Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:14 schreef pberends het volgende:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-06-17/de-krimptop
De krimptop... over gemeentes in NL die krimpen.
Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"![]()
.
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.
Ja zeg, in hoeveel delen moet je je splitsen als werkend stel? Kinderen opvoeden, allebei full-time baan om je kinderen in een enigszins leefbare wijk op te laten groeien en dan ook nog mantelzorg voor je hoogbejaarde ouders? Er zitten maar 24 uur in een dag hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.
En toch maar consequent (de politiek, en voorop de linkse partijen) vast blijven houden aan zaken als numerus fixus, het weigeren van commerciële ziekenhuizen, het weigeren om op prijs te differentieren en het weigeren beter betalende klanten eerder van zorg te voorzien. Steeds maar weer blijkt dat het onmogelijk is om vanuit een centrale positie de gehele markt te kunnen controleren en perfect aan te kunnen sturen. Het cognitief vermogen en de informatiepositie is gewoon te beperkt om daar vanuit te kunnen gaan. Het enige wat werkt is een strategie waarbij die twee missende elementen omzeild worden, een vrije, open markt lijkt mij daar het best geschikt voor.quote:Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"
Die bejaarden dan maar een spuitje geven? Iemand zal er toch voor moeten zorgen. Import van personeel?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een beroepsbevolking die zich bezig houdt met het wassen van bejaarden is geen economie. Dat is het einde van Nederland.
Hier ben ik al jaren voorstander van! Vooral euthanasie moet versoepeld worden voor ouderen die levensmoe zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:02 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Die bejaarden dan maar een spuitje geven? Iemand zal er toch voor moeten zorgen. Import van personeel?
Exact, men is slaaf geworden van de verzorgingsstaat. Zo wil het kabinet niet zomaar de arbeidsparticipatie vergroten onder vrouwen, het kabinet doet dat omdat het er op uit de verzorgingsstaat zo lang mogelijk betaalbaar te houden in plaats van deze af te bouwen. Het is zo ontzettend banaal dat het echt walgelijk is, kinderen groeien op in de creche, de bejaarde vader en moeder liggen weg te rotten in de staatssterfhuizen en dat allemaal om de overheid er financieel warmpjes bij te laten zitten. Het feit dat er bijvoorbeeld steeds minder mantelzorg plaats vind en dat er minder sociale cohesie is, is hier een rechtstreeks gevolg van omdat de verzorgingsstaat er voor zorgt dat mensen voor hun verantwoordelijkheden weg kunnen lopen op kosten van anderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
in geciviliseerde landen doen kinderen dat voor hun ouders. Alleen in de Westerse wereld zetten we onze ouders bij het oud vuil als ze niks meer opleveren. In Nederland vinden we dat niet onze verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van..... nou ja.... in ieder geval een ander.
Niet om de overheid er warmpjes bij te laten zitten. Vanzelfsprekend is er een creche om mijn keuze voor kinderen te laten combineren met banen, huizen, (niet in Oost, maar in Watergraafsmeer), vakanties, en natuurlijk moet er quality time zijn, en vanzeflsprekend moeten we op wintersport, en moeten we tijd hebben om onszelf te ontwikkelen, en wil ik die derde studie nog doen, en moet ik carriere maken en dat lange weekend naar New York. Dat moet iemand anders maar mogelijk maken hoor, ik heb er recht op! I want it, and I want it now. En als ik dat niet krijg, is het de schuld van een ander!quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Exact, men is slaaf geworden van de verzorgingsstaat. Zo wil het kabinet niet zomaar de arbeidsparticipatie vergroten onder vrouwen, het kabinet doet dat omdat het er op uit de verzorgingsstaat zo lang mogelijk betaalbaar te houden in plaats van deze af te bouwen. Het is zo ontzettend banaal dat het echt walgelijk is, kinderen groeien op in de creche, de bejaarde vader en moeder liggen weg te rotten in de staatssterfhuizen en dat allemaal om de overheid er financieel warmpjes bij te laten zitten. Het feit dat er bijvoorbeeld steeds minder mantelzorg plaats vind en dat er minder sociale cohesie is, is hier een rechtstreeks gevolg van omdat de verzorgingsstaat er voor zorgt dat mensen voor hun verantwoordelijkheden weg kunnen lopen op kosten van anderen.
Wat je in de 3e wereld veel ziet is dat de ouders en hun kinderen in één huis wonen en dat die ouders dan voor de kleinkinderen zorgen. Zo is het probleem in één klap opgelost.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja zeg, in hoeveel delen moet je je splitsen als werkend stel? Kinderen opvoeden, allebei full-time baan om je kinderen in een enigszins leefbare wijk op te laten groeien en dan ook nog mantelzorg voor je hoogbejaarde ouders? Er zitten maar 24 uur in een dag hoor.
in een huis met mijn schoonfamilie? ben jij ff gek geworden! nog buiten het idee dat die lui zelf al niet in een huis kunnen wonen: we zijn niet voor niks 200 km verderop gaan wonen hoor. en dan heb ik het nog niet gehad over mijn familie. geloof me, je wil mijn ma en ik ook niet 3 dagen in een huis hebbenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat je in de 3e wereld veel ziet is dat de ouders en hun kinderen in één huis wonen en dat die ouders dan voor de kleinkinderen zorgen. Zo is het probleem in één klap opgelost.
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:43 schreef simmu het volgende:
[..]
in een huis met mijn schoonfamilie? ben jij ff gek geworden! nog buiten het idee dat die lui zelf al niet in een huis kunnen wonen: we zijn niet voor niks 200 km verderop gaan wonen hoor. en dan heb ik het nog niet gehad over mijn familie. geloof me, je wil mijn ma en ik ook niet 3 dagen in een huis hebben**miauw!!**
Of zorgen dat ze een spuitje krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.
Ja, maar als je die drempel overschrijdt dan ben je je eigen leven ook niet meer zeker als je 65 bent. En wil je dat dan? Bovendien moet je dan nog steeds een oppas regelen voor je eigen kinderen.quote:
doe ik ook nietquote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeuren en belasting betalen voor ouderenzorg en kinderopvang.
nou begrijp ik die vraag die ik in Azie vaak gesteld krijg als ik kinderloos blijk te zijn: don't you NEED children?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:55 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof serieus dat het onvermijdelijk is dat wij weer terug gaan naar een dergelijk systeem. Anders is het gewoon niet meer te betalen. Niet dat je met z'n allen in één kamer zit, maar eerder een soort aanleunwoning bij het huis, zoals je nu ook nog steeds bij boeren wel eens ziet. De kostenbesparingen zijn natuurlijk gigantisch.
Mijn oma was op haar 94-ste afhankelijk van zorg. Dat kostte geloof ik iets van 5000 euro per maand. Daar bovenop kreeg ze nog pensioen en AOW. Laten we zeggen in totaal zo'n 7000 euro aan zorg. (Ze woonde nog in haar eigen huis.) Nu had mijn oma 10 kinderen gekregen met allemaal een goede baan, dus macro gezien kwam het belastingtechnisch wel uit.
Maar de huidige generatie ouderen heeft maar 2 kinderen gekregen. Die kunnen nooit voldoende belastingopbrengst genereren om zoiets te bekostigen. Er zal echt een constructie komen in de zin van thuiszorg voor de kinderen. Of heel duur en exclusief op eigen kosten in een verzorgingstehuis.
Wie geen kinderen én geen geld heeft kan straks beter een spuitje nemen.
Ik heb oprecht bewondering (en zelfs wel jalouzie) voor die boerekes die hier met den klak op hun groenteveldje lopen te schoffelen, terwijl ze vanuit hun ooghoeken stiekum in de gaten houden of ze met een voorbijganger kunnen ouwehoeren cq. zeverenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Misschien is het voor een Brabander toch nog vanzelfsprekender dan voor anderen.
oorspronkelijk ben ik een brabander hoorquote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Misschien is het voor een Brabander toch nog vanzelfsprekender dan voor anderen.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:23 schreef simmu het volgende:
[..]
oorspronkelijk ben ik een brabander hoor
Agnes Kant voorspelt zwoele zomerquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:14 schreef pberends het volgende:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-06-17/de-krimptop
De krimptop... over gemeentes in NL die krimpen.
Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"![]()
.
Gelukkig maar.quote:Verder beschouwt Kant de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar als "een verworven recht". Vanaf die leeftijd "is het mooi geweest en tijd om te genieten van het leven. Een beschaafd land gunt zijn ouderen hun welverdiende rust".
nja, eerst ging ik in delft wonen, toen den haag. in die contreien woont ook mijn schoonfamilie dus nu woon ik in diever in drenthequote:
Zulke uitspraken komen altijd van mensen die vergeten dat het mogelijk is om zaken anders te regelen en te moderniseren. Ik denk dat de gemiddelde zorginstelling veel te veel geld doordraait in verhouding tot de geleverde prestaties.quote:Directeur Ommelander Ziekenhuis: "Over 5 á 10 jaar moet hier 70% van de beroepsbevolking in de zorg werken om aan de vraag te kunnen voldoen"
Inderdaad, die verzorgers hebben toch twee handen? Dan kunnen ze minimaal twee bejaarden tegelijk wassen! Of geautomatiseerde bejaardenwas-machines, net als die lopende banden waar ze tegenwoordig koeien mee melken.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Zulke uitspraken komen altijd van mensen die vergeten dat het mogelijk is om zaken anders te regelen en te moderniseren. Ik denk dat de gemiddelde zorginstelling veel te veel geld doordraait in verhouding tot de geleverde prestaties.
Laatst las ik een artikel in de krant over private investeerders die de IJsselmeerziekenhuizen hebben overgenomen. Ze zijn daar niet alleen goedkoper gaan werken, maar het aantal behandelde patiënten is ook toegenomen. Het kan dus wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |