abonnement Unibet Coolblue
pi_52516101
Vorige delen

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

De OP:
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie en wij de experts proberen dan zo simpel mogelijk een antwoord op je vraag te geven

LET OP:
Dit is geen topic voor camera specifieke vragen!!!
Dit is geen topic om te vragen of je foto wel mooi is, daar zijn andere topics voor


Laatste vraag
quote:
Een vraagje voor de ervaren fotografen; na een aantal jaren fotograferen met dlsr (350D) merk ik dat ik eigenlijk de hele camera optimaal benut, alleen lig ik nog steeds te worstelen met de lichtmeting. Ik switch wel eens tussen de verschillende standen, maar ik weet nooit goed welke ik nu nodig heb in een bepaalde situatie. Ik merk dat ik ook vaker gebruik maak van de exposure compensation om de boel goed te belichten, maar ik denk dat dit een stuk minder zal zijn met de juiste lichtmeting. Wat zijn nu de concrete verschillen, voor- en nadelen van bijvoorbeeld partial, center weighted, matrix/evaluative en spotmetering (heb ik niet op 350D trouwens)? Ik fotografeer trouwens vrijwel altijd op Av.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 augustus 2007 @ 01:07:49 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52517964
Laatste antwoord
quote:
Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.
Daarvoor ga je een keer gewoon gericht spelen met je lichtmeting echter in een situatie waarin je alle tijd kunt nemen en je alleen op het aspect belichting gaat kijken. Je maakt steeds opnamen in die Av-stand met de verschillende meetmethoden.
Daarna ga je eens kijken welke methode tot welke afwijking leidt, en dan kunnen we er meer van zeggen.

Overigens zit die correctieknop er niet voor niks op, zo af en toe komt ie er echt even aan te pas en het is de ervaring die je leert wanneer je hem moet inzetten en vooral hoe.
nou, antwoord...
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52525816
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
pi_52526228
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
Misschien heb je wat aan deze thread op DPChallenge?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 augustus 2007 @ 13:29:58 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52526518
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 13:01 schreef Babsie22 het volgende:
Heeft iemand hier een gorillapod? Zo ja, is het wat?? Ik denk dat ik de SLR versie nodig heb omdat mijn camera te zwaar is voor de standaard versie.
Ik heb er eentje . Heel leuk als derde handje om een compactcamera te stabiliseren en daar blijft het ook bij, zelfstandig stabiliseert het ding nog geen borrelnoot.
Hij zit bij mij nog wel eens onder de G5 om die tijdens een bracket op zijn plek te houden
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52645627
Ok,

Ik heb heel veel digitale foto's die nog niet zijn afgedrukt, zeker 500+. Waar kan ik die het beste (online?) laten afdrukken voor een goede prijs?

De HEMA berekent dacht ik 32 cent per afdruk maar ik neem toch aan dat t ook wel wat goedkoper kan, alleen heb ik geen flauw idee van de kwaliteit van veel van die online services.

Alvast bedankt!
pi_52647452
Meer dan 10 ct hoeven standaard printjes niet te kosten. Kijk voor uitgebreide info hier: http://www.onlinefotoservices.nl/
pi_52687385
de hema had iedergeval 3 weken geleden nog een actie van over de 200 foto's ofzo voor 9 cent met de 2 dagen service! dus...
en anders de meerdagen service van de hema voor 15 cent per foto uit me hoofd!
de 32 cent is de 1 uur service!
pi_52695351
Hier even een vraag van mij.

Ik ben sinds vorige week geintreseerd geraakt in fotografie. Ik fotografeer nu al een jaar met mijn Kodak Z650 aangezien ik een camera wou met een redlijk zoombereik. Ik fotografeer op het Circuitpark van Zandvoort dus die zoom word ook lekker veel gebruikt. Nu heeft mijn camera na een vakantie in Zweden een losse klep van de geheugenkaart en ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn oog is daarbij gevallen om de Fujifilm Finepix S6500fd. Met 10.3x zoom en een zoomring wat mij ook erg aanstaat.

Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?

Ik heb wat kort door de bocht gelezen dat bij een sluitertijd van 30/1 een redelijke sportfoto uit de camera komt (met nog bewegende wielen en achtergrond) en hoeverder ik naar de 1000/1 hoe stiller de auto komt te staan. Bevestiging graag?

En wat moet ik nog meer instellen? Diafragma heb ik een paar keer langs horen komen, wat moet ik me hierbij voorstellen (ik weer dat het de opening is bij de lens daar, meer niet). En de ISO. De S6500fd kan een aardig hoge is aan maar volgens mij hoeft dat niet aangezien een ISO 400 ruim voldoende is. Maar is ISO 100/200 ook goed? Wat moet ik me daarbij voostellen/ instellen.

Alvast bedankt,
Ruben
What the F.A.Q.!
pi_52695625
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:


Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?
http://www.hccmagazine.nl/
Cursussen>Fotografie>deel 1 basistechnieken......... dat in combinatie met het goed lezen van je instructieboekje van je camera doet al wonderen, ofzo...

Gaandeweg leer je zelf wat welke instelling als resultaat geeft en hoe je het kan toepassen voor jouw soort van fotografie.
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
pi_52695774
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 12:48 schreef Boerendhard het volgende:
Hier even een vraag van mij.

Ik ben sinds vorige week geintreseerd geraakt in fotografie. Ik fotografeer nu al een jaar met mijn Kodak Z650 aangezien ik een camera wou met een redlijk zoombereik. Ik fotografeer op het Circuitpark van Zandvoort dus die zoom word ook lekker veel gebruikt. Nu heeft mijn camera na een vakantie in Zweden een losse klep van de geheugenkaart en ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn oog is daarbij gevallen om de Fujifilm Finepix S6500fd. Met 10.3x zoom en een zoomring wat mij ook erg aanstaat.

Nu heb ik begrepen dat het bij deze camera beter is om eigen instellingen te gebruiken. Dat ben ik dan ook van plan. Maar dan zit ik met het volgende probleem. Welke instellingen? Waar te gebruiken?

Ik heb wat kort door de bocht gelezen dat bij een sluitertijd van 30/1 een redelijke sportfoto uit de camera komt (met nog bewegende wielen en achtergrond) en hoeverder ik naar de 1000/1 hoe stiller de auto komt te staan. Bevestiging graag?

En wat moet ik nog meer instellen? Diafragma heb ik een paar keer langs horen komen, wat moet ik me hierbij voorstellen (ik weer dat het de opening is bij de lens daar, meer niet). En de ISO. De S6500fd kan een aardig hoge is aan maar volgens mij hoeft dat niet aangezien een ISO 400 ruim voldoende is. Maar is ISO 100/200 ook goed? Wat moet ik me daarbij voostellen/ instellen.

Alvast bedankt,
Ruben
De iso is de instelling die je met een analoge camere deed door een ander filmrolletje te kiezen.
Hoe lichtgevoeliger, hoe dikker je korrel werd bij film en hoe meer ruis je krijgt op digitaal. Hoge ISO is af te raden op een digitaal toestel, ik gebruik het alleen als het niet anders meer kan (en dan opschonen met noise reduction software).

Met 1/30 heb je foto's van raceauto's waar je moet pannen, anders is er niets scherp. Afhankelijk van de snelheid, de afstand en hoe hij in beeld wordt gebracht heb je met snellere sluitertijd een echt stil beeld. Je moet hier wel rekening houden dat met een hoge sluitertijd, minder licht kan worden opgenomen en je daardoor lichtsterkere lenzen nodig hebt (of een groot diafragma)

Je diafragma is idd de lensopening. Deze heeft de eigenschap dat een grote openning, een kleine scherptediepte geeft. Een kleine opening heeft een grote scherptediepte. Dit wil zeggen dat een onderwerp dchtbij en de achtergrond iets verder weg, met een klein diafragma (groot f getal) allebei scherp zijn. Draai je het diafragma open (bv. f2.8) dan is je onderwerp lekker onscherp en je onderwerp scherp.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 26 augustus 2007 @ 14:30:32 #12
189601 Boerendhard
Op z\'n hardst
pi_52697679
Oke bedankt dat heeft bijna al mijn vragen beantwoord. Ik denk inderdaad dat een basiscursus mij op weg zal helpen samen met het instructieboekje. En dat pannen. Dat is toch het volgen van het 'gekaderde' object.
What the F.A.Q.!
  zondag 26 augustus 2007 @ 14:46:46 #13
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_52698105
HOi, ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar ik wil het toch graag weten. Ik wil een foto album gaan maken van nieuw zeeland. Veeeeel foto's dus. Waar kan ik voor een goede kwaliteit zelf mijn album inrichten. Hema schijnt best oke te zijn, maar levert max 60 pagina's.

Iemand tips of ervaringen?
Thanx
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_52904838
Zo, nu ga ik toch echt mijn vraag ook even hier neer gooien, misschien een hele domme vraag maar ik kom er echt niet uit:

Ik ben net begonnen te oefenen met een externe flitser. Toen ik de ingebouwde flitser gebruikte gaf dat meestal een vrij slecht resultaat, maar mijn lichtmeter gaf wel gewoon de juiste gegevens aan, ook bij het maken van fotos in zeer donkere omstandigheden.

Nu ik een externe flitser heb, klopt er niks meer van mijn (ingebouwde)lichtmeter. Als ik de camera op AV zet bijvoorbeeld, gaat ie automatisch op het meest open diafragma over, als ik handmatig ingrijp krijg ik sluitertijden van enkele seconden. De flitser staat niet op tweede gordijn oid, maar op de stand ettl.
Als ik een foto maak kan min lichtmeter bv aangeven dat de foto totaal is onderbelicht, terwil na het flitsen de foto toch goed is belicht.

Ik snap niet wat er nu verkeerd is, kan het zijn dat ik een foute instelling heb, of ziet de camera de flitser niet ? (flitsen werkt verder gewoon wel, maar ik kan niet meer op de meter aan) OF is dit gewoon de normale gang van zaken ? Iemand die weet hoe het zit?
Ik gebruik een350D met een speedlite 430 flitser.
Zo, ik hoop dat mijn omschrijving verder een beetje duidelijk is. Kort samengevat reageert mijn lichtmeter eigenlijk gewoon niet op de flitser.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 2 september 2007 @ 23:46:58 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52905527
quote:
Op zondag 2 september 2007 23:20 schreef DarkMinded het volgende:
Ik gebruik een350D met een speedlite 430 flitser.
Zo, ik hoop dat mijn omschrijving verder een beetje duidelijk is. Kort samengevat reageert mijn lichtmeter eigenlijk gewoon niet op de flitser.
Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.

Probeer eerst voor de gein eens het volgende in een huiskamer met niet al te donker plafond:
Camera in M. Diafragma op 5.6 of zoiets. Sluiter op 1/125, en de flitser erop met de kop iets schuin omhoog en je onderwerp op ongeveer anderhalve meter. Als je combinatie goed werkt moet ie nu een goed belichte opname flitsen, je zult zien dat je flitser nu ook een minder beheerst tikje geeft.

Kijk vervolgens de handleiding eens na, het is mogelijk om met je custominstellingen te zorgen dat bij flitsen je tijd nooit langer wordt dan bijv. 1/60s wanneer je in Av, Tv of P schiet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52906409
quote:
Op zondag 2 september 2007 23:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat je camera probeert is het mengen van het voorhanden licht en het flitslicht. Als dat voorhanden licht nogal van de weinige is reageert je camera met een vrij lange tijd en een open diafragma en vult de flitser de boel met een beheerst tikje in.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel
quote:
Probeer eerst voor de gein eens het volgende in een huiskamer met niet al te donker plafond:
Camera in M. Diafragma op 5.6 of zoiets. Sluiter op 1/125, en de flitser erop met de kop iets schuin omhoog en je onderwerp op ongeveer anderhalve meter. Als je combinatie goed werkt moet ie nu een goed belichte opname flitsen, je zult zien dat je flitser nu ook een minder beheerst tikje geeft.
Ik heb het meteen uitgeprobeerd, een inderdaad een correcte belichting. Lichtmeter geeft daarentegen wel een totale onderbelichting aan, terwijl de foto goed is.

quote:
Kijk vervolgens de handleiding eens na, het is mogelijk om met je custominstellingen te zorgen dat bij flitsen je tijd nooit langer wordt dan bijv. 1/60s wanneer je in Av, Tv of P schiet

Zal ik doen, hardstikke bedankt voor je snelle reactie! Ik blijf het vreemd vinden dat je blijkbaar niet met de lichtmeter kunt werken, of ik snap nog het nog steeds niet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 3 september 2007 @ 00:31:20 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52906616
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:21 schreef DarkMinded het volgende:
Zal ik doen, hardstikke bedankt voor je snelle reactie! Ik blijf het vreemd vinden dat je blijkbaar niet met de lichtmeter kunt werken, of ik snap nog het nog steeds niet.
Is niet vreemd

Die lichtmeter zou om in combinatie met flitslicht te kunnen blijven werken het flitslicht moeten kunnen meeberekenen. Helaas weet die lichtmeter niet wat voor flitser er op de camera staat en hij komt dus niet verder dan het meten van het voorhanden licht.
Wat zou kunnen helpen is een flitsmeter in de camera die op grond van een proeflits een meting kan verrichten, sommige Hasselblads kunnen dat bijvoorbeeld, alleen kunnen die weer niet mengen. Canon biedt voor zover ik weet die mogelijkheid niet.

De manier waarop je camera het samen met een flitser in de E-TTL-stand doet is het afvuren van een klein flitsje. Aan de hand van dat flitsje wordt de uiteindelijke combinatie ingesteld. Gaat vrijwel altijd goed alleen heb je er vooraf geen controle over. Wil je die controle wel dan zou je met een externe combinatiemeter daglicht en flitslicht in overeenstemming moeten brengen. Even rap een opname maken is er dan niet echt meer bij.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52906882
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:31 schreef Ouwesok het volgende:

De manier waarop je camera het samen met een flitser in de E-TTL-stand doet is het afvuren van een klein flitsje. Aan de hand van dat flitsje wordt de uiteindelijke combinatie ingesteld. Gaat vrijwel altijd goed alleen heb je er vooraf geen controle over. Wil je die controle wel dan zou je met een externe combinatiemeter daglicht en flitslicht in overeenstemming moeten brengen. Even rap een opname maken is er dan niet echt meer bij.
Ik had dus nog nooit met een externe flitser gewerkt maar wel met de interne , omdat die vrijwel nooit het gewenste resultaat gaf heb ik dus de externe erbij gekocht. Maar ik ben erg blij met wat je hierboven schriijft over het geen controle vooraf hebben, ik was namelijk in de veronderstelling dat ik iets totaal fout deed of over het hoofd zag.
Nu begrijp ik dat ik eigenlijk gewoon op de flitser zal moeten vertrouwen. En nog veel moet oefenen, maar dat doe ik graag. (Op naar de M stand ! Ik denk dat ik die nu toch een stuk meer zal gaan gebruiken)
Nogmaals bedankt voor je antwoorden.
Weer wat geleerd zo middenin de nacht!
pi_52960619
Ik wil voordat ik naar China ga wat extra geheugen voor mn Olympus SP550 kopen.. Er moeten XD kaartjes in. Waar kan ik die goedkoop krijgen/bestellen??
  woensdag 5 september 2007 @ 15:05:28 #20
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_52960796
quote:
Op woensdag 5 september 2007 14:55 schreef Babsie22 het volgende:
Ik wil voordat ik naar China ga wat extra geheugen voor mn Olympus SP550 kopen.. Er moeten XD kaartjes in. Waar kan ik die goedkoop krijgen/bestellen??
Daar is dit topic niet voor bedoeld!

Kijk hier eens
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_52961002
Sorry!! (maar bedankt voor de link )
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 5 september 2007 @ 15:54:55 #22
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_52961500
Kan iemand mij het verschil uitleggen van een extender en een tussenring.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf woensdag 5 september 2007 @ 17:09:12 #23
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_52962513
quote:
Op woensdag 5 september 2007 15:54 schreef Ynske het volgende:
Kan iemand mij het verschil uitleggen van een extender en een tussenring.
Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_52962593
Een extender is een vergroting. Er zit glaswerk in die ervoor zorgt dat je een effectieve vergroting van je brandpuntsafstand krijgt.
Een tussenring is zonder glas (je kan'm zo om je vinger schuiven) die je brandpuntsafstand meer naar voor verplaatst zodat je een heel andere verhouding krijgt voor scherpstellen en focusafstand.
Met een Canon 2x Extender zal je van een 100mm een 200mm kunnen maken, met een tussenring blijf je een 100mm houden, maar dan specifiek voor macro opname.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 5 september 2007 @ 17:16:54 #25
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_52962595
quote:
Op woensdag 5 september 2007 17:09 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Een extender verlengt je brandpuntsafstand. een tussenring verkort je scherpstelafstand.
dus om verder te komen, een groter bereik te hebben kies je dan voor een extender
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')