abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:26:55 #151
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54139866
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]

Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
Camera op stand "M" van handmatig. zetten en tussen een halve seconde en één tiende seconde sluitertijd, (externe) flitser op rear curtain flash (second curtain heet het soms ook wel) en dan een dosis geluk hebben; de lichten veranderen op de gemiddelde dansvloer dusdanig dat suc6 niet gegarandeerd kan worden. Continuous focus is ook uit den boze.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:29:29 #152
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_54139941
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
iso zo laag mogelijk, ND filter gebruiken, dat is eigenlijk wel een "must". ND=Neutral Density filter; een soort zonnebril voor je camera.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_54172020
Wat is eigenlijk een CTG bestand die op mijn geheugenkaart van mijn D30 staat?
pi_54172056
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.

Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.

Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
pi_54172664
Aan de lens doe je op zich geen miskoop. En hier kan je zien hoe je camera er straks met de converters uit komt te zien. De camera die ze gebruikt hebben is de EOS 300D, maar de kitlens is het zelfde.
De meeste webshops hebben overigens wel een opmerking bij de artikelomschrijving staan dat je bij bestellen moet vermelden op welke camera de converter gebruikt gaat worden.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_54172758
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Mooie foto's maken hangt ook zeker niet helemaal van de apparatuur af

Verder zou ik even goed uitzoeken of de converters wel het gewenste resultaat opleveren. Bijvoorbeeld zo'n macro-converter, wil nog wel eens niet echt veel macro geven (of het in dit geval zo is, weet ik niet). En bijvoorbeeld Canon heeft zelf ook een macro voorzetlensje in het assortiment (500D en 250D geloof ik dat ze heten), maar hoe die prijs zich verhoudt tot Raynox weet ik niet.

Waarschijnlijk moet je met deze converters een soort adapter gebruiken, en die moet dan geschroefd worden waar normaal je filter op de lens gaat. Dus daarvoor moet je je filtermaat weten bij de bestelling. Ik geloof dat op de site van Raynox ook wel wat info staat over het hoe en wat .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:56:45 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54173778
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle

Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen? Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.

Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.

Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
Die lens gaat wel goed. Die voorbindconverters moet je voor een digitale reflex niet willen.
Voornaamste bezwaar is dat je een redelijk zwaar ding aan je frontlens hangt wat nogal een wissel op je AF-motor trekt, die is niet geschikt om zware gewichten mee te verzeulen
Verder vermoord je de kwaliteit van je gebruikte lens met een voorbindconverter. Op een compactcamera is dat effect minder 'erg' dan op een reflex.

Als fisheye op een EOS zoek je het beste een Peleng 8mm op. Die outperformt elke voorbindconverter met een paar straatlengten.
De macrovoorzet van Raynox is nog wel bruikbaar, zet dan alleen je AF uit en stel met het handje scherp, doe je weer een stukkie langer met je lens.
Blijft nog over die groothoekconverter en daar is niet zo snel een vervanger voor in de betaalbare hoek, je komt dan bij de zoomlensjes uit de 10-20mm-hoek.

Kortom, die 70-300 is best wel een aanrader, het budget van die voorbinddingen wordt beter aangewend voor echte objectieven
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_54175468
@vintrax:

fisheye: wat 0udesok zegt
macro: Kijk eens naar de macro ringen van Kenko. Die zitten aan de andere kant van je lens, en zijn minder belastend voor je AF.
groothoek: Je wilt te veel hier: van een telezoom lens naar groothoek. Die 0,66 in de naam staat voor de verkleiningsfactor. Met 0,66x70 zit je nog niet in de buurt van groothoek. Gebruik voorlopig je kitlens voor de groothoek foto's, en ga sparen voor de EF-S 10-22 die OS ook al noemde, of de Tokina 12-24, iets minder goothoek, maar meer waar voor je geld volgens de reviews op www.fredmiranda.com.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_54277606
Even een flits/belichtingsvraagje:

Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
  FOK!fotograaf woensdag 31 oktober 2007 @ 08:16:06 #160
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54277685
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 08:05 schreef manta het volgende:
Even een flits/belichtingsvraagje:

Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
Aangezien elke stand apart belicht is, kan je niet 1 instelling gebruiken. Op de autoRAI was het elke auto opnieuw bekijken en instellen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_54281646
Jaah ok, dat snap ik, ik vraag dan ook niet om exacte sluitertijden enz.
Meer om dingen als:
- Wel of géén (interne) flits gebruiken? En zo ja, sterkte flits dan lager zetten of niet?
- Wordt het makkelijker als je de ISO iets omhoog schroeft?

Ik noem hierboven maar iets, maar misschien zijn er meer dingetjes die je een heel eind op weg kunnen helpen in zo'n hal?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:42:37 #162
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_54282023
even een misschien wat vreemde vraag

Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_54282088
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:42 schreef _Bar_ het volgende:
even een misschien wat vreemde vraag

Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Kan met een polarisatiefilter...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:04:00 #164
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54283269
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?

Misschien moet ik om dit een volgende keer te voorkomen maar zo'n lenstas kopen die je aan je riem hangt.



[ Bericht 23% gewijzigd door didotcicero op 31-10-2007 14:18:16 ]
pi_54283819
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef didotcicero het volgende:
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:

  • Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn
  • Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken)
  • idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen.
  • Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      woensdag 31 oktober 2007 @ 15:02:15 #166
    73305 Stpan
    Zullen wij laten hoo-ooren...
    pi_54284387
    Ik heb geen fotomaak vraag maar een afdruk vraag.

    In het (Rotterdamse) gemeente archief zijn een hoop foto's te vinden. Met of zonder negatief, een oude ansichtkaart etc.

    Nu is mijn vraag, hoe groot / scherp moet het origineel zijn om er een mooi (beetje groot) doek van te laten drukken?

    Of nog specifieker: zou het met dit plaatje kunnen om er een mooie wanddecoratie van te maken?

    (ik woon op die inmiddels half platgebomardeerde en inmiddels gedempte kade bij het eerste bruggetje aan de rechterkant, en zou echt de perfecte wanddecoratie voor m'n woonkamer zijn)
    pi_54288902
    Tja, het is een foto van 9 x 14 cm van matige kwaliteit (naar huidige maatstaven). Dat gaat geen toppertje worden. Aan de andere kant past dat ook wel weer bij zo'n oude foto. Hoe ver je kunt gaan is op basis van deze matige scan niet echt te zeggen. Dat hangt ook af van de reproductietechniek die ze gebruiken. Als dat dezelfde scan is als ze hier laten zien, zou ik m niet groter kopen dan de kleinste afdruk die ze aanbieden. Als ze er beter spul voor gebruiken, kun je ms nog wel wat groter gaan.

    Heb je het origineel IRL gezien?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      donderdag 1 november 2007 @ 09:37:02 #168
    73305 Stpan
    Zullen wij laten hoo-ooren...
    pi_54296933
    Nee het origineel nog niet bekeken. Maar ik ga er vanuit dat het origineel een ansichtkaart is, van (voor dat formaat) goede kwaliteit.
    De kwaliteit van de scans op die site zijn echt ruk.
      donderdag 1 november 2007 @ 11:22:54 #169
    164300 didotcicero
    de korte lenzen man
    pi_54298461
    Ok, bedankt. Dat klinkt in ieder geval hoopvol, ik zal er nog eens kritisch naar kijken. Tis inderdaad niet de meest geweldige lens, maar de rest van mijn lenzen komt niet boven de 85mm uit. En soms heb je die 300 mm echt nodig.
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:

  • Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn
  • Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken)
  • idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen.
  • Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
  •   vrijdag 2 november 2007 @ 22:44:11 #170
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54327899
    Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
    Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
    En evt op fok laten zien?
    De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
    Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
    Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
    Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 november 2007 @ 22:48:57 #171
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54327987
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 22:44 schreef briana_muirinn het volgende:
    Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
    Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
    En evt op fok laten zien?
    De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
    Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
    Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
    Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
    weet je zeker dat t morgen is? ik vond dit nl

    enfin, het zou netjes zijn als je van te voren toestemming vraagt voor te fotograferen bij de organisatie, en daarbij aangeeft dat je de foto's ook online wilt zetten. Als je er plaatst zou t netjes zijn als je ook de mensen die erop staan vooraf toestemming vraagt.
    van de andere kant ken je de mensen? of is t een open evenement?

    Ik zou sowiezo in RAW schieten
    Misschien is een statief gebruiken wel makkeljik als t in een binnenruimte is en je met minder licht moet werken.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      vrijdag 2 november 2007 @ 23:08:32 #172
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54328498
    Jee da's ff schrikken, die datum. Mijn leraar zei kampioenschappen maar het heet STN Taiji Festival, en er doen er een aantal van de dojo waar ik train mee met de competities, dit is gelukkig wel morgen
    dit is de site ervan http://www.taijiquan.nl/ ik heb er alleen niks kunnen vinden over wel/niet mogen fotograferen. Zou ik morgen bij de entree ook kunnen vragen of er gefotografeerd mag worden?
    Mijn dojomaatjes kan ik makkelijk vragen of ze op de foto willen, maar wat als ik daarvoor de kans niet krijg bij bijv mensen tegen wie ze 'op' moeten? dan beter niet op het internet zetten?
      FOK!fotograaf zaterdag 3 november 2007 @ 09:00:40 #173
    73911 ultra_ivo
    pi_54333692
    Bij de meeste sportwedstrijden mag je redelijk vrij fotograferen. Je mag echter als gewoon publiek niet overal komen. Wil je op de leuke plekken komen om te mogen fotograferen zul je wel toestemming moeten vragen. Dus niet om het fotograferen an sich maar om daar te mogen staan waar je goed zicht hebt. Bij sportwedstrijden mag je de foto's vrijelijk publiceren als het gaat om nieuws. Pas als je je foto's gaat gebruiken als basis voor reclameadvertenties komen er rechten van de geportretteerde om de hoek kijken.
    Een statief is niet altijd handig, zeker als je op een kleine ruimte moet werken. Je kunt niet te ver zakken met je sluitertijd omdat je onderwerpen niet stil staan. Daarom zou ik schieten met sluitertijdvoorkeuze. Als de lichtomstandigheden redelijk constant zijn is M ook een optie. Flitsen is idd not done in zalen. Buiten kan dit 's avonds nog wel, mits het niet om sporten gaat waar de sporters zich zwaar moeten concentreren.
      zondag 4 november 2007 @ 21:01:34 #174
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_54365123
    Beiden bedankt voor jullie hulp!
    ik heb gevraagd of er regels waren omtrent fotografie, die waren er niet. Wel waren er veel mensen met camera's die rond de afscheiding van de velden in de zaal stonden te flitsen...
    Er waren in de hoeken verhogingen waar ik rustig kon gaan staan schieten, en af en toe kwam er iemand op het zelfde idee. Ik stond op een gegeven moment met 3 camera's te schieten 2 van onze deelnemers hadden hun eigen camera meegenomen en wilden graag dat ik ook foto's van ze nam met hun eigen camera's. Ook wel leuk om eens met verschillende cammetjes te spelen.
    Nu ga ik maar es uitvinden hoe ik die raw foto's moet ontwikkelen, dat moet toch es een keer gebeuren
    pi_54691353
    Ik zoek een winkel in Nederland die lampstatieven verkoopt van het merk Lumopro, heeft iemand enig idee ?
    [sub]heb me suf gegoogled maar kan niets vinden...
    [/sub]
    Oplossing gevonden.

    [ Bericht 10% gewijzigd door limpix op 19-11-2007 15:17:18 ]
    http://limpeiven.blogspot.com/
    www.limpeiven.com
    opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
      dinsdag 27 november 2007 @ 09:53:33 #176
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54864811
    De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.

    Aan een goede OP wordt gewerkt
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 10:14:30 #177
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54865220
    In het kader van TS begint:

    Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54865545
    TVP

    Diafragma

    1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

    Sluitertijd

    8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000

    Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 10:43:50 #179
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54865802
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:29 schreef Loontjah het volgende:
    TVP

    Diafragma

    1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

    Sluitertijd

    8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000

    Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
    Die bron is precies wat ik zocht

    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54865883
    Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.

    Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:10:18 #181
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54866273
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:48 schreef Loontjah het volgende:
    Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.

    Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
    Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:38:07 #182
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_54866718
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:14 schreef sanger het volgende:
    In het kader van TS begint:

    Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
    Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:54:18 #183
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54867043
    Het wordt me steeds duidelijker

    Ik snap nu waarom een foto overbelicht raakt bij pannen als ik de diafragma hetzelfde hou, maar de sluitertijd verleng.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54867093
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 11:10 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
    Nee dit is van de betaalde basisdiploma Fotografie cursus.
    Sappig !!
      dinsdag 27 november 2007 @ 12:09:03 #185
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54867301
    Ook eens even spieken bij de LOI
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 16:54:48 #186
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_54872377
    Hier ook nog een uitleg over wat jij vraagt:

    Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    pi_54872612
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 09:53 schreef sanger het volgende:
    De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.
    Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      FOK!fotograaf dinsdag 27 november 2007 @ 17:13:05 #188
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54872648
    Ik laat deze even aan de topicreeks toevoegen waar Shark.Bait het steeds over hebt
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 27 november 2007 @ 18:59:08 #189
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54874412
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 17:11 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
    Dat was de bedoeling ook dat ik daar vanavond mee zou komen, maar mij kaartjes liggen op mijn werk en mijn toestel staat thuis
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 november 2007 @ 19:28:12 #190
    141414 NordicBlue
    Iets met Noord en Blauw Zeker?
    pi_54875009
    tvp enzo?
    pi_55181847
    Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
    Saartje
    pi_55181928
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
    Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
    Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_55181946
    Omdat hij digitaal wil omdat die camera anders ligt te verstoffen. Iemand interesse in een 300Vbody?
    Saartje
      dinsdag 11 december 2007 @ 01:05:38 #194
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_55183328
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:47 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
    Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?

    Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)

    Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied

    [ Bericht 3% gewijzigd door kvdv op 11-12-2007 01:26:44 ]
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
      dinsdag 11 december 2007 @ 01:25:44 #195
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_55183580
    - dubbelpost -
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
      FOK!fotograaf dinsdag 11 december 2007 @ 02:12:30 #196
    73911 ultra_ivo
    pi_55183982
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 01:05 schreef kvdv het volgende:

    [..]

    Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?

    Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)

    Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied
    Alle lenzen met juiste mount kun je gebruiken op je DSLR. Van de grote fabrikanten heeft Canon redelijk recent zijn mount gewisseld, zowat alle oude Manualfocus lenzen voor Canon hebben de oude mount. AF lenzen in het algemeen de nieuwe. Het kan zijn dat niet al je functies van de camera werken, dat verschilt per camera. De oudere Nikons willen wel eens problemen geven met lichtmeting. Pentax heeft vanaf het begin rekening gehouden met het gebruiken van oude lenzen. Nikon is pas later tot dit idee gekomen.
    Je effectieve brandpunt verandert. Een 50mm lens gedraagt zich op een DSLR met APS sensor als een 75mm lens, wordt dus een fijne portretlens. Een 28mm lens die op analoog (of FF digitaal) een mooie groothoek is wordt op een DSLR ineens vrijwel een standaardlens.
    Naast merk specifieke lenzen kun je vaak ook lenzen met een andere mount monteren. Zo zijn er voor de oude M42 schroeflenzen verloopringen naar zowat alle mounts te krijgen. Voor jouw Canon ook voor een aantal andere merken lenzen.
    pi_55184381
    Hallo,
    Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
    "Het maakt niet uit wat je doet, zolang je het maar goed doet!"
    pi_55186416
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 06:00 schreef Mystical_moonlight het volgende:
    Hallo,
    Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
    Dit is heel normaal, vooral bij compactcamera's. Doordat het donkerder is en je waarschijnlijk niet flitst (?), moet de camera toch op de een of andere manier genoeg licht zien te verzamelen om een foto te kunnen maken waar je iets op ziet. Dit kan o.a. door de iso-waarde omhoog te doen, wat meer ruis oplevert. Misschien kun je op je camera de iso-waarde instellen, hoe lager die waarde hoe minder ruis. Maar het kan zijn dat je dan niet genoeg licht hebt om nog te fotograferen. Gebruik je een statief, of niet?
    De gele kleuren komen vaak voor bij nachtfotografie, o.a. door de straatlantaarns. Dit kun je achteraf op de computer wel wat bewerken, of je moet je witbalans zo instellen dat hij rekening houdt met het soort licht.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      dinsdag 11 december 2007 @ 10:28:31 #199
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55186470
    Effe een stomme vraag

    Ik heb een EOS 400D en wil graag wat foto's maken van kerstversieringen enzo. Natuurlijk oznder flitser. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn ingebouwde flitser uitgeschakeld blijft? Kan dat alleen in de M stand?
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_55186667
    Nog een vraagje van mijn cursus:
    quote:
    U maakt een opname van een leeuw in een dierentuin. De leeuw vult slechts voor 1/4 uw beeld. Vanwege de tralies kunt u natuurlijk niet dichterbij komen. Welke brandpuntafstand hebt u nodig om de leeuw geheel formaatvullend op te nemen?
    Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.
    Thanks alvast.
    Sappig !!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')