Dat is niet zo moeilijk. Als je een flitsfoto maakt, werk je met twee soorten licht: het aanwezige (natuurlijke) omgevingslicht, en dat van de flitser. Dat van de flitser reikt niet zo ver, maar het natuurlijke licht belicht waarschijnlijk de hele scene, inclusief achtergrond. Je zoekt dus een instelling van diafragma, sluitertijd (en flitser en iso) waarbij het onderwerp voornamelijk door de flitser belicht wordt. De truc hierbij is dat het diafragma beide soorten licht regelt, maar de sluitertijd alleen het aanwezige licht (want de flits duurt maar heel kort). Met een korte tijd krijg je dus relatief meer flits en minder omgevingslicht in je foto.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Daar ga je met die Sunbounce wat dat ook maar voor ding mag zijn of flitser op zich weinig tovenarij mee uithalen. In de basis zit het effect er bij de getoonde opnamen in dat je (heel flauw) de goeie achtergronden uitzoekt en je model een beetje in het licht houdt.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
Vraagje:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Dit heeft volgens mij veel te maken met sluitertijd en diafragma.
Bert Stephani maakt veel gebruik van deze techniek voor zijn modellen en het effect vind ik echt super gaaf.
Voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Betere voorbeelden, gaat het voornamelijk om wat ik wil:
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3275694385/
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3276515786/
Rechten bij: Bert Stephani
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:32 schreef dvr het volgende:
Pizzahut, stel je schiet op iso 100 en 1/125s, en als je de achtergrond meet kom je daarbij op diafragma f5.6. Maar je wilt die achtergrond drie stops donkerder hebben, daarom stel je het diaafragma in op f16. Vervolgens pas je de flitsintensiteit aan om bij die combinatie (iso 100, 1/125s, f16) een goed belichte voorgrond te krijgen. Hoe je de flits ook instelt, hij heeft geen invloed op de belichting van de achtergrond.
Of: je houdt de flitser constant en ontdekt dat je bij 1/125e bij f8 een mooi belichte voorgrond krijgt. Alleen, de achtergrond wordt twee stops te licht. Door nu de tijd op 1/500e in te stellen zorg je dat de achtergrond twee stops donkerder wordt, terwijl de voorgrond (die door de flits belicht wordt) hetzelfde blijft (aangenomen dat je flitser op zo'n korte tijd met de camera gesynchroniseerd kan worden).
Leuk filmpje trouwens, opvallend hoeveel licht er van dat reflectiescherm komt!
LIMEquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef Pizzahut het volgende:
[..]
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:30 schreef Erasmo het volgende:
CPL'etje meenemen en camera laten acclimatiseren
Overweeg er desnoods een, fotografisch gezien is het een zeer goede investeringquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:05 schreef P_B het volgende:
[..]
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:20 schreef P_B het volgende:
Maar: hoe gaat mijn 30d de luchtvochtigheid vinden? Gewoon 20 minuten laten acclimatiseren en verder geen probleem of wordt ie er toch niet zo blij van? Hoe zit het trouwens met mijn lenzen. Kan er bijvoorbeeld condens tussen het front-element en het uv-filter komen of is dat geen probleem?
Drijft het alleen een transportmotor aanquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:33 schreef Erasmo het volgende:
Nog een vraag van mij; mijn nieuwe middenformaatmonster eet 6 AA's in zijn grip. Ik verwacht niet dat hij veel stroom gaat gebruiken maar ik wil wel dat de batterijen lang meegaan. En ze moeten natuurlijk niet al te duur zijn
Iemand tips?
Hmmm, dat van die zoomlens vind ik wel interessant. Zou wel een heel goed excuus zijn om over te gaan naar een mooie, witte, zoom-lens...met interne zoom!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.
Om een Pentax 645:quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Drijft het alleen een transportmotor aan
als in 'over welk middenformaatmonster hebben we het hier ?'
Op zich zou je er gewoon NiMH-accu's in kunnen stoken, ware het niet dat die dingen nogal een stevige zelfontlading hebben. Een goed setje alkalinebatterijen is dan een duurder, maar beter alternatief, de kans is dan kleiner dat je na een weekje pauze met lege accu's staat.
De oneindigstand is bedoeld om details aan de horizon scherp te krijgen. Van oudsher hebben compactcamera's soms moeite om 'oneindig' te vinden vanwege de ter plaatse wel erg priegelige details, met die oneindigstand forceer je de camera om zijn laatste scherptezone in te stellen. Of de voorgrond daarbij onscherp wordt hang af van de afstand van die voorgrond tot je camera, vandaar dat in de meeste gevallen de foto's niet afwijken van de normale stand (er was dan contrast genoeg in de verte)quote:Op zondag 15 maart 2009 10:55 schreef Ruud het volgende:
op mijn IXUS 90 IS zit naast de macro functie ook de oneindig functie
dit is toch om foto's te maken waarvan de voorgrond onscherp is? als ik deze functie gebruik zijn mijn foto's hetzelfde als in de normale stand
Schouderstatief al eens geprobeerdquote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
zat net te zoeken,quote:Op zondag 15 maart 2009 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.
Homebrew Steadycamquote:Op zondag 15 maart 2009 12:54 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
zat net te zoeken, [ afbeelding ]
linkje: http://blogs.sfweekly.com(...)ome/index.php?page=2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |