Die flits is nodig om te kunnen focussen, volgens mij heb je 't niet als je 'm op MF zetquote:Op zondag 4 januari 2009 11:59 schreef Dasser het volgende:
Wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, ik heb een vraagje over de flitser op mijn olympus e520
Als ik binnen foto's maak begint ie eerst een minuutje als een gek achter elkaar te flitsen en als hij daarmee klaar is komt de echte flits pas en maakt hij de foto.
Het maakt niet uit welk programma ik kies, zelfs al ik hem uit zet springt ie omhoog om te flitsen.
Iemand enig idee hoe ik dit uit kan zettener staat niks over in de handleiding
Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits. Niet heel fijn voor de medemens inderdaad. Op MF moet je inderdaad scherpstellen met die ring.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:47 schreef Dasser het volgende:
een minuut is misschien wat overdreven maar zeker wel langer dan een seconden of 10. Als hij op MF staat moet je zelf scherp stellen met die ring op de lens?
Als je er een systeemflitser op zet, gebruikt hij de rode AF-led die daar op zit om de autofocus te ondersteunen. Dat is minder hinderlijk dan die flitsen.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:48 schreef Ronalld het volgende:
Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits.
* Timmos wilt niet opdringerig zijn maar is nog altijd op zoek naar een antwoordquote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..
Ik schiet altijd in Raw + Jpeg.. Mocht het een keer fout gaan..
Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook.. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?
Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands).. Graag
afgeven aan een willekeurige basisschool als knutselmateriaalquote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Schiet je in srgb of in argb?
Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
sRGB volgens de exifquote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..
Ik schiet altijd in Raw + Jpeg.. Mocht het een keer fout gaan..
Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook.. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?
Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands).. Graag
Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?quote:
Heb je een Mac of een PC?quote:
Photoshop zegt hier:quote:
Sla je afbeelding eens op en open hem in photoshop, ziet hij er dan wel goed uit? Waarschijnlijk schiet je hem in aRGB en dat kent IE niet.quote:Color Space: Uncalibrated
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)quote:Op maandag 5 januari 2009 20:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?
IE doet niet aan kleurprofielen. En als software niet 'aan kleurprofielen doet' moet je het standaard profiel, sRGB, gebruiken.
[..]
Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?
Laptopquote:Op maandag 5 januari 2009 20:50 schreef Noxa het volgende:
[..]
Heb je een Mac of een PC?
Je haalt de foto's eerst door Camera Raw? En dan in photoshop. Hoe sla je de foto's op? In welk formaat, BMP, TIFF, JPG etc?
lijkt me erg raar dat een D40 niet in het menu heeft welk profiel te kiezenquote:Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:
[..]
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
[..]
LaptopToshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.quote:Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:
[..]
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
[..]
LaptopToshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
deze had hij al eens gepost van de kleurinstellingquote:Op maandag 5 januari 2009 21:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.
Maak eens een screenshot van je instellingen in photoshop?
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:18 schreef Timmos het volgende:
Camera staat altijd op Levendig of Extra levendig
sRGB staat in de exif van mijn foto's van oud en nieuw..
Oh, niet gezien.quote:Op maandag 5 januari 2009 21:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
deze had hij al eens gepost van de kleurinstelling
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.quote:Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:
Dat ik daar niet op gekomen benquote:Op maandag 5 januari 2009 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.
Vuurwerk-knutselaars zijn er ook blij meequote:Op maandag 5 januari 2009 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als opbergdoosjes gebruiken. Bijv. voor vreemde munten of voor schroefjes, moertjes en andere kleine zooi.
Als je een beetje handig bent zou je 't prima zelf moeten kunnen. Zelf geen ervaring mee trouwens.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat ik daar niet op gekomen ben![]()
Voorts wil ik graag een IR-conversie voor mijn DSLR, maar waar doe je dat in Nederland?
koop een k100d, heb je geen conversie nodig, kan je zelfs handheld redelijke foto's makenquote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Voorts wil ik graag een IR-conversie voor mijn DSLR, maar waar doe je dat in Nederland?
Ik wil 't wel doen voor je, maar ik geef geen garanties enzoquote:Op maandag 5 januari 2009 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Zelf doen is voor mij geen optie. En het nu precies de K100D die hier ligt stof te happen die ik ervoor wil gebruiken
Schroef eerst gewoon een ir filter voor je lens en kijk of je daarmee leven kan. De k100d is ideaal daarvoorquote:Op maandag 5 januari 2009 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Zelf doen is voor mij geen optie. En het nu precies de K100D die hier ligt stof te happen die ik ervoor wil gebruiken
Nee bedanktquote:Op maandag 5 januari 2009 23:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik wil 't wel doen voor je, maar ik geef geen garanties enzo [ afbeelding ]
Een 77mm IR-filter is bijna net zo duur als een conversie en dan kan ik hem tenminste met alles wat ik heb gebruikenquote:Op maandag 5 januari 2009 23:13 schreef zquing het volgende:
[..]
Schroef eerst gewoon een ir filter voor je lens en kijk of je daarmee leven kan. De k100d is ideaal daarvoor
ik heb het glaasje in de US van A besteld en het door foto ROFA laten doen. Dat was voor mijn D100; mijn D200 heb ik naar de UK verscheept die het daar gedaan hebben. Blijft een dure hobby.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat heeft het netto gekost?quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:25 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ik heb het glaasje in de US van A besteld en het door foto ROFA laten doen. Dat was voor mijn D100; mijn D200 heb ik naar de UK verscheept die het daar gedaan hebben. Blijft een dure hobby.
glaasje USA: ong 120 euro incl import kosten (dollar was gelijk aan euro toen) inbouwen: 160 euro kosten aan ROFA exclusief verzend (ben zelf 2 keer gaan rijden).quote:
heb je al eens een polafilter geprobeerd?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Ruud het volgende:
hallo experts
ik heb even een vraagje over fotografie bij een felle lucht (geen zon), vaak zijn mijn foto's niet mooi met deze omstandigheden (hier een paar voorbeelden)
wat kan ik veranderen aan de instellingen om betere foto's te maken? heb al verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat
camera is een Canon Ixus 60 (niet de meest geavanceerde)
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Ruud het volgende:
hallo experts
ik heb even een vraagje over fotografie bij een felle lucht (geen zon), vaak zijn mijn foto's niet mooi met deze omstandigheden (hier een paar voorbeelden)
wat kan ik veranderen aan de instellingen om betere foto's te maken? heb al verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat
camera is een Canon Ixus 60 (niet de meest geavanceerde)
Bij een geheel (of voor het grootste deel) bewolkte hemel heeft een polarisatiefilter ook geen zin (wellicht om reflecties in het water weg te filteren). Bij onderbelichten wordt de rest donkerder ja, maar dat is in photoshop weer op te krikken natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:56 schreef Ruud het volgende:
bedankt voor de snelle reactie
polafilter heeft deze leek nog nooit van gehoord, zal eens informeren in een fotozaak
dat belichten heb ik geprobeerd, maar dan wordt de rest inderdaad donkerder, dat is ook niet echt mooi
k ben t niet met je eens dat als t bewolkt is dat je niets aan een pola hebt, vaak krijg je er toch mooiere luchten mee. grijsfilter kun je iid ook gebruiken of een verloopje.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.
Bij bewolkte luchten gaat een polarisatiefilter sowieso weinig uithalen, dan zou je aan grijsverloop-filters moeten denken. Alleen volgens mij is er geen mogelijkheid om die te gebruiken op die ixus.
[..]
Bij een geheel (of voor het grootste deel) bewolkte hemel heeft een polarisatiefilter ook geen zin (wellicht om reflecties in het water weg te filteren). Bij onderbelichten wordt de rest donkerder ja, maar dat is in photoshop weer op te krikken natuurlijk.
bedoel je een lichttent?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Elwood1802 het volgende:
Hallo mensen, ik zoek een bepaaldd ding maar weet niet hoe het heet
Het is om goede foto's te nemen van producten om deze te plaatsen voor een webwinkel. Het is een wit vel met 2 lichtdingen ernaast.
Ben noob op dit gebied dus hoop dat jullie weten wat ik bedoel
Je hebt 2 veel gebruikte dingen in deze categorie, de lichttent:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Elwood1802 het volgende:
Hallo mensen, ik zoek een bepaaldd ding maar weet niet hoe het heet
Het is om goede foto's te nemen van producten om deze te plaatsen voor een webwinkel. Het is een wit vel met 2 lichtdingen ernaast.
Ben noob op dit gebied dus hoop dat jullie weten wat ik bedoel
Dealextreme heeft vrij goedkopequote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:12 schreef Elwood1802 het volgende:
Ja, weet je waar die te koop zijn online?
kijk eens op de site van FotoSGquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:12 schreef Elwood1802 het volgende:
Ja, weet je waar die te koop zijn online?
Een witte achtergrondplaat met een paar spotjes doet wonderenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:16 schreef Elwood1802 het volgende:
Zoek iets voor kleding, ben bang dat deze bovenstaande pruducten te klein zijn
als je ff op die site zoekt kom je ook grotere tegenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:16 schreef Elwood1802 het volgende:
Zoek iets voor kleding, ben bang dat deze bovenstaande pruducten te klein zijn
Egale bewolking (of in iedergeval een geheel bedekte lucht) en een polarisatiefilter doet vrijwel niks hoor. Behalve dat het je ~ 2 stops aan kostbaar licht kost.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Ynske het volgende:
[..]
k ben t niet met je eens dat als t bewolkt is dat je niets aan een pola hebt, vaak krijg je er toch mooiere luchten mee. grijsfilter kun je iid ook gebruiken of een verloopje.
17 stuks Kodak HIE exclusief ontwikkelaar en ontwikkeltijd. (ik heb er hier nog 9 stuks voor je trouwens)quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:32 schreef Erasmo het volgende:
Dat zijn een heleboel infraroodfilmpjes...
helaasquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je zou inderdaad kunnen proberen wat onder te belichten, maar verder is er vrij weinig wat je kan doen met een compact-camera.
Eventueel kun je proberen een HDR te schietenquote:
Er komt binnenkort vast nog wel een meet waar we allebei zijnquote:Op zaterdag 10 januari 2009 10:01 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
17 stuks Kodak HIE exclusief ontwikkelaar en ontwikkeltijd. (ik heb er hier nog 9 stuks voor je trouwens)
En je kan veel meer met je omgebouwde IR cam uitproberen dan met je IR rolletje heb ik ondervonden.
hoe zei u?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Eventueel kun je proberen een HDR te schieten
High Dynamic Range. Het maken van meerdere foto's met verschillende belichting. Haal de term HDR maar eens door google, is genoeg over te vinden.quote:
Een foto onderbelichten, een normaal belichten en een overbelichten en dan met een softwareprogramma samenvoegenquote:
Probeer eens aan het boek van Scott Kelby "Over Digitale Fotografie" te komen. Ik heb hier erg veel aan gehad. Legt alles op een leuke duidelijke en soms nog wel eens humoristische manier uit.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk een nederlandse site waar alle termen (sluitertijd enz) duidelijk worden uitgelegd eventueel met voorbeelden?
Ben me een beetje aan het verdiepen in fotografie.
Merk? type (liniair of circulair)? Als je het los voor je ogen houdt en aan de ene ring draait moet je al verschil zien.quote:
die digitale camera is dat ook een spiegelreflex? dan is het verschil dat het een analoog (met filmpjes) is en de andere digitaal isquote:Op maandag 12 januari 2009 16:28 schreef Stansfield het volgende:
Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een standaard spiegelreflexcamera van 400 euro of een digitale camera van 400 euro?
Poeh, merk Kenko-tokina, niets bijzonder denk ik, gewoon bij de bbc, wel circulair natuurlijk, anders wordt focussen een ramp. Ik snap wel dat je verschil moet zien, maar op een of andere manier merk ik het nauwelijks in de zoeker. De polarisatie filter werkt wel, immers mijn scherm van de computer wordt zwart als je hem draait.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Merk? type (liniair of circulair)? Als je het los voor je ogen houdt en aan de ene ring draait moet je al verschil zien.
Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).quote:Op maandag 12 januari 2009 16:06 schreef K-mail het volgende:
Ik heb een polarisatie filter gekocht, omdat je onder andere daar zulke heerlijk luchten mee kunt schieten. Nu ben ik in de sneeuw weg geweest, en heb ik plaatjes geschoten met dat ding erop. Maar als ik er aan draai zie ik door m'n zoeker nauwelijks verschil. Als ik er aan draai wordt het niet veel beter. Ik heb dan elke keer maar meerdere foto's geschoten. Heb ze voor het proberen ook maar meteen allemaal op raw geschoten.
Maar pas als ik lightroom z'n werk laat doen, in dit geval gewoon het knopje auto tone, ben er nog niet zo ervaren mee, komt die geweldige lucht er uit springen.
Doe ik iets fout tijdens het schieten dat ik geen grote verschillen zie met die polarisatiefilter, of hoort dat zo en heb ik er TE hoge verwachtingen van?
Dit krijg ik eruit na lightroom, verder is het niet zo geweldige foto, vanuit de schaduw, vignettering lelijke compositie, maar goed even ter voorbeeld:
[ link | afbeelding ]
Ohja, misschien handig, gemaakt met 450d, kitlens
Ik denk dat ie eerder het verschil bedoeld tussen een digitale spiegel of digitale niet-spiegelrelex.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
die digitale camera is dat ook een spiegelreflex? dan is het verschil dat het een analoog (met filmpjes) is en de andere digitaal is
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).
Waarschijnlijk zit er ergens een merkje op de ring van de filter. Dat kan een geprint iets zijn, of een reliëfje. Bij de meeste merken pola's moet die bovenaan staan. Let ook op de stand van de zon. Als je de zon dwars op de kijkrichting hebt staan, haal je het meeste effect. Zie ook hier
Niets mis met Kenko btw, prima filterboer
Een ander groot verschil vind ik de grootte van de beeldsensor. Fijn voor vergrotingen en om een "wazige" (out of focus) achtergrond te krijgen.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:39 schreef K-mail het volgende:
Een groot verschil is de veelzijdigheid van een spiegelreflex, doordat je de mogelijkheid tot het erop zetten van andere objectieven hebt.
Ik kan je iig afraden je pola filter op de uv filter te draaien. Grote kans dat je ze nooit meer van elkaar krijgt. Dus het is of je pola filter of je uv filter.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:43 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.
Wat wel vervelend is, is dat die kitlens een roterend front heeft, dus je bent continu die filter aan het bijstellenMaar dat wist ik wel van te voren. Is het overigens aan te raden de UV er af te halen, om vignettering te verminderen? Of dat ding ten alle tijde te laten zitten?
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:48 schreef Pizzahut het volgende:
Kan iemand mij wat uitleggen, ik snap die aperture niet helemaal.
Neem deze 2 lenzen:
Sigma 28 - 70mm f2.8 DG EX
Sony 18-70/f4.6-f5.6
De laatste heb ik bijvoorbeeld. Er staat op de lens dus een diafragma (aperture?) van 4.6 tot 5.6. Nu kan ik mijn diafragma tot op f32 zetten ofzo. Dus wat betekenen die nummers dan precies?
Die Sigma heeft een vaste aperture (f2.8) wat is hier het voordeel van? En kan je die dan alsnog instellen?
Hoe werkt het precies?
Uitbreiding hierop: Het F-nummer is de brandpuntsafstand (bijvoorbeeld 70mm) gedeeld door de (maximum) diameter van het diafragma.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6
die eerste heeft een vast F getal over de gehele lengte
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |