quote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:31 schreef Pizzahut het volgende:
Zo'n beetje elk model is wel een leuk instap model. Dan heb ik het wel over de semi-professionele als een canon 400/450D of een Alpha 300/350 welke tegenwoordig minder dan 500 euro te koop zijn. Zolang je niet aan de Mark III of een Alpha 700/900 gaat zit je wel goed.
Ikzelf heb een A300 en bevalt prima, is tevens ook mijn eerste dSLR.
Een 400D of een 450D fungeert net zo goed.
tvpquote:Op dinsdag 9 december 2008 18:20 schreef feelsgoodman het volgende:
Hoi vriendjes en vriendinnetjes. Ik zit er aan te denken om ook een camera te kopen, deze ga ik vooral gebruiken voor familie foto's, schoenkiekjes, en andere random shots.
Zou iemand mij misschien een beetje een leuk instap model kunnen aanraden, of in iedergeval een beetje kunnen uitleggen waar ik op moet letten? Ik wil niet meteen een killer-camera die superduper is, maar gewoon een leuk cameratje waar je wel mooie shots mee kan maken, en waar je dus ook alles aan kan configureren.
Mijn budget is trouwens zo'n 500 euro, het liefst zelfs nog wat minder.
k zou beginnen met het aansluiten op stroomquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Ok dankje! Ga er rekening mee houdenquote:Op maandag 8 december 2008 17:07 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voor het UV-filter zou ik me niet al te druk maken, neem gewoon de goedkoopste. Bij pola-filters weet ik het niet, eerlijk gezegd. Je kunt flink besparen door een goedkope te kiezen, maar aan een pola valt meer fout te doen dan aan een UV-filter. Ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om een goedkope pola-filter op mijn lens te schroeven, misschien maakt het wel heel weinig uit. Let in ieder geval op dat je een circular pola neemt, en geen linear.
De stekker in het stopcontact had ik al gevondenquote:Op woensdag 10 december 2008 11:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
k zou beginnen met het aansluiten op stroom
voor de opstelling kun je t beste beginnen met 1 lamp van achter en twee van voren, en dan even stoeien hoe het model/de pop/het product hetmooist belicht word
Hier vind je wat uitlegquote:Op woensdag 10 december 2008 11:52 schreef Maneki.Neko het volgende:
Iemand heeft een Bowens flitsset bij me neergezet en me verteld daar fijn mee te gaan spelenMaar nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand er verstand van? Het gaat om de Esprit Gemini GM500
Als je oude lenzen wilt monteren moet je ook oppassen met de Nikon camera's. De modellen daarvan die met oude modellen ook licht meten zijn nog altijd niet goed geschikt voor M42 (schroefdraad) lenzen. Tenminste zonder beduidend meer geld voor een adapter uit te geven dan bij andere merken.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten. Optisch zelfs best wel een hele goeie fisheye, alleen met een maffe blankmetalen ring in zijn ingewanden die soms voor ongewenste reflecties zorgt.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:09 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Aargh! Het is al ZO vaak voorbij gekomen, maar ik krijg het niet goed gevonden. Wat is de goedkoopste manier om een fish eye op een canon EF(s) mount te krijgen? Namen als peleng en k mounts....ik snap er geen moer meer van. Alvast bedankt
(en tevens teeveepee)
De sony a300 komt uit maart dit jaar en de 350 uit april dit jaar (logische volgorde, ik weet het...).quote:Op woensdag 10 december 2008 11:51 schreef feelsgoodman het volgende:
Nee, ik wil gewoon een SLR camera, en dan ook eentje die oudere lensen kan mounten. (dus geen d40/d60)
Ik zat zelf aan de D80 te denken maar die valt eigenlijk boven mijn budget. Nu zit ik aan de Pentax K-M of k200d te denken. Lijken mij beide goeie instap modelletjes, en erg veel opties vergeleken met de competitie. (vooral als je naar de prijs - optie verhouding kijkt, of zie ik dat fout?)
Sowieso lijkt shake reduction me wel lekker, en beide Pentax cameras hebben dat in de cameras ingebouwd, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als ik een wat goedkopere lens mount zonder shake reduction/vibration controle (whatever it's called).
Vergeet de Zenitar 16mm niet...quote:Op woensdag 10 december 2008 20:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor Canon is die Peleng de goedkoopste manier om een aanvaardbare fisheye te kunnen inzetten.
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Pelengquote:
Ok dat wist ik niet...quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Ontzettend bedankt!quote:Op donderdag 11 december 2008 01:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die vergeet ik ook niet, alleen is die alleen als fisheye bruikbaar op een fullframe of kleinbeeldreflex. Op een APS-sized sensor blijft er een stevige groothoek over, als je tenminste die bolvorm er een beetje behoorlijk uit weet te filteren. Hondertachtig graden voor weinig doe je met een APS-size alleen met de Peleng
Dat zal best, maar dat maakt op zich niet uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 december 2008 20:45 schreef Marc H het volgende:
Ja, je hebt de foto ook niet perfect in het midden genomen, maar een fractie uit het midden:
In de kleinbeelddagen gebruikte ik als stelregel dat een lens op tien keer zijn brandpunt ongeveer een A4'tje weergeeft. Voor een APS-digiflex is dat dus zoiets als op vijftien keer het brandpunt.quote:Op zondag 21 december 2008 13:11 schreef Pizzahut het volgende:
Even een vraagje over de MM van een lens.
Hoeveel MM kan hoeveel meter overbruggen? Dus hoeveel meter is een 300mm vastbrandpunt lens bijv.
Beetje lastig uit te leggen maar hopelijk begrijpen jullie het.
Ik heb al wireless triggers (idd die DX dingen) maar mijn EOSje heeft geen AF assist bijv. wat ook wel eens handig zou kunnen zijn in lowlight. Die Canon flitsers hebben van die rode leds.quote:Op maandag 22 december 2008 00:42 schreef zquing het volgende:
2ehandse metz45 met een wireless trigger van DealExtreme? Kost je mischien 60eu, maar veel meer heb je dan ook niet meer nodig
Ik heb zelf een.. Sunpak flitser voor m'n Nikon D80. Op 100 iso iets van 30 meter. Simpel ding, maar doet wat 'ie moet doen. Meestal is 'ie wel sync met de foto, heel af en toe dat 'ie mist.quote:Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...
Iemand tips? Ervaringen met 3rd party flitsers?
Als het om een reportageflitsert gaat zou ik de goedkoopste alternatieven niet gebruiken, daar gaat erg veel energie in en er komt simpelweg te weinig licht uit (Sunpak P40X* of die goeiekope ebaydingen). Beter ga je één league hoger en dan kom je bij Metz en Sigma uit.quote:Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...
Iemand tips? Ervaringen met 3rd party flitsers?
Photoshop of dergelijke programma's zijn hier geschikt voor. Ik neem tenminste aan dat je digitaal fotografeert?quote:Op maandag 22 december 2008 18:34 schreef Tallz het volgende:
Ik heb 2 vragen maar ik ben niet helemaal zeker of het mogelijk is. Ik heb namelijk al aardig wat gegoogled maar kom er niet echt achter.
1. Hoe kan ik foto's maken met meer contrast maar zonder iets extra's te kopen of te bewerken naderhand. Dus zijn er bepaalde technieken om meer contrast te krijgen als ik gewoon een foto op straat oid maak. (dus geen belichtings mogelijkheden etc.). Ik weet dat je met een polarisatorfilter al een aardig eind komt maar daar heb ik nu even geen geld voor.
2. Eigenlijk een soort gelijke vraag. Ik zie soms mooie urban fotografie met weinig kleur in de foto. Een beetje rauw ziet het eruit. Een ander voorbeeld is bv de jaren 70 fotografie die altijd een beetje bleek/geel is (niet door de ouderdom, maar een bepaalde stijl) Is dit altijd bewerkt of kun je dit met je digitale camera beinvloeden? Ik kan even geen voorbeeld vinden maar ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen.
Misschien is het allemaal wel niet echt mogelijk, maar ik heb geen idee als beginnend fotograaf.
Mijn fout. Afhankelijk van je camera zitten er misschien wel wat opties op als "sepia" of "Vivid color" of andere effecten om dergelijke dingen te doen. Wat voor camera heb je? En waarom wil je niet aan nabewerking doen? Het is zonde als je een foto in bijvoorbeeld sepia schiet en er vervolgens achter komt dat hij er beter zag in vol kleur.quote:
Probeer eens om in je camera zelf het contrast omhoog te gooien, met de meeste gaat dat wel.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
bij winkels als www.fotokonijnenberg.nl en www.kamera-express.nl zijn lensdoppen los te bestellen.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:21 schreef Philip10 het volgende:
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, maar ik ga er van uit dat een expert het beste antwoord op mijn vraag kan geven.
Ik heb sinds kort de Casio Exilim EX-F1, en nu ging mijn vader gister naar de stad om een geheugenkaartje te kopen. Hij nam de camera mee om te kijken of alles paste, maar hij is hierbij het afdekkingskapje van de lens verloren. Ik vroeg me af of je ergens nieuwe kapjes en andere onderdelen kan bestellen? Moet ik dat via Casio doen?
Bij voorbaat dank
quote:Op maandag 22 december 2008 20:02 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.
Voor het geval je besluit om toch te gaan bewerken: je hebt software hierbij bijgeleverd gekregen.
Ik heb dezelfde camera, vandaar.
quote:Image parameter adjustments
Sharpness: 0 to 7
Contrast: -4 to +4
Saturation: -4 to +4
Color tone: -4 to +4
Dat is imo de verkeerde insteek.quote:Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is imo de verkeerde insteek.
Natuurlijk, de basis moet goed zijn. Dat ben ik volledig met je eens.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.
Een ander punt is het als je een zwart-wit bewerking wilt doen. Dan is de interne camerasoftware idd vaak te vlak. Dat kun je weer beter achteraf doen. Wat niet wegneemt dat scherpte en kadering liefst oorspronkelijk al goed zijn.
Beter is het om dat gewoon naar eigen wens achteraf toe te passen, in plaats van het de camera te laten doen. Dan heb je zoals ik eerder zei, alles zelf in de hand.quote:Kleurtint en verzadiging worden ingesteld op diepblauwe en heldergroene kleuren om de lucht en landschappen optimaal weer te geven. De scherpte is één stap hoger dan in de Standaard instelling voor scherpere randen en contouren. Deze instelling wordt automatisch toegepast in de Landschap modus.
Das een standaard probleem met Nikon RAW files.quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:25 schreef RonaldV het volgende:
Niet echt een foto probleem, maar meer een Photoshop probleem:
Dit weekeinde heb ik een aantal fotos geschoten met mijn D80, met de instellling op Beeld optimaliseren voor Zwart wit. IN ACDSee komen de fotos er ook keurig zwartwit uit, maar als ik ze vervolgens wil bewerken in Photoshop (CS2) dan blijken ze gewoon in kleur te zijn. Ik heb duidelijk het verrkeerde knopje gebruikt op de camera (het was ook een experiment), maar als ik nu in Photoshop probeer om te zetten naar zwartwit krijg ik niet half zo goed resultaat als in ACDSee vertoond wordt. Wie kan me helpen om het in Photoshop weer netjes zwartwit te krijgen zoals de fotos bedoeld waren?
Das niet alleen met Nikon-files hoor. Ook Canon-files hebben dat probleem. Is gewoon een eigenaardigheid van Adobe-software.quote:Op dinsdag 30 december 2008 07:56 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Das een standaard probleem met Nikon RAW files.
Iets waar ik ook regelmatig op loop te schelden.
Ik schiet altijd zw/w. Maar de zw/w-conversie van Nikon wordt niet gelezen door Adobe programma's. Waardoor ie dus inderdaad naar kleur terug schiet. (Let maar eens op trouwens, ik heb het ook met kleuren foto's. Dat Adobe programma's automatisch de kleurbalans iets aanpassen).
Nikonprogrammatuur houdt het allemaal wel mooi zw/w trouwens.
Stomme adobe!quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:02 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Das niet alleen met Nikon-files hoor. Ook Canon-files hebben dat probleem. Is gewoon een eigenaardigheid van Adobe-software.
quote:
Een aantal camera's (en ik weet niet of de D70 dat ook heeft) hebben de mogelijkheid om zwartwit-foto's te schieten. Dat is zo'n keuzemogelijkheid, net als op de digicompactjes. Als je dan JPEG schiet, krijg je gelijk zwartwit-foto's. Als je RAW schiet, toont-ie de foto op het schermpje zwartwit maar omdat het RAW is blijft hij gewoon in kleur.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:28 schreef pea4fun het volgende:
Ik snap even niet waar dit over gaat? Zwart wit schieten en dan kleur zien?
Ik schiet nooit rechtstreeks zwart wit op de camera, misschien dat ik het daardoor niet herken, maar vertel eens?
als je in raw en zw functie schiet, dan zie je in Photoshop gewoon kleur, maar als je in jpg en zwfunctie schiet, dan zijn de foto's wel zwartwitquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:28 schreef pea4fun het volgende:
Ik snap even niet waar dit over gaat? Zwart wit schieten en dan kleur zien?
Ik schiet nooit rechtstreeks zwart wit op de camera, misschien dat ik het daardoor niet herken, maar vertel eens?
Ze kunnen een boel fixen tegenwoordigquote:Op dinsdag 30 december 2008 22:42 schreef siekman het volgende:
Vandaag na een leuke wandeling met de camera ( eos 350d) thuis aangekomen was mijn
Hond gigantisch door het dolle heen dat ze met haar pootje in de band van mijn camera terecht kwam
en daardoor mijn camera op de grond liet stuiteren .
Mijn af van mijn lens is nu stuk ( tamrom 70 - 300 ) .dat is dus duidelijk .
Maar ik heb nu het vermoeden dat mijn body ook een probleem heeft
Het lijkt dat mijn foto's nu een beetje misvormd zijn en dat mijn camera wat scheef fotografeert , na een aantal keer schieten is het wel minder geworden maar het lijkt niet goed
Nu heb ik deze in een leuke aanbieding gekocht maar ben bang dat ik nu toch een nieuwe moet gaan kopen .
of zijn reparatie's aan het spiegel gedeeltje misschien de cmos ( toch ?? ) nog wel te doen ?
Ik ben er aardig ziek van , denk dat ik die hond toch maar slacht .
Draaien-aan-je-zoom-terwijl-je-de-foto-maakt ?quote:Op dinsdag 30 december 2008 15:32 schreef Werewolf het volgende:
Hoe heet het volgende effect/techniek ook alweer?
Ik weet dat er een topic over is, maar weet niet meer hoe het heet...
[ afbeelding ]
Nee, anders was die man ook uitgerekt.quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:22 schreef Bond het volgende:
[..]
Draaien-aan-je-zoom-terwijl-je-de-foto-maakt ?
Zoomburst. Prima filter voor in PS, dus ik ga er niet meer voor in het echie.quote:Op dinsdag 30 december 2008 15:32 schreef Werewolf het volgende:
Hoe heet het volgende effect/techniek ook alweer?
Ik weet dat er een topic over is, maar weet niet meer hoe het heet...
[ afbeelding ]
Ik lever de concertfoto's vaak zwartwit aan. Vind ik persoonlijk mooi. Door de preview alvast op zwartwit te zetten, krijg je een indruk van hoe het eruit gaat zien.quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:42 schreef pea4fun het volgende:
@ PdeHoog en Ynske, dank voor de uitleg, maar is er ook een reden waarom je zwartwit in raw wil schieten?
Hmm niet echt in de buurt maar ik zal hem onthouden tnxquote:Op dinsdag 30 december 2008 22:57 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ze kunnen een boel fixen tegenwoordigGeen idee waar je woont, maar ROFA in Den Haag ( http://www.rofarepair.nl/ ) staat redelijk goed aangeschreven als ik alle verhalen mag geloven.
Dat is wel de techniek die ik bedoel. Ik wil het dus niet met photoshop doen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:22 schreef Bond het volgende:
[..]
Draaien-aan-je-zoom-terwijl-je-de-foto-maakt ?
probeer het eens met terugbladeren in de postgeschiedenis van http://forum.fok.nl/user/history/1592 door die heeft dat ook gedaan, met een foto in t bos misschien vind je m dan terugquote:Op woensdag 31 december 2008 09:07 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Dat is wel de techniek die ik bedoel. Ik wil het dus niet met photoshop doen.
Weet iemand dan misschien nog het topic?
Ik weet nog dat er een foto in stond van een TV waar de TV zelf vaag was, maar de ondertiteling wel scherp was.
Bedankt, maar 50 pagina's postgeschiedenis doorzoeken en niet weten op welk trefwoord is wel een beetje naar een speld in een hooiberg zoeken.quote:Op woensdag 31 december 2008 10:33 schreef Ynske het volgende:
[..]
probeer het eens met terugbladeren in de postgeschiedenis van http://forum.fok.nl/user/history/1592 door die heeft dat ook gedaan, met een foto in t bos misschien vind je m dan terug
Alsjeblieft [lens zooming] Creatieve fotografie de foto die jij bedoelt was volgens mij van ableton, ik heb zijn postgeschiedenis doorzochtquote:Op woensdag 31 december 2008 10:51 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Bedankt, maar 50 pagina's postgeschiedenis doorzoeken en niet weten op welk trefwoord is wel een beetje naar een speld in een hooiberg zoeken.
Dat is hem!!!quote:Op woensdag 31 december 2008 14:19 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Alsjeblieft [lens zooming] Creatieve fotografie de foto die jij bedoelt was volgens mij van ableton, ik heb zijn postgeschiedenis doorzocht
welk kleurprofiel heb je in je camera en in photoshop gekozen?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..
Ik schiet altijd in Raw + Jpeg.. Mocht het een keer fout gaan..
Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook.. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?
Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands).. Graag
Een minuut?quote:Op zondag 4 januari 2009 11:59 schreef Dasser het volgende:
Wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, ik heb een vraagje over de flitser op mijn olympus e520
Als ik binnen foto's maak begint ie eerst een minuutje als een gek achter elkaar te flitsen en als hij daarmee klaar is komt de echte flits pas en maakt hij de foto.
Het maakt niet uit welk programma ik kies, zelfs al ik hem uit zet springt ie omhoog om te flitsen.
Iemand enig idee hoe ik dit uit kan zettener staat niks over in de handleiding
Die flits is nodig om te kunnen focussen, volgens mij heb je 't niet als je 'm op MF zetquote:Op zondag 4 januari 2009 11:59 schreef Dasser het volgende:
Wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, ik heb een vraagje over de flitser op mijn olympus e520
Als ik binnen foto's maak begint ie eerst een minuutje als een gek achter elkaar te flitsen en als hij daarmee klaar is komt de echte flits pas en maakt hij de foto.
Het maakt niet uit welk programma ik kies, zelfs al ik hem uit zet springt ie omhoog om te flitsen.
Iemand enig idee hoe ik dit uit kan zettener staat niks over in de handleiding
Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits. Niet heel fijn voor de medemens inderdaad. Op MF moet je inderdaad scherpstellen met die ring.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:47 schreef Dasser het volgende:
een minuut is misschien wat overdreven maar zeker wel langer dan een seconden of 10. Als hij op MF staat moet je zelf scherp stellen met die ring op de lens?
Als je er een systeemflitser op zet, gebruikt hij de rode AF-led die daar op zit om de autofocus te ondersteunen. Dat is minder hinderlijk dan die flitsen.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:48 schreef Ronalld het volgende:
Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits.
* Timmos wilt niet opdringerig zijn maar is nog altijd op zoek naar een antwoordquote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..
Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook.. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?
Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands).. Graag
afgeven aan een willekeurige basisschool als knutselmateriaalquote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Schiet je in srgb of in argb?
Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
sRGB volgens de exifquote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..
Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?quote:
Heb je een Mac of een PC?quote:
Photoshop zegt hier:quote:
Sla je afbeelding eens op en open hem in photoshop, ziet hij er dan wel goed uit? Waarschijnlijk schiet je hem in aRGB en dat kent IE niet.quote:Color Space: Uncalibrated
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)quote:Op maandag 5 januari 2009 20:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?
IE doet niet aan kleurprofielen. En als software niet 'aan kleurprofielen doet' moet je het standaard profiel, sRGB, gebruiken.
[..]
Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?
Laptopquote:Op maandag 5 januari 2009 20:50 schreef Noxa het volgende:
[..]
Heb je een Mac of een PC?
Je haalt de foto's eerst door Camera Raw? En dan in photoshop. Hoe sla je de foto's op? In welk formaat, BMP, TIFF, JPG etc?
lijkt me erg raar dat een D40 niet in het menu heeft welk profiel te kiezenquote:Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:
[..]
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
[..]
LaptopToshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.quote:Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:
[..]
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
[..]
LaptopToshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
deze had hij al eens gepost van de kleurinstellingquote:Op maandag 5 januari 2009 21:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.
Maak eens een screenshot van je instellingen in photoshop?
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:18 schreef Timmos het volgende:
Camera staat altijd op Levendig of Extra levendig
sRGB staat in de exif van mijn foto's van oud en nieuw..
Oh, niet gezien.quote:Op maandag 5 januari 2009 21:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
deze had hij al eens gepost van de kleurinstelling
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.quote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Dat ik daar niet op gekomen benquote:Op maandag 5 januari 2009 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.
Vuurwerk-knutselaars zijn er ook blij meequote:Op maandag 5 januari 2009 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.
Als je een beetje handig bent zou je 't prima zelf moeten kunnen. Zelf geen ervaring mee trouwens.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat ik daar niet op gekomen ben![]()
Voorts wil ik graag een IR-conversie voor mijn DSLR, maar waar doe je dat in Nederland?
koop een k100d, heb je geen conversie nodig, kan je zelfs handheld redelijke foto's makenquote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Voorts wil ik graag een IR-conversie voor mijn DSLR, maar waar doe je dat in Nederland?
Ik wil 't wel doen voor je, maar ik geef geen garanties enzoquote:Op maandag 5 januari 2009 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Zelf doen is voor mij geen optie. En het nu precies de K100D die hier ligt stof te happen die ik ervoor wil gebruiken
Schroef eerst gewoon een ir filter voor je lens en kijk of je daarmee leven kan. De k100d is ideaal daarvoorquote:Op maandag 5 januari 2009 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Zelf doen is voor mij geen optie. En het nu precies de K100D die hier ligt stof te happen die ik ervoor wil gebruiken
Nee bedanktquote:Op maandag 5 januari 2009 23:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik wil 't wel doen voor je, maar ik geef geen garanties enzo [ afbeelding ]
Een 77mm IR-filter is bijna net zo duur als een conversie en dan kan ik hem tenminste met alles wat ik heb gebruikenquote:Op maandag 5 januari 2009 23:13 schreef zquing het volgende:
[..]
Schroef eerst gewoon een ir filter voor je lens en kijk of je daarmee leven kan. De k100d is ideaal daarvoor
ik heb het glaasje in de US van A besteld en het door foto ROFA laten doen. Dat was voor mijn D100; mijn D200 heb ik naar de UK verscheept die het daar gedaan hebben. Blijft een dure hobby.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat heeft het netto gekost?quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:25 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ik heb het glaasje in de US van A besteld en het door foto ROFA laten doen. Dat was voor mijn D100; mijn D200 heb ik naar de UK verscheept die het daar gedaan hebben. Blijft een dure hobby.
glaasje USA: ong 120 euro incl import kosten (dollar was gelijk aan euro toen) inbouwen: 160 euro kosten aan ROFA exclusief verzend (ben zelf 2 keer gaan rijden).quote:
heb je al eens een polafilter geprobeerd?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Ruud het volgende:
hallo experts
ik heb even een vraagje over fotografie bij een felle lucht (geen zon), vaak zijn mijn foto's niet mooi met deze omstandigheden (hier een paar voorbeelden)
wat kan ik veranderen aan de instellingen om betere foto's te maken? heb al verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat
camera is een Canon Ixus 60 (niet de meest geavanceerde)
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Ruud het volgende:
hallo experts
ik heb even een vraagje over fotografie bij een felle lucht (geen zon), vaak zijn mijn foto's niet mooi met deze omstandigheden (hier een paar voorbeelden)
wat kan ik veranderen aan de instellingen om betere foto's te maken? heb al verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat
camera is een Canon Ixus 60 (niet de meest geavanceerde)
Bij een geheel (of voor het grootste deel) bewolkte hemel heeft een polarisatiefilter ook geen zin (wellicht om reflecties in het water weg te filteren). Bij onderbelichten wordt de rest donkerder ja, maar dat is in photoshop weer op te krikken natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:56 schreef Ruud het volgende:
bedankt voor de snelle reactie
polafilter heeft deze leek nog nooit van gehoord, zal eens informeren in een fotozaak
dat belichten heb ik geprobeerd, maar dan wordt de rest inderdaad donkerder, dat is ook niet echt mooi
k ben t niet met je eens dat als t bewolkt is dat je niets aan een pola hebt, vaak krijg je er toch mooiere luchten mee. grijsfilter kun je iid ook gebruiken of een verloopje.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.
Bij bewolkte luchten gaat een polarisatiefilter sowieso weinig uithalen, dan zou je aan grijsverloop-filters moeten denken. Alleen volgens mij is er geen mogelijkheid om die te gebruiken op die ixus.
[..]
Bij een geheel (of voor het grootste deel) bewolkte hemel heeft een polarisatiefilter ook geen zin (wellicht om reflecties in het water weg te filteren). Bij onderbelichten wordt de rest donkerder ja, maar dat is in photoshop weer op te krikken natuurlijk.
bedoel je een lichttent?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Elwood1802 het volgende:
Hallo mensen, ik zoek een bepaaldd ding maar weet niet hoe het heet
Het is om goede foto's te nemen van producten om deze te plaatsen voor een webwinkel. Het is een wit vel met 2 lichtdingen ernaast.
Ben noob op dit gebied dus hoop dat jullie weten wat ik bedoel
Je hebt 2 veel gebruikte dingen in deze categorie, de lichttent:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Elwood1802 het volgende:
Hallo mensen, ik zoek een bepaaldd ding maar weet niet hoe het heet
Het is om goede foto's te nemen van producten om deze te plaatsen voor een webwinkel. Het is een wit vel met 2 lichtdingen ernaast.
Ben noob op dit gebied dus hoop dat jullie weten wat ik bedoel
Dealextreme heeft vrij goedkopequote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:12 schreef Elwood1802 het volgende:
Ja, weet je waar die te koop zijn online?
kijk eens op de site van FotoSGquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:12 schreef Elwood1802 het volgende:
Ja, weet je waar die te koop zijn online?
Een witte achtergrondplaat met een paar spotjes doet wonderenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:16 schreef Elwood1802 het volgende:
Zoek iets voor kleding, ben bang dat deze bovenstaande pruducten te klein zijn
als je ff op die site zoekt kom je ook grotere tegenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:16 schreef Elwood1802 het volgende:
Zoek iets voor kleding, ben bang dat deze bovenstaande pruducten te klein zijn
Egale bewolking (of in iedergeval een geheel bedekte lucht) en een polarisatiefilter doet vrijwel niks hoor. Behalve dat het je ~ 2 stops aan kostbaar licht kost.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Ynske het volgende:
[..]
k ben t niet met je eens dat als t bewolkt is dat je niets aan een pola hebt, vaak krijg je er toch mooiere luchten mee. grijsfilter kun je iid ook gebruiken of een verloopje.
17 stuks Kodak HIE exclusief ontwikkelaar en ontwikkeltijd. (ik heb er hier nog 9 stuks voor je trouwens)quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:32 schreef Erasmo het volgende:
Dat zijn een heleboel infraroodfilmpjes...
helaasquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.
Eventueel kun je proberen een HDR te schietenquote:
Er komt binnenkort vast nog wel een meet waar we allebei zijnquote:Op zaterdag 10 januari 2009 10:01 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
17 stuks Kodak HIE exclusief ontwikkelaar en ontwikkeltijd. (ik heb er hier nog 9 stuks voor je trouwens)
En je kan veel meer met je omgebouwde IR cam uitproberen dan met je IR rolletje heb ik ondervonden.
hoe zei u?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Eventueel kun je proberen een HDR te schieten
High Dynamic Range. Het maken van meerdere foto's met verschillende belichting. Haal de term HDR maar eens door google, is genoeg over te vinden.quote:
Een foto onderbelichten, een normaal belichten en een overbelichten en dan met een softwareprogramma samenvoegenquote:
Probeer eens aan het boek van Scott Kelby "Over Digitale Fotografie" te komen. Ik heb hier erg veel aan gehad. Legt alles op een leuke duidelijke en soms nog wel eens humoristische manier uit.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk een nederlandse site waar alle termen (sluitertijd enz) duidelijk worden uitgelegd eventueel met voorbeelden?
Ben me een beetje aan het verdiepen in fotografie.
Merk? type (liniair of circulair)? Als je het los voor je ogen houdt en aan de ene ring draait moet je al verschil zien.quote:
die digitale camera is dat ook een spiegelreflex? dan is het verschil dat het een analoog (met filmpjes) is en de andere digitaal isquote:Op maandag 12 januari 2009 16:28 schreef Stansfield het volgende:
Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een standaard spiegelreflexcamera van 400 euro of een digitale camera van 400 euro?
Poeh, merk Kenko-tokina, niets bijzonder denk ik, gewoon bij de bbc, wel circulair natuurlijk, anders wordt focussen een ramp. Ik snap wel dat je verschil moet zien, maar op een of andere manier merk ik het nauwelijks in de zoeker. De polarisatie filter werkt wel, immers mijn scherm van de computer wordt zwart als je hem draait.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Merk? type (liniair of circulair)? Als je het los voor je ogen houdt en aan de ene ring draait moet je al verschil zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |