loop ook mee, maar sta nog niet in de OPquote:Op zaterdag 7 juni 2008 19:18 schreef Grumpey het volgende:
Maar er is blijkbaar alweer een hele groep verzameld voor deelname aan de zevenheuvelen als ik het zo hoor....tof![]()
Is nog steeds een oude openingspost die gebruikt wordt. Heb 'm al eens proberen aan te passen, maar daar is blijkbaar weinig animo voorquote:Op zaterdag 7 juni 2008 19:20 schreef PieterBas het volgende:
[..]
loop ook mee, maar sta nog niet in de OP. Dan maar in deeltje 23
Zeg dat welquote:Op zaterdag 7 juni 2008 17:18 schreef Grumpey het volgende:
veel te warm, met dit weer hardlopen, kom ik net achter
Het doel van dit schema is de 20 minuten aan het eind van dit blok.quote:Op zondag 8 juni 2008 14:06 schreef rene90 het volgende:
En heb jij ook een einddoel? Zoals ik dan de dam tot dam loop heb.
Ik ga het wel redden denk ik ja. Daarna misschien uitbreiden, alleen ik ben een lastig persoon qua lichaam daar moet ik wel rekening mee houden. Dus ik moet me niet te veel overbelasten dan gaat het foutquote:Op zondag 8 juni 2008 14:17 schreef rene90 het volgende:
Oke, nou 20 minuten gaat je wel lukken hoor als je het schema vast houdt. Ik sta best versteld van mijn vooruitgang, van 3 minuten naar 60 (met 3 min pauze tussendoor)
Voor een relatieve korte loop, gewoon hetzelfde als een duurloopquote:Op donderdag 12 juni 2008 12:32 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik heb me de afgelopen weken voorbereid op de Rijsserbergloop (5km), de plaatselijke loop in m'n woonplaats Rijssen. Ik ben geen topper, ken m'n plek en loop vooral voor het plezier (22.30 minuut bij een crossloop, Rijsserbergloop, erg geaccidenteerd parcours, vorig jaar bij 33 graden: 24.01).
Mag ik jullie lopers vragen hoe jullie je op zo'n relatief korte loop voorbereiden, op de dag zelf? Voor de wedstrijd nog een zoete versnapering ofzo? En 's ochtends een warming-up? Tips en ervaringen zijn welkom.
Ah, dank je. Laat ik dat maar eens proberen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:16 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Voor een relatieve korte loop, gewoon hetzelfde als een duurloop
warming up 30-45minuten voor de wedstrijd, 2,5 uur van te voren 2-4 boterhammen.. een uur van te voren 2 evergreens/liga en water.
Mijn ervaringen op de 5km is eigenlijk niet te hard starten, ook al loop je rond de 17/18 min. Voor als er ook een jeugd 5km is, moet je echt niet gek laten maken door 11-13 jarigen die sprintend weg gaan, die kom je vaak dan wel weer tegen bij het 2km punt (of nog wel eerder)
Ik heb wel het voordeel dat ik redelijk bekend bij de organisatie van de regionale hardloopwedstrijden.. dus 2 minuten voor de start schuif ik dan vooraan. Eens kijken in welk ik vak ik sta bij de zevenheuvelenquote:Op donderdag 12 juni 2008 13:19 schreef motorbloempje het volgende:
kinderen
leuk hoor, kinderen die enthousiast sporten, zou je meer moeten zien
maar de eerste loop die ik deed, was de 5km bij de CPC in Den Haag, en werd echt belemmerd en gestoord door die kutkoters die door hun ouders werden meegesleept
ten eerste waren er te JONGE kinderen (die echt nog geen 12 waren!) en ten tweede ging het zo met ze:
Sprintje
in de weg dartelen
kriskras door mensen heen naar de ouders
Sprintje
in de weg dartelen
kriskras door mensen heen naar de ouders
etc.
en nu was dit mn eerste keer, bevestiging van mn conditieen had ik een nog betere tijd neer kunnen zetten zonder dat kroost
(had 30.50 gelopen)
echt.. serieus... kinderen en hardloopwedstrijden. Er moet meer op gelet worden
Thanks!quote:Op donderdag 12 juni 2008 12:59 schreef motorbloempje het volgende:
ehm.. in september is er de Bridge to Bridge, in Arnhem
maar er is ook ene écht hardlooptopic. Dit is voor mensen met les-mp3tjes
het 'echte' topic is: Centraal topic voor Amateurhardlopers #22
In december is de Linschotenloop (Tussen Gouda en Utrecht ongeveer), is wel een leuke loop. Ik ben ook nog aan het kijken om voor november (7 heuvelen) nog een 10km oid te lopen, ben nu lekker aan het trainen de afgelopen wekenquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Thanks!
Ik zoek dus een leuke wedstrijd, ongeveer 5km, voor in oktober/november, omgeving Noord-Holland/Utrecht/Gelderland. September komt helaas net iets te vroeg. Als iemand nog tips heeft, houd ik me aanbevolen!
Nee, die kende ik niet. Dankjewel! De Hoge Veluwe Loop klinkt goed. (Ik kom er ook nog eens vandaan, oorspronkelijk.)quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:06 schreef Grumpey het volgende:
ken je de website www.uitslagen.nl al? Staan alle evenementen op een rijtje die er zijn, het is overzicht is voor 95% compleet
Ik ben net thuis en het ging boven verwachting goed.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:56 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Ah, dank je. Laat ik dat maar eens proberen.Te hard starten doe ik inderdaad niet, is niet slim omdat ik mezelf dan tegen kom. (zit op driekwart van de race een hellingspercentage van rond de 10 procent, voor een loop best pittig) Ik hoop zo rond de 23 minuten uit te komen, met deze verkoudheid zou ik dat al best aardig vinden van mezelf. De fun staat voorop.
Ik doe ook mee waarschijnlijkquote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:09 schreef Blik het volgende:
wellicht dat ik 28 september aan de Fortis Singelloop mee ga doen in mijn eigen stadje Utrecht, die wordt 28 september gehouden. Heb laatst 49 minuten hardgelopen en dat ging eigenlijk best goed, volgende lange training is 54 minuten dus al flink richting het uur aan het gaan.
andere sokken geprobeerd? Iets dikker of juist dunner. Bij de Perrysport of zelfs de hema hebben ze hardloopsokken die best aardig zijn.quote:Op woensdag 18 juni 2008 11:57 schreef Masch1980 het volgende:
Ik ben ook sinds een aantal weken bezig met hardlopen (start-to-run les 18 momenteel) en het bevalt me erg goed. Doel is een betere conditie voor het nieuwe voetbalseizoen en wat afvallen.
Ik heb wel een vraagje, ik heb de laatste paar lessen een heel raar gevoel in mijn voeten na +- 30 minuten lopen (aan het einde van de les dus). Een beetje een tintelling in mijn voeten, zeg maar hetzelfde als je arm slaapt. Op zich kan ik er wel om doorlopen, maar het voelt wel heel raar. Een reden kan ik niet echt verzinnnen. Schoenen heb ik niet te strak, zijn volgens mij ook wel goed (Asics, gekocht bij Intersport, dit waren volgens de verkopers goede schoenen om mee te beginnen), want andere pijntjes heb ik niet meer nadat ik deze heb (op mijn tennisschoenen had ik overal last van, was schijnbaar ook niet zo slim om daar mee te lopen :p ). Iemand enig idee wat dat kan zijn??
Sokkenquote:Op woensdag 18 juni 2008 12:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
andere sokken geprobeerd? Iets dikker of juist dunner. Bij de Perrysport of zelfs de hema hebben ze hardloopsokken die best aardig zijn.
En anders toch maar bij de betere hardloopzaak nieuwe schoenen kopen, kan zijn dat je huidige te smal vallen.
Intersport is een goede sportzaak ja. Als je gaat hockeyen, voetballen of tennissen. Maar de meeste verkopers hebben niet zoveel kaas van hardlopen gegeten of je moet net geluk hebben met een bepaalde verkoper.quote:Op woensdag 18 juni 2008 12:10 schreef Masch1980 het volgende:
[..]
Sokken![]()
Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht, loop nu in normale (tennis) sokken. Ik zal vanvond eens wat dunnere sokken proberen. Trouwens Intersport is toch een goede sportzaak? Had het idee dat de verkoper goed naar mijn voeten keek. Hij adviseerde ook om niet al te dure schoenen te kopen, omdat ik nog betrekkelijk korte afstanden loop.
Mocht je (of iemand anders hier) een sterke behoefte voelen om a.s. zaterdag mee te doen aan een 10 km-loopje in Ede, dan kan dat gratis: ik heb me ingeschreven en doe bij nader inzien toch niet mee.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:42 schreef Claudia_x het volgende:
Nee, die kende ik niet. Dankjewel! De Hoge Veluwe Loop klinkt goed. (Ik kom er ook nog eens vandaan, oorspronkelijk.)
Succes! Hoe doe je het op dat soort ondergronden? Ik vind het best vermoeiend altijd.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:04 schreef computergirl het volgende:Morgenavond doe ik mijn tweede 5 km loop: de Midzomernachtcross in het amsterdamse bos
![]()
Heb er zin in ()
Zit er een huurchip bij en kan alles nog overgedragen worden naar een ander persoon?quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:01 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Mocht je (of iemand anders hier) een sterke behoefte voelen om a.s. zaterdag mee te doen aan een 10 km-loopje in Ede, dan kan dat gratis: ik heb me ingeschreven en doe bij nader inzien toch niet mee.
Het gaat om de Groot Ginkelse Loop. Mooie natuur enzo, gemoedelijke sfeer.
Het grootste deel van het parkoers gaat over asfalt fietspaden, ik verwacht geen problemen eigenlijkquote:Op donderdag 19 juni 2008 18:39 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Succes! Hoe doe je het op dat soort ondergronden? Ik vind het best vermoeiend altijd.
Oh, dat klinkt fantastisch.quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:01 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Mocht je (of iemand anders hier) een sterke behoefte voelen om a.s. zaterdag mee te doen aan een 10 km-loopje in Ede, dan kan dat gratis: ik heb me ingeschreven en doe bij nader inzien toch niet mee.
Het gaat om de Groot Ginkelse Loop. Mooie natuur enzo, gemoedelijke sfeer.
Ah, daar had ik even niet aan gedacht: ik heb een eigen chip en dat nummer heb ik opgegeven. Mocht je in Nijmegen wonen (ik zie vier 'woonplaatsen') dan wil ik 'm met alle liefde nog aan je overdragen. En anders raad ik je nog steeds aan om mee te doen, want volgens mij is het daar heel mooi en zo duur is het nou ook weer niet als je morgenochtend nog na-inschrijft.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 00:24 schreef Sport_Life het volgende:
Zit er een huurchip bij en kan alles nog overgedragen worden naar een ander persoon?
Ik heb eigenlijk wel veel zin in nog een wedstrijd voor de 'zomer'
Ik woon inmiddels niet meer in Nijmegenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ah, daar had ik even niet aan gedacht: ik heb een eigen chip en dat nummer heb ik opgegeven. Mocht je in Nijmegen wonen (ik zie vier 'woonplaatsen') dan wil ik 'm met alle liefde nog aan je overdragen. En anders raad ik je nog steeds aan om mee te doen, want volgens mij is het daar heel mooi en zo duur is het nou ook weer niet als je morgenochtend nog na-inschrijft.
Nou niet dus.......ging knudde. Ben veel te hard van start gegaan om kuddes dikke slome wijven te omzeilen en kwam mezelf in de laatste km genadeloos tegen (moest echt even wandelen).quote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
Het grootste deel van het parkoers gaat over asfalt fietspaden, ik verwacht geen problemen eigenlijk.
quote:Op zondag 22 juni 2008 10:37 schreef Liejannuh het volgende:
Het slapende tenen gevoel heb ik ook. Heel irritant. Misschien toch maar een keer dunnere hardloopsokken kopen.Had het op mijn oude schoenen eigenlijk nooit (New Balance van 50 euro ofzo
) en op mijn nieuwe (Sauconys van 140 euro ofzo!
) heb ik er wel last van.
hoop voor je dat goede sokken helpen, anders is het zonde! Als je besluit om nieuwe te kopen, neem beide oude mee. Dan kunnen ze zien waarom New Balance beter zit (breder ws)quote:Op woensdag 18 juni 2008 12:22 schreef Sport_Life het volgende:
wat betreft goedkope of dure schoenen is het totaal afhankelijk van jouw voeten. Met makkelijke voeten (neem 1000 voeten en daar het gemiddelde van, zoals een schoen gemaakt is) kun je de marathon lopen in Assics van ¤ 59,- , maar als je moeilijke voeten hebt (extreem breed of wat smaller) dan kun je in de duurste schoenen van ¤ 200,- nog wel pijn krijgen bij eeb 5km loop.
Wat voor tijd wil je de 7heuvelen lopen (welk startvak?). Ik ga trainen voor onder de 60 minuten! Heb nog een paar maanden dus moet wel goed komen denk ikquote:Op dinsdag 24 juni 2008 15:07 schreef jde_kok het volgende:
Zevenheuvelen inmiddels voor ingeschreven. Vorige week een mooie 19:36 gelopen op de 5 km. Gaf me na afloop een behoorlijke stoot adrenaline moet ik zeggen.
Hardlopen is en blijft verslavend. Deze maand al 2 1/2 marathons gelopen. 1e vrij relaxed in 1:38 uitgelopen, afgelopen zondag ging het wat harder met volle wind tegen op sommige stukken. Die ging in 1:36. In het najaar wil ik 1:30 gaan proberen te halen!
Hoe lang doe je normaal over je 9 kilometer?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:03 schreef hoppipolla het volgende:
Ik ga zondag mijn eerste wedstrijdje lopen, heb er wel zin in! 5 kilometer, dus goed te doen. Ik moet wel even kijken hoe ik hiervoor ga trainen, mijn ' standaard' rondje is bijna negen kilometer. Het is waarschijnlijk wel verstandig om even te kijken hoe hard het gaat als ik : maar " vijf kilometer ren. misschien wordt het nou toch eens tijd voor een plan, een schema, dat soort dingen..doe maar wat toe nu toe eigenlijk![]()
Maar voor deze wedstrijd is het te laat denk ik, dat wordt ' blind' rennen en hopen dat ik een beetje een goede tijd neerzet op een ( voor mij) kort stukje. Wat is een normale tijd? ( zeg maar..wanneer sta ik niet voor lul?) 50 minuten? 40? 30? 10? ik heb echt geen flauw benul.
Bij 50 minuten sta je heel erg voor lulquote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:03 schreef hoppipolla het volgende:
Ik ga zondag mijn eerste wedstrijdje lopen, heb er wel zin in! 5 kilometer, dus goed te doen.
....
Wat is een normale tijd? ( zeg maar..wanneer sta ik niet voor lul?) 50 minuten? 40? 30? 10? ik heb echt geen flauw benul.
Een normale tijd is tussen 22-25 minuten afhankelijk hoe ervaren en snel je bent. Voor lul lopen, dan kan je beter gaan wandelen, maar ik kan vertellen dat je laatste binnenkomende deelnemer meestal het meeste applaus krijgtquote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:03 schreef hoppipolla het volgende:
Ik ga zondag mijn eerste wedstrijdje lopen, heb er wel zin in! 5 kilometer, dus goed te doen. Ik moet wel even kijken hoe ik hiervoor ga trainen, mijn ' standaard' rondje is bijna negen kilometer. Het is waarschijnlijk wel verstandig om even te kijken hoe hard het gaat als ik : maar " vijf kilometer ren. misschien wordt het nou toch eens tijd voor een plan, een schema, dat soort dingen..doe maar wat toe nu toe eigenlijk![]()
Maar voor deze wedstrijd is het te laat denk ik, dat wordt ' blind' rennen en hopen dat ik een beetje een goede tijd neerzet op een ( voor mij) kort stukje. Wat is een normale tijd? ( zeg maar..wanneer sta ik niet voor lul?) 50 minuten? 40? 30? 10? ik heb echt geen flauw benul.
Mijn PR staat op 1:05:50 op de 15 km dus wil rond die tijd gaan proberen. Heb me ingeschreven op 64 minuten, zodat ik in ieder geval wat verder naar voren sta t.o.v. vorig jaar. Volgend jaar vraag ik wsl een licentie aan, altijd fijn bij het starten.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 15:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat voor tijd wil je de 7heuvelen lopen (welk startvak?). Ik ga trainen voor onder de 60 minuten! Heb nog een paar maanden dus moet wel goed komen denk ik.
Onzin. We hoeven niet allemaal het WR te evenaren om plezier aan het hardlopen te beleven.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Als je een 5 km in langer dan 35 minuten doet, dan valt het bij mij onder wandelen en dat is een heel andere sport. Ik bedoel, je neemt jezelf toch niet serieus als loper als je er langer dan 30 minuten ober doet??
hoe snel doe jij erover dan?quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Als je een 5 km in langer dan 35 minuten doet, dan valt het bij mij onder wandelen en dat is een heel andere sport. Ik bedoel, je neemt jezelf toch niet serieus als loper als je er langer dan 30 minuten ober doet??
wat een onzin zeg, zijn genoeg mensen die hardlopen rond de 8 a 9 km/u puur om de beweging. Men kan niet allemaal zo jong, atletisch en snel zijn als jijquote:Op woensdag 25 juni 2008 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Ik heb nog nooit iemand uitgelachen zien worden, misschien wel een paar die in een belachelijk kostuum gingen lopen.. of met een bord boven hun hoofd ging lopen met "als ik de finish haal, wil je dan met me trouwen?", maar dan vraag je er ook gewoon om.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
hoe snel doe jij erover dan?
Overigens is het pure onzin dat je wordt uitgelachten als je er langer dan xx minuten over doet. Misschien door je vrienden die staan te kijken, maar niet door het publiek.
Nou ja met de fininsh van de batavierenrace heb ik af en toe wel moeten lachen.. Daar kwamen mensen met een kano van 3 meter over de finish gelopen (kanovereniging), of in een clownspak, etcquote:Op woensdag 25 juni 2008 11:54 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand uitgelachen zien worden, misschien wel een paar die in een belachelijk kostuum gingen lopen.. of met een bord boven hun hoofd ging lopen met "als ik de finish haal, wil je dan met me trouwen?", maar dan vraag je er ook gewoon om.
Publiek is voor 95% zelf te lui om ook maar iets sportiefs te doen over het algemeen, dus die gaan je idd echt niet uitlachen als je langzamer loopt dan xx tijdquote:Op woensdag 25 juni 2008 11:54 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand uitgelachen zien worden, misschien wel een paar die in een belachelijk kostuum gingen lopen.. of met een bord boven hun hoofd ging lopen met "als ik de finish haal, wil je dan met me trouwen?", maar dan vraag je er ook gewoon om.
Dat klopt.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:02 schreef computergirl het volgende:
maar dat is 'toelachen' en niet 'uitlachen'
Ik vond het zielig toen met de Rotterdam Marathon.... in 27 graden volle zon, met een dikke sweatshirt en lange dikke trainingsbroek gaan lopen. Als sprinter zou ik het nog wel kunnen begrijpen dat je je zo warm aan kleedt.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat klopt.
Enige keer dat ik wel mensen uitlach (zonder dat ze het door hebben hoor) is als ze bijv. bij de 7heuvelenloop in november 15km gaan lopen met een gevoerde trainingsbroek en daarboven een shirt + trui met lange mouwen. Dat zijn ook de mensen die keihard van start gaan en je bij 3km weer ineens tegen komt met de trui om de middel.
Dan loop je ongeveer 10 km/u. Dan zou ik uitgaan van tegen de 30 minuten. Als het sneller gaat is het mooi meegenomen. En dan hoef je je nergens voor te schamen.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:52 schreef hoppipolla het volgende:
nou, ik heb ongeveer gekeken hoe lang ik over mijn negen kilometer doe ( en het ging niet eens heel lekker die dag) en dat was 55 minuten. Dus ik denk dat ik 25 minuten over vijf kilometer wel ongeveer ga halen dan. Ik ben benieuwd!
Dik 10.5 km/u is toch ook prima. Genoeg mensen die dat nooit zullen halenquote:Op maandag 30 juni 2008 15:55 schreef hoppipolla het volgende:
27 minuten nogwat, dus ik ben heel tevreden! persoonlijk record en ik schaamde me niet, maar was juist heel blij! nu doortrainen en de volgende keer onder de 25 minuten is het doel. Maar voorlopig was ik hier erg blij mee.
Heb 2 rustdagen in de week. Ik probeer elke week minstens een keer duur te lopen. Voor de rest is het snelheidstraining.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:07 schreef Landgeld het volgende:
Zijn er hier ook mensen die echt ELKE dag lopen? Ik probeer zo'n 3x per week te lopen, dus zo om de dag.... Moet alleen bewuster bezig zijn met verschillende trainingsvormen; meer intervallen, meer 'rustig' lopen, en af en toe eens lekker hard en op tijd.. Ik loop gemiddeld zo'n 5-6 km.. gisteren 26 minuten over 6 km, dus ging lekker
wat bedoel je met snelheidstraining? Intervallen? Zo ja, hoe doe je dat? (30 sec. sprint, 30 sec. rust, of train je op de baan?)quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:47 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Heb 2 rustdagen in de week. Ik probeer elke week minstens een keer duur te lopen. Voor de rest is het snelheidstraining.
meestal pak ik een weg met lantaarnpalen om de 100meter en ga tussen paal 1 en 2 rustig hardlopen (tempo dat je makkelijk kunt praten), tussen paal 2 en 3 keihard sprinten (dat je net 100m volhoudt), tussen paal 3 en 4 wandelen, dan weer opnieuw en dat zo'n 5 km lang. Ben je aan het eind wel kapot, maar is erg leuk!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:51 schreef Landgeld het volgende:
[..]
wat bedoel je met snelheidstraining? Intervallen? Zo ja, hoe doe je dat? (30 sec. sprint, 30 sec. rust, of train je op de baan?)
Het is vast wel te doen, maar ik vind het niet leuk. Met zulke temperaturen is fietsen, of skaten, of zwemmen, veel leuker. Het gaat voor mijn gevoel ook altijd voor geen meter als het boven de 25 graden is. En niet alleen 'voor mijn gevoel', ook volgens de klokquote:Op woensdag 2 juli 2008 08:44 schreef Innocence het volgende:
In deze warmte is het trouwens echt niet te doen, snap niet hoe die rare Afrikanen dat voor elkaar krijgen...
Baantraining.. dus 100m tot 800mquote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:51 schreef Landgeld het volgende:
[..]
wat bedoel je met snelheidstraining? Intervallen? Zo ja, hoe doe je dat? (30 sec. sprint, 30 sec. rust, of train je op de baan?)
Hardloopschema op je mp3-speler #9: Met meer nieuwe lopers!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:42 schreef Innocence het volgende:
En ik ben op zoek naar een betaalbare afstands-/snelheidsmeter. Iemand aanraders?
Nike+ met band is nu maar 60 euro namelijk of meot je daar die sensor nog los bijkopen?
De echt fanatieke lopers melden zich hier eigenlijk alleen als ze weer een PR gelopen hebben in wedstrijden en zo, die liggen nu (vrijwel) stil.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:43 schreef Blik het volgende:
Er is al geopperd om de 2 topics te mergen, helemaal omdat er in dit topic haast niks meer gepost wordt
nou ik vind doelloos lullen (over hardlopen) ook best gezellig hoorquote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
De echt fanatieke lopers melden zich hier eigenlijk alleen als ze weer een PR gelopen hebben in wedstrijden en zo, die liggen nu (vrijwel) stil.
Ik (kneusje) heb gisteren in de regen een interval training gedaan. Vond mezelf vanwege het beroerde weer best stoer, maar het resultaat was niet de moeite van het posten waard
Dat is zo ontzettend cool!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:13 schreef annoh het volgende:
Ik ben voor mergen, ik snap eigenlijk sowieso niet waarom dat topic apart geopend is..
Ik ga morgen hopelijk hier in budapest een rondje lopen (als het niet te gestoord warm is), hopelijk kan ik net als vorig jaar in iedere stad waar ik ben lopen, lijkt me cool.
Scheveningen is ook best cool hoor.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:47 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Dat is zo ontzettend cool!
Ik heb pas in Central Park rondjes gerend. Het voelde gewoon zo onwijs cool om daar te rennen. Absolute aanrader.
De Tom-tom mee?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:13 schreef annoh het volgende:
Ik ben voor mergen, ik snap eigenlijk sowieso niet waarom dat topic apart geopend is..
Ik ga morgen hopelijk hier in budapest een rondje lopen (als het niet te gestoord warm is), hopelijk kan ik net als vorig jaar in iedere stad waar ik ben lopen, lijkt me cool.
Dit sportband wil ik misschien ook nog wel eens een keer kopen, omdat die Nike+ iPod sportband altijd te los zit en eigenlijk altijd iemand nodig heb om het goed vast te krijgen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Hardloopschema op je mp3-speler #9: Met meer nieuwe lopers!
Bij de sportband zit een sensor bij
Haha, ik denk dat ik wel een kaart bij me steek. Ik weet trouwens niet of het nog gaat lukken, want we hebben gisteren een beetje fanatiek gezwommen en gewandeld, dus spierpijn! Daarnaast is het ook nog eens heel warm nu. Maar ik sleep die hardloopschoenen mee, dus er zal gelopen worden!quote:
Dat dacht ik in Madrid ook, in 5 dagen veel eten en drinken moet ook minimaal één keer gelopen worden. Tijdens de stedentrip liepen we echter iedere dag zoveel kilometers dat we echt moe waren in onze benen. Daarbij was het ook nog eens veel te warm om te lopen. Uiteindelijk dus alle spullen voor niks meegenomen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:13 schreef annoh het volgende:
[..]
Haha, ik denk dat ik wel een kaart bij me steek. Ik weet trouwens niet of het nog gaat lukken, want we hebben gisteren een beetje fanatiek gezwommen en gewandeld, dus spierpijn! Daarnaast is het ook nog eens heel warm nu. Maar ik sleep die hardloopschoenen mee, dus er zal gelopen worden!
In Nice zie je ontzettend veel hardlopers langs de boulevard, had wel spijt dat ik geen hardloopspullen bij me had. Maar ik heb alleen van heuvel op/heuvel af wandelen daar al een kuitblessure opgelopenquote:Op woensdag 9 juli 2008 14:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat dacht ik in Madrid ook, in 5 dagen veel eten en drinken moet ook minimaal één keer gelopen worden. Tijdens de stedentrip liepen we echter iedere dag zoveel kilometers dat we echt moe waren in onze benen. Daarbij was het ook nog eens veel te warm om te lopen. Uiteindelijk dus alle spullen voor niks meegenomen.
Heb 'm gisteren gekocht! Ga 'm zo 's proberen. Kan ik eindelijk echt op snelheid gaan trainen, dat gaat nogal lastig als je niet weet hoe hard je looptquote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:29 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Dit sportband wil ik misschien ook nog wel eens een keer kopen, omdat die Nike+ iPod sportband altijd te los zit en eigenlijk altijd iemand nodig heb om het goed vast te krijgen.
Jep, heb ik ook gehad, kwam door overbelasting. Weet niet of het precies mijn heup was, maar wel daar in de buurt....(spieren)... Ik ben gewoon rustig doorgelopen, niet téveel (dus nog wel wat belasten) en het is weggegaan...quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:22 schreef Sport_Life het volgende:
Heb nu weer een blessure aan mn heupgewricht, iemand daar toevallig bekend mee?
Ja, bij mij was het inderdaad ook overbelasting (en mogelijk ook nog eens een verkeerde beweging gemaakt). Helaas wel 2 maanden niet pijnvrij kunnen hardlopen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:22 schreef Sport_Life het volgende:
hier ook heup, maar wel spieren en pezen , niet het gewrichtquote:Op woensdag 9 juli 2008 20:22 schreef Sport_Life het volgende:
Ik loop op Nike Air Structure Triax +10, vanwege mijn redelijke smalle voet en manier van lopen. Het hangt sterk af wat voor type voet je hebt.. Nike's hardloopschoenen vallen nog al smal, Asics gemiddeld en Adidas juist weer heel breed. (Althans dat is bij mij de situatie.)quote:Op vrijdag 11 juli 2008 22:52 schreef Papadoupoulos het volgende:
Hallo, ik heb even een vraagje. Ik ben eigenlijk geen hardloper, want beoefen de sport normaal gesproken alleen in de zomermaanden als de voetbalcompetitie stil ligt. Ik loop dan meestal 5 tot 8 kilometer en heb daarvoor nooit echt schoenen gekocht. Omdat dit toch niet helemaal prettig loopt wil ik er graag wat gaan aanschaffen. Ik meen mij te herinneren te Asics goede kwaliteit aanbiedt, maar ik vraag mij af waar andere mensen hier op lopen? Het moet voor mij trouwens wel een beetje low-budget blijven. Iemand tips?
Ik heb een vrij brede voet geloof ik, dus dat zou dan Asics of Adidas worden. Wil er eigenlijk toch niet veel meer dan ¤ 100,- aan uitgeven.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 23:08 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik loop op Nike Air Structure Triax +10, vanwege mijn redelijke smalle voet en manier van lopen. Het hangt sterk af wat voor type voet je hebt.. Nike's hardloopschoenen vallen nog al smal, Asics gemiddeld en Adidas juist weer heel breed. (Althans dat is bij mij de situatie.)
Maar wat is low-budget?
Wat mensen ook zeggen en waar mensen ook op lopen. Schoenen zijn heel persoonlijk, ligt ook heel erg aan je loopstijl. Ga dus naar een Runnersworld of Run2Day (niet naar Intersport ofzo) en laat je voeten opmeten. Als jij tegen ze zegt dat je budget maximaal 100 euro is zullen ze daar wel rekening mee houden en weet je zeker dat je met schoenen naar huis gaat waar jij goed op zult lopenquote:Op vrijdag 11 juli 2008 23:11 schreef Papadoupoulos het volgende:
[..]
Ik heb een vrij brede voet geloof ik, dus dat zou dan Asics of Adidas worden. Wil er eigenlijk toch niet veel meer dan ¤ 100,- aan uitgeven.
Haha, ja das precies het probleem, er zit niet meteen een Runnersworld of Run2day bij mij in de buurt. Maar zal eens kijken. Het is, zoals ik zei, ook niet voor heel intensief gebruik, alhoewel ik wel overweeg om ooit nog eens met wedstrijden mee te gaan lopen. Bedankt voor jullie advies!quote:Op vrijdag 11 juli 2008 23:36 schreef Blik het volgende:
[..]
Wat mensen ook zeggen en waar mensen ook op lopen. Schoenen zijn heel persoonlijk, ligt ook heel erg aan je loopstijl. Ga dus naar een Runnersworld of Run2Day (niet naar Intersport ofzo) en laat je voeten opmeten. Als jij tegen ze zegt dat je budget maximaal 100 euro is zullen ze daar wel rekening mee houden en weet je zeker dat je met schoenen naar huis gaat waar jij goed op zult lopen
Maar hoe weet je dat je "normale" voeten hebt, er zijn enorm veel mensen die schoenen met pronatie nodig hebben. Daarom is het wel van belang dat je eerst zo'n analyse laat doen. Om bij voorbaat te zeggen dat Asics goede schoenen zijn en dus ook goed voor jou is onzin. Voor hetzelfde geldt past een Nike of Brooks het beste bij jouw voeten. En gewicht is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor de keus voor schoenen.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 13:48 schreef Loohcs het volgende:
Als je 'normale' voeten hebt kan het nog wel voor minder. Ik heb Asics gehaald bij de Scapino voor drie tientjes. Vooral als je niet zo vaak loopt is dat ook een optie. Je moet bij zo'n winkel geen personeel verwachten dat er verstand van heeft, maar het is echt niet zo dat iedereen schoenen met speciale features nodig heeft. Maar goed dat is je persoonlijke keuze.
b lik, de persoon die de vraag stelde loopt volgens mij al een hele poos in de zomer x kilometer, waarschijnlijk zonder heftige blessures. Dan kan je er best van uit gaan dat neutrale schoenen geschikt zijn.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dat je "normale" voeten hebt, er zijn enorm veel mensen die schoenen met pronatie nodig hebben. Daarom is het wel van belang dat je eerst zo'n analyse laat doen. Om bij voorbaat te zeggen dat Asics goede schoenen zijn en dus ook goed voor jou is onzin. Voor hetzelfde geldt past een Nike of Brooks het beste bij jouw voeten. En gewicht is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor de keus voor schoenen.
Als jij al weet dat je normale schoenen nodig hebt zou je ze best bij de Scapino kunnen kopen. Hardlopen is echter een zeer blessuregevoelige sport, dus ik zou het persoonlijk niemand aanraden
Het komt ook vaker voor, mijn oom overkwam hetzelfde.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ken trouwens twee mensen die altijd probleemloos hadden gelopen, op een gegeven moment bij een runningshop pronatie kregen aangepraat, en prompt pijnklachten kregen. Toen ze weer overstapten op 'normale' schoenen ging het over.
Klopt inderdaad.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
b lik, de persoon die de vraag stelde loopt volgens mij al een hele poos in de zomer x kilometer, waarschijnlijk zonder heftige blessures. Dan kan je er best van uit gaan dat neutrale schoenen geschikt zijn.
Bij run2day kan je volgens mij ook echt geen schoenen voor minder dan 100 euro krijgen, over het algemeen beginnen ze bij 120 euro
Het is niet zo gek dat die personen pijnklachten kregen. Van neutraal naar anti-pronatie schoen is nogal een verandering, maar je hebt het nodig of je hebt het niet nodig. Dikke kans dat die twee lopers anti-pronatie schoenen nodig hebben, maar dat ze gewend waren aan neutrale schoenen (niet erg handig).quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ken trouwens twee mensen die altijd probleemloos hadden gelopen, op een gegeven moment bij een runningshop pronatie kregen aangepraat, en prompt pijnklachten kregen. Toen ze weer overstapten op 'normale' schoenen ging het over.
Maar goed, misschien toeval dat ik toevallig twee van die verhalen in korte tijd hoorde.
Zelf koop ik gewoon om de zoveel tijd precies hetzelfde type Asics waar ik nu al minstens tien jaar naar volle tevredenheid op loop. Heb de laatste keer voor de vorm nog wel wat andere dingen aangepast, maar er kwam toch weer uit dat mijn oude vertrouwde model de beste optie was.
als geen klachten hebt en al een hele poos blessurevrij hardloopt is er volgens mij geen reden om opeens op anti-pronatie over te gaan alleen omdat een of ander verkoper een klein knikje bij je enkel ziet.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:29 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Het is niet zo gek dat die personen pijnklachten kregen. Van neutraal naar anti-pronatie schoen is nogal een verandering, maar je hebt het nodig of je hebt het niet nodig. Dikke kans dat die twee lopers anti-pronatie schoenen nodig hebben, maar dat ze gewend waren aan neutrale schoenen (niet erg handig).
Ik loop/liep zelf ook op neutrale schoenen, omdat dat voor mij werkt. De lijn knie-enkel is bij mij recht en er hoeft dus niets gecorrigeerd te worden. Als die lijn niet recht is (supinatie of overpronatie) moet dat gecorrigeerd worden, om de doodeenvoudige reden dat een rechte krachtlijn in dit geval vele malen sterker is dat een kromme. Als die lijn niet recht is gaan je pezen overuren draaien omdat ze die lijn recht willen krijgen. Dit lukt de pezen en correctiespieren niet, aangezien je overproneert of supineert. In dit geval moet je de voet toch weer recht laten afwikkelen d.m.v. een steunblok in je schoen.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 21:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
als geen klachten hebt en al een hele poos blessurevrij hardloopt is er volgens mij geen reden om opeens op anti-pronatie over te gaan alleen omdat een of ander verkoper een klein knikje bij je enkel ziet.
Ik proneer zelf een heel klein beetje met 1 enkel en mijn eerst schoenen waren antipronatie. Ik had geen hardloop ervaring (was pas een week aan het lopen toe ik ze kocht), 3 weken later -> fikse blessure. Volgens fysio had ik geen antipronatie nodig, ik heb nu neutrale schoenen en na een weekje 'aanpassingskuren' loop ik daar probleemloos op.
Er is een hele beweging gaande waabij gelopen wordt met schoenen die helemaal geen demping of anti-pronatie steun hebben, vanuit het idee dat dat de spieren en pezen alleen maar lui maakt
Precies! Het menselijk lichaam is meester in aanpassing. Als iemand een blessure aan de linkerknie heeft en hij gaat zijn linkerbeen ontzien, dan loop je pijn vrij maar betekent dat dat je goed bezig bent? Als je elke dag met een kromme rug in de tuin werkt en je krijgt een bochel, dan past je lichaam zich aan maar wil dat zeggen dat je goed bezig bent? Als 12 uur per dag in de brandende zon loopt en een bruin kleurtje krijgt, past je lichaam zich aan, maar ben je goed bezig? Etetera. En ja dit heeft allemaal klachten op de lange termijn ten gevolg.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 22:23 schreef Loohcs het volgende:
Mensen met een neutrale schoen die daaraan gewend zijn en geen klachten hebben zijn toch niet goed bezig? Je lijkt wel een verkoper: "Ja als je niet direct klachten krijgt, krijg je ze wel over x jaar, dus ik zou toch echt deze van ¤ 200,- kopen". Dat angst argument werkt altijd, zeker als je eindigt met 't zinnetje "dat heeft u toch wel over voor uw eigen gezondheid?" Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die 't nodig hebben, maar die winkels zijn ook geen filantropische instellingen, dus zullen ze weinig mensen een basismodel van ¤ 40,- adviseren aangezien daar een stuk minder marge op zit.
We hebben het niet over iemand met een blessure, we hebben het over iemand die al een poos blessurevrij hardloopt en bij voorkeur schoenen onder de 100 euro wil kopenquote:Op zaterdag 12 juli 2008 23:04 schreef Asics-DS het volgende:
Precies! Het menselijk lichaam is meester in aanpassing. Als iemand een blessure aan de linkerknie heeft en hij gaat zijn linkerbeen ontzien, dan loop je pijn vrij maar betekent dat dat je goed bezig bent?
quote:Als je elke dag met een kromme rug in de tuin werkt en je krijgt een bochel, dan past je lichaam zich aan maar wil dat zeggen dat je goed bezig bent?
sorry hoor, maar wat een knudde voorbeeld. Als je veel in de zon zit krijg je een oude(re) kop en je verhoogd je kans op huidkanker. Een hardloopblessure door overbelasting nav de 'verkeerde' schoenen openbaart zich echt niet 20 jaar later pas.quote:Als 12 uur per dag in de brandende zon loopt en een bruin kleurtje krijgt, past je lichaam zich aan, maar ben je goed bezig? Etetera. En ja dit heeft allemaal klachten op de lange termijn ten gevolg.
Er is toch ook nog een gulden middenweg? Wie begint er nou over 40 euro, niet degene die de vraag kwam stellen. Er schijnt trouwens wel een onderzoek geweest te zijn waarbij aangetoond is dat goedkope schoenen niet slechter waren dan dure hardloopschoenen.quote:Nogmaals, goede schoenen verbeteren de loopervaring. Of je nou wereldtopper of beginner bent, je wil toch een prettig lopen? We hoeven niet allemaal op schoenen van ¤200 te lopen, maar schoen van ¤40 zou ik maar met een grote boog omheen lopen.
Ik hoop voor jou dat je mijn punt begrijpt? Beetje knullig dat je ingaat op mijn voorbeelden en niet reageert op de 'boodschap'.quote:Op zondag 13 juli 2008 10:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
We hebben het niet over iemand met een blessure, we hebben het over iemand die al een poos blessurevrij hardloopt en bij voorkeur schoenen onder de 100 euro wil kopen
[..]
Scoliose krijg je niet van in de tuin werken
Je hoeft ook geen klachten van lichte scoliose te hebben trouwens.
[..]
sorry hoor, maar wat een knudde voorbeeld. Als je veel in de zon zit krijg je een oude(re) kop en je verhoogd je kans op huidkanker. Een hardloopblessure door overbelasting nav de 'verkeerde' schoenen openbaart zich echt niet 20 jaar later pas.
[..]
Er is toch ook nog een gulden middenweg? Wie begint er nou over 40 euro, niet degene die de vraag kwam stellen. Er schijnt trouwens wel een onderzoek geweest te zijn waarbij aangetoond is dat goedkope schoenen niet slechter waren dan dure hardloopschoenen.
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.quote:Op zondag 13 juli 2008 11:59 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Ik hoop voor jou dat je mijn punt begrijpt? Beetje knullig dat je ingaat op mijn voorbeelden en niet reageert op de 'boodschap'.
Beschrijf eens precies waar je het niet mee eens bent dan. Ik denk dat dat de hoofdboodschap is:quote:Op zondag 13 juli 2008 19:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.
Met de voorbeelden die ik eerder noemde (ze waren misschien wat krom en niet correct) probeerde ik duidelijk te maken dat het lichaam zich aanpast aan de situatie. In dit geval dus dat je op den duur best gewend kan raken aan neutrale schoenen terwijl je voetstand eigenlijk gecorrigeerd moet worden. En dat je lichaam zich aanpast wil niet altijd zeggen dat de aanpassing gunstig is op de lange termijn: dat is het punt dat ik probeerde te maken.quote:Op zondag 13 juli 2008 19:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.
Dat deed ik wel hoor. Overbelasting blessures wegens verkeerde schoenen openbaren zich vrij snel en niet zoals kanker door zon/roken pas 30 jaar later.quote:Op zondag 13 juli 2008 20:51 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
En geloof me ik maak er niet druk om het feit dat jij het niet met me eens bent, maar ik vond het wat flauw dat je mijn voorbeelden ging verbeteren en niet reageerde op het punt dat ik probeerde te maken.
ik ben relaxedquote:Op maandag 14 juli 2008 00:36 schreef ShadyLane het volgende:
computergirl, relax en ga een eindje lopen![]()
Gister voor het eerst in 2 maanden weer wezen lopen, ook een after marathon diep. Maar was wel weer lekker op te lopen, vanavond denk ik weer. Kan na deze week 3 weken niet langslopen vanwege vakantie, het kan wel in Alaska maar omdat beren je dan als prooi kunnen zien is het niet echt aan te radenquote:Op zondag 13 juli 2008 11:38 schreef kepler het volgende:
ik heb het topic weer gevonden![]()
Vandaag voor het eerste sinds drie maanden!! na de marathon weer hard gelopen. Heb ongeveer 10k gelopen in 45 min. Het valt me nog mee dat mn conditie niet verder achteruit is gegaan
ps: waarom sta ik niet in de OP bij de Rotterdam Marathon?![]()
![]()
Die beren loop je er toch gewoon afquote:Op maandag 14 juli 2008 13:52 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Gister voor het eerst in 2 maanden weer wezen lopen, ook een after marathon diep. Maar was wel weer lekker op te lopen, vanavond denk ik weer. Kan na deze week 3 weken niet langslopen vanwege vakantie, het kan wel in Alaska maar omdat beren je dan als prooi kunnen zien is het niet echt aan te raden
Het was zeker lekker om weer te lopenquote:Op maandag 14 juli 2008 13:52 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Gister voor het eerst in 2 maanden weer wezen lopen, ook een after marathon diep. Maar was wel weer lekker op te lopen, vanavond denk ik weer. Kan na deze week 3 weken niet langslopen vanwege vakantie, het kan wel in Alaska maar omdat beren je dan als prooi kunnen zien is het niet echt aan te raden
Thanks! Ik was ook niet van plan daar te gaan hardlopen, ga idd genoeg andere leuke dingen doenquote:Op maandag 14 juli 2008 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
Alaska!
Als je per se wil kun je natuurlijk hardlopen in de stad. Maar ik zou persoonlijk ook mooi m'n loopspullen thuislaten. Genoeg andere leuke dingen te doen daar. Veel plezier!
Nee, ga m'n Nike+ terugbrengen naar de winkel. Heb het helemaal gehad met het ding. Valt nu weer steeds uit onder het lopen...quote:
Geloof dat ik handiger met electronica ben als de gemiddelde man. Maar vond het geen goed plan om 't ding open te makenquote:
de meesten mensen die aangevallen worden door beren zijn (eenzame) hardlopersquote:Op donderdag 17 juli 2008 13:22 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Beren loop je er trouwens niet makkelijk uit, ze kunnen wel 50 km per uur halen!
tijd heb je niet, tijd maak jequote:Op donderdag 17 juli 2008 21:34 schreef Grumpey het volgende:
Loop zelf nu op part-time basis (lees: 1x in de week) omdat ik echt 6 dagen per week werk nu. Ik moet nog tot aan November en dan ben ik klaar met al die ongein, maar tot die tijd dus geen vrije tijd voor mij (zucht, dat is nog zo lang)
Dat blijkt jaquote:Op donderdag 17 juli 2008 20:03 schreef kepler het volgende:
[..]
de meesten mensen die aangevallen worden door beren zijn (eenzame) hardlopers
het is wel stom om in dat gebied in je eentje te gaan hardlopenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:55 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Dat blijkt ja![]()
Beer grijpt vrouw
LAKE LOUISE - Tijdens een rondje joggen oog in oog komen te staan met een zwarte beer. Dat betekent waarschijnlijk de schrik van je leven. Het overkwam een 23-jarige vrouw, die nietsvermoedend in de buurt van een bekend skioord aan het hardlopen was...
De Antwerpse Charisse D’hamers liep woensdagavond op een verlaten weg ten noordwesten van het nationaal park in de Canadese staat Alberta, toen ze de zwarte beer plots opdook. De vrouw liep bijtwonden op aan de benen en de rug. Dat meldt de online-editie van The Cape Breton Post.
Dood
Omdat het dier agressief reageerde, liep ze zo’n honderd meter langzaam achteruit. De beer bleef haar echter volgen, waarop de vrouw besloot op de grond te gaan liggen en deed alsof ze dood was.
Het dier omcirkelde en besnuffelde haar en zette zijn tanden in haar benen en haar rug. Beseffend dat de tactiek niet werkte, sprong ze op. De beer haalde nog een keer agressief uit, maar bleek toen alle interesse in zijn prooi verloren te hebben. Dat betekende de redding van de vrouw.
Zes kilometer
De Antwerpse rende zes kilometer in angst door het park tot ze eindelijk een parkwachter tegenkwam. Ze werd voor de behandeling van haar diepe bijtwonden overgebracht naar het ziekenhuis van Banff Mineral Springs.
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_vrouw__.html?p=8,2
Ik was vorig jaar nog bij Lake Louise en BanffFout die deze vrouw maakte was dood op de grond te gaan liggen, volgens de papieren die ik gekregen heb werkt dit alleen bij grizzly beren maar bij zwarte beren moet je juist vechten voor je leven (zo staat het er letterlijk!).
Ik heb me ook ingeschreven voor de Nike Plus Human Race, loop op zondag sowieso meestal m'n lange duurlopen dus leuk om hier dan eens aan mee te doen.
Nou, in dat andere topic gaat het vooral om mensen die een hardloopschema op de mp3 volgen, en hier is het mer algemeen hardloop-geklets. Misschien worden we ooit nog eens samengevoegd.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 15:58 schreef jojomen4 het volgende:
Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag. Wat is het verschil tussen deze topicreeks en het "hardloop schema op je MP3 speler"-topic?
Is al heel veel over gediscussieerd, gewoon even terug lezenquote:<schoenverhaal>
quote:Ik heb ook een doel gestelt voor volgend jaar, dat is de 101 KM van Ronda lopen in 24 uur. Dit natuurlijk met enkele uren wandelen tussendoor want 101 KM achter elkaar rennen gaat me nooit in m'n leven lukken.
Volgens mij zeg ik nergens dat ik niet andere afstanden loop dan 10K. Vorige week nog 22 KM gelopen.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 16:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
Nou, in dat andere topic gaat het vooral om mensen die een hardloopschema op de mp3 volgen, en hier is het mer algemeen hardloop-geklets. Misschien worden we ooit nog eens samengevoegd.
[..]
Is al heel veel over gediscussieerd, gewoon even terug lezen
[..]
zou je niet gewoon eens beginnen met een halve marathon?
quote:Op zaterdag 19 juli 2008 16:21 schreef computergirl het volgende:
Is al heel veel over gediscussieerd, gewoon even terug lezen
[..]
quote:Op zaterdag 19 juli 2008 15:58 schreef jojomen4 het volgende:
Ik las hierboven een discussie over pronatie ofzo en schoenen.
Ik merkte wel dat mijn nieuwe schoenen veel lekkerder liepen, vooral omdat ze lichter en luchtiger zijnquote:
Bedankt.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 16:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
Je bent een gezellige aanwinst voor dit topic in ieder geval.
Merk zelf dat ik het echt nodig heb, krijg snel last van m'n gewrichten. Het zal dus altijd beter zijn, maar of dat het echt nodig is om zulke dure schoenen te kopen, als je nu nergens last van hebt...quote:Op zaterdag 19 juli 2008 17:50 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Kepler: Aan zulke posts heb ik wat.Die schoenen die ik nu heb hebben iig geen demping dus dat jij dat merkt is iig positief.
Ja sorry hoorquote:Op zaterdag 19 juli 2008 17:50 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Bedankt.
Jammer dat je niet inhoudelijk reageerd btw.
Kepler: Aan zulke posts heb ik wat.Die schoenen die ik nu heb hebben iig geen demping dus dat jij dat merkt is iig positief.
Ik ben er 5 jaar geleden voor het laatst geweest, en wél beren gezien! Maar gelukkig veilig vanuit een autoquote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:50 schreef Blik het volgende:
ik ben een paar jaar geleden ook bij Lake Louise en Banff geweest
alleen geen beer tegen gekomen
dat is ook weer persoonlijk, de een vindt veel demping fijner en de ander loopt weer bijna zonder demping (toen met de marathon iemand gesproken die op simpele gympies is gaan lopenquote:Op zaterdag 19 juli 2008 17:50 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Gympies als in ''converse all star-achtige dingen''? Dat zou ik zelfs niet doen. Met die dingen krijg je al last van je voeten als je wandelt, laat staan op snelheid een marathon lopen.quote:Op zondag 20 juli 2008 13:50 schreef kepler het volgende:
[..]
dat is ook weer persoonlijk, de een vindt veel demping fijner en de ander loopt weer bijna zonder demping (toen met de marathon iemand gesproken die op simpele gympies is gaan lopen)
gisteren iemand op wandelschoenen zien hardlopen, soms denk ik ook wel eens.. Ik moet hier gewoon wat van zeggen...quote:Op zondag 20 juli 2008 13:50 schreef kepler het volgende:
[..]
dat is ook weer persoonlijk, de een vindt veel demping fijner en de ander loopt weer bijna zonder demping (toen met de marathon iemand gesproken die op simpele gympies is gaan lopen)
Ik wil regelmatig naar dames roepen dat een goede sportbeha zo ontzettend belangrijk is en zo veel lekkerder rent!quote:Op zondag 20 juli 2008 16:12 schreef PieterBas het volgende:
[..]
gisteren iemand op wandelschoenen zien hardlopen, soms denk ik ook wel eens.. Ik moet hier gewoon wat van zeggen...
Ja, ik ook!quote:Op zondag 20 juli 2008 19:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik wil regelmatig naar dames roepen dat een goede sportbeha zo ontzettend belangrijk is en zo veel lekkerder rent!![]()
Durf ik overigens nooit.
Als je echt wilt trainen in trainingszones moet je gewoon de moeite nemen om een hartslagmeter te kopen. Volgens mij is D1 al niet je normale tempo maar een stukje langzamer. Normale tempo is D2, Hoog tempo is D2/D3 en sprint is D3 hoog (hou je niet lang vol). Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken.quote:Op zondag 20 juli 2008 19:23 schreef Innocence het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens zonder snelheidsmeter, weten of je in D1,D2 of D3 loopt?
Ik houd nu maar aan dat D1 m'n normale tempo is, D2 hoog tempo en D3 sprint, maar dan is het nog lastig om een constant tempo te lopen.
Sommige mensen besparen op hele belangrijke dingen, die zitten er hier ook een aantal. Hardlopen is in principe een hele goedkope sport, je betaald geen contributie, hebt alleen fatsoenlijke hardloopschoenen nodig en voor de vrouwen een sport-bh. Maar nog zijn er mensen die daarop proberen te besparenquote:Op zondag 20 juli 2008 19:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik wil regelmatig naar dames roepen dat een goede sportbeha zo ontzettend belangrijk is en zo veel lekkerder rent!![]()
De Fortis Utrecht loop toevallig? Die ga ik ook doenquote:Op zondag 20 juli 2008 20:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Doel is om eind september een 10 km te lopen onder het uur.
Yep de singelloop idd. Schijnt ook een snel parcours te zijn. Maar het zou ook kunnen dat ik dan op vakantie ben naar Guatemala. Dus heb me nog niet ingeschreven.quote:Op maandag 21 juli 2008 09:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De Fortis Utrecht loop toevallig? Die ga ik ook doen. Denk ook 10km.
Dat doel heb je eigenlijk dus al gehaald.quote:Op zondag 20 juli 2008 20:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je echt wilt trainen in trainingszones moet je gewoon de moeite nemen om een hartslagmeter te kopen. Volgens mij is D1 al niet je normale tempo maar een stukje langzamer. Normale tempo is D2, Hoog tempo is D2/D3 en sprint is D3 hoog (hou je niet lang vol). Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken.
Vandaag overigens voor de eerste keer meer dan 10 km gelopen, 10.26 km gelopen in 1:04.35. Gemiddelde van 9.53 km/u. Had op zich nog best wat over op het laatst, dus het kan sneller.
Doel is om eind september een 10 km te lopen onder het uur.
haha ik ken het gevoel. Ben aan het afstuderen en heb op zaterdag nog een bijbaantje, en tot vorige week moest ik nog een opdracht afmakenquote:Op maandag 21 juli 2008 21:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sinds ik daar aan begonnen ben heb ik geen nachtrust meer over
Ik denk idd ook wel dat het haalbaar moet zijn, maar eerst dat doel maar eens halen. Daarna gaan we verder kijkenquote:Op maandag 21 juli 2008 21:24 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Dat doel heb je eigenlijk dus al gehaald.
Als je 1x iets extra's uit jezelf put dan haal je dat zeker.
Ik zeg maak van dat doel 11 KM/p.u.
Ja ik voel me aangesproken. We kwamen er op omdat iemand die niet veel en geen al te lange afstanden loopt vroeg wat voor schoen goed voor hem kon zijn. Daarbij tevens in aanmerking genomen dat hij al een paar jaar probleemloos liep op 'gewone' sportschoenen. De meeste hier roepen bij zo'n vraag standaard: 'Runnersworld' of 'Run2day'. Dat is natuurlijk een veilig antwoord, maar ik zei gewoon dat je bv. ook Asics kan halen bij een niet gespecialiseerde winkel als je een normale voet hebt (en aangezien hij al jaren probleemloos liep op een gewone schoen zal dat waarschijnlijk het geval zijn). Dat gaat niet per definitie om 't besparen, maar als het goed is, is het goed. Hier wordt net gedaan alsof het totaal onmogelijk is om met een goedkopere merkschoen blessurevrij te sporten. Wel een merk, want 'Dutchy' of een ander vaag Scapino huismerk zou ik ook niet vertrouwen.quote:Op zondag 20 juli 2008 20:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Sommige mensen besparen op hele belangrijke dingen, die zitten er hier ook een aantal. Hardlopen is in principe een hele goedkope sport, je betaald geen contributie, hebt alleen fatsoenlijke hardloopschoenen nodig en voor de vrouwen een sport-bh. Maar nog zijn er mensen die daarop proberen te besparen
Welnee, de reacties waren genuanceerd, maar werden uit hun verband gerukt. Laten we die kinderachtige discussie vooral niet weer opstarten.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 15:35 schreef Loohcs het volgende:
Hier wordt net gedaan alsof het totaal onmogelijk is om met een goedkopere merkschoen blessurevrij te sporten.
Dank voor je reactiequote:
Vanavond nog, kleine 10 km wel langzaam tempo maar ging best ok.quote:Op maandag 28 juli 2008 20:59 schreef Sweetbeach het volgende:
iemand die loopt met dit weer? Ik ben gister gegaan, god wat zweet je na een run van 30 min zegniet normaal.
Ik loop echter wél want wil mijn conditie toch een beetje op pijl houden! Binnenkort maar eens intervallen!
is Google maps hier niet betrouwbaar genoeg voor?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:37 schreef computergirl het volgende:
Er zijn hie nog een paar Amsterdammers toch?
Weten jullie een plek waar ik goed mijn Polar footpod kan calibreren? Fietspad naast een weg met hectometerpaaltjes of zo?
die haakjes kun je beter weghalen. Sportfysio dus.quote:Op woensdag 30 juli 2008 14:15 schreef Asics-DS het volgende:
Advies vragen bij een loopspeciaalzaak en een fysio is natuurlijk nooit verkeerd en ik denk dat je daar een beter antwoord zal krijgen dan hier.
Overbelasting kan komen door je trainingsomvang te vergroten, door vaker te lopen of door sneller te lopen (of een combinatie). Overbelasting ontstaat ook door andere ondergrond, afnemende dempende werking van de schoenen, gewichtstoename enzovoorts. Wat jij dus zegt over je trainingsomvang die gelijk is gebleven kan wel eens fout zijn
Zelf heb ik het hardlopen aan de kant gelegd door een shin-splint en mijn heil gezocht in een andere sport. De klachten kwamen telkens weer terug als ik intensiever ging trainen. Laat je hierdoor echter niet ontmoedigen, want ik heb veel te lang doorgelopen met de klacht: er werd zelfs gedacht aan een stressfractuur. Ik denk dat jij er op tijd bij bent, maar schroef je trainingsarbeid omlaag. Je hoeft niet te stoppen, maar je moet wel minderen.
Daarnaast is mijn advies: ga naar een (sport)fysiotherapeut. Op internet lopen te adviezen te ver uiteen, beter ga je naar een expert.
Bosbaan? Dan heb je een wedstrijdroeibaan naast je met meter-bordenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:37 schreef computergirl het volgende:
Er zijn hie nog een paar Amsterdammers toch?
Weten jullie een plek waar ik goed mijn Polar footpod kan calibreren? Fietspad naast een weg met hectometerpaaltjes of zo?
Oh Ja! Tuurlijkquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:42 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Bosbaan? Dan heb je een wedstrijdroeibaan naast je met meter-borden
In Midden Delfland kan je wel relaxt lopenquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:51 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb de tijd wel, elke dag werken van 7 tot 5, dan woensdag en vrijdag training vanaf 19.15 tot 21.00 u oid.
Zelfstandig trainen? Ben je ook zo begonnen? Heb je een beetje een leuke buurt om te trainen? Waar ik woon begint er een natuurgebied (Midden Delfland) een paar straten verderop, dus dat is wel relaxt
Ik heb daar wel een aantal malen gelopen. Met de auto naar Schipluiden, en toen met mijn vader lopen, toen hij nog mijn tempo aan konquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:57 schreef DeHovenier het volgende:
Idd, lekker groot gebied en genoeg fietspaden
Toen ik 'begon' met hardlopen woonde ik op loopafstand van zowel het Amstelland als het Amsterdamse bos. Tegenwoordig woon ik midden in het centrum, maar ben ik gewend aan langere afstanden dus loop ik nog steeds hard in het Amstelland alleen moet ik daarvoor nu eerst 4 kilometer de stad uitlopen via de amstelquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:51 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb de tijd wel, elke dag werken van 7 tot 5, dan woensdag en vrijdag training vanaf 19.15 tot 21.00 u oid.
Zelfstandig trainen? Ben je ook zo begonnen? Heb je een beetje een leuke buurt om te trainen? Waar ik woon begint er een natuurgebied (Midden Delfland) een paar straten verderop, dus dat is wel relaxt
ik loop vaak in het gebied tussen Station Delft Zuid en Schiedam (zit een heel stuk natuurgebied), erg rustig daar altijd en veel geasfalteerde fietspadenquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:57 schreef DeHovenier het volgende:
Idd, lekker groot gebied en genoeg fietspaden
Ik heb ook een paar keer meegetraind met een loopclub (schoonouders hebben abonnement erop en als zij niet gaan kan ik soms). Had voor mij niet zoveel toegevoegde waarde om wekelijks mee te doen, ook idd veel ouwe lui..quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:42 schreef DeHovenier het volgende:
Vannavond voor het eerst hardgelopen bij een loopclub, de traing was wel leuk alleen zijn er daar erg weinig mensen van mijn leeftijd. M'n broertje was ook meegekomen, en hij gaat dan liever alleen trainen dan dat hij meedoet met die dertigers/veertigers enz.
We hebben met een klein groepje 5x6 gedaan, dus 6 minuten lopen, dan ff pauzetje, en dan weer 6 minuten lopen. De club heeft vele leden, dus dan zijn er nogal wat verschillende groepjes. Ik kan nog 4x gratis meetrainen, dan moet ik geld betalen (42 euri per half jaar). M'n ouders lopen bij een andere vereniging.
Zo te zien zijn die laatste 3 trainingen vrij aardig om snelheid op te bouwen. De lange rustige training (2) lijkt mij geschikt om je uithoudingsvermogen wat te vergroten en de andere twee zorgen voor een hoger tempo. De derde training lijkt wel een beetje kort, dat dan weer wel. Ik heb echter geen schema voor jequote:Op donderdag 31 juli 2008 14:26 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje voor de wat ervarenere hardlopers. Ik heb deze week het 2de hardloopschema van 5 tot 10 km afgerond. De laatste 3 trainingen zien er als volgt uit
Training 1: 35 minuten hardlopen, hoger tempo
Traning 2: 68 minuten hardlopen, rustig tempo
Traning 3: 18 minuten hardlopen, 4*2 minuten versnellen
Mijn bedoeling is om de maximale tijd zo rond de 60 minuten te houden (voor een 10 km), maar wat meer snelheid op te bouwen. Kan ik dan het beste dit schema de komende weken vasthouden of is het beter om een schema te gaan volgen wat meer op intervallen traint? En heeft iemand ook een voorbeeld van zo'n schema?
Heeft iemand anders nog tips voor bovenstaande vraag?quote:Op donderdag 31 juli 2008 14:26 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje voor de wat ervarenere hardlopers. Ik heb deze week het 2de hardloopschema van 5 tot 10 km afgerond. De laatste 3 trainingen zien er als volgt uit
Training 1: 35 minuten hardlopen, hoger tempo
Traning 2: 68 minuten hardlopen, rustig tempo
Traning 3: 18 minuten hardlopen, 4*2 minuten versnellen
Mijn bedoeling is om de maximale tijd zo rond de 60 minuten te houden (voor een 10 km), maar wat meer snelheid op te bouwen. Kan ik dan het beste dit schema de komende weken vasthouden of is het beter om een schema te gaan volgen wat meer op intervallen traint? En heeft iemand ook een voorbeeld van zo'n schema?
Zorg voor veel afwisseling, en niet altijd op het randje van je kunnen, maar ook geregeld zeer rustige trainingen , loop eens een keer 2x 2 km op rustig tempoquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 09:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Heeft iemand anders nog tips voor bovenstaande vraag?
Heb gisteren training 3 gelopen, die versnellingen van 2 minuten zijn wel echt killing. Was helemaal kapot op het einde. UIteindelijk in 10.8 km/u gelopen.
mijn ervaring is dat zulke dingen beter gaan wanneer je met een groepje loopt. In mijn eentje doe ik meestal een duurloop - ook fijn.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 09:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Heeft iemand anders nog tips voor bovenstaande vraag?
Heb gisteren training 3 gelopen, die versnellingen van 2 minuten zijn wel echt killing. Was helemaal kapot op het einde. UIteindelijk in 10.8 km/u gelopen.
Dat gaat dus niet gebeuren. Ik loop het lekkerst alleen en als ik dat wil, dus in een groep lopen gaat niet werken.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 11:20 schreef Asics het volgende:
[..]
mijn ervaring is dat zulke dingen beter gaan wanneer je met een groepje loopt. In mijn eentje doe ik meestal een duurloop - ook fijn.
Asics.... this thread is too small for the both of us.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 11:20 schreef Asics het volgende:
[..]
mijn ervaring is dat zulke dingen beter gaan wanneer je met een groepje loopt. In mijn eentje doe ik meestal een duurloop - ook fijn.
Hmm, triathlon is dan toch 'even' 42 km lopen naast zwemmen en fietsen?quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:09 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Misschien als 't fietsen niet uitpakt zoals ik wil dat ik weer ga lopen als onderdeel van een triathlon o.i.d.
quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:09 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Asics.... this thread is too small for the both of us.
On-topic: ik heb af en toe echt momenten dat ik 't lopen mis. 't Wielrennen (wedstrijden) gaat me erg goed af en biedt perspectief, maar soms... heel soms vraag ik me toch af hoe ik er nu voor zou staan als ik niet had doorgelopen met die shin-splint.Misschien had ik die felbegeerde 1:08 al te pakken op de halve
.
Het lopen had ook zo z'n kutmomenten: halverwege een lange duurloop erachter komen dat het toch niet zo lekker meer gaat(
) bijvoorbeeld, blessureleed etc. Maar het heeft echt z'n charmes.
Misschien als 't fietsen niet uitpakt zoals ik wil dat ik weer ga lopen als onderdeel van een triathlon o.i.d.
Veel lopers kunnen met goede behandeling wel fatsoenlijk blijven lopen, maar ik het 't te ver 'gepusht'. Ik had dagen dat ik na het lopen niet eens meer op mn been kon staan. Nu vraag ik me ook echt af wat me bezielde...... Ik ben naar het ziekenhuis geweest omdat de fysio dacht dat de spieren en pezen een scheurtje in het bot hadden getrokken.quote:Op zondag 3 augustus 2008 07:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hmm, triathlon is dan toch 'even' 42 km lopen naast zwemmen en fietsen?
Gaan die shin-splints dan nooit meer over?
Mijn band werkt ook eindelijk zoals het moet!quote:Op zondag 27 juli 2008 17:10 schreef PieterBas het volgende:
Gisteren eindelijk eens mijn Nike+ chip gekalibreerd, nu klopt het een stuk beter. Gisterenochtend weer eens in weken een duurloop gedaan van bijna 7km.
Nog niet heel veel kilometers, maar ik ga nu rustig opbouwen naar Nijmegen en hierdoor hoop ook niet mijn sprintsnelheid te verliezen.
Wegwedstrijden zijn vaak niet helemaal een rond getal. In sommige gevallen wil het nog wel eens een paar meters meer of minder schelen.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 09:43 schreef Innocence het volgende:
[..]
Mijn band werkt ook eindelijk zoals het moet!
Maar eh, dat kalibreren, hoe werkt dat? Wilde dat zelf eigenlijk op een wedstrijddag doen. Anders weet je het toch nooit precies? (tijd, afstand)
Maar hoe weet je dat afstandsmeten.nl nauwkeuriger is als je voorgekalibreerde chip?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 10:02 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Wegwedstrijden zijn vaak niet helemaal een rond getal. In sommige gevallen wil het nog wel eens een paar meters meer of minder schelen.
Hoe ik mijn Nike+ chip had gekalibreerd.. Ik keek op afstandmeten.nl en zocht naar een recht stuk van 400 meter in mijn wijk en sindsdien heb ik geen verkeerde afstanden meer.
Ik heb geen hartslagmeter, dus loop in snelheidszones. Daar heb ik precies hetzelfde probleem. Ik wil graag een halve marathon lopen tussen de 11 en 12 km/h of 5:00-5:30 min/km en daarvoor zou ik -volgens het schema van hardloopschema.nl- lange afstanden moeten trainen in snelheidszone D1 (dat is bij jou volgensmij 'rustig hadlopen') oftewel 6:00 min/km...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 23:52 schreef ForrestX het volgende:
(...)
Vandaag heb ik 6 km gelopen in 35 minuten met een constante hartslag van 170 hsm, Zone 4 op mijn hartslag meter, en dat ging erg goed! Niet oververmoeid aan het einde, geen zure benen, gewoon een lekker gevoel. Wanneer ik in Zone 3 zou lopen (zeg maar tussen de 135 en de 149 slagen per minuut) loop ik naar mijn idee zo traag!! Toch geven beide schema’s (Myasics.nl en Polar) dit aan en zou ik redelijk vaak in deze zone moeten trainen…Ik heb het gevoel dat ik dan tè langzaam loop…
)...)
Grtz,
Fx/ Jaap
6 min per km is toch gewoon 10 km per uur? Dat is niet echt wandeltempo hoor. Voor mij is dat een heel relaxed ontspannend tempo wat ik lang vol kan houden. Alleen is mijn hartslag altijd te hoog volgens de hartslagmeter, maar dat komt volgens mij omdat de berekende max te laag is voor mij.quote:Op maandag 11 augustus 2008 10:15 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik heb geen hartslagmeter, dus loop in snelheidszones. Daar heb ik precies hetzelfde probleem. Ik wil graag een halve marathon lopen tussen de 11 en 12 km/h of 5:00-5:30 min/km en daarvoor zou ik -volgens het schema van hardloopschema.nl- lange afstanden moeten trainen in snelheidszone D1 (dat is bij jou volgensmij 'rustig hadlopen') oftewel 6:00 min/km...
Voelt ook totaal nutteloos.
Waar heb ik het over 'wandeltempo' dan?quote:Op maandag 11 augustus 2008 10:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
6 min per km is toch gewoon 10 km per uur? Dat is niet echt wandeltempo hoor. Voor mij is dat een heel relaxed ontspannend tempo wat ik lang vol kan houden.
Nou ja 'nutteloos' vond ik zo negatief klinkenquote:Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
[..]
Waar heb ik het over 'wandeltempo' dan?
Natuurlijk is dat een heel relaxed ontspannen tempo, maar daar train je toch niet voor...
In ieder goed trainingschema zitten ook rustige duurlopen. Heeft te maken volgens mij met bepaalde verbranding en helpt je spieren te wennen aan langere afstanden. Als je iedere keer volle bak zou gaan heb je in no-time een blessurequote:Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat een heel relaxed ontspannen tempo, maar daar train je toch niet voor...
Heb je daar al ervaring mee? Ik vraag me af of dat nou vergelijkbaar is met een halve marathon, qua conditie.quote:Op maandag 11 augustus 2008 12:20 schreef motorbloempje het volgende:
knoop is door! na een (te) lange pauze moet ik echt weer lopen! en als flinke stok achter de bekende deur gaik me opgeven voor de zeven heuvelen vanavond
Het is anders, maar of het nou zwaarder is weet ik niet, want je loopt evenveel bergaf als bergop. In ieder geval is het wereldrecord op de 15 km gelopen op het parcour van de zevenheuvelen, dus het is in ieder geval geen beperking voor de snelheid. Het grote voordeel van het parcours is dat de laatste drie kilometer alleen maar vals plat bergaf gaan, je daalt dus lekker licht en kan daarmee optimaal snelheid opbouwen en behouden, en dat terwijl je juist in je vermoeiste kilometers zit!quote:Op maandag 11 augustus 2008 14:46 schreef Autodidact het volgende:
Maar is het nou zwaarder of minder zwaar?
Wel leuk! Volgens mij doen er weer veel mensen mee van dit forum daar....zullen we weer een soort van meet vooraf voor elkaar zien te krijgen? Was de vorige keer vrij gezellig nogquote:Op maandag 11 augustus 2008 12:20 schreef motorbloempje het volgende:
knoop is door! na een (te) lange pauze moet ik echt weer lopen! en als flinke stok achter de bekende deur gaik me opgeven voor de zeven heuvelen vanavond
Oe, steiler als de v. Brieenoord? Die is namelijk hoog, maar niet ontzettend steil...quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:35 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het klimmetje op 7km daarentegen is even doorzetten (schrik niet) en is ongeveer 2x zo steil als je steilste autobrug in je omgeving...
7 heuvelenloop is een eitje als je de halve marathon een beetje goed doorstaan hebt. Alleen vals plat is idd erg lastig, je hebt niet door dat het omhoog gaat maar het is wel vermoeiend. En bij de afdalingen nam ik hele grote stappen, zonder echt hard af te zetten zodat ik als een speer naar beneden ging zonder dat dat veel moeite kost. Juist afremmen bij een afdaling kost veel energie, als je hele grote stappen gaat zetten kun je bijna energie besparen ondanks dat je als een speer gaat. Tenminste dat was mijn ervaring toen. Is wel heel slecht voor je knien trouwens................ (zie hieronder). Vorig jaar stond er in een lokaal Nijmeegs krantje het parcours van de 7 heuvelenloop met een hoogtemeter erbij! Kun je dus precies zien waar de heuvels zitten.quote:Op maandag 11 augustus 2008 13:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Heb je daar al ervaring mee? Ik vraag me af of dat nou vergelijkbaar is met een halve marathon, qua conditie.
mja hoe denk je dat wielrenners trainen voor de Tour de France? Door als "training" de weken ervoor 3 weken lang 200km per dag te fietsen?? Dan zouden ze uitgeput zijn als ze moeten beginnen. Zo werkt het met hardloop trainen ook, je traint zoveel mogelijk aspecten van het lichaam en die worden lang niet allemaal getraind door alles te geven. Juist door zeer regelmatig (1 op de 3 trainingen minstens) op een duurloop tempo (10km/h ong) te lopen train je je vetverbrandingssysteem. En interval trainingen van max 1 km op wedstrijdtempo (15km/h bijv) met veel joggen ertussen zorgt ervoor dat je telkens een stukje wedstrijd "nastimuleert" zonder dat je daadwerkelijk helemaal kapot gaatquote:Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
[..]
150 km per week! Mijn lichaam zou dat echt niet aan kunnen...ook niet op tempo 'langzame duurloop'quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:10 schreef Sport_Life het volgende:
Hardlopers op wereldniveau trainen maar iets van 5% van alle trainingen (totaal zo'n 150 km per week) op wedstrijdniveau (18-20km/h), het meerendeel is op 11km/h als "duurloop".
Een normaal lichaam kan dat ook niet aan ..quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
150 km per week! Mijn lichaam zou dat echt niet aan kunnen...ook niet op tempo 'langzame duurloop'
Er dreigt momenteel weer een nieuwe blessure, na mijn interval training van vorige week. Dus ik beperk me nu eventjes tot 5 km loopjes met ijs achteraf (voor de knie!)
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
mja hoe denk je dat wielrenners trainen voor de Tour de France? Door als "training" de weken ervoor 3 weken lang 200km per dag te fietsen?? Dan zouden ze uitgeput zijn als ze moeten beginnen. Zo werkt het met hardloop trainen ook, je traint zoveel mogelijk aspecten van het lichaam en die worden lang niet allemaal getraind door alles te geven. Juist door zeer regelmatig (1 op de 3 trainingen minstens) op een duurloop tempo (10km/h ong) te lopen train je je vetverbrandingssysteem. En interval trainingen van max 1 km op wedstrijdtempo (15km/h bijv) met veel joggen ertussen zorgt ervoor dat je telkens een stukje wedstrijd "nastimuleert" zonder dat je daadwerkelijk helemaal kapot gaat.
Hardlopers op wereldniveau trainen maar iets van 5% van alle trainingen (totaal zo'n 150 km per week) op wedstrijdniveau (18-20km/h), het meerendeel is op 11km/h als "duurloop".
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
nog even en ik loop in Nijmegen, bij Dukenburg hebben ze een best bosgeloof dat ik me daar wel prima ga vermaken
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
mooi en rotterdam.. nee, sorry
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
mooi en rotterdam.. nee, sorry
nog even en ik loop in Nijmegen, bij Dukenburg hebben ze een best bosgeloof dat ik me daar wel prima ga vermaken
*zin in*
Pak de trein naar Den Haag, strand bij Scheveningen is leuk lopen en bij de duinen tussen Scheveningen en Wassenaar!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:50 schreef Innocence het volgende:
[..]
![]()
Zo klinkt het inderdaad erg logisch. Misschien dat het meer voor m'n eigen zelfvertrouwen is dat ik wil weten of ik ook wel een halve marathon op vol tempo volhoud...
Dinsdag gaan lopen, maar vergeten dat ik al een tijd niets gegeten had. Dacht dat ik door m'n benen zou zakken en was helemaal misselijk van de honger. Uiteindelijk maar een korte duurloop van gemaakt, wat een ellende was dat zeg.
Nu dus wel heel veel zin in vanavond.65 min D2 en 5 min D3.
Krijg alleen steeds meer problemen met mooie parcours uitzoeken, heel stuk over trottoirs loopt gewoon bagger en fietspaden zijn er niet overal. Iemand nog tips voor mooie routes in Rotterdam?
Ik ga de laatste tijd maar gewoon lopen en pak de metro terug als ik klaar ben, maar dat is ook niet optimaal.
West! West!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:57 schreef Asics-DS het volgende:
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegen. Volgens mij is het prima lopen daar en fietsen in omgeving Groesbeek e.d. Ideaal lijkt me
Alleen nog een zwembad en ik ben klaar.
Nijmegen is goed te doen idd! Zeker aan de rand heb je richting Duitsland veel ups/downs (groesbeek idd)... net als de Postbank in Arnhem... Heerlijk als je af en toe wat wilt klimmenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:57 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegen. Volgens mij is het prima lopen daar en fietsen in omgeving Groesbeek e.d. Ideaal lijkt me
Alleen nog een zwembad en ik ben klaar.
Hoeft niet per se hoorquote:Op maandag 18 augustus 2008 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben al een hele tijd ingeschreven ja, in het vak tussen 70 en 80 min. En ik heb maandenlang geroepen dat ik mijn pr wil gaan verbeteren (net onder de 75 min) maar ik weet het niet meer zoIk moet daar toch wel 3x/week voor trainen op alleen lopen en dat betekent andere leuke sporten op een laag pitje zetten en het betekent ook dat ik wsch afval, wat om esthetische redenen beter is van niet. Wellicht ga ik gewoon voor dezelfde 79 min als vorig jaar, dat red ik ook als ik gewoon relaxed een beetje train.
Ik loop 2x interval, 1 keer duur. Als het lopen goed blijft gaan verleng ik de duurtraining en doe ik er een tempotraining bij (vanwege de halve marathons die ik wil lopen). Daarnaast 4x zwemmen, en 5x fietsen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:23 schreef LedZep het volgende:
Natuurlijk wel.. 3x per week lopen (1x duur, 1x tempo, 1x interval) is ruim genoeg voor triathleten en het houdt je sowieso wel van de shin splints af. Duurloop en/of tempo (10-15km negatieve split evt?) kan je ook goed combineren met fietsen als koppeltraining.
Ik doe zelf geen triathlons (maybe.. once..) maar ik ken wel een aantal triathleten en die trainen bijna allemaal op ongeveer dezelfde wijze. 3x lopen, 2-4x fietsen, 5x zwemmen (m.n. als je techniek nog niet goed is.. beste om elke ochtend in het zwembad te liggen, al is het maar voor 30 minuten).
Joh, dat is natuurlijk makkelijk te voorkomen. -> meer sporten = meer eten.quote:Op maandag 18 augustus 2008 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
en het betekent ook dat ik wsch afval, wat om esthetische redenen beter is van niet.
Wat ik bedoel is dat je ook ipv een uur duurloop hardlopen 2 uur kan fietsen (redelijk tempo, maar niet hard), conditie wordt dan wel beter maar je belast de kniespieren niet tijdens het lopenquote:Op maandag 18 augustus 2008 23:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ja klopt Sport_life, fietsen of zwemmen kun je er vast wel naast doen qua training, maar ik bedoelde het meer tijd-technisch. Als ik 3x per week moet hardlopen hou ik niet zoveel tijd meer over voor andere sporten.
Al twee mensen die onder het uur willen
Mar dan is het nog steeds een keuze, niet een onvermijdbaar gevolg van hardlopen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:10 schreef ShadyLane het volgende:
Neenee, zo werkt het niet. Als je meer sport eet je automatisch meer, tuurlijk, maar toch was ik in periodes van goed in (hardloop-)vorm zijn altijd een stuk lichter. Omdat dat de snelheid nu eenmaal ook ten goede komt.
"Gewicht" is sowieso een rare meetstaaf bij sporten, aangezien spieren zwaarder zijn dan vet.. Je kunt het beter over vetpercentages hebben, des te lager het vetpercentage hoe beter het resultaat volgens mij (wat betreft gewicht). Vet train je eraf door (lange) duurlopen te doen op laag tempo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mar dan is het nog steeds een keuze, niet een onvermijdbaar gevolg van hardlopen.
Scheelt een pondje meer/minder dan zoveel qua tijd?
De echte profs , bij OS, zijn wel dun (uiteraard) maar m.i. niet vel over been.
Nou, vrouwen moeten volgens mij wel flink hun best doen om flink wat gewixcht aan spieren te kweken. Ik vond de vrouw die de 100 meter print won niet echt gespierd en reken maar dat zij flink getraind heeft.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:11 schreef Sport_Life het volgende:
Na veel training kan het zo zijn dat ondanks dat je veel vet bent kwijtgeraakt (dus geen kilo's) je netto gewicht wel omhoog is gegaan. Komt doordat je spieren hebt gekweekt![]()
Je bedoelt dus dat je téveel afvalt als je hardloopt? Volgens mij is dat het omgekeerde van de meeste vrouwenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:19 schreef ShadyLane het volgende:
Hoe het allemaal ook precies mag zitten, ik vind mijn aanblik in de spiegel aangenamer in periodes dat ik niet zoveel hardloop.
Kloptquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Na veel training kan het zo zijn dat ondanks dat je veel vet bent kwijtgeraakt (dus geen kilo's) je netto gewicht wel omhoog is gegaan. Komt doordat je spieren hebt gekweekt![]()
Zeurende pijn aan je linker bovenbeen is wel heel vaag Sanne, in je bovenbeen zitten heel veel spieren nlquote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:42 schreef Sanneisbestlief het volgende:
Ik loop regelmatig hard, maar ik heb laatst een blessure aan mijn linkerboven been opgelopen. Ik kan op internet niet echt vinden wat het is, maar het is een zeurende pijn.
Ga gewoon verder met hardlopen net zoals ik deedquote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:04 schreef Sanneisbestlief het volgende:
het rare is dat ik telkens op verschillende plekken voel. Het is wel aan de voorkant van mijn been. soms echt in het midden, dat zou kunnen duiden op Quadriceps. Maar soms ook links boven, bij mijn heup, dat zou iets met slijmbeurs te maken kunnen hebben. In ieder geval bedankt voor je tip. Ik vraag me alleen nog steeds af of ik zou kunnen proberen hard te lopen, ondanks gevoeligheid. Maar goed, ik denk dat ik het gewoon maar even moet gaan proberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |