Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:36 schreef Mr.Noodle het volgende:
En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma
Op een dslr heb je een lineair polarisatiefilter in je spiegel zitten zodat er wat licht naar de AFmodule kan. Voor manualfocus kun je gewoon een lineair filter gebruiken, voor AF moet ie echt circulair zijn. Zet je twee lineaire filters dwars op elkaar dan is je AFmodule blindquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE welquote:Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
Oké, duidelijk..quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).
Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot
Wat doet UV-HAZE meer dan UV?quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:14 schreef Ouwesok het volgende:
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..quote:in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Soms geld kosten, werking is verder exact utzellufdequote:
ebay of http://hvstar.net/quote:Op zaterdag 12 januari 2008 21:11 schreef veldmuis het volgende:
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.
Iemand tips?
De centrale topics blijven gewoon bestaan hoor, en als je er gebruik van wil maken dan kan en mag dat nog steeds. De enige verandering is dat het nu dus mag, en niet per se moet.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
Een soort megacentraal topicquote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
is er niet een soort FOT WIKI?
Zou wel handig zijn, kan je gewoon bij en heleboel vragen een link naar de wiki posten in plaats van een opstel van soms wel drie kantjes, bij wijze van spreken.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Een soort wikipedis pagina van FOK! met FOT info die regelmatig voorbij komt.quote:
Fok!wiki Fotografiequote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Wel veel ÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂÃÂën. en meer van dat soort onzin.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt.
Eerste zin in de Wiki..quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt.
Begint al duidelijk..quote:chitrocva victaerdronl zelrac dareltaccouv ricdelpas erchila ertrracdarel
Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:11 schreef veldmuis het volgende:
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |