Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).quote:Op maandag 12 januari 2009 16:06 schreef K-mail het volgende:
Ik heb een polarisatie filter gekocht, omdat je onder andere daar zulke heerlijk luchten mee kunt schieten. Nu ben ik in de sneeuw weg geweest, en heb ik plaatjes geschoten met dat ding erop. Maar als ik er aan draai zie ik door m'n zoeker nauwelijks verschil. Als ik er aan draai wordt het niet veel beter. Ik heb dan elke keer maar meerdere foto's geschoten. Heb ze voor het proberen ook maar meteen allemaal op raw geschoten.
Maar pas als ik lightroom z'n werk laat doen, in dit geval gewoon het knopje auto tone, ben er nog niet zo ervaren mee, komt die geweldige lucht er uit springen.
Doe ik iets fout tijdens het schieten dat ik geen grote verschillen zie met die polarisatiefilter, of hoort dat zo en heb ik er TE hoge verwachtingen van?
Dit krijg ik eruit na lightroom, verder is het niet zo geweldige foto, vanuit de schaduw, vignettering lelijke compositie, maar goed even ter voorbeeld:
[ link | afbeelding ]
Ohja, misschien handig, gemaakt met 450d, kitlens
Ik denk dat ie eerder het verschil bedoeld tussen een digitale spiegel of digitale niet-spiegelrelex.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
die digitale camera is dat ook een spiegelreflex? dan is het verschil dat het een analoog (met filmpjes) is en de andere digitaal is
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Die kitlens neemt heel wat verzadiging weg uit je foto. Het effect is er dan nog wel, maar valt minder op. Als Lightroom de verzadiging terugbrengt, wordt het effect ook weer zichtbaar. Daarnaast moet je even checken hoe je witbalans staat, maar voor wat je door de viewer ziet, mag dat niet uitmaken (op je lcd wel).
Waarschijnlijk zit er ergens een merkje op de ring van de filter. Dat kan een geprint iets zijn, of een reliëfje. Bij de meeste merken pola's moet die bovenaan staan. Let ook op de stand van de zon. Als je de zon dwars op de kijkrichting hebt staan, haal je het meeste effect. Zie ook hier
Niets mis met Kenko btw, prima filterboer
Een ander groot verschil vind ik de grootte van de beeldsensor. Fijn voor vergrotingen en om een "wazige" (out of focus) achtergrond te krijgen.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:39 schreef K-mail het volgende:
Een groot verschil is de veelzijdigheid van een spiegelreflex, doordat je de mogelijkheid tot het erop zetten van andere objectieven hebt.
Ik kan je iig afraden je pola filter op de uv filter te draaien. Grote kans dat je ze nooit meer van elkaar krijgt. Dus het is of je pola filter of je uv filter.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:43 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ah, bedankt. Ja er zit een stip op, ik experimenteerde al met stip boven aan en 90 graden verder. Maar ben uiteindelijk vergeten bij welke foto's dat was.
Wat wel vervelend is, is dat die kitlens een roterend front heeft, dus je bent continu die filter aan het bijstellenMaar dat wist ik wel van te voren. Is het overigens aan te raden de UV er af te halen, om vignettering te verminderen? Of dat ding ten alle tijde te laten zitten?
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:48 schreef Pizzahut het volgende:
Kan iemand mij wat uitleggen, ik snap die aperture niet helemaal.
Neem deze 2 lenzen:
Sigma 28 - 70mm f2.8 DG EX
Sony 18-70/f4.6-f5.6
De laatste heb ik bijvoorbeeld. Er staat op de lens dus een diafragma (aperture?) van 4.6 tot 5.6. Nu kan ik mijn diafragma tot op f32 zetten ofzo. Dus wat betekenen die nummers dan precies?
Die Sigma heeft een vaste aperture (f2.8) wat is hier het voordeel van? En kan je die dan alsnog instellen?
Hoe werkt het precies?
Uitbreiding hierop: Het F-nummer is de brandpuntsafstand (bijvoorbeeld 70mm) gedeeld door de (maximum) diameter van het diafragma.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
het kleinste getal (grootst mogelijke opening) op jouw lens is bij een afstand van 18 F4.6 en bij een afstand van 70 F5.6
die eerste heeft een vast F getal over de gehele lengte
Het zou kunnen zijn dat de versies van de software die je hebt draaien de 1000D nog niet ondersteunen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:31 schreef mrkanarie het volgende:
Damesch und Heeren,
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Canon EOS 1000D, wat erg verslavend is. Echter kan ik geen van de RAW-bestanden (CR2) openen op met Photohop/ACDSee, en bij een vriend van me eveneens niet. Wat is er mis?
Even adobe camera raw updaten.. De nieuwste versie ondersteunt ook de 1000Dquote:Op donderdag 15 januari 2009 07:31 schreef mrkanarie het volgende:
Damesch und Heeren,
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Canon EOS 1000D, wat erg verslavend is. Echter kan ik geen van de RAW-bestanden (CR2) openen op met Photohop/ACDSee, en bij een vriend van me eveneens niet. Wat is er mis?
Bedankt voor de snelle reactie!quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Even adobe camera raw updaten.. De nieuwste versie ondersteunt ook de 1000D
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4220
Alleen het instel licht gebruiken desnoods, niet flitsen dus.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Flitser op de een of de andere manier temmen of ND-filters op je camera tot je het gewenste diafragma hebt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Is dat wel nodig? Voor een mooie dof hoef je niet per se op dit soort f-waarden te gaan zitten. Zeker voor portretten kun je met f/5.6 of f/8 een hele mooie dof maken met flitslicht, terwijl f/1.8 of f/2.8 vaak (niet altijd) te weinig scherptediepte geeft om een gezicht er mooi op te krijgen. Het maakt ook uit welke focal length je gebruikt, hoe ver je van je model staat en hoe ver je model van de achtergrond.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:53 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
Ik heb ook een vraagje. Hoe krijg je het in een studio omgeving in hemelsnaam voor elkaar om mensen met f 1.8 - f 4 (mooie dof dus) en flitslicht te fotograferen?! Met een flitssynchro van max 125e en minimale ISO 100... Iemand? Ik weet dat het gebeurt, weet alleen niet hoe. Lampen zacht en ver weg zetten? Alvast bedankt voor de moeite.
Daar zie je het inderdaad vaak misgaan bij pril studiogeluk en ook buitenfotografen maken het zich nogal eens onnodig lastig (en duur) door die verhouding camera-onderwerp-achtergrond verkeerd te kiezen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:06 schreef Vliegvrager onder andere het volgende:
Het maakt ook uit welke focal length je gebruikt, hoe ver je van je model staat en hoe ver je model van de achtergrond.
Iets minder haast is misschien een goeie leermeester, met de knopp'n en schuiv'n van de RAWconverter haal je meestal nog net even die extra procent of wat uit je opname.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:15 schreef Jarno het volgende:
Ik ben echt helemaal klaar met RAW, hebben jullie dat nou ook? Ben meer tijd bezig met een fatsoenlijke JPG of adruk uit een RAW te persen dan dat ik een 2GB kaartje volschiet lijkt het haast wel. Negen van de tien foto's gaan toch op de auto-pilot door een convertor heen om maar zo snel mogelijk foto's online te kunnen zetten.
Hoeveel mensen 'zien' die ene procent? Kun je niet beter zorgen dat de foto goed belicht en fatsoenlijk ingesteld de camera ingaat ipv een half uur achter de PC te zitten schuiven en bewerken?quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Iets minder haast is misschien een goeie leermeester, met de knopp'n en schuiv'n van de RAWconverter haal je meestal nog net even die extra procent of wat uit je opname.
Da's een persoonlijke kwestie, eerste ding na aankoop van een camera is bij mij dat ie op RAW gaat, daarna gaat ie er nooit meer af.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:23 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik denk dat je RAW alleen in uitzonderlijke situaties moet gebruiken, waar je volledige controle wil hebben over alles. Voor doorsnee leuke foto`s gebruik ik geen RAW
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |