abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zaterdag 13 december 2008 @ 21:17:56 #26
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_63993468
Je bekijkt het verkeerd.

Het objectief van je camera zijn een verzameling holle en bolle lenzen. De reflectie die je op je foto ziet is de reflectie van het licht van een van de lenzen op een van de andere lenzen.

Omdat het licht niet helemaal recht op een van de lenzen komt, wordt het licht onder een hoek op een van de andere lenzen gereflecteerd, om dan weer onder een andere hoek de camera in te gaan, waardoor het middelpunt van de reflectielichten verschoven is.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  dinsdag 16 december 2008 @ 10:56:44 #27
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_64051886
Vraag: ik weet niet of ik hier goed zit. Mijn camera (Fuji 6500fd) vertoont sinds zaterdag enkel wit beeld. De foto's die ik reeds geschoten had staan er nog normaal op.

Iemand een idee wat het is / de kosten zijn....naar de reperateur ermee (geen garantie), of investeren in een nieuwe?
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  woensdag 17 december 2008 @ 19:16:56 #28
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64096698
Klinkt als een probleem in je schermpje.
  zondag 21 december 2008 @ 13:11:58 #29
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_64204776
Even een vraagje over de MM van een lens.

Hoeveel MM kan hoeveel meter overbruggen? Dus hoeveel meter is een 300mm vastbrandpunt lens bijv.
Beetje lastig uit te leggen maar hopelijk begrijpen jullie het.
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 december 2008 @ 13:31:48 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64205469
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:11 schreef Pizzahut het volgende:
Even een vraagje over de MM van een lens.

Hoeveel MM kan hoeveel meter overbruggen? Dus hoeveel meter is een 300mm vastbrandpunt lens bijv.
Beetje lastig uit te leggen maar hopelijk begrijpen jullie het.
In de kleinbeelddagen gebruikte ik als stelregel dat een lens op tien keer zijn brandpunt ongeveer een A4'tje weergeeft. Voor een APS-digiflex is dat dus zoiets als op vijftien keer het brandpunt.
Voor die 300mm dus op een metertje of vierenhalf
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_64217156
Misschien hier es vragen.
Ik heb nu m'n Nikon D80 aangesloten op m'n PC. Is het mogelijk om met bepaalde software direct de foto's op te slaan op m'n PC?

Edit: Misschien is het Capture NX 2? Imma try that.

Edit2: Nvm, toch maar Nikon Camera Control Pro 2.

Edit3: Yup, die werkt goed.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ronalld op 21-12-2008 19:36:12 ]
  maandag 22 december 2008 @ 00:39:15 #32
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_64231108
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...

Iemand tips? Ervaringen met 3rd party flitsers?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_64231238
2ehandse metz45 met een wireless trigger van DealExtreme? Kost je mischien 60eu, maar veel meer heb je dan ook niet meer nodig
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 22 december 2008 @ 00:43:49 #34
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_64231318
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:42 schreef zquing het volgende:
2ehandse metz45 met een wireless trigger van DealExtreme? Kost je mischien 60eu, maar veel meer heb je dan ook niet meer nodig
Ik heb al wireless triggers (idd die DX dingen) maar mijn EOSje heeft geen AF assist bijv. wat ook wel eens handig zou kunnen zijn in lowlight. Die Canon flitsers hebben van die rode leds.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_64231449
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:
Even 'n vraagje over flitsers... ik moet dus over een tijd een bruidsreportage doen (ik mag het gelukkig op mijn manier doen dus das wel tof) maar ik ga dus ook flitsen. Nu kan ik van school een 580EX lenen maar ik kan dat ding niet onbeperkt lenen om ermee te oefenen. Ik zat er dus aan te denken om zelf maar 'ns een flitsert aan te schaffen voor de EOS 350D. Ik heb alleen geen idee wat goed en slecht is? Ik zie er van 250 euro en van 100 euro. Mij lijkt dat het toch voornamelijk om kracht (richtgetal) gaat? En wat heb ik dan nodig? Ik hoef geen 50m ver weg te flitsen ofzo...

Ik heb zelf een.. Sunpak flitser voor m'n Nikon D80. Op 100 iso iets van 30 meter. Simpel ding, maar doet wat 'ie moet doen. Meestal is 'ie wel sync met de foto, heel af en toe dat 'ie mist. Diffuser erbij lijkt me wel handig om niet te hard te flitsen, al kun je hem ook gewoon op -0.3 of -0.6 zetten. Ligt aan de situatie. Nadeel van de "goedkope" flitsers is vaak dat je ze niet opzij kan draaien zeg maar. Dus via een muur aan de zijkant flitsen zonder je camera te hoeven draaien. Ook jammer bij dat ik hem niet naar voren kan tilten, wat handig zou zijn voor macro. Maar dat gebruik je vast niet voor bruiloft fotografie. Verder nog niet veel ervaring met portretten en flitsen, dus dat laat ik over aan de echte experts..
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 december 2008 @ 00:49:43 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64231583
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:39 schreef kvdv het volgende:

Als het om een reportageflitsert gaat zou ik de goedkoopste alternatieven niet gebruiken, daar gaat erg veel energie in en er komt simpelweg te weinig licht uit (Sunpak P40X* of die goeiekope ebaydingen). Beter ga je één league hoger en dan kom je bij Metz en Sigma uit.
Waar we hier zelf heel erg blij mee zijn is de Metz 48 AF-1 die we op de Dynax en de Alfa gebruiken. Komt een behoorlijke bak licht uit en het dingetje praat goed met de automatiek van de camera, het lijkt me sterk dat dat bij de Canon-ETTL-versie beroerder zou werken.

* Die Sunpak heb ik dus voor zowel Canon als Dynax/Alfa. Flitsertje is super als bijzetdingetje voor macrofotografie, praat ook vrij goed met de camera's, laat het alleen gruwelijk afweten wanneer er veel licht wordt gevraagd, een huiskamer bespelen is al teveel gevraagd waar de Metz met gemak een klein zaaltje volpompt als ie het samen met de camera mag uitzoeken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_64252778
Ik heb 2 vragen maar ik ben niet helemaal zeker of het mogelijk is. Ik heb namelijk al aardig wat gegoogled maar kom er niet echt achter.

1. Hoe kan ik foto's maken met meer contrast maar zonder iets extra's te kopen of te bewerken naderhand. Dus zijn er bepaalde technieken om meer contrast te krijgen als ik gewoon een foto op straat oid maak. (dus geen belichtings mogelijkheden etc.). Ik weet dat je met een polarisatorfilter al een aardig eind komt maar daar heb ik nu even geen geld voor.

2. Eigenlijk een soort gelijke vraag. Ik zie soms mooie urban fotografie met weinig kleur in de foto. Een beetje rauw ziet het eruit. Een ander voorbeeld is bv de jaren 70 fotografie die altijd een beetje bleek/geel is (niet door de ouderdom, maar een bepaalde stijl) Is dit altijd bewerkt of kun je dit met je digitale camera beinvloeden? Ik kan even geen voorbeeld vinden maar ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen.

Misschien is het allemaal wel niet echt mogelijk, maar ik heb geen idee als beginnend fotograaf.
-
-
pi_64253633
quote:
Op maandag 22 december 2008 18:34 schreef Tallz het volgende:
Ik heb 2 vragen maar ik ben niet helemaal zeker of het mogelijk is. Ik heb namelijk al aardig wat gegoogled maar kom er niet echt achter.

1. Hoe kan ik foto's maken met meer contrast maar zonder iets extra's te kopen of te bewerken naderhand. Dus zijn er bepaalde technieken om meer contrast te krijgen als ik gewoon een foto op straat oid maak. (dus geen belichtings mogelijkheden etc.). Ik weet dat je met een polarisatorfilter al een aardig eind komt maar daar heb ik nu even geen geld voor.

2. Eigenlijk een soort gelijke vraag. Ik zie soms mooie urban fotografie met weinig kleur in de foto. Een beetje rauw ziet het eruit. Een ander voorbeeld is bv de jaren 70 fotografie die altijd een beetje bleek/geel is (niet door de ouderdom, maar een bepaalde stijl) Is dit altijd bewerkt of kun je dit met je digitale camera beinvloeden? Ik kan even geen voorbeeld vinden maar ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen.

Misschien is het allemaal wel niet echt mogelijk, maar ik heb geen idee als beginnend fotograaf.
Photoshop of dergelijke programma's zijn hier geschikt voor. Ik neem tenminste aan dat je digitaal fotografeert?
pi_64253749
quote:
....maar zonder iets extra's te kopen of te bewerken naderhand....
-
-
pi_64253931
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:03 schreef Tallz het volgende:

[..]
Mijn fout. Afhankelijk van je camera zitten er misschien wel wat opties op als "sepia" of "Vivid color" of andere effecten om dergelijke dingen te doen. Wat voor camera heb je? En waarom wil je niet aan nabewerking doen? Het is zonde als je een foto in bijvoorbeeld sepia schiet en er vervolgens achter komt dat hij er beter zag in vol kleur.
pi_64255598
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
-
-
pi_64255846
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:54 schreef Tallz het volgende:
ja klopt, ik heb een eos 1000d. Maar ik wil graag leren om de foto's te maken die ik wil met zo min mogelijk bewerken. Bijvoorbeeld z/w straatfotografie met sterke contrasten vind ik erg mooi. Maar ik wil zo min mogelijk bewerken om de beste kwaliteit te behouden en mijn fotokennis etc. te ontwikkelen.
Probeer eens om in je camera zelf het contrast omhoog te gooien, met de meeste gaat dat wel.
pi_64255907
quote:
Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.

Voor het geval je besluit om toch te gaan bewerken: je hebt software hierbij bijgeleverd gekregen.

Ik heb dezelfde camera, vandaar .
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_64318714
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, maar ik ga er van uit dat een expert het beste antwoord op mijn vraag kan geven.

Ik heb sinds kort de Casio Exilim EX-F1, en nu ging mijn vader gister naar de stad om een geheugenkaartje te kopen. Hij nam de camera mee om te kijken of alles paste, maar hij is hierbij het afdekkingskapje van de lens verloren. Ik vroeg me af of je ergens nieuwe kapjes en andere onderdelen kan bestellen? Moet ik dat via Casio doen?

Bij voorbaat dank
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 24 december 2008 @ 11:24:22 #45
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64318787
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:21 schreef Philip10 het volgende:
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, maar ik ga er van uit dat een expert het beste antwoord op mijn vraag kan geven.

Ik heb sinds kort de Casio Exilim EX-F1, en nu ging mijn vader gister naar de stad om een geheugenkaartje te kopen. Hij nam de camera mee om te kijken of alles paste, maar hij is hierbij het afdekkingskapje van de lens verloren. Ik vroeg me af of je ergens nieuwe kapjes en andere onderdelen kan bestellen? Moet ik dat via Casio doen?

Bij voorbaat dank
bij winkels als www.fotokonijnenberg.nl en www.kamera-express.nl zijn lensdoppen los te bestellen.
goedkoper zijn ze ook te vinden bij dealextreme
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_64319189
quote:
Op maandag 22 december 2008 20:02 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Die kleuren: bij picturestyles (knopje naar beneden drukken) kan je verschillende kleuren kiezen, waaronder zwartwit. Sepia is geen optie. Contrast kan ik niet vinden.

Voor het geval je besluit om toch te gaan bewerken: je hebt software hierbij bijgeleverd gekregen.

Ik heb dezelfde camera, vandaar .

Volgens DPreview moet het er wel zijn.
Sepia ook trouwens.
quote:
Image parameter adjustments
Sharpness: 0 to 7
Contrast: -4 to +4
Saturation: -4 to +4
Color tone: -4 to +4
pi_64326554
Ja klopt, bij gebruikersprofiel kan het ingesteld worden. Inderdaad contrast, en nog een aantal andere instelling. Bedankt voor de hulp.
-
-
  donderdag 25 december 2008 @ 19:58:06 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64359866
quote:
Dat is imo de verkeerde insteek.

Nabewerking is tegenwoordig een essentieel onderdeel van fotografie geworden. En dat moet ook gewoon doormiddel van oefening geleerd worden.

De bewerkingen die de camera toepast kan jij zelf stukken beter in (bijvoorbeeld) photoshop doen. Dan heb je zelf de controle over wat er gebeurt. Ook zijn de algorithmes in photoshop beter, omdat de camera maar beperkte processorcapaciteit tot z'n beschikking heeft, en je na het maken de foto niet onnodig lang wil wachten tot hij klaar is.

Enige nadeel is dat het gewoon tijd kost.
Huilen dan.
pi_64360292
quote:
Op donderdag 25 december 2008 19:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat is imo de verkeerde insteek.
Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.
Een ander punt is het als je een zwart-wit bewerking wilt doen. Dan is de interne camerasoftware idd vaak te vlak. Dat kun je weer beter achteraf doen. Wat niet wegneemt dat scherpte en kadering liefst oorspronkelijk al goed zijn.
  donderdag 25 december 2008 @ 20:28:56 #50
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64360374
quote:
Op donderdag 25 december 2008 20:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat ben ik niet zo met je eens. Een groot deel van de foto moet liefst direkt uit de camera goed zijn. Scherpte, kadering etc. Een klein tikje contrast etc. bijwerken is ok maar de foto essentieel veranderen betekent dat je foto in principe niet goed gelukt is. Zo kun je bijv. veel beter met een polafilter de kleuren direkt goed krijgen bij zon dan naderhand via allerhande trucs nog wat proberen te redden.
Een ander punt is het als je een zwart-wit bewerking wilt doen. Dan is de interne camerasoftware idd vaak te vlak. Dat kun je weer beter achteraf doen. Wat niet wegneemt dat scherpte en kadering liefst oorspronkelijk al goed zijn.
Natuurlijk, de basis moet goed zijn. Dat ben ik volledig met je eens.
Maar jij hebt het over ' essentieel veranderen', dat is iets heel anders dan waar ik het over had.

Ik heb voor de grap even op de canon site gekeken, en ik neem als voorbeeld de preset 'landschap':
quote:
Kleurtint en verzadiging worden ingesteld op diepblauwe en heldergroene kleuren om de lucht en landschappen optimaal weer te geven. De scherpte is één stap hoger dan in de Standaard instelling voor scherpere randen en contouren. Deze instelling wordt automatisch toegepast in de Landschap modus.
Beter is het om dat gewoon naar eigen wens achteraf toe te passen, in plaats van het de camera te laten doen. Dan heb je zoals ik eerder zei, alles zelf in de hand.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')