quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:58 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Ik had die high speed drive (icoontje drie mapjes met een `H`eronder) gewoon aanstaan.
Verder de belichtingsautomaat niet op Manual maar op A (Aperture) zetten. (niet gedaan)
Had onder C. FnIII de 7e optie ´spiegel opklappen aangezet´ zodat ik minder trilling zou krijgen bij nemen van HDR foto´s. (bedenk me nu dat dat bij AEB helemaal geen zin heeft ofwel? Nu uitgezet en doet hij het opeens! Maar had dat eigenlijk eerder ook wel geprobeerd dacht ik.
Erg vreemd. Maargoed eens proberen nu..
Ps: laat het aan de profs over een nieuw topic te openen.
Met een 20D kan je ook gewoon je continu opname aanzetten en je ontspanknop ingedrukt houden. Hij schiet dan de 3 foto's na elkaar.quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:47 schreef Isdatzo het volgende:
Euh, volgens mij moet je gewoon 3 keer klikken heur. Zo was 't iig bij m'n 20D, vruuugah.
Combinatie van de juiste belichting en de juiste omstandigheden. Tijdens de avondschemering is 't niet zo'n kunst om silhouetten te makenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:15 schreef Susteren het volgende:
Hoe kun je een foto maken zoal deze
[ afbeelding ]
zodat het object zwart is en de achtergrond gewoon. Is het geshopt of op een speciale manier gefotografeerd?
Ja.quote:En kun je zo ook filmen?
Helpt eigenlijk niets, zelfs op de hoogste stand niet. Ook de andere standen werken niet. Ik moet zeggen dat het niet met een tripod gemaakt is maar met zo´n enkele poot. (uitschuifbare stok)quote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:14 schreef Hartigan het volgende:
Gooi je Micro-smoothing eens omhoog onder de tab Micro.
Inderdaad, de belichting instellen op de lucht en niet op de fietser. Maar ook heel belangrijk: zet je flitser uit! Anders heb je nog steeds geen silhouet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Combinatie van de juiste belichting en de juiste omstandigheden. Tijdens de avondschemering is 't niet zo'n kunst om silhouetten te maken. Gewoon zorgen dat de lucht goed belicht is en dan is 9 van de 10 keer je voorgrond onderbelicht, et voila.
De orginele foto is zeer zeker onderbelicht nu ik zo het orginele HDR bestand bekijk. Maar dit is toch niet (altijd) abnormaal toch als je de foto's hebt samengevoegd? Of moet het meteen na samenvoegen meteen ongeveer de juiste belichting hebben? Waarschijnlijk dus gewoon fout van mezelf denk ik. Ik heb nog behoorlijk moeite om de juiste belichting sluitertijd etc. zelf in te schatten. Ik had de instellingen van automatische stand overnemen maar de auto stand wilde wel gebruik maken van de fliter..quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:45 schreef Hartigan het volgende:
Vreemd. Heb je op hoge ISO geschoten? Of is de originele foto wat onderbelicht en heb je de exposure omhoog gegooid in Photomatix? Anders weet ik het ook niet meer
Nee ik zie nu in dat ik verkeerd zat met m´n foto´s. Ik probeer eerst nog wel keer 3 goede geschikte foto´s te schieten voordat ik jullie lastig val.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 19:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Op welke stand (instelling) heb je dan geschoten?
Ja.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:15 schreef Mirjam het volgende:
iemand hier met wat verstand w.b. flickr?
Je kijkt naar de medium stand, die zijn max 500x500 en wordt dus geresized. Je hebt de optie "all sizes" erboven, daar staat je origineel tussen.quote:ik heb een foto, 610 pixels breed, maar als ik 'm op flickr zet, is hij ineens nog maar 313 pixels breed?
doet flickr automatisch resizen ofzo? ik kon dat nergens vinden...
ahquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:55 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Je kijkt naar de medium stand, die zijn max 500x500 en wordt dus geresized. Je hebt de optie "all sizes" erboven, daar staat je origineel tussen.
Die gaat zonder meer passen. Naast de AF raak je ook wat beperkt in je lichtmeetmethoden, alleen M en A doen het nog en je moet met het diafragma dicht werken. Is allemaal geen ramp en met een dergelijke 50mm is er heel leuk te fotograferen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:05 schreef Jekoos het volgende:
Via marktplaats kan ik deze lens kopen:
SMC PENTAX -M 1:2 50mm standaardobjectief
Zou deze passen op mijn pentax *ist DL2? Handmatig focussen was ik al van op de hoogte.
Uhm, heb je meer eisen dan enkel de 15 mp? En die 700-800, is dat in- of exclusief btw?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Susteren het volgende:
Hallo, ik wil een spiegelreflex gaan kopen voor productfoto's. Het liefste had ik hiervoor een camera met veel megapixels (vanaf 15), maar zijn er body's die aan mijn eisen voldoen en niet meer dan 7 a 800 euro kosten?
Alvast bedankt!
jaaaaaaaaaaaaaaquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:58 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Uhm, heb je meer eisen dan enkel de 15 mp? En die 700-800, is dat in- of exclusief btw?
De Canon 50D body heeft 15,1 mp en is bij konijn 829 inclusief.
Anders moet je volgens mij een foolframe pakken en die beginnen bij 2000 geloof ik.
Hou jij in de gaten of er een topic komt wat voor lens het beste gebruikt kan worden voor productfotografie?quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:10 schreef Ynske het volgende:
jaaaaaaaaaaaaaaFF vind ik een goed idee voor Susteren
http://www.jaapmeijer.com(...)ie/gulden-snede.htmlquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:24 schreef buachaille het volgende:
Vraag: met name in de reclamefotografie maakt men gebruik van de "Gulden Snede" bij de compositie? Wat bedoelen ze daarmee ????
Ja, en je hebt je vraag ook al in 3 topics gesteld. Heb je inmiddels een antwoord waar je wat aan hebt?quote:
Bij de Gulden Snede worden er vier denkbeeldige lijnen getrokken in het beeld van de foto. De lijnen liggen op 1/3 en 2/3 van de foto (vandaar ook die naam: regel van derden) , zowel horizontaal als verticaal. Hierdoor wordt het beeld in negen gelijke vlakken verdeeld. Groot voordeel is dat de foto minder rommelig lijkt, je hoeft niet te zoeken naar het onderwerp van de foto. Je ziet meteen wat het hoofdonderwerp van de foto is.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:24 schreef buachaille het volgende:
Vraag: met name in de reclamefotografie maakt men gebruik van de "Gulden Snede" bij de compositie? Wat bedoelen ze daarmee ????
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaatquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:27 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Ja, en je hebt je vraag ook al in 3 topics gesteld. Heb je inmiddels een antwoord waar je wat aan hebt?
* EchnaDarr slaps Susteren around a bit with a large troutquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaat), maar geen gebruikersreviews, specificaties enz.
misschien he, was het handig geweest als ja a. van je ban geleerd had, en b. je zelf eens de moeite zou doen om informatie in te winnen. je heb t jezelf aardig moeilijk gemaakt hier, door de posters behoorlijk tegen de haren in te strijken. normaliter is men zeer behulpzaam voor anderen, maar kan me goed voorstellen dat ze bij t zien van jouw naam al denken nee he heb je hem weer.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaat), maar geen gebruikersreviews, specificaties enz.
dan kun je niet zoekenquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:40 schreef Susteren het volgende:
denk je écht dat ik zelf niet zoek![]()
Ik heb het hele internet afgezocht
Ik gebruik een EF-S 18-55mm IS lens. De standaard lens die ik bij de body kreeg.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:24 schreef Isdatzo het volgende:
Welke lens heb je gebruikt? Ik moet zeggen dat ik 'm er niet extreem onscherp uit vind zien eigenlijk. En anders heb je photoshop nog natuurlijk.
Wat je wel kan doen is met de autofocus op een bepaald punt op een lineaal of focuschart (google) scherpstellen en kijken of de scherpte ook ligt op 't punt waar je op scherp gesteld hebt (om te testen op front/backfocus). Maar nogmaals, 't ziet er niet echt heel onscherp uit. Ik zie dat je de foto op F5.6 gemaakt hebt, de meeste lenzen zijn op F7.1/F8 het scherpst. Sowieso heb je dan ook wat meer scherptediepte.
Het origineel.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:38 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, ik zeg niet dat die foto 't toppunt van scherpte is. Maar met die 18-55 op F5.6 en zo te zien is 'ie ook nog verkleind.
Heb je 't origineel nog ergens? Denk dat 't best meevalt.
En de foto die je als voorbeeld aanhaalt.. tja, daar is nogal wat aan gephotoshopt hè. Waarschijnlijk heeft 'ie eerst op de voorgrond scherpgesteld en een (of meer) foto('s) gemaakt, daarna nog 1 (of meer) met de focus op de berg. Daarna die foto's over elkaar gelegd en in photoshop nog wat extra verscherpt. Even afgezien van de HDR.
Is wel het origineel, maar tinypic verkleint hemquote:Op dinsdag 1 september 2009 01:51 schreef Isdatzo het volgende:
Da's niet 't origineel.. (hoop ik).. even gespiekt, en de resolutie van een 450D is 4272 x 2848 pixels, jouw foto is 1600 x 1065. Op welke beeldkwaliteits-instellingen heb je geschoten dan?
unsharp mask in photoshop doet wonderen, probeer maar eens met standaard instellingenquote:Op dinsdag 1 september 2009 01:58 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Is wel het origineel, maar tinypic verkleint hem
Imageshack linkje dan maar
Inderdaad een wereld van verschil, thanksquote:Op dinsdag 1 september 2009 02:06 schreef Thomass het volgende:
[..]
unsharp mask in photoshop doet wonderen, probeer maar eens met standaard instellingen
Een UV-filter heeft geen optisch nut in digitale fotografie, je gebruikt hem alleen maar om het frontelement van een dure lens tegen krassen en vuil te beschermen. Als je er een ander filter opschroeft, zoals een polarisatiefilter, kun je die UV op dat moment beter weglaten.quote:Op dinsdag 1 september 2009 23:05 schreef Neo-Mullen het volgende:
Maar nou is mijn vraag: stel ik koop dat ding à 40-50 euro, schroef ik die filter dan net als mijn UV filter gewoon voorop de lens?
Is het dan tevens ook mogelijk om een UV én pola filter tegelijkertijd erop te hebben?
Als dat zo is: is het dan slimmer om de UV filter voorop te zetten of de pola?
Volgens mij bedoel je f3,5.quote:Op zaterdag 5 september 2009 18:49 schreef GoeRoe86 het volgende:
waarom is een lens met f2,8 beter dan een lens me f3,3? Onder welke omstandigheden merkt ik dat dan het meest. Heeft het veel met licht inval te maken?
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:22 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je f3,5.
Maar goed, een lens is niet per se beter omdat ie een grotere aperture heeft. Het voordeel is dat er meer licht binnenvalt in kortere tijd en je sluitertijden dus korter worden. Of een lens beter is dan een andere, hangt van meer punten af dan enkel welke f-waardes hij kan bereiken.
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:33 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.
Klopt het een beetje?
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur isquote:Op zaterdag 5 september 2009 19:38 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).
Maar zoals al eerder aangegeven, hoe groter de aperture hoe kleiner het scherptediepteveld. Op 2,8 levert dat over het algemeen niet veel problemen op. Als je echter naar 1,8 of 1,4 gaat, kan je het probleem krijgen dat ogen wel scherp zijn, maar oren niet.
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:48 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur is
Enige zoom is wel prettig> Bedankt, ik ga eens verder kijkenquote:Op zondag 6 september 2009 12:43 schreef squad23 het volgende:
[..]
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/
Diafragma f/1.8
Prijs: nog geen 100 euro!
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?quote:Op zondag 20 september 2009 20:58 schreef justmattie het volgende:
Wat voor 2e hands statief is een beetje geschikt voor een D40?
Misschien snap ik je vraag niet, maar:quote:Op zondag 20 september 2009 21:46 schreef Xcalibur het volgende:
Is dit een fotografische vraag? Meer een praktisch puntje eigenlijk
Ik ben op vakantie geweest en heb zo'n 400 foto's gemaakt. Een aanzienlijk deel daarvan staat op zijn kant (portrait). Ik heb Windows XP, en die laat de foto's dus op zijn kant zien. Wil ik niet, ik wil ze gewoon rechtop zien. Dus ik open de foto's in Photoshop, staan ze rechtop. Photoshop is slimmer dan Windows XP, maar nu kan ik ze dus niet rechtop zetten, want dat staan ze al.
Hoe los ik dit op?
Bij voorkeur doe ik niks aan de foto's en laat Windows ze gewoon rechtop zien
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?quote:Op zondag 20 september 2009 21:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef justmattie het volgende:
[..]
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?
In verkenner?quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef H-blast het volgende:
[..]
Misschien snap ik je vraag niet, maar:
1. selecteer foto's
2. rechtermuisknop op de geselecteerde foto's
3. linksom/rechtsom draaien?
4. klaar
Works for me
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebbenquote:Op zondag 20 september 2009 22:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=744
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!quote:Op zondag 20 september 2009 23:25 schreef justmattie het volgende:
[..]
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebben
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?quote:Op zondag 20 september 2009 23:33 schreef H-blast het volgende:
[..]
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!
Nu heb ik een Manfrotto, die denk tot de 190cm gaat (dus 200cm met kamera erbij) en dat is handig hoor. Precies goede sta hoogte.
Alleen hij is wel wat zwaarder... hehe
Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven.quote:Op zondag 20 september 2009 23:41 schreef justmattie het volgende:
[..]
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?
Als je daarbij bedenkt dat een statief als je er niet teveel mee gooit met gemak een decennium of drie meegaat is het eigenlijk nog goedkoop ook. Met de aanschaf van een stevige Manfrotto ben je in één keer klaar, je weet immers nooit wat je volgende tele wordt laat staan wat ie weegtquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef H-blast het volgende:
.....Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit....
Ik ben beginnend, dus begin ook liever eerst met wat goedkoper spul. Stel dat ik het niks vindt zit je met een statief van 150 euro. Die raak je wel weer kwijt maar toch....Thnx voor de tips over Velbon. Zal eens wat rond kijken op marktplaatsquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef H-blast het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven.
Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit.
Kijk ik op marktplaats gaan de meeste manfrotto combi nog voor 100 euro weg.
Ik zal mijn verhaal even toelichten. Ik had eerst een Velbon, maar die icm met mijn olympus een sigma tele werd in de kop veel te zwaar. Daarnaast was de kop van de Velbon plastic. De Velbon was rond de 50 euro. Ik heb mijzelf voor de keuze gesteld: óf ik ga een goed statief kopen waar ik nog minimaal 10 jaar plezier van heb, of ik blijf aanmodderen. Toen de keuze gemaakt voor de manfrotto.
Je kan eens naar deze kijken: http://link.marktplaats.nl/280967528
Kost nieuw 95, maar 2de hands moet 50 denk ik wel lukken.
Is een Velbon Sherpa, die zijn opzich wel goed. Beetje semi kwaliteit
Denk dat je beter hier kan zijn:quote:Op maandag 21 september 2009 12:15 schreef FP128 het volgende:
Vraag: Als je een foto scherper en lichter wilt maken. Wat is de makkelijkste en beste manier om dit te doen in Photoshop? Graag jip en janneke taal.
lichter door gebruik te maken van de histogrammen en levels in Photoshopquote:Op maandag 21 september 2009 12:15 schreef FP128 het volgende:
Vraag: Als je een foto scherper en lichter wilt maken. Wat is de makkelijkste en beste manier om dit te doen in Photoshop? Graag jip en janneke taal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |