quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:DAVID ROSENBERG
former chief North American economist with Merrill Lynch, recently joined Gluskin Sheff as chief economist
David Rosenberg, long known for his contrarian views, believes economists are being way too optimistic with their projections that the U. S. recession will come to an end in the third quarter. "I'm skeptical," he said.
Even if the country's gross domestic product does turn positive, economic hardship can still continue, as highlighted by the Great Depression, he said. He noted that although GDP bottomed out in 1931, investors who held their money in stocks over the next nine years only broke even.
Mr. Rosenberg believes the United States could be headed for a period even worse than Japan's "lost decade."
"Japan's credit and asset bubbles never caused their consumer to go crazy and change their lifestyle in terms of their spending and savings profile," he said.
"They went into their crisis with a 13% savings rate, not a negative savings rate [as in the United States]."
Also making the U. S. more vulnerable, the country depends on consumers for 70% of its economic output, compared with a maximum of 55% for Japan.
As U. S. consumers keep a tight grip on their purse strings to build back their nest eggs, the economy could stagnate for the next five or 10 years, he said.
He believes that U. S. consumers need to eliminate between US$3-trillion and US$5-trillion in debt.
He called the recent run-up in stocks a bear-market rally. "Equities are more than fully priced," he said. "They're priced for 2012 earnings."
He added corporate bonds are a much better bet. "The stock market is no longer priced for a recession, but corporate bond spreads are. They offer more value for the risk involved."
even de originele quote erbij:quote:Op maandag 15 juni 2009 19:01 schreef pberends het volgende:
Rusland: dollar blijft wereldreservemunt
[..]
enfin: er staat een spelfout in het bericht dus. het is niet "leidende" maar "lijdende" hoorquote:Kudrin tegenover persagentschap Bloomberg na de G8-top van maandag: "Natuurlijk hebben wij nog vertrouwen in de Amerikaanse dollar... de Amerikaanse economie is een van de leidende economiën in de wereld, en de fundamentals van de VS zijn in uiterst gezonde staat."
quote:Op maandag 15 juni 2009 19:15 schreef simmu het volgende:
[..]
even de originele quote erbij:
[..]
enfin: er staat een spelfout in het bericht dus. het is niet "leidende" maar "lijdende" hoor
Ik zie geen enkele reden voor een substantiële groei in de VS in al 2010.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:29 schreef Zero2Nine het volgende:
Nu weet ik het ook niet meer, volgens het IMF volgend jaar als forst herstel in de VS en volgens die Rosenberg een "lost decade" of erger.
200 USD per vat? Als de USD op 4 euro staat, resp. 1 USD = 2 RMB jaquote:Op maandag 15 juni 2009 19:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zie geen enkele reden voor een substantiële groei in de VS in al 2010.
Reden: hoge olieprijzen (tegen 2010 staan we 200 dollar per vat) en daarmee hoge lange rentes.
De enige reden voor de economie om (licht) te groeien is als inflatie weer ondergerapporteerd wordt.
Als niemand het wil gebeurt het ook niet.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:04 schreef LXIV het volgende:
Nou, toch is dat ook niet geheel onmogelijk. Ik geloof alleen dat niemand dat wil.
Denk het niet. Zelfs als de euro 1,40 USD waard blijft zal olie vrij snel op 200 dollar per vat staan.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
200 USD per vat? Als de USD op 4 euro staat, resp. 1 USD = 2 RMB ja
Dat gaat niet altijd op, maar hier wel geloof ik.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als niemand het wil gebeurt het ook niet.
Prima uiteraard. Bij dure olie worden alternatieven goedkoper en zullen de prijzen daarvan ook stijgen.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:06 schreef piepeloi55 het volgende:
En wat zal natural gas dan doen met een mogelijke olieprijs van 200 dollar?
jammer genoeg is nat gas geen alternatief. zie de link hieronderquote:Op maandag 15 juni 2009 22:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Prima uiteraard. Bij dure olie worden alternatieven goedkoper en zullen de prijzen daarvan ook stijgen.
waarom denk je?quote:Op maandag 15 juni 2009 20:52 schreef pberends het volgende:
[..]
Denk het niet. Zelfs als de euro 1,40 USD waard blijft zal olie vrij snel op 200 dollar per vat staan.
Ik denk dat de overproductie wel meevalt, gezien de OPEC-cuts, en het simpelweg doodbloeden van olievelden. De laatste maanden vallen de olievoorraden redelijk hard. Best opmerkelijk, gezien de recessie.quote:Op maandag 15 juni 2009 22:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom denk je?
er is op dit moment een flinke overproductie, denk je dat de economie als een gek aantrekt? Zelf vorig jaar met olie op USD 150 was er geen tekort aan olie, er was alleen een rush van mensen dachten snel geld te kunnen verdienen (en natuurlijk hebben alleen de pro's dat gedaan)
De enige reden die ik voor een dergeljike olieprijs kan verzinnen is speculatie. Als alle pberendsen van deze wereld als een gek oliefutures gaan kopen omdat de ander dat ook doet.
Geloof dat Saudie Arabie eerder de andere kant op liegt. Die hebben toch geen belang bij een lage olieprijs?quote:Op maandag 15 juni 2009 22:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik denk dat de overproductie wel meevalt, gezien de OPEC-cuts, en het simpelweg doodbloeden van olievelden. De laatste maanden vallen de olievoorraden redelijk hard. Best opmerkelijk, gezien de recessie.
Toen olie op 150$ stond was er wel degelijk een structureel tekort: het tekort werd echter opgevuld door bovengrondse voorraden te verbruiken.
Conventionele olievelden raken met een rate van 6-7 procent per jaar leger. "Nieuwe" olie zoals diepzee en teerzanden kost 80 dollar per barrel om te winnen.
Vergeet niet dat Saudia-Arabie en al die andere landen keihard liegen over hun olievoorraden. Die zijn veel kleiner dan ze officieel rapporteren. Vergeet ook het geopolitieke element niet.
zelfverheerlijking staat niet lief bij een spammert.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
Verdubbeling... alweer een voorspelling van mij dat uitkomt. In een nog erger geval voorspel ik een verdriedubbeling.
De huizenprijzen zullen hierdoor enorm onder druk komen te staan.
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
Bos: verdubbeling werkloosheid drama
Verdubbeling... alweer een voorspelling van mij dat uitkomt. In een nog erger geval voorspel ik een verdriedubbeling.
De huizenprijzen zullen hierdoor enorm onder druk komen te staan.
Vooral het werken met meerdere scenario's en het werken met getallen die onzekerheid in die getallen impliceren (dus BHI's en verminderde significantie).quote:Centraal Planbureau zit er bijna altijd naast
Beleidsmakers klampen zich vast aan de cijfers van het CPB. Maar deze komen zelden uit. Meer nadruk op de onzekerheid zou het planbureau sieren.
De rekenmeesters van het Centraal Planbureau bevinden zich in zwaar weer. Opperrekenmeester Coen Teulings moest in een interview in Vrij Nederland (4 april) toegeven: „Wij zijn slecht in voorspellen.” Dat is onthutsend eerlijk. Eerlijk, omdat de cijfers bevestigen dat het CPB er vrijwel altijd naast zit. Onthutsend, omdat ons economisch beleid grotendeels is gebaseerd op deze cijfers.
Onlangs moest het CPB de cijfers voor 2009 bijstellen van 0,75 procent krimp (voorspeld in december), naar een krimp van 3,5 procent (voorspeld in februari). „Een gigantische voorspelfout”, aldus Teulings. De voorspelling van 3,5 procent is overigens weer weersproken door het IMF, dat vorige week op zijn beurt bekendmaakte een krimp van de Nederlandse economie van 4,8 procent over 2009 te voorzien.
Het is niet de eerste keer dat het Centraal Planbureau ernaast zit. Het CPB zat er de afgelopen dertig jaar vrijwel altijd naast. Van de 37 voorspellingen waren er slechts 3 correct. 22 keer voorspelde het CPB de groei te laag en 14 keer te hoog. Vooral bij omslagen in de conjunctuur laat het CPB het afweten.
Zo voorspelde het CPB 7 keer een toename van de groei, terwijl deze in werkelijkheid afnam. Omgekeerd voorspelde het CPB 4 keer een afname van de groei, terwijl deze juist toenam. Juist wanneer voorspellingen het hardst nodig zijn, zit het CPB ernaast. Bijvoorbeeld in tijden van crisis.
De recente foute voorspellingen hebben tot beroering aan de Van Stolkweg geleid. Het CPB heeft met een eigen onderzoek – gepubliceerd op cpb.nl in februari – geprobeerd zijn onkunde te duiden. „Het voorspellen van een versnelling of vertraging van de economische groei blijkt lastig”, aldus de auteurs van het rapport als ze constateren dat minder dan 50 procent goed is voorspeld. Minder dan 50 – je kunt dus beter een euro opgooien dan het CPB raadplegen!
Het CPB-onderzoek concludeert dat de voorspelfouten veroorzaakt worden door onzekerheid in aannames en onvoorziene gebeurtenissen. Kortom: het is niet de schuld van het CPB, maar van de economie dat de voorspellingen niet uitkomen.
Politici (en media) klampen zich echter massaal vast aan het CPB. Dat is natuurlijk niet de schuld van het CPB. Het CPB laat zich die onfeilbaarheid maar al te gemakkelijk aanleunen. Het CPB doet dat bijvoorbeeld door te voorspellen zonder betrouwbaarheidsinterval. Daarmee suggereert het een nauwkeurigheid die het niet kan waarmaken. Terwijl iedere eerstejaarsstudent economie de betrouwbaarheid van cijfers duidelijk moet rapporteren, is dat voor het CPB blijkbaar niet nodig.
Wat zou Coen Teulings moeten doen om te voorkomen dat het CPB in een neerwaartse spiraal van misvoorspelling en imagoschade terechtkomt? Vier aanbevelingen.
Voorspel nooit meer met één of twee cijfers achter de komma. Door alleen prognoses in hele getallen te maken, zal de trefzekerheid alleen maar toenemen.
Bij het adviseren van beleidsmakers is het veel belangrijker de mate van onzekerheid te duiden dan nauwkeurigheid te suggereren.
Werk in tijden van grote onzekerheid met meerdere scenario’s in plaats van eenduidige voorspellingen. Onder Gerrit Zalm is het CPB begonnen met het maken van scenario’s. Die traditie is sterk op de achtergrond geraakt. Door scenario’s te presenteren wordt vermeden dat politici hun beleid op schijnzekerheid baseren.
Bied, zoals bankiers ook hun fouten hebben opgebiecht, ruimhartig excuses aan voor verkeerde voorspellingen uit het verleden en de verkeerde beleidskeuzen die dat heeft opgeleverd. Markeer daarmee dat het CPB een nieuwe koers inslaat waarbij het alleen uitspraken doet als het zeker is van zijn voorspellingen en anders de onzekerheid bij de politiek laat.
Dat bedrijven omvallen is zeker niet leuk, maar als de huizenzeepbel hier knapt zou ik dat prachtig vinden, zeker omdat mensen dan eindelijk tegen een fatsoenlijke prijs een huis kunnen kopen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
![]()
Ik heb vorige week de cijfers van Q1 onder ogen kregen vanaf Januari draaien we fors verlies iedere maand.
Als de trent doorzet gaan er ook bij ons op de zaak harde klappen vallen
Of ze kunnen dat juist niet omdat ze werkeloos zijn. Het gaat natuurlijk hand-in-hand. Relatief gezien kunnen er nooit meer mensen een huis kopen (want er komen ook helemaal geen huizen bij!).quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat bedrijven omvallen is zeker niet leuk, maar als de huizenzeepbel hier knapt zou ik dat prachtig vinden, zeker omdat mensen dan eindelijk tegen een fatsoenlijke prijs een huis kunnen kopen.
Bij wat voor soort bedrijf werk je?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
![]()
Ik heb vorige week de cijfers van Q1 onder ogen kregen vanaf Januari draaien we fors verlies iedere maand.
Als de trent doorzet gaan er ook bij ons op de zaak harde klappen vallen
tsja. het gaat nu eenmaal vaak mis op de wiskunde en dan vooral statistiek en kansrekenen. mensen willen maar niet begrijpen dat je in de statistiek slechts kansen berekent en geen zekerheden. bij een technische opleiding zit dat idd wat beter verwerkt, maar ondanks al dan niet betere modellen staat of valt het hele verhaal bij wat je concludeert uit je model.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Vooral het werken met meerdere scenario's en het werken met getallen die onzekerheid in die getallen impliceren (dus BHI's en verminderde significantie).
Overigens klopt het niet dat iedere eerste jaars economie met onzekerheid in zijn cijfers moet rekenen, misschien dat daar ook een deel van de ellende zit bij het CPB. Bij mijn technische studie wordt er veel meer aandacht besteed aan het werken met onzekerheid en dat terwijl die modellen veel beter zijn dan economische modellen.
Wat een artikelquote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Vooral het werken met meerdere scenario's en het werken met getallen die onzekerheid in die getallen impliceren (dus BHI's en verminderde significantie).
Overigens klopt het niet dat iedere eerste jaars economie met onzekerheid in zijn cijfers moet rekenen, misschien dat daar ook een deel van de ellende zit bij het CPB. Bij mijn technische studie wordt er veel meer aandacht besteed aan het werken met onzekerheid en dat terwijl die modellen veel beter zijn dan economische modellen.
Tsja, het zal afhangen hoe je een foutieve verwachting definieert. Toch doet het artikel wel degelijk goede aanbevelingen, het zou veel beter zijn van meerdere scenario's uit te gaan, en tevens moet er bij politici het besef komen dat deze cijfers een grote onzekerheidsmarge kennen, dat moet je tot uiting laten in het getal wat je kenbaar maakt als planbureau. Ik erger mij er altijd aan dat men daar in de economische wereld weinig mee doet, zelfs een UD hier kwam laatst met groeipercentages op twee decimalen nauwkeurig, dan heb je toch niet helemaal begrepen met wat voor cijfers je werkt volgens mij. Want hoe nauwkeurig de metingen zijn wordt niet duidelijk aan de hand van percentages op twee decimalen nauwkeurig.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een artikel. Volgens RTL Z zit het CPB er vaak aardig bij:
[ afbeelding ]
MEV = CPB-raming.
Het begint natuurlijk al met het erkennen van onzekerheid in je meetinstrumenten. En aangezien veel economische meetinstrumenten vergeleken met hun technische collegae belabberd zijn zou dat eigenlijk al bij voorbaat duidelijk moeten worden gemaakt al vorens je ook maar aan een model en uitkomsten hoeft te gaan denken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:38 schreef simmu het volgende:
maar ondanks al dan niet betere modellen staat of valt het hele verhaal bij wat je concludeert uit je model.
en daarom is het belangrijk om eerst het probleem te definieren voordat je met de oplossing begint. enige ruimte voor een fout in de verwachting is acceptabel tenslotte.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tsja, het zal afhangen hoe je een foutieve verwachting definieert.
Tot 2007 wel ja, in rustige tijden met relatief kleine schommelingen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat een artikel. Volgens RTL Z zit het CPB er vaak aardig bij:
[ afbeelding ]
MEV = CPB-raming.
nu geloof ik echt dat je Guy Boscart bentquote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:23 schreef pberends het volgende:
quote:Het kabinet gaat akkoord met een tijdelijke verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie. Komende vrijdag stemt de ministerraad in met die maatregel, zo melden Haagse bronnen aan BNR. De garantiegrens, die nu nog op 265.000 euro ligt, gaat omhoog naar 300.000 tot 350.000 euro.
De bouwsector verwacht dat een verhoging van de hypotheekgarantie de woningmarkt flink kan stimuleren. Ook de Tweede Kamer dringt al maanden aan op een uitbreiding van het garantie-systeem. VVD-kamerlid Brigitte van der Burg is dan ook blij dat de verhoging er eindelijk komt: “Wat ons betreft had het al in december doorgevoerd moeten worden [….] maar beter laat dan nooit.”
(...)quote:Een sterk dalende vraag naar zeevracht, in combinatie met een grote overcapaciteit aan zeeschepen hebben ertoe geleid dat de transporttarieven sinds eind vorig jaar in duizelingwekkend tempo aan het dalen zijn.
‘Tot september vorig jaar konden veel van onze schepen 13.000 dollar per dag in rekening brengen bij hun opdrachtgevers. Als we vandaag de dag 3.500 tot 4.000 dollar krijgen, mogen we onze handjes dichtknijpen’, zegt Cor Vermeulen, directeur van Universal Marine.
quote:Bij advocatenkantoor Bartels in Zeist hebben zich al honderd gedupeerden gemeld, laat het kantoor weten.
Wat een gezeur ook weer met die advocatenkantoren, ze roepen de sfeer op dat er sprake zou zijn van illegale praktijken (er wordt zelfs over 'gedupeerden' gesproken) terwijl er in werkelijkheid sprake is bonafide CV's waarvan het rendement tegenvalt als gevolg van marktomstandigheden die veranderen. Tsja, dat is het risico van het vak natuurlijk.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:52 schreef JohnLaw het volgende:
Volkskrant: Beleggers in scheeps cv's het schip in.
[..]
(...)
[..]
Dit geld is er helemaal niet! Hoeveel honderden miljarden zitten er in dat fonds dan? Volgens mij zit er maar 100 miljoen in ofzo. Daar kun je net 2 huizen voor redden als de huizenprijzen 15% zakken.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:09 schreef henkway het volgende:
Goed voor de bouwsector
Heijmans en BAM
[..]
Werden veel scheepcv's niet voorgespiegel als investerings mogelijkheden waarbij je jaarlijks rendement zou uitgekeerd krijgen en niet nog een extra storting zou moeten betalen om de boel niet failliet te laten gaan. Het lijkt wel weer een nieuw soort lease product.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een gezeur ook weer met die advocatenkantoren, ze roepen de sfeer op dat er sprake zou zijn van illegale praktijken (er wordt zelfs over 'gedupeerden' gesproken) terwijl er in werkelijkheid sprake is bonafide CV's waarvan het rendement tegenvalt als gevolg van marktomstandigheden die veranderen. Tsja, dat is het risico van het vak natuurlijk.
Ja, maar beleggers worden geacht geen kleine kinderen te zijn. De boel kan ook zakken, en daar moet je maar rekening mee houden. Het lijkt mij geen goede situatie als we voor ieder koersverlies naar een advocatenkantoor gaan rennen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:05 schreef Basp1 het volgende:
Werden veel scheepcv's niet voorgespiegel als investerings mogelijkheden waarbij je jaarlijks rendement zou uitgekeerd krijgen en niet nog een extra storting zou moeten betalen om de boel niet failliet te laten gaan.
Vooralsnog niet, bij de leaseproducten stonden namelijk fouten in de prospectussen en werden er foutieve contracten opgesteld, daar is hier nog geen sprake van.quote:Het lijkt wel weer een nieuw soort lease product.
Heb jij dan contracten gezien van die scheeps cv's ?quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vooralsnog niet, bij de leaseproducten stonden namelijk fouten in de prospectussen en werden er foutieve contracten opgesteld, daar is hier nog geen sprake van.
Dat gaat nog leuk worden als de dollar valt onder de grote schulden.quote:Hij beloofde te voorkomen dat het financiële systeem nog een keer zou instorten door laks toezicht, hebzucht en grote schulden.
De Fed is juist de oorzaak van de crisis door de kunstmatig lage rentes.quote:De Fed, het stelsel van centrale banken, krijgt meer bevoegdheden.
Dat is slechts een kwestie van tijd, het is onmogelijk het huidige hoge niveau vast te houden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 10:53 schreef _Qmars_ het volgende:
En toch is de dollar nog steeds niet gevallen, ondanks alle doemberichten. Tsja.
Mhaow, niet echt dubbel; dit gaat meer in op de Fed, terwijl daarover in het andere bericht weinig over stond. Dat bericht had ik overigens niet gepost hoor.quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:34 schreef superworm het volgende:
Fed krijgt meer macht, banken striktere regels ah, pberends, dubbel gepostNou ja. Ik heb er Ron Paul in verwerkt
De complete val van de dollar natuurlijk.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist, wat staat er 9-9-9 te gebueren dat die datum in de goudstaaf verwerkt is?
Ben benieuwd!quote:De ironische actie van Moore is een reclamestunt voor zijn nieuwe film, die over de huidige financiële en economische crisis gaat. Hij zoomt in op de regeringen Bush en Obama en neemt een kijk achter de vele bailouts die de Amerikaanse financiële instellingen van de ondergang gered hebben over de rug van de belastingbetaler.
De nieuwe documentaire, die nog geen titel heeft, moet op 2 oktober dit jaar uitkomen.
Nee, maar ik ga er vanuit dat het in orde is, er is geen reden om iets anders aan te nemen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:44 schreef Basp1 het volgende:
Heb jij dan contracten gezien van die scheeps cv's ?
Natuurlijk ziet het er aantrekkelijk uit in een advertentie, daar zijn die dingen voor bedoeld, in de advertentie wast ieder wasmiddel schoon. Daarom moet je als koper door ook nooit alleen op af gaan. Je moet een prospectus aanvragen en je moet zelf marktonderzoek doen, bijvoorbeeld door te kijken naar vergelijkbare producten. Ik heb ook wel eens gekeken naar zo'n scheeps-CV (ook een beetje omdat het wel tof is om in zo'n schuit te investeren), en ik vond het een duidelijke prospectus waarbij duidelijk omschreven stond wat de factoren zijn die invloed konden hebben op het rendement. Dat ik het niet gedaan heb komt omdat ik het lastig vind dat je niet snel van de CV af kan, het is niet verhandelbaar.quote:Ik heb alleen advertenties gezien en die zagen best aantrekkelijk eruit, gewoon geld afgeven en jaarlijks rendement krijgen en aan het eind van de looptijd je geld terug krijgen wat ik me ervan herrinner.
Volgens mij stonden er wel fouten in, zo waren veel contracten niet door beide partners ondertekend in het geval van gehuwd zijn in gemeenschap van goederen, en er werd ook gebruik gemaakt van een soort side-letters met aanvullende informatie maar velen hebben die niet opgevraagd. Een deel zal ook met de Duisenbergschikking een vergoeding gekregen hebben maar dat valt meer aan coulance van de verstrekker van de producten toe te rekenen dan aan fundamentele gronden.quote:En die leaseproducten stonden niet echt veel fouten in de contracten maar mensen kregen contracten met waardes die men nooit of te nimmer zou hebben mogen afsluiten als de banken genoeg verantwoordelijkheid hadden genomen.
Stond er dan ook in de prospectus beschreven dat het het geval zou kunnen zijn dat je zou moeten bijlappen? Want dat is wat er op dit moment aan de hand is, en rendementen zijn op 0 gezet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik vond het een duidelijke prospectus waarbij duidelijk omschreven stond wat de factoren zijn die invloed konden hebben op het rendement. Dat ik het niet gedaan heb komt omdat ik het lastig vind dat je niet snel van de CV af kan, het is niet verhandelbaar.
Ow dat waren de schoonheidsfoutjes van dexia en consorten, dat eegalease contracten maar door 1 van beide partners getekend waren.quote:Volgens mij stonden er wel fouten in, zo waren veel contracten niet door beide partners ondertekend in het geval van gehuwd zijn in gemeenschap van goederen, en er werd ook gebruik gemaakt van een soort side-letters met aanvullende informatie maar velen hebben die niet opgevraagd. Een deel zal ook met de Duisenbergschikking een vergoeding gekregen hebben maar dat valt meer aan coulance van de verstrekker van de producten toe te rekenen dan aan fundamentele gronden.
Bijlappen is niet verplicht, maar de CV kan wel failliet gaan als dat niet gebeurt. De keus is dus om nu mogelijk bijna alles kwijt te zijn, of door bij te lappen in de toekomst nog te kunnen profiteren van toenemende rendementen door een aantrekkende economie, maar van een verplichte storting is in ieder geval geen sprake.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:59 schreef Basp1 het volgende:
Stond er dan ook in de prospectus beschreven dat het het geval zou kunnen zijn dat je zou moeten bijlappen? Want dat is wat er op dit moment aan de hand is, en rendementen zijn op 0 gezet.
Maar dat is juist de groep die niet aan de regeling van Duisenberg mee deed, het is dus logisch dat zij ook in de meeste gevallen een hardere zaak hebben. Maar goed, de scheeps-CV's zijn echt niet te vergelijken met die lease-constructies.quote:Het hooggerechtshof denkt daar toch echt anders over dat het toch wat meer dan schoonheidsfoutjes waren en dee banken hun zorgplicht verzaakt hebben. kijk hier: Uitspraak HR aandelenlease
Hoe kan een schip failliet gaan op zijn hoogst zijn de rendementen wat minder. Maar ook in de scheeps cv's zal wel weer een hefboom gezeten hebben om de rendementen op de krikken dmv extra geleend geld.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bijlappen is niet verplicht, maar de CV kan wel failliet gaan als dat niet gebeurt. De keus is dus om nu mogelijk bijna alles kwijt te zijn, of door bij te lappen in de toekomst nog te kunnen profiteren van toenemende rendementen door een aantrekkende economie, maar van een verplichte storting is in ieder geval geen sprake.
Nee dat zijn de mensen die zich niet hebben laten intimideren door dexia&co om toch maar mee te doen aan die duisenberg regeling , of de mensen die toevallig nog wel wat geld hadden en zodoende de restschuld wel konden opbrengen en dachten laten we maar eens een zaak aanspannen.quote:Maar dat is juist de groep die niet aan de regeling van Duisenberg mee deed, het is dus logisch dat zij ook in de meeste gevallen een hardere zaak hebben. Maar goed, de scheeps-CV's zijn echt niet te vergelijken met die lease-constructies.
Uit het Volkskrant artikel:quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:11 schreef Basp1 het volgende:
Hoe kan een schip failliet gaan op zijn hoogst zijn de rendementen wat minder. Maar ook in de scheeps cv's zal wel weer een hefboom gezeten hebben om de rendementen op de krikken dmv extra geleend geld.
Het schip zelf brengt dus zo weinig op, omdat het geen goederen vervoert, dat de vaste kosten niet meer betaald kunnen worden, dat kan zorgen voor een faillissement als het tekort te lang blijft voortduren en de onderneming geen geld heeft om dat tekort aan te vullen.quote:Van de vijftien scheep cv’s van Universal Marine verkeren er tien in financiële problemen. ‘Vanwege de lage tarieven wordt er te weinig verdiend om alle kosten te kunnen betalen.’
Het gevolg is dat investeerders geen dividend meer krijgen uitbetaald. Beleggers wordt nu gevraagd een extra storting te doen in een noodfonds. Met dit geld moeten de exploitatietekorten worden aangevuld, in de hoop dat de tarieven en de vraag weer spoedig aantrekken.
*ahum*quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Uit het Volkskrant artikel:
[..]
Het schip zelf brengt dus zo weinig op, omdat het geen goederen vervoert, dat de vaste kosten niet meer betaald kunnen worden, dat kan zorgen voor een faillissement als het tekort te lang blijft voortduren en de onderneming geen geld heeft om dat tekort aan te vullen.
Volgens mij is dat om havengeld te besparen. Zolang ze nog niemand hebben voor de lading is het kennelijk goedkoper dat schip op zee te laten dan het te parkeren in de haven. Ik was laatst naar de Maasvlakte gefietst en daar zag ik inderdaad voor de kust erg veel schepen varen/liggen (volgens mij er een soort ankergebied ten westen van Scheveningen). Het kan toeval zijn maar volgens mij heeft dat hier mee te maken.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:24 schreef simmu het volgende:
was er ook niet iets met speculanten (lees: citigroup e.d.) die goederen (grondstoffen, bv olie) opkochten in de hoop dat de prijs zou stijgen. en dat toen dat niet gebeurden zo'n schip weet-ik-hoelang rondjes moest varen ergens op zee? heel simplistisch & kort door de bocht gezegd. of had ik me dat nu verkeerd herinnerd?
Voor olie in ieder geval niet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
Volgens mij is dat om havengeld te besparen. .
inhoudelijk is dit artikel in deze topicreeks al tig keer besproken. het is te vergelijken met de creditcard/bankrekeningtruc. je stopt steeds het ene gat dicht met het andere. tot de dag dat de stoelendans ophoudt en dan is er iemand goed en grondig de lul. om maar eens een paar uitspraken van de laatste jaren door elkaar te husselenquote:Op donderdag 18 juni 2009 16:38 schreef pberends het volgende:
Celente boort Obama's plannen de grond in
Dat vind ik ook dubieus, schijnbaar waren die bailouts dus toch niet zo hard nodig als het nu al makkelijk terugbetaald kan worden in sommige gevallen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:00 schreef tony_clifton- het volgende:
En hoe zat 't met die banken die hun bailouts al aan 't terugbetalen zijn?
Is dit niet gewoon doemdenken?
dat viel mij ook al op, er liggen erg veel grote schepen stil (gezien vanaf hoek van holland een kleine twee weken geleden)quote:Op donderdag 18 juni 2009 15:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is dat om havengeld te besparen. Zolang ze nog niemand hebben voor de lading is het kennelijk goedkoper dat schip op zee te laten dan het te parkeren in de haven. Ik was laatst naar de Maasvlakte gefietst en daar zag ik inderdaad voor de kust erg veel schepen varen/liggen (volgens mij er een soort ankergebied ten westen van Scheveningen). Het kan toeval zijn maar volgens mij heeft dat hier mee te maken.
Leuk inderdaad... gigantische deleveraging, en de overheid mag het oplossen. Jammergenoeg voor Obama heeft de overheid ook een bodem bereikt in de portefeuille.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:06 schreef Drugshond het volgende:
First and foremost, the Fed’s numbers demonstrate, beyond a shadow of a doubt, that the credit market meltdown, which struck with full force after the Lehman Brothers failure last September, actually got a lot worse in the first quarter of this year.
Mich
I woord :: betonrot
Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:14 schreef pberends het volgende:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-06-17/de-krimptop
De krimptop... over gemeentes in NL die krimpen.
Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"![]()
.
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.
Ja zeg, in hoeveel delen moet je je splitsen als werkend stel? Kinderen opvoeden, allebei full-time baan om je kinderen in een enigszins leefbare wijk op te laten groeien en dan ook nog mantelzorg voor je hoogbejaarde ouders? Er zitten maar 24 uur in een dag hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.
En toch maar consequent (de politiek, en voorop de linkse partijen) vast blijven houden aan zaken als numerus fixus, het weigeren van commerciële ziekenhuizen, het weigeren om op prijs te differentieren en het weigeren beter betalende klanten eerder van zorg te voorzien. Steeds maar weer blijkt dat het onmogelijk is om vanuit een centrale positie de gehele markt te kunnen controleren en perfect aan te kunnen sturen. Het cognitief vermogen en de informatiepositie is gewoon te beperkt om daar vanuit te kunnen gaan. Het enige wat werkt is een strategie waarbij die twee missende elementen omzeild worden, een vrije, open markt lijkt mij daar het best geschikt voor.quote:Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"
Die bejaarden dan maar een spuitje geven? Iemand zal er toch voor moeten zorgen. Import van personeel?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.
Hier ben ik al jaren voorstander van! Vooral euthanasie moet versoepeld worden voor ouderen die levensmoe zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:02 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Die bejaarden dan maar een spuitje geven? Iemand zal er toch voor moeten zorgen. Import van personeel?
Exact, men is slaaf geworden van de verzorgingsstaat. Zo wil het kabinet niet zomaar de arbeidsparticipatie vergroten onder vrouwen, het kabinet doet dat omdat het er op uit de verzorgingsstaat zo lang mogelijk betaalbaar te houden in plaats van deze af te bouwen. Het is zo ontzettend banaal dat het echt walgelijk is, kinderen groeien op in de creche, de bejaarde vader en moeder liggen weg te rotten in de staatssterfhuizen en dat allemaal om de overheid er financieel warmpjes bij te laten zitten. Het feit dat er bijvoorbeeld steeds minder mantelzorg plaats vind en dat er minder sociale cohesie is, is hier een rechtstreeks gevolg van omdat de verzorgingsstaat er voor zorgt dat mensen voor hun verantwoordelijkheden weg kunnen lopen op kosten van anderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.
Niet om de overheid er warmpjes bij te laten zitten. Vanzelfsprekend is er een creche om mijn keuze voor kinderen te laten combineren met banen, huizen, (niet in Oost, maar in Watergraafsmeer), vakanties, en natuurlijk moet er quality time zijn, en vanzeflsprekend moeten we op wintersport, en moeten we tijd hebben om onszelf te ontwikkelen, en wil ik die derde studie nog doen, en moet ik carriere maken en dat lange weekend naar New York. Dat moet iemand anders maar mogelijk maken hoor, ik heb er recht op! I want it, and I want it now. En als ik dat niet krijg, is het de schuld van een ander!quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Exact, men is slaaf geworden van de verzorgingsstaat. Zo wil het kabinet niet zomaar de arbeidsparticipatie vergroten onder vrouwen, het kabinet doet dat omdat het er op uit de verzorgingsstaat zo lang mogelijk betaalbaar te houden in plaats van deze af te bouwen. Het is zo ontzettend banaal dat het echt walgelijk is, kinderen groeien op in de creche, de bejaarde vader en moeder liggen weg te rotten in de staatssterfhuizen en dat allemaal om de overheid er financieel warmpjes bij te laten zitten. Het feit dat er bijvoorbeeld steeds minder mantelzorg plaats vind en dat er minder sociale cohesie is, is hier een rechtstreeks gevolg van omdat de verzorgingsstaat er voor zorgt dat mensen voor hun verantwoordelijkheden weg kunnen lopen op kosten van anderen.
Wat je in de 3e wereld veel ziet is dat de ouders en hun kinderen in één huis wonen en dat die ouders dan voor de kleinkinderen zorgen. Zo is het probleem in één klap opgelost.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja zeg, in hoeveel delen moet je je splitsen als werkend stel? Kinderen opvoeden, allebei full-time baan om je kinderen in een enigszins leefbare wijk op te laten groeien en dan ook nog mantelzorg voor je hoogbejaarde ouders? Er zitten maar 24 uur in een dag hoor.
in een huis met mijn schoonfamilie? ben jij ff gek geworden! nog buiten het idee dat die lui zelf al niet in een huis kunnen wonen: we zijn niet voor niks 200 km verderop gaan wonen hoor. en dan heb ik het nog niet gehad over mijn familie. geloof me, je wil mijn ma en ik ook niet 3 dagen in een huis hebbenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat je in de 3e wereld veel ziet is dat de ouders en hun kinderen in één huis wonen en dat die ouders dan voor de kleinkinderen zorgen. Zo is het probleem in één klap opgelost.
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:43 schreef simmu het volgende:
[..]
in een huis met mijn schoonfamilie? ben jij ff gek geworden! nog buiten het idee dat die lui zelf al niet in een huis kunnen wonen: we zijn niet voor niks 200 km verderop gaan wonen hoor. en dan heb ik het nog niet gehad over mijn familie. geloof me, je wil mijn ma en ik ook niet 3 dagen in een huis hebben**miauw!!**
Of zorgen dat ze een spuitje krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.
Ja, maar als je die drempel overschrijdt dan ben je je eigen leven ook niet meer zeker als je 65 bent. En wil je dat dan? Bovendien moet je dan nog steeds een oppas regelen voor je eigen kinderen.quote:
doe ik ook nietquote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.
nou begrijp ik die vraag die ik in Azie vaak gesteld krijg als ik kinderloos blijk te zijn: don't you NEED children?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:55 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof serieus dat het onvermijdelijk is dat wij weer terug gaan naar een dergelijk systeem. Anders is het gewoon niet meer te betalen. Niet dat je met z'n allen in één kamer zit, maar eerder een soort aanleunwoning bij het huis, zoals je nu ook nog steeds bij boeren wel eens ziet. De kostenbesparingen zijn natuurlijk gigantisch.
Mijn oma was op haar 94-ste afhankelijk van zorg. Dat kostte geloof ik iets van 5000 euro per maand. Daar bovenop kreeg ze nog pensioen en AOW. Laten we zeggen in totaal zo'n 7000 euro aan zorg. (Ze woonde nog in haar eigen huis.) Nu had mijn oma 10 kinderen gekregen met allemaal een goede baan, dus macro gezien kwam het belastingtechnisch wel uit.
Maar de huidige generatie ouderen heeft maar 2 kinderen gekregen. Die kunnen nooit voldoende belastingopbrengst genereren om zoiets te bekostigen. Er zal echt een constructie komen in de zin van thuiszorg voor de kinderen. Of heel duur en exclusief op eigen kosten in een verzorgingstehuis.
Wie geen kinderen én geen geld heeft kan straks beter een spuitje nemen.
Ik heb oprecht bewondering (en zelfs wel jalouzie) voor die boerekes die hier met den klak op hun groenteveldje lopen te schoffelen, terwijl ze vanuit hun ooghoeken stiekum in de gaten houden of ze met een voorbijganger kunnen ouwehoeren cq. zeverenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Misschien is het voor een Brabander toch nog vanzelfsprekender dan voor anderen.
oorspronkelijk ben ik een brabander hoorquote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Misschien is het voor een Brabander toch nog vanzelfsprekender dan voor anderen.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:23 schreef simmu het volgende:
[..]
oorspronkelijk ben ik een brabander hoor
Agnes Kant voorspelt zwoele zomerquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:14 schreef pberends het volgende:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-06-17/de-krimptop
De krimptop... over gemeentes in NL die krimpen.
Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"![]()
.
Gelukkig maar.quote:Verder beschouwt Kant de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar als "een verworven recht". Vanaf die leeftijd "is het mooi geweest en tijd om te genieten van het leven. Een beschaafd land gunt zijn ouderen hun welverdiende rust".
nja, eerst ging ik in delft wonen, toen den haag. in die contreien woont ook mijn schoonfamilie dus nu woon ik in diever in drenthequote:
Zulke uitspraken komen altijd van mensen die vergeten dat het mogelijk is om zaken anders te regelen en te moderniseren. Ik denk dat de gemiddelde zorginstelling veel te veel geld doordraait in verhouding tot de geleverde prestaties.quote:Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"
Inderdaad, die verzorgers hebben toch twee handen? Dan kunnen ze minimaal twee bejaarden tegelijk wassen! Of geautomatiseerde bejaardenwas-machines, net als die lopende banden waar ze tegenwoordig koeien mee melken.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Zulke uitspraken komen altijd van mensen die vergeten dat het mogelijk is om zaken anders te regelen en te moderniseren. Ik denk dat de gemiddelde zorginstelling veel te veel geld doordraait in verhouding tot de geleverde prestaties.
Laatst las ik een artikel in de krant over private investeerders die de IJsselmeerziekenhuizen hebben overgenomen. Ze zijn daar niet alleen goedkoper gaan werken, maar het aantal behandelde patiënten is ook toegenomen. Het kan dus wel.
Je vergeet de Pleisterplakker Pro en StitchMaster 3000quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:07 schreef Q. het volgende:
[..]
Inderdaad, die verzorgers hebben toch twee handen? Dan kunnen ze minimaal twee bejaarden tegelijk wassen! Of geautomatiseerde bejaardenwas-machines, net als die lopende banden waar ze tegenwoordig koeien mee melken.
Mja en we weten allemaal wat er dan gebeurtquote:Op zondag 21 juni 2009 00:29 schreef pberends het volgende:
Hypotheekrente omhoog
Zie hier de epische faal van het ingrijpen. The green shoots are getting too much fertilizer.
post je ook een berichtje als de rente weer zakt?quote:Op zondag 21 juni 2009 00:29 schreef pberends het volgende:
Hypotheekrente omhoog
Zie hier de epische faal van het ingrijpen. The green shoots are getting too much fertilizer.
het is denk ik eerder een geloof dat de ingrepen wel eens kunnen worden teruggedraaid. Toen een maand geleden de rente met 0,2% werd verlaagd hoorde ik niemand. Als er nu diezelfde 0,2% weer bijkomt is het een epische faal. Yeah sure, interessante proat.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:26 schreef LXIV het volgende:
Het is wel typisch dat de markt weigert te geloven dat de rente laag is, ondanks alle ingrepen.
Europese rente geïmplodeerdquote:Op zondag 21 juni 2009 10:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
post je ook een berichtje als de rente weer zakt?
of is dat een dan een eptische faal van het goeroedoomdenken?
De kredietcrisis zou logisch gezien moeten leiden tot een hoge rente. Een verminderd aanbod van geld leidt tot een hogere rente. Enkel door het ingrijpen van de centrale banken, door heel veel geld voor een zeer lage prijs ter beschikking te stellen, is dat beperkt gebleven.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het is denk ik eerder een geloof dat de ingrepen wel eens kunnen worden teruggedraaid. Toen een maand geleden de rente met 0,2% werd verlaagd hoorde ik niemand. Als er nu diezelfde 0,2% weer bijkomt is het een epische faal. Yeah sure, interessante proat.
Verder zijn banken bezig om hun rentemarges te verruimen. Weinig concurrentie.
je begrijpt me best, ik lees het wel als het hypotheektarief weer met 0,1% omlaag gaat.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Europese rente geïmplodeerd
Economisch - door Peter (pberends) op 04-03-2009 @ 13:27.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Bij leeftijdsgenoten wordt getwijfeld over het nemen van kinderen. Enerzijds omdat er zaken (luxe) opgegeven moeten worden. Anderzijds omdat men de verantwoording niet aandurft (je hoeft maar iets verkeerd te doen en je zit in de mallemolen van jeugdzorg).quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:55 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof serieus dat het onvermijdelijk is dat wij weer terug gaan naar een dergelijk systeem. Anders is het gewoon niet meer te betalen. Niet dat je met z'n allen in één kamer zit, maar eerder een soort aanleunwoning bij het huis, zoals je nu ook nog steeds bij boeren wel eens ziet. De kostenbesparingen zijn natuurlijk gigantisch.
Mijn oma was op haar 94-ste afhankelijk van zorg. Dat kostte geloof ik iets van 5000 euro per maand. Daar bovenop kreeg ze nog pensioen en AOW. Laten we zeggen in totaal zo'n 7000 euro aan zorg. (Ze woonde nog in haar eigen huis.) Nu had mijn oma 10 kinderen gekregen met allemaal een goede baan, dus macro gezien kwam het belastingtechnisch wel uit.
Maar de huidige generatie ouderen heeft maar 2 kinderen gekregen. Die kunnen nooit voldoende belastingopbrengst genereren om zoiets te bekostigen. Er zal echt een constructie komen in de zin van thuiszorg voor de kinderen. Of heel duur en exclusief op eigen kosten in een verzorgingstehuis.
Wie geen kinderen én geen geld heeft kan straks beter een spuitje nemen.
ja laten we vooral met zijn allen door blijven groeien!quote:Op zondag 21 juni 2009 11:35 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Bij leeftijdsgenoten wordt getwijfeld over het nemen van kinderen. Enerzijds omdat er zaken (luxe) opgegeven moeten worden. Anderzijds omdat men de verantwoording niet aandurft (je hoeft maar iets verkeerd te doen en je zit in de mallemolen van jeugdzorg).
De kinderlozen hebben over 40 jaar echt een probleem.
We hoeven helemaal niet altijd door te blivjen groeien (hetzij door natuurlijke aanwas, hetzij door import). Dat is alleen maar het probleem voor ons uit schuiven (en dus groter en groter maken). Maar er moet wel een oplossing komen. En iedere bejaarde zelfstandig in een huis laten wonen met alle luxe is daarbij geen haalbare optie meer.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:24 schreef dubya.1972 het volgende:
[..]
ja laten we vooral met zijn allen door blijven groeien!
of kijk anders eens hier naar (wel lang, maar echt de moeite waard. En die ouwe heeft humor)
we KUNNEN nu al niet meer groeien.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hoeven helemaal niet altijd door te blivjen groeien (hetzij door natuurlijke aanwas, hetzij door import). Dat is alleen maar het probleem voor ons uit schuiven (en dus groter en groter maken). Maar er moet wel een oplossing komen. En iedere bejaarde zelfstandig in een huis laten wonen met alle luxe is daarbij geen haalbare optie meer.
misschien moet je een keer een ticket naar China boeken, en daar eens in een provinciestad rondkijken, dan begrijp je dat vast wel.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:55 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
En China groeit nog 7 procent per jaar... ze liegen dat ze barsten. Hoe kun je groeien als je export 40% down is?
Je vraagt je af hoe men de vergrijzing wil betalen als we de 'new normal' krijgen de komende decennia (1 procent groei per jaar)quote:Op zondag 21 juni 2009 13:24 schreef dubya.1972 het volgende:
[..]
of kijk anders eens hier naar (wel lang, maar echt de moeite waard. En die ouwe heeft humor)
Shenzhen bijvoorbeeld. Een belachelijk groeitempo inderdaad.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
misschien moet je een keer een ticket naar China boeken, en daar eens in een provinciestad rondkijken, dan begrijp je dat vast wel.
Wil je dat ik longkanker krijg?quote:Op zondag 21 juni 2009 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
misschien moet je een keer een ticket naar China boeken, en daar eens in een provinciestad rondkijken, dan begrijp je dat vast wel.
quote:Op zondag 21 juni 2009 15:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoezo, is dat een standaard bijwerking van het verwijderen van oogkleppen dan?
Ze halen ons niet alleen in, wij gaan achteruit. De volksbuurten lijken tegenwoordig meer op derde wereld-gebieden.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:10 schreef LXIV het volgende:
Toen ik voor het eerst landde op Kualu Lumpur keek ik ook mijn ogen uit. Ik verwachtte het standaard vliegveld van de tweede of derde wereld. Dat je zelf over onverharde grond naar een vertrekhal moest lopen waar een besnorde local heel veel stempeltjes in je paspoort zou zetten.
Toen ik in de vertrekhal kwam keek ik mijn ogen uit. Groot! Modern! Schoon! Hi-tech! Als je wilde roken moet je de (robot) trein pakken naar de rokerslounge. Alles was van glas en aluminium, nergens lag maar één propje, de winkels waren luxueuzer dan ik ooit in Europa gezien had. Overal computers en robots. Het leek wel alsof ik de toekomst was binnengestapt. Pas toen realiseerde ik me dat hele stukken van Azie ons gewoon ingehaald hadden. In 15 jaar tijd ofzo.
Vind je het gek als de gemiddelde pabo'er rekenen en spellen op basisschoolniveau nauwelijks onder de knie heeft? Dat zijn de basisschoolleraren van de toekomst!quote:Op zondag 21 juni 2009 21:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Ze halen ons niet alleen in, wij gaan achteruit. De volksbuurten lijken tegenwoordig meer op derde wereld-gebieden.
Em. Prof. Bartlett, wat een held!quote:Op zondag 21 juni 2009 13:24 schreef dubya.1972 het volgende:
[..]
En nu krimpt de EU en de USA economie met 5 % en China groeit gewoon door met 6 %quote:Op zondag 21 juni 2009 21:10 schreef LXIV het volgende: Pas toen realiseerde ik me dat hele stukken van Azie ons gewoon ingehaald hadden. In 15 jaar tijd ofzo.
Prachtige video. Dit soort colleges zou ik ook wel willen hebben bij mijn economiestudie, vooral ook omdat het keiharde conclusies zijn met eenvoudige maar zeer doeltreffende wiskundige onderbouwing (en toch al zo lastig voor velen, wat natuurlijk ook het probleem is dat Bartlett aanstipt), met dit soort voorbeelden kun je mensen echt aan het denken zetten.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:24 schreef dubya.1972 het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)crisis_achter_on.xmlquote:Soros: ergste van de crisis voorbij
laatst gewijzigd: 21-06-2009 23:40
Het ergste van de wereldwijde economische crisis is voorbij.
Regels
Dat zei multimiljardair George Soros zondag op de Poolse nieuwszender TVN24. Hij benadrukte de noodzaak van internationale regels voor de wereldwijde financiële markten.
Einde van een tijdperk
Dit is niet zoals de eerdere crisis, maar het betekent het eind van een tijdperk, aldus Soros. Het systeem tot nu was gebaseerd op de foutieve aanname dat markten onafhankelijk hun evenwicht weer kunnen vinden en dat het systeem zichzelf kan corrigeren, aldus Soros.
Zeepbellen beheersen
Soros meent ook dat de regulering erop gericht moet zijn zeepbellen in de markten te beheersen. 'Als we daarin niet slagen, zal de mondialisering mislukken'.
Het systeem kon zichzelf prima corrigeren als er echt een vrije markt was. Maar met name de Amerikaanse overheid en de Fed grepen om de haverklap zo hard in dat dat nooit kon gebeuren.quote:Het systeem tot nu was gebaseerd op de foutieve aanname dat markten onafhankelijk hun evenwicht weer kunnen vinden en dat het systeem zichzelf kan corrigeren
quote:Soros meent ook dat de regulering erop gericht moet zijn zeepbellen in de markten te beheersen. 'Als we daarin niet slagen, zal de mondialisering mislukken'.
ik denk dat Soros doelt op vergaande regulering, zodat vervelende speculantjes bijvoorbeeld niet weer de commodities markt helemaal over de rooie jagen.quote:Op maandag 22 juni 2009 09:44 schreef pberends het volgende:
Wie neemt Soros nog serieus. Oh, wat zijn we nu aan't doen dan? De centrale banken en overheden wereldwijd doen er alles aan om de huidige zeepbellen in stand te houden en nieuwe te creëren en de geprikte zeepbellen weer op te pompen.
Speculanten zitten aan de alcohol, maar wie is de bartender?? De Fed. Als de Fed een tight-credit policy had, dan konden ze nauwelijks meer speculeren.quote:Op maandag 22 juni 2009 09:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk dat Soros doelt op vergaande regulering, zodat vervelende speculantjes bijvoorbeeld niet weer de commodities markt helemaal over de rooie jagen.
o o die boze FED. Dwingt mensen en bedrijven om te speculeren en hijgerig te daghandelen in producten die ze niet willen of nodig hebben, maar alleen op basis van de premisse dat er een nog grote gek bestaat die dat papiertje weer voor een hogere prijs van ze overneemt.quote:Op maandag 22 juni 2009 09:53 schreef pberends het volgende:
[..]
Speculanten zitten aan de alcohol, maar wie is de bartender?? De Fed. Als de Fed een tight-credit policy had, dan konden ze nauwelijks meer speculeren.
quote:Op maandag 22 juni 2009 10:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
o o die boze FED. Dwingt mensen en bedrijven om te speculeren en hijgerig te daghandelen in producten die ze niet willen of nodig hebben, maar alleen op basis van de premisse dat er een nog grote gek bestaat die dat papiertje weer voor een hogere prijs van ze overneemt.
Je hebt gelijk dat we niks hebben aan de huidige monetaire verruiming, omdat dit geld direct in de speculatieve hoek verdwijnt, waar het niks bijdraagt aan de eocnomie. Maar da's niet de schuld van de FED, het probleem is dat dit gepaard zou moeten gaan met het afsnijden van het speculatieve geld.
De FED drukt geld, en geeft dat aan pberends. Pberends koopt daarmee nat gas futures in plaats van dat te besteden aan het bouwen van een huis.quote:
Het verruimen van de monetaire geldhoeveelheid natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De FED drukt geld, en geeft dat aan pberends. Pberends koopt daarmee nat gas futures in plaats van dat te besteden aan het bouwen van een huis.
Wat is er nou fout? Het verruimen van de monetaire geldhoeveelheid, of de aanwending van het geld voor ononderbouwde en non productieve speculatie?
Maar waarbij boeken de mensen de meeste winsten nog steeds, dat is niet in de productie sector in ieder geval. Misschien wel in de woning bouw, maar de meestee winsten werden/worden tot nu toe nog steeds geboekt bij de financials, die in principe geen toegevoegde waarde creeeren aan dat geld.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat is er nou fout? Het verruimen van de monetaire geldhoeveelheid, of de aanwending van het geld voor ononderbouwde en non productieve speculatie?
quote:Op maandag 22 juni 2009 01:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Prachtige video. Dit soort colleges zou ik ook wel willen hebben bij mijn economiestudie, vooral ook omdat het keiharde conclusies zijn met eenvoudige maar zeer doeltreffende wiskundige onderbouwing (en toch al zo lastig voor velen, wat natuurlijk ook het probleem is dat Bartlett aanstipt), met dit soort voorbeelden kun je mensen echt aan het denken zetten.En het laat zien dat wiskunde en natuurwetenschappen een veel prominentere plek moeten krijgen in veel 'sociale' studies vanwege de inzichten die het kan geven in ogenschijnlijk complexe situaties.
Het bouwen van huizen is vaak ook niet productief. Veel huizen en commercieel onroerend goed wordt puur voor speculatiedoeleinden gebouwd. En dat wordt aangezwengeld door centrale banken die de rente kunstmatig te laag houden.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De FED drukt geld, en geeft dat aan pberends. Pberends koopt daarmee nat gas futures in plaats van dat te besteden aan het bouwen van een huis.
Misallocatie van middelen ontstaat ALTIJD als je het prijsmechanisme saboteert. In de vroegere Sowjet Unie kon je dat prachtig zien. Dan waren er bijvoorbeeld nergens schoenen te koop terwijl de winkels uitpuilden met leren tassen, om maar iets te noemen. Dat gebeurt vanzelf als de overheid prijzen van goederen gaat bepalen.quote:Wat is er nou fout? Het verruimen van de monetaire geldhoeveelheid, of de aanwending van het geld voor ononderbouwde en non productieve speculatie?
de overheid moet niet de economie managen, maar de financiele jungle. Dan raak je al een enorm gedeelte gemaakte volatiliteit kwijt, en heb je een veel grotere kans dat de werkelijke wereld ook stabiliseert. Hebben we dan helemaal niks geleerd van de afgelopen 10 jaar?quote:Op maandag 22 juni 2009 16:40 schreef SeLang het volgende:
Het is echt tenenkrommend om overal te lezen dat de vrije markt heeft gefaald en dat er meer toezicht en regulering moet komen. Precies het tegendeel is waar imo. We moeten juist terug naar natuurlijke prijsmechanismen en afstappen van een overheid en centrale banken die proberen een economie te managen.
Precies wat Jim Rogers zei in een Tegenlichtdocumentaire. Hij haalde een voorbeeld aan van Greenspan die in 1989 Long Term Capital Management te hulp kwam en daardoor indirect Lehmann Brothers en Bear Sterns steunde. Hij liet de markt niet zijn gang gaan. Zonder dat ingrijpen hadden Lehmann Brothers en Bear Sterns gigantische klappen opgelopen, waardoor ze later ook veel voorzichtiger hadden geopereerd.quote:Op maandag 22 juni 2009 16:40 schreef SeLang het volgende:
Het is echt tenenkrommend om overal te lezen dat de vrije markt heeft gefaald en dat er meer toezicht en regulering moet komen. Precies het tegendeel is waar imo. We moeten juist terug naar natuurlijke prijsmechanismen en afstappen van een overheid en centrale banken die proberen een economie te managen.
Waar ik het dan weer wel mee eens ben dat is dat je van die onderhandse ongereguleerde CDS en dergelijke af moet. Dat zou gewoon via een exchange moeten lopen. Maar dat is niet zozeer regulatie als wel het transparanter maken van het systeem.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
de overheid moet niet de economie managen, maar de financiele jungle. Dan raak je al een enorm gedeelte gemaakte volatiliteit kwijt, en heb je een veel grotere kans dat de werkelijke wereld ook stabiliseert. Hebben we dan helemaal niks geleerd van de afgelopen 10 jaar?
Tja, is toch wel bekend dat Soros aardig links is. Zo vreemd vind ik zijn uitspraken dus niet.quote:Op maandag 22 juni 2009 09:44 schreef pberends het volgende:
Wie neemt Soros nog serieus na deze uitspraken?
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)crisis_achter_on.xml
[..]
Het systeem kon zichzelf prima corrigeren als er echt een vrije markt was. Maar met name de Amerikaanse overheid en de Fed grepen om de haverklap zo hard in dat dat nooit kon gebeuren.
[..]. Oh, wat zijn we nu aan't doen dan? De centrale banken en overheden wereldwijd doen er alles aan om de huidige zeepbellen in stand te houden en nieuwe te creëren en de geprikte zeepbellen weer op te pompen.
Soros. Ga toch met pensioen man!
Precies. Als de vrije markt moest opdraaien voor de verliezen, en niet de centrale bank of de overheid, zou men nooit zulke grote risico's hebben genomen.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Precies wat Jim Rogers zei in een Tegenlichtdocumentaire. Hij haalde een voorbeeld aan van Greenspan die in 1989 Long Term Capital Management te hulp kwam en daardoor indirect Lehmann Brothers en Bear Sterns steunde. Hij liet de markt niet zijn gang gaan. Zonder dat ingrijpen hadden Lehmann Brothers en Bear Sterns gigantische klappen opgelopen, waardoor ze later ook veel voorzichtiger hadden geopereerd.
Dat is er 1 uit het boekjequote:
En dat geldt voor veel meer dingen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 08:13 schreef pberends het volgende:
[..]
Precies. Als de vrije markt moest opdraaien voor de verliezen, en niet de centrale bank of de overheid, zou men nooit zulke grote risico's hebben genomen.
Ik wordt gelijk enorm bullishquote:
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:31 schreef pberends het volgende:
Goed hoor Amerikaanse consumenten... geef nog even meer geld uit, dan valt de dollar sowieso omdat niemand meer de schulden wil financieren (behalve de centrale bank).
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:34 schreef dyzrz het volgende:
[..]
a
Domme reactie?
Geld moet rollen zo hou je de economie op gang.
Geef je niks uit en gaat alles op sparen.... gaat iedereen failliet.
In dezelfde documentaire waar ik het hierboven over had, zei Rogers ook dat de FED de monetaire ruimte drie keer zo groot heeft gemaakt. Hoezo dollars oud papier?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:18 schreef pberends het volgende:
Ik heb de gedachtegang van de gemiddelde Amerikaan ontdekt:
Nieuwe iPhone in VS niet aan te slepen
[..]
[..].
Wie is deze mongool nu weer? Dus de HRA is geen marktverstorende maatregel omdat het een belastingkorting is...quote:Op zondag 21 juni 2009 @ 01:26 schreef Napalm het volgende:
Subsidie![]()
het is een belastingkorting; heel wat anders nml een instrument van de vrije markt ipv primair een verstorend iets
Lees verder op:quote:Bankster “Holiday” Planned for September?
Kurt Nimmo
Infowars
June 22, 2009
Bob Chapman’s influential International Forecaster is reporting on the possibility of a so-called “bank holiday” planned for late August or early September. According to Chapman’s sources, U.S. embassies around the world are selling dollars and stockpiling money from respective countries where they operate.
featured stories Bankster Holiday Planned for September?
“Some US embassies worldwide are being advised to purchase massive amounts of local currencies,” writes Harry Schultz, “enough to last them a year.” Schultz publishes the Harry Schultz Letter, an international investment, financial, economic, and geopolitical newsletter named as “Newsletter of the Year” by Peter Brimelow of Market Watch in 2005 and 2008.
Schultz believes the global elite are in the process of engineering an FDR-style “bank holiday” of undetermined length in order to “sort-out the bank mess” and impose new bank rules.
Nee, voorbereiding op de knal die nog moet komen. Maar een devaluerende dollar zal zeker tot woede leiden, dus of je dan zo veilig zit met de lokale munteenheid in je ambassade...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:31 schreef pberends het volgende:
Complot!
[..]
Lees verder op:
http://www.prisonplanet.c(...)d-for-september.html
spannund!!!!quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:31 schreef pberends het volgende:
Complot!
[..]
Lees verder op:
Sommige mensen weten echt overal munt uit te slaan, deze reclame stond bij het artikel:quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:31 schreef pberends het volgende:
Complot!
[..]
Lees verder op:
Oh, er is een hele crisismarkt, dat zeker.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:37 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Sommige mensen weten echt overal munt uit te slaan, deze reclame stond bij het artikel:
http://www.efoodsdirect.com/ammo-food.html?aid=13&adid=5
Er staan inderdaad dingen in die op zijn zachtst gezegd opmerkelijk zijn, zoals de invoering van een wereldmunt en alleenheerschappij voor de FED.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:07 schreef simmu het volgende:
hm, dat artikel is toch een beetje van de "vergeet ook niet om genoeg alu-folie in huis te hebben om hoedjes voor iedereen te maken"
quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:44 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Vroeger had je altijd van die hoogwaardige posts...quote:
quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:27 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
[..]
Vroeger had je altijd van die hoogwaardige posts...
what happened?!
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 08:35 schreef Drugshond het volgende:
In Rusland gaat het weer lekker bearisch.... We zullen snel volgen.
quote:Wereldbank nog somberder over Russische economie
De Wereldbank is nog somberder geworden over de ontwikkeling van de Russische economie. Die zal dit jaar met 7,9 procent krimpen, zo voorspelde de ontwikkelingsbank woensdag.
Eerder werd uitgegaan van een achteruitgang van 4,5 procent.
De Wereldbank waarschuwt dat de sociale gevolgen van de recessie in Rusland ook harder zullen aankomen dan eerder werd gedacht. Zo kan de werkloosheid dit jaar oplopen tot 13 procent en vervalt ruim 17 procent van de bevolking in armoede.
Dankzij de stimuleringsmaatregelen van de overheid en de stijgende prijzen van grondstoffen moet de Russische economie volgend jaar wel weer kunnen aansterken. De Wereldbank waarschuwt echter dat de omstandigheden nog zeker anderhalf jaar lang moeilijk zullen zijn.
'Minder leunen op grondstoffen'
De ontwikkelingsbank roept Rusland op de economie te hervormen, zodat het minder afhankelijk wordt van de verkoop van grondstoffen, zoals olie en metalen, waarvan de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gedaald.
quote:ECB pompt 442 miljard euro in banken eurozone
FRANKFURT (AFN) - De Europese Centrale Bank (ECB) heeft commerciële banken in de eurozone van het recordbedrag van 442,2 miljard euro aan nieuw kapitaal voorzien. Het geld werd verstrekt via leningen met een looptijd van een jaar tegen het historisch lage rentetarief van 1 procent. Dat maakte de ECB woensdag bekend.
Het was de eerste keer dat de ECB banken ongelimiteerd liet inschrijven op leningen met zo'n lange looptijd. Voorheen golden voor dergelijke leningen looptijden van een week tot zes maanden. De vorige recordinjectie van de ECB vond in december vorig jaar plaats, toen de centrale bank 348,6 miljard euro uitleende met een looptijd van twee weken.
De ECB hoopt dat de goedkope leningen met een lange looptijd ertoe leiden dat de commerciële banken ook lagere rentetarieven in rekening gaan brengen bij hun leningen aan consumenten en bedrijven. Op die manier moet het herstel van de economie in de eurozone verder op weg worden geholpen.
quote:
Daar denkt deze denktank toch anders over.quote:Oeso: herstel economie op komst
24 juni 2009, 11:30 uur | FD.nl
De Oeso ziet dat de wereldeconomie zich herstelt, vooral in China, India en de Verenigde Staten. Alleen in Europa ziet de denktank uit Parijs nog geen tekenen van herstel.
De economische vooruitzichten zijn voor het eerst sinds twee jaar verbeterd, zo liet de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso) woensdag weten. De economie van de dertig industrielanden die bij de Oeso zijn aangesloten groeit volgend jaar met gemiddeld 0,7%. Voor dit jaar gaat de Oeso nog uit van een krimp van 4,1% in de dertig landen. Dat is een lichte verbetering. Bij de vorige raming ging de Oeso nog uit van een krimp van 0,1% voor 2010 en een krimp van 4,3% voor 2009.
Herstel wereldeconomie
De Oeso prijst de voortvarende aanpak van de regering-Obama om de economie van de Verenigde Staten te stimuleren. Volgens de Oeso dient het herstel van de Amerikaanse economie zich al in de tweede helft van dit jaar aan. Het herstel in China, dat geen lid is van de Oeso, en in andere niet-Oesolanden herstelt de economie zich veel sneller dan verwacht. Dat heeft tot gevolg dat de wereldhandel geleidelijk uit het slop raakt en eind dit jaar weer op stoom komt. Om het prille herstel niet in gevaar te brengen, moeten overheden niet te snel een eind maken aan de stimuleringsplannen, vindt de Oeso.
Voor de zich sterk ontwikkelende economie in de vier zogeheten Bric-landen (Brazilië, Rusland, India en China) voorziet de Oeso over het algemeen een sterke groei. Brazilië heeft dit jaar nog te maken met een lichte krimp van 0,8%, maar in 2010 groeit de economie daar met 4%, aldus de Oeso. Rusland moet dit jaar nog tegen een sterke krimp aankijken van 6,8%, maar in 2010 herstelt Rusland zich sterk met een groei van 3,7%. India groeit in 2009 met 5,9% en in 2010 met 7,2%. In China groeit de economie in 2009 met 7,7% en in 2010 zelfs met 9,3%.
Eurozone
De Duitse economie zal zich in 2010 geleidelijk herstellen door toenemende exporten en de stijging van de binnenlandse vraag, aldus de Oeso. Hoewel de Duitse economie dit jaar met 6,1% zal krimpen, zal de grootste economie van de eurozone in 2010 uit het dal klimmen en met 0,2% groeien, voorspelt de Oeso. Het herstel in Nederland zal trager verlopen: Nederland krimpt dit jaar met 4,9% en volgend jaar met 0,4%, aldus de Oeso. Het begrotingstekort zal oplopen tot 7% van het bruto binnenlands product (bbp). Ook de werkloosheid zal in Nederland sterk oplopne van 4% in 2009 naar 7% in 2010.
Werkloosheid en lage rente
Terwijl de economie weer op gang komt, zal de werkloosheid nog een tijdje oplopen, zo voorspelt de Oeso. De Parijse denktank gaat er van uit dat de werkloosheid in het Oeso-gebied in 2010 oploopt tot 9,8% van de beroepsbevolking Voor dit jaar voorziet de Oeso een werkloosheid van 8,5%.
De Oeso dringt er bij de centrale banken ook op aan de rente voorlopig laag, dicht tegen de 0%-grens, te houden. De Oeso dringt er bij de Europese Centrale Bank (ECB) op aan zijn belangrijkste rentetarief te verlagen omdat in de komende twee jaar desinflatoire druk toeneemt. De ECB heeft de rente sinds oktober 2008 met 325 punten verlaagd tot 1%.
quote:California is home to the largest manufacturing belt in the United States and to Silicon Valley, the nation’s largest high-tech center. California is America’s most populous state with 38 million people. Its GDP of $1.8 trillion is the largest in the U.S. Its economy is bigger than those of Russia, Brazil, Canada, or India.
And it’s collapsing.
Major California counties are ground zero in the continuing mortgage meltdown: Los Angeles County with 5.32 percent of mortgages 90 days past due … Monterrey County, 8.02 percent … Imperial, 8.13 … San Bernadino, 8.66 … Madeira, 9.21 … San Joaquin, 9.53 … Riverside, 10.2 … Merced, 10.57 … and more!
California’s inventory of foreclosed homes is skyrocketing. Home prices are plunging. And the impact of surging unemployment is just beginning to show up in the data …
The state’s unemployment rate has surged to 11.5 percent, the worst since World War II.
Last month, California lost 68,900 jobs. And since July 2007, it has lost 859,000 jobs, including 739,500 just in the past 12 months. Even if the economy recovers, an unlikely scenario in my view, economists agree that California will continue to be slammed by layoffs, at least through the end of this year and probably well into 2010.
And even assuming a national recovery, UCLA’s Anderson Forecast projects an average unemployment rate of 12.1 percent from this fall through next spring. What about without a national recovery? California’s jobless could go beyond 15 percent.
Worse, if you include part-time workers seeking full-time work plus workers who have given up looking entirely, it could reach 25 percent, exceeding the worst national unemployment levels of the Great Depression.
Bernanke for president!quote:U.S. Stocks Gain as Bernanke Defends Actions on Merrill Lynch
June 25 (Bloomberg) -- U.S. stocks rose the most in three weeks as investors bet that Ben S. Bernanke’s defense of his emergency measures to rescue Merrill Lynch & Co. bolstered his chances of remaining Federal Reserve chairman.
Stocks also gained as better-than-estimated earnings at Bed Bath & Beyond Inc. lifted retailers and Lennar Corp. triggered gains by homebuilders. Bed Bath & Beyond surged 9.8 percent after the largest home-furnishings seller cut expenses to guard against the recession. Lennar jumped 15 percent after the homebuilder beat revenue estimates. Exxon Mobil Corp. climbed 1.7 percent as oil exceeded $70 a barrel.
The Standard & Poor’s 500 Index rose 1.8 percent to 917.20 at 2:50 p.m. in New York. The Dow Jones Industrial Average added 150.01 points, or 1.8 percent, to 8,449.87 as 28 of 30 companies gained. Equities briefly extended gains after the Treasury sold $27 billion in securities at a lower-than-forecast yield and the Fed curtailed its intervention into financial markets.
“Bernanke is one of the few true heroes of what’s happened in this crisis,” said Michael Holland, who oversees more than $4 billion at Holland & Co. in New York. “If he’s not reappointed that’s a big negative.”
De moraal van het verhaal: High Debt + Low Wages = Asset Deflation, Eventuallyquote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:03 schreef simmu het volgende:
inflatie vs deflatie weer eens voor de verandering
tis een lang artikel, dus ik ga hem niet helemaal quoten. http://suddendebt.blogspot.com/2009/06/deflation-v-inflation.html
Hmmm, Bos strooit weer met geld, van het weekend maar eens doornemen wat er allemaal afgesproken is... Vooral die hypotheken ruiken naar de ING-deal.quote:Staat steekt euro 2,5 mrd in ABN Amro
ABN Amro krijgt opnieuw een kapitaalinjectie van de Nederlandse staat van in totaal euro 2,5 mrd. Later dit jaar zijn nog twee injecties nodig. Dat schrijft minister Wouter Bos van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. Om 17.45 uur geeft Bos een 'technische toelichting'.
ABN Amro, dat volledig in handen is van de staat, gaat voor euro 800 mln aan converteerbare obligatieleningen uitgeven. Die leningen kunnen op termijn worden omgezet (geconverteerd) in nieuwe aandelen. De staat neemt de hele tranche op. Verder neemt de staat voor euro 1,7 mrd aan risico's over op een portefeuille van Nederlandse hypotheken.
Op eigen benen
ABN Amro-topman Zalm zei onlangs al in deze krant dat de staatsbank nieuwe kapitaal nodig heeft om op eigen benen te staan. Bos heeft de Tweede Kamer om een mandaat gevraagd voor een tweede kapitaalinjectie deze zomer. Dan heeft de bank extra geld nodig omdat het op last van de Europese Commissie het bankonderdeel HBU moet verkopen om tegemoet te komen aan mededingingseisen. Door die verkoop verslechtert de kapitaalpositie van ABN Amro. Bos moet het wegvallende kapitaal aanvullen.
Derde tranche later dit jaar
Later dit jaar volgt dan nog een derde tranche. ABN Amro heeft namelijk ook nog kapitaal nodig om zijn strategie uit te voeren. Daarvoor zijn naar verluidt een of meerdere overnames nodig. Dat kost geld.
Vermoed dat het te maken heeft met de trier-1 ratio. Door 'mogelijke' verliesposten af te kopen.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hmmm, Bos strooit weer met geld, van het weekend maar eens doornemen wat er allemaal afgesproken is... Vooral die hypotheken ruiken naar de ING-deal.
Oh, zijn Nederlandse hypotheken nu ook al rot? Big fucking suprisequote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hmmm, Bos strooit weer met geld, van het weekend maar eens doornemen wat er allemaal afgesproken is... Vooral die hypotheken ruiken naar de ING-deal.
Het brokje van de passiva dat Tier 1 wordt genoemd bestaat volgens mij uit zaken die door de bank echt opgevat kunnen worden als eigen vermogen. Dat zijn dus de uitstaande aandelen en reserves, maar ook zaken als perpetuals die na goedkeuring van DNB tot het Tier-1 kapitaal gerekend mogen worden. Die converteerbare obligaties snap ik dus ook niet zo goed want die kunnen het Tier 1 kapitaal pas vergroten als zij een vast basis krijgen, tot de conversie heeft plaats gevonden kan daar geen sprake van zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:31 schreef Drugshond het volgende:
Vermoed dat het te maken heeft met de trier-1 ratio.
Nederland heeft het voordeel dat zij de toename van werklozen heel lang kan rekken door de volledige WW-pot op te maken aan deeltijdconstructies. Het maakt immers niet uit of je nou veel werknemers gedeeltelijk subsidieert en dat ze aan het werk kunnen blijven (ook al lopen ze verder uit hun neus te vreten omdat er geen orders zijn) of dat je een kleiner deel van de werknemers hun WW-uitkering geeft omdat zij ontslagen zijn. De werkloosheidspiek kan heel lang gerekt worden dus het aantal defaults op hypotheken ook lijkt mij. En de WW-pot, die kan wel weer aangevuld worden uit de belastingmiddelen of door de staatsschuld te vergroten. Niet dat dat op langer termijn verstandig is, maar de tijdhorizon is in de politiek meestal veel korter.quote:En die komen nog 'ook' in Nederland nu de huizenmarkt een flatliner is.
quote:How do you put together a consumer economy that works when the consumers are out of work? One of the great stories you’ll be hearing over the next couple of years will be about the large number of Americans who were forced out of work in this recession and remained unable to find gainful employment after the recession ended. We’re basically in denial about this. There are now more than five unemployed workers for every job opening in the United States. The ranks of the poor are growing, welfare rolls are rising and young American men on a broad front are falling into an abyss of joblessness.
Some months ago, the Obama administration and various mainstream economists forecast a peak unemployment rate of roughly 8 percent this year. It has already reached 9.4 percent, and most analysts now expect it to hit 10 percent or higher. Economists are currently spreading the word that the recession may end sometime this year, but the unemployment rate will continue to climb. That’s not a recovery. That’s mumbo jumbo.
Why this rampant joblessness is not viewed as a crisis and approached with the sense of urgency and commitment that a crisis warrants, is beyond me. The Obama administration has committed a great deal of money to keep the economy from collapsing entirely, but that is not enough to cope with the scope of the jobless crisis. There were roughly seven million people officially counted as unemployed in November 2007, a month before the recession began. Now there are about 14 million. If you add to these unemployed individuals those who are working part time but would like to work full time, and those who want jobs but have become discouraged and stopped looking, you get an underutilization rate that is truly alarming.
Volgens de US economie kenmerken blijven nu de salarissen dalen tot het niveau dat er weer een evenwicht is tussen werkaanbod en vraag, al is dat op 10 dollar per dagquote:
quote:
Update:quote:
Hele artikel: California: harbinger of national doom?quote:If you were given the perfect country, could you mess it up as bad as California? Begin with fertile, productive, well-irrigated soils capable of growing just about anything. Add vast agricultural tracts and miles upon miles of wine country with lush, bountiful vineyards. Include majestic mountain ranges containing rich deposits of gold, silver and other useful metals, and covered with thick, immense forests with every type of timber imaginable. Toss in critical navigable rivers to move these resources to market. Insert vast oil and natural gas deposits while you are at it, along with wind, water, geothermal and solar resources. Give it a long coastline with beautiful beaches, plentiful fresh water, ocean fisheries, many natural harbors, a well-connected transportation grid with first-class roads, rails and airports too. Don’t forget universities at the cutting edge of technology and an unparalleled educational system.
Bestow all the natural building blocks necessary for a well-balanced, diversified, leading economy that is virtually guaranteed to bring unparalleled prosperity to your people—a smorgasbord of natural blessings. Then on top of it all, throw in days spent skiing at sunrise on Lake Tahoe and swimming at sunset in San Francisco the same day. This is the Golden State.
Yet California is imploding. And it is dragging the rest of the country with it.
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:36 schreef pberends het volgende:
Staatsschuld stijgt met 100 miljoen per dag
[ afbeelding ]
Die blik.
Zich vast weer niet houden aan de economische werkelijkheid.quote:Op maandag 29 juni 2009 06:02 schreef TheGeneral1 het volgende:
En wat gaat de beurs vandaag doen, heren?
Ziet er uit als een daling, misschien dat 't bij opening van WS weer een beetje aantrekt.quote:Op maandag 29 juni 2009 06:02 schreef TheGeneral1 het volgende:
En wat gaat de beurs vandaag doen, heren?
quote:Op maandag 29 juni 2009 00:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Update:
[..]
Hele artikel: California: harbinger of national doom?
Jammer van dat religieuze gezeik aan het eind. Verder wel een goed stuk.quote:Op maandag 29 juni 2009 00:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wtf?! Een heel artikel dat intelligent geschreven lijkt eindigt met als oplossing geleuter over god?quote:Op maandag 29 juni 2009 00:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Update:
[..]
quote:Both the money supply and federal spending have increased at breathtaking rates over the past year, unprecedented in peacetime. The policy decisions made by the Federal Reserve Board and Congress virtually assure we will enter a period of 1970s-like stagflation.
The recovery, when it comes, will combine slow economic growth, unusually long un- and underemployment, stagnating real incomes, rising interest rates and inflation. There is little that policymakers, having made colossal mistakes, can do to prevent such an outcome. However, there are steps that can be taken to shorten the period of stagflation and return to an era of robust economic growth, good jobs and stable asset and consumer prices.
Zie opmerking hieronder, hier dan nog het gehele stuk. Even een vraag mag zo'n geheel stuk eigenlijk wel ivm auteursrechten?quote:Bank van centrale banken’ uit grote zorg over verder verloop crisis
De Bank voor Internationale Betalingen (BIB) uit vandaag in haar jaarverslag grote zorg over de verdere aanpak van de financiële crisis. De BIB bepleit het opknippen van grote financiële instellingen.
‘Er zijn enorme risico’s voor het herstel op lange termijn’, zo stelt de BIB maandag in haar jaarverslag. ‘Zo zijn de genomen maatregelen wellicht onvoldoende om de gezondheid van de bancaire sector te herstellen.’
Volgens de BIB is de kans groot dat een economisch herstel wordt ondergraven zolang de banken niet gezond zijn. Alle economische stimuleringspakketten, van circa 2% van het bruto binnenlands product van de wereld, zullen dan alleen voor een kortstondige opleving van de economie zorgen. Daarna blijft een daadwerkelijk herstel nog lang uit.
Geweten van de financiële sector
De BIB, ‘de bank van de centrale banken’, geldt als het geweten van de financiële sector. Jarenlang heeft de instelling gewaarschuwd voor de gevaren van de (te) lage rentetarieven in de wereld, de enorme groei van de financiële sector, de onevenwichtigheden in de wereldeconomie en de snelle prijsstijgingen op onder meer de huizenmarkt.
Afgelopen najaar kreeg het instituut uit Basel gelijk toen de val van Lehman de wereld in een diepe recessie stortte. Volgens BIB-topman Jaime Caruana is er door beleidsmakers te veel geloofd in het zelfcorrigerende vermogen van de markt. ‘En zelfs als er wel risico’s werden geconstateerd, was niemand bereid de prijs betalen door de onevenwichtigheden aan te pakken die aan de basis stonden van de wereldwijde recordgroei.’
Effect stimulering 'nul' als banken niet gezond worden gemaakt
Volgens de BIB is er na de noodoperaties van afgelopen najaar en dit voorjaar een ‘onvermijdelijk rommelig beeld’ ontstaan van ingrepen op de korte termijn, gecombineerd met een zich nog ontwikkelende agenda van hervormingen om terug te keren naar een houdbare economische groei.
Lees hier het jaarverslag 2009 van de BIB
Lees hier de toespraak van General Manager Jaime Caruana
Volgens de BIB is het een illusie om te denken dat de grootschalige economische stimuleringspakketten van overheden enig effect hebben, zolang het financiële systeem in de kern niet gezond is. ‘Het uiteindelijke effect kan op nul uitkomen, net als in Japan tien jaar geleden.'
Het gevolg zou zijn dat de staatsschuld tot ongekende hoogte stijgt, zonder dat er stevige economische groei voor terugkomt. 'Het is daarom van het grootste belang dat de overheden volhardend optreden bij het repareren van het financiële systeem.’
Herstel economie kan slechts tijdelijk zijn
De BIB waarschuwt er voor niet teveel belang te hechten aan de ‘groene loten’ in de economie. Het is na de harde neergang te verwachten dat de economie tekenen vertoont van een meer normale situatie, en dat kan er toe leiden dat de hoop groeit dat de nieuwe economische groei als vanzelf de bankbalansen repareert. ‘Maar zolang de financiële intermediairs zwak blijven, zal elk herstel in de economie van tijdelijke aard zijn.’
Eerdere bankencrisis hebben geleerd dat een economie pas daadwerkelijk kan herstellen als de verliezen worden onderkend, er geïntervenieerd wordt en de sector wordt geherstructureerd en opgeschoond van giftige bezittingen als Amerikaanse hypotheekobligaties. ‘Die klus is nog niet geklaard’, aldus de BIB. ‘De terughoudendheid van beleidsmakers om de banken op te schonen kunnen heel goed een herstel uitstellen. Het risico is niet dat er te veel wordt gedaan, maar dat er te vroeg wordt gestopt.’
Giftige bezittingen rusten nog op bankbalansen
Zo wordt onder meer gewezen op de pogingen in de VS om de banken van hun giftige bezittingen af te helpen. Het eerste plan van voormalig minister van financiën Henry Paulson belandde in de ijskast. Rond het in maart gelanceerde tweede plan, het publiek-private opkoopfonds van Paulsons opvolger Geithner, is het angstvallig stil.
Een bijkomend probleem is dat de reddingsoperaties om banken overeind te houden precies het tegenoverstelde hebben bereikt van wat op lange termijn wenselijk is: het creëren van kleinere en simpeler banken. Banken hebben extra kapitaal gekregen waardoor dit proces kan worden uitgesteld. Tevens is met het versoepelen van boekhoudregels een prikkel ontstaan voor banken om verliezen zolang mogelijk door te schuiven in de hoop dat de financiële omstandigheden in de tussentijd verbeteren.
'Too big to fail is too big to exist'
Daarnaast zijn er verschillende gedwongen huwelijken geweest, zoals tussen JP Morgan en Bear Stearns en tussen Merrill Lynch en Bank of America. ‘Hoewel er een breed gedeelde visie is dat een groot aantal instituten te groot zijn om om te laten vallen, dragen overheden zo bij aan verdere concentratie en extra systeemrisico.’
De BIB wil op den duur juist kleinere beter te begrijpen banken, zodat risico’s beter zijn in te schatten en de blootstelling aan derden niet zo groot is dat een bank niet mag omvallen. Dat tegenpartijrisico veroorzaakte na Lehman een grote vertrouwenscrisis en noopte de VS tot het nationaliseren van de noodlijdende verzekeraar AIG.
‘Too big or too interconnected to fail must be too big to exist’, zo stellen de schrijvers. Een instelling die niet mag omvallen, mag in de toekomst niet meer bestaan.
Overheden en centrale banken moeten zich bezinnen op 'exit'
Wat betreft de grootschalige stimulering van de overheden en ingrepen van de centrale banken wijst de BIB er op dat de grenzen van de mogelijkheden in zicht kunnen komen nog voor dat de economie herstelt. Voor de overheden kan het zijn dat de markten er niet op vertrouwen dat de overheden hun schuldenberg op tijd afbouwen. 'Een snelle stijging van de rente is een groot risico. Om terug te keren naar een solide beleid zijn dan snelle bezuinigingen en belastingverhogingen noodzakelijk.'
Voor de centrale banken is het grootste risico dat zij te laat hun verruimende monetair beleid terugdraaien. 'Zij hebben een neiging dat altijd te laat te doen.' Het gevolg zou een snel oplopende inflatie kunnen zijn 'of de brandstof voor een nieuwe zeepbel in een vermogenscategorie waardoor de cyclus van het opbouwen en barsten van de volgende zeepbel wordt ingeleid'.
Inderdaad, na de Deflatie komt de Stagflatie,quote:
Oh dat heb ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien.quote:Op maandag 29 juni 2009 11:20 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Jammer van dat religieuze gezeik aan het eind. Verder wel een goed stuk.
doe ik normaal ook wel, maar met die tekst over Goldman Sachs had ik een heel topic kunnen vullen.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Even een punt van aandacht, goed dat iedereen zo enthousiast met nieuws is, maar plaats het artikel liever volledig in je bericht, de bron zet je er dan gewoon bij. Het voordeel hiervan is dat het bericht ook over een half jaar nog terug te vinden is, terwijl enkel het plaatsen van een link er voor kan zorgen dat er op termijn een topic vol met dode links ontstaat. Plaats dus liever het volledige bericht, of op zijn minst het meest interessante stuk uit het artikel als het echt een heel lang artikel betreft.
http://google.fok.nl/quote:Op maandag 29 juni 2009 18:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ovigens wel eens geprobeerd om een topic van een half jaar oud op fok te vinden?
Dat snap ik niet! Waarom is er dan geen massale verkoopgolf geweest vandaag al? Dan houdt toch niemand zijn aandelen vast?quote:morgen moet de koers als het goed is ongeveer door 6, degenen die vandaag de aandelen hadden kunnen meedoen aan de claimemissie (welke andere keus heb je trouwens, verplicht bijstorten heren )
Dit gaan we meer zien trouwens.
dat was vast niet het vorige topic, maar een ander topic.quote:Op maandag 29 juni 2009 20:23 schreef LXIV het volgende:
In het vorige topic schreef Dinosaur over Heijmans:
[..]
Dat snap ik niet! Waarom is er dan geen massale verkoopgolf geweest vandaag al? Dan houdt toch niemand zijn aandelen vast?
En door zes lijkt me ook overdreven. De kaspositie is immers veel beter geworden.
Nee. Je krijgt toch een soort derivaat per aandeel? Die je ook mag verhandelen zonder het aandeel te kopen? Maar goed, we zullen het morgen wel zien.quote:Op maandag 29 juni 2009 21:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat was vast niet het vorige topic, maar een ander topic.
als de cash positie niet verbeterd was, was het door 7
wie zijn aandelen niet vast houdt, kan ook geen 6 nieuwe aandelen voor de prijs van een huidig aandeel kopen. Snappie
Een begrotingstekort van 14%!quote:In its annual survey of the British economy, the Paris-based institution told the Government to slash the size of its deficit far more than it currently intends or face major problems in the coming years. It came as the Bank for International Settlements (BIS) warned that cutting the record deficits caused by the crisis will be "the main task of policymakers for years to come".
Significantly, the OECD advised focusing on spending cuts rather than trying to raise tax any further, saying: "Experience in other countries suggests that a focus on expenditure cuts, rather than revenue raising, is associated with more successful consolidations, particularly when coupled with explicit expenditure rules."
The OECD report also advised the Government to introduce new fiscal rules to replace the broken golden and sustainable investment rules, and said that it should include off-balance sheet debts, including the public sector pensions liabilities and public finance initiative sums, in its books. The institution last week cut its growth forecast, saying Britain will shrink by 4.3pc this year, adding that the deficit next year – at 14pc of GDP – would be worse than in any other major country.
maar even getalsmatig uitwerken. Er staan nu circa 25 mln aandelen Heijmans uit. Heijmans heeft dus een marketcap van circa 100 mln. Daar komt 100 mln cash bij, dus marketcap zal 200 mln worden in theorie.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Je krijgt toch een soort derivaat per aandeel? Die je ook mag verhandelen zonder het aandeel te kopen? Maar goed, we zullen het morgen wel zien.
Ik zit weer behoorlijk long. Ik zal toch weer wat aandelen in cash omzetten voor het geval ik ook een claimemissie op een van mijn aandelen krijg.
Boeiend... ze hebben hun eigen printing pressquote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:07 schreef Perrin het volgende:
OECD tells Government to cut spending or face hardship for years to come
[..]
Een begrotingstekort van 14%!![]()
Daar kun je lacherig om doen, maar dat een nietszeggend land als Nederland mag aanschuiven is niet helemaal voor niets. Het stuk in NRC vorige week over Bernard ter Haar vond ik heel aardig om te lezen, die kerel heeft veel belangrijk werk gedaan de laatste jaren.quote:
quote:'Fiscale noodtoestand' in Californië
Uitgegeven: 2 juli 2009 06:37
Laatst gewijzigd: 2 juli 2009 06:35
SAN FRANCISCO - De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft woensdag de 'fiscale noodtoestand' uitgeroepen in de grootste Amerikaanse staat. Californië kan vanaf donderdag zijn rekeningen niet meer betalen.
Dit komt vooral door sterk teruggelopen belastinginkomsten vanwege de economische crisis.
De staat heeft een kastekort van 2,8 miljard dollar (2 miljard euro).
Dit bedrag zal na twee jaar zijn opgelopen tot 24 miljard dollar (17 miljard euro) tenzij Californië flink bezuinigt op allerlei publieke diensten, van onderwijs tot armoedebestrijding, aldus de gouverneur.
Rijbewijzen
Schwarzenegger heeft al bevolen, dat veel overheidsinstellingen een jaar lang de eerste, tweede en derde vrijdag van de maand dicht zijn. Zo kunnen er die dagen bijvoorbeeld geen rijbewijzen of bouwvergunningen worden afgehaald.
De desbetreffende ambtenaren worden drie dagen per maand minder uitbetaald. Ziekenhuizen, gevangenissen en onderdelen van de politie kunnen wel gewoon open blijven.
Maatregelen
Schwarzenegger en zijn regering hadden in februari een pakket maatregelen voorgesteld, dat door kiezers in mei resoluut van tafel werd geveegd. De gouverneur had daarop de regering van de staat tot 1 juli gegeven om met een nieuw plan te komen.
Toen dat dinsdag om middernacht niet was gelukt, riep hij de bestuurders woensdag bijeen om alsnog te beslissen over de te nemen maatregelen. ''Ik rust niet voordat we klaar zijn'', aldus de gouverneur.
quote:Credit in Spain is contracting at an unprecedented rate, down 33% in the first quarter as Spain faces a housing bust and near 20% unemployment. Below is my translation of part of a Spanish-language article explaining the situation.
Juist en in dat schuitje zitten de landen van EU ook hoor.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:07 schreef Basp1 het volgende:
Kan californie niet gewoon net zoals hun grote voorbeeld de landelijke overheid een eigen drukpers kopen.
in = is, oud nieuws trouwens, zie eerder in dit topic, stond hier maandag al, wel een beetje lezen hequote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:40 schreef pberends het volgende:
'Goldman manipuleert markten grootschalig'
sssssssssstquote:Op zaterdag 4 juli 2009 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in = is, oud nieuws trouwens, zie eerder in dit topic, stond hier maandag al, wel een beetje lezen he
misschien kun je overigens beter schrijven 'denkt...... aangetoond te hebben', anders is het nieuwsbericht namelijk recht toe recht aan smaad.
quote:Bankiers aan de slag bij de CIA
Amerikaanse inlichtingendienst werft financiële specialisten
New York, 2 juli. Werkloze Wall Street-bankiers krijgen de kans om een bijzondere carrièrestap te maken: geheim agent worden. De Amerikaanse inlichtingendiensten willen financiële specialisten inzetten tegen financiële dreigingen.
De Amerikaanse inlichtingendienst, de CIA, is op zoek naar financieel specialisten „voor het analyseren van buitenlands economisch beleid en buitenlandse financiële aangelegenheden die invloed hebben op Amerikaanse veiligheidsbelangen", zo luidt de vacature op de website. Afgelopen week begon de CIA met de eerste sollicitatiegesprekken op een geheime locatie in New York. De nieuwe focus van de CIA op financiën maakt deel uit van een bredere verschuiving binnen het denken over de nationale veiligheid in de VS. Zowel de inlichtingendiensten als de FBI, de hoogste Amerikaanse politiedienst, en zelfs het ministerie van Defensie richten zich in toenemende mate op economische dreigingen.
Geopolitiek
„De voornaamste zorg voor de veiligheid van de VS is op dit moment de economische crisis en de geopolitieke implicaties daarvan", zei Dennis Blair, de hoogste inlichtingenadviseur van de president, begin februari na zijn aanstelling. Blairs functie, die van Director of National Intelligence, werd na de aanslagen van 11 september 2001 in het leven geroepen om de samenwerking tussen de verschillende Amerikaanse inlichtingendiensten te bevorderen en leiding te geven aan het overkoepelende National Intelligence Program. Door de economische crisis kan de stabiliteit van sommige regio’s in de wereld in gevaar komen. Daar kunnen terroristische bewegingen van profiteren, waarschuwde Blair.
De CIA rapporteert sinds januari dagelijks aan president Obama over economische risico’s. De inlichtingendienst brengt wereldwijd ontwikkelingen die de economische wereldorde kunnen beïnvloeden in kaart. De CIA zoekt voor dit werk economen met een achtergrond in China, het Midden-Oosten en Zuid-Azië en specialisten op het gebied van internationale bancaire systemen, financiële markten en energie.
Financiële geheim agenten
De financiële geheim agenten moeten naast gangbare economische ontwikkelingen ook onwettige financiële activiteiten gaan analyseren, zoals de financiering van terroristen, witwaspraktijken en corruptie bij buitenlandse regeringen en bedrijven. Ook het ministerie van Defensie bereidt zich voor op een nieuw soort bedreiging voor de nationale veiligheid. In maart dit jaar hield het voor de eerste keer een economische oorlogssimulatie. Het Pentagon nodigde hedgefondsmanagers, bankiers en academici uit om scenario’s na te spelen die de machtsbalans tussen de leidende economieën in de wereld zou kunnen doen verschuiven.
Economische rampen
De deelnemers werden ingedeeld in vijf teams: de VS, Rusland, China, Oost-Azië en ‘alle andere landen’. Een zesde ‘witte cel’ bepaalde het effect van de acties die de teams ondernomen in hun poging economische dominantie in de wereld te verwerven. Ondertussen werden er verschillende economische rampen gesimuleerd, zoals het ineenstorten van Noord-Korea, Russische manipulatie van de gasprijzen en oplopende spanningen tussen China en Taiwan. Dat liet een anonieme deelnemer weten aan de Amerikaanse nieuwssite Politico.com. Het Pentagon zelf wil niets zeggen over de oefening, maar het plaatsvinden ervan is bevestigd door en woordvoerder van het onderzoekscentrum dat de simulatie faciliteerde.
Het tweedaagse oorlogsspel in het Laboratorium voor Oorlogsvoeringsanalyse, nabij de militaire basis Fort Laurel in de staat Maryland, werd nauwkeurig geobserveerd door de hooggeplaatste militairen die daar normaal complexe gevechtssituatie nabootsen.
China bleek de slimste economische strijder, meldt Politico.com. Het land wist zijn economische positie het meest te verbeteren gedurende de simulatie. Amerika bleef de grootste economie, maar verloor aanzienlijk aan kracht tijdens herhaaldelijke financiële conflicten met Rusland.
Financiële fraude
Gevaar voor de stabiliteit van de economie komt echter ook van binnen de VS. Sinds de aanslagen van 11 september was terrorismebestrijding de belangrijkste taak van de FBI. FBI-directeur Robert Mueller kondigde eerder deze maand aan een groot deel van zijn middelen te verplaatsen naar de financiële sector. „Na elf september moesten we prioriteiten stellen", zei Mueller in een speech voor de Economic Club of New York, „maar we blijven het risico op een terroristische aanslag afzetten tegen het groeiende risico van financiële fraude voor onze economie".
De balans lijkt om te slaan. De FBI onderzoekt op dit moment 580 bedrijfsfraudes en 1.300 gevallen van beleggingsfraude. In twee jaar is het aantal hypotheekfraudes dat het in behandeling heeft verdubbeld tot 2.400. Ook het aantal agenten dat zich hiermee bezig houdt is verdubbeld.
Mueller gaat de financiële sector scherper in de gaten houden met het oog op de stimuleringspakketten van de Amerikaanse overheid. De regering maakte vorig jaar oktober 700 miljard dollar (500 miljard euro) aan noodkrediet vrij om de kredietcrisis te bezweren. In februari dit jaar kondigde Obama daarbovenop een fiscaal stimuleringsplan aan van nog eens 787 miljard dollar. „Deze fondsen zijn uitermate gevoelig voor omkoping, fraude en belangenverstrengelingen", zei Mueller, en vormen een potentiële bron voor „de volgende golf" aan fraudezaken voor de FBI. Met bijna 1.500 miljard dollar in het geding „betekent zelfs een klein percentage aan fraude een zeer substantieel verlies voor de Amerikaanse belastingbetaler", aldus Mueller.
quote:Secret “doomsday” plans for 20% cuts in public spending are being prepared by senior civil servants, who fear politicians are failing to confront the scale of the budget black hole.
Dat wordt rellen....Als ze je zo leest is de UK een soort Californië aan het woirden.quote:
Dit is nou precies de reden waarom belastingen niet te hoog moeten zijn. Anders gaan allerlei politici Sinterklaas spelen met belastinggeld, om hun pluche zetel veilig te stellen. De ontvangers van het geld hebben geen boodschap aan hun afhankelijkheid van publiek geld, maar mauwen verschrikkelijk als hun infuus wegvalt.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat wordt rellen....Als ze je zo leest is de UK een soort Californië aan het woirden.
Probeer dat maar eens door de strot van het publiek te drukken.
Volgens mij valt het begrotingstekort van de UK nog wel mee.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat wordt rellen....Als ze je zo leest is de UK een soort Californië aan het woirden.
Probeer dat maar eens door de strot van het publiek te drukken.
Geschat op 14(!!) procent volgend jaar. (zie eerdere posts)quote:Op zondag 5 juli 2009 15:34 schreef RodeRidderrr het volgende:
[..]
Volgens mij valt het begrotingstekort van de UK nog wel mee.
Je hebt gelijk,.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geschat op 14(!!) procent volgend jaar. (zie eerdere posts)
We mogen in onze handen knijpen als het niet boven de 5 % gaat.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Bij ons wordt het ook niet mals.
Gelukkig hebben ze een eigen pers.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geschat op 14(!!) procent volgend jaar. (zie eerdere posts)
quote:The banking industry is exceeding all expectations. The biggest players are raking in profits and planning much higher compensation so far this year, on the back of increased market share (wouldn’t you like two of your major competitors to go out of business?). And banks in general are managing to project widely a completely negative attitude towards all attempts to protect consumers.
...
Small banks have always had clout in the American political system, particularly when they work through the Senate. But we have not always had our current kind of crisis. The executives of these banks lived comfortably in the 1950s and 1960s; their kind of banking was boring, stable, and nicely remunerated.
It is the changing nature and power of the largest financial institutions – banks of various kinds – that has damaged our system since the 1980s; the rise in financial services compensation is part symptom and part pathogen. Big banks present the major risk going forward – to both the economy in general and to smaller banks in particular.
Tent cities and dead malls.quote:
quote:Goldman Sachs Trading Source Code In the Wild?
"The world's most valuable source code could be in the wild. According to a report by Reuters, a Russian immigrant and former Goldman Sachs developer named Sergey Aleynikov was picked up at Newark Airport on July 4th by the FBI on charges of industrial espionage. According to the complaint, Sergey, prior to his early June exit from Goldman, copied, encrypted and uploaded source code inferred to be the code used by Goldman Sachs to process in real-time (micro-seconds) trades between multiple equity and commodity platforms. While trying to cover his tracks, the system backed up a series of bash commands so he was unable to erase his history, which would later give him away to Goldman and the authorities. So the question is: where are the 32MB of encrypted files that Sergey uploaded to a German server?
ik denk dat het goed komt. Gewoon omdat het altijd goed komt.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zijn er hier nog steeds mensen die denken dat het goed gaat komen?
Dat overheden en grote namen in het centrale bankwezen er echt alles aan doen om de vrije markt economie te redden?
Of ziet men hier ook een geplande crash, een vestiging van corporatisme en plundering van de burger?
The Guardian breidt - en legt uit.quote:The weak development of the economy requires a somewhat more expansionary monetary policy. The Executive Board of the Riksbank has therefore decided to cut the repo rate by 0.25 of a percentage point to 0.25 per cent. The repo rate is expected to remain at this low level over the coming year. At the same time there are several signs that economic activity will improve.
Deep economic downturn
Economic activity abroad is very weak and this hits Sweden hard. Exports have fallen substantially and the situation on the labour market is continuing to deteriorate rapidly. The information received in recent months points to the economic downturn in 2009 being somewhat deeper than the Riksbank forecast in April.
Low repo rate over a long period of time
A lower repo rate and repo rate path are needed to counteract the fall in production and employment and to attain the inflation target of 2 per cent. The Executive Board of the Riksbank has therefore decided to cut the repo rate to 0.25 per cent. The repo rate is expected to remain at this low level until autumn 2010. The Riksbank’s assessment is that cutting the rate to 0.25 per cent will not threaten the functioning of the financial markets.
The Riksbank’s assessment is that after cutting the repo rate to 0.25 per cent it will have reached its lower limit in practice, and that the situation on the financial markets is still not completely normal. Supplementary measures are necessary to ensure that monetary policy has the intended effect. The Executive Board of the Riksbank has therefore decided to offer loans totalling SEK 100 billion to the banks at a fixed interest rate and with a maturity of 12 months. This should contribute to lower interest rates on loans to companies and households.
Stable underlying inflation
Despite the expansionary monetary policy, production and employment will be lower than normal over the next few years. Inflation will be kept up by weak productivity and a weak krona. However, there will be large fluctuations in CPI inflation during the coming period. This is primarily due to the fact that changes in the repo rate affect mortgage rates, which are included in the CPI. The CPIF underlying inflation rate (the CPI with a fixed mortgage rate) will on the other hand remain stable close to 2 per cent during the forecast period.
Signs of a turnaround
In recent months there have been several signs that economic activity will improve. At the same time, the financial markets in Sweden and abroad have begun to function more effectively, which creates the potential for an acceleration in international and domestic demand. The low repo rate and current fiscal policy will also contribute to the recovery. GDP growth is expected to be positive in 2010, but the labour market will lag behind and employment will not begin to rise until 2011.
Considerable uncertainty
The economic outlook is still uncertain. When the turnaround comes, the upturn may be stronger than in the main scenario. However, it could also be the case that the recovery will take longer than expected. The future direction for monetary policy will therefore depend on how new information on economic developments abroad and in Sweden will affect the prospects for inflation and economic activity in Sweden.
Deputy Governor Lars E.O. Svensson entered a reservation against the decision and advocated cutting the repo rate to 0 per cent and a repo rate path in line with the scenario for a lower repo rate in the Monetary Policy Report, so that the repo rate would be kept at this level for one year. He considered that such a repo rate path entails a better balanced monetary policy, with lower unemployment and higher resource utilisation without inflation deviating too far from the target.
Deputy Governor Barbro Wickman-Parak supported the decision to cut the repo rate to 0.25 percentage points, but entered a reservation against the growth forecasts, and thereby the repo rate path these entailed, in the Monetary Policy Report. Ms Wickman-Parak said her stance was due to a more positive view of economic activity both abroad and in Sweden further ahead, which would mean that the repo rate would need to be raised earlier than is forecast in the main scenario of the Monetary Policy Report.
The minutes from the Executive Board’s monetary policy discussion will be published on 16 July. The decision on the repo rate will apply with effect from Wednesday, 8 July. The deposit rate is at the same time cut to -0.25 per cent and the lending rate to 0.75 per cent. A press conference with Deputy Governor Barbro Wickman-Parak and Anders Vredin, Head of the Monetary Policy Department, will be held today at 11 a.m. in the Riksbank. Entry via the bank's main entrance, Brunkebergstorg 11. Press cards must be shown. The press conference will be broadcast live on the Riksbank’s website, www.riksbank.se/.
quote:We have a group of individuals, entrusted with the job of reading the economic tea leaves and enacting policies in response, which not only failed to anticipate the worst financial crisis this century, but has yet to make a usefully accurate forecast since the disaster started. Remember, Chairman Bernanke is the individual who maintained that the subprime meltdown would remain "contained." He also said in March that he could see the now elusive "green shoots" sprouting throughout the economy.
And once the crisis began to unfold in earnest, what was the response of those charged with looking after our nation's economic and financial interests? Cynica might describe it as Keystone Cops-like chaos. On the one hand, we've had a reactive whirlwind of aggressive monetary measures that, while creating the semblance of stability, have resolved little and stymied desperately-needed restructuring. Worse still, a broad swath of corporate America is now dependent on government support for its continued existence.
Add that to the alphabet soup of Fed-devised bailouts and rescue plans, nearly all of which seem to have been designed to reward failure, subsidize mostly insolvent but politically powerful businesses, and obscure the reality of how bad things are, and you have a system that could be characterized as even more dysfunctional than it was before the bubble burst. While it might seem like tranquility, it is more likely the calm before the (next) storm.
Zolang het geen crisis wordt waarin burgers elkaar de koppen inslaan, blijft de Fed bestaan. Da's in het belang van de mensen die bepalen of de Fed mag blijven bestaan.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:53 schreef Perrin het volgende:
How Long Before the Fed's Days Are Numbered?
quote:Debt Relief USA Inc., an Addison debt settlement company, has filed for Chapter 11 bankruptcy protection and has ceased operations.
In its court filing, the company listed $4.65 million in assets and $5 million in liabilities.
quote:Bloomberg: At a court appearance July 4 in Manhattan, Assistant U.S. Attorney Joseph Facciponti told a federal judge that Aleynikov’s alleged theft poses a risk to U.S. markets. Aleynikov transferred the code, which is worth millions of dollars, to a computer server in Germany, and others may have had access to it, Facciponti said, adding that New York-based Goldman Sachs may be harmed if the software is disseminated.
“The bank has raised the possibility that there is a danger that somebody who knew how to use this program could use it to manipulate markets in unfair ways,” Facciponti said, according to a recording of the hearing made public yesterday. “The copy in Germany is still out there, and we at this time do not know who else has access to it.”
Grappig ik liep hier ook al tegen aan.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:31 schreef pberends het volgende:
Complot!
[..]
Lees verder op:
Het is uitstel van executie...quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:19 schreef SeLang het volgende:
Er vindt momenteel gewoon een directe transfer plaats van (toekomstige) rijkdom van jongeren naar babyboomers, want babyboomers dumpen hun shit en schulden op de jongere generatie. Jong Amerika is er gewoon massaal ingestonken met die Obama.
Dat is 1 op de 11 inwoners van de VS, en het aantal neemt toe.quote:July 7 (Bloomberg) -- A record 33.8 million people received food stamps in April, up 20 percent from a year earlier, as unemployment surged toward a 26-year high, government figures show. Spending also jumped, as the average benefit rose.
juist de staatsschuld is nu 380 miljard, de 2.500.000 woningwetwoningen van de corporaties totaal 350 miljard euro moeten op de staatsbalans en dan is het weer goed, de komende 20 jaar verkopen die dingen aan bewoners of liefhebbers en klaar.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:10 schreef Zero2Nine het volgende:
Eigenlijk wel. De komende decennia moet er grof bezuinigd worden om de staatsschuld terug te betalen. Dat betekent dus zeker geen lagere belastingen maar wel steeds minder service vanuit de overheid daarvoor terug.
Zijn de wooncorporaties eigendom van de staat? Dan lijkt me dat lijkt me een prima idee! Ik had vroeger best m'n huurflat voor een redelijke prijs willen kopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:41 schreef henkway het volgende:
[..]
juist de staatsschuld is nu 380 miljard, de 2.500.000 woningwetwoningen van de corporaties totaal 350 miljard euro moeten op de staatsbalans en dan is het weer goed, de komende 20 jaar verkopen die dingen aan bewoners of liefhebbers en klaar.
weg staatsschuld
De corporaties zijn opgericht door en van de gemeenschap net als de staatquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zijn de wooncorporaties eigendom van de staat? Dan lijkt me dat lijkt me een prima idee! Ik had vroeger best m'n huurflat voor een redelijke prijs willen kopen.
Mijn zegen heb jequote:Op donderdag 9 juli 2009 13:22 schreef henkway het volgende:
[..]
De corporaties zijn opgericht door en van de gemeenschap net als de staat
Je bent ook gelijk van die frauderende corporatiedirecteuren af, die hebben ze op het spek gebonden, dat is een foute zaak
Wat een onzin type je toch. Er zijn ook genoeg corporaties die een heel andere geschiedenis hebben. Waar denk je dat de wijk naam philipsdorp vanaf komt, en denk je ook dat die corporatie door de mensen opgericht was , of toch toevallig door philips welke huisvestiging voor vele mensen nodig had.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:22 schreef henkway het volgende:
[..]
De corporaties zijn opgericht door en van de gemeenschap net als de staat
Je bent ook gelijk van die frauderende corporatiedirecteuren af, die hebben ze op het spek gebonden, dat is een foute zaak
Kunnen de corporaties gewoon het onderhoud blijven doen de komende 20 jaar
Ze bedoelen vast dat het tempo van de daling aan het afnemen is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:44 schreef Drugshond het volgende:
in ieder geval had die G8 ballen genoeg om toetegeven
dat de z.g.n. recovery niet sterk genoeg is.
bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8141584.stmquote:Nationwide offers 125% mortgage
Nationwide will only offer 85% loans to new customers
The Nationwide Building Society has introduced a mortgage allowing borrowers to take loans worth 125% of the value of the home they are buying.
It will only be available to existing customers in negative equity who want to move house.
Negative equity means that the value of someone's home is less than the amount they owe on their mortgage.
Nationwide said the deal was a very "niche offer" and that not everyone in negative equity would qualify.
The Financial Services Authority is considering limiting mortgage loans to 100% of a property's value.
'No more risk'
The Nationwide only offers new customers mortgages worth 85% of the value of the home they want to buy.
NEGATIVE EQUITY: QUICK GUIDE
Negative equity is when the value of someone's home is less than the amount they owe on their mortgage
The Bank of England estimates that negative equity currently affects between 700,000 and 1.1 million UK households
Negative equity can make it harder to sell and move, or to borrow against the value of your home to pay off other debts, or to finance normal household spending during a period of unemployment
However, if you are not looking to move, negative equity is not necessarily a problem and can be overcome by waiting for the housing market to recover, while at the same time continuing to pay off your mortgage
Struggling with your mortgage?
Under its new arrangement, borrowers would take out a loan for 95% of the value of their new house at a fixed rate of 6.73% for three years or 7.48% for five years.
They would then be able to add on the negative equity from their old home, up to another 30% of the value of the new property, at a higher fixed rate of 7.23% for three years or 7.98% for five years.
As well as borrowers having their incomes and outgoings assessed by Nationwide, borrowers also have to pass a stress test to ensure they can still afford the mortgage repayments if interest rates have risen to 9% or 10% once the fixed-rate element of the loan has expired.
So far none of the Nationwide's customers have taken up its offer.
A Nationwide spokeswoman said although the deal was first made available in June, it was not being actively marketed.
It was, she said, aimed at helping only a few existing customers who came to the society and asked for help because they found they were in negative equity but were being forced to move house.
In effect they are being allowed to take their negative equity with them to a new home, up to a maximum of 125% of the new property's value.
"The borrowers have to meet our own affordability criteria," she said.
Wrong again?
There has been much criticism of the loans above 100% that were available at the peak of the housing boom, which immediately placed borrowers in negative equity.
The most notorious were those offered by the now nationalised Northern Rock bank.
The Nationwide's deal was a "really consumer-friendly move" said Ray Boulger at mortgage broker John Charcol .
He added that at least two other major lenders were looking at introducing something similar for existing customers.
But financial planner Jonathan Davis, of Armstrong Davis, said the building society's new policy was a "joke", and that it exposed the lender to further losses if house prices continued to fall.
"You are taking people in negative equity, pushing more money down their throat to back an asset that is still going down in value," he said.
"All the banks and building societies thought they were going to get their money back when they lent gargantuan sums in the run-up to 2007 - they were clearly wrong then and they are wrong again," he added.
Een stuk geschiedenis:quote:Op donderdag 9 juli 2009 14:02 schreef SeLang het volgende:
Nu wil ik het weten ook. Wie is eigenaar van Philipsdorp?
Geweldigquote:Op donderdag 9 juli 2009 09:28 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Grappig ik liep hier ook al tegen aan.
via een heel andere source.
Zie 1:32
Zijn antwoorden zijn weer leuk voor een ander topic.
Craig Roberts, Former Assistant Treasury Secretary has interesting comments on the bailouts, the dollar, and Goldman Sachs
Here is an interesting clip from a very outspoken Former Assistant Treasury Secretary on the bailouts, the dollar, and Goldman Sachs.
Craig Roberts: Bank bailout was a fraud and it won't succeed. Don't know what sort of stupidity the Treasury Secretary and the Federal Reserve will resort to next.
Max Keiser: Quick question. What should the Treasury Secretary be doing?
Craig Roberts: He should be trying to save the dollar as the world's reserve currency which means stopping the wars, reducing the bailout money, and trying to reduce the trade and budget deficits in order to save the dollar. That's what he should be doing.
Max Kesier: Does the treasury secretary work for the people or does he work for the banking system on Wall Street?
Craig Roberts: He works for Goldman Sachs.
Maar van wie dan wel?quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:36 schreef lyolyrc het volgende:
De woningen in Philipsdorp zijn eigendom van de woningstichting 'Woonbedrijf'. Bij mijn weten zijn woningstichtingen geen eigendom van de staat.
Oorspronkelijk waren het waarschijnlijk corporaties waarin bedrijven en overheid samenwerkten. Ik weet niet of ze toen al direct onafhankelijk zijn gemaakt, of dat ze in de loop der jaren onafhankelijk zijn geworden. Ik ben er vrijwel zeker van dat ze inmiddels onafhankelijk opereren, waardoor nationalisatie, zoals henkway voorstelt, niet (zomaar) mogelijk is.quote:
Het zit 1000 meter van mij vandaan... Maar ik heb nooit zoiets gehad van wie of hoe of wat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 02:02 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Oorspronkelijk waren het waarschijnlijk corporaties waarin bedrijven en overheid samenwerkten. Ik weet niet of ze toen al direct onafhankelijk zijn gemaakt, of dat ze in de loop der jaren onafhankelijk zijn geworden. Ik ben er vrijwel zeker van dat ze inmiddels onafhankelijk opereren, waardoor nationalisatie, zoals henkway voorstelt, niet (zomaar) mogelijk is.
Second that. 2 triljoen down the drain. Aan de andere kant voor de lezer en historie een boel banken gingen dan default (en dan bedoel ik echt een boel). Nu lijkt het meer op financiële blauwe ogen politiek.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:59 schreef SeLang het volgende:
maar ikzelf ben nu een heel stuk negatiever dan ik tijdens Lehman was. Toen dacht/ hoopte ik dat de realiteit een echte sanering zou gaan afdwingen maar bijna een jaar later zijn ze nog niet veel verder gekomen dan alle verliezen naar de toekomst te schuiven en de boel met nieuwe accountingregels totaal ondoorzichtig te maken.
quote:* California: $53.7 billion shortfall or 58 percent of its budget
* Arizona: $4 billion shortfall or 41 percent of its budget
* Nevada: $1.2 billion or 38 percent of its budget
* Illinois: $9.2 billion or 33 percent of its budget
* New York: $17.9 billion or 32 percent of its budget
* Alaska: $1.35 billion shortfall or 30 percent of its budget
* New Jersey: $8.8 billion or 30 percent of its budget
* Oregon: $4.2 billion or 29 percent of its budget
* Vermont: $278 million or 25 percent of its budget
* Washington: $3.6 billion or 23 percent of its budget
* Connecticut: $4.1 billion or 23 percent of its budget
De corporaties zijn opgericht door en nog steeds eigendom van de samenleving, net als alle andere ZBO organen en kunnen zonder problemen weer onder de paraplu van de staat terug gebrachtquote:Op vrijdag 10 juli 2009 02:02 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Oorspronkelijk waren het waarschijnlijk corporaties waarin bedrijven en overheid samenwerkten. Ik weet niet of ze toen al direct onafhankelijk zijn gemaakt, of dat ze in de loop der jaren onafhankelijk zijn geworden. Ik ben er vrijwel zeker van dat ze inmiddels onafhankelijk opereren, waardoor nationalisatie, zoals henkway voorstelt, niet (zomaar) mogelijk is.
quote:In the 2004 BIS annual report, White was unusually frank in criticizing the Fed's lax monetary policy. Although Greenspan sat on the bank's board of directors at the time, the board never sought to influence the analyses of its experts. But neither did it take them seriously.
In January 2005, the BIS's Committee on the Global Financial System sounded the alarm once again, noting that the risks associated with structured financial products were not being "fully appreciated by market participants." Extreme market events, the experts argued, could "have unanticipated systemic consequences."
They also cautioned against putting too much faith in the rating agencies, which suffered from a fatal flaw. Because the rating agencies were being paid by the companies they rated, the committee argued, there was a risk that they might rate some companies too highly and be reluctant to lower the ratings of others that should have been downgraded.
These comments show that the central bankers knew exactly what was going on, a full two-and-a-half years before the big bang. All the ingredients of the looming disaster had been neatly laid out on the table in front of them: defective rating agencies, loans repackaged to the point of being unrecognizable, dubious practices of American mortgage lenders, the risks of low-interest policies. But no action was taken. Meanwhile, the Fed continued to raise interest rates in nothing more than tiny increments.
"You can see all the ingredients of a Greek tragedy," says White. The downfall was in sight, and yet no one dared disrupt the party, no one except White, the lone BIS economist, who says: "If returns are too good to be true, then it's too good to be true."
And yet the economy was humming along, and billions in bonuses were being handed out like candy on Wall Street. Who would be willing to put an end to the orgy?
Er waren inderdaad al jarenlang mensen die waarschuwden, en niet alleen binnenskamers. Zelfs iedereen die een beetje rondhing op financiele websites kon dat soort commentaren oppikken. Er waren ook diverse high profile financiele commentatoren en (bewezen) beleggers die waarschuwden voor verschillende aspecten van de komende crisis. Denk aan Buffett, Jim Rogers, Peter Schiff etc. Het zal menigeen nog verbazen wat er allemaal zelfs op een relatieve n00b site als Fok is gepost, ver voordat de crisis zich in 2007 begon te ontvouwen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:30 schreef Perrin het volgende:
Der Spiegel: The Man Nobody Wanted to Hear
[..]
Mja, zoveel is wel duidelijk inmiddels.. Maar waarom zijn centrale banken en overheden dan niet van koers veranderd (om maar niet te vragen waarom ze uberhaupt die koers hebben ingezet) en hebben ze gezamenlijk (zowel in de VS als in Europa) de economie op volle snelheid op de klippen laten lopen?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er waren inderdaad al jarenlang mensen die waarschuwden, en niet alleen binnenskamers. Zelfs iedereen die een beetje rondhing op financiele websites kon dat soort commentaren oppikken. Er waren ook diverse high profile financiele commentatoren en (bewezen) beleggers die waarschuwden voor verschillende aspecten van de komende crisis. Denk aan Buffett, Jim Rogers, Peter Schiff etc. Het zal menigeen nog verbazen wat er allemaal zelfs op een relatieve n00b site als Fok is gepost, ver voordat de crisis zich in 2007 begon te ontvouwen.
De reden is wat er onderaan dat atrikel staat. Het was een graaien van alle kanten waaraan liever niemand een einde maakte. Verder hebben we een neoliberale golf gehad in het beleid van overheden waarbij er om het hardst geroepen werd dat we alles moeten privatiseren en de markt zichzelf wel reguleerd. Wanneer onze overheid op dit moment niet ingegrepen had is voor mij de grote vraag of de markt zich ook wel echt gereguleerd zou hebben of dat we zonder ingrijpen nu in een complete anarchie zouden leven.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mja, zoveel is wel duidelijk inmiddels.. Maar waarom zijn centrale banken en overheden dan niet van koers veranderd (om maar niet te vragen waarom ze uberhaupt die koers hebben ingezet) en hebben ze gezamenlijk (zowel in de VS als in Europa) de economie op volle snelheid op de klippen laten lopen?
De problemen komen juist doordat we maar GEDEELTELIJK een vrije markt filosofie volgen. Een gedeeltelijk vrije markt gecombineerd met overheidsverstoringen leidt tot excessen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Verder hebben we een neoliberale golf gehad in het beleid van overheden waarbij er om het hardst geroepen werd dat we alles moeten privatiseren en de markt zichzelf wel reguleerd. Wanneer onze overheid op dit moment niet ingegrepen had is voor mij de grote vraag of de markt zich ook wel echt gereguleerd zou hebben of dat we zonder ingrijpen nu in een complete anarchie zouden leven.
De bovenste 2 zijn excessen die zover mijn kennis hierin gaat vanuit de VS geinitieerd zijn, en gedeelteijk door de apen hier overgenomen zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
De problemen komen juist doordat we maar GEDEELTELIJK een vrije markt filosofie volgen. Een gedeeltelijk vrije markt gecombineerd met overheidsverstoringen leidt tot excessen.
Voorbeelden:
- kredieten laten verstrekken door private instellingen maar de risicos (impliciet) door de overheid laten garanderen.
- Rente kunstmatig laag houden om de economie te stimuleren. Dit leidt altijd tot misallocatie van middelen.
- Om politieke redenen subsidies verstrekken aan electoreel interessante groepen
- etc
ING krijgt opnieuw overheidssteunquote:Het bonusseizoen is weer begonnen, en hoe. ING gaat de komende dagen en weken voor honderden miljoenen euro’s aan bonussen uitdelen. Volgens de website 925.nl gaat het om een bedrag van 950 miljoen euro.
quote:De Nederlandse staat heeft het bankconcern ING opnieuw een reddingsboei toegeworpen. Het bankconcern heeft met minister Wouter Bos van Financiën afgesproken dat de overheid de waarde van zijn problematische hypotheken in de Verenigde Staten voor 80 procent garandeert.
Vorig jaar oktober gaf minister Bos ING al een kapitaalinjectie van 10 miljard euro. Deze steun was nodig omdat het bankconcern door de kredietcrisis in de verliezen was beland.
Heeft iemand nog linkjes naar oude discussies op Fok hierover van voor dat de crisis zo massaal in het nieuws kwam? Lijkt me wel leuk om nu eens na te lezen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er waren inderdaad al jarenlang mensen die waarschuwden, en niet alleen binnenskamers. Zelfs iedereen die een beetje rondhing op financiele websites kon dat soort commentaren oppikken. Er waren ook diverse high profile financiele commentatoren en (bewezen) beleggers die waarschuwden voor verschillende aspecten van de komende crisis. Denk aan Buffett, Jim Rogers, Peter Schiff etc. Het zal menigeen nog verbazen wat er allemaal zelfs op een relatieve n00b site als Fok is gepost, ver voordat de crisis zich in 2007 begon te ontvouwen.
Kijk eens in de opening van dit topic, daar staan er meer dan zat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:06 schreef Zero2Nine het volgende:
Heeft iemand nog linkjes naar oude discussies op Fok hierover van voor dat de crisis zo massaal in het nieuws kwam? Lijkt me wel leuk om nu eens na te lezen.
In Nederland hebben we ook 'too big to fail' banken en ING bondholders die speculatieve rotzooi hebben gekocht hebben een 100% bailout gekregen met belastingcenten. Daar moet je niet de Amerikanen de schuld van geven.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De bovenste 2 zijn excessen die zover mijn kennis hierin gaat vanuit de VS geinitieerd zijn, en gedeelteijk door de apen hier overgenomen zijn.
Daarom moet de overheid zich ook niet met de economie bemoeien. Lobbyen en corruptie werkt alleen als de overheid een hand heeft in de economie. Als de overheid zich alleen met kerntaken als defensie bezighoudt dan valt er weinig te lobbyen. Ik ben wel met je eens dat een volledig vrije markt niet te realiseren is, maar momenteel heeft het meer weg van een communistische planeconomie.quote:Heb jij voorbeelden van landen/maatschappijen waar een totale vrije markt filosofie gevolgd wordt. Mijns inziens kan een totale vrije markt niet bestaan, vanwege de onstabiliteit die dan gaat optreden in je maatschappij. Een goed functionerende markt zal alleen bestaan bij gratie van een goed functionerende maatschappij.
Ik weet ook nog wel een omgekeerde exces wat ontstaat door een te vrije markt. Grote bedrijven die flink kunnen lobbyen om toch maar bepaalde regeltjes in hun voordeel doorgedrukt te krijgen. Aangezien ambtenaren in een compleet vrije markt natuurlijk tot de sloeber verdieners gaan behoren neemt de kans op corruptie alleen maar toe met de zogenaamde vrije markt.
Zijn er historische voorbeelden van hoe een samenleving met volledig ongereguleerde financiële instellingen eruit ziet? Want daar komt het denk ik relatief vaak voor dat je ineens al je spaarcentjes kwijt bent of dat het bedrijf waarin je hebt geinvesteerd ineens failliet gaat omdat het een krediet had lopen bij een bank die failliet zelf gaat vanwege slecht beleid.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:18 schreef SeLang het volgende:
Daarom moet de overheid zich ook niet met de economie bemoeien. Lobbyen en corruptie werkt alleen als de overheid een hand heeft in de economie. Als de overheid zich alleen met kerntaken als defensie bezighoudt dan valt er weinig te lobbyen. Ik ben wel met je eens dat een volledig vrije markt niet te realiseren is, maar momenteel heeft het meer weg van een communistische planeconomie.
De instabiliteit van het bankenstelsel komt grotendeels door de fractional reserve banking, en dat is in feite ook iets wat door de overheid is gecreeerd. Nu ben ik niet persé tegen fractional reserve banking (het heeft ook veel goeds gebracht) maar dan moet je wel een gezond monetair beleid voeren en niet monetair beleid voor politieke doelen aanwenden. Booms en busts zijn een normale cyclus. Busts hebben een economische functie, namelijk het verwijderen van de excessen uit het systeem. Die moet je dus gewoon laten plaatsvinden.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zijn er historische voorbeelden van hoe een samenleving met volledig ongereguleerde financiële instellingen eruit ziet? Want daar komt het denk ik relatief vaak voor dat je ineens al je spaarcentjes kwijt bent of dat het bedrijf waarin je hebt geinvesteerd ineens failliet gaat omdat het een krediet had lopen bij een bank die failliet zelf gaat vanwege slecht beleid.
De gevolgen van wanbeleid binnen een financiële instelling zijn veel erger dan de gevolgen van wanbeleid binnen een enkel 'normaal' bedrijf. Je kunt als samenleving die gevolgen denk ik niet tolereren wil je een beetje stabiliteit blijven houden.
Heel deze reeks, de voorloper van deze reeks "de dag dat de dollar valt". En nog wat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:06 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Heeft iemand nog linkjes naar oude discussies op Fok hierover van voor dat de crisis zo massaal in het nieuws kwam? Lijkt me wel leuk om nu eens na te lezen.
Hoezo heeft de grote boze overheid fractioneel bankieren gecreerd? Als ik money as debt kijkt, zegt men daarin (maar hoe serieus is dat filmpje) dat fractioneel bankieren door bankiers zelf bedacht is omdat men hiermee mee geld uit kan lenen dan dat men bezit. Tot een bepaald niveau lijkt me dat ook totaal niet onwenselijk, de grote vraag is tot hoever ze staks nog de hefboom kunnen laten oplopen. Die factor 20 tot 30 die sommige banken aan het begin van deze crisis hadden was achteraf gezien natuurlijk totaal onverantwoordelijk. Wie moet daar zonder een overheid die de economie stuurt dan op gaan toezien. Denk je nu echt dat de banken regeltjes voor zichzelf gaan maken die zulke excessen gaan beperken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 14:12 schreef SeLang het volgende:
De instabiliteit van het bankenstelsel komt grotendeels door de fractional reserve banking, en dat is in feite ook iets wat door de overheid is gecreeerd.
Dan moet je mij maar eens aan een goede bron helpen om deze bewering te ondersteunen. In de ZBO-lijst staan noch woningstichtingen, noch Aedes, de overkoepelende organisatie van de woningstichtingen. Volgens mij zijn ze dus zelfstandig, maar door regelgeving houdt de overheid een stevige vinger in de pap. Om die reden kun je de woningen niet nationaliseren. Bovendien vraag ik me af wie het duizelingwekkende bedrag van 320 miljard euroquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:37 schreef henkway het volgende:
[..]
De corporaties zijn opgericht door en nog steeds eigendom van de samenleving, net als alle andere ZBO organen en kunnen zonder problemen weer onder de paraplu van de staat terug gebracht
Je zou ook kunnen zeggen dat banken eigenlijk iets "illegaals" doen met goedvinden van de overheid, want als meer dan 10% van de mensen hun geld terugvragen dan blijkt de bank het geld niet te kunnen terugbetalen. Dit is de hoofdreden van de instabiliteit van het banksysteem. De overheid staat banken toe dingen te doen waar jij en ik voor in de gevangenis zouden komen. In feite is het dus ook een creatie van de overheid. Maar ik ben helemaal niet persé tegen fractional reserve banking hoor, het heeft ons veel goeds gebracht.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo heeft de grote boze overheid fractioneel bankieren gecreerd? Als ik money as debt kijkt, zegt men daarin (maar hoe serieus is dat filmpje) dat fractioneel bankieren door bankiers zelf bedacht is omdat men hiermee mee geld uit kan lenen dan dat men bezit. Tot een bepaald niveau lijkt me dat ook totaal niet onwenselijk, de grote vraag is tot hoever ze staks nog de hefboom kunnen laten oplopen. Die factor 20 tot 30 die sommige banken aan het begin van deze crisis hadden was achteraf gezien natuurlijk totaal onverantwoordelijk. Wie moet daar zonder een overheid die de economie stuurt dan op gaan toezien. Denk je nu echt dat de banken regeltjes voor zichzelf gaan maken die zulke excessen gaan beperken.
Hmm, het enige probleem blijft dat als Centrale bank en overheid je geen controle hebt op uitgaven van bedrijven en consumenten. Een crisis is een crisis en zullen mensen dus eerder op de knip gaan leven. Of die crisis snel en goed wordt bestreden of niet maakt niet zoveel uit. Ik ben eigenlijk ook van mening dat recessies of bubbles niet te voorkomen valt. De mens blijft toch dat kudde gedrag vertonen, "oh noes! de markten gaan naar beneden, hup! allemaal in het goud!" enzovoorts. En in wezen is een recessie soms zo slecht nog niet, het wordt pas minder als de overheid die recessie weet te verergerenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat banken eigenlijk iets "illegaals" doen met goedvinden van de overheid, want als meer dan 10% van de mensen hun geld terugvragen dan blijkt de bank het geld niet te kunnen terugbetalen. Dit is de hoofdreden van de instabiliteit van het banksysteem. De overheid staat banken toe dingen te doen waar jij en ik voor in de gevangenis zouden komen. In feite is het dus ook een creatie van de overheid. Maar ik ben helemaal niet persé tegen fractional reserve banking hoor, het heeft ons veel goeds gebracht.
Het belangrijkste probleem is imo het gemanipuleer met prijsmechanismen (met name de rente). Door de rente kunstmatig laag te maken verstoor je dat prijsmechanisme. Krediet wordt dan gebruikt voor onproductieve doeleinden zoals aandelen-, commodities- en onroerend goed speculaties. Door fractional reserve banking wordt die situatie verergerd, maar als men het marktmechanisme op geld- en kapitaalmarkten z'n werk zou laten doen dan zou stijgende rente dit soort bubbles al snel uitdempen. Ik zeg niet dat ze helemaal niet zouden voorkomen, maar het is door het wegnemen van de tegenkoppeling (kunstmatig rente laag houden) dat bubbles zich zo ver opblazen dat ze een bedreiging voor het systeem gaan vormen.
In de USA is het natuurlijk ook nog het geval dat de centrale bank en de overheid niet hetzelfde hoeven te doen/denken. In Europa is de centrale bank onderdeel van de overheid. In de USA is de FED gewoon een bedrijf net zoals Coca Cola.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mja, zoveel is wel duidelijk inmiddels.. Maar waarom zijn centrale banken en overheden dan niet van koers veranderd (om maar niet te vragen waarom ze uberhaupt die koers hebben ingezet) en hebben ze gezamenlijk (zowel in de VS als in Europa) de economie op volle snelheid op de klippen laten lopen?
Nee, de ECB is onafhankelijk. In tegenstelling tot de FED, waar Bernanke elke maand voor het congres verantwoording moet afleggen. Dat is meestal tenenkrommend om te zien (vaak live op Bloomberg).quote:Op zondag 12 juli 2009 09:01 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
In de USA is het natuurlijk ook nog het geval dat de centrale bank en de overheid niet hetzelfde hoeven te doen/denken. In Europa is de centrale bank onderdeel van de overheid. In de USA is de FED gewoon een bedrijf net zoals Coca Cola.
Of de (maandelijkse?) PPT-bijeenkomsten, waarbij Bernanke, Geithner en Obama gewoon doodleuk bij elkaar zittenquote:Op zondag 12 juli 2009 10:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, de ECB is onafhankelijk. In tegenstelling tot de FED, waar Bernanke elke maand voor het congres verantwoording moet afleggen. Dat is meestal tenenkrommend om te zien (vaak live op Bloomberg).
"U heeft vorige maand de rente verhoogd en nu zijn mensen hun aandelen en huizen veel minder waard"!
hey zuurpruim, je denkt dat Trichet en Merkle/Brown/Sarkozy nooit een woord wisselen. Zou wat zijn he, eigenlijk zouden ze een doofstomme blinde moeten hebben als president van de centrale bank.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:10 schreef pberends het volgende:
[..]
Of de (maandelijkse?) PPT-bijeenkomsten, waarbij Bernanke, Geithner en Obama gewoon doodleuk bij elkaar zitten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eindelijk een green shootquote:Obama rejects 2nd stimulus: Give recovery time
Obama rejects 2nd stimulus, urges patience to let recovery 'work the way it's supposed to'
By Matt Apuzzo, Associated Press Writer
On Saturday July 11, 2009, 12:18 pm EDT
WASHINGTON (AP) -- President Barack Obama said Saturday the $787 billion stimulus program must be given a chance to work before consideration is given to a second such jolt for the still-ailing economy.
Obama acknowledged in his weekly radio and Internet address that people are getting nervous about continuing high joblessness -- the unemployment rate hit 9.5 percent in June -- but said reversing payroll losses takes time. He asked Americans to be as patient as possible.
Republicans have labeled the $787 billion stimulus a failure. Both Obama and Vice President Joe Biden have argued that the bulk of the money from the stimulus program is still being disbursed and that it already has saved many jobs.
Obama criticized Republicans for opposing the stimulus but offering few alternatives to the worst recession since the Great Depression. And he rejected talk of a second stimulus, an idea that has been discussed by Democrats and even famed investor Warren Buffett.
"We must let it work the way it's supposed to, with the understanding that in any recession, unemployment tends to recover more slowly than other measures of economic activity," Obama, who is visiting Ghana on Saturday, said in his recorded message.
Buffett, the CEO of Omaha, Neb.-based Berkshire Hathaway told ABC's "Good Morning America" this week that a second stimulus may be needed, but it, like the first, wouldn't be a panacea.
The stimulus included $288 billion in tax cuts, dramatic increases in Medicaid spending, about $48 billion in highway and bridge construction and billions more to boost energy efficiency, shore up state budgets and improve schools.
The plan "was not designed to work in four months," Obama said. "It was designed to work over two years."
Since Obama signed the stimulus into law, the economy has lost more than 2 million jobs and the unemployment rate has climbed higher than the White House predicted it would have ever reached without the stimulus.
Some companies say stimulus money helped avoid layoffs. Independent government auditors found that stimulus aid to states helped keep teachers off unemployment lines. But overall job numbers continue to suffer.
Republicans have seized on this opportunity to criticize the president, but they have struggled to find their collective voice. At a news conference Friday, Republican lawmakers criticized the White House for spending so much, while simultaneously saying the administration wasn't spending it fast enough.
With the Obama administration now pushing for a costly overhaul of the nation's health care system, Republicans are casting Democrats as liberals on a shopping spree. In the GOP's weekly address Saturday, Virginia Rep. Eric Cantor, the House Republican whip, accused the Democratic-controlled Congress of reckless spending and careless borrowing.
Though the Republican stimulus proposal this January had its own deficit-pushing price tag of $478 billion, Cantor and Republicans are trying to make their case against Obama as one of fiscal restraint.
"For the stimulus alone, Washington borrowed nearly $10,000 from every American household," Cantor said. "Let me ask you: Do you feel $10,000 richer today?"
In his speech, Obama twice referred to "cleaning up the wreckage" of a recession that began on President George W. Bush's watch. But with Obama's poll numbers slipping on economic issues, Republicans want to lay the economy at the president's feet.
"This is now President Obama's economy," Cantor said.
Hail jewtube.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:10 schreef pberends het volgende:
[..]
Of de (maandelijkse?) PPT-bijeenkomsten, waarbij Bernanke, Geithner en Obama gewoon doodleuk bij elkaar zitten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |