quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:31 schreef Pizzahut het volgende:
Zo'n beetje elk model is wel een leuk instap model. Dan heb ik het wel over de semi-professionele als een canon 400/450D of een Alpha 300/350 welke tegenwoordig minder dan 500 euro te koop zijn. Zolang je niet aan de Mark III of een Alpha 700/900 gaat zit je wel goed.
Ikzelf heb een A300 en bevalt prima, is tevens ook mijn eerste dSLR.
Een 400D of een 450D fungeert net zo goed.
tvpquote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
k zou beginnen met het aansluiten op stroomquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Ok dankje! Ga er rekening mee houdenquote:Op maandag 8 december 2008 17:07 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voor het UV-filter zou ik me niet al te druk maken, neem gewoon de goedkoopste. Bij pola-filters weet ik het niet, eerlijk gezegd. Je kunt flink besparen door een goedkope te kiezen, maar aan een pola valt meer fout te doen dan aan een UV-filter. Ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om een goedkope pola-filter op mijn lens te schroeven, misschien maakt het wel heel weinig uit. Let in ieder geval op dat je een circular pola neemt, en geen linear.
De stekker in het stopcontact had ik al gevondenquote:Op woensdag 10 december 2008 11:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
k zou beginnen met het aansluiten op stroom
voor de opstelling kun je t beste beginnen met 1 lamp van achter en twee van voren, en dan even stoeien hoe het model/de pop/het product hetmooist belicht word
Hier vind je wat uitlegquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Als je oude lenzen wilt monteren moet je ook oppassen met de Nikon camera's. De modellen daarvan die met oude modellen ook licht meten zijn nog altijd niet goed geschikt voor M42 (schroefdraad) lenzen. Tenminste zonder beduidend meer geld voor een adapter uit te geven dan bij andere merken.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten. Optisch zelfs best wel een hele goeie fisheye, alleen met een maffe blankmetalen ring in zijn ingewanden die soms voor ongewenste reflecties zorgt.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:09 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Aargh! Het is al ZO vaak voorbij gekomen, maar ik krijg het niet goed gevonden. Wat is de goedkoopste manier om een fish eye op een canon EF(s) mount te krijgen? Namen als peleng en k mounts....ik snap er geen moer meer van. Alvast bedankt
(en tevens teeveepee)
De sony a300 komt uit maart dit jaar en de 350 uit april dit jaar (logische volgorde, ik weet het...).quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Vergeet de Zenitar 16mm niet...quote:Op woensdag 10 december 2008 20:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten.
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Pelengquote:
Ok dat wist ik niet...quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Ontzettend bedankt!quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Dat zal best, maar dat maakt op zich niet uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 december 2008 20:45 schreef Marc H het volgende:
Ja, je hebt de foto ook niet perfect in het midden genomen, maar een fractie uit het midden:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |