abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:31:05 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70405254
Met al het Michael Jackson-nieuws (RIP) zou je bijna vergeten dat we aandeelhouders zijn van een noodlijdende bank:
quote:
Bos geeft ABN Amro 2,5 miljard euro krediet
Uitgegeven: 26 juni 2009 16:42
Laatst gewijzigd: 26 juni 2009 17:32
DEN HAAG - Minister Wouter Bos (Financiën) stelt 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor ABN Amro en Fortis Bank Nederland. De twee banken, volledig eigendom van de Nederlandse overheid, hebben het geld nodig om zelfstandig verder te kunnen.

Het kabinet wil de Nederlandse bankonderdelen zo snel mogelijk loskoppelen van het samenwerkingsverband met Royal Bank of Scotland en Banco Santander, die andere delen van ABN Amro hebben overgenomen. Bos zei vrijdag na afloop van de ministerraad dat hij het Nederlandse bankbedrijf snel op eigen benen wil zetten om te voorkomen dat het last kan krijgen van financiële problemen bij bijvoorbeeld Royal Bank of Scotland.

Kapitaaleisen
Bos benadrukte dat de 2,5 miljard euro alleen nodig is omdat de toezichthouder extra kapitaaleisen stelt als ABN Amro en Fortis Bank Nederland op eigen benen staan. Het kapitaalplan is niet te vergelijken met eerdere financiële injecties om banken uit de problemen te houden, aldus de bewindsman. Dit keer heeft Bos ook geen haast en presenteert hij zijn plan eerst in een brief aan de Tweede Kamer.

Met 1,7 miljard euro neemt Financiën het kredietrisico over op de hypotheekportefeuille van ABN Amro. Volgens Bos gaat het om degelijke hypotheken met Nederlandse woningen als onderpand. De rest van het bedrag bestaat uit een lening die later in aandelen kan worden omgezet.

Zalm
Topman Gerrit Zalm van ABN Amro en Fortis Bank Nederland gaf in mei publiekelijk aan dat hij extra kapitaal nodig heeft voor de banken, tot ongenoegen van Bos. De minister van Financiën zei vrijdag dat de 2,5 miljard euro die hij nu beschikbaar stelt, een deel van het totaalbedrag is waar Zalm om heeft gevraagd. ABN Amro zal nog extra geld nodig hebben voor zijn strategie en omdat de bank van de Europese Commissie onderdelen moet afstoten.

Bos zei dat de investeringen van de overheid zichzelf moeten terugverdienen. Hij wil elke euro die hij in ABN Amro en Fortis Bank Nederland steekt, terugzien. Het kabinet heeft eind vorig jaar gezegd dat beide banken moeten fuseren tot een "solide bank" met een goede positie in het middensegment van de Nederland markt.

Bos stelt dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over verkoop van de fusiebank. Een beursgang is mogelijk, maar dat is volgens Bos afhankelijk van hoe de bankensector zich de komende jaren ontwikkelt.
© ANP
Bron: http://www.nuzakelijk.nl/(...)rd-euro-krediet.html
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:23:28 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70406671
Je zou kunnen zeggen dat Bos extreem long zit in de huizenmarkt. Niet alleen staat hij garant voor veel Amerikaanse hypotheken (via de ING-deal), ook is straks de NHG verhoogd tot 350K, waar de Nederlands staat uiteindelijk ook verantwoordelijk voor is, en nu komt er dit meer bij.

Gelukkig kunnen huizenprijzen alleen maar stijgen, want met de toekomstige werkeloosheid en de zeer snel oplopende staatsschuld kunnen we malaise aldaar beslist niet gebruiken!
The End Times are wild
pi_70406917
quote:
Bos benadrukte dat de 2,5 miljard euro alleen nodig is omdat de toezichthouder extra kapitaaleisen stelt als ABN Amro en Fortis Bank Nederland op eigen benen staan.
Weer met een smoes een paar miljard ter beschikking gesteld .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:48:55 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70407411
quote:
ABN Amro zal nog extra geld nodig hebben voor zijn strategie en omdat de bank van de Europese Commissie onderdelen moet afstoten.
Sinds wanneer heb je geld nodig om onderdelen te verkopen?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:51:22 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70407469
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef eleusis het volgende:

[..]

Als ze zo slecht lopen dat er geld bij moet om ze kwijt te raken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_70407650
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef eleusis het volgende:

[..]

Het zal wel ten koste gaan van lopende contracten die moeten worden opgekocht.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_70407818
Hmmmz, dit wordt ook al behandeld in BB&B. Ik zat al te twijfelen of ik er een nieuw topic van zou maken of hem in BB&B te plaatsen. Op zich kan dit natuurlijk wel als groot nieuws opgevat worden, vooral vanwege het overnemen van kredietrisico op Nederlandse hypotheken. Ik zal even hier neer zetten wat al in BB&B besproken is:
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

Staat steekt euro 2,5 mrd in ABN Amro

ABN Amro krijgt opnieuw een kapitaalinjectie van de Nederlandse staat van in totaal euro 2,5 mrd. Later dit jaar zijn nog twee injecties nodig. Dat schrijft minister Wouter Bos van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. Om 17.45 uur geeft Bos een 'technische toelichting'.

ABN Amro, dat volledig in handen is van de staat, gaat voor euro 800 mln aan converteerbare obligatieleningen uitgeven. Die leningen kunnen op termijn worden omgezet (geconverteerd) in nieuwe aandelen. De staat neemt de hele tranche op. Verder neemt de staat voor euro 1,7 mrd aan risico's over op een portefeuille van Nederlandse hypotheken.

Op eigen benen
ABN Amro-topman Zalm zei onlangs al in deze krant dat de staatsbank nieuwe kapitaal nodig heeft om op eigen benen te staan. Bos heeft de Tweede Kamer om een mandaat gevraagd voor een tweede kapitaalinjectie deze zomer. Dan heeft de bank extra geld nodig omdat het op last van de Europese Commissie het bankonderdeel HBU moet verkopen om tegemoet te komen aan mededingingseisen. Door die verkoop verslechtert de kapitaalpositie van ABN Amro. Bos moet het wegvallende kapitaal aanvullen.

Derde tranche later dit jaar
Later dit jaar volgt dan nog een derde tranche. ABN Amro heeft namelijk ook nog kapitaal nodig om zijn strategie uit te voeren. Daarvoor zijn naar verluidt een of meerdere overnames nodig. Dat kost geld.

Hmmm, Bos strooit weer met geld, van het weekend maar eens doornemen wat er allemaal afgesproken is... Vooral die hypotheken ruiken naar de ING-deal.
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:31 schreef Drugshond het volgende:
Vermoed dat het te maken heeft met de trier-1 ratio. Door 'mogelijke' verliesposten af te kopen.
En die komen nog 'ook' in Nederland nu de huizenmarkt een flatliner is.
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:56 schreef pberends het volgende:
Oh, zijn Nederlandse hypotheken nu ook al rot? Big fucking suprise .
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
Reactie op Drugshond

[..]

Het brokje van de passiva dat Tier 1 wordt genoemd bestaat volgens mij uit zaken die door de bank echt opgevat kunnen worden als eigen vermogen. Dat zijn dus de uitstaande aandelen en reserves, maar ook zaken als perpetuals die na goedkeuring van DNB tot het Tier-1 kapitaal gerekend mogen worden. Die converteerbare obligaties snap ik dus ook niet zo goed want die kunnen het Tier 1 kapitaal pas vergroten als zij een vast basis krijgen, tot de conversie heeft plaats gevonden kan daar geen sprake van zijn.

Verder ben ik benieuwd naar de manier waarop de risico's overgenomen zijn (wordt het Tier1 kapitaal ook vergroot?), ik denk niet dat het anders is gegaan dan bij ING destijds, alle risico's liggen dan dus bij Bos, het enige voordeel dat Bos heeft is dat hij gewoon kan wachten tot de looptijd van de hypotheken is verstreken of volledig onder de afgeschreven dubieuze debiteuren vallen.

[..]

Nederland heeft het voordeel dat zij de toename van werklozen heel lang kan rekken door de volledige WW-pot op te maken aan deeltijdconstructies. Het maakt immers niet uit of je nou veel werknemers gedeeltelijk subsidieert en dat ze aan het werk kunnen blijven (ook al lopen ze verder uit hun neus te vreten omdat er geen orders zijn) of dat je een kleiner deel van de werknemers hun WW-uitkering geeft omdat zij ontslagen zijn. De werkloosheidspiek kan heel lang gerekt worden dus het aantal defaults op hypotheken ook lijkt mij. En de WW-pot, die kan wel weer aangevuld worden uit de belastingmiddelen of door de staatsschuld te vergroten. Niet dat dat op langer termijn verstandig is, maar de tijdhorizon is in de politiek meestal veel korter.

[ Bericht 44% gewijzigd door Bolkesteijn op 26-06-2009 21:12:22 ]
pi_70408328
quote:
Bos benadrukte dat de 2,5 miljard euro alleen nodig is omdat de toezichthouder extra kapitaaleisen stelt als ABN Amro en Fortis Bank Nederland op eigen benen staan.
Bos ziet ze ook weer vliegen, het feit dat de toezichthouder stelt dat er extra geld nodig is om de balans op te vijzelen is volstrekt vergelijkbaar met eerdere steun aan bijvoorbeeld ING.
quote:
Bos zei dat de investeringen van de overheid zichzelf moeten terugverdienen. Hij wil elke euro die hij in ABN Amro en Fortis Bank Nederland steekt, terugzien.
Bos mag dan wel eens uitleggen hoe hij dat gaat doen. Zowel bij ING als nu dus bij ABN-Amro is een deel van het risico op een waardevermindering van de portefeuilles met hypotheken overgenomen, een dergelijk risico levert dus geen geld op maar kost alleen maar geld. Het enige waar rendement op gemaakt zal worden zijn de gekochte effecten van ING (die 8 % lening is geen lening maar ING heeft effecten geemitteerd die door de Nederlandse staat voor 10 mrd zijn aangekocht) en de uitgeleende gelden aan ING, ABN-Amro en Fortis. Trekken wij daar de verliezen op de overgenomen risico's vanaf dan is de kans groot dat de Nederlandse staat er niet op vooruit gaat ook omdat een groot deel van het geld geleend is door de uitgifte van staatsobligaties. En dan is er dus sprake van een economisch verlies, immers, het geld had in wel renderende projecten gestoken kunnen worden (opportunity costs) en de tijdswaarde van geld is niet gecompenseerd.

Net als eerder neemt Bos weer een loopje met de belastingbetaler en de Tweede Kamer is te lam om er ook maar enigszins op te reageren. Zelfs VVD en D66, die toch uitermate kritisch zouden moeten zijn over staatssteun aan bedrijven en het vergroten van de overheidsbalans, hoor je nooit ergens over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bolkesteijn op 26-06-2009 21:30:28 ]
pi_70411055
Hmm een nieuw rondje afschrijving is in aantocht vermoed ik.....
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_70414323
Oeioeioei. Maandag dik in het rood?
pi_70418792
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 22:51 schreef edwinh het volgende:
Hmm een nieuw rondje afschrijving is in aantocht vermoed ik.....
Lekker in de zomervakantie, dan valt het niet op...
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 12:46:33 #14
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_70420944
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:23 schreef LXIV het volgende:
Gelukkig kunnen huizenprijzen alleen maar stijgen, want met de toekomstige werkeloosheid en de zeer snel oplopende staatsschuld kunnen we malaise aldaar beslist niet gebruiken!
Waarom denk je dat?
Godfather Bodybuilding topic reeks
  zaterdag 27 juni 2009 @ 12:47:53 #15
141482 Q.
JurassiQ
pi_70420982
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 00:36 schreef TeringHenkie het volgende:
Oeioeioei. Maandag dik in het rood?
Wie? Jij?
For great justice!
  zaterdag 27 juni 2009 @ 12:48:27 #16
141482 Q.
JurassiQ
pi_70420990
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:46 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot
For great justice!
pi_70420998
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:47 schreef Q. het volgende:

[..]

Wie? Jij?
Ik bedoelde de beurs. Ik heb ING, zouden die misschien hierdoor juist stijgen?
  zaterdag 27 juni 2009 @ 13:06:21 #18
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_70421410
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:48 schreef Q. het volgende:

[..]

sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot
O...
Godfather Bodybuilding topic reeks
  zaterdag 27 juni 2009 @ 14:06:28 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70422856
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:48 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik bedoelde de beurs. Ik heb ING, zouden die misschien hierdoor juist stijgen?
Ik denk juist dalen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')