In ieder goed trainingschema zitten ook rustige duurlopen. Heeft te maken volgens mij met bepaalde verbranding en helpt je spieren te wennen aan langere afstanden. Als je iedere keer volle bak zou gaan heb je in no-time een blessurequote:Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
[..]
Waar heb ik het over 'wandeltempo' dan?
Natuurlijk is dat een heel relaxed ontspannen tempo, maar daar train je toch niet voor...
Heb je daar al ervaring mee? Ik vraag me af of dat nou vergelijkbaar is met een halve marathon, qua conditie.quote:Op maandag 11 augustus 2008 12:20 schreef motorbloempje het volgende:
knoop is door! na een (te) lange pauze moet ik echt weer lopen! en als flinke stok achter de bekende deur gaik me opgeven voor de zeven heuvelen vanavond
Het is anders, maar of het nou zwaarder is weet ik niet, want je loopt evenveel bergaf als bergop. In ieder geval is het wereldrecord op de 15 km gelopen op het parcour van de zevenheuvelen, dus het is in ieder geval geen beperking voor de snelheid. Het grote voordeel van het parcours is dat de laatste drie kilometer alleen maar vals plat bergaf gaan, je daalt dus lekker licht en kan daarmee optimaal snelheid opbouwen en behouden, en dat terwijl je juist in je vermoeiste kilometers zit!quote:Op maandag 11 augustus 2008 14:46 schreef Autodidact het volgende:
Maar is het nou zwaarder of minder zwaar?
Wel leuk! Volgens mij doen er weer veel mensen mee van dit forum daar....zullen we weer een soort van meet vooraf voor elkaar zien te krijgen? Was de vorige keer vrij gezellig nogquote:Op maandag 11 augustus 2008 12:20 schreef motorbloempje het volgende:
knoop is door! na een (te) lange pauze moet ik echt weer lopen! en als flinke stok achter de bekende deur gaik me opgeven voor de zeven heuvelen vanavond
Oe, steiler als de v. Brieenoord? Die is namelijk hoog, maar niet ontzettend steil...quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:35 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het klimmetje op 7km daarentegen is even doorzetten (schrik niet) en is ongeveer 2x zo steil als je steilste autobrug in je omgeving...
7 heuvelenloop is een eitje als je de halve marathon een beetje goed doorstaan hebt. Alleen vals plat is idd erg lastig, je hebt niet door dat het omhoog gaat maar het is wel vermoeiend. En bij de afdalingen nam ik hele grote stappen, zonder echt hard af te zetten zodat ik als een speer naar beneden ging zonder dat dat veel moeite kost. Juist afremmen bij een afdaling kost veel energie, als je hele grote stappen gaat zetten kun je bijna energie besparen ondanks dat je als een speer gaat. Tenminste dat was mijn ervaring toen. Is wel heel slecht voor je knien trouwens................ (zie hieronder). Vorig jaar stond er in een lokaal Nijmeegs krantje het parcours van de 7 heuvelenloop met een hoogtemeter erbij! Kun je dus precies zien waar de heuvels zitten.quote:Op maandag 11 augustus 2008 13:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Heb je daar al ervaring mee? Ik vraag me af of dat nou vergelijkbaar is met een halve marathon, qua conditie.
mja hoe denk je dat wielrenners trainen voor de Tour de France? Door als "training" de weken ervoor 3 weken lang 200km per dag te fietsen?? Dan zouden ze uitgeput zijn als ze moeten beginnen. Zo werkt het met hardloop trainen ook, je traint zoveel mogelijk aspecten van het lichaam en die worden lang niet allemaal getraind door alles te geven. Juist door zeer regelmatig (1 op de 3 trainingen minstens) op een duurloop tempo (10km/h ong) te lopen train je je vetverbrandingssysteem. En interval trainingen van max 1 km op wedstrijdtempo (15km/h bijv) met veel joggen ertussen zorgt ervoor dat je telkens een stukje wedstrijd "nastimuleert" zonder dat je daadwerkelijk helemaal kapot gaatquote:Op maandag 11 augustus 2008 11:58 schreef Innocence het volgende:
[..]
Waar heb ik het over 'wandeltempo' dan?
Natuurlijk is dat een heel relaxed ontspannen tempo, maar daar train je toch niet voor...
150 km per week! Mijn lichaam zou dat echt niet aan kunnen...ook niet op tempo 'langzame duurloop'quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:10 schreef Sport_Life het volgende:
Hardlopers op wereldniveau trainen maar iets van 5% van alle trainingen (totaal zo'n 150 km per week) op wedstrijdniveau (18-20km/h), het meerendeel is op 11km/h als "duurloop".
Een normaal lichaam kan dat ook niet aan ..quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
150 km per week! Mijn lichaam zou dat echt niet aan kunnen...ook niet op tempo 'langzame duurloop'
Er dreigt momenteel weer een nieuwe blessure, na mijn interval training van vorige week. Dus ik beperk me nu eventjes tot 5 km loopjes met ijs achteraf (voor de knie!)
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
mja hoe denk je dat wielrenners trainen voor de Tour de France? Door als "training" de weken ervoor 3 weken lang 200km per dag te fietsen?? Dan zouden ze uitgeput zijn als ze moeten beginnen. Zo werkt het met hardloop trainen ook, je traint zoveel mogelijk aspecten van het lichaam en die worden lang niet allemaal getraind door alles te geven. Juist door zeer regelmatig (1 op de 3 trainingen minstens) op een duurloop tempo (10km/h ong) te lopen train je je vetverbrandingssysteem. En interval trainingen van max 1 km op wedstrijdtempo (15km/h bijv) met veel joggen ertussen zorgt ervoor dat je telkens een stukje wedstrijd "nastimuleert" zonder dat je daadwerkelijk helemaal kapot gaat.
Hardlopers op wereldniveau trainen maar iets van 5% van alle trainingen (totaal zo'n 150 km per week) op wedstrijdniveau (18-20km/h), het meerendeel is op 11km/h als "duurloop".
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
nog even en ik loop in Nijmegen, bij Dukenburg hebben ze een best bosgeloof dat ik me daar wel prima ga vermaken
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
mooi en rotterdam.. nee, sorry
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
mooi en rotterdam.. nee, sorry
nog even en ik loop in Nijmegen, bij Dukenburg hebben ze een best bosgeloof dat ik me daar wel prima ga vermaken
*zin in*
Pak de trein naar Den Haag, strand bij Scheveningen is leuk lopen en bij de duinen tussen Scheveningen en Wassenaar!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:50 schreef Innocence het volgende:
[..]
![]()
Zo klinkt het inderdaad erg logisch. Misschien dat het meer voor m'n eigen zelfvertrouwen is dat ik wil weten of ik ook wel een halve marathon op vol tempo volhoud...
Dinsdag gaan lopen, maar vergeten dat ik al een tijd niets gegeten had. Dacht dat ik door m'n benen zou zakken en was helemaal misselijk van de honger. Uiteindelijk maar een korte duurloop van gemaakt, wat een ellende was dat zeg.
Nu dus wel heel veel zin in vanavond.65 min D2 en 5 min D3.
Krijg alleen steeds meer problemen met mooie parcours uitzoeken, heel stuk over trottoirs loopt gewoon bagger en fietspaden zijn er niet overal. Iemand nog tips voor mooie routes in Rotterdam?
Ik ga de laatste tijd maar gewoon lopen en pak de metro terug als ik klaar ben, maar dat is ook niet optimaal.
West! West!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:57 schreef Asics-DS het volgende:
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegen. Volgens mij is het prima lopen daar en fietsen in omgeving Groesbeek e.d. Ideaal lijkt me
Alleen nog een zwembad en ik ben klaar.
Nijmegen is goed te doen idd! Zeker aan de rand heb je richting Duitsland veel ups/downs (groesbeek idd)... net als de Postbank in Arnhem... Heerlijk als je af en toe wat wilt klimmenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:57 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Nog een maandje en ik woon ook in Nijmegen. Volgens mij is het prima lopen daar en fietsen in omgeving Groesbeek e.d. Ideaal lijkt me
Alleen nog een zwembad en ik ben klaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |