abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64585848
Een nabewerkingsvraag..

Ik schiet altijd in Raw + Jpeg.. Mocht het een keer fout gaan..

Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook .. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?

Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands ).. Graag
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 18:00:12 #77
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64585893
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 17:58 schreef Timmos het volgende:
Een nabewerkingsvraag..

Echter, de raw bewerkingen.. Dat wil niet echt lukken bij mij.. Het schuiven met de balkjes gaat, knopje automatisch drukken ook .. Maar dan.. De foto openen in photoshop, dat lukt ook nog.. Opslaan, daar gaat het mis? De foto ziet er op het scherm goed uit.. Sla ik hem op, en mail ik hem weg.. Dan is die zo grijs en grauw als die maar zijn kan.. Wellicht doe ik iets verkeerd met het opslaan.. Hellup?

Mocht iemand nog handige sites voor raw bewerkingen hebben (Wel Nederlands ).. Graag
welk kleurprofiel heb je in je camera en in photoshop gekozen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_64586438

Camera staat altijd op Levendig of Extra levendig

sRGB staat in de exif van mijn foto's van oud en nieuw..
pi_64640683
Wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, ik heb een vraagje over de flitser op mijn olympus e520
Als ik binnen foto's maak begint ie eerst een minuutje als een gek achter elkaar te flitsen en als hij daarmee klaar is komt de echte flits pas en maakt hij de foto.
Het maakt niet uit welk programma ik kies, zelfs al ik hem uit zet springt ie omhoog om te flitsen.
Iemand enig idee hoe ik dit uit kan zetten er staat niks over in de handleiding
  zondag 4 januari 2009 @ 12:07:11 #80
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_64640871
quote:
Op zondag 4 januari 2009 11:59 schreef Dasser het volgende:
Wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, ik heb een vraagje over de flitser op mijn olympus e520
Als ik binnen foto's maak begint ie eerst een minuutje als een gek achter elkaar te flitsen en als hij daarmee klaar is komt de echte flits pas en maakt hij de foto.
Het maakt niet uit welk programma ik kies, zelfs al ik hem uit zet springt ie omhoog om te flitsen.
Een minuut? Of gewoon een seconde of 2-3? Want dat laatste heet voorflitsen, en is bedoeld om rode ogen te voorkomen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 4 januari 2009 @ 12:12:20 #81
122997 zquing
Drama Junk
pi_64641009
quote:
Op zondag 4 januari 2009 11:59 schreef Dasser het volgende:
Die flits is nodig om te kunnen focussen, volgens mij heb je 't niet als je 'm op MF zet
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_64641871
een minuut is misschien wat overdreven maar zeker wel langer dan een seconden of 10. Als hij op MF staat moet je zelf scherp stellen met die ring op de lens?
pi_64645986
quote:
Op zondag 4 januari 2009 12:47 schreef Dasser het volgende:
een minuut is misschien wat overdreven maar zeker wel langer dan een seconden of 10. Als hij op MF staat moet je zelf scherp stellen met die ring op de lens?
Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits. Niet heel fijn voor de medemens inderdaad. Op MF moet je inderdaad scherpstellen met die ring.
pi_64647124
quote:
Op zondag 4 januari 2009 14:48 schreef Ronalld het volgende:

Als het goed is kun je "AF illumination/illuminater" ook gewoon uitzetten. Olympus heeft helaas geen AF lampje, maar gebruikt daarvoor de flits.
Als je er een systeemflitser op zet, gebruikt hij de rode AF-led die daar op zit om de autofocus te ondersteunen. Dat is minder hinderlijk dan die flitsen.

Je kunt de AF-voorflitsen op twee manieren uitzetten: door die hele AF Illuminator functie uit te zetten (menu: Custom 1, ofwel steeksleutel 1), of door de Auto Pop-up functie van de flitser uit te zetten zodat het alleen gebeurt als je zelf de flitser activeert (ook menu Custom 1, "Auto Pop Up").
pi_64697180
quote:
Een nabewerkingsvraag..

* Timmos wilt niet opdringerig zijn maar is nog altijd op zoek naar een antwoord
  maandag 5 januari 2009 @ 18:50:12 #86
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64697350
Wellicht dat je zit te hanissen met kleurprofielen Heb je een voorbeeld?
pi_64698806
Kan er niet zo 1,2,3 1 vinden omdat ik het al een aantal maanden niet meer heb gedaan via raw

http://i41.tinypic.com/be9076.jpg

Als ik ze wegmail lijken ze er soms nog grauwer uit te komen.. In ieder geval heel anders dan dat ik ze bewerkt had..
  maandag 5 januari 2009 @ 20:31:43 #88
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64702293
Schiet je in srgb of in argb?

Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 5 januari 2009 @ 20:32:33 #89
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64702344
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:

Nog een vraagje van mijn kant, ik heb hier ontzettend veel fotoroldoosjes, weet iemand nog wat leuks om er mee te doen?
afgeven aan een willekeurige basisschool als knutselmateriaal
Today is life -

Dale Carnegie
pi_64702929
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:31 schreef Erasmo het volgende:

sRGB volgens de exif
  maandag 5 januari 2009 @ 20:48:01 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64703240
quote:
Een nabewerkingsvraag..

Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?

IE doet niet aan kleurprofielen. En als software niet 'aan kleurprofielen doet' moet je het standaard profiel, sRGB, gebruiken.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:42 schreef Timmos het volgende:

[..]

sRGB volgens de exif
Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?
Huilen dan.
pi_64703350
quote:

[..]

sRGB volgens de exif
Heb je een Mac of een PC?
Je haalt de foto's eerst door Camera Raw? En dan in photoshop. Hoe sla je de foto's op? In welk formaat, BMP, TIFF, JPG etc?
  maandag 5 januari 2009 @ 20:59:24 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64703827
quote:

[..]

sRGB volgens de exif
Photoshop zegt hier:
quote:
Color Space: Uncalibrated
Sla je afbeelding eens op en open hem in photoshop, ziet hij er dan wel goed uit? Waarschijnlijk schiet je hem in aRGB en dat kent IE niet.

Hier zie ik duidelijk verschil tussen opera en photoshop, in photoshop ziet hij er een stukje minder flets uit iig.
Huilen dan.
pi_64703865
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Waar bekijk je de foto achteraf in? Internet explorer?

IE doet niet aan kleurprofielen. En als software niet 'aan kleurprofielen doet' moet je het standaard profiel, sRGB, gebruiken.
[..]

Schiet je hem in sRGB of heb je 'm ópgeslagen als sRGB?
sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:50 schreef Noxa het volgende:

[..]

Heb je een Mac of een PC?
Je haalt de foto's eerst door Camera Raw? En dan in photoshop. Hoe sla je de foto's op? In welk formaat, BMP, TIFF, JPG etc?
Laptop Toshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 5 januari 2009 @ 21:03:26 #95
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64704038
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:

[..]

sRGB zegt de exif van onbewerkte foto's.. Kan niks vinden over profielen op m'n camera (D40)
[..]

Laptop Toshiba.. Haal ze dan door Camera Raw 4.4.1.. Dan open image.. En dan sla ik ze gewoon op als jpg
lijkt me erg raar dat een D40 niet in het menu heeft welk profiel te kiezen
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 5 januari 2009 @ 21:06:42 #96
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64704224
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:00 schreef Timmos het volgende:

[..]

[..]

Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.

Maak eens een screenshot van je instellingen in photoshop?
Huilen dan.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 5 januari 2009 @ 21:08:37 #97
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64704333
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Je schoot in RAW he? In RAW wordt er geen kleurprofiel gekoppeld, dat gebeurt pas bij de omzetting naar JPG.

Maak eens een screenshot van je instellingen in photoshop?
deze had hij al eens gepost van de kleurinstelling
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:18 schreef Timmos het volgende:

Camera staat altijd op Levendig of Extra levendig

sRGB staat in de exif van mijn foto's van oud en nieuw..
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 5 januari 2009 @ 21:12:41 #98
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64704587
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:08 schreef Ynske het volgende:

[..]

deze had hij al eens gepost van de kleurinstelling
[..]

Oh, niet gezien.

Vreemd, want als ik hem open in photoshop, en naar edit->convert to profile ga, zie ik dit.

Huilen dan.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:17:30 #99
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64704848
Ik ben zo vrij geweest om hem te converteren naar sRGB.

Zie het verschil:

Voor.

Na.

Klikken voor vergroting, dan is 't wat beter zichtbaar.
Huilen dan.
pi_64704864
Heb wat gevonden.. Wellicht dat het in photoshop fout gaat..

Ben net bij ''Assign Profile'' terecht gekomen, en deze staat zo te zien (automatisch) op Adobe RGB..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')