abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 9 december 2008 @ 20:49:47 #1
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63888714
Iets over kleuren op de monitor, stops en mm. en eventueel andere vragen.
Vraag gerust.
De antwoorden volgen met wat geluk
[..]

De linkjes naar de vorige uitgaven ....

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

========================================================================

De laatste vraag en een reactie daarop:
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.

Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.

Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 20:31 schreef Pizzahut het volgende:
Zo'n beetje elk model is wel een leuk instap model. Dan heb ik het wel over de semi-professionele als een canon 400/450D of een Alpha 300/350 welke tegenwoordig minder dan 500 euro te koop zijn. Zolang je niet aan de Mark III of een Alpha 700/900 gaat zit je wel goed.

Ikzelf heb een A300 en bevalt prima, is tevens ook mijn eerste dSLR.
Een 400D of een 450D fungeert net zo goed.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 9 december 2008 @ 21:38:01 #2
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_63889957
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.

Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.

Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
tvp
  woensdag 10 december 2008 @ 11:26:07 #3
81996 Bond
License to kill
pi_63900910
Feelsgoodman, heb je jezelf al afgevraagd of je een dSLR wil (spiegelreflex) of een high end compact camera. Als jij namelijk voornamelijk random shots wil gaan maken zit je wellicht helemaal niet te wachten op de functie dat je lenzen kan verwisselen, je wilt een lens die alles in 1 kan?

Ik zou iig als ik jouw was niet alleen naar de spigel reflexen kijken, er zijn compact camera's met grotere chips welke wellicht ook aan je eisen voldoen.

Instap dslr zijn:
- Nikon D40 incl 18-55mm:277 euro
- Canon 1000D incl 18-55mm: 377 euro
- Sony A300 (geen idee of dat een oude is): 394 euro
Er zijn nog veel meer merken zoals o.a. olympus, samsung.

Als je nog geen lenzen hebt kan je naar ieder merk kijken.

Van de high end compact camera's zijn er helemaal vreselijk veel.

Maar een hoger geplaatste compact camera kan veel meer in 1 (macro, groothoek tot tele), bij een dSLR koop je dat eigenlijk allemaal los.

Tip die hier wel vaak lang komt: loop de mediamarkt in en ga alle camera's even vast houden.

Ik ben geen expert. tevens tvp
Geen commentaar
pi_63901512
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)

Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout? )

Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
pi_63901533
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelen Maar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Saartje
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 10 december 2008 @ 11:56:08 #6
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_63901619
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelen Maar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
k zou beginnen met het aansluiten op stroom

voor de opstelling kun je t beste beginnen met 1 lamp van achter en twee van voren, en dan even stoeien hoe het model/de pop/het product hetmooist belicht word
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_63901626
quote:
Op maandag 8 december 2008 17:07 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Voor het UV-filter zou ik me niet al te druk maken, neem gewoon de goedkoopste. Bij pola-filters weet ik het niet, eerlijk gezegd. Je kunt flink besparen door een goedkope te kiezen, maar aan een pola valt meer fout te doen dan aan een UV-filter. Ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om een goedkope pola-filter op mijn lens te schroeven, misschien maakt het wel heel weinig uit. Let in ieder geval op dat je een circular pola neemt, en geen linear.
Ok dankje! Ga er rekening mee houden .
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_63901665
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:56 schreef Ynske het volgende:

[..]

k zou beginnen met het aansluiten op stroom

voor de opstelling kun je t beste beginnen met 1 lamp van achter en twee van voren, en dan even stoeien hoe het model/de pop/het product hetmooist belicht word
De stekker in het stopcontact had ik al gevonden maar dan? moet ik dat ook nog aansluiten op m`n camera zodat er geflitst wordt, of is het al voldoende als er gewoon belicht wordt? Het doel is productfotografie maar ik wil ook wel oefenen met portretjes
Saartje
pi_63901934
Aargh! Het is al ZO vaak voorbij gekomen, maar ik krijg het niet goed gevonden. Wat is de goedkoopste manier om een fish eye op een canon EF(s) mount te krijgen? Namen als peleng en k mounts....ik snap er geen moer meer van. Alvast bedankt

(en tevens teeveepee)
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  woensdag 10 december 2008 @ 12:42:59 #10
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_63902706
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Hier vind je wat uitleg

http://www.studiolighting(...)phy-video-tutorials/

De video's zijn erg duidelijk als je om de reclame van de merken heenkijkt.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_63903865
Geweldig pea! Dank je wel
Saartje
pi_63912853
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)

Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout? )

Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Als je oude lenzen wilt monteren moet je ook oppassen met de Nikon camera's. De modellen daarvan die met oude modellen ook licht meten zijn nog altijd niet goed geschikt voor M42 (schroefdraad) lenzen. Tenminste zonder beduidend meer geld voor een adapter uit te geven dan bij andere merken.
Vanwege je wens om oude lenzen te gebruiken zou ik idd eerst bij Pentax gaan kijken. Ik heb nu m'n 2e Pentax (eerst de istDs, nu de K20D) en gebruik vooral oude lenzen. Werkt perfect, de shake reduction werkt er prima mee. Ik gebruik m'n statief alleen nog maar als de lens te zwaar is om lange tijd mee uit de hand te werken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 december 2008 @ 20:18:01 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63914491
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:09 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Aargh! Het is al ZO vaak voorbij gekomen, maar ik krijg het niet goed gevonden. Wat is de goedkoopste manier om een fish eye op een canon EF(s) mount te krijgen? Namen als peleng en k mounts....ik snap er geen moer meer van. Alvast bedankt

(en tevens teeveepee)
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten. Optisch zelfs best wel een hele goeie fisheye, alleen met een maffe blankmetalen ring in zijn ingewanden die soms voor ongewenste reflecties zorgt.

Die voorbinddingen die je op ebay ziet staan laat je beter op ebay staan. Optisch zijn ze van de ziekenfondsklasse en daarbij verkrukken ze door hun gewicht je AFmotortje dat ineens een pond glas extra te verslepen krijgt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 10 december 2008 @ 21:15:08 #14
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_63916329
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:

De sony a300 komt uit maart dit jaar en de 350 uit april dit jaar (logische volgorde, ik weet het...).
De sony was vroeger van minolta en heeft dezelfde bajonet als de minolta, gezien de image stabalizer in de body zit is het mogelijk de oude analoge minolta lenzen te mounten op de alpha.

Hoe dit bij de canon, nikon of pentax zit geen idee
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
pi_63918396
Pentax slikt alles wat K-mount is (en dat is heel veel) plus met een simpele adapter alle M42 (p-draad) lenzen. Al deze lenzen hebben stabilisatie. De KA-bajonet lenzen hebben ook belichtingsautomatiek.
  donderdag 11 december 2008 @ 01:08:58 #16
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_63923365
quote:
Op woensdag 10 december 2008 20:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten.
Vergeet de Zenitar 16mm niet...
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 december 2008 @ 01:11:58 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_63923397
quote:
Op donderdag 11 december 2008 01:08 schreef kvdv het volgende:

[..]

Vergeet de Zenitar 16mm niet...
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 11 december 2008 @ 01:14:34 #18
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_63923418
quote:
Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Ok dat wist ik niet...
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_63930071
Bedankt ultra en vio, daar heb ik wat aan!

Is het trouwens een domme zet om tweedehands een camera te kopen? Of is dit prima te doen. (mits je het bij een dealer doet?)
pi_63932033
quote:
Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ontzettend bedankt!
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  zaterdag 13 december 2008 @ 00:20:41 #21
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_63977116
Nou ik ben voor de Pentax K-M gegaan, zat in eerst instantie aan de K200d en de K-M te denken, en eventueel de D80. Helaas was de D80 net iets te duur. Toen kwam ik vandaag toevallig via via op een site waar ze vandaag de K-M met 18-55 kitlens verkocht voor 349 euro incl.

Heb hem nog wel even in de winkel getest, erg lekkere camera, ook de bouw kwaliteit is erg te vergelijken met de K200d, alleen natuurlijk geen rain coating, en geen LCD schermpje bovenop. (geen LCD schermpje vind ik opzich erg jammer, maar voor dat geld neem ik de nadelen met liefde)
  zaterdag 13 december 2008 @ 15:30:06 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_63986276
Ibood zeker? Nette prijs, dat wel
pi_63992205
Een fotografische vraag niet echt. Een fotogrammetrische vraag, als dat ook mag.

Mijn ouwe trouwe S3 IS heeft bij het fotograferen van heldere lichtbronnen weleens wat last van interne reflecties. Bijna niet tegen te gaan, en het stoort me ook niet op zich. Maar nou maakte ik vandaag in een werkplaats deze foto:

Duidelijk zien we de drie spiegelbeelden van de frontseinen van deze trein. Wanneer we een lijn trekken tussen elk frontsein en zijn eigen spiegelbeeld, dan zien we keurig dat die drie {blauwe} lijnen elkaar in hetzelfde punt snijden. Dat punt ligt op de focus-hartlijn van de lens (of hoe noem je dat?).
Als we nu "het midden van de foto" bepalen door twee (gele) diagonalen vanuit de hoeken te trekken, dan zien we dat dat ergens anders is

Nu is de vraag: Hoe komt dit? Zit de lens scheef? Is de sensor gewoon niet precies midden achter de hartlijn van de lens geplaatst?

Ik zie het niet als een probleem, ik denk ook niet dat mijn camera gerepareerd moet worden of zo, maar ik constateer wel een imperfectie. Any thoughts?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  FOK!fotograaf zaterdag 13 december 2008 @ 20:45:29 #24
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_63992723
Ja, je hebt de foto ook niet perfect in het midden genomen, maar een fractie uit het midden:

als ik de twee koplampen als basis neem, en daar een lijn precies in het midden trek, zie je een klein verschil tussen het midden van de foto, en het midden van de trein. Ook oomdat de balk in het plafond niet helemaal recht loopt. Het lenzen stelsel versterkt het effect.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_63993019
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 20:45 schreef Marc H het volgende:
Ja, je hebt de foto ook niet perfect in het midden genomen, maar een fractie uit het midden:
Dat zal best, maar dat maakt op zich niet uit natuurlijk.

Ik bedoel, de reflecties en de puntbronnen zelf zullen wat verder van elkaar komen te liggen, maar hun verbindingslijnen zullen nog steeds in de hartlijn van de lens snijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')