Het lijkt mij handiger om het in dat topic te houden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:27 schreef Stansfield het volgende:
Misschien niet helemaal het goede topic. Maar ik heb een probleem met mijn panansonic FZ 38. Die schiet in raw rw2 bestanden.
Nu vond ik dit topic:
RW2 bestand omzetten
Maar krijg ik dat dus niet geinstalleerd:
ik krijg de volgende melding:
An operating system supported for this software installation is not installed on this computer Installation will be ended.
Wat heb ik nog nodig op mijn computer om deze setup te beginnen?
Geel...? o.oquote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:59 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb een theoretisch vraagje
Als ik een foto maak in een (te) donkere ruimte kan ik twee dingen doen om hem goed te belichten: langere sluitertijd of ISO waarde omhoog. Werkt allebei prima, maar bij een langere sluitertijd verkleurt de foto (meestal geel) en bij een hogere ISO waarde niet. Wat veroorzaakt deze verkleuring?
Ik vraag me al een tijdje af hoe dit zit... voor mijn gevoel pikt de sensor in beide gevallen evenveel licht op, toch is het resultaat niet hetzelfde?
verkleurd beeld en sluitertijd hebben geen relatie met elkaar (met de ene beinvloed je de ander niet). Waarom de witbalans zich perse anders gedraagd met een andere iso weet ik ook niet. Misschien dat de witbalansmeting wel wat doet met de iso waarde?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:44 schreef Xcalibur het volgende:
En dat was dus precies mijn vraag: waarom verkleurt je beeld bij een langere sluitertijd
Deze had ik nog niet gezienquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:44 schreef Ynske het volgende:
kan t niet zo zijn dat de lampen die aanwezig zijn van andere intensiteit waren?
Let er in ieder geval op dat je zo veel mogelijk gebruik maakt van gelijke lichtbronnen. Elk type lamp heeft zijn eigen lichtkleur, dat niet zichtbaar is voor het menselijk oog doordat de hersenen dit compenseren, maar dat wel wordt opgemerkt door de camera. Zo kan er op het ene deel van het voorwerp een gelere gloed vallen als op het andere deel van het voorwerp, waardoor verkleuringen kunnen ontstaan.
jepquote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:13 schreef Netsplitter het volgende:
Heb je je beeldscherm gecalibreerd?
Wat is een ICM profiel?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:17 schreef Netsplitter het volgende:
Lab alsin filmrolletje of digitaal af laten drukken?
Wanneer het het laatste is zou je kunnen vragen of ze het icm profile kunnen mailen.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:40 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ga even wat opzoeken
Edit: bij deze
[ afbeelding ]
Diafragma 3.8
Sluitertijd 1/4 sec
ISO 200
[ afbeelding ]
Diafragma 4.5
Sluitertijd 1/13 sec
ISO 800
hoe moet ik dat doen? Via het menu ofzo? Ik kan het niet vinden! Op de lens zit het in ieder geval niet (kitlens)quote:
Met alle respect, maar ik denk dat jij er héél goed aan zou doen om de handleiding even te lezen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
hoe moet ik dat doen? Via het menu ofzo? Ik kan het niet vinden! Op de lens zit het in ieder geval niet (kitlens)
A staat voor diafragma voorkeur, als je een andere sluitertijd wilt hebben meot je T(v) hebben,quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:08 schreef Mrdontknowwhy het volgende:
Goedenavond iedereen,
Ik heb een canon D70s geleend. Ik heb al enige ervaring met de camera, maar er zit me nog 1 ding dwars.
Dat is het manueel instellen van de sluitertijd. Ik heb gelezen dat de camera in stand P of A moet staan wil de aangepaste sluitertijd werken. Nu heb ik alles gebrobeerd (focus en zoom staan beide op manueel) maar ik krijg het niet voor mekaar. Ik heb ook alle settings gereset maar niets werkt, Ik heb de sluitertijd ook op verschillende standen gezet, maar hij gaat gewoon zijn eigen gang. Mijn uiteindelijke doel is om de camera een sluitertijd van 3 seconden te geven.
Wie o wie kan mij helpen.
bvd.
Olivier
Ik weet wel hoe je sluitertijd moet instellen in het menu maar voor 1 of andere reden doet de camera er niets mee... en stand T bestaat niet, ik kan kiezen tussen: M, A, S en P.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
A staat voor diafragma voorkeur, als je een andere sluitertijd wilt hebben meot je T(v) hebben,
aaa kijk nikonquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:23 schreef Mrdontknowwhy het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe je sluitertijd moet instellen in het menu maar voor 1 of andere reden doet de camera er niets mee... en stand T bestaat niet, ik kan kiezen tussen: M, A, S en P.
iig bedankt.
(sorry het is geen canon maar een nikkon D70s)
Dat snap ik, ik kan de shutterspeed ook aanpassen naar de gewenste keuze maar de camera doet er verder niets mee, hij blijft een snelle shutterspeed behouden ook al staan de settings anders. En nee hij staat niet op automatic.quote:
Als je schiet op een andere stand dan M (bijvoorbeeld Av of T) dan heeft het zin om de Ev in te stellen op over- of onderbelichten, de waarden die de camera dan zelf kiest (sluitertijd bij Av of diafragma bij T) worden daar op aangepast. Dus als je +1 EV instelt zal hij voor een langere sluitertijd of grotere diafragma-opening kiezen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:50 schreef Xcalibur het volgende:
Ik bedoel inderdaad digitaal
Op mijn D90 (en volgens mij is dat vrij standaard) zit een belichtingscorrectie knop, waarmee je van +3 tot -3 Ev je belichting kunt corrigeren. Maar de enige factoren hiervoor zijn je sluitertijd, diafragma en ISO waarde. Waarom zou je die dan niet gewoon veranderen?
Of doet het iets in de postprocessing ofzo, en heb je dus feitelijk een 4e variabele?
Zijn de contactjes tussen lens en camera goed schoon, en zit er geen contactpinnetje ingedrukt?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:29 schreef katerwater het volgende:
Ik zit met een ernstig probleem: de autofocus van mijn D300 doet het niet meer. De lens is 16-85.
Na wat gegoogel blijk ik niet de enige te zijn, maar een oplossing had niemand. Ik heb de instellingen volledig gereset, maar dat blijkt niet te helpen.
Een grote opening en constant diafragma lijken mij een groter voordeel dan het grotere bereik van de andere lens.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
Daarom neig ik ook naar de 70-200.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Een grote opening en constant diafragma lijken mij een groter voordeel dan het grotere bereik van de andere lens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |