inmiddels half platgebomardeerde en inmiddels gedempte kade bij het eerste bruggetje aan de rechterkant, en zou echt de perfecte wanddecoratie voor m'n woonkamer zijn)
    pi_54288902
    Tja, het is een foto van 9 x 14 cm van matige kwaliteit (naar huidige maatstaven). Dat gaat geen toppertje worden. Aan de andere kant past dat ook wel weer bij zo'n oude foto. Hoe ver je kunt gaan is op basis van deze matige scan niet echt te zeggen. Dat hangt ook af van de reproductietechniek die ze gebruiken. Als dat dezelfde scan is als ze hier laten zien, zou ik m niet groter kopen dan de kleinste afdruk die ze aanbieden. Als ze er beter spul voor gebruiken, kun je ms nog wel wat groter gaan.

    Heb je het origineel IRL gezien?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      donderdag 1 november 2007 @ 09:37:02 #168
    73305 Stpan
    Zullen wij laten hoo-ooren...
    pi_54296933
    Nee het origineel nog niet bekeken. Maar ik ga er vanuit dat het origineel een ansichtkaart is, van (voor dat formaat) goede kwaliteit.
    De kwaliteit van de scans op die site zijn echt ruk.
      donderdag 1 november 2007 @ 11:22:54 #169
    164300 didotcicero
    de korte lenzen man
    pi_54298461
    Ok, bedankt. Dat klinkt in ieder geval hoopvol, ik zal er nog eens kritisch naar kijken. Tis inderdaad niet de meest geweldige lens, maar de rest van mijn lenzen komt niet boven de 85mm uit. En soms heb je die 300 mm echt nodig.
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:

  • Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn
  • Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken)
  • idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen.
  • Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
  •   vrijdag 2 november 2007 @ 22:44:11 #170
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54327899
    Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
    Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
    En evt op fok laten zien?
    De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
    Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
    Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
    Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 november 2007 @ 22:48:57 #171
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54327987
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 22:44 schreef briana_muirinn het volgende:
    Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
    Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
    En evt op fok laten zien?
    De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
    Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
    Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
    Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
    weet je zeker dat t morgen is? ik vond dit nl

    enfin, het zou netjes zijn als je van te voren toestemming vraagt voor te fotograferen bij de organisatie, en daarbij aangeeft dat je de foto's ook online wilt zetten. Als je er plaatst zou t netjes zijn als je ook de mensen die erop staan vooraf toestemming vraagt.
    van de andere kant ken je de mensen? of is t een open evenement?

    Ik zou sowiezo in RAW schieten
    Misschien is een statief gebruiken wel makkeljik als t in een binnenruimte is en je met minder licht moet werken.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      vrijdag 2 november 2007 @ 23:08:32 #172
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54328498
    Jee da's ff schrikken, die datum. Mijn leraar zei kampioenschappen maar het heet STN Taiji Festival, en er doen er een aantal van de dojo waar ik train mee met de competities, dit is gelukkig wel morgen
    dit is de site ervan http://www.taijiquan.nl/ ik heb er alleen niks kunnen vinden over wel/niet mogen fotograferen. Zou ik morgen bij de entree ook kunnen vragen of er gefotografeerd mag worden?
    Mijn dojomaatjes kan ik makkelijk vragen of ze op de foto willen, maar wat als ik daarvoor de kans niet krijg bij bijv mensen tegen wie ze 'op' moeten? dan beter niet op het internet zetten?
      FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 09:00:40 #173
    73911 ultra_ivo
    pi_54333692
    Bij de meeste sportwedstrijden mag je redelijk vrij fotograferen. Je mag echter als gewoon publiek niet overal komen. Wil je op de leuke plekken komen om te mogen fotograferen zul je wel toestemming moeten vragen. Dus niet om het fotograferen an sich maar om daar te mogen staan waar je goed zicht hebt. Bij sportwedstrijden mag je de foto's vrijelijk publiceren als het gaat om nieuws. Pas als je je foto's gaat gebruiken als basis voor reclameadvertenties komen er rechten van de geportretteerde om de hoek kijken.
    Een statief is niet altijd handig, zeker als je op een kleine ruimte moet werken. Je kunt niet te ver zakken met je sluitertijd omdat je onderwerpen niet stil staan. Daarom zou ik schieten met sluitertijdvoorkeuze. Als de lichtomstandigheden redelijk constant zijn is M ook een optie. Flitsen is idd not done in zalen. Buiten kan dit 's avonds nog wel, mits het niet om sporten gaat waar de sporters zich zwaar moeten concentreren.
      zondag 4 november 2007 @ 21:01:34 #174
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54365123
    Beiden bedankt voor jullie hulp!
    ik heb gevraagd of er regels waren omtrent fotografie, die waren er niet. Wel waren er veel mensen met camera's die rond de afscheiding van de velden in de zaal stonden te flitsen...
    Er waren in de hoeken verhogingen waar ik rustig kon gaan staan schieten, en af en toe kwam er iemand op het zelfde idee. Ik stond op een gegeven moment met 3 camera's te schieten 2 van onze deelnemers hadden hun eigen camera meegenomen en wilden graag dat ik ook foto's van ze nam met hun eigen camera's. Ook wel leuk om eens met verschillende cammetjes te spelen.
    Nu ga ik maar es uitvinden hoe ik die raw foto's moet ontwikkelen, dat moet toch es een keer gebeuren
    pi_54691353
    Ik zoek een winkel in Nederland die lampstatieven verkoopt van het merk Lumopro, heeft iemand enig idee ?
    [sub]heb me suf gegoogled maar kan niets vinden...
    [/sub]
    Oplossing gevonden.

    [ Bericht 10% gewijzigd door limpix op 19-11-2007 15:17:18 ]
    http://limpeiven.blogspot.com/
    www.limpeiven.com
    opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
      dinsdag 27 november 2007 @ 09:53:33 #176
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54864811
    De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.

    Aan een goede OP wordt gewerkt
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 10:14:30 #177
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54865220
    In het kader van TS begint:

    Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54865545
    TVP

    Diafragma

    1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

    Sluitertijd

    8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000

    Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 10:43:50 #179
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54865802
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:29 schreef Loontjah het volgende:
    TVP

    Diafragma

    1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

    Sluitertijd

    8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000

    Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
    Die bron is precies wat ik zocht

    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54865883
    Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.

    Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:10:18 #181
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54866273
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:48 schreef Loontjah het volgende:
    Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.

    Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
    Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:38:07 #182
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_54866718
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:14 schreef sanger het volgende:
    In het kader van TS begint:

    Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
    Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:54:18 #183
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54867043
    Het wordt me steeds duidelijker

    Ik snap nu waarom een foto overbelicht raakt bij pannen als ik de diafragma hetzelfde hou, maar de sluitertijd verleng.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54867093
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 11:10 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
    Nee dit is van de betaalde basisdiploma Fotografie cursus.
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 12:09:03 #185
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54867301
    Ook eens even spieken bij de LOI
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 16:54:48 #186
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_54872377
    Hier ook nog een uitleg over wat jij vraagt:

    Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    pi_54872612
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 09:53 schreef sanger het volgende:
    De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.
    Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      FOK!fotograaf dinsdag 27 november 2007 @ 17:13:05 #188
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54872648
    Ik laat deze even aan de topicreeks toevoegen waar Shark.Bait het steeds over hebt
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 27 november 2007 @ 18:59:08 #189
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54874412
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 17:11 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
    Dat was de bedoeling ook dat ik daar vanavond mee zou komen, maar mij kaartjes liggen op mijn werk en mijn toestel staat thuis
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 19:28:12 #190
    141414 NordicBlue
    Iets met Noord en Blauw Zeker?
    pi_54875009
    tvp enzo?
    pi_55181847
    Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
    Saartje
    pi_55181928
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
    Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
    Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55181946
    Omdat hij digitaal wil omdat die camera anders ligt te verstoffen. Iemand interesse in een 300Vbody?
    Saartje
      dinsdag 11 december 2007 @ 01:05:38 #194
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_55183328
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:47 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
    Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?

    Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)

    Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied

    [ Bericht 3% gewijzigd door kvdv op 11-12-2007 01:26:44 ]
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
      dinsdag 11 december 2007 @ 01:25:44 #195
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_55183580
    - dubbelpost -
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
      FOK!fotograaf dinsdag 11 december 2007 @ 02:12:30 #196
    73911 ultra_ivo
    pi_55183982
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 01:05 schreef kvdv het volgende:

    [..]

    Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?

    Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)

    Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied
    Alle lenzen met juiste mount kun je gebruiken op je DSLR. Van de grote fabrikanten heeft Canon redelijk recent zijn mount gewisseld, zowat alle oude Manualfocus lenzen voor Canon hebben de oude mount. AF lenzen in het algemeen de nieuwe. Het kan zijn dat niet al je functies van de camera werken, dat verschilt per camera. De oudere Nikons willen wel eens problemen geven met lichtmeting. Pentax heeft vanaf het begin rekening gehouden met het gebruiken van oude lenzen. Nikon is pas later tot dit idee gekomen.
    Je effectieve brandpunt verandert. Een 50mm lens gedraagt zich op een DSLR met APS sensor als een 75mm lens, wordt dus een fijne portretlens. Een 28mm lens die op analoog (of FF digitaal) een mooie groothoek is wordt op een DSLR ineens vrijwel een standaardlens.
    Naast merk specifieke lenzen kun je vaak ook lenzen met een andere mount monteren. Zo zijn er voor de oude M42 schroeflenzen verloopringen naar zowat alle mounts te krijgen. Voor jouw Canon ook voor een aantal andere merken lenzen.
    pi_55184381
    Hallo,
    Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
    "Het maakt niet uit wat je doet, zolang je het maar goed doet!"
    pi_55186416
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 06:00 schreef Mystical_moonlight het volgende:
    Hallo,
    Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
    Dit is heel normaal, vooral bij compactcamera's. Doordat het donkerder is en je waarschijnlijk niet flitst (?), moet de camera toch op de een of andere manier genoeg licht zien te verzamelen om een foto te kunnen maken waar je iets op ziet. Dit kan o.a. door de iso-waarde omhoog te doen, wat meer ruis oplevert. Misschien kun je op je camera de iso-waarde instellen, hoe lager die waarde hoe minder ruis. Maar het kan zijn dat je dan niet genoeg licht hebt om nog te fotograferen. Gebruik je een statief, of niet?
    De gele kleuren komen vaak voor bij nachtfotografie, o.a. door de straatlantaarns. Dit kun je achteraf op de computer wel wat bewerken, of je moet je witbalans zo instellen dat hij rekening houdt met het soort licht.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      dinsdag 11 december 2007 @ 10:28:31 #199
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55186470
    Effe een stomme vraag

    Ik heb een EOS 400D en wil graag wat foto's maken van kerstversieringen enzo. Natuurlijk oznder flitser. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn ingebouwde flitser uitgeschakeld blijft? Kan dat alleen in de M stand?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_55186667
    Nog een vraagje van mijn cursus:
    quote:
    U maakt een opname van een leeuw in een dierentuin. De leeuw vult slechts voor 1/4 uw beeld. Vanwege de tralies kunt u natuurlijk niet dichterbij komen. Welke brandpuntafstand hebt u nodig om de leeuw geheel formaatvullend op te nemen?
    Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.
    Thanks alvast.
    Sappig !!
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 11:17:49 #201
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55187399
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 10:38 schreef Loontjah het volgende:
    Nog een vraagje van mijn cursus:
    [..]

    Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.
    Thanks alvast.
    Heb je zelf ook niet het begin van een idee

    aanzetje: Hoeveel groter wil je die leeuw afgebeeld hebben ?
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55187553
    Ja 4 x
    Sappig !!
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 11:27:02 #203
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55187595
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 11:25 schreef Loontjah het volgende:
    Ja 4 x
    Probeer dat ook eens te beredeneren
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55187689


    Deze formule had ik in gedachten, maar je hebt dan toch maar 1 waarde.
    Sappig !!
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 12:09:09 #205
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55188543
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 11:31 schreef Loontjah het volgende:
    [ afbeelding ]

    Deze formule had ik in gedachten, maar je hebt dan toch maar 1 waarde.
    en waaruit volgt die 4x
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55188642
    Hmm snap er geen reet meer van.
    Ga toch maar eens googlen.
    Sappig !!
      dinsdag 11 december 2007 @ 12:17:30 #207
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55188733
    waar staat b en v voor in die formule?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 12:24:55 #208
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55188904
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 12:12 schreef Loontjah het volgende:
    Hmm snap er geen reet meer van.
    Ga toch maar eens googlen.
    Even een stappie op weg helpen:
    Je voorwerpsafstand blijft gelijk (je kunt immers niet dichterbij)
    Je beeldafstand zal dus gaan veranderen om aan een andere afbeeldingsmaatstaf voor de leeuw te komen.

    Kleine instinker zit er in de vraag, de leeuw beslaat een kwart van het beeld. De eerste vraag is dus wat er aan je lineaire vergroting moet gebeuren wil je de leeuw formaatvullend hebben.
    en meer tijd kan ik nu even niet vrijmaken, maar gelukkig zijn er kopstukken genoeg
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55189041
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 10:28 schreef sanger het volgende:
    Effe een stomme vraag

    Ik heb een EOS 400D en wil graag wat foto's maken van kerstversieringen enzo. Natuurlijk oznder flitser. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn ingebouwde flitser uitgeschakeld blijft? Kan dat alleen in de M stand?
    Ik weet het niet, maar ik zag deze voorbij komen, je zou de gebruiker om wat instellingen kunnen vragen
    [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #5
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
      dinsdag 11 december 2007 @ 12:35:34 #210
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55189152
    Goede tip Boy_Snakeye Niet aan gedacht
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_55191746
    Loontjah, ik ben geen wiskundig genie maar ik zou zo redeneren: Bij de beeldhoek die je nu hebt, vult de leeuw maar 1/4 van de breedte (aannemende dat ze de breedte en niet het oppervlak bedoelen dat de leeuw vult). Om hem beeldvullend te krijgen moet je dus een beeldhoek hebben die maar een kwart is van wat je nu hebt. Als ik me niet danig vergis, betekent dat dat je een 4x zo lang brandpunt moet hebben. Dus als je nu met 50mm schiet, moet je 200mm hebben.

    Als ze bedoelen dat de leeuw een kwart van het oppervlak vult (ipv de breedte), hoeft de lens maar 2x te vergroten om hem beeldvullend te krijgen. Dan zou je dus op 100mm komen als je nu met 50mm schiet.

    Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 14:56:50 #212
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55192458
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
    Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
    en als die constructie nou eens niet rectalineair is(en ook niet rectilineair zoals andere mensen schrijven)

    bij een rectalineaire constructie krijg ik wel hele rare voorstellingen
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55192838
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
    Loontjah, ik ben geen wiskundig genie maar ik zou zo redeneren: Bij de beeldhoek die je nu hebt, vult de leeuw maar 1/4 van de breedte (aannemende dat ze de breedte en niet het oppervlak bedoelen dat de leeuw vult). Om hem beeldvullend te krijgen moet je dus een beeldhoek hebben die maar een kwart is van wat je nu hebt. Als ik me niet danig vergis, betekent dat dat je een 4x zo lang brandpunt moet hebben. Dus als je nu met 50mm schiet, moet je 200mm hebben.

    Als ze bedoelen dat de leeuw een kwart van het oppervlak vult (ipv de breedte), hoeft de lens maar 2x te vergroten om hem beeldvullend te krijgen. Dan zou je dus op 100mm komen als je nu met 50mm schiet.

    Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
    De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 15:20:25 #214
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55193005
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:12 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.
    Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten maken
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      dinsdag 11 december 2007 @ 15:22:54 #215
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55193061
    Dus uitgaande van 50 MM moet je dus indd naar 200 MM?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_55193070
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:20 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten maken
    De laatste keer dat ik in de dierentuin was zaten er tralies tussen de residente en kijkende beesten. Dan durf ik nog wel met een 50 mm.

    Even boeren verstand:
    - 8mm is fish-eye > opgezette leeuw beeldvullend op 20 cm.
    - 50mm: standaardlens > leeuw achter tralies beeeldvullend op ongeveer 3 meter.
    - 200mm: telelens > leeuw beeldvullend op 20 meter.
    Of mis ik nou wat?
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      dinsdag 11 december 2007 @ 15:31:20 #217
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_55193287
    ik heb ook een vraag, ben zelf ook wel op zoek geweest maar het is lastig. Ik heb een 350D en heb daarop de standaard kitlens. Ik wil wat meer gevarieerd gaan fotograferen (heb nu ruim 7000 foto's geschoten met deze) en ben dus op zoek naar een of twee extra lens/lenzen. Is er een webpagina oid waarop de verschillende lenzen met een kleine toelichting worden uitgelegd? Er zijn er zo veel, in even zoveel verschillende prijsklasses.
      dinsdag 11 december 2007 @ 15:36:35 #218
    181764 -Robbedoes-
    Nee dit is geen banaan
    pi_55193406
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:31 schreef becky27 het volgende:
    ik heb ook een vraag, ben zelf ook wel op zoek geweest maar het is lastig. Ik heb een 350D en heb daarop de standaard kitlens. Ik wil wat meer gevarieerd gaan fotograferen (heb nu ruim 7000 foto's geschoten met deze) en ben dus op zoek naar een of twee extra lens/lenzen. Is er een webpagina oid waarop de verschillende lenzen met een kleine toelichting worden uitgelegd? Er zijn er zo veel, in even zoveel verschillende prijsklasses.
    Hangt er een beetje vanaf wat je wilt.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 15:40:58 #219
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55193489
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:23 schreef buitenbeentje het volgende:
    Even boeren verstand:
    - 8mm is fish-eye > opgezette leeuw beeldvullend op 20 cm.
    - 50mm: standaardlens > leeuw achter tralies beeeldvullend op ongeveer 3 meter.
    - 200mm: telelens > leeuw beeldvullend op 20 meter.
    Of mis ik nou wat?
    Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'

    Voor de rest is dat wel ongeveer de verhouding.(even voor het gemak gerekend op vol kleinbeeld, wat er tientallen jaren in zit crop je er maar zo niet uit, voor een APS-C neem je gewoon 0.6x brandpunt )
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55193509
    Becky,
    Op de site van Tamron vind je wellicht wat je zoekt;
    http://www.tamron.com/len(...)ength-comparison.php

    Verder zou je eens kunnen kijken op de sites van online fotowinkels waar objectieven per merk en brandpuntsafstanden te vinden zijn.

    [ Bericht 0% gewijzigd door limpix op 11-12-2007 15:49:40 ]
    http://limpeiven.blogspot.com/
    www.limpeiven.com
    opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
      dinsdag 11 december 2007 @ 15:46:26 #221
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_55193628
    van de ene kant is een zoomobjectief natuurlijk ideaal, daarnaast vind ik macrofotografie ook erg leuk.
    pi_55196748
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:40 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'

    Voor de rest is dat wel ongeveer de verhouding.(even voor het gemak gerekend op vol kleinbeeld, wat er tientallen jaren in zit crop je er maar zo niet uit, voor een APS-C neem je gewoon 0.6x brandpunt )
    Ik zeg niet voor niets: opgezette leeuw, zo een met glazen ogen en een stalen geraamte.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55197761
    Heb 400 euro geboden op een gebruikte Canon EOS 400D body, met extra accu, draadloze afstandbediening RC 1, en een mooi handboek van Christiaan Haasz.

    Is dat een beetje redelijke prijs .
    pi_55197878
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 18:41 schreef -PRAES- het volgende:
    Heb 400 euro geboden op een gebruikte Canon EOS 400D body, met extra accu, draadloze afstandbediening RC 1, en een mooi handboek van Christiaan Haasz.

    Is dat een beetje redelijke prijs .
    Body is nieuw vanaf ¤ 484.0 te koop, grip vanaf ¤ 97.50, accu ongeveer 8 tot 10 euro (cloon), afstandsbediening ¤ 17.50 en boek weet ik zo niet. Dus nette prijs als je hem daar voor hebt.

    Wel een beetje afhankelijk van hoeveel er mee gefotografeerd is, trouwens. Maar hij is nog niet zo heel lang uit, dus dat zal wel mee vallen.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55198301
    Bedankt voor je reactie? Waarom speelt het mee hoeveel er mee gefotografeerd is? Dat kan toch nooit een substantieel verschil maken op al die elektronica in de camera .
    pi_55198571
    Niet op de elektronica, maar wel op de mechanica. Denk bijvoorbeeld aan de sluiter of het spiegel opklap mechaniek. Die kunnen wel slijten. Verder zou ik de body willen zien voor ik hem zou kopen, controleren of er geen schade van vallen aan is.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      dinsdag 11 december 2007 @ 19:47:57 #227
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55199427
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 15:46 schreef becky27 het volgende:
    van de ene kant is een zoomobjectief natuurlijk ideaal, daarnaast vind ik macrofotografie ook erg leuk.
    Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_55199751
    Dan heb ik mogelijk interesse!

    Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?



    Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
    pi_55200156
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
    Die van mij is voorlopig gereserveerd, tot ik het tegendeel te horen krijg.
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
    Dan heb ik mogelijk interesse!

    Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?

    [ afbeelding ]

    Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
    Voor een grote scherptediepte (of dieptescherpte) is eigenlijk iedere lens geschikt, gewoon een kwestie van het diafragma flink dicht doen. Hoe groter het diafragma (ofwel kleiner diafragmagetal) hoe kleiner de scherptediepte.

    Aan een image stabiliser heb je vrij weinig als je macro gaat fotograferen. Dat doe je meestal vanaf een statief en als de IS dan niet uit staat kan deze op gaan spelen en krijg je echt geen scherpe foto's.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      FOK!fotograaf dinsdag 11 december 2007 @ 20:28:08 #230
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_55200694
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
    Dan heb ik mogelijk interesse!

    Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?

    [ afbeelding ]

    Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
    Om alles scherp te krijgen op een foto moet je een juist diafragma kiezen. Dit is een klein diafragma dus f/11 ofzo
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_55223429
    Bedankt voor al jullie hulp! Ik heb op advies inmiddels een tweedehands 400D body aangeschaft met extra accu.

    Nu moet ik op zoek naar een lens. Na jullie reacties gelezen te hebben, ging ik op zoek naar een lens met een wat 'hoger' diafragmagetal. Iemand raadde mij een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aan (met imagestabilizer). Wat is dit voor een lens? Ik wil beslist geen groothoeklens, en wil het liefst alles scherp houden, met optie om zo nu en dan een object te isoleren en de rest vaag laten worden.

    Echter, als ik op sites zoals speurders.nl kijk, vragen ze voor een tweedehandsje gerust 300. Verder heb ik niet zoveel verstand van lenzen, en vraag me af of dat imagestabilizer noodzakelijk is voor goede foto's. M'n handen zijn niet zo stil. Weet iemand of er goedkopere alternatieven qua lens zijn?
      FOK!fotograaf woensdag 12 december 2007 @ 18:55:45 #232
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_55224062
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 18:31 schreef -PRAES- het volgende:
    Bedankt voor al jullie hulp! Ik heb op advies inmiddels een tweedehands 400D body aangeschaft met extra accu.

    Nu moet ik op zoek naar een lens. Na jullie reacties gelezen te hebben, ging ik op zoek naar een lens met een wat 'hoger' diafragmagetal. Iemand raadde mij een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aan (met imagestabilizer). Wat is dit voor een lens? Ik wil beslist geen groothoeklens, en wil het liefst alles scherp houden, met optie om zo nu en dan een object te isoleren en de rest vaag laten worden.

    Echter, als ik op sites zoals speurders.nl kijk, vragen ze voor een tweedehandsje gerust 300. Verder heb ik niet zoveel verstand van lenzen, en vraag me af of dat imagestabilizer noodzakelijk is voor goede foto's. M'n handen zijn niet zo stil. Weet iemand of er goedkopere alternatieven qua lens zijn?
    Lenzen zijn vaak 't duurste van je fotoapparatuur. Omdat deze ongeveer 't belangrijkst is voor een goede foto (na inzicht van de fotograaf uiteraard).
    Wat jij noemt als "wensen" is wat lastig te combineren...

    de door jou genoemde lens 17-85 is best een mooie!
    17= groothoek, en de 85 is een leuk tele-bereik voor wat portretjes.

    Mocht je meer willen inzoomen dan zou je echter naar 200mm of 300mm moeten gaan (bijv. een 70-300).
    Inzoomen staat eigenlijk "gelijk aan" isoleren van een onderwerp of een mooie scherptediepte maken ("de rest vaag").
    Echter een groothoeklens wordt vaker gebruikt om alles scherp te houden (denk aan landschappen waar 't voorste grassprietje scherp moet zijn maar de boom op de horizon ook).

    Veel van deze dingen zijn echter met instellingen te regelen. Diafragma dus.
    Een groot diafragma (= een klein f getal) zorgt voor een kleine scherptediepte.
    Lenzen met een groot maximaal diafragma (een 70-200 F/2,8 bijv) zijn erg duur omdat er veel glaswerk in zit (o.a.).
    Een klein diafragma (= een groot f getal) zorgt ervoor dat je een grote scherpte diepte hebt.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_55229039
    Bedankt Xilantof voor je uitleg!

    Zal ik deze lens dan maar nemen, gelet op m'n voorkeuren (alles scherp willen houden, maar soms ook 't onderwerp willen isoleren)? Kennelijk heeft deze lens 2 diafragma-getallen (4 en 5.6) .

    En zijn er ook aardige alternatieven naast deze lens?
      FOK!fotograaf woensdag 12 december 2007 @ 21:51:02 #234
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_55229257
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 21:45 schreef -PRAES- het volgende:
    Bedankt Xilantof voor je uitleg!

    Zal ik deze lens dan maar nemen, gelet op m'n voorkeuren (alles scherp willen houden, maar soms ook 't onderwerp willen isoleren)? Kennelijk heeft deze lens 2 diafragma-getallen (4 en 5.6) .

    En zijn er ook aardige alternatieven naast deze lens?
    Er zijn zat alternatieven

    En die lens heeft wel meer diafragma's dan de 2 genoemde.
    De gene die altijd genoemd worden bij een lens zijn altijd de maximale.
    Op 17 mm heeft die lens een maximale diafragma van 4
    op 85 mm heeft die lens een maximaal diafragma van 5,6

    En ik denk dat deze lens prima is om mee te beginnen. Vanuit daar kun je kijken waar je voorkeuren liggen. Wil je misschien extremer de groothoek in? Of juist meer kunnen zoomen?
    Als je daar dan achter bent kun je gericht kijken naar een objectief dat aan je nieuwe (specifiekere) eisen voldoet.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_55229795
    Thnx, ik denk dat ik 'm toch neem, tweedehands dat wel .

    Hoe kom ik trouwens achter of m'n Canon EOS 400D een EF-S fitting heeft?

    Want op pagina lees ik dat de 17-85mm alleen geschikt is op camera's met EF-S fitting. En op deze pagina van 400D wordt nergens gerept over een EF-S fitting .
    pi_55230368
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 22:06 schreef -PRAES- het volgende:
    Thnx, ik denk dat ik 'm toch neem, tweedehands dat wel .

    Hoe kom ik trouwens achter of m'n Canon EOS 400D een EF-S fitting heeft?

    Want op pagina lees ik dat de 17-85mm alleen geschikt is op camera's met EF-S fitting. En op deze pagina van 400D wordt nergens gerept over een EF-S fitting .
    Alle recente Canon-lezen passen op de 400D. EF-S wil zeggen dat de lens is ontworpen voor camera's met een zogeheten cropfactor.
    De hele dure body's van Canon zijn full-frame. De CCD is hierbij net zo groot als een kleinbeeldnegatief (24x36mm). Minder dure camera's, waaronder de 400D, hebben een kleinere CCD, en wel 1/1,6 kleiner.
    Camera's met de kleinere CCD kunnen met lenzen met een kleinere diameter toe, de beeld diagonaal ven da CCD is een stuk kleiner. Door hier het ontwerp van de lens op aan te passen kan er dus een goedkopere maar kwalitatief net zo goede lens gemaakt worden.
    EF-S lenzen kunnen bij voorbeeld niet op een Canon 5D body. Ze passen misschien wel, of ze werken weet ik eigenlijk niet zeker.

    [ Bericht 8% gewijzigd door buitenbeentje op 12-12-2007 23:33:46 ]
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 december 2007 @ 23:29:29 #237
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55232598
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 22:23 schreef buitenbeentje het volgende:
    net zo groot als een kleinbeeldnegatief (28x35mm).
    Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mm
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55232682
    Bedankt buitenbeentje voor je reactie!

    Zo te zien wordt het een mooie camera: Canon EOS 400D met Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, UV-filter, curciliair polarisatiefilter en zonnekap. Iemand tips?

    Dat ik zoveel vraag, is omdat dit voor een vrij armoedige student een hele grote aankoop is .
    pi_55232787
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 23:29 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mm
    Oeps, aangepast.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55649412
    Ik heb een Nikon D50, met twee kitlenzen (18-55 en 55-200mm) en een vast 50 f/1.8 objectief. Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om te kijken of macrofotografie (wat me leuk lijkt) ook echt iets voor mij is, maar ik heb geen zin om er nu al honderden euro's aan uit te gaan geven. Wat zijn mijn mogelijkheden?

    Ik heb dingen gelezen over het achterstevoren op mijn camera zetten van mijn 50mm objectief, of het gebruik van tussenringen, maar begrijp nog niet helemaal hoe dit nu precies zit. Wat zijn hier de effecten/mogelijkheden van of waar kan ik hier meer over lezen?
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_55650344
    Je kan de 50mm idd achterstevoren voor een andere lens houden (of tapen, of met een verloopring. Dat geeft een heel apart effect. Echt handig is het niet, maar het werkt wel. Mijn inzending voor de macro-wedstrijd dit jaar was met een 50mm omgekeerd voor een andere 50mm:


    Tussenringen werken makkelijker, en verkleinen de minimale scherpstelafstand van je lens, waardoor je meer macro kunt. Je schroeft ze tussen je body en je lens. Ik heb er geen ervaring mee, wel met de antieke variant ervan, de macrobalg. Het werkt makkelijk, en je verliest ietsje aan optische kwaliteit. Maar het is stukken beter dan de omgekeerde lens truc.

    Een derde optie is huren. Er zijn een paar cameraverhuurders in Nederland, en die hebben vast de Nikkor 105 wel. Denk aan een bedrag tussen de 15 en 25 euro per dag. Lenen is goedkoper, maar ik heb geen Nikon vattingen voor je
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_55650443
    Wat voor tussenringen zou je dan moeten hebben? Valt daar iets over te zeggen/aan te rekenen? Ik zie (zag, want nu kan ik het niet meer terug vinden) bijvoorbeeld een tussenring van 12 mm voor ongeveer 50 euro, maar wat voor scherpstelafstand krijg ik daarmee?
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_55650501
    En wat doen macroconverters eigenlijk?
    Everything which is not impossible, will eventually happen
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 december 2007 @ 20:41:13 #244
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55662507
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 13:35 schreef Quinazoline het volgende:
    Wat voor tussenringen zou je dan moeten hebben? Valt daar iets over te zeggen/aan te rekenen? Ik zie (zag, want nu kan ik het niet meer terug vinden) bijvoorbeeld een tussenring van 12 mm voor ongeveer 50 euro, maar wat voor scherpstelafstand krijg ik daarmee?
    Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.
    Hoe dichtbij je er mee kunt instellen hangt helemaal samen met het optiekje dat je er voorop zet. Met het complete drietal haal je met een 50mm op je sloffen 1:1. Het effect met zoomlenzen is wat onvoorspelbaar, maar ook die kun je tot redelijk indrukwekkende kunstjes verleiden met een paar tussenringen
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 13:36 schreef Quinazoline het volgende:
    En wat doen macroconverters eigenlijk?
    Er zijn ooit een tweetal macroconverters geweest. De Vivitar werd nooit een succes in tegenstelling tot die van Panagor. Het verhaal gaat dat het concept geboren werd toen men op de reparatieafdeling een teleconverter terugkreeg die door een klant gedemonteerd en daarna volslagen verkeerdom weer gemonteerd was maar of dat allemaal waar is weet ik dus niet
    Die Panagor is dus even redelijk succesvol geweest zo rond 1981 en in combinatie met een 50mm standaardoptiekje kon je er uiterst verdienstelijk mee macroojen. Bij andere optieken deed ie het ook prima maar slokte hij nogal wat licht op. Hij was voorzien van een instelring waarmee je je vergrotingsmaatstaf kon veranderen. Bij een 50mm ging die van 1:10 naar 1:1.
    De Vivitar was overigens een gewone teleconverter die voor zijn macrofunctie niet op het glaswerk leunde maar waar je door het binnenwerk te verwijderen gewoon een tussenring van maakte van zo'n 50mm, voldoende om een standaardlens naar de 1:1 te krijgen

    In het digitale tijdperk is de Panagor Macroconverter alleen nog interessant voor Nikon Ai dus geen lichtmeting op je D40/50/70/80 en voor Pentax
    Ondanks dat ze rond de 25 jaar oud zijn vind je ze nog volop op fotograficabeurzen en tweedehandshoekjes voor een paar rotcenten
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55723189
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 20:41 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.
    Hoe dichtbij je er mee kunt instellen hangt helemaal samen met het optiekje dat je er voorop zet. Met het complete drietal haal je met een 50mm op je sloffen 1:1. Het effect met zoomlenzen is wat onvoorspelbaar, maar ook die kun je tot redelijk indrukwekkende kunstjes verleiden met een paar tussenringen
    Kan ik het effect beredenen? Als ik mijn 50 mm lens gebruik met een 12 mm tussenring dan...
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_55723950
    IN de tweede post van deze thread op DPC staat hoe je uit kan rekenen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_55732910
    Hier staan trouwens een paar voorbeelden van iemand die die tussenringen gebruikt icm een 50mm lens. Ik was toevallig net een beetje aan het lezen over die tussenringen toen ik zag dat jullie het er hier ook over hadden
    pi_55733152
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
    Als ik me niet vergis ben je al voorzien, maar ik heb er nog één liggen met Canon vatting.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55838207
    Ik heb een vraagje....

    Ik heb sinds dec een Sony A700.
    en ik ben nog zwaar aan stoeien met alles...

    Nu zou ik graag een portret foto's willen maken van de kindjes,
    hondjes en van mijn en mijn vriend

    Zwarte achtergrond, witte kleding en dan schieten maar.

    Mijn vragen hierover:

    - Moet de kamer donker of juist licht zijn?
    - Welke waardes zouden het beste zijn om tussen te stoeien?
    - Evt (externe) flits gebruiken? Zo ja, hoe is dat het beste? Waar zet ik de evt externe flits neer?
    - Hebben jullie nog meer tips?

    Bedankt alvast
      maandag 7 januari 2008 @ 01:08:11 #250
    201361 pepu
    Op de konijnen af= lekker?
    pi_55838339
    Naar mijn mening redelijk nauurlijk licht (geen kunstlicht, dat geeft geel-effect). Aan flitsen had ik altijd een hekel. En voor portretopnames een macro-lens gebruiken?
      FOK!fotograaf maandag 7 januari 2008 @ 07:42:27 #251
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_55839827
    quote:
    Op maandag 7 januari 2008 00:56 schreef RaZTor het volgende:
    Ik heb een vraagje....

    Ik heb sinds dec een Sony A700.
    en ik ben nog zwaar aan stoeien met alles...

    Nu zou ik graag een portret foto's willen maken van de kindjes,
    hondjes en van mijn en mijn vriend

    Zwarte achtergrond, witte kleding en dan schieten maar.

    Mijn vragen hierover:

    - Moet de kamer donker of juist licht zijn?
    - Welke waardes zouden het beste zijn om tussen te stoeien?
    - Evt (externe) flits gebruiken? Zo ja, hoe is dat het beste? Waar zet ik de evt externe flits neer?
    - Hebben jullie nog meer tips?

    Bedankt alvast
    De truc is om te zorgen dat je onderwerp relatief een stuk lichter is dan je zwarte achtergrond. Je stelt je cam in op je onderwerp, en dan wordt de zwarte achtergrond dus echt zwart. Dat belichten kan je op veel manieren doen. Flitsen is prima, maar dan heb je inderdaad externe flitsers nodig, of een losse flitser op je camera, en niet dat ingebouwde ding. Andere lichtbronnen zoals een gamma bouwlamp kunnen ook, maar let wel op je witbalans. Dat gelige effect waar pepu het over heeft, is een verkeerd ingestelde witbalans.

    En tja, de instellingen... Gewoon wat proberen . Het is een digicam .
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_55882695
    Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
    pi_55886041
    quote:
    Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
    Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
    Dit is wel erg weinig informatie om iets op te zeggen .

    Wat bedoel je met saai? Wat fotografeer je precies, en wat bevalt je niet aan de foto's (evt. voorbeeldfoto's)?
    Welke instellingen je binnen moet gebruiken hangt af van wat je wilt fotograferen en hoe (wel of geen flitser bijvoorbeeld).
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_55889657
    Nou ja, compactcamera's hebben vaak te lijden onder een grote scherptediepte en een beperkt zoombereik, zodat spannende foto's met rare hoeken en heel selectieve scherpte nauwelijks te maken zijn. Het zou wel handig zijn om te weten om welke camera het gaat.
      woensdag 9 januari 2008 @ 08:22:48 #255
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_55890456
    quote:
    Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
    Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
    Aangezien het digitale foto's zijn kun je lekker wegklikken om te kijken hoe ze minder saai worden. Verander eens je standpunt, ooghoogte, heuphoogte, scheve horizon, dicht bij je onderwerp, zet hem eens op diafragma voorkeuze en volledig uitgezoomed (dus veraf dichtbij gehaald) met je onderwerp een meter of vier van je vandaan, zoek eens op lange sluitertijden etc. Ook met compacts kun je spannende foto's maken .
      woensdag 9 januari 2008 @ 08:23:18 #256
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_55890460
    -de edit ging even mis-
    pi_55946568
    Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?
    Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo? (gokje.. )
    D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 januari 2008 @ 11:50:40 #258
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55946761
    quote:
    Op vrijdag 11 januari 2008 11:42 schreef cyberrobin het volgende:
    Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?
    Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo? (gokje.. )
    Goed gegokt
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_55946927
    Dat is idd een van de mogelijkheden (en imo de beste). Andere mogelijkheden zijn:

  • je eigen flitser als trigger
  • een infraroodtrigger
  • een fm-trigger
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56003508
    Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
    Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
    Iemand?
    pi_56003914
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 17:52 schreef PankPinther het volgende:
    Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
    [..]

    Iemand?
    Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56004201
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:09 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
    Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
    Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
    Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 13 januari 2008 @ 18:49:18 #263
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_56004788
    he
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:21 schreef PankPinther het volgende:

    [..]

    Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
    Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
    Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
    het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
    daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
    betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_56005060
    Vliegvrager, Ouwesok, Bedankt!
    D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
    pi_56005350
    quote:
    Op zondag 13 januari 2008 18:49 schreef Ynske het volgende:
    he
    [..]

    het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
    daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
    betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
    Ik heb al een grijskaart, het gaat me om de waarden waar om gevraagd wordt.
    pi_56007479
    Ik zat dus met een raadseltje waar mijn grijze cellen moeite mee hadden, maar ik ben er inmiddels uit.

    Het ging hier om:
    Als je een grijskaart in photoshop meet, dan kom je uit op een waarde van 128.
    Op een schaal van 0 tot 255 is dat 50%
    Als de grijskaart 50% grijs is, waarom heet het dan een 18% grijskaart?
    pi_56152506
    Ik heb een probleem met het maken van macro foto's.
    Ik wil een foto maken van een bloem. Nou heb ik me camera staan in de "A" mode en heb de diafragma zo laag mogelijk gezet. F 2.8 is dat.
    Maar ik wil dat de achtergrond een beetje vaag / blur wordt. Maar op de een of andere manier lukt dat niet.
    De achtergrond blijft dezelfde scherpte. Hoe kan ik dat oplossen?
    Ik heb een panasonic FZ18
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56152612
    Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56153072
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:05 schreef buitenbeentje het volgende:
    Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
    Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 19 januari 2008 @ 14:30:36 #270
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_56153101
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:29 schreef theemuts1982 het volgende:

    [..]

    Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
    weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_56153281
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:30 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
    Dat bedoel ik.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56153799
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 14:38 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Dat bedoel ik.
    Ik heb de handleiding erop nageslagen.
    Dit stond in me handleiding:

    P: staat voor automatisch
    A: staat voor instellen openingsvoorrang (diafragma)
    S: staat voor instellen sluitvoorrang (sluitertijd)
    M: staat voor handmatig instellen
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56154182
    Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.

    Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56154438
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 15:19 schreef buitenbeentje het volgende:
    Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.

    Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
    Ligt het er misschien aan dat ik moet inzoomen of is inzoomen juist geen goed plan?
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56154530
    Op welke afstanden fotografeer je en welke brandpuntsafstand(en) gebruik je dan? In principe kan je over het hele bereik van de lens macro fotograferen als ik deze review zo lees.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56154905
    Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56155581
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 15:52 schreef Vliegvrager het volgende:
    Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
    Best wel dicht erop. Zo'n 20 centimeter of moet ik meer afstand nemen.
    Dit is een voorbeeld:




    Exposure Time: 0.040 s (1/25) Aperture: f/2.8

    [ Bericht 28% gewijzigd door theemuts1982 op 19-01-2008 16:46:08 ]
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!fotograaf zaterdag 19 januari 2008 @ 16:49:56 #278
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_56156468
    Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_56156993
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 16:49 schreef Marc H het volgende:
    Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
    De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
      FOK!fotograaf zaterdag 19 januari 2008 @ 17:21:28 #280
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_56157303
    Dan kom je te dichtbij

    Probeer dit eens:

    Zom in tot de helft van je bereik, afstand tot bloem pakweg een halve meter. afstand bloem tot achtergrond: minimaal een meter.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_56158345
    Leuk proefje anders: een hele rits foto's maken op verschillende afstanden. Dus bij voorbeeld beginnen op 3 centimeter, daarna op 5, 7, 10, 15, 20, 30 en 50 centimeter een foto nemen. Het diafragma gelijk houden, eventueel de tijd aanpassen. Dan zou je al aardig verschil in scherptediepte moeten zien.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56171565
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 17:08 schreef theemuts1982 het volgende:

    [..]

    De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
    Toch is dat wel de truc, beweeg je camera langzaam naar achter tot er iets scherp is. Houd er rekening mee dat dat bij f/2.8 heel weinig gaat zijn. Bij een 'echte' macro foto (met een 1:1 lens) zou ik onder de f/8 niet eens beginnen, bij een 1:2 macro (ik neem aan dat de FZ18 dat kan) begint het macro-leven bij f/5.6

    Houd er ook rekening mee dat deze bloem zo groot is dat je verdomd weinig achtergrond te zien krijgt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56188693
    Bedankt voor alle tips in ieder geval. Het is eindelijk gelukt.
    Zie onderstaande foto. vooral de sluitertijd had ik niet goed ingesteld. Maar in ieder geval bedankt.

    Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
    Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
    Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
    pi_56262293
    Ik kwam dit tegen:
    quote:
    Op donderdag 10 januari 2008 17:57 schreef buitenbeentje het volgende:
    Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter.
    Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?

    Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?

    Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?

    Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.

    [ Bericht 9% gewijzigd door VOLVOMEISTER op 23-01-2008 22:18:08 ]
    Verwijderd door Admin.
    pi_56262672
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Ik kwam dit tegen:
    [..]
    Je kan hier nog wel meer tegen komen.

    Een stop is je diafragma een klik dichter (van 4 naar 5.6 bij voorbeeld) of open zetten (van 5.6 naar 4 bij voorbeeld) of je sluitertijd een stand verzetten (van 1/30 naar 1/60 of andersom). Door een polarisatiefilter komt er minder licht de lens binnen. Ik plaats van bij voorbeeld 1/125 seconden belichting kan je nog maar 1/60 of 1/30 gebruiken.

    Objectief is een verzamelnaam voor alle soorten lenzen. Een prime is een lens met een vast brandpuntsafstand. Een telelens is een prime met een groot brandpuntsafstand, zeg vanaf 200 mm. een zoomlens is een lens met een variabele brandpuntsafstand, bij voorbeeld 18-55 mm.

    Een 20-50 en een 20-60 zijn niet zonder meer met elkaar te vergelijken. Dingen als bouwkwaliteit, kwaliteit en materiaal van het glas, de coatings op het glas, minimaal en maximaal diafragma spelen allemaal een rol en maken het zeer moeilijk op basis van enkel de brandpuntsafstanden een uitkomst te geven.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56262967
    Bedankt buitenbeentje voor je heldere antwoord, ook Tha_Erik in FB

    Ik weet nu wat stops zijn. Klopt het dan, dat imagestabilizer bewegingsonscherpte tegengaat, en ik dankzij dat IS-systeem meer stops voor sluitingstijd kan hanteren (bijv. 1/30 seconden ipv 1/60 seconden)? Dit heeft toch weinig nut

    En kan ik trouwens aannemen dat prime's in de regel altijd veel beter zijn dan zoomlenzen? En wat die vergelijking betreft: stel dat ze vrijwel identiek aan elkaar zijn behalve hun variabele brandpuntafstand. Kunnen we dan stellen dat hoe meer 'afstand' ze kunnen, meestal ook ietsjepietsje slechter zijn qua beeldkwaliteit/scherpte?
    Verwijderd door Admin.
    pi_56263078
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Ik kwam dit tegen:
    [..]

    Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?
    Een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die er op je filmpje of sensor valt. Dat kan bijvoorbeeld door en verdubbeling of halvering van je belichtingstijd of door het vergroten of verkleinen van je diafragma met een factor 1.4 (ofwel wortel 2, je lens is immers een oppervlakte). Ook sommige filters (zoals een polarisatiefilter) kunnen licht wegnemen. Dat 'kost' dan een stop, dat wil zeggen: je moet twee keer zo lang belichten als zonder zo'n filter om evenveel licht op je filmpje/sensor te laten vallen.

    Een IS levert stops op. Nou ja, niet echt, maar je kunt een langere belichtingstijd gebruiken zonder bewogen foto's. ZO gezien 'win' je stops. Canon claimt voor zijn modernste IS systeem een winst van 3 a 4 stops
    quote:
    Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?
    Er lopen verschillende termen door elkaar. Allereerst: objectief is gewoon een moeilijk woord voor lens. Een lens (objectief) bestaat eigenlijk uit meer dan 1 lens (stuk geslepen glas). In reviews kun je dat vaak zien: '...opgebouwd uit 7 elementen...' Dan zitten er dus 7 stukken glas in (niet per se allemaal geslepen).

    Een prime is een lens met een vaste brandpuntsafstand (kan niet zoomen), een zoom met een variabele. Dat staat los van tele. Tele zegt iets over de brandpuntsafstand zelf. Grofweg (er zijn licht afwijkende indelingen) kun je zeggen dat

    groothoek: tot 35 mm
    normaal: 35 tot 70 mm (waarbij 50mm zodanig is dat je door je viewfinder hetzelfde ziet als zonder camera)
    tele: alles daarboven

    Alleen: deze maten zijn uit het filmpjes tijdperk. Veel digitale camera's hebben een cropfactor waar je de brandpuntsafstand mee moet vermenigvuldigen. Voor de Canon xxxD en xxD series is dat 1,6, dus dan wordt een 50mm prime eigenlijk een 50x1,6=80mm.
    quote:
    Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?

    Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.
    Theoretisch is een 20-50 optisch beter dan een 20-60. Maar als de fabrikant een beetje moeite doet, kan ie die 20-60 beter maken dan die 20-50. Dan wordt het ding natuurlijk wel weer een stuk duurder. Er bestaan (een paar) zoomlenzen met flink bereik én hoge kwaliteit. Die dingen zijn schreeuwend duur.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56263875
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .

    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    Verwijderd door Admin.
    pi_56267802
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .

    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    Dat komt door de cropfactor die ik noemde. Daardoor wordt een 50mm lens eigenlijk een 80 mm (vergeleken met de analoge toestellen, waar al die termen vandaan komen). Voor de meeste Canon dSLRs is 35 mm (maal 1,6=56) de lens die het dichtst bij een normaal beeld komt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_56267877
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
    Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera .
    Zonder camera zie je helemaal niets door een zoeker (viewfinder). Zou je je vraag iets duidelijker kunnen stellen?
    quote:
    Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
    50 mm was in het analoge tijdperk een geaccepteerde standaardlens. Tegenwoordig zit je met bij consumer DSLR's met een lens van tussen de 30 en 35 mm op het zelfde bereik. Wat iemand als standaardlens gebruikt zal voornamelijk afhankelijk zijn van wat hij of zij er mee wil. Bij landschappen kan inderdaad een 24 mm heel fijn zijn. Ga je echter op feesten of zo fotograferen, dan kan een zoomlens van bij voorbeeld 18-70 mm of zo heel prettig zijn. Volgems mij is er geen ideale "standaardlens voor alle doelen".
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56282845
    Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
    http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888

    Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
      vrijdag 25 januari 2008 @ 18:28:48 #292
    194524 tgs.
    unleash hell at my command
    pi_56304405
    Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
    "When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
    pi_56305324
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef FighterFox het volgende:
    Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
    http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888

    Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
    Als het een mooi prijsje is, kun je het zo doen, was het de volle prijs, dan zou ik kiezen voor de Tamron 28-75/2.8. Die is net een tandje beter. Maar beide lenzen zijn zeker wel value for money.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      vrijdag 25 januari 2008 @ 21:09:47 #294
    150677 PKfotografie
    www.fotobijbestellen.com
    pi_56307919
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 18:28 schreef tgs. het volgende:
    Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
    zou goed kunne, zelf gebruik ik ze niet,

    wat ik mooier vind werken is:
    duplicate layer.
    filter over de bovenste layer heen ( filter-> other-> high pass (op radius 10.0)
    eigenschappen van die layer op soft of hard light zetten (afhankelijk van de foto)
    opacity op ongeveer 40%

    nu worden de contrasten in de foto duidelijker. de foto lijkt scherper. maar de zachte delen van de foto blijven zoals ze waren.
    zijn wat meer handelingen om te doen (gaat wel makkelijk als je er een action van hebt gemaakt)

    maar uiteindelijk vind ik persoonlijk het resultaat stukken beter
    pi_56311572
    Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
    het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.

    Maar waar ik niet uitkom:
    In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
    In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
    Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.

    Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
    pi_56312564
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
    Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
    het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.

    Maar waar ik niet uitkom:
    In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
    In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
    Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.

    Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
    Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_56312777
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 00:50 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
    Ja hoor , dat is geen probleem, maar bij bewerken in ps zegt ie gewoon dat het formaat niet herkend word. Met mijn 350D werkte het wel probleemloos.
    pi_56312812
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      zaterdag 26 januari 2008 @ 01:58:10 #299
    150677 PKfotografie
    www.fotobijbestellen.com
    pi_56313531
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    heb jij het zelfde probleem dan
    pi_56313728
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
    Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
    Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?
    Trouwens, waar haal jij vandaan dat ik geen legale versie heb dan Ik vind dat wel een beetje kort door de bocht hoor.(no offends verder)

    [ Bericht 9% gewijzigd door DarkMinded op 26-01-2008 02:20:45 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')