quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:31 schreef Pizzahut het volgende:
Zo'n beetje elk model is wel een leuk instap model. Dan heb ik het wel over de semi-professionele als een canon 400/450D of een Alpha 300/350 welke tegenwoordig minder dan 500 euro te koop zijn. Zolang je niet aan de Mark III of een Alpha 700/900 gaat zit je wel goed.
Ikzelf heb een A300 en bevalt prima, is tevens ook mijn eerste dSLR.
Een 400D of een 450D fungeert net zo goed.
tvpquote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
k zou beginnen met het aansluiten op stroomquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Ok dankje! Ga er rekening mee houdenquote:Op maandag 8 december 2008 17:07 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voor het UV-filter zou ik me niet al te druk maken, neem gewoon de goedkoopste. Bij pola-filters weet ik het niet, eerlijk gezegd. Je kunt flink besparen door een goedkope te kiezen, maar aan een pola valt meer fout te doen dan aan een UV-filter. Ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om een goedkope pola-filter op mijn lens te schroeven, misschien maakt het wel heel weinig uit. Let in ieder geval op dat je een circular pola neemt, en geen linear.
De stekker in het stopcontact had ik al gevondenquote:Op woensdag 10 december 2008 11:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
k zou beginnen met het aansluiten op stroom
voor de opstelling kun je t beste beginnen met 1 lamp van achter en twee van voren, en dan even stoeien hoe het model/de pop/het product hetmooist belicht word
Hier vind je wat uitlegquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Als je oude lenzen wilt monteren moet je ook oppassen met de Nikon camera's. De modellen daarvan die met oude modellen ook licht meten zijn nog altijd niet goed geschikt voor M42 (schroefdraad) lenzen. Tenminste zonder beduidend meer geld voor een adapter uit te geven dan bij andere merken.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten. Optisch zelfs best wel een hele goeie fisheye, alleen met een maffe blankmetalen ring in zijn ingewanden die soms voor ongewenste reflecties zorgt.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:09 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Aargh! Het is al ZO vaak voorbij gekomen, maar ik krijg het niet goed gevonden. Wat is de goedkoopste manier om een fish eye op een canon EF(s) mount te krijgen? Namen als peleng en k mounts....ik snap er geen moer meer van. Alvast bedankt
(en tevens teeveepee)
De sony a300 komt uit maart dit jaar en de 350 uit april dit jaar (logische volgorde, ik weet het...).quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Vergeet de Zenitar 16mm niet...quote:Op woensdag 10 december 2008 20:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten.
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Pelengquote:
Ok dat wist ik niet...quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Ontzettend bedankt!quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Dat zal best, maar dat maakt op zich niet uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 december 2008 20:45 schreef Marc H het volgende:
Ja, je hebt de foto ook niet perfect in het midden genomen, maar een fractie uit het midden:
In de kleinbeelddagen gebruikte ik als stelregel dat een lens op tien keer zijn brandpunt ongeveer een A4'tje weergeeft. Voor een APS-digiflex is dat dus zoiets als op vijftien keer het brandpunt.quote:Op zondag 21 december 2008 13:11 schreef Pizzahut het volgende:
Even een vraagje over de MM van een lens.
Hoeveel MM kan hoeveel meter overbruggen? Dus hoeveel meter is een 300mm vastbrandpunt lens bijv.
Beetje lastig uit te leggen maar hopelijk begrijpen jullie het.
Ik heb al wireless triggers (idd die DX dingen) maar mijn EOSje heeft geen AF assist bijv. wat ook wel eens handig zou kunnen zijn in lowlight. Die Canon flitsers hebben van die rode leds.quote:Op maandag 22 december 2008 00:42 schreef zquing het volgende:
2ehandse metz45 met een wireless trigger van DealExtreme? Kost je mischien 60eu, maar veel meer heb je dan ook niet meer nodig
Ik heb zelf een.. Sunpak flitser voor m'n Nikon D80. Op 100 iso iets van 30 meter. Simpel ding, maar doet wat 'ie moet doen. Meestal is 'ie wel sync met de foto, heel af en toe dat 'ie mist.quote:Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...
Iemand tips? Ervaringen met 3rd party flitsers?
Als het om een reportageflitsert gaat zou ik de goedkoopste alternatieven niet gebruiken, daar gaat erg veel energie in en er komt simpelweg te weinig licht uit (Sunpak P40X* of die goeiekope ebaydingen). Beter ga je één league hoger en dan kom je bij Metz en Sigma uit.quote:Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...
Iemand tips? Ervaringen met 3rd party flitsers?
Photoshop of dergelijke programma's zijn hier geschikt voor. Ik neem tenminste aan dat je digitaal fotografeert?quote:Op maandag 22 december 2008 18:34 schreef Tallz het volgende:
Ik heb 2 vragen maar ik ben niet helemaal zeker of het mogelijk is. Ik heb namelijk al aardig wat gegoogled maar kom er niet echt achter.
1. Hoe kan ik foto's maken met meer contrast maar zonder iets extra's te kopen of te bewerken naderhand. Dus zijn er bepaalde technieken om meer contrast te krijgen als ik gewoon een foto op straat oid maak. (dus geen belichtings mogelijkheden etc.). Ik weet dat je met een polarisatorfilter al een aardig eind komt maar daar heb ik nu even geen geld voor.
2. Eigenlijk een soort gelijke vraag. Ik zie soms mooie urban fotografie met weinig kleur in de foto. Een beetje rauw ziet het eruit. Een ander voorbeeld is bv de jaren 70 fotografie die altijd een beetje bleek/geel is (niet door de ouderdom, maar een bepaalde stijl) Is dit altijd bewerkt of kun je dit met je digitale camera beinvloeden? Ik kan even geen voorbeeld vinden maar ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen.
Misschien is het allemaal wel niet echt mogelijk, maar ik heb geen idee als beginnend fotograaf.
Mijn fout. Afhankelijk van je camera zitten er misschien wel wat opties op als "sepia" of "Vivid color" of andere effecten om dergelijke dingen te doen. Wat voor camera heb je? En waarom wil je niet aan nabewerking doen? Het is zonde als je een foto in bijvoorbeeld sepia schiet en er vervolgens achter komt dat hij er beter zag in vol kleur.quote:
Probeer eens om in je camera zelf het contrast omhoog te gooien, met de meeste gaat dat wel.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
bij winkels als www.fotokonijnenberg.nl en www.kamera-express.nl zijn lensdoppen los te bestellen.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:21 schreef Philip10 het volgende:
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, maar ik ga er van uit dat een expert het beste antwoord op mijn vraag kan geven.
Ik heb sinds kort de Casio Exilim EX-F1, en nu ging mijn vader gister naar de stad om een geheugenkaartje te kopen. Hij nam de camera mee om te kijken of alles paste, maar hij is hierbij het afdekkingskapje van de lens verloren. Ik vroeg me af of je ergens nieuwe kapjes en andere onderdelen kan bestellen? Moet ik dat via Casio doen?
Bij voorbaat dank
quote:Op maandag 22 december 2008 20:02 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.
Voor het geval je besluit om toch te gaan bewerken: je hebt software hierbij bijgeleverd gekregen.
Ik heb dezelfde camera, vandaar.
quote:Image parameter adjustments
Sharpness: 0 to 7
Contrast: -4 to +4
Saturation: -4 to +4
Color tone: -4 to +4
Dat is imo de verkeerde insteek.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is imo de verkeerde insteek.
Natuurlijk, de basis moet goed zijn. Dat ben ik volledig met je eens.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.
Een ander punt is het als je een zwart-wit bewerking wilt doen. Dan is de interne camerasoftware idd vaak te vlak. Dat kun je weer beter achteraf doen. Wat niet wegneemt dat scherpte en kadering liefst oorspronkelijk al goed zijn.
Beter is het om dat gewoon naar eigen wens achteraf toe te passen, in plaats van het de camera te laten doen. Dan heb je zoals ik eerder zei, alles zelf in de hand.quote:Kleurtint en verzadiging worden ingesteld op diepblauwe en heldergroene kleuren om de lucht en landschappen optimaal weer te geven. De scherpte is één stap hoger dan in de Standaard instelling voor scherpere randen en contouren. Deze instelling wordt automatisch toegepast in de Landschap modus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |