Camera op stand "M" van handmatig. zetten en tussen een halve seconde en één tiende seconde sluitertijd, (externe) flitser op rear curtain flash (second curtain heet het soms ook wel) en dan een dosis geluk hebben; de lichten veranderen op de gemiddelde dansvloer dusdanig dat suc6 niet gegarandeerd kan worden. Continuous focus is ook uit den boze.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:42 schreef svdheijden het volgende:
Ik vraag me als ik partyfotos zie wel eens af hoe zowel de gefotografeerde mensen als de achtergrond beiden mooi belicht op de foto worden gezet. Zoals op deze foto :
[ afbeelding ]
Combinatie van lange sluitertijd met een flitsje? Of hoe wordt dit gedaan?
iso zo laag mogelijk, ND filter gebruiken, dat is eigenlijk wel een "must". ND=Neutral Density filter; een soort zonnebril voor je camera.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:13 schreef MissyMirjaM het volgende:
domme vraag misschien, maar ik kan even niks logisch verzinnen:
als ik met mijn dslr overdag foto's met een langere sluitertijd wil maken, raken de foto's dan niet overbelicht?
en zo ja, wat voor instellingen moet ik dan gebruiken om dat te voorkomen?
Mooie foto's maken hangt ook zeker niet helemaal van de apparatuur afquote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Die lens gaat wel goed. Die voorbindconverters moet je voor een digitale reflex niet willen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:33 schreef vintrax het volgende:
Ik wil binnenkort de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (telelens) kopen voor mijn Canon EOS 400D, maar wilde dan ook meteen de volgende converters kopen:
- Raynox DCR-CF185 Pro HD cir. fishe eye
- Raynox DCR-250 Super Macro lens
- Raynox DCR-6600 Pro 0,66x HD Wideangle
Kan ik deze converters zonder problemen op de telelens zetten? Of verzin ik nou rare dingen?Ik ben namelijk pas begonnen met fotografie, maar wil toch echt meer vrijheid hebben. Heb momenteel de kitlens 18-55mm 3.5-5.6 II en dit beperkt mij gewoon te veel, al heb ik naar mijn mening hier nog aardige foto's mee kunnen maken.
Maar goed, het is mij echter nog niet duidelijk of ik hier geen bepaalde tussenringen ofzo voor nodig heb. En of ik met deze telelens in combinatie met die converters inderdaad goede macro foto's mee kan maken, groothoek foto's en fish-eye foto's.
Wie oh wie kan mij met deze brandende vragen helpen? Ik kan niet wachten om het allemaal te bestellen namelijk! *lang heeft gespaard*
Aangezien elke stand apart belicht is, kan je niet 1 instelling gebruiken. Op de autoRAI was het elke auto opnieuw bekijken en instellen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:05 schreef manta het volgende:
Even een flits/belichtingsvraagje:
Ik ga morgen naar de RAI en op zo'n beurs is altijd een beetje flauw licht. Veel spotjes, geen natuurlijk licht en veel schittering.
Met flits ziet het er dus niet uit, aangezien de objecten (in dit geval bedrijfswagens) als een spiegel reflecteren. Ik beschik niet over een externe flitser. Hoe stel ik mijn camera ongeveer in om tóch een gewenst resultaat te krijgen?
Kan met een polarisatiefilter...quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:42 schreef _Bar_ het volgende:
even een misschien wat vreemde vraag
Maar hoe krijg je je een weerspiegeling van jezelf weg, als je ramen fotografeerd?
(eos 350D)
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:04 schreef didotcicero het volgende:
Mijn sigma 28-300mm is een tijdje geleden uit mijn zak gevallen tijdens het wisselen, hij viel op de voorkant, op de rand van de zonnekap die er omgekeerd opzat. Schade leek mee te vallen, alleen een kras op de zonnekap. Maar het is me afgelopen zondag opgevallen heb dat ik meer onscherpe foto's maak, vooral op 300mm. Is dit objectief nu rijp voor de sloop?
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf. Ben je er daadwerkelijk meer onscherpe foto's mee gaan maken of is het je alleen meer gaan opvallen? Er zijn namelijk punten die op dat laatste wijzen:Die Sigma 28-300 is niet bepaald een toplens en zal zeker op 300mm van zichzelf al niet scherp zijn Meer onscherpe foto's lijkt me geen teken van een defect (je zou dan alleen maar onscherpe foto's maken) idem, niet logisch dat dit alleen op 300 mm gebeurt, hoewel dat nog zou kunnen. Het is je recent opgevallen en het is najaar: kijk je belichtingstijden in de exif eens na: goede kans dat je voor 300mm gewoon de goede sluitertijden niet meer haalt.
weet je zeker dat t morgen is? ik vond dit nlquote:Op vrijdag 2 november 2007 22:44 schreef briana_muirinn het volgende:
Mag ik mijn recht vraagje hier neerleggen?
Morgen ga ik naar Amsterdam voor de kampioenschappen Tai Chi in een sportzalen complex, daar worden ook demonstraties en workshops gegeven. Wat mag ik daar dan wel en niet fotograferen?
En evt op fok laten zien?
De flits laat ik liever uit, bang dat ik iemand ermee stoor.
Kan ik de camera het beste in stand P doen en in raw schieten om belichtingsproblemen te omzeilen?
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken (qua fotografie)?
Ik heb nog nooit geschoten op evenementen, vandaar mijn vragen.
Die bron is precies wat ik zochtquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:29 schreef Loontjah het volgende:
TVP
Diafragma
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
Sluitertijd
8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000
Bron: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:48 schreef Loontjah het volgende:
Ik krijg het nu ook met mijn cursus van LOI, dus die bron is voor mij ook erg handig.
Maar nu krijg ik over beeldafstand, brandpuntafstand, en dat vind ik zelf erg lastig.
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:14 schreef sanger het volgende:
In het kader van TS begint:
Ik zie en hoor hier en daar het 1 en ander over stops. Heeft iemand een duidelijke uitleg, of een linkje er naartoe?
Nee dit is van de betaalde basisdiploma Fotografie cursus.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Is dat die gratis cursus die je krijgt bij andere cursussen? Of is dat een aparte cursus?
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.quote:Op dinsdag 27 november 2007 09:53 schreef sanger het volgende:
De laatste tijd ben ik steeds meer aan het spelen met mijn handmatige instellingen. Ondanks dat je door spelen veel leert komen er ook nieuwe vragen boven. Waarom gebeurt juist datgene wat je als resultaat van het spelen krijgt? Of waarom gebeurt niet wat je juist verwacht had dat zou gebeuren.
Dat was de bedoeling ook dat ik daar vanavond mee zou komen, maar mij kaartjes liggen op mijn werk en mijn toestel staat thuisquote:Op dinsdag 27 november 2007 17:11 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Kom met voorbeelden, dat werkt het beste. Laat een (evt mislukte) foto zien, leg uit wat je gedaan hebt en wat je verwachtte dat er zou gebeuren.
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?quote:Op maandag 10 december 2007 23:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
Buurman hier heeft een canon 300v en daar 2 lenzen bij, een EF 90-300mm en een 28-90mm die er standaard bijzat. Hij wil overgaan op een 400D, kan hij die lenzen zonder problemen gebruiken?
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?quote:Op maandag 10 december 2007 23:47 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Geen probleem. Maar waarom wil hij naar een 400D (zomaar nieuwsgierig)?
Alle lenzen met juiste mount kun je gebruiken op je DSLR. Van de grote fabrikanten heeft Canon redelijk recent zijn mount gewisseld, zowat alle oude Manualfocus lenzen voor Canon hebben de oude mount. AF lenzen in het algemeen de nieuwe. Het kan zijn dat niet al je functies van de camera werken, dat verschilt per camera. De oudere Nikons willen wel eens problemen geven met lichtmeting. Pentax heeft vanaf het begin rekening gehouden met het gebruiken van oude lenzen. Nikon is pas later tot dit idee gekomen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 01:05 schreef kvdv het volgende:
[..]
Misschien een noobvraag maar geeft dat nooit problemen? Wanneer is een analoge lens nu geschikt voor een digitale body? Is dit al per definitie als de mountring hetzelfde is? Hoe zit het met sensormaten en 35mm analoge body's?
Ik ben zelf begonnen met een digitale SLR en weet dus weinig van analoog spul, maar ik zou graag willen weten welke "oude" lenzen ik eventueel zou kunnen gebruiken op mijn digitale Canon EOS 350D. (Als dit al mogelijk is.)
Wie o wie maakt mij wegwijs op dit gebied
Dit is heel normaal, vooral bij compactcamera's. Doordat het donkerder is en je waarschijnlijk niet flitst (?), moet de camera toch op de een of andere manier genoeg licht zien te verzamelen om een foto te kunnen maken waar je iets op ziet. Dit kan o.a. door de iso-waarde omhoog te doen, wat meer ruis oplevert. Misschien kun je op je camera de iso-waarde instellen, hoe lager die waarde hoe minder ruis. Maar het kan zijn dat je dan niet genoeg licht hebt om nog te fotograferen. Gebruik je een statief, of niet?quote:Op dinsdag 11 december 2007 06:00 schreef Mystical_moonlight het volgende:
Hallo,
Als ik in de nacht wil fotograferen dan krijg ik heel veel ruis, terwijl mijn camera wel de nacht- optie heeft om in de nacht te fotograferen (finepix S602 ZOOM). De kleuren worden ook geel-achtig. Ligt dit aan mij, of aan de camera??
Ik heb een paar formules gekregen, maar zou niet weten hoe ik dit moest berekenen.quote:U maakt een opname van een leeuw in een dierentuin. De leeuw vult slechts voor 1/4 uw beeld. Vanwege de tralies kunt u natuurlijk niet dichterbij komen. Welke brandpuntafstand hebt u nodig om de leeuw geheel formaatvullend op te nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |