Ik zou voor de 70-200 gaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
Zo op het eerste zicht is alles in orde.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Zijn de contactjes tussen lens en camera goed schoon, en zit er geen contactpinnetje ingedrukt?
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:54 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Als je schiet op een andere stand dan M (bijvoorbeeld Av of T) dan heeft het zin om de Ev in te stellen op over- of onderbelichten, de waarden die de camera dan zelf kiest (sluitertijd bij Av of diafragma bij T) worden daar op aangepast. Dus als je +1 EV instelt zal hij voor een langere sluitertijd of grotere diafragma-opening kiezen.
Het wil nog wel eens handig zijn bij weinig licht situaties, door dan over te belichten krijg je meer licht op je sensor.
Uiteraard kun je bij RAW achteraf nog veel veranderen, maar bij JPEG is dat wat lastiger.
Persoonlijk raak ik het amper aan, ik heb het nog niet hoeven te gebruiken.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.
is gewoon onder, of over belichten.
je meter gaat uit van grijs, dus iets met veel wit word te donker, en iets met teveel zwart word telicht. dus dat kun je compenseren in die waardes. kon het gister even niet plaatsen
Als je met circuit werk, Circuit van zandvoort bedoelt, huur ze beide eens. Ik heb er ooit eens een jaarkaart gehad, en daar begonnen met een Sigma 70-200 EX 2.8. Al snel daar een extender voor gekocht, maar dat was ook geen groot feest. Later veel gedaan met de 50-500 Sigma, en zat daar vaak boven de 300mm.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
die heb ikquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:00 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
![]()
Begin maar weer opnieuw aan je 'Hoe leer ik mijn camera kennen' boek.
Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:02 schreef Marc H het volgende:
[..]
Als je met circuit werk, Circuit van zandvoort bedoelt, huur ze beide eens. Ik heb er ooit eens een jaarkaart gehad, en daar begonnen met een Sigma 70-200 EX 2.8. Al snel daar een extender voor gekocht, maar dat was ook geen groot feest. Later veel gedaan met de 50-500 Sigma, en zat daar vaak boven de 300mm.
Ik denk dat je voor de 100-400 gaat.
De 100-400 heeft een focus limiter, waardoor hij op afstanden verder dan 6.5 meter heel erg snel is. Veel sneller dan de sigma. Maar of hij snel genoeg is, geen idee, ik heb er nog geen autosport mee gefotografeerd. .quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma?
Ik vond het al zo'n vaag antwoordquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.
is gewoon onder, of over belichten.
je meter gaat uit van grijs, dus iets met veel wit word te donker, en iets met teveel zwart word telicht. dus dat kun je compenseren in die waardes. kon het gister even niet plaatsen
Je camera meet met zijn ingebouwde belichtingsmeter een bepaalde hoeveelheid licht, maar hij heeft geen idee of dat komt omdat er een licht voorwerp voor zijn lens staat, of een donker voorwerp waar heel veel licht op schijnt. In beide gevallen ziet hij evenveel licht. Maar jij wilt dat een licht voorwerp ook licht op je foto komt (dus lang belichten) terwijl een donker voorwerp ook donker op de foto moet komen (dus kort belichten). De meting van de camera is dus niet altijd precies zoals hij zou moeten zijn. Die belichtingscompensatieknop kun je gebruiken om te zorgen dat de camera wat meer of minder belicht dan hij zelf denkt dat nodig is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:17 schreef Xcalibur het volgende:
Maar: mijn vraag was niet wat het doet, maar hoe het werkt.... waar komt het extra licht vandaan als je sluitertijd, diafragma en ISO waarde vaststaan? Maar dan kan kennelijk niet begreep ik...
Moire waarschijnlijk, of scherptequote:
Duidelijk scherpere foto's. Zie o.a. de Leica M9 -- die heeft geen AA filter.quote:
Ja... de sites en bladen die geen verkapte reclame maken voor Canon en Nikon e.d. met hun zogenaamde "onafhankelijke" testen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien kan je anti aliassing ook prima naderhand doen in software bewerking, net als bv ruisonderdrukking. Maar het probleem is waarschijnlijk een beetje dat de sites en bladen die cameras testen een camera zonder anti aliassing en ruisonderdrukking slechtere cijfers geven in de "testen"
Net als computerbladen, enige die ik daar vertrouw is Ct magazinquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:42 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Ja... de sites en bladen die geen verkapte reclame maken voor Canon en Nikon e.d. met hun zogenaamde "onafhankelijke" testen.
Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:51 schreef Erasmo het volgende:
Maar om terug te komen op de vraag, ik denk dat je de beste kans maakt bij toko's die ook camera's ombouwen naar IR.
Ja, alleen niet in Nederland.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:00 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor?
Nietes, en dat is juist de reden waarom camerafabrikanten peperdure AA-filters voor de sensor zetten. De rare kleurzwemen die anders kunnen optreden zijn in software redelijk te compenseren, maar aan andere problemen zoals vals detail en het vervormen van lijnen en patronen is weinig te doen (zonder het echte detail aan te tasten). Die aliasing effecten treden in lang niet alle foto's hinderlijk op, zodat sommige fotografen voor hun doeleinden liever een AA-vrije camera hebben, maar het zou onzin zijn om te stellen dat daarom alle camera's wel zonder kunnen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien kan je anti aliassing ook prima naderhand doen in software bewerking, net als bv ruisonderdrukking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |