abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:36:14 #1
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928542
Ik ben een beetje aan het kijken naar een mooie filter voor m'n Canon 17-55mm, maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Verschil tussen Circulaire Polarisatiefilters en Uv filters weet ik nog wel.
Maar wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een ¤20,- model en een ¤120,- model alleen maar voor een stukje (plexi) glas?

En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma

Er zit aardig wat verschil in prijs tussen de verschillende merken
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 10 januari 2008 @ 17:37:47 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_55928582
Kwaliteit van het filter is het prijsverschil in principe.
Daarbij heb je ook nog slim-line filters.
"Speciaal" voor wide-angle objectieven.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:40:38 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928655
Sorry, dat ik het zeg. Maar het is een beetje raar om alleen maar op de prijs mee te liften om te zeggen dat een filter van goede kwaliteit is he Zo'n natte vingerwerk-vergelijking is het...

Dat doe ik met een uitzoeken van een computer ook niet.
pi_55928685
Hoya en B+W zijn toch wel de merken om voor te gaan, maar dan wel de duurdre modellen.

Verschil is dat je bij een ¤20 model net zo goed een flesje bier kunt stukslaan om de onderkant dan tegen je lens aan te houden

Zelf heb ik Hoya Pro1 filters. Ten eerste zijn deze erg dun, waardoor ze ook op een UWA lens aan te sluiten zijn, en aangezien jij hem op een 17mm lens wilt plaatsen is dit wel vrij belangrijk

Daarnaast hebben duurdere filters multi-coating (belangrijk voor lens flare e.d.) en laten zij meer licht door.

Zelf koop ik hier al mijn filters, is een stuk goedkoper dan in NL: http://hvstar.net/
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:48:23 #5
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928849
Oke, maar het is niet zo dat die ¤20,- modelletjes minder sterk glas hebt? Ik bedoel je gebruikt die dingen o.a om je lensglas te beschermen. En af en toe wil je weleens ongemerkt je lens ergens tegen aan tikken, terwijl je em gewoon om je nek hebt hangen..

(Even uitgezonderd van het feit dat je je lens eenmaal op de grond laat stuiteren , maakt het echt niet meer uit of je een ¤20,- ding of ¤120,- filter erop hebt zitten. Je lens is kapot.. )
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:49:11 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_55928869
De kwaliteit bepaalt bijv.:
- daadwerkelijke absorptie in het gewenste frequentie-gebied (hoe goed doet het filter zijn werk);
- daadwerkelijke doorlatendheid buiten dat frequentie-gebied (zit het filter niet ook gewenst licht tegen te houden);
- optische zuiverheid (is het glas ECHT vlak, is de samenstellng van het glas ECHT homogeen over het hele oppervlak, vertekent de filter het beeld niet).

En natuurlijk zaken als kwaliteit van de fitting van de filter (schraapt de schroefdraad niet de schroefdraad van je lens af, of is het metaal zo zacht dat de schroefdraad van de lens dat van de filter sloopt); hoe zwaar is de filter, vergeleken met de kwaliteit ?

Een circulair polarisatie-filter is altijd extreem duur, het glas is moeilijk te maken, het glas van gewone polarisatie-filters is veel makkeljiker te maken, maar die hebben een draai-mechanisme nodig. UV-filters zijn nog eenvoudiger, en dus goedkoper.

En natuurlijk : wat wil je ermee ? Je kiest een filter voor een bepaald effect.

Een UV- of skylight-filter is goedkoop, zal met name bij zonnige situaties en in bergen de kleuren wat voller maken, en wordt door veel fotografen alleen al gemonteerd, en gewoon altijd erop gehouden. omdat bij rondvliegende rotzooi je liever een filter van een tientje ziet sneuvelen dan de frontlens van een objectief van vele honderden.

Een cirkel-pol filter onderdrukt overdadige reflecties in alle richtingen, een gewoon polarisatie-filter in een bepaalde richting, maar het effect is dan wel te sturen door het filter te roteren.

Een Canon-filter is over het algemeen niet beter dan pak hem beet een Hoya of B+W, maar kost meer omdat er "Canon" op staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_55929060
Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter. Daar staat tegen over dat een polarisatiefilter (hinderlijke) spiegelingen onderdrukt.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 18:04:21 #8
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55929211
Dus eigenlijk kan ik best met een UV filtertje van 20 euro rondlopen als ik het toch voor lensbescherming gebruik. Verder heeft geloof ik m'n 17-55mm 77m lens een speciale UV-coating al over de lens zitten. Dus ik weet eigenlijk niet of ik nog wel dan een speciale UV(0)-filter nodig heb,

Maar voor de polarisatie-filtertjes moet ik wat beter kijken naar lichtdoorlating, de coating en dikte zodat er dus minder beeldvervorming en vignettering in je beeld hebt ivm met een Wide-angle lens?

Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?

Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:12:24 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929388
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:36 schreef Mr.Noodle het volgende:
En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma
Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).

Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot

in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:34 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929440
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?
Op een dslr heb je een lineair polarisatiefilter in je spiegel zitten zodat er wat licht naar de AFmodule kan. Voor manualfocus kun je gewoon een lineair filter gebruiken, voor AF moet ie echt circulair zijn. Zet je twee lineaire filters dwars op elkaar dan is je AFmodule blind
quote:
Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 18:23:33 #11
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55929687
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).

Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot
Oké, duidelijk..
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:14 schreef Ouwesok het volgende:

Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
Wat doet UV-HAZE meer dan UV?
quote:
in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:28:15 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929830
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:

Wat doet UV-HAZE meer dan UV?
[..]
Soms geld kosten, werking is verder exact utzellufde
pi_55981970
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.

Iemand tips?
pi_55982598
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 21:11 schreef veldmuis het volgende:
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.

Iemand tips?
ebay of http://hvstar.net/
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  zaterdag 12 januari 2008 @ 21:52:18 #15
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_55983183
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
De centrale topics blijven gewoon bestaan hoor, en als je er gebruik van wil maken dan kan en mag dat nog steeds. De enige verandering is dat het nu dus mag, en niet per se moet.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 22:03:51 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55983495
is er niet een soort FOT WIKI?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 januari 2008 @ 22:05:24 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55983546
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Een soort megacentraal topic
pi_55983583
quote:
Zou wel handig zijn, kan je gewoon bij en heleboel vragen een link naar de wiki posten in plaats van een opstel van soms wel drie kantjes, bij wijze van spreken.
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een soort megacentraal topic
Een soort wikipedis pagina van FOK! met FOT info die regelmatig voorbij komt.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:07:11 #19
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983604
We doen aan "decentralisatie" in 2008..
  zaterdag 12 januari 2008 @ 22:07:14 #20
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_55983606
quote:
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_55983667
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Fok!wiki Fotografie
Wel veel ën. en meer van dat soort onzin.

Maar een uitbreiding helemaal niet misstaan. Misschien een leuke klus als ik komende week of zo bij de baas een tijdje niets te doen heb.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_55983715
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:12:39 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983751
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Fok!wiki Fotografie
Eerste zin in de Wiki..
quote:
chitrocva victaerdronl zelrac dareltaccouv ricdelpas erchila ertrracdarel
Begint al duidelijk..
pi_55983789
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:11 schreef veldmuis het volgende:
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:16:03 #25
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983836
Hvstar is het filter nog wel verkrijgbaar. $142,- ongeveer ¤98,- wel duur, maar een stuk goedkoper dan in NL. Hoya 77mm zijn uitverkocht zo te zien

Verzendkosten naar NL per filter $9,90
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')