Maar hoe weet je dat je "normale" voeten hebt, er zijn enorm veel mensen die schoenen met pronatie nodig hebben. Daarom is het wel van belang dat je eerst zo'n analyse laat doen. Om bij voorbaat te zeggen dat Asics goede schoenen zijn en dus ook goed voor jou is onzin. Voor hetzelfde geldt past een Nike of Brooks het beste bij jouw voeten. En gewicht is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor de keus voor schoenen.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 13:48 schreef Loohcs het volgende:
Als je 'normale' voeten hebt kan het nog wel voor minder. Ik heb Asics gehaald bij de Scapino voor drie tientjes. Vooral als je niet zo vaak loopt is dat ook een optie. Je moet bij zo'n winkel geen personeel verwachten dat er verstand van heeft, maar het is echt niet zo dat iedereen schoenen met speciale features nodig heeft. Maar goed dat is je persoonlijke keuze.
b lik, de persoon die de vraag stelde loopt volgens mij al een hele poos in de zomer x kilometer, waarschijnlijk zonder heftige blessures. Dan kan je er best van uit gaan dat neutrale schoenen geschikt zijn.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dat je "normale" voeten hebt, er zijn enorm veel mensen die schoenen met pronatie nodig hebben. Daarom is het wel van belang dat je eerst zo'n analyse laat doen. Om bij voorbaat te zeggen dat Asics goede schoenen zijn en dus ook goed voor jou is onzin. Voor hetzelfde geldt past een Nike of Brooks het beste bij jouw voeten. En gewicht is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor de keus voor schoenen.
Als jij al weet dat je normale schoenen nodig hebt zou je ze best bij de Scapino kunnen kopen. Hardlopen is echter een zeer blessuregevoelige sport, dus ik zou het persoonlijk niemand aanraden
Het komt ook vaker voor, mijn oom overkwam hetzelfde.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ken trouwens twee mensen die altijd probleemloos hadden gelopen, op een gegeven moment bij een runningshop pronatie kregen aangepraat, en prompt pijnklachten kregen. Toen ze weer overstapten op 'normale' schoenen ging het over.
Klopt inderdaad.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
b lik, de persoon die de vraag stelde loopt volgens mij al een hele poos in de zomer x kilometer, waarschijnlijk zonder heftige blessures. Dan kan je er best van uit gaan dat neutrale schoenen geschikt zijn.
Bij run2day kan je volgens mij ook echt geen schoenen voor minder dan 100 euro krijgen, over het algemeen beginnen ze bij 120 euro
Het is niet zo gek dat die personen pijnklachten kregen. Van neutraal naar anti-pronatie schoen is nogal een verandering, maar je hebt het nodig of je hebt het niet nodig. Dikke kans dat die twee lopers anti-pronatie schoenen nodig hebben, maar dat ze gewend waren aan neutrale schoenen (niet erg handig).quote:Op zaterdag 12 juli 2008 18:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ken trouwens twee mensen die altijd probleemloos hadden gelopen, op een gegeven moment bij een runningshop pronatie kregen aangepraat, en prompt pijnklachten kregen. Toen ze weer overstapten op 'normale' schoenen ging het over.
Maar goed, misschien toeval dat ik toevallig twee van die verhalen in korte tijd hoorde.
Zelf koop ik gewoon om de zoveel tijd precies hetzelfde type Asics waar ik nu al minstens tien jaar naar volle tevredenheid op loop. Heb de laatste keer voor de vorm nog wel wat andere dingen aangepast, maar er kwam toch weer uit dat mijn oude vertrouwde model de beste optie was.
als geen klachten hebt en al een hele poos blessurevrij hardloopt is er volgens mij geen reden om opeens op anti-pronatie over te gaan alleen omdat een of ander verkoper een klein knikje bij je enkel ziet.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:29 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Het is niet zo gek dat die personen pijnklachten kregen. Van neutraal naar anti-pronatie schoen is nogal een verandering, maar je hebt het nodig of je hebt het niet nodig. Dikke kans dat die twee lopers anti-pronatie schoenen nodig hebben, maar dat ze gewend waren aan neutrale schoenen (niet erg handig).
Ik loop/liep zelf ook op neutrale schoenen, omdat dat voor mij werkt. De lijn knie-enkel is bij mij recht en er hoeft dus niets gecorrigeerd te worden. Als die lijn niet recht is (supinatie of overpronatie) moet dat gecorrigeerd worden, om de doodeenvoudige reden dat een rechte krachtlijn in dit geval vele malen sterker is dat een kromme. Als die lijn niet recht is gaan je pezen overuren draaien omdat ze die lijn recht willen krijgen. Dit lukt de pezen en correctiespieren niet, aangezien je overproneert of supineert. In dit geval moet je de voet toch weer recht laten afwikkelen d.m.v. een steunblok in je schoen.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 21:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
als geen klachten hebt en al een hele poos blessurevrij hardloopt is er volgens mij geen reden om opeens op anti-pronatie over te gaan alleen omdat een of ander verkoper een klein knikje bij je enkel ziet.
Ik proneer zelf een heel klein beetje met 1 enkel en mijn eerst schoenen waren antipronatie. Ik had geen hardloop ervaring (was pas een week aan het lopen toe ik ze kocht), 3 weken later -> fikse blessure. Volgens fysio had ik geen antipronatie nodig, ik heb nu neutrale schoenen en na een weekje 'aanpassingskuren' loop ik daar probleemloos op.
Er is een hele beweging gaande waabij gelopen wordt met schoenen die helemaal geen demping of anti-pronatie steun hebben, vanuit het idee dat dat de spieren en pezen alleen maar lui maakt
Precies! Het menselijk lichaam is meester in aanpassing. Als iemand een blessure aan de linkerknie heeft en hij gaat zijn linkerbeen ontzien, dan loop je pijn vrij maar betekent dat dat je goed bezig bent? Als je elke dag met een kromme rug in de tuin werkt en je krijgt een bochel, dan past je lichaam zich aan maar wil dat zeggen dat je goed bezig bent? Als 12 uur per dag in de brandende zon loopt en een bruin kleurtje krijgt, past je lichaam zich aan, maar ben je goed bezig? Etetera. En ja dit heeft allemaal klachten op de lange termijn ten gevolg.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 22:23 schreef Loohcs het volgende:
Mensen met een neutrale schoen die daaraan gewend zijn en geen klachten hebben zijn toch niet goed bezig? Je lijkt wel een verkoper: "Ja als je niet direct klachten krijgt, krijg je ze wel over x jaar, dus ik zou toch echt deze van ¤ 200,- kopen". Dat angst argument werkt altijd, zeker als je eindigt met 't zinnetje "dat heeft u toch wel over voor uw eigen gezondheid?" Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die 't nodig hebben, maar die winkels zijn ook geen filantropische instellingen, dus zullen ze weinig mensen een basismodel van ¤ 40,- adviseren aangezien daar een stuk minder marge op zit.
We hebben het niet over iemand met een blessure, we hebben het over iemand die al een poos blessurevrij hardloopt en bij voorkeur schoenen onder de 100 euro wil kopenquote:Op zaterdag 12 juli 2008 23:04 schreef Asics-DS het volgende:
Precies! Het menselijk lichaam is meester in aanpassing. Als iemand een blessure aan de linkerknie heeft en hij gaat zijn linkerbeen ontzien, dan loop je pijn vrij maar betekent dat dat je goed bezig bent?
quote:Als je elke dag met een kromme rug in de tuin werkt en je krijgt een bochel, dan past je lichaam zich aan maar wil dat zeggen dat je goed bezig bent?
sorry hoor, maar wat een knudde voorbeeld. Als je veel in de zon zit krijg je een oude(re) kop en je verhoogd je kans op huidkanker. Een hardloopblessure door overbelasting nav de 'verkeerde' schoenen openbaart zich echt niet 20 jaar later pas.quote:Als 12 uur per dag in de brandende zon loopt en een bruin kleurtje krijgt, past je lichaam zich aan, maar ben je goed bezig? Etetera. En ja dit heeft allemaal klachten op de lange termijn ten gevolg.
Er is toch ook nog een gulden middenweg? Wie begint er nou over 40 euro, niet degene die de vraag kwam stellen. Er schijnt trouwens wel een onderzoek geweest te zijn waarbij aangetoond is dat goedkope schoenen niet slechter waren dan dure hardloopschoenen.quote:Nogmaals, goede schoenen verbeteren de loopervaring. Of je nou wereldtopper of beginner bent, je wil toch een prettig lopen? We hoeven niet allemaal op schoenen van ¤200 te lopen, maar schoen van ¤40 zou ik maar met een grote boog omheen lopen.
Ik hoop voor jou dat je mijn punt begrijpt? Beetje knullig dat je ingaat op mijn voorbeelden en niet reageert op de 'boodschap'.quote:Op zondag 13 juli 2008 10:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
We hebben het niet over iemand met een blessure, we hebben het over iemand die al een poos blessurevrij hardloopt en bij voorkeur schoenen onder de 100 euro wil kopen
[..]
Scoliose krijg je niet van in de tuin werken
Je hoeft ook geen klachten van lichte scoliose te hebben trouwens.
[..]
sorry hoor, maar wat een knudde voorbeeld. Als je veel in de zon zit krijg je een oude(re) kop en je verhoogd je kans op huidkanker. Een hardloopblessure door overbelasting nav de 'verkeerde' schoenen openbaart zich echt niet 20 jaar later pas.
[..]
Er is toch ook nog een gulden middenweg? Wie begint er nou over 40 euro, niet degene die de vraag kwam stellen. Er schijnt trouwens wel een onderzoek geweest te zijn waarbij aangetoond is dat goedkope schoenen niet slechter waren dan dure hardloopschoenen.
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.quote:Op zondag 13 juli 2008 11:59 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Ik hoop voor jou dat je mijn punt begrijpt? Beetje knullig dat je ingaat op mijn voorbeelden en niet reageert op de 'boodschap'.
Beschrijf eens precies waar je het niet mee eens bent dan. Ik denk dat dat de hoofdboodschap is:quote:Op zondag 13 juli 2008 19:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.
Met de voorbeelden die ik eerder noemde (ze waren misschien wat krom en niet correct) probeerde ik duidelijk te maken dat het lichaam zich aanpast aan de situatie. In dit geval dus dat je op den duur best gewend kan raken aan neutrale schoenen terwijl je voetstand eigenlijk gecorrigeerd moet worden. En dat je lichaam zich aanpast wil niet altijd zeggen dat de aanpassing gunstig is op de lange termijn: dat is het punt dat ik probeerde te maken.quote:Op zondag 13 juli 2008 19:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon niet met je eens. Beetje knullig dat je daar niet tegen kan.
Dat deed ik wel hoor. Overbelasting blessures wegens verkeerde schoenen openbaren zich vrij snel en niet zoals kanker door zon/roken pas 30 jaar later.quote:Op zondag 13 juli 2008 20:51 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
En geloof me ik maak er niet druk om het feit dat jij het niet met me eens bent, maar ik vond het wat flauw dat je mijn voorbeelden ging verbeteren en niet reageerde op het punt dat ik probeerde te maken.
ik ben relaxedquote:Op maandag 14 juli 2008 00:36 schreef ShadyLane het volgende:
computergirl, relax en ga een eindje lopen![]()
Gister voor het eerst in 2 maanden weer wezen lopen, ook een after marathon diep. Maar was wel weer lekker op te lopen, vanavond denk ik weer. Kan na deze week 3 weken niet langslopen vanwege vakantie, het kan wel in Alaska maar omdat beren je dan als prooi kunnen zien is het niet echt aan te radenquote:Op zondag 13 juli 2008 11:38 schreef kepler het volgende:
ik heb het topic weer gevonden![]()
Vandaag voor het eerste sinds drie maanden!! na de marathon weer hard gelopen. Heb ongeveer 10k gelopen in 45 min. Het valt me nog mee dat mn conditie niet verder achteruit is gegaan
ps: waarom sta ik niet in de OP bij de Rotterdam Marathon?![]()
![]()
Die beren loop je er toch gewoon afquote:Op maandag 14 juli 2008 13:52 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Gister voor het eerst in 2 maanden weer wezen lopen, ook een after marathon diep. Maar was wel weer lekker op te lopen, vanavond denk ik weer. Kan na deze week 3 weken niet langslopen vanwege vakantie, het kan wel in Alaska maar omdat beren je dan als prooi kunnen zien is het niet echt aan te raden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |