Een UV-filter heeft geen optisch nut in digitale fotografie, je gebruikt hem alleen maar om het frontelement van een dure lens tegen krassen en vuil te beschermen. Als je er een ander filter opschroeft, zoals een polarisatiefilter, kun je die UV op dat moment beter weglaten.quote:Op dinsdag 1 september 2009 23:05 schreef Neo-Mullen het volgende:
Maar nou is mijn vraag: stel ik koop dat ding à 40-50 euro, schroef ik die filter dan net als mijn UV filter gewoon voorop de lens?
Is het dan tevens ook mogelijk om een UV én pola filter tegelijkertijd erop te hebben?
Als dat zo is: is het dan slimmer om de UV filter voorop te zetten of de pola?
Volgens mij bedoel je f3,5.quote:Op zaterdag 5 september 2009 18:49 schreef GoeRoe86 het volgende:
waarom is een lens met f2,8 beter dan een lens me f3,3? Onder welke omstandigheden merkt ik dat dan het meest. Heeft het veel met licht inval te maken?
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:22 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je f3,5.
Maar goed, een lens is niet per se beter omdat ie een grotere aperture heeft. Het voordeel is dat er meer licht binnenvalt in kortere tijd en je sluitertijden dus korter worden. Of een lens beter is dan een andere, hangt van meer punten af dan enkel welke f-waardes hij kan bereiken.
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:33 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.
Klopt het een beetje?
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur isquote:Op zaterdag 5 september 2009 19:38 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).
Maar zoals al eerder aangegeven, hoe groter de aperture hoe kleiner het scherptediepteveld. Op 2,8 levert dat over het algemeen niet veel problemen op. Als je echter naar 1,8 of 1,4 gaat, kan je het probleem krijgen dat ogen wel scherp zijn, maar oren niet.
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:48 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur is
Enige zoom is wel prettig> Bedankt, ik ga eens verder kijkenquote:Op zondag 6 september 2009 12:43 schreef squad23 het volgende:
[..]
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/
Diafragma f/1.8
Prijs: nog geen 100 euro!
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?quote:Op zondag 20 september 2009 20:58 schreef justmattie het volgende:
Wat voor 2e hands statief is een beetje geschikt voor een D40?
Misschien snap ik je vraag niet, maar:quote:Op zondag 20 september 2009 21:46 schreef Xcalibur het volgende:
Is dit een fotografische vraag? Meer een praktisch puntje eigenlijk
Ik ben op vakantie geweest en heb zo'n 400 foto's gemaakt. Een aanzienlijk deel daarvan staat op zijn kant (portrait). Ik heb Windows XP, en die laat de foto's dus op zijn kant zien. Wil ik niet, ik wil ze gewoon rechtop zien. Dus ik open de foto's in Photoshop, staan ze rechtop. Photoshop is slimmer dan Windows XP, maar nu kan ik ze dus niet rechtop zetten, want dat staan ze al.
Hoe los ik dit op?
Bij voorkeur doe ik niks aan de foto's en laat Windows ze gewoon rechtop zien
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?quote:Op zondag 20 september 2009 21:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef justmattie het volgende:
[..]
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?
In verkenner?quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef H-blast het volgende:
[..]
Misschien snap ik je vraag niet, maar:
1. selecteer foto's
2. rechtermuisknop op de geselecteerde foto's
3. linksom/rechtsom draaien?
4. klaar
Works for me
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebbenquote:Op zondag 20 september 2009 22:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=744
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!quote:Op zondag 20 september 2009 23:25 schreef justmattie het volgende:
[..]
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebben
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?quote:Op zondag 20 september 2009 23:33 schreef H-blast het volgende:
[..]
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!
Nu heb ik een Manfrotto, die denk tot de 190cm gaat (dus 200cm met kamera erbij) en dat is handig hoor. Precies goede sta hoogte.
Alleen hij is wel wat zwaarder... hehe
Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven.quote:Op zondag 20 september 2009 23:41 schreef justmattie het volgende:
[..]
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?
Als je daarbij bedenkt dat een statief als je er niet teveel mee gooit met gemak een decennium of drie meegaat is het eigenlijk nog goedkoop ook. Met de aanschaf van een stevige Manfrotto ben je in één keer klaar, je weet immers nooit wat je volgende tele wordt laat staan wat ie weegtquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef H-blast het volgende:
.....Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |