Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).quote:Op maandag 12 januari 2009 16:06 schreef K-mail het volgende:
Ik heb een polarisatie filter gekocht, omdat je onder andere daar zulke heerlijk luchten mee kunt schieten. Nu ben ik in de sneeuw weg geweest, en heb ik plaatjes geschoten met dat ding erop. Maar als ik er aan draai zie ik door m'n zoeker nauwelijks verschil. Als ik er aan draai wordt het niet veel beter. Ik heb dan elke keer maar meerdere foto's geschoten. Heb ze voor het proberen ook maar meteen allemaal op raw geschoten.
Maar pas als ik lightroom z'n werk laat doen, in dit geval gewoon het knopje auto tone, ben er nog niet zo ervaren mee, komt die geweldige lucht er uit springen.
Doe ik iets fout tijdens het schieten dat ik geen grote verschillen zie met die polarisatiefilter, of hoort dat zo en heb ik er TE hoge verwachtingen van?
Dit krijg ik eruit na lightroom, verder is het niet zo geweldige foto, vanuit de schaduw, vignettering lelijke compositie, maar goed even ter voorbeeld:
[ link | afbeelding ]
Ohja, misschien handig, gemaakt met 450d, kitlens
Ik denk dat ie eerder het verschil bedoeld tussen een digitale spiegel of digitale niet-spiegelrelex.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
die digitale camera is dat ook een spiegelreflex? dan is het verschil dat het een analoog (met filmpjes) is en de andere digitaal is
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).
Waarschijnlijk zit er ergens een merkje op de ring van de filter. Dat kan een geprint iets zijn, of een reliëfje. Bij de meeste merken pola's moet die bovenaan staan. Let ook op de stand van de zon. Als je de zon dwars op de kijkrichting hebt staan, haal je het meeste effect. Zie ook hier
Niets mis met Kenko btw, prima filterboer
Een ander groot verschil vind ik de grootte van de beeldsensor. Fijn voor vergrotingen en om een "wazige" (out of focus) achtergrond te krijgen.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:39 schreef K-mail het volgende:
Een groot verschil is de veelzijdigheid van een spiegelreflex, doordat je de mogelijkheid tot het erop zetten van andere objectieven hebt.
Ik kan je iig afraden je pola filter op de uv filter te draaien. Grote kans dat je ze nooit meer van elkaar krijgt. Dus het is of je pola filter of je uv filter.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:43 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.
Wat wel vervelend is, is dat die kitlens een roterend front heeft, dus je bent continu die filter aan het bijstellenMaar dat wist ik wel van te voren. Is het overigens aan te raden de UV er af te halen, om vignettering te verminderen? Of dat ding ten alle tijde te laten zitten?
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:48 schreef Pizzahut het volgende:
Kan iemand mij wat uitleggen, ik snap die aperture niet helemaal.
Neem deze 2 lenzen:
Sigma 28 - 70mm f2.8 DG EX
Sony 18-70/f4.6-f5.6
De laatste heb ik bijvoorbeeld. Er staat op de lens dus een diafragma (aperture?) van 4.6 tot 5.6. Nu kan ik mijn diafragma tot op f32 zetten ofzo. Dus wat betekenen die nummers dan precies?
Die Sigma heeft een vaste aperture (f2.8) wat is hier het voordeel van? En kan je die dan alsnog instellen?
Hoe werkt het precies?
Uitbreiding hierop: Het F-nummer is de brandpuntsafstand (bijvoorbeeld 70mm) gedeeld door de (maximum) diameter van het diafragma.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6
die eerste heeft een vast F getal over de gehele lengte
Het zou kunnen zijn dat de versies van de software die je hebt draaien de 1000D nog niet ondersteunen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:31 schreef mrkanarie het volgende:
Damesch und Heeren,
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Canon EOS 1000D, wat erg verslavend is. Echter kan ik geen van de RAW-bestanden (CR2) openen op met Photohop/ACDSee, en bij een vriend van me eveneens niet. Wat is er mis?
Even adobe camera raw updaten.. De nieuwste versie ondersteunt ook de 1000Dquote:Op donderdag 15 januari 2009 07:31 schreef mrkanarie het volgende:
Damesch und Heeren,
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Canon EOS 1000D, wat erg verslavend is. Echter kan ik geen van de RAW-bestanden (CR2) openen op met Photohop/ACDSee, en bij een vriend van me eveneens niet. Wat is er mis?
Bedankt voor de snelle reactie!quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Even adobe camera raw updaten.. De nieuwste versie ondersteunt ook de 1000D
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4220
Alleen het instel licht gebruiken desnoods, niet flitsen dus.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Flitser op de een of de andere manier temmen of ND-filters op je camera tot je het gewenste diafragma hebt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Is dat wel nodig? Voor een mooie dof hoef je niet per se op dit soort f-waarden te gaan zitten. Zeker voor portretten kun je met f/5.6 of f/8 een hele mooie dof maken met flitslicht, terwijl f/1.8 of f/2.8 vaak (niet altijd) te weinig scherptediepte geeft om een gezicht er mooi op te krijgen. Het maakt ook uit welke focal length je gebruikt, hoe ver je van je model staat en hoe ver je model van de achtergrond.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Daar zie je het inderdaad vaak misgaan bij pril studiogeluk en ook buitenfotografen maken het zich nogal eens onnodig lastig (en duur) door die verhouding camera-onderwerp-achtergrond verkeerd te kiezen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:06 schreef Vliegvrager onder andere het volgende:
Het maakt ook uit welke focal length je gebruikt, hoe ver je van je model staat en hoe ver je model van de achtergrond.
Iets minder haast is misschien een goeie leermeester, met de knopp'n en schuiv'n van de RAWconverter haal je meestal nog net even die extra procent of wat uit je opname.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:15 schreef Jarno het volgende:
Ik ben echt helemaal klaar met RAW, hebben jullie dat nou ook? Ben meer tijd bezig met een fatsoenlijke JPG of adruk uit een RAW te persen dan dat ik een 2GB kaartje volschiet lijkt het haast wel. Negen van de tien foto's gaan toch op de auto-pilot door een convertor heen om maar zo snel mogelijk foto's online te kunnen zetten.
Hoeveel mensen 'zien' die ene procent? Kun je niet beter zorgen dat de foto goed belicht en fatsoenlijk ingesteld de camera ingaat ipv een half uur achter de PC te zitten schuiven en bewerken?quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Iets minder haast is misschien een goeie leermeester, met de knopp'n en schuiv'n van de RAWconverter haal je meestal nog net even die extra procent of wat uit je opname.
Da's een persoonlijke kwestie, eerste ding na aankoop van een camera is bij mij dat ie op RAW gaat, daarna gaat ie er nooit meer af.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:23 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik denk dat je RAW alleen in uitzonderlijke situaties moet gebruiken, waar je volledige controle wil hebben over alles. Voor doorsnee leuke foto`s gebruik ik geen RAW
Ja, ik merk dus dat ik juist lui word van RAW, omdat je vaak denkt, ach, die witbalans stel ik achteraf wel in. Of, dat beetje extra exposure doe ik op de PC wel. Om vervolgens een halve avond bezig te zijn met prutsen in Lightroom, Photoshop, etc, om JPEG's te fabriceren waarvan 9 van de 10 (als het niet meer is) geen verschil kan zien tussen een JPEG uit de camera en een JPEG uit een RAW. Jaja, iedereen hier wel natuurlijk! Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:30 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ieder z`n voorkeuren dusIk ben vaak ook liever lui dan moe
Hangt er vanaf wat je fotografeert en hoe goed je processor is. Als ik even onze Alfa300 als voorbeeld neem, dan komt daar in principe een meer dan behoorlijke jpg uit. Tien tellen in Lightroom en ik heb er nog een paar kleine verbeteringen ingezet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoeveel mensen 'zien' die ene procent? Kun je niet beter zorgen dat de foto goed belicht en fatsoenlijk ingesteld de camera ingaat ipv een half uur achter de PC te zitten schuiven en bewerken?
Het zal ongetwijfel schelen of je als amateur met zoiets bezig bent of als (semi-)pro, maar als ik een halve avond doe over iets wat mijn camera in een fractie van een seconde kán doen (mits juist ingesteld) zie ik dat als redelijk tijd-inefficientquote:Op woensdag 21 januari 2009 09:34 schreef Ouwesok het volgende:
Hoeveel mensen dat zien vind ik zelf van oudsher irrelevant,
Close ups?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:28 schreef Loontjah het volgende:
[shoot vraag]
Lieve experts, help mij uit de brand...
Ik moet voor mijn propedeuse een examen doen. Hierin zit ook fotografie.
Ik moet nog een serie over doen wat betreft Mensen en omgeving.
Nu had ik een model gepakt en amateuristisch gefotografeerd als zijnde diverse stijlen zoals:
Uitgaan, zakelijk, casual, bruid/engel/ sportief. Nu vond de docent dit niet zo goed. HIj wil het uitgewerkter hebben.
Nu heb ik mijn model vanmiddag weten te strikken en we kunnen gewoon op school in een lokaaltje gaan shooten met lampen enzo. Ik zal daarbij ook een D400 gebruiken.
Ik ben echte ten einde raad hoe ik dit nu ga realiseren. Ik zat te denken aan diverse soorten beroep, maar hoe kom ik zo snel aan kleding. Door tijdgebrek heb ik het niet kunnen voorbereiden. Ik zat ook te denken aan bepaalde muziekstijlen, klassiek, rock, rap, pop, etc.
Iemand nog ideeen in uitwerking, tips voor de shoot, en of opmerkingen? GRAAG
Je kunt naast de EX-speedlites ook de nieuwere vreemdmerkflitsers gebruiken (Metz/Sigma/Sunpak) en toch het volle profijt van die E-TTL-sturing trekken.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:39 schreef K-mail het volgende:
Als ik low-light foto's wil maken, wat voor flitser moet ik dan hebben voor mijn 450D? Is een "simpele metz mecablitz 36" al voldoende? Of moet ik echt meteen naar de speedlite serie?
Dat is niet zo slim. Je volgt een opleiding en daarvoor moet je examens doen. Dan is zorgen dat je tijd hebt om je examens voor te bereiden je eerste prioriteit.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:28 schreef Loontjah het volgende:
....
Ik moet voor mijn propedeuse een examen doen. Hierin zit ook fotografie.
....
Door tijdgebrek heb ik het niet kunnen voorbereiden.
Tja, ik weet er alles van..quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is niet zo slim. Je volgt een opleiding en daarvoor moet je examens doen. Dan is zorgen dat je tijd hebt om je examens voor te bereiden je eerste prioriteit.
Inoudelijk kan ik je ook niet verder helpen, Themashots staan of vallen met.... juist, voorbereiding. Met improvisatie kun je een end komen, maar 9 vd 10 keer zal het eruit blijven zien als een improvisatie.
Pizzahut, dat heet vignetting. Kan je in PS alsvolgt toevoegen:quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:14 schreef Pizzahut het volgende:
Ik zie heel vaak foto's van modellen of objecten waar een soort zwarte vaag om het onderwerp heen zit.
Net of je de lens zelf ziet.
Mijn vraag is hoe doe ik dit? Ik weet dat dit geen post-bewerking is.
Vb:
[ afbeelding ]
Dit heb je volgens mij ook bij goedkope lenzen vol open, of te grote zonnekappen.. If I'm correct.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:14 schreef Pizzahut het volgende:
Ik zie heel vaak foto's van modellen of objecten waar een soort zwarte vaag om het onderwerp heen zit.
Net of je de lens zelf ziet.
Mijn vraag is hoe doe ik dit? Ik weet dat dit geen post-bewerking is.
Vb:
[ afbeelding ]
Hoeven niet per definitie goedkope lenzen te zijn. Een EF 24mm geeft dit ook op fullframe.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:55 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Dit heb je volgens mij ook bij goedkope lenzen vol open, of te grote zonnekappen.. If I'm correct.
Wicked, het werkt!quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:18 schreef kvdv het volgende:
[..]
Pizzahut, dat heet vignetting. Kan je in PS alsvolgt toevoegen:
- Maak een nieuwe layer
- Neem je selectietool en stel een feather in van bijv. 125px.
- Selecteer heel je foto.
- Invert je selectie.
- Neem je paint bucket en vul je selectie.
Toffe voorbeeldfoto trouwens. me likes...
Nee ik vind er ook niks aan, dit was dan ook een foto zie hij gebruikte als voorbeeld voor de flitser met en zonder diffuser. Zit verder niks achter.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:49 schreef Jarno het volgende:
Ben ik de enige die een niet boeiende foto van een deur en een tafeltje ziet?
De Panasonic G1 is geen dSLR, dat is de grap juist. Hij heeft alleen een electronische zoeker (en live view op LCD). Je kunt hem zien als een compactcamera met een grote sensor en verwisselbare lenzen, plus allerlei foefjes die de voordelen van live view uitbuiten. Voor een overzicht van tientallen tests en besprekingen, ook Nederlandse, zie hier.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 04:29 schreef wonderer het volgende:
Dit is iets waar ik nog nooit van gehoord had, een dSLR zonder spiegel. Ik loop vast enorm achter, dus is hier iemand die me er wat meer over kan vertellen?
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg1/
Niet.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:33 schreef Ruud het volgende:
vraagje, ik heb een Ixus 90 IS
nu wilde ik bij daglicht een foto maken met een sluitertijd van 2 seconden, dit gaf echter enorme overbelichting
hoe kan ik dat tegengaan?
heb het geprobeerd met verschillende ISO waarden, zonder resultaat.
Als je de camera handmatig kan instellen zou je nog kunnen proberen om het diafragma op een zo groot mogelijk getal te zetten, de opening wordt daardoor op zijn kleinst zodat ie minder licht vangt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:33 schreef Ruud het volgende:
vraagje, ik heb een Ixus 90 IS
nu wilde ik bij daglicht een foto maken met een sluitertijd van 2 seconden, dit gaf echter enorme overbelichting
hoe kan ik dat tegengaan?
heb het geprobeerd met verschillende ISO waarden, zonder resultaat.
Zoiets ja, het heet dus flitsschoen, dan weet ik waar ik op moet zoeken. Die ik gezien heb waren wat simpeler en passen op (bijna) iedere camera. Zo ik hoorde moeten ze vrij goedkoop zijn, dus ik zoek ff.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:43 schreef dvr het volgende:
Zoiets Pea? http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=3260
(ze hebben ook diverse andere flitsschoentjes/adapters voor andere systemen).
Deze? In ieder geval een 10-tje goedkoper.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:54 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Zoiets ja, het heet dus flitsschoen, dan weet ik waar ik op moet zoeken. Die ik gezien heb waren wat simpeler en passen op (bijna) iedere camera. Zo ik hoorde moeten ze vrij goedkoop zijn, dus ik zoek ff.
Bedankt alvast.
ok, thanksquote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:38 schreef Marc H het volgende:
[..]
Niet.
Om een foto met 2 seconden sluitertijd te maken moet het redelijk donker zijn. Er is overdag gewoon veel te veel licht. Je kan je camera gewoon niet zo instellen omdat te compenseren.
En je kan geen filters op je ixus plaatsen, dus een stel grijsfilters gebruiken om de hoeveelheid licht te dempen is ook niet mogelijk.
dacht ik ook al aan, maar is niet in te stellen geloof ikquote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:13 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Als je de camera handmatig kan instellen zou je nog kunnen proberen om het diafragma op een zo groot mogelijk getal te zetten, de opening wordt daardoor op zijn kleinst zodat ie minder licht vangt.
daar ga ik maar niet aan beginnenquote:Of met kunst en vliegwerk zien een ND filter te bevestigen (plakband ofzo)
Je houdt hem bij voorkeur zo dat die net zo verlicht wordt als je onderwerp. Soms is dat vlak voor je camera, soms iets verder weg.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:39 schreef tonja het volgende:
Een vraagje over het gebruik van een grijskaart. Als je nu bijvoorbeeld een landschaps- of overzichtsfoto wil maken, waar kan je dan het beste je grijskaart houden? Ik zou denken zo ver mogelijk van de camera vandaan. Is dat zo?
Maar wat als die bergen in de verte je onderwerp zijn?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je houdt hem bij voorkeur zo dat die net zo verlicht wordt als je onderwerp. Soms is dat vlak voor je camera, soms iets verder weg.
Dan kom je pas echt in de problemen wanneer ze door een andere zon verlicht worden dan de plek waar je zelf staat.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:26 schreef tonja het volgende:
[..]
Maar wat als die bergen in de verte je onderwerp zijn?
Zit er geen op je camera dan?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:37 schreef pea4fun het volgende:
Heb ik nog een vraag.
Hoe heet zo'n blokje wat je op je flitsaansluiting schuift waar je het kabeltje van studioflitsers op aansluit?
Het zou ook handig zijn als iemand al meteen een link geeft naar waar ze te koop zijn
Idd, maar kijk eens naar de 2e regel EXIF van haar inzending....quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:47 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
niet aanwezig bij alle nikon's dslr met een getal onder de 100.
(voor zover ik weet)
Jawel, maar ik gebruik mijn setje ook wel eens voor de fotoclub, en niet iedereen heeft die aansluiting.quote:
exif?quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:38 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Idd, maar kijk eens naar de 2e regel EXIF van haar inzending....
[ afbeelding ]
Exif viewer voor FFquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:46 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
exif?
mijn reader werkt niet meer. moet tegenwoordig foto's opslaan voor ik de exif kan zien. dus kijk daar niet echt naar atm
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lomografiequote:Op maandag 2 februari 2009 23:36 schreef Anneloortje het volgende:
Beoordeel de mooiste foto van vandaag, deel 26
Ik las hier iets over het Lomo effect, wat is dat? Heeft het iets te maken met een groen filter ofzo???
Nee, eerder een 'ik doe maar iets en kijk wel wat het wordt'-style van fotograferen.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:36 schreef Anneloortje het volgende:
Beoordeel de mooiste foto van vandaag, deel 26
Ik las hier iets over het Lomo effect, wat is dat? Heeft het iets te maken met een groen filter ofzo???
Naast die 'uit-de-heup'-strategie kenmerkt lomografie zich door het gebruik van de camera waardoor het fenomeen aan zijn naam is gekomen, de Lomo LC-A, een Russische filmpjescompact die er een heel eigen handschrift op na houdt. Het lensje van een Lomo tekent in het midden snoeihard met een enorme licht- en contrastafval naar de randen en de hoeken. Daarnaast geeft ie nog de meest alleraardigste kleurverschijnselen, waaronder die maffe groene zwemen.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:39 schreef Ynske het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lomografie
Lomografie heeft een nonchalante, terloopse manier van fotograferen: zonder te kijken, vanuit de heup en zonder na te denken. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is.
maar wat als je die defenitie naast de bewuste foto houd, weet ik niet wat het lomogedeelte is van die foto...
Een goedkoop polarisatiefilter kan een kleine kleurafwijking geven. Tegenwoordig met witbalans niet zo'n bezwaar meer, vroegâh met dia's een regelrecht drama. Het goeie nieuws is dat ik nog maar één polarisatiefiltertje heb gezien dat qua kleur echt niet mee kon, de rest was gewoon goed.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:04 schreef henkde_j het volgende:
Ik ben op moment op zoek naar een polarizer voor m'n dslr. Nu lees ik overal dat je het best een Tiffen of BW filter kan kopen omdat deze filters beter zouden zijn als die van mindere merken. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een dure pola en een goedkope pola? Verschil in kleur? Verschil met flares? Wie weet het?
Ik heb in een ver verleden een tijdje een goedkoop polafilter gehad om mee te experimenteren, en daarmee ging de scherpte (vooral in de hoeken) dusdanig achteruit dat ik na 1 maand een goed B+W filter aangeschaft heb. Wat ik een keer gesloopt heb, en toen een hoya gekocht. Tussen die 2 merkte ik geen verschil iig.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een goedkoop polarisatiefilter kan een kleine kleurafwijking geven. Tegenwoordig met witbalans niet zo'n bezwaar meer, vroegâh met dia's een regelrecht drama. Het goeie nieuws is dat ik nog maar één polarisatiefiltertje heb gezien dat qua kleur echt niet mee kon, de rest was gewoon goed.
Van de flitermerken kenmerkt alleen B+W zich door een perfecte afwerking van het filter en dan vooral de montuur van het filter, waarmee overigens niet gezegd wil zijn dat de rest minder is. Nog niemand heeft me het vernietigend effect op een opname van goedkopere filters kunnen aantonen.
Polarisatiefilters zijn eigenlijk de enige waarbij je nog enig verschil merkt tussen top en bodem. Dan nog heb je zelf al geconstateerd dat er eigenlijk qua werking geen verschil merkbaar is tussen Hoya(en een heleboel anderen) en B+W.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 01:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb in een ver verleden een tijdje een goedkoop polafilter gehad om mee te experimenteren, en daarmee ging de scherpte (vooral in de hoeken) dusdanig achteruit dat ik na 1 maand een goed B+W filter aangeschaft heb. Wat ik een keer gesloopt heb, en toen een hoya gekocht. Tussen die 2 merkte ik geen verschil iig.
ze heeft dus een D300 en niet meer die D70quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:46 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
exif?
mijn reader werkt niet meer. moet tegenwoordig foto's opslaan voor ik de exif kan zien. dus kijk daar niet echt naar atm
oooooow. Op die scooter! Gefeli met je D300, ik dacht dat je nog om die antieke D70 zat te hakken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:45 schreef pea4fun het volgende:
Jawel, maar ik gebruik mijn setje ook wel eens voor de fotoclub, en niet iedereen heeft die aansluiting.
De D70s heb ik ook nog hoor, werkt ook nog primaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ze heeft dus een D300 en niet meer die D70!
[..]
oooooow. Op die scooter! Gefeli met je D300, ik dacht dat je nog om die antieke D70 zat te hakken.
Mooie pic overigens, lukt mij (nog) niet
Do foto's met het apparaat voldoen prima, dus zolang de kosten voor reparatie minder zijn dan een nieuwe camera, is het rendabel om hem te laten repareren...alleen zal een fotohandel dit nooit doen. DIe verkopen liever een nieuwe camera...quote:Op donderdag 12 februari 2009 23:12 schreef PKfotografie het volgende:
is vast wel te repareren. alleen is dan meer de vraag of je het waard zou vinden.
geen idee hoe oud hij is, maar veel consumenten apparatuur is buiten de garantie om, niet intressant voor reparatie. (binnen de garantie ook niet, dus krijg je een nieuwe vaak. of het moet een makkelijke reparatie zijn, en een duur apparaat)
Ik ben buitengewoon tevreden met pixum.nlquote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:07 schreef Bond het volgende:
Ik wilde wat vragen over het afdrukken van foto's. Ik wilde het bij het kruidvat laten doen. Alleen nu zag ik in een ander topic Foto.com staan. Nu is mijn vraag: waar kan ik ze het beste laten afdrukken?
Nu wil ik graag een 3 tal 30x45cm foto's laten afdrukken.
Bij Foto.com gaat dit mij ¤ 6,99 x 3 + ¤ 4,99 kosten. Totaal ¤ 25,96
Bij het kruidvat gaat dit mij ¤ 3,95x 3 + ¤ ,99 kosten. Totaal ¤ 12,84
Een zeer groot verschil. Is de kwaliteit van foto.com zoveel beter als het kruidvat?
Of hebben jullie wellicht een adres waar ik ze het beste kan laten afdrukken, tegen een redelijke prijs.
Consumentenbond moet je voor inloggenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 16:15 schreef Erasmo het volgende:
Volgens mij had Kassa of de Consumentenbond daar laatst een onderzoek naar gedaan.
foto's die ik lever aan anderen komen bij mij van profotonet.nlquote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:07 schreef Bond het volgende:
Ik wilde wat vragen over het afdrukken van foto's. Ik wilde het bij het kruidvat laten doen. Alleen nu zag ik in een ander topic Foto.com staan. Nu is mijn vraag: waar kan ik ze het beste laten afdrukken?
Nu wil ik graag een 3 tal 30x45cm foto's laten afdrukken.
Bij Foto.com gaat dit mij ¤ 6,99 x 3 + ¤ 4,99 kosten. Totaal ¤ 25,96
Bij het kruidvat gaat dit mij ¤ 3,95x 3 + ¤ ,99 kosten. Totaal ¤ 12,84
Een zeer groot verschil. Is de kwaliteit van foto.com zoveel beter als het kruidvat?
Of hebben jullie wellicht een adres waar ik ze het beste kan laten afdrukken, tegen een redelijke prijs.
Ik zou onder geen beding mijn SLR in mijn gewone reistas houden, maar hem altijd bij me houden, in mijn handbagage. Maar het is IMHO wel aan te bevelen om nog even naar de fotowinkel te lopen en een klein cameratasje te halen: beter mee verlegen, dan om verlegen.quote:Op zondag 15 februari 2009 19:21 schreef mrkanarie het volgende:
Ik vertrek morgen voor een paar dagen naar Stockholm, is t verstandig mijn slr gewoon in mijn handbagage, zonder bescherming, mee te nemen? Ik heb nl. geen aparte cameratas voor mijn slr...
Dat is niet zo moeilijk. Als je een flitsfoto maakt, werk je met twee soorten licht: het aanwezige (natuurlijke) omgevingslicht, en dat van de flitser. Dat van de flitser reikt niet zo ver, maar het natuurlijke licht belicht waarschijnlijk de hele scene, inclusief achtergrond. Je zoekt dus een instelling van diafragma, sluitertijd (en flitser en iso) waarbij het onderwerp voornamelijk door de flitser belicht wordt. De truc hierbij is dat het diafragma beide soorten licht regelt, maar de sluitertijd alleen het aanwezige licht (want de flits duurt maar heel kort). Met een korte tijd krijg je dus relatief meer flits en minder omgevingslicht in je foto.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Daar ga je met die Sunbounce wat dat ook maar voor ding mag zijn of flitser op zich weinig tovenarij mee uithalen. In de basis zit het effect er bij de getoonde opnamen in dat je (heel flauw) de goeie achtergronden uitzoekt en je model een beetje in het licht houdt.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
Vraagje:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Dit heeft volgens mij veel te maken met sluitertijd en diafragma.
Bert Stephani maakt veel gebruik van deze techniek voor zijn modellen en het effect vind ik echt super gaaf.
Voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Betere voorbeelden, gaat het voornamelijk om wat ik wil:
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3275694385/
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3276515786/
Rechten bij: Bert Stephani
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:32 schreef dvr het volgende:
Pizzahut, stel je schiet op iso 100 en 1/125s, en als je de achtergrond meet kom je daarbij op diafragma f5.6. Maar je wilt die achtergrond drie stops donkerder hebben, daarom stel je het diaafragma in op f16. Vervolgens pas je de flitsintensiteit aan om bij die combinatie (iso 100, 1/125s, f16) een goed belichte voorgrond te krijgen. Hoe je de flits ook instelt, hij heeft geen invloed op de belichting van de achtergrond.
Of: je houdt de flitser constant en ontdekt dat je bij 1/125e bij f8 een mooi belichte voorgrond krijgt. Alleen, de achtergrond wordt twee stops te licht. Door nu de tijd op 1/500e in te stellen zorg je dat de achtergrond twee stops donkerder wordt, terwijl de voorgrond (die door de flits belicht wordt) hetzelfde blijft (aangenomen dat je flitser op zo'n korte tijd met de camera gesynchroniseerd kan worden).
Leuk filmpje trouwens, opvallend hoeveel licht er van dat reflectiescherm komt!
LIMEquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef Pizzahut het volgende:
[..]
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:30 schreef Erasmo het volgende:
CPL'etje meenemen en camera laten acclimatiseren
Overweeg er desnoods een, fotografisch gezien is het een zeer goede investeringquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:05 schreef P_B het volgende:
[..]
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:20 schreef P_B het volgende:
Maar: hoe gaat mijn 30d de luchtvochtigheid vinden? Gewoon 20 minuten laten acclimatiseren en verder geen probleem of wordt ie er toch niet zo blij van? Hoe zit het trouwens met mijn lenzen. Kan er bijvoorbeeld condens tussen het front-element en het uv-filter komen of is dat geen probleem?
Drijft het alleen een transportmotor aanquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:33 schreef Erasmo het volgende:
Nog een vraag van mij; mijn nieuwe middenformaatmonster eet 6 AA's in zijn grip. Ik verwacht niet dat hij veel stroom gaat gebruiken maar ik wil wel dat de batterijen lang meegaan. En ze moeten natuurlijk niet al te duur zijn
Iemand tips?
Hmmm, dat van die zoomlens vind ik wel interessant. Zou wel een heel goed excuus zijn om over te gaan naar een mooie, witte, zoom-lens...met interne zoom!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.
Om een Pentax 645:quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Drijft het alleen een transportmotor aan
als in 'over welk middenformaatmonster hebben we het hier ?'
Op zich zou je er gewoon NiMH-accu's in kunnen stoken, ware het niet dat die dingen nogal een stevige zelfontlading hebben. Een goed setje alkalinebatterijen is dan een duurder, maar beter alternatief, de kans is dan kleiner dat je na een weekje pauze met lege accu's staat.
De oneindigstand is bedoeld om details aan de horizon scherp te krijgen. Van oudsher hebben compactcamera's soms moeite om 'oneindig' te vinden vanwege de ter plaatse wel erg priegelige details, met die oneindigstand forceer je de camera om zijn laatste scherptezone in te stellen. Of de voorgrond daarbij onscherp wordt hang af van de afstand van die voorgrond tot je camera, vandaar dat in de meeste gevallen de foto's niet afwijken van de normale stand (er was dan contrast genoeg in de verte)quote:Op zondag 15 maart 2009 10:55 schreef Ruud het volgende:
op mijn IXUS 90 IS zit naast de macro functie ook de oneindig functie
dit is toch om foto's te maken waarvan de voorgrond onscherp is? als ik deze functie gebruik zijn mijn foto's hetzelfde als in de normale stand
Schouderstatief al eens geprobeerdquote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
zat net te zoeken,quote:Op zondag 15 maart 2009 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.
Homebrew Steadycamquote:Op zondag 15 maart 2009 12:54 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
zat net te zoeken, [ afbeelding ]
linkje: http://blogs.sfweekly.com(...)ome/index.php?page=2
Gestabiliseerde lenzen werken erg fijn bij deining/rollen van schepen.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseerquote:Op maandag 16 maart 2009 02:08 schreef Marc H het volgende:
[..]
Gestabiliseerde lenzen werken erg fijn bij deining/rollen van schepen.
Ik heb wel eens van zeiljachten af gefotografeerd, eerst met een Sigma 50-500, en dat was niet bepaald een succes. Een Canon 100-400 met IS werkt onder die omstandigheden veel fijner.
Dat dusquote:Op maandag 16 maart 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseer
Toch werkt een gestabiliseerde camera niet optimaal in de geschetste situatie, die is namelijk vanuit het concept erop gericht om trillingen tegen te gaan, de bewegingen waarmee je op een schip te maken krijgt zijn iets anders van karakter. Daar komt nog bij dat de camera de instabliteit detecteert op de plek van de sensor. Werk je met een 300mm met lange bouwlengte, dan komt het zwaartepunt van de beweging een eindje voor de lensvatting te liggen en wordt niet meer volledig opgemerkt door de camera*.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseer
bij mij zit het onder de kostbaarheden buitenshuis verzekering. kost bijna niets, dekt volledig...quote:Op zondag 22 maart 2009 16:25 schreef SuikerVuist het volgende:
Vraag:
Ik ga zeer binnenkort een nieuwe body + verschillende objectieven kopen, en nu vroeg ik me af: hoe zit het met de verzekering?
Wat is handiger: een aparte verzekering afsluiten, of "bijverzekeren"?
Mijn dank is groot.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:14 schreef Ynske het volgende:
[..]
bij mij zit het onder de kostbaarheden buitenshuis verzekering. kost bijna niets, dekt volledig...
er is ook een topic over verzekeringen
ik ga ff zoeken
edit
Verzekering voor m'n fotospul, waar?
Cameraverzekering?
Verzekeren van fotoapparatuur?
Ja, IS uitschakelen als je camera op een statief staat. Probleem opgelost (gok ik).quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:13 schreef Ruud het volgende:
even een vraagje over fotograferen in het donker:
gisteravond ging ik met een statief op pad, maar bij elke foto die ik wilde maken ging het 'shake warning' lampje branden.
volgens mijn handleiding moet ik dan het volgende doen:
- IS mode aanzetten
- ISO speed verhogen
- Flash aanzetten
- Tripod gebruiken
op de flitser na (was geen optie) heb ik alles geprobeerd, verschillende ISO waarden, verschillende sluitertijden, enz.
maar het lampje bleef branden en de foto's zijn niet goed gelukt (terwijl ik voorheen wel goede foto's kon maken)
camera is een IXUS 90 IS
iemand een idee/oplossing?
ga ik eens proberenquote:Op woensdag 25 maart 2009 18:11 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
[..]
Ja, IS uitschakelen als je camera op een statief staat. Probleem opgelost (gok ik).
Me ook een keer doodgeschrokken. Dacht dat mn 24-105 IS lens stuk was. Foto's gemaakt vanaf statief met lange sluitertijden 20 s +, alles (lichtelijk) onscherp. De IS stond nog aan. Vandaar. En, volgens mij is er eenzelfde IS ingebouwd in de Ixus 90 IS
edit: Oh, en lampjes natuurlijk keihard negeren
Waar houdt het momenteel zo ongeveer opquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Om echte macrofoto's te maken met een spiegelreflex heb je een macrolens nodig. De lens die je nu gebruikt is daar niet geschikt voor. Je kunt er wel ver mee inzoomen om dingen toch een beetje groot op de foto te krijgen (en dan van zo dichtbij mogelijk scherpstellen als je lens aankan: 50 cm).quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Been there, done thatquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:56 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over flitsers en hoop dat ik hier in het goede topic zit.
Ik zoek een flitser voor een canon 40D voor voornamelijk portret fotografie.
Nu leek de 580 EX II op papier ideaal. Kan alle kanten op draaien, veel licht om te bounchen, etc. Alleen die prijs. Nu heb ik natuurlijk naar de 430 EX II (¤ 230) gekeken. Deze "mist" de 45 graden naar de rechterkant en dat "witte kaartje". Ik denk wel dat die voldoende licht geeft.
Ook heb ik nog gekeken naar de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon (¤ 300), Metz Mecablitz 48 AF-1 Canon (¤ 177) en de Sigma EF-530 DG Super Canon (¤ 220).
Nadeel wat ik kan vinden van niet canon, ze zijn niet in te stellen vanuit de camera.
Wat ik het voordeel vind is dat de Metz is dat ze zonder aparte triggers offshoe kunnen flitsen dmv van de voor flits. Sowieso schijnt de Canon 430 EX II slecht te werken met tigger. Daarnaast kunnen de Metz geupdate worden, dus blijven ze volgens mij altijd werken.
Ga ik nog wat merken aan oplaadtijd tussen de flitsen?
Kortom kan iemand mij adviseren wat te kiezen?
Als je daarmee overboord gaat verzuip je dus gegarandeerd.quote:Op zondag 15 maart 2009 12:54 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
zat net te zoeken, [ afbeelding ]
linkje: http://blogs.sfweekly.com(...)ome/index.php?page=2
wel een mooi voorbeeld van een home-made beeldstabilisatie apparaat.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je daarmee overboord gaat verzuip je dus gegarandeerd.
Je komt waarschijnlijk geeneens meer boven.
Dat is geen gein, dat is levensgevaarlijk
Absoluut, daar heb ik ook niets tegen. Echter, ik heb wedstrijden gezeild en aan boord van tallships gewerkt, en weet maar al te goed hoe het is aan boord van jachten met wat deining. Dan wil je niet met een topzwaar apparaat aan je lijf rondlopen, dat is levensgevaarlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:41 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
wel een mooi voorbeeld van een home-made beeldstabilisatie apparaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |