Camera op stand "M" van handmatig. zetten en tussen een halve seconde en één tiende seconde sluitertijd, (externe) flitser op rear curtain flash (second curtain heet het soms ook wel) en dan een dosis geluk hebben; de lichten veranderen op de gemiddelde dansvloer dusdanig dat suc6 niet gegarandeerd kan worden. Continuous focus is ook uit den boze.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]
Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
iso zo laag mogelijk, ND filter gebruiken, dat is eigenlijk wel een "must". ND=Neutral Density filter; een soort zonnebril voor je camera.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
Mooie foto's maken hangt ook zeker niet helemaal van de apparatuur afquote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Die lens gaat wel goed. Die voorbindconverters moet je voor een digitale reflex niet willen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.
Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
Aangezien elke stand apart belicht is, kan je niet 1 instelling gebruiken. Op de autoRAI was het elke auto opnieuw bekijken en instellen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:05 schreef manta het volgende:
Even een flits/belichtingsvraagje:
Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
Kan met een polarisatiefilter...quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:42 schreef _Bar_ het volgende:
even een misschien wat vreemde vraag
Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef didotcicero het volgende:
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken) idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen. Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
weet je zeker dat t morgen is? ik vond dit nlquote:Op vrijdag 2 november 2007 22:44 schreef briana_muirinn het volgende:
Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
En evt op fok laten zien?
De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
Die bron is precies wat ik zochtquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:29 schreef Loontjah het volgende:
TVP
Diafragma
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
Sluitertijd
8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000
Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:48 schreef Loontjah het volgende:
Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.
Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:14 schreef sanger het volgende:
In het kader van TS begint:
Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
Nee dit is van de betaalde basisdiploma Fotografie cursus.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.quote:Op dinsdag 27 november 2007 09:53 schreef sanger het volgende:
De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.
Dat was de bedoeling ook dat ik daar vanavond mee zou komen, maar mij kaartjes liggen op mijn werk en mijn toestel staat thuisquote:Op dinsdag 27 november 2007 17:11 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?quote:Op maandag 10 december 2007 23:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?quote:Op maandag 10 december 2007 23:47 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
Alle lenzen met juiste mount kun je gebruiken op je DSLR. Van de grote fabrikanten heeft Canon redelijk recent zijn mount gewisseld, zowat alle oude Manualfocus lenzen voor Canon hebben de oude mount. AF lenzen in het algemeen de nieuwe. Het kan zijn dat niet al je functies van de camera werken, dat verschilt per camera. De oudere Nikons willen wel eens problemen geven met lichtmeting. Pentax heeft vanaf het begin rekening gehouden met het gebruiken van oude lenzen. Nikon is pas later tot dit idee gekomen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 01:05 schreef kvdv het volgende:
[..]
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?
Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)
Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied
Dit is heel normaal, vooral bij compactcamera's. Doordat het donkerder is en je waarschijnlijk niet flitst (?), moet de camera toch op de een of andere manier genoeg licht zien te verzamelen om een foto te kunnen maken waar je iets op ziet. Dit kan o.a. door de iso-waarde omhoog te doen, wat meer ruis oplevert. Misschien kun je op je camera de iso-waarde instellen, hoe lager die waarde hoe minder ruis. Maar het kan zijn dat je dan niet genoeg licht hebt om nog te fotograferen. Gebruik je een statief, of niet?quote:Op dinsdag 11 december 2007 06:00 schreef Mystical_moonlight het volgende:
Hallo,
Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.quote:U maakt een opname van een leeuw in een dierentuin. De leeuw vult slechts voor 1/4 uw beeld. Vanwege de tralies kunt u natuurlijk niet dichterbij komen. Welke brandpuntafstand hebt u nodig om de leeuw geheel formaatvullend op te nemen?
Heb je zelf ook niet het begin van een ideequote:Op dinsdag 11 december 2007 10:38 schreef Loontjah het volgende:
Nog een vraagje van mijn cursus:
[..]
Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.
Thanks alvast.
Probeer dat ook eens te beredenerenquote:Op dinsdag 11 december 2007 11:25 schreef Loontjah het volgende:
Ja 4 x
en waaruit volgt die 4xquote:Op dinsdag 11 december 2007 11:31 schreef Loontjah het volgende:
[ afbeelding ]
Deze formule had ik in gedachten, maar je hebt dan toch maar 1 waarde.
Even een stappie op weg helpen:quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:12 schreef Loontjah het volgende:
Hmm snap er geen reet meer van.
Ga toch maar eens googlen.
Ik weet het niet, maar ik zag deze voorbij komen, je zou de gebruiker om wat instellingen kunnen vragenquote:Op dinsdag 11 december 2007 10:28 schreef sanger het volgende:
Effe een stomme vraag
Ik heb een EOS 400D en wil graag wat foto's maken van kerstversieringen enzo. Natuurlijk oznder flitser. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn ingebouwde flitser uitgeschakeld blijft? Kan dat alleen in de M stand?
en als die constructie nou eens niet rectalineair is(en ook niet rectilineair zoals andere mensen schrijven)quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:25 schreef dvr het volgende:
Loontjah, ik ben geen wiskundig genie maar ik zou zo redeneren: Bij de beeldhoek die je nu hebt, vult de leeuw maar 1/4 van de breedte (aannemende dat ze de breedte en niet het oppervlak bedoelen dat de leeuw vult). Om hem beeldvullend te krijgen moet je dus een beeldhoek hebben die maar een kwart is van wat je nu hebt. Als ik me niet danig vergis, betekent dat dat je een 4x zo lang brandpunt moet hebben. Dus als je nu met 50mm schiet, moet je 200mm hebben.
Als ze bedoelen dat de leeuw een kwart van het oppervlak vult (ipv de breedte), hoeft de lens maar 2x te vergroten om hem beeldvullend te krijgen. Dan zou je dus op 100mm komen als je nu met 50mm schiet.
Voor bonuspunten kun je vermelden dat je dan wel van rectalineaire lenzen uitgaat.
Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten makenquote:Op dinsdag 11 december 2007 15:12 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
De praktijk wijst uit dat het net anders om is: als je met een 200 mm de leeuw voor een kwarrt beeldvullend hebt zal je met een 50 mm beter uit de voeten kunnen.
De laatste keer dat ik in de dierentuin was zaten er tralies tussen de residente en kijkende beesten. Dan durf ik nog wel met een 50 mm.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nee, dat is als een kwart van de leeuw beeldvullend is. En dan kun je je met een 50mm beter uit de voeten maken
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:31 schreef becky27 het volgende:
ik heb ook een vraag, ben zelf ook wel op zoek geweest maar het is lastig. Ik heb een 350D en heb daarop de standaard kitlens. Ik wil wat meer gevarieerd gaan fotograferen (heb nu ruim 7000 foto's geschoten met deze) en ben dus op zoek naar een of twee extra lens/lenzen. Is er een webpagina oid waarop de verschillende lenzen met een kleine toelichting worden uitgelegd? Er zijn er zo veel, in even zoveel verschillende prijsklasses.
Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:23 schreef buitenbeentje het volgende:
Even boeren verstand:
- 8mm is fish-eye > opgezette leeuw beeldvullend op 20 cm.
- 50mm: standaardlens > leeuw achter tralies beeeldvullend op ongeveer 3 meter.
- 200mm: telelens > leeuw beeldvullend op 20 meter.
Of mis ik nou wat?![]()
Ik zeg niet voor niets: opgezette leeuw, zo een met glazen ogen en een stalen geraamte.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je onderschat de fisheye: Leeuw beeldvullend bij leeuw-frontlens-contact (en een goeie kandidaat voor worth1000's 'The last picture you will ever take'
Voor de rest is dat wel ongeveer de verhouding.(even voor het gemak gerekend op vol kleinbeeld, wat er tientallen jaren in zit crop je er maar zo niet uit, voor een APS-C neem je gewoon 0.6x brandpunt )
Body is nieuw vanaf ¤ 484.0 te koop, grip vanaf ¤ 97.50, accu ongeveer 8 tot 10 euro (cloon), afstandsbediening ¤ 17.50 en boek weet ik zo niet. Dus nette prijs als je hem daar voor hebt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:41 schreef -PRAES- het volgende:
Heb 400 euro geboden op een gebruikte Canon EOS 400D body, met extra accu, draadloze afstandbediening RC 1, en een mooi handboek van Christiaan Haasz.
Is dat een beetje redelijke prijs.
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeftquote:Op dinsdag 11 december 2007 15:46 schreef becky27 het volgende:
van de ene kant is een zoomobjectief natuurlijk ideaal, daarnaast vind ik macrofotografie ook erg leuk.
Die van mij is voorlopig gereserveerd, tot ik het tegendeel te horen krijg.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
Voor een grote scherptediepte (of dieptescherpte) is eigenlijk iedere lens geschikt, gewoon een kwestie van het diafragma flink dicht doen. Hoe groter het diafragma (ofwel kleiner diafragmagetal) hoe kleiner de scherptediepte.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
Dan heb ik mogelijk interesse!
Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?
[ afbeelding ]
Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
Om alles scherp te krijgen op een foto moet je een juist diafragma kiezen. Dit is een klein diafragma dus f/11 ofzoquote:Op dinsdag 11 december 2007 19:58 schreef -PRAES- het volgende:
Dan heb ik mogelijk interesse!
Afgezien van de fotobewerking, weet iemand welke lens geschikt is om dit te fotograveren, en tegelijkertijd alles scherp houdt zonder dat het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag?
[ afbeelding ]
Het liefst moet de lens dan image stabilizer hebben, en eventueel een macro functie.
Lenzen zijn vaak 't duurste van je fotoapparatuur. Omdat deze ongeveer 't belangrijkst is voor een goede foto (na inzicht van de fotograaf uiteraard).quote:Op woensdag 12 december 2007 18:31 schreef -PRAES- het volgende:
Bedankt voor al jullie hulp! Ik heb op advies inmiddels een tweedehands 400D body aangeschaft met extra accu.
Nu moet ik op zoek naar een lens. Na jullie reacties gelezen te hebben, ging ik op zoek naar een lens met een wat 'hoger' diafragmagetal. Iemand raadde mij een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM aan (met imagestabilizer). Wat is dit voor een lens? Ik wil beslist geen groothoeklens, en wil het liefst alles scherp houden, met optie om zo nu en dan een object te isoleren en de rest vaag laten worden.
Echter, als ik op sites zoals speurders.nl kijk, vragen ze voor een tweedehandsje gerust 300. Verder heb ik niet zoveel verstand van lenzen, en vraag me af of dat imagestabilizer noodzakelijk is voor goede foto's. M'n handen zijn niet zo stil. Weet iemand of er goedkopere alternatieven qua lens zijn?
Er zijn zat alternatievenquote:Op woensdag 12 december 2007 21:45 schreef -PRAES- het volgende:
Bedankt Xilantof voor je uitleg!
Zal ik deze lens dan maar nemen, gelet op m'n voorkeuren (alles scherp willen houden, maar soms ook 't onderwerp willen isoleren)? Kennelijk heeft deze lens 2 diafragma-getallen (4 en 5.6).
En zijn er ook aardige alternatieven naast deze lens?
Alle recente Canon-lezen passen op de 400D. EF-S wil zeggen dat de lens is ontworpen voor camera's met een zogeheten cropfactor.quote:Op woensdag 12 december 2007 22:06 schreef -PRAES- het volgende:
Thnx, ik denk dat ik 'm toch neem, tweedehands dat wel.
Hoe kom ik trouwens achter of m'n Canon EOS 400D een EF-S fitting heeft?
Want op pagina lees ik dat de 17-85mm alleen geschikt is op camera's met EF-S fitting. En op deze pagina van 400D wordt nergens gerept over een EF-S fitting.
Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mmquote:Op woensdag 12 december 2007 22:23 schreef buitenbeentje het volgende:
net zo groot als een kleinbeeldnegatief (28x35mm).
Oeps, aangepast.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kom ik er toch even achter dat ze me al die tijd belazerd hebben, wat ik voor kleinbeeld kocht maakt opnamen van 24*36mm
Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.quote:Op zondag 30 december 2007 13:35 schreef Quinazoline het volgende:
Wat voor tussenringen zou je dan moeten hebben? Valt daar iets over te zeggen/aan te rekenen? Ik zie (zag, want nu kan ik het niet meer terug vinden) bijvoorbeeld een tussenring van 12 mm voor ongeveer 50 euro, maar wat voor scherpstelafstand krijg ik daarmee?
Er zijn ooit een tweetal macroconverters geweest. De Vivitar werd nooit een succes in tegenstelling tot die van Panagor. Het verhaal gaat dat het concept geboren werd toen men op de reparatieafdeling een teleconverter terugkreeg die door een klant gedemonteerd en daarna volslagen verkeerdom weer gemonteerd was maar of dat allemaal waar is weet ik dus nietquote:Op zondag 30 december 2007 13:36 schreef Quinazoline het volgende:
En wat doen macroconverters eigenlijk?
Kan ik het effect beredenen? Als ik mijn 50 mm lens gebruik met een 12 mm tussenring dan...quote:Op zondag 30 december 2007 20:41 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het handigste is om een setje tussenringen te kopen, 12, 24 en 36mm kosten zo rond de 130 euronen.
Hoe dichtbij je er mee kunt instellen hangt helemaal samen met het optiekje dat je er voorop zet. Met het complete drietal haal je met een 50mm op je sloffen 1:1. Het effect met zoomlenzen is wat onvoorspelbaar, maar ook die kun je tot redelijk indrukwekkende kunstjes verleiden met een paar tussenringen
Als ik me niet vergis ben je al voorzien, maar ik heb er nog één liggen met Canon vatting.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Er is iemand die nog een Sigma 70-300 met macrofunctie heeft
De truc is om te zorgen dat je onderwerp relatief een stuk lichter is dan je zwarte achtergrond. Je stelt je cam in op je onderwerp, en dan wordt de zwarte achtergrond dus echt zwart. Dat belichten kan je op veel manieren doen. Flitsen is prima, maar dan heb je inderdaad externe flitsers nodig, of een losse flitser op je camera, en niet dat ingebouwde ding. Andere lichtbronnen zoals een gamma bouwlamp kunnen ook, maar let wel op je witbalans. Dat gelige effect waar pepu het over heeft, is een verkeerd ingestelde witbalans.quote:Op maandag 7 januari 2008 00:56 schreef RaZTor het volgende:
Ik heb een vraagje....
Ik heb sinds dec een Sony A700.
en ik ben nog zwaar aan stoeien met alles...
Nu zou ik graag een portret foto's willen maken van de kindjes,
hondjes en van mijn en mijn vriend
Zwarte achtergrond, witte kleding en dan schieten maar.
Mijn vragen hierover:
- Moet de kamer donker of juist licht zijn?
- Welke waardes zouden het beste zijn om tussen te stoeien?
- Evt (externe) flits gebruiken? Zo ja, hoe is dat het beste? Waar zet ik de evt externe flits neer?
- Hebben jullie nog meer tips?
Bedankt alvast
Dit is wel erg weinig informatie om iets op te zeggenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Aangezien het digitale foto's zijn kun je lekker wegklikken om te kijken hoe ze minder saai worden. Verander eens je standpunt, ooghoogte, heuphoogte, scheve horizon, dicht bij je onderwerp, zet hem eens op diafragma voorkeuze en volledig uitgezoomed (dus veraf dichtbij gehaald) met je onderwerp een meter of vier van je vandaan, zoek eens op lange sluitertijden etc. Ook met compacts kun je spannende foto's makenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sexylexy het volgende:
Waarom zijn de foto's van mijn compact camera zo saai? Welke instellingen moet ik binnen gebruiken?
Goed gegoktquote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:42 schreef cyberrobin het volgende:
Ik ga waarschijnlijk binnenkort (februari) voor een jaarboek van een school een lading portret (en 'full body') foto's maken in een studio die door hun geregeld is (Studio van het grafisch lyceum utrecht, vrij grote studio met veel spullen voor zover ik dat een tijdje geleden zag) en daar wil ik dan het liefst gebruik maken van hun studio flitsers. Alleen.. hoe gaat precies in zijn werking in combinatie met een D200?![]()
Werkt dat gewoon door een van de flitsers aan te sluiten op mijn pc sync aansluiting van de D200 en dat die flitsers de andere flitsers aanstuurt ofzo?(gokje..
)
Iemand?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 03:32 schreef tim2308 het volgende:
Ik wil zelf een 18% grijskaart printen vanuit Photoshop. Wat zijn de waarden? Lab 50-0-0 / RGB 120 120 120?
Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegenquote:Op zondag 13 januari 2008 17:52 schreef PankPinther het volgende:
Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet voorbij zien komen.
[..]
Iemand?
Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:09 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Gewoon even verder lezen vanaf de vraag en je komt het vanzelf tegen
het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:21 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Sorry, maar ik zie het echt nergens staan.
Blijkbaar lees ik er overheen ofzo
Kun je het antwoord anders even quoten voor me?
Ik heb al een grijskaart, het gaat me om de waarden waar om gevraagd wordt.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:49 schreef Ynske het volgende:
he
[..]
het heeft geen nut om zelf te printen, aangezien je printer niet altijd gekalibreerd is en papier optische witmakers bevat, en dus voor het oog witter lijkt dan het is.
daarnaast kost t veel inkt, en krijg je dit nooit egaal afgerdrukt
betere optie is om een grijskaart te kopen die in een drukkerij gemaakt is en dus wel egaal qua kleur is
Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:05 schreef buitenbeentje het volgende:
Zit er op de FZ18 geen stand waarbij het voorkeur diafragma in kan worden gesteld? Ik heb namlijk zo'n vermoeden dat in de A-stand de camera zelf diafragma en tijd kiest.
weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nlquote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:29 schreef theemuts1982 het volgende:
[..]
Ja die zit er inderdaad op. Volgens bij mij manuel. Als je opnameknop half indrukt zie je of het diafragma en sluitertijd goed ingesteld zijn. Maar los ik daarmee het probleem op? En is het niet beter om het handmatig in te stellen?
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
weet je zeker dat je dat bij de stand A in kunt stellen? volgens mij staat de stand A voor Automatisch nl
Ik heb de handleiding erop nageslagen.quote:
Ligt het er misschien aan dat ik moet inzoomen of is inzoomen juist geen goed plan?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:19 schreef buitenbeentje het volgende:
Okee, A zal staan voor Aperture en niet voor Automatic.
Dan snap ik het ook niet echt. Bij 2.8 zou je inderdaad een wat minder scherpe tot zeer wazige achtergrond moeten krijgen.
Best wel dicht erop. Zo'n 20 centimeter of moet ik meer afstand nemen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:52 schreef Vliegvrager het volgende:
Hoe dicht zit jij op die bloem en hoe dicht zit die bloem op de achtergrond?
De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:49 schreef Marc H het volgende:
Maximaal inzoomen, en de afstand van camera tot bloem zo klein mogelijk houden.
Toch is dat wel de truc, beweeg je camera langzaam naar achter tot er iets scherp is. Houd er rekening mee dat dat bij f/2.8 heel weinig gaat zijn. Bij een 'echte' macro foto (met een 1:1 lens) zou ik onder de f/8 niet eens beginnen, bij een 1:2 macro (ik neem aan dat de FZ18 dat kan) begint het macro-leven bij f/5.6quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:08 schreef theemuts1982 het volgende:
[..]
De gehele foto wordt dan vaag. ahhhhh!
Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:57 schreef buitenbeentje het volgende:
Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter.
Je kan hier nog wel meer tegen komen.quote:
Een stop is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die er op je filmpje of sensor valt. Dat kan bijvoorbeeld door en verdubbeling of halvering van je belichtingstijd of door het vergroten of verkleinen van je diafragma met een factor 1.4 (ofwel wortel 2, je lens is immers een oppervlakte). Ook sommige filters (zoals een polarisatiefilter) kunnen licht wegnemen. Dat 'kost' dan een stop, dat wil zeggen: je moet twee keer zo lang belichten als zonder zo'n filter om evenveel licht op je filmpje/sensor te laten vallen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ik kwam dit tegen:
[..]
Wat zijn stops? En heeft dit ook iets te maken met Imagestabilizer die ik op een canon lens heb?
Er lopen verschillende termen door elkaar. Allereerst: objectief is gewoon een moeilijk woord voor lens. Een lens (objectief) bestaat eigenlijk uit meer dan 1 lens (stuk geslepen glas). In reviews kun je dat vaak zien: '...opgebouwd uit 7 elementen...' Dan zitten er dus 7 stukken glas in (niet per se allemaal geslepen).quote:Wat is het verschil tussen een zoomlens en een telelens. En is objectief een Nederlands synoniem voor prime?
Theoretisch is een 20-50 optisch beter dan een 20-60. Maar als de fabrikant een beetje moeite doet, kan ie die 20-60 beter maken dan die 20-50. Dan wordt het ding natuurlijk wel weer een stuk duurder. Er bestaan (een paar) zoomlenzen met flink bereik én hoge kwaliteit. Die dingen zijn schreeuwend duur.quote:Verder, stel dat er 2 lenzen zijn: 20-50mm en 20-60mm. Is de eerste dan beter qua beeldkwaliteit/scherpte, omdat de glazen minder ver van elkaar kunnen?
Deze vraag omdat ik zojuist leerde dat een prime in principe altijd scherper/beter is dan een zoomlens, omdat een prime niet kan zoomen.
Dat komt door de cropfactor die ik noemde. Daardoor wordt een 50mm lens eigenlijk een 80 mm (vergeleken met de analoge toestellen, waar al die termen vandaan komen). Voor de meeste Canon dSLRs is 35 mm (maal 1,6=56) de lens die het dichtst bij een normaal beeld komt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera.
Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
Zonder camera zie je helemaal niets door een zoeker (viewfinder).quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:08 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt!! Maar is 50mm dus wat je ziet door je viewfinder hetzelfde is als zonder camera.
50 mm was in het analoge tijdperk een geaccepteerde standaardlens. Tegenwoordig zit je met bij consumer DSLR's met een lens van tussen de 30 en 35 mm op het zelfde bereik. Wat iemand als standaardlens gebruikt zal voornamelijk afhankelijk zijn van wat hij of zij er mee wil. Bij landschappen kan inderdaad een 24 mm heel fijn zijn. Ga je echter op feesten of zo fotograferen, dan kan een zoomlens van bij voorbeeld 18-70 mm of zo heel prettig zijn. Volgems mij is er geen ideale "standaardlens voor alle doelen".quote:Volgens mij zoom ik met 50mm veel meer in dan wat ik met menselijk oog waarneem (zonder lens). 24 mm als prime lijkt me ideaal
Als het een mooi prijsje is, kun je het zo doen, was het de volle prijs, dan zou ik kiezen voor de Tamron 28-75/2.8. Die is net een tandje beter. Maar beide lenzen zijn zeker wel value for money.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef FighterFox het volgende:
Iemand ervaring met de Sigma 24-70 F2.8 voor Canon?
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8888
Zit eraan te denken deze te halen. Kan hem voor een mooi prijsje krijgen.
zou goed kunne, zelf gebruik ik ze niet,quote:Op vrijdag 25 januari 2008 18:28 schreef tgs. het volgende:
Voor wie het interessant vind: Ik kom er net achter dat je in CS3 niet de foto scherper maakt met unmasked... of de laatste optie maar met gewoon " scherper " Klopt dit? of praat ik poep?
Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:52 schreef DarkMinded het volgende:
Nog even over die grijskaart, dus ook met fotoshop een grijkaart gemaakt en uitgeprint met een fotoprinter op een 10 maal 15 foto,
het is wel een volledig egaal vlak geworden zonder strepen oid, en tot zover lijkt het eigenlijk prima te werken, behalve dat het enigzins spiegelt op een te korte afstand.
Maar waar ik niet uitkom:
In een filmpje dat ik erover heb gezien meten ze met het pipetje de waarde van een foto waarop iemand de grijskaart vasthoud, en krijgen vervolgens de kalvin waarde te zien.
In mijn fotoshop (elements 5 en 6) kan ik het wel meten, maar krijg ik NIET te zien wat de waarde dan is.
Ik kan wel invullen op welke waarde ik wil hebben, maar ik weet dus niet wat ik in moet vullen.
Iemand een idee hoe ik erachter kom? Ohja, en ps elements 5 en 6 kunnen allebij mijn RAW fotos niet openen. (canon 40d) Ook patches lossen het niet op en firmware upgraden heeft ook al niet geholpen.
Ja hoor , dat is geen probleem, maar bij bewerken in ps zegt ie gewoon dat het formaat niet herkend word. Met mijn 350D werkte het wel probleemloos.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:50 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Kan je de RAW foto's wel openen met de software die bij de camera zat?
heb jij het zelfde probleem danquote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
Hm, morgen eens kijken of ik hem kan updaten, bij jou werkt het allemaal wel?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:08 schreef buitenbeentje het volgende:
Probeer het eens met een recentere (legale) versie van Photoshop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |