Dat is niet zo moeilijk. Als je een flitsfoto maakt, werk je met twee soorten licht: het aanwezige (natuurlijke) omgevingslicht, en dat van de flitser. Dat van de flitser reikt niet zo ver, maar het natuurlijke licht belicht waarschijnlijk de hele scene, inclusief achtergrond. Je zoekt dus een instelling van diafragma, sluitertijd (en flitser en iso) waarbij het onderwerp voornamelijk door de flitser belicht wordt. De truc hierbij is dat het diafragma beide soorten licht regelt, maar de sluitertijd alleen het aanwezige licht (want de flits duurt maar heel kort). Met een korte tijd krijg je dus relatief meer flits en minder omgevingslicht in je foto.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Daar ga je met die Sunbounce wat dat ook maar voor ding mag zijn of flitser op zich weinig tovenarij mee uithalen. In de basis zit het effect er bij de getoonde opnamen in dat je (heel flauw) de goeie achtergronden uitzoekt en je model een beetje in het licht houdt.quote:Op maandag 16 februari 2009 11:41 schreef Pizzahut het volgende:
Vraagje:
ik zoek een techniek waarmee ik d.m.v. een flitser of sunbounce het model kan verlichten en de achtergrond donker laat worden.
Dit heeft volgens mij veel te maken met sluitertijd en diafragma.
Bert Stephani maakt veel gebruik van deze techniek voor zijn modellen en het effect vind ik echt super gaaf.
Voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Betere voorbeelden, gaat het voornamelijk om wat ik wil:
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3275694385/
http://www.flickr.com/photos/98609590@N00/3276515786/
Rechten bij: Bert Stephani
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:32 schreef dvr het volgende:
Pizzahut, stel je schiet op iso 100 en 1/125s, en als je de achtergrond meet kom je daarbij op diafragma f5.6. Maar je wilt die achtergrond drie stops donkerder hebben, daarom stel je het diaafragma in op f16. Vervolgens pas je de flitsintensiteit aan om bij die combinatie (iso 100, 1/125s, f16) een goed belichte voorgrond te krijgen. Hoe je de flits ook instelt, hij heeft geen invloed op de belichting van de achtergrond.
Of: je houdt de flitser constant en ontdekt dat je bij 1/125e bij f8 een mooi belichte voorgrond krijgt. Alleen, de achtergrond wordt twee stops te licht. Door nu de tijd op 1/500e in te stellen zorg je dat de achtergrond twee stops donkerder wordt, terwijl de voorgrond (die door de flits belicht wordt) hetzelfde blijft (aangenomen dat je flitser op zo'n korte tijd met de camera gesynchroniseerd kan worden).
Leuk filmpje trouwens, opvallend hoeveel licht er van dat reflectiescherm komt!
LIMEquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef Pizzahut het volgende:
[..]
Ik ga het proberen! Bert Stephani heeft veel van dit soort filmpjes.
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:30 schreef Erasmo het volgende:
CPL'etje meenemen en camera laten acclimatiseren
Overweeg er desnoods een, fotografisch gezien is het een zeer goede investeringquote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:05 schreef P_B het volgende:
[..]
Duurde echt even 2 minuten voor ik bedacht dat "CPL-etje" een pola-filter was... Die heb ik niet dus dat gaat niet werken. Maar even laten wennen is genoeg info. Dank!
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:20 schreef P_B het volgende:
Maar: hoe gaat mijn 30d de luchtvochtigheid vinden? Gewoon 20 minuten laten acclimatiseren en verder geen probleem of wordt ie er toch niet zo blij van? Hoe zit het trouwens met mijn lenzen. Kan er bijvoorbeeld condens tussen het front-element en het uv-filter komen of is dat geen probleem?
Drijft het alleen een transportmotor aanquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:33 schreef Erasmo het volgende:
Nog een vraag van mij; mijn nieuwe middenformaatmonster eet 6 AA's in zijn grip. Ik verwacht niet dat hij veel stroom gaat gebruiken maar ik wil wel dat de batterijen lang meegaan. En ze moeten natuurlijk niet al te duur zijn
Iemand tips?
Hmmm, dat van die zoomlens vind ik wel interessant. Zou wel een heel goed excuus zijn om over te gaan naar een mooie, witte, zoom-lens...met interne zoom!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch eerst naar meer informatie zoeken van mensen die dat wel hebben. Zoomlenzen trekken veel lucht naar binnen, waardoor vocht binnenin de lens en mogelijk de body kan komen.
Om een Pentax 645:quote:Op woensdag 25 februari 2009 01:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Drijft het alleen een transportmotor aan
als in 'over welk middenformaatmonster hebben we het hier ?'
Op zich zou je er gewoon NiMH-accu's in kunnen stoken, ware het niet dat die dingen nogal een stevige zelfontlading hebben. Een goed setje alkalinebatterijen is dan een duurder, maar beter alternatief, de kans is dan kleiner dat je na een weekje pauze met lege accu's staat.
De oneindigstand is bedoeld om details aan de horizon scherp te krijgen. Van oudsher hebben compactcamera's soms moeite om 'oneindig' te vinden vanwege de ter plaatse wel erg priegelige details, met die oneindigstand forceer je de camera om zijn laatste scherptezone in te stellen. Of de voorgrond daarbij onscherp wordt hang af van de afstand van die voorgrond tot je camera, vandaar dat in de meeste gevallen de foto's niet afwijken van de normale stand (er was dan contrast genoeg in de verte)quote:Op zondag 15 maart 2009 10:55 schreef Ruud het volgende:
op mijn IXUS 90 IS zit naast de macro functie ook de oneindig functie
dit is toch om foto's te maken waarvan de voorgrond onscherp is? als ik deze functie gebruik zijn mijn foto's hetzelfde als in de normale stand
Schouderstatief al eens geprobeerdquote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
zat net te zoeken,quote:Op zondag 15 maart 2009 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik kan me weinig lastigers inbeelden dan vanaf een deinend schip met een telelens foto's proberen te maken.
Homebrew Steadycamquote:Op zondag 15 maart 2009 12:54 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
zat net te zoeken, [ afbeelding ]
linkje: http://blogs.sfweekly.com(...)ome/index.php?page=2
Gestabiliseerde lenzen werken erg fijn bij deining/rollen van schepen.quote:Op zondag 15 maart 2009 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Ik fotografeer veel vanaf schepen, maar boven de 300 mm is het erg lastig om scherpe foto's te maken door het rollen van het schip. Hoe kan ik dit verminderen?
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseerquote:Op maandag 16 maart 2009 02:08 schreef Marc H het volgende:
[..]
Gestabiliseerde lenzen werken erg fijn bij deining/rollen van schepen.
Ik heb wel eens van zeiljachten af gefotografeerd, eerst met een Sigma 50-500, en dat was niet bepaald een succes. Een Canon 100-400 met IS werkt onder die omstandigheden veel fijner.
Dat dusquote:Op maandag 16 maart 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseer
Toch werkt een gestabiliseerde camera niet optimaal in de geschetste situatie, die is namelijk vanuit het concept erop gericht om trillingen tegen te gaan, de bewegingen waarmee je op een schip te maken krijgt zijn iets anders van karakter. Daar komt nog bij dat de camera de instabliteit detecteert op de plek van de sensor. Werk je met een 300mm met lange bouwlengte, dan komt het zwaartepunt van de beweging een eindje voor de lensvatting te liggen en wordt niet meer volledig opgemerkt door de camera*.quote:Op maandag 16 maart 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Erasmo heeft al z'n lenzen gestabiliseer
bij mij zit het onder de kostbaarheden buitenshuis verzekering. kost bijna niets, dekt volledig...quote:Op zondag 22 maart 2009 16:25 schreef SuikerVuist het volgende:
Vraag:
Ik ga zeer binnenkort een nieuwe body + verschillende objectieven kopen, en nu vroeg ik me af: hoe zit het met de verzekering?
Wat is handiger: een aparte verzekering afsluiten, of "bijverzekeren"?
Mijn dank is groot.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:14 schreef Ynske het volgende:
[..]
bij mij zit het onder de kostbaarheden buitenshuis verzekering. kost bijna niets, dekt volledig...
er is ook een topic over verzekeringen
ik ga ff zoeken
edit
Verzekering voor m'n fotospul, waar?
Cameraverzekering?
Verzekeren van fotoapparatuur?
Ja, IS uitschakelen als je camera op een statief staat. Probleem opgelost (gok ik).quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:13 schreef Ruud het volgende:
even een vraagje over fotograferen in het donker:
gisteravond ging ik met een statief op pad, maar bij elke foto die ik wilde maken ging het 'shake warning' lampje branden.
volgens mijn handleiding moet ik dan het volgende doen:
- IS mode aanzetten
- ISO speed verhogen
- Flash aanzetten
- Tripod gebruiken
op de flitser na (was geen optie) heb ik alles geprobeerd, verschillende ISO waarden, verschillende sluitertijden, enz.
maar het lampje bleef branden en de foto's zijn niet goed gelukt (terwijl ik voorheen wel goede foto's kon maken)
camera is een IXUS 90 IS
iemand een idee/oplossing?
ga ik eens proberenquote:Op woensdag 25 maart 2009 18:11 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
[..]
Ja, IS uitschakelen als je camera op een statief staat. Probleem opgelost (gok ik).
Me ook een keer doodgeschrokken. Dacht dat mn 24-105 IS lens stuk was. Foto's gemaakt vanaf statief met lange sluitertijden 20 s +, alles (lichtelijk) onscherp. De IS stond nog aan. Vandaar. En, volgens mij is er eenzelfde IS ingebouwd in de Ixus 90 IS
edit: Oh, en lampjes natuurlijk keihard negeren
Waar houdt het momenteel zo ongeveer opquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Om echte macrofoto's te maken met een spiegelreflex heb je een macrolens nodig. De lens die je nu gebruikt is daar niet geschikt voor. Je kunt er wel ver mee inzoomen om dingen toch een beetje groot op de foto te krijgen (en dan van zo dichtbij mogelijk scherpstellen als je lens aankan: 50 cm).quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Been there, done thatquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:56 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over flitsers en hoop dat ik hier in het goede topic zit.
Ik zoek een flitser voor een canon 40D voor voornamelijk portret fotografie.
Nu leek de 580 EX II op papier ideaal. Kan alle kanten op draaien, veel licht om te bounchen, etc. Alleen die prijs. Nu heb ik natuurlijk naar de 430 EX II (¤ 230) gekeken. Deze "mist" de 45 graden naar de rechterkant en dat "witte kaartje". Ik denk wel dat die voldoende licht geeft.
Ook heb ik nog gekeken naar de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon (¤ 300), Metz Mecablitz 48 AF-1 Canon (¤ 177) en de Sigma EF-530 DG Super Canon (¤ 220).
Nadeel wat ik kan vinden van niet canon, ze zijn niet in te stellen vanuit de camera.
Wat ik het voordeel vind is dat de Metz is dat ze zonder aparte triggers offshoe kunnen flitsen dmv van de voor flits. Sowieso schijnt de Canon 430 EX II slecht te werken met tigger. Daarnaast kunnen de Metz geupdate worden, dus blijven ze volgens mij altijd werken.
Ga ik nog wat merken aan oplaadtijd tussen de flitsen?
Kortom kan iemand mij adviseren wat te kiezen?
Als je daarmee overboord gaat verzuip je dus gegarandeerd.quote:Op zondag 15 maart 2009 12:54 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
zat net te zoeken, [ afbeelding ]
linkje: http://blogs.sfweekly.com(...)ome/index.php?page=2
wel een mooi voorbeeld van een home-made beeldstabilisatie apparaat.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je daarmee overboord gaat verzuip je dus gegarandeerd.
Je komt waarschijnlijk geeneens meer boven.
Dat is geen gein, dat is levensgevaarlijk
Absoluut, daar heb ik ook niets tegen. Echter, ik heb wedstrijden gezeild en aan boord van tallships gewerkt, en weet maar al te goed hoe het is aan boord van jachten met wat deining. Dan wil je niet met een topzwaar apparaat aan je lijf rondlopen, dat is levensgevaarlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:41 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
wel een mooi voorbeeld van een home-made beeldstabilisatie apparaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |