Hezbollah heeft vorig jaar een schip geraakt met wat volgens geruchten een Iraanse raket was. Ik weet niet wat het bereik daarvan is, maar als het genoeg is en Iran heeft een paar honderd van die dingen, dan kan het nog wel eens gevaarlijk zijn.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:21 schreef -skippybal- het volgende:
Lijkt me een beetje overdreven wat er in de OP staat over "sitting ducks".
Iran komt denk ik niet eens in de buurt van zo'n strike-group...
Een strike-group die een midden op zee ligt is wel wat anders dan een eenzaam Israëlisch bootjequote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hezbollah heeft vorig jaar een schip geraakt met wat volgens geruchten een Iraanse raket was. Ik weet niet wat het bereik daarvan is, maar als het genoeg is en Iran heeft een paar honderd van die dingen, dan kan het nog wel eens gevaarlijk zijn.
Ja, daarom zeg ik ook: als het bereik groot genoeg is en ze er genoeg hebben...quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:26 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Een strike-group die een midden op zee ligt is wel wat anders dan een eenzaam Israëlisch bootje![]()
Amerika zal niet toestaan dat Iran de Straat van Ormuz blokkeert, de nauwe toegang tot de Perzische Golf, dus zal Amerika daar ook afschrikking moeten gebruiken door het sturen van die schepenquote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:26 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Een strike-group die een midden op zee ligt is wel wat anders dan een eenzaam Israëlisch bootje![]()
quote:Speaking in Caracas, Hugo Chavez and Mahmoud Ahmadinejad said they wanted to co-ordinate the group to reduce the amount of crude oil on the market.
Is dit een reactie van Iran? Wat wordt de reactie hierop?quote:With his eyes fixed firmly on the Middle East, the last thing President Bush wants is another hostile diplomatic front opening up in his own backyard.
Hoogstwaarschijnlijk enkel verbaal geweld, omdat dit soort spelletjes met de olieprijs doodnormaal zijn. En zolang de prijs van olie per vat door deze spelletjes niet de $100 bereikt blijft het ook daarbij.quote:Op zondag 14 januari 2007 07:17 schreef F4iTH het volgende:
Het spelletje wordt steeds serieuzer...
Iran and Venezuela back oil cuts
[..]
[..]
Is dit een reactie van Iran? Wat wordt de reactie hierop?![]()
Of je leest even de artikeltjes uit de OP die je met twee muisklikken kan bereikenquote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:21 schreef -skippybal- het volgende:
Lijkt me een beetje overdreven wat er in de OP staat over "sitting ducks".
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8396quote:VS/IRAN:
‘Bush stuurt aan op oorlog met Iran’
Trita Parsi
WASHINGTON, 14 januari (IPS) - In de Irak-toespraak die de Amerikaanse president George W. Bush vorige week hield, ging het nauwelijks over de nieuwe strategie van de VS in dat land. Wel sprak de president over Iran en plannen die erop lijken te wijzen dat hij aanstuurt op een oorlog met dat land.
Terwijl in Washington werd gespeculeerd over de vraag of de president de aanbevelingen van de Studiegroep Irak zou overnemen, hadden weinig verwacht dat hij het tegenovergestelde zou doen van wat James Baker en Lee Hamilton adviseerden. In plaats van terugtrekking, kondigde Bush een uitbreiding van het aantal troepen aan. In plaats van in gesprek te gaan met Syrië en Iran, verklaarde hij zo ongeveer de oorlog aan die staten. Ook het advies om Israël onder druk te zetten om het conflict met de Palestijnen op te lossen, werd genegeerd. De regering voedt daarentegen de strijd in Gaza, door training en ondersteuning van Fatah in het conflict met Hamas.
Recente ontwikkelingen en verklaringen wijzen erop dat de Amerikaanse regering een oorlog met Iran serieus overweegt. Afgelopen woensdag uitte Bush zware beschuldigingen aan het adres van Teheran. De geestelijken daar zouden “materiele steun verlenen voor aanvallen op Amerikaanse troepen.”
Bush beloofde om “een einde te maken aan de aanvallen op onze troepen”, en “netwerken die geavanceerde wapens en training verschaffen aan onze vijanden in Irak te vernietigen.” Hij zei echter niets over de stroom wapens en geld die vanuit Jordanië en Saudi-Arabië naar al-Qaeda en de soennitische opstandelingen vloeit.
Bush kondigde aan dat de VS een extra ‘carrier strike group’, een aanvalsvliegdekschip met begeleidende marineschepen, naar de Perzische golf sturen. Daarnaast noemde hij de installatie van het Patriot antiraketsysteem in landen van de Samenwerkingsraad voor de Golf, ter bescherming van de Amerikaanse bondgenoten.
Het nut hiervan voor de oplossing van het conflict in Irak blijft een mysterie. Zowel de soennitische opstandelingen als de sjiitische milities beschikken niet over korte- tot middellange afstandsraketten. En als ze die wel zouden hebben, dan wijst niets erop dat zie die willen inzetten om de betreffende Golfstaten, Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten aan te vallen.
De plaatsing van de Patriot-raketten kan echter wel verklaard worden in het licht van een mogelijke aanval op Iran. Vorig jaar wees Teheran er in onverbloemde taal op dat het die Golfstaten zou aanvallen, als de VS Iran zouden aanvallen met die landen als basis. Gezien de zwakte van de Iraanse luchtmacht, zijn korte en middellange afstandraketten in dat geval het meest waarschijnlijke wapen.
Misschien is de sterkste aanwijzing voor de dreigende oorlog wel de recente arrestatie van Iraanse diplomaten in Irak. Amerikaanse speciale troepen bestormden vorige week het Iraanse consulaat in Arbil in het Koerdische noorden van Irak, en arresteerden vijf diplomaten. Op de luchthaven van Arbil raakten de Amerikaanse troepen bijna in gevecht met Koerdische milities. De actie leidde tot woede bij de Iraakse regering, inclusief de Koerdische leden die normaal gesproken pro-Washington zijn.
De regering-Bush rechtvaardigt deze acties, en soortgelijke acties eind vorig jaar, door te verwijzen naar de Iraanse betrokkenheid bij de opstand in Irak. Maar als het doel zou zijn om inlichtingen te verzamelen, dan zou een gelijktijdige aanval op Iraanse doelen logischer zijn. De huidige strategie biedt Iran alle gelegenheid om eventueel bewijsmateriaal te vernietigen.
Het zou ook zo kunnen zijn dat de invallen en arrestaties bedoeld zijn om Iran te provoceren en een reactie uit te lokken. Als Iran zou reageren, dan zou de regering-Bush gemakkelijker steun in het Congres kunnen vinden voor een oorlog. Een aanval zou dan gepresenteerd kunnen worden als een ‘noodgedwongen reactie’, in plaats van als een ‘preventieve oorlog’, zoals met de inval in Irak gebeurde.
Prominente Republikeinse en Democratische senatoren lijken de oorlogsstrategie van de president echter te doorzien. Tijdens een hoorzitting donderdag van het Foreign Relations Committee, vergeleek senator Chuck Hagel uit Nebraska, Bush’ strategie met die van Richard Nixon tijdens de Vietnamoorlog: het volk voorliegen om de oorlog te kunnen uitbreiden naar Cambodja. “Als je dit soort strategieën in gang zet”, waarschuwde hij minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice, “dan begeef je je op een heel gevaarlijk pad.” Senator Joseph Biden uit Delaware voegde eraan toe dat een oorlog met Iran goedgekeurd moet worden door het Congres en dat dat niet zomaar zal gebeuren.
Het lijkt erop dat Iran nu aan zet is. De Amerikaanse tactiek zal ook Teheran niet zijn ontgaan, en de Iraanse regering zal de kwestie vermoedelijk niet onnodig laten escaleren. Maar als de Amerikaanse provocaties doorgaan, dan kan er bedoeld of onbedoeld toch een antwoord komen. Iran heeft er in het verleden blijk van gegeven niet altijd de nodige discipline te kunnen opbrengen als het gaat om het niet-beantwoorden van agressie.
Terwijl de Amerikaanse regering er wellicht op rekent dat druk op Iran kan leiden tot een compromis, is het vertrouwen in Teheran minimaal als het gaat om concessies aan de VS. Aangezien de VS in het verleden Iraanse voorstellen verwierpen, zal Iran waarschijnlijk weinig heil verwachten van nieuwe voorstellen.
Dr. Trita Parsi is auteur van "Treacherous Triangle -- The Secret Dealings of Israel, Iran and the United States" (Yale University Press, 2007).IPS (JS)(EINDE/2007)
Als ik zo wat rondgoogle, dan lijkt 't er meer op dat ze selected locaties in iran platnuken, en hopen dat in de ontstane chaos ook even het regime in teheran valt.quote:Op zondag 14 januari 2007 23:38 schreef Zero2Nine het volgende:
Denk dat het uiteindelijk toch niet tot oorlog komt, tenminste niet van de kant van Iran. Ahmadinejad is een aartsconservatieve moslim, en heeft gekke dingen gezegd, maar ik kan me toch niet voorstellen dat hij zijn land in een oorlog wil storten die van Iran een 2e Irak zou maken.
Als je into wat minder bizarre complottheorieen bent verwacht je eerder een false flag om als kick off te dienen. Bijvoorbeeld door een aanval op een schip waar in de OP op gezinspeeld wordt. Het zijn de VS (of krachten binnen de VS) en Israel die uit zijn op een militaire confrontatie, dat is gemakkelijk voor elkaar te krijgen door een of ander excuus te fabriceren.quote:Op zondag 14 januari 2007 23:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Als ik zo wat rondgoogle, dan lijkt 't er meer op dat ze selected locaties in iran platnuken, en hopen dat in de ontstane chaos ook even het regime in teheran valt.
Overigens is Ahmadinejad een behoorlijk intelligente man; als je into bizarre complottheorieen bent dan zou je kunnen denken dat-ie 't eigenlijk ook gehad heeft met dit regime, maar dat-ie ook weet dat je krachten van buiten nodig hebt om 't te verwijderen, want intern lukt 't al twitig jaar niet. En dus moet-ie de VS uitlokken tot een aanval op Iran...
Weten we dan al wie zich beschikbaar gaat stellen voor de republikeinen in de VS.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:10 schreef Drugshond het volgende:
Hoe dan ook, Bush is de enigste zittende president die zoiets voor elkaar kan krijgen. Na Bush zal het rustiger worden qua geo-politiek.
Ik durf veel geld in te zetten dat het een democraat wordt.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:34 schreef Basp1 het volgende:
Weten we dan al wie zich beschikbaar gaat stellen voor de republikeinen in de VS.
Een andere neo con aan de macht krijgt net zoveel voor elkaar.
Kan zijn, maar als het vuurtje goed wordt gestookt, zal ook een democraat 'moeten'...quote:Op maandag 15 januari 2007 10:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik durf veel geld in te zetten dat het een democraat wordt.
Dat dacht ik ook al voor de herverkiezing van bush.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik durf veel geld in te zetten dat het een democraat wordt.
quote:Op maandag 15 januari 2007 11:21 schreef zakjapannertje het volgende:
ING Marktanalyse: Israël valt Iran aan
Jemig, business as usual dus. Het zijn wel indicatoren dat er iets aan de hand is.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:21 schreef zakjapannertje het volgende:
Dat een bank een publicatie maakt wat er gebeurd als er een bepaald scenario uitgevoerd wordt lijkt me niet meer of minder dan een risicoanalyse. Dat toevalligerwijze dit rapport naar buiten gekomen is, is volgens mij een ongelukje. Ik denk zelf dat elke grote hanjdelsbank wel zo'n rapport heeft rondslingeren.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:57 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Jemig, business as usual dus. Het zijn wel indicatoren dat er iets aan de hand is.
grappig pmdat uit jouw mond te horenquote:Op maandag 15 januari 2007 00:58 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als je into wat minder bizarre complottheorieen bent verwacht je eerder een false flag om als kick off te dienen. Bijvoorbeeld door een aanval op een schip waar in de OP op gezinspeeld wordt. Het zijn de VS (of krachten binnen de VS) en Israel die uit zijn op een militaire confrontatie, dat is gemakkelijk voor elkaar te krijgen door een of ander excuus te fabriceren.
Verder is het vrij logisch dat wanneer er druk op Iran wordt uitgoeffend de steun voor het regime juist toeneemt. Zelfs in Washington zullen ze niet zo op hun achterhoofd gevallen zijn om te denken dat door een aanval het regime in gevaar komt. Alles behalve. Omgekeerd is ook waar. Toen in de jaren negentig de druk op Iran afnam viel dat samen met de eerste voorzichtige hervormingen. Druk nam weer toe en zo ook de steun voor het regime.
Waaruit zou blijken dat Iran een aanval wil uitlokken? De agressie komt van de andere kant. Het is de Amerikaanse vloot die voor de Iraanse kust ligt en niet andersom. De Amerikanen zijn het Iraanse consulaat binnengevallen en hebben Iraanse functionarissen ontvoerd. Het zijn Washington en Tel Aviv die openlijk spreken over een militaire aanval. Enz.
En vanwege wat? Allemaal vanwege uraniumverrijking wat een recht is van Iran zoals dat voor elk NPT lid geldt. Volkomen tegen de internationale rechtsorde in. Wat dat betreft zijn we weer terug in de situatie van voor de 1e wereldoorlog, puur het recht van de sterkste. Dus wie is hier nu eigenlijk de bedreiging voor de wereldvrede?
daar is een aflevering van van de daily show of stephen colbert.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:53 schreef gronk het volgende:
Klopt. De republikeinen zijn erg goed in moddergooien. Ik durf te wedden dat als Jezus C. uit N. zich kandidaat zou stellen voor de democraten, dat-ie 't niet zou redden.
OMFGquote:Op maandag 15 januari 2007 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
daar is een aflevering van van de daily show of stephen colbert.
Schitterend om te zien![]()
sommige bijna allemaal en zeker die met nep journalisten je moet maar eens they a culpea kijken op comedy central.quote:Op maandag 15 januari 2007 14:11 schreef gronk het volgende:
[..]
OMFG. Sommige daily shows zijn inderdaad erg OK
Is te moeilijk voor 't publiek, en is 'te links'. Ik zou ze meer kans geven bij de VPRO, ware het niet dat die te druk bezig zijn met het promoten van hun 24-uurs testbeelduitzendingenquote:Op maandag 15 januari 2007 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom het hier niet uitgezonden wordt door Talpa ofzo.
nu dat links valt nogal meequote:Op maandag 15 januari 2007 14:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Is te moeilijk voor 't publiek, en is 'te links'. Ik zou ze meer kans geven bij de VPRO, ware het niet dat die te druk bezig zijn met het promoten van hun 24-uurs testbeelduitzendingen
Ze maken bush belachelijk! Da's linksquote:Op maandag 15 januari 2007 15:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu dat links valt nogal mee
Ah, daarom wordt het ook uitgezonden door die Amerikaanse propagandazender CNN!quote:Op maandag 15 januari 2007 15:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Ze maken bush belachelijk! Da's links
Beetje nutteloze opmerking, de democraten doen net zo hard aan moddergooien.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:53 schreef gronk het volgende:
Klopt. De republikeinen zijn erg goed in moddergooien. Ik durf te wedden dat als Jezus C. uit N. zich kandidaat zou stellen voor de democraten, dat-ie 't niet zou redden.
CNN international ja...quote:Op maandag 15 januari 2007 15:24 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ah, daarom wordt het pok uitgezonden door die Amerikaanse propagandazender CNN!
quote:Op maandag 15 januari 2007 15:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Beetje nutteloze opmerking, de democraten doen net zo hard aan moddergooien.
quote:Op maandag 15 januari 2007 15:48 schreef Evil_Jur het volgende:
Als ze de kans haddden zeker, Bush houdt gewoon zijn neus redelijk schoon tot nu toe.
wtf dat je het durft te zeggen clinton werd bijna ontslagen vanwege een prive schandaal bush stort het land in een onnodige oorlog gebasseerd op leugens en jij noemt dat redelijk schoonquote:Op maandag 15 januari 2007 15:48 schreef Evil_Jur het volgende:
Als ze de kans haddden zeker, Bush houdt gewoon zijn neus redelijk schoon tot nu toe.
Dan snap je niet helemaal hoe het werkt denk ik.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wtf dat je het durft te zeggen clinton werd bijna ontslagen vanwege een prive schandaal bush stort het land in een onnodige oorlog gebasseerd op leugens en jij noemt dat redelijk schoon![]()
Zolang daarvoor geen hard bewijs is en Bush er niet op ingaat, zal het hem echt geen aanzienlijke schade toebrengen.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:16 schreef Basp1 het volgende:
Wir haben es nicht gewusst
CIA Official Reveals Bush, Cheney, Rice Were Personally Told Iraq Had No WMD in Fall 2002
quote:Op maandag 15 januari 2007 17:38 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan snap je niet helemaal hoe het werkt denk ik.
quote:Op maandag 15 januari 2007 17:46 schreef gronk het volgende:
[..]. En daarom ging een republikein destijds op 'fact-finding' missie, met als enige doel om Clinton te beschadigen. Eerst een verdenking hebben, en dan daar het bewijs bij zoeken... tsk, tsk.
Maar hij is wel verantwoordelijk en zit er met zijn vuist diep inquote:Op maandag 15 januari 2007 17:38 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dan snap je niet helemaal hoe het werkt denk ik.
Beleid is niet iets dat de president persoonlijk bepaalt, daar zijn allerlei ministers, adviesgroepen, partijen enzovoorts bij betrokken. Voor een impeachment moet een president's persoonlijke betrokkenheid bij iets dat abosluut niet door de beugel kan, groot, bewust gedaan, en niet te ontkennen zijn. Als er bijvoorbeeld een band was waarop Bush duidelijk aangaf de intentie te hebben om te liegen tegen het Amerikaanse volk over de Irak-oorlog was ie net zo snel de deur uit geweest als Nixon. Zolang hij alleen op papier eindverantwoordelijke is, maar problemen en beschuldigingen net zo goed naar andere betrokkenen, beleidsmakers of overheidsdiensten doorgeschoven kunnen worden zal een impeachment weinig kans van slagen hebben. Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk, maar niet waarschijnlijk.
Wat Clinton deed lijkt misschien redelijk onschuldig, maar het was zeer ongepast en hij deed het helemaal zelf, en loog er daarna over. Als Bush sr daarvoor in een vergelijkbare situatie had gezeten, hadden bepaalde democraten daar net zo hard (mis) gebruik van gemaakt als bepaalde republikeinen met Bill deden.
Erm, hebben de democraten 't equivalent van Rush Limbaugh, en de Whitewater-aanklager? Dacht 't niet he?quote:Op maandag 15 januari 2007 17:53 schreef Evil_Jur het volgende:
En jij gelooft werkelijk dat de Democraten daar niet naar op zoek zijn!?
Dat lijkt me redelijk waarschijnlijk ja, maar bewijs het maar eens.quote:Op maandag 15 januari 2007 18:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar hij is wel verantwoordelijk en zit er met zijn vuist diep in
Dat ging moeilijk met zes jaar Republikeinse alleenheerschappij.quote:Op maandag 15 januari 2007 18:13 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat lijkt me redelijk waarschijnlijk ja, maar bewijs het maar eens.
Ik zie niet waarom het dan moeilijker geweest zou zijn, ik denk in ieder geval niet dat het nu makkelijker zal zijn...quote:Op maandag 15 januari 2007 18:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat ging moeilijk met zes jaar Republikeinse alleenheerschappij.
quote:Op maandag 15 januari 2007 11:21 schreef zakjapannertje het volgende:
Zeer gelijkende? Irak '81 is heel anders dan Iran '07. Iran is niet in oorlog, heeft verscheidene locaties, ligt verder weg, heeft (waarschijnlijk?) meer agenten in het buitenland zitten en kan terugslaan in Irak. De enige overeenkomst is dat het om (vermeende) kernwapens gaat en Israël er bij betrokken is. Zeer gelijkend.quote:De zeer gelijkende situatie als ten tijde van het Osiraq incident in 1981, toen Israël een bombardement uitvoerde op het Iraakse nucleaire programma.
Omdat de Republikeinen (in overgrote mate) nooit kritisch zijn geweest toen en nooit de Geliefde Leider zouden durven bekritiseren. De Democraten hebben nu de macht, dus komen er eindelijk serieuze onderzoeken en omdat Bush nu algemeen gezien wordt als gefaald president, durven zelfs Republikeinen hem en zijn regering te bekritiseren.quote:Op maandag 15 januari 2007 18:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom het dan moeilijker geweest zou zijn
Om een onderzoek of impeachment procedure te starten is geen meerderheid in het congres nodig. En wederom, wat je nu over Republikeinen zegt, geldt net zo goed voor Democraten. Jullie denken toch werkelijk niet zo eenzijdig?quote:Op maandag 15 januari 2007 18:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Omdat de Republikeinen (in overgrote mate) nooit kritisch zijn geweest toen en nooit de Geliefde Leider zouden durven bekritiseren. De Democraten hebben nu de macht, dus komen er eindelijk serieuze onderzoeken en omdat Bush nu algemeen gezien wordt als gefaald president, durven zelfs Republikeinen hem en zijn regering te bekritiseren.
maar het moet ook zin hebbenquote:Op maandag 15 januari 2007 18:39 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Om een onderzoek of impeachment procedure te starten is geen meerderheid in het congres nodig. En wederom, wat je nu over Republikeinen zegt, geldt net zo goed voor Democraten. Jullie denken toch werkelijk niet zo eenzijdig?
Onderzoeken worden ingesteld en kunnen worden tegengewerkt. Dat is dus de afgelopen zes jaar gebeurd, omdat de Republikeinen dat konden doen. Dit lange artikel is in deze het lezen wel waard: Worst Congress Ever. "But the 109th Congress is no mild departure from the norm, no slight deviation in an already-underwhelming history. No, this is nothing less than a historic shift in how our democracy is run. The Republicans who control this Congress are revolutionaries, and they have brought their revolutionary vision for the House and Senate quite unpleasantly to fruition. In the past six years they have castrated the political minority, abdicated their oversight responsibilities mandated by the Constitution, enacted a conscious policy of massive borrowing and unrestrained spending, and installed a host of semipermanent mechanisms for transferring legislative power to commercial interests. They aimed far lower than any other Congress has ever aimed, and they nailed their target."quote:Op maandag 15 januari 2007 18:39 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Om een onderzoek of impeachment procedure te starten is geen meerderheid in het congres nodig.
Sorry, nee, dat is zeer zeker niet het geval, wat onder andere de afzettingsprocedure van Clinton duidelijk maakt. Republikeinen, de afgelopen twintig jaar althans, zijn corrupter en volgzamer gebleken dan Democraten.quote:En wederom, wat je nu over Republikeinen zegt, geldt net zo goed voor Democraten. Jullie denken toch werkelijk niet zo eenzijdig?
Niet alleen dat, uit de amerikaanse columns krijg ik ook 't beeld dat de Republikeinen 't spel stukken harder spelen dan de Democraten.quote:Op maandag 15 januari 2007 18:47 schreef Monidique het volgende:
Republikeinen, de afgelopen twintig jaar althans, zijn corrupter en volgzamer gebleken dan Democraten.
Dat is wat men opvoert als reden waar dit conflict over gaat. Iran's uraniumverrijking. Daar valt imo al genoeg tegen in te brengen zonder verder over eventuele verborgen agenda's te beginnen.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grappig pmdat uit jouw mond te horen![]()
quote:Maar ik ben het wel met je post eens![]()
Behalve het laatste ik geloof niet echt hard dat het ze om nucleaire energie gaat.
Alleen hebben ze het hun verrijkingsprogramma enkele jaren verborgen gehouden voor de IAEA, die al een aantal maal Iran heeft opgeroepen te stoppen met verrijken. Iran is niet een onschuldig, weerloos landje dat zomaar onterecht wordt behandeld door de Verenigde Naties.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:11 schreef NorthernStar het volgende:
Bovendien zijn juist hierom voorzorgen in het NPT ingebouwd. Dat als landen besluiten om gebruik te maken van hun recht op kernenergie en uraniumverrijking dat ze dan onder toezicht van de IAEA en de VN komen. Iran heeft al aangegeven best met de IAEA om de tafel te willen gaan zitten om dit te regelen.
Ja jaren maar hoe sneller we ingrijpen hoe meer jaren vertraging het oplevert.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:11 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is wat men opvoert als reden waar dit conflict over gaat. Iran's uraniumverrijking. Daar valt imo al genoeg tegen in te brengen zonder verder over eventuele verborgen agenda's te beginnen.
[..]
'No proof' of Iran nuclear arms (BBC, 20 nov 2006)
En zelfs al zouden ze plannen in die richting hebben en nu alles op alles zetten om een bom te krijgen dan duurt het nog jaren voor ze zover zijn.
Bovendien zijn juist hierom voorzorgen in het NPT ingebouwd. Dat als landen besluiten om gebruik te maken van hun recht op kernenergie en uraniumverrijking dat ze dan onder toezicht van de IAEA en de VN komen. Iran heeft al aangegeven best met de IAEA om de tafel te willen gaan zitten om dit te regelen.
justemquote:Op maandag 15 januari 2007 19:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Alleen hebben ze het hun verrijkingsprogramma enkele jaren verborgen gehouden voor de IAEA, die al een aantal maal Iran heeft opgeroepen te stoppen met verrijken. Iran is niet een onschuldig, weerloos landje dat zomaar onterecht wordt behandeld door de Verenigde Naties.
Dat klopt, dat hebben ze gedaan. Alleen werd dat gevolgd door een "call" (oproep/eis) van een aantal landen onder leiding van de VS om het programma helemaal te stoppen. Min of meer een verbod voor Iran om zelf uranium te verrijken, brandstofstaven moesten ze voortaan maar importeren. En daarbij werd ook het soort reactor waar Iran aan werkt verboden (omdat het plutonium geeft als bijproduct).quote:Op maandag 15 januari 2007 19:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Alleen hebben ze het hun verrijkingsprogramma enkele jaren verborgen gehouden voor de IAEA, die al een aantal maal Iran heeft opgeroepen te stoppen met verrijken. Iran is niet een onschuldig, weerloos landje dat zomaar onterecht wordt behandeld door de Verenigde Naties.
Een kernenergie programma, geen kernwapen programma.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja jaren maar hoe sneller we ingrijpen hoe meer jaren vertraging het oplevert.
En ze hebben zo`n programma jarenlang gehad (in het geheim) waarom zouden ze gestopt zijn.
Ik wil niet claimen een kernreactortechneut te zijn, maar ik meen me te herinneren dat, als je een kerncentrale bouwt, je liever geen centrale wilt die plutonium produceert. Onder andere omdat 't gore troep is, maar ook omdat 't je splijtstaven vergiftigd. Oftewel, d'r zijn technisch gezien betere keuzes, en als je dan toch voor deze methode gaat, is dat wel suspect.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:43 schreef NorthernStar het volgende:
Dat klopt, dat hebben ze gedaan. Alleen werd dat gevolgd door een "call" (oproep/eis) van een aantal landen onder leiding van de VS om het programma helemaal te stoppen. Min of meer een verbod voor Iran om zelf uranium te verrijken, brandstofstaven moesten ze voortaan maar importeren. En daarbij werd ook het soort reactor waar Iran aan werkt verboden (omdat het plutonium geeft als bijproduct).
Nu er zijn toch sterke aanwijzingen en die geeft de IAEA ook aan.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:50 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een kernenergie programma, geen kernwapen programma.
Er zijn inspecties geweest en er is nergens uit gebleken dat Iran iets meer deed dan aan een energie programma werken.
Alleen kan Iran onmogelijk een negatief bewijzen. Net zoals als Saddam niet kon bewijzen dat hij geen wapenprogramma's meer had lopen. Inspecties kunnen nooit 100% uitsluiten dat er een programma loopt en daar wordt nu gebruik van gemaakt. Het IAEA kan niet verklaren dat er niks is, alleen maar dat ze niks gevonden hebben.
quote:Op maandag 15 januari 2007 20:54 schreef gronk het volgende:
Reken maar uit wanneer de israeli's langskomen: http://www.fas.org/cgi-bin/ucountdown.pl
dat komt vooral omdat het dual use technologie isquote:Op maandag 15 januari 2007 21:21 schreef Monidique het volgende:
Nu is het non-proliferatieverdrag in de praktijk trouwens niet echt absoluut. India en Israël hebben het niet getekend en worden geholpen, wat niet mag volgens het verdrag. Noord-Korea heeft of had het getekend en heeft kernwapens. Stap eruit en je mag doen wat je wilt. Ik ben helemaal voor non-proliferatie en dit verdrag is beter dan geen verdrag, maar echt zaligmakend is het niet.
quote:Op maandag 15 januari 2007 20:54 schreef gronk het volgende:
Reken maar uit wanneer de israeli's langskomen: http://www.fas.org/cgi-bin/ucountdown.pl
Het lijkt erop dat Chirac steeds verder zijn grip op de realiteit lijkt te verliezen nu de laatste maanden van zijn termijn aandringen. Kunnen die verkiezingen niet wat vervroegd worden?quote:PARIS: President Jacques Chirac has begun a unilateral diplomatic initiative toward Iran to help resolve the crisis in Lebanon, despite opposition from his own foreign minister and some of France's close allies, three senior French officials said Tuesday.
But Chirac was so eager to secure Iran's support on Lebanon, where about 1,700 French troops are stationed as United Nations peacekeepers, that earlier this month, he arranged to send Foreign Minister Philippe Douste- Blazy to Tehran. But he quickly found himself in the embarrassing position of ordering the trip to be called off two days before it was to have taken place, the officials said.
Both Douste-Blazy and senior Foreign Ministry officials concluded that such a trip was doomed to fail and would send the wrong signal only weeks after the Security Council unanimously approved sanctions intended to curb Iran's nuclear program, they added. The officials spoke on condition of anonymity because they are not authorized to speak publicly on such a sensitive diplomatic issue.
Douste-Blazy was put in the uncomfortable position of having to tell Chirac that he did not want to go, one senior official said.
"This is not French diplomacy at its best," the official said.
The 74-year-old president was seeking Iran's commitment to play a positive role in Lebanon, specifically in helping to curb the activities of the radical Shiite Hezbollah organization that enjoys support from Iran. He also wants to win Iran's support for an international tribunal to try the killers of Lebanon's former Prime Minister, Rafik Hariri, who was a close personal friend.
Chirac repeatedly has ruled out any dialogue with Syria, which he blames for Hariri's assassination, though it too gives support to Hezbollah.
When Douste-Blazy visited their capitals this month, the foreign ministers of both Saudi Arabia and Egypt informed Douste-Blazy that they strongly opposed any such initiative to Iran.
Prince Saud al-Faisal, the Saudi foreign minister, was so determined to stop the visit that he told Douste-Blazy in uncharacteristically blunt terms, "I am going to tell you, 'Do not go,'" a senior French official paraphrased the Saudi minister as saying.
The French initiative runs counter to a Bush administration strategy. The United States is seeking new ways to punish Iran, by building up American forces in the Persian Gulf, persuading many international businesses to cut off dealings with Tehran and interfering with Iranians operating inside Iraqi territory. In so doing, the administration has rejected the recommendation of the bipartisan Iraq Study Group that it engage with Iran.
The Bush administration was not consulted in advance about the initiative, which was disclosed in Le Monde on Tuesday afternoon, but when it did learn of the plan, Stephen Hadley, the Bush administration's national security advisor, protested the visit to Jean-David Levitte, France's ambassador in Washington.
In subsequent communications with R. Nicholas Burns, the U.S. under secretary of state for political affairs, and Craig Stapleton, the American Ambassador to France, the Foreign Ministry gave assurances that it was trying hard to insure that Douste-Blazy did not travel to Iran.
Iran, meanwhile, has officially has expressed its displeasure that the trip has been canceled.
For the moment, Jean-Claude Cousseran, a former head of France's DGSE foreign intelligence service and former ambassador to Egypt, is planning to make the trip to Tehran, leaving open the possibility that the foreign minister could follow at a later, unspecified date, a senior French official said.
But the initiative is so ad hoc and divisive that one senior official said even Cousseran's trip might not take place.
Chirac's initiative is surprising because he consistently has taken a hard line both against Iran and its nuclear program, privately expressing the view that the Islamic Republic cannot be trusted. French officials stressed that discussion of Iran's nuclear program was not part of the new French initiative.
But Chirac's interest in Lebanon is described by some of his close aides as an "obsession" and he seems driven to help bolster its weak government before his presidential mandate runs out in May, even if it means courting Tehran.
To that end, next week, Chirac is hosting an international conference of thirty countries and organizations on the foreign ministers' level in Paris aimed at pledging international aid for the reconstruction of Lebanon, and he is determined that it be a success. Neither Iran nor Hezbollah, which is part of the Lebanese government, have been invited.
Hezbollah and its backers have relentlessly criticized the government of Prime Minister Fouad Siniora, saying it has lost its legitimacy and calling on it to resign.
For Douste-Blazy to visit Iran would be a diplomatic coup for the Islamic Republic. The last time France sent a senior delegation to Tehran was in October 2003 when Dominique de Villepin, the current prime minister who was then foreign minister, spent less than a day there along with his British and German counterparts.
The trio launched an ambitious nuclear initiative aimed at rewarding Iran with political, economic and security incentives in return for Iran's suspension of its uranium enrichment activities. The initiative fell apart — after several revisions and reiterations — after Iran rejected international demands to stop making enriched uranium, which can be used to make energy or to fuel bombs.
The French initiative on Iran underscores the disarray of French foreign policy as Chirac nears the end of his second term as president.
It had been developed inside the Elysée Palace by Maurice Gourdault- Montagne, Chirac's national security advisor. When Gordault-Montagne met with the Iranian foreign minister, Manouchehr Mottaki, on the fringes of a security conference in Bahrain last month, Mottaki suggested that Douste- Blazy visit Tehran.
Douste-Blazy has met Mottaki twice, once in Lebanon last year and again at the United Nations last year. But Douste- Blazy concluded it would be impossible to meet again with him in Iran, particularly after he was told that Mottaki was the Iranian official who opened a conference on the Holocaust in Tehran that was condemned around the world.
Ze hebben wel gelijk, maar als Israel en de VS werkelijk iets beginnen zal het allemaal niet veel helpen denk ik.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:50 schreef NorthernStar het volgende:
Russian missiles delivered to Iran
MOSCOW (Reuters) - Russia has delivered new anti-aircraft missile systems to Iran and will consider further requests by Tehran for defensive weapons, Russian Defense Minister Sergei Ivanov said on Tuesday.
"We have supplied the modern short-range anti-aircraft systems TOR-M1 in accordance with our contracts," Ivanov told reporters. "Iran is not under sanctions and if it wants to buy defensive equipment for its armed forces then why not?"
dat denk ik ook die installaties zijn 1 van de eerste dingen die gebombardeerd zullen worden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 09:14 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ze hebben wel gelijk, maar als Israel en de VS werkelijk iets beginnen zal het allemaal niet veel helpen denk ik.
Hrm. Als het inderdaad net zo gaat als bij Irak danwel libanon, dat ze eerst een paar dagen 'strategische doelen' aanvallen als electriciteitscentrales enzo, dan kun je je lol nog wel op.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat denk ik ook die installaties zijn 1 van de eerste dingen die gebombardeerd zullen worden.
http://www.thewashingtonnote.com/archives/001879.phpquote:IRAN. . .recent news stories out of the Middle East seem to be generating a sense that Iran is closer to a successful nuclear weapons capability than had previously been thought, and that the risk to Israel is rising to the point where Israel is moving closer to a decision to "take out" the Iranian nuclear weapons facilities.
Balderdash, our informed sources continue to maintain.
Yes, it does seem to be true that Iran has accelerated its program to bring on line the 3,000 centrifuges required to generate nuclear fuel. . .but it also seems true (and not Iranian disinformation) that of the 50 centrifuges recently hooked up, all 50 blew up.
(...)
This deployment is carefully calibrated. It could have been larger. Increasing to two carrier strike groups in the AOR serves as a firm signal and deterrent, reminding everyone US has bench strength; the US also still can "reach out and touch someone."
Along with announced deployments of two UK minesweepers and the Patriot battery, it is also an actual contingency force that has significant defensive and offensive capability (e.g. ., could initiate heavy 24 hour air ops if necessary).
(...)
On the other hand, increasing to three carrier strike groups would be noticeably more 'robust', belligerent and suggestive of intending or anticipating attack. The difference between two and three strike groups is huge. Two ='s strong and capable, but existing offensive intent is less probable; three ='s 'we don't care about provocation, we're preparing to fight in this new dimension'.
(An indicator would be to watch for announcements about Nimitz strike group; Nimitz reportedly has completed the routine pre-deployment work-up and is in San Diego.)
http://www.arabtimesonline.com/arabtimes/kuwait/Viewdet.asp?ID=9548&cat=aquote:Washington will launch a military strike on Iran before April 2007, say sources. The attack will be launched from the sea and Patriot missiles will guard all oil-producing countries in the region, they add. Recent statements emanating from the United States indicate the Bush administration’s new strategy for Iraq doesn’t include any proposal to make a compromise or negotiate with Syria or Iran. A reliable source said President Bush recently held a meeting with Vice President Dick Cheney, Defense Secretary Robert Gates, Secretary of State Dr Condoleezza Rice and other assistants in the White House where they discussed the plan to attack Iran in minute detail.
According to the source, Vice President Dick Cheney highlighted the threat posed by Iran to not only Saudi Arabia but the whole region. “Tehran is not playing politics. Iranian leaders are using their country’s religious influence to support the aggressive regime’s ambition to expand,” the source quoted Dick Cheney as saying. Indicating participants of the meeting agreed to impose restrictions on the ambitions of Iranian regime before April 2007 without exposing other countries in the region to any danger, the source said “they have chosen April as British Prime Minister Tony Blair has said it will be the last month in office for him. The United States has to take action against Iran and Syria before April 2007.”
Claiming the attack will be launched from the sea and not from any country in the region, he said “the US and its allies will target the oil installations and nuclear facilities of Iran ensuring there is no environmental catastrophe or after effects.” “Already the US has started sending its warships to the Gulf and the build-up will continue until Washington has the required number by the end of this month,” the source said. “US forces in Iraq and other countries in the region will be protected against any Iranian missile attack by an advanced Patriot missile system.”
He went on to say “although US Defense Secretary Robert Gates and Secretary of State Dr Condoleezza Rice suggested postponing the attack, President Bush and Vice President Dick Cheney insisted on attacking Tehran without any negotiations based on the lesson they learnt in Iraq recently.” The Bush administration believes attacking Iran will create a new power balance in the region, calm down the situation in Iraq and pave the way for their democratic project, which had to be suspended due to the interference of Tehran and Damascus in Iraq, he continued. The attack on Iran will weaken the Syrian regime, which will eventually fade away, the source said.
http://news.yahoo.com/s/nm/20070120/ts_nm/iran_usa_experts_dcquote:"I've seen some of the planning ... You're not talking about a surgical strike," said Wayne White, who was a top Middle East analyst for the State Department's bureau of intelligence and research until March 2005.
"You're talking about a war against Iran" that likely would destabilize the Middle East for years, White told the Middle East Policy Council, a Washington think tank.
"We're not talking about just surgical strikes against an array of targets inside Iran. We're talking about clearing a path to the targets" by taking out much of the Iranian Air Force, Kilo submarines, anti-ship missiles that could target commerce or U.S. warships in the Gulf, and maybe even Iran's ballistic missile capability, White said.
Mnjah, zou kunnen. Als je inderdaad stevig gebunkerde fabrieken en opslagplaatsen hebt, dan kom je er niet met luchtaanvallen (=surgical strikes), maar dan moet je met 'boots on the ground' ter plaatse de boel onklaar maken. Je kunt dat natuurlijk vereenvoudigen door troepen te laten landen, die de boel op te laten blazen, en al je meegenomen wapentuig te vernietigen zodat je met een stuk of wat helikopters je manschappen er weet uit kunt vliegen, maar zo'n stunt blijft natuurlijk wel een militair hoogstandje, zeker omdat je 't op een tien tot twintigtal plaatsen wilt herhalen..quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://news.yahoo.com/s/nm/20070120/ts_nm/iran_usa_experts_dc
dan nog moet je eerst alles vernietigen wat die heli`s neer kan halen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:29 schreef gronk het volgende:
[..]
Mnjah, zou kunnen. Als je inderdaad stevig gebunkerde fabrieken en opslagplaatsen hebt, dan kom je er niet met luchtaanvallen (=surgical strikes), maar dan moet je met 'boots on the ground' ter plaatse de boel onklaar maken. Je kunt dat natuurlijk vereenvoudigen door troepen te laten landen, die de boel op te laten blazen, en al je meegenomen wapentuig te vernietigen zodat je met een stuk of wat helikopters je manschappen er weet uit kunt vliegen, maar zo'n stunt blijft natuurlijk wel een militair hoogstandje, zeker omdat je 't op een tien tot twintigtal plaatsen wilt herhalen..
Tuurlijk, dat hoort er ook bij. Het komt zo'n beetje neer op twintig keer 'arnhem '44', maar dan met een andere uitslag, hopelijk.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dan nog moet je eerst alles vernietigen wat die heli`s neer kan halen.
Het lijkt er wel op dat ze het gaan doen maar ik hoop dat het bij dreigen blijft
Ja, want hoe tank je dan je auto volquote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:15 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik kijk elke dag op het nieuws om te kijken of het gehele midden-oosten afgezonken is. Het jammerlijke wil dat dit nooit het geval is.
quote:
ik wou het net zeggenquote:
oftewel all out warquote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:16 schreef gronk het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat hoort er ook bij. Het komt zo'n beetje neer op twintig keer 'arnhem '44', maar dan met een andere uitslag, hopelijk.
Tsja, als die iranezen hun eigen Prins Bernhard hebben, dan stellen ze verdekt een paar divisies op bij de plekken die ze echt graag willen behouden. En dan kan 't nog wel eens een zootje worden.quote:
en niet alleen amerikanen het voordeel is wel dat de VS uitermate goed is in het vernietiggen van conventionele legers (en stedenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:34 schreef gronk het volgende:
[..]
Tsja, als die iranezen hun eigen Prins Bernhard hebben, dan stellen ze verdekt een paar divisies op bij de plekken die ze echt graag willen behouden. En dan kan 't nog wel eens een zootje worden.
Anyway, als dit doorgaat, dan gaan er heel wat meer bodybags naar amerika terug dan 3.000...
die mogen dat ook niet daarom zijn ze ook jaren geboycotquote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:44 schreef Zero2Nine het volgende:
Die russen zijn de lachende derdedie verkopen mooi hun zooi aan Iran. Gaat ze net veel helpen denk ik, maar ik hoop ook dat ze het niet nodig hebben. Ik geloof nog steeds niet dat Iran het zal laten aankomen op een oorlog.
Ik snap ook nog steeds niet waarom Iran geen kernwapens zou mogen hebben en India en Pakistan wel. OK Ahmadinejad heeft gezegd dat Israel van de kaart geveegd zou moeten worden (tenminste zo is het vertaald), maar nooit dat hij het plat gaat bombarderen. Als ik me herinner hebben Pakistan en India elkaar al eens zitten uitdagen met hun kernwapens. Als zij die dingen zouden inzetten zou het ook een ramp betekenen voor Pakistan, India en hun buurlanden, maar ik hoor nooit geluiden over preemptive strikes tegen een van die twee.
Inderdaad. Volgens onze vrienden bij Aljazeera heeft hij geroepen: "Imam ghoft een rezhim-e ishghalgar-e qods bayad az safheh-ye ruzgar mahv shavad."quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:44
...
Ik snap ook nog steeds niet waarom Iran geen kernwapens zou mogen hebben en India en Pakistan wel. OK [b]Ahmadinejad heeft gezegd dat Israel van de kaart geveegd zou moeten worden (tenminste zo is het vertaald), maar nooit dat hij het plat gaat bombarderen.
...
AlJazeera.com is niet van Al Jazeera.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:45 schreef F4iTH het volgende:
[..]
Inderdaad. Volgens onze vrienden bij Aljazeera heeft hij geroepen: "Imam ghoft een rezhim-e ishghalgar-e qods bayad az safheh-ye ruzgar mahv shavad."
Maarja helaas hield hij het hier niet bij.
Ah, een echte wetenschapper.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:53 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Net alsof Admadinejad gaat opgeven net op het moment dat hij zijn Mahdi theorie kan gaan uitvoeren. De beste man verschijnt namelijk pas op aarde als er genoeg oorlog en chaos is gecreëerd.
Mijn excuses.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:48 schreef Monidique het volgende:
[..]
AlJazeera.com is niet van Al Jazeera.
Dat is het nou net. Nog even en Ahmadinejad heeft niets meer in te brengen. Daar komt zo'n supreme leader eindelijk aan te pas.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:53 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Net alsof Admadinejad gaat opgeven net op het moment dat hij zijn Mahdi theorie kan gaan uitvoeren. De beste man verschijnt namelijk pas op aarde als er genoeg oorlog en chaos is gecreëerd.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3354536,00.htmlquote:In an exclusive interview with Ynet, Fakhr-Avar describes his blueprint for how to topple the regime. If the West launches a military attack on Iran , “The top brass will flee immediately. People will come out onto the streets protesting, why are we being bombed? Many of the regime’s mid-level officials will shave their beards, don ties and join the (civilians) on the streets.”
Wel, technisch gezien klopt 't wel. Wat de beste man alleen 'vergeet' te vertellen is dat de in puinzooi die daarna ontstaat er allerlei nieuwe facties opstaan die om de macht zullen gaan strijden.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3354536,00.html
Ah ja. Gevluchte dissidenten die wel even gaan vertellen hoe perfect een oorlog zal uitpakken. Daar hebben we geloof ik al wat ervaring mee.
Bronquote:DEBKAfile’s military sources: The USS Stennis carrier with thousands of troops and 80 warplanes aboard is heading for Persian Gulf
January 21, 2007, 1:27 PM (GMT+02:00)
Saturday, Jan 20, the ship picked up 2,500 troops at San Diego. The Stennis Strike Group has still to collect two ships at Hawaii before heading east with a complement of 6,500 US soldiers.
Dit is weer een extra CSGquote:Op zondag 21 januari 2007 17:00 schreef Monidique het volgende:
Dat was natuurlijk al bekend.
Volgens mij niet... Maar pin me er niet op vastquote:
http://seattletimes.nwsou(...)55_webstennis04.htmlquote:The aircraft carrier USS John C. Stennis is scheduled to leave the United States this month for the Persian Gulf region in a Naval buildup aimed partly as a warning to Iran.
Officials decided to send the Stennis strike group on top of a carrier group already in the region on a request late last year from the U.S. Central Command, the military unit in charge of activities there as well as the wars in Iraq and Afghanistan, a senior Pentagon official said Thursday. He spoke on condition of anonymity because the Defense Department perfers not to publicly announce upcoming ship movements for security reasons.
Ah ok, my badquote:Op zondag 21 januari 2007 17:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://seattletimes.nwsou(...)55_webstennis04.html
Vier januari.
Toepasselijke naam van dat schip trouwensquote:
war it isquote:Op maandag 22 januari 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:
Iran weigert VN-inspecteurs toegang (Trouw)
TEHERAN (ANP) - Iran ontzegt 38 inspecteurs van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) de toegang tot het land. Dat heeft het hoofd van de Iraanse parlementaire commissie voor veiligheid, Alaeddin Borujerdi, maandag tegen het Iraanse persbureau ISNA gezegd.
Borujerdi zei dat het IAEA officieel op de hoogte van het besluit is gesteld. Het Iraanse parlement nam eind vorig jaar een voorstel aan, waarin het de regering opdroeg de wijze van samenwerking met het IAEA te heroverwegen. Het besluit was een reactie van de volksvertegenwoordigers in Teheran op sancties van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.
De raad vaardigde sancties uit omdat Iran weigert op te houden uranium te verrijken. Iran voert aan dat het land het volste recht heeft dat te doen op grond van de afspraken met het IAEA of in het kader van het non-proliferatieverdrag voor kernwapens.
=========================================================
Nou... dat was het dan
heb alleen deel 2 gezien van Supervulcano, daarna en daarvoor niet gezien helaas.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:57 schreef -skippybal- het volgende:
Wie heeft gister trouwens Panorama gezien op de Belg?
Ging ook over olielanden en geo-politiek. Best intressant
Dat was toch de energy wars aflevering deel 1 die allang bij tegenlicht gedraaid heeft?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:57 schreef -skippybal- het volgende:
Wie heeft gister trouwens Panorama gezien op de Belg?
Ging ook over olielanden en geo-politiek. Best intressant
Geen idee, niet gezien.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat was toch de energy wars aflevering deel 1 die allang bij tegenlicht gedraaid heeft?
jep is zelfs een topic van zoek maar eens op energy warsquote:Op maandag 22 januari 2007 13:08 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Geen idee, niet gezien.
Dit ging erover dat we potentieel allemaal Geörgiers zijn. Dat gezeik toen laatst tussen Rusland en Geörgie waar de gasprijs verdubbelde en plots strategische leidingen sprongen waardoor er ineens geen gas meer kwam enzo
Dat was allang bekend. Iran had gedreigd geen inspecteurs toe te laten of zelfs uit de NPT te stappen in het geval van sancties. Het zal zeker niet als een verrassing komen. El baradei & co en de VN zijn nu even machteloos.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:
TEHERAN (ANP) - Iran ontzegt 38 inspecteurs van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) de toegang tot het land. Dat heeft het hoofd van de Iraanse parlementaire commissie voor veiligheid, Alaeddin Borujerdi, maandag tegen het Iraanse persbureau ISNA gezegd.
Borujerdi zei dat het IAEA officieel op de hoogte van het besluit is gesteld. Het Iraanse parlement nam eind vorig jaar een voorstel aan, waarin het de regering opdroeg de wijze van samenwerking met het IAEA te heroverwegen. Het besluit was een reactie van de volksvertegenwoordigers in Teheran op sancties van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.
De raad vaardigde sancties uit omdat Iran weigert op te houden uranium te verrijken. Iran voert aan dat het land het volste recht heeft dat te doen op grond van de afspraken met het IAEA of in het kader van het non-proliferatieverdrag voor kernwapens.
Nou... dat was het dan
nee, ze zijn zo dom om het 'ultimatum' af te wachtenquote:Op maandag 22 januari 2007 16:21 schreef F4iTH het volgende:
[..]
Dat was allang bekend. Iran had gedreigd geen inspecteurs toe te laten of zelfs uit de NPT te stappen in het geval van sancties. Het zal zeker niet als een verrassing komen. El baradei & co en de VN zijn nu even machteloos.
Nog meer sancties zouden evt kunnen helpen of juist de hele situatie verergeren. Bovendien vraag ik me af of de Neo-cons/Israël zolang kunnen/willen wachten.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:23 schreef Frutsel het volgende:
[..]
nee, ze zijn zo dom om het 'ultimatum' af te wachten
gewoon nu, direct die sancties erop...
quote:"We have so much oil and gas but make useless expenditures work for others and don't think of our own people's problems and the price of basic commodities goes higher and higher every day."
Hele artikel: Iranian cleric attacks presidentquote:He complained that people kept on shouting slogans about nuclear rights, but he asked: "Don't we have other rights too?"
Het is (weer) een opgekopt bericht.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:
Nou... dat was het dan
Zou die resolutie ook gaan gelden voor genocide? Dan heeft men met turkije en de armeense kwestie een groot probleem. Een turkije wat toch noodzakelijk is als land voor verschillene militaire basissen om het middenoosten in de wurggreep te houden.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 08:44 schreef Frutsel het volgende:
VS komt met resolutie over ontkennen holocaust
(Nieuws.NL)
Ik vind het helemaal niet zo gek van Ahmadinejad dat hij kerntechnologie wil gebruiken. Iran heeft net als andere landen een groeiende energiebehoefte. Op dit moment is de efficienste manier op "schone" energie op te wekken volgens mij nog altijd kernsplitsing. Er moeten dan natuurlijk geen ongelukken gebeuren. Ik snap niet waarom Iran dat niet zou mogen. Iran heeft ook Kyoto ondertekend bijvoorbeeld.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef F4iTH het volgende:
[..]
Nog meer sancties zouden evt kunnen helpen of juist de hele situatie verergeren. Bovendien vraag ik me af of de Neo-cons/Israël zolang kunnen/willen wachten.
Vervolg op mijn eerdere post betreffende de interne onrust in Iran, weer een aanval (van Groot Ayatollah Montazeri) aan het adres van Ahmadinejad met twee _zeer_ interessante quotes:
[..]
[..]
Hele artikel: Iranian cleric attacks president
Velen zullen wel hun schouders ophalen als deze man (weer eens) kritiek levert. Maarja alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
Iran is helemaal niet op zoek naar vreedzame kerntechnologie. Ze willen hun macht vergroten binnen de Arabische wereld, en zijn mede opzoek naar een kernbom omdat ze bang zijn dat de Amerikanen een 'regime change' zullen veroorzaken binnen Iran. Ze hadden zich te houden aan het NPT, dat door hun geraticificeerd is in 1970. Door er uit te stappen, hebben ze zich in hun eigen vingers gesneden, en vind ik de internationale reactie op dit moment niet meer dan logisch.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:12 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet zo gek van Ahmadinejad dat hij kerntechnologie wil gebruiken. Iran heeft net als andere landen een groeiende energiebehoefte. Op dit moment is de efficienste manier op "schone" energie op te wekken volgens mij nog altijd kernsplitsing. Er moeten dan natuurlijk geen ongelukken gebeuren. Ik snap niet waarom Iran dat niet zou mogen. Iran heeft ook Kyoto ondertekend bijvoorbeeld.
Populisme,quote:Op dinsdag 23 januari 2007 08:44 schreef Frutsel het volgende:
De ontwerptekst, waarvan een exemplaar ter beschikking is gesteld aan het persbureau Associated Press, roept alle VN-lidstaten op iedere ontkenning van de holocaust als een historisch gegeven af te wijzen, anders bestaat het gevaar dat de verschrikkelijke gebeurtenissen zich herhalen.
quote:U.S military strike on Iran seen by April, 2007: Kuwait media
U.S. might launch a military strike on Iran before April 2007, Kuwait-based daily Arab Times released on Sunday said in a report.
The report, written by Arab Times' Editor-in-chief Ahmed al- Jarallah citing a reliable source, said that the attack would be launched from the sea, while Patriot missiles would guard all Arab countries in the Gulf.
Recent statements emanating from the United States indicated the Bush administration's new strategy for Iraq doesn't include any proposal to make a compromise or negotiate with Syria or Iran, added the report.
The source told al-Jarallah that U.S. President George W. Bush recently had held a meeting with Vice President Dick Cheney, Defense Secretary Robert Gates, Secretary of State Condoleezza Rice and other assistants in the White House, where they discussed the plan to attack Iran in minute detail.
Vice President Dick Cheney highlighted the threat posed by Iran to not only Saudi Arabia but also the whole Gulf region, according to the source.
"Tehran is not playing politics. Iranian leaders are using their country's religious influence to support the aggressive regime's ambition to expand," Dick Cheney was quoted by the source as saying.
Indicating participants of the meeting agreed to impose restrictions on the ambitions of Iranian regime before April 2007 without exposing other countries in the region to any danger, the source said "they have chosen April as British Prime Minister Tony Blair has said it will be the last month in office for him. The United States has to take action against Iran and Syria before April 2007."
Claiming the attack will be launched from the sea and not from any country in the region, he said "the U.S. and its allies will target the oil installations and nuclear facilities of Iran ensuring there is no environmental catastrophe or after effects."
The source added that the U.S. has started sending its warships to the Gulf and the build-up would continue until Washington has the required number by the end of this month.
"U.S. forces in Iraq and other countries in the region will be protected against any Iranian missile attack by an advanced Patriot missile system," the source noted.
The Bush administration believes that attacking Iran will create a new power balance in the region, calming down the situation in Iraq and paving the way for their democratic project, which have to be suspended due to the interference of Tehran and Damascus in Iraq, according to the source.
Source: Xinhua
Zo'n "regime change" in Iran zal de bevolking echt niet verder helpen denk ik... Als je nu al merkt dat er groot-ayatollahs zijn die vraagtekens zetten bij het beleid van Ahmadinejad denk ik dat de Iraniers zelf wel kunnen bepalen wanneer Ahmadinejad af moet treden of niet (zie de post van F4ith). Daarnaast is deze man wel quasi democratisch gekozen. De kandidaten zijn goedgekeurd door de "raad van hoeders" of iets dergelijks, dus echt democratie is het niet. Maar er waren keuzes.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:47 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Iran is helemaal niet op zoek naar vreedzame kerntechnologie. Ze willen hun macht vergroten binnen de Arabische wereld, en zijn mede opzoek naar een kernbom omdat ze bang zijn dat de Amerikanen een 'regime change' zullen veroorzaken binnen Iran. Ze hadden zich te houden aan het NPT, dat door hun geraticificeerd is in 1970. Door er uit te stappen, hebben ze zich in hun eigen vingers gesneden, en vind ik de internationale reactie op dit moment niet meer dan logisch.
Oud nieuws .De Russen zullen alles doen om de Amerikanen niet te laten winnen :quote:Op dinsdag 23 januari 2007 08:42 schreef Frutsel het volgende:
Alle beetjes helpen? Zo zullen de russen ook wel denken
Rusland levert Iran toch luchtafweer
MOSKOU - Rusland heeft een luchtafweersysteem aan Iran geleverd. Het gaat om luchtdoelraketten van het type TOR-M1, aldus de directeur van het Russische staatsbedrijf dat wapens exporteert, Sergej Chemezov van Rosoboronexport. De levering is volgens hem eind december voltooid. Israël en de Verenigde Staten waren fel gekant tegen de verkoop van luchtverdedigingssystemen aan Iran.
A ze meer belang erbij goede vrienden met de VS te blijven.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 18:14 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Oud nieuws .De Russen zullen alles doen om de Amerikanen niet te laten winnen :
a:Het zijn goede vrienden
b:strategische positie zullen ze verliezen.
c: de Russen wil nog steeds een grootmacht zijn en de Iran helpt hen erbij door samen met de Chinezen een alliantie te vormen
De Iraanse leiders hebben er alle baat bij om nationalistische gevoelens op te wekken door middel van het creeeren van een gemeenschappelijke vijand zoals Amerika. Daarmee kunnen ze dan de interne problemen maskeren. Veel jongeren zijn werkloos en hebben verder niets te doen, en de Iraanse positie op de wereldmarkt is ook niet al te best. Ik ben voor een diplomatieke oplossing inzake Iran. Men moet geduld hebben en de gevoelens van democratie vergroten onder de bevolking. Bijvoorbeeld door middel van subsidies aan radiostations in het buitenland om uitzendingen te doen in Iran. Op dit moment onstaan er al bewegingen binnen Iran die kritiek hebben op het beleid van de leiders.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 18:03 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zo'n "regime change" in Iran zal de bevolking echt niet verder helpen denk ik... Als je nu al merkt dat er groot-ayatollahs zijn die vraagtekens zetten bij het beleid van Ahmadinejad denk ik dat de Iraniers zelf wel kunnen bepalen wanneer Ahmadinejad af moet treden of niet (zie de post van F4ith). Daarnaast is deze man wel quasi democratisch gekozen. De kandidaten zijn goedgekeurd door de "raad van hoeders" of iets dergelijks, dus echt democratie is het niet. Maar er waren keuzes.
tuurlijk de VS heeft daar alle belang bij nu ze in irak zittenquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:14 schreef Frutsel het volgende:
'Iran heeft geen vrees voor aanval VS' (Nieuws.nl)
(Novum/AP) - De Verenigde Staten zijn niet in staat Iran zware schade toe te brengen. Dat heeft de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad dinsdag gezegd in reactie op een Amerikaanse waarschuwing in de vorm van het sturen van een vliegkampschip. De president zei in een interview op de staatstelevisie dat de Amerikaanse dreigementen tegen Iran niet zijn toegenomen. "In 2003 dreigden ze Iran openlijk met een aanval. Nu uiten ze dergelijke dreigementen indirect."
Het Amerikaanse vliegdekschip USS John C. Stennis is met een aantal andere oorlogsschepen onderweg naar de Perzische Golf. Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft gezegd dat de maatregel dient om aan te tonen dat het Amerikaanse leger niet verzwakt is door de oorlog in Irak. De Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken Nicholas Burns zei dinsdag dat Iran goed moet begrijpen dat het de Perzische Golf niet kan domineren en dat de VS er alles aan zal doen hun belangen in het gebied te beschermen.
Het controversiële Iraanse atoomprogramma is internationaal, en vooral in de VS en Israël, bron van grote zorg. Gemeend wordt dat Iran heimelijk bouwt aan een atoombom, maar Teheran houdt vol slechts kernenergie te willen opwekken.
Volgens Ahmadinejad zitten de VS en Israël achter de oplaaiende strijd tussen soennitische en sjiitische moslims. Na een bezoek van de Syrische minister van buitenlandse zaken Walid Moallem zei Ahmadinejad dinsdag dat de Amerikanen en Israël samenzweren om de sektarische strijd binnen de islam te vergroten en zodoende 'de rijkdommen van de landen in de regio te plunderen'. Met name in Irak staan soennieten en sjiieten op voet van oorlog, maar de spanningen nemen ook elders in het Midden-Oosten toe.
"Dr. Shmuel Bar, director of studies at the Institute of Policy and Strategy in Herzliya, Israel."quote:Op woensdag 24 januari 2007 14:06 schreef Frutsel het volgende:
Iran can Wipe Out Israel with "First-Strike-Single Nuke
Bronquote:Iran is preparing for an underground nuclear test with North Korean help before year’s end – London Daily Telegraph
January 24, 2007, 1:52 PM (GMT+02:00)
The British paper, quoting a senior European source, reports that North Korea is helping Iran prepare an underground nuclear test similar to the one Pyongyang carried out last October 9. In his State of the Union speech Wednesday, Jan. 23, US president George Bush said: “The United Nations has imposed sanctions on Iran and made it clear that the world will not allow … Tehran to acquire nuclear weapons.”
Bush did not explain what his intentions were. Iran has faced no threats of military action to thwart its acquisition of nuclear weapons except in veiled suggestions by the US and Israel.
On Sept 13, DEBKAfile revealed exclusively that 12 days before the North Korean test, an Iranian military delegation was admitted to the Yongbyon reactor (picture) and Punggye-ri testing site in northeast North Korea. They were allowed to witness some of North Korea’s preparations for its first nuclear test with a view to sharing part of its knowledge with Iran. It was suspected in Washington and Jerusalem then that the North Koreans would actively help Iran get ready for its first underground nuclear test.
DEBKAfile’s military sources report the word going around Western intelligence in recent weeks is that Tehran has already managed mock tests by computer simulations. This would place a real test only months away and mean that a breakthrough on the Iranian nuclear program has been accelerated to a much earlier date than anticipated by the US and Israel.
Ahead of the Bush speech of Wednesday, Iran took two steps: The Revolutionary Guards launched a three-day exercise to test its short-range surface missiles and it barred 38 inspectors of the International Atomic Energy Agency in Vienna from looking over its nuclear sites. Tehran is not severing its ties with the nuclear watchdog, a spokesman explained later.
European nuclear and military experts estimate that no more than 12 months would separate an underground test from the manufacture of an operational half-kiloton bomb. This means that an Iran may well have acquired the ability to produce a nuclear bomb by the end of 2008.
eerst in iran die inspecties zijn toch vrij zinloos want iedereen weet al wat daar te vinden isquote:Op woensdag 24 januari 2007 16:06 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"Dr. Shmuel Bar, director of studies at the Institute of Policy and Strategy in Herzliya, Israel."
Goh zou die misschien bijbedoelingen hebben met zo'n booga booga artikel?
Laat die jankbal eerst eens met bewijs komen dat Iran aan nukes werkt.
En daarna graag inspecties in Dimona.
voor die tijd liggen die installaties plat.quote:
En het mooie is, heel veel landen in het M.O. zullen het dan niet eens erg vinden ook. (Zolang het maar om enkel luchtaanvallen gaat.)quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
voor die tijd liggen die installaties plat.
Ze zullen nooit aan een werkende bom toekomen
klopt er gaan ook verhalen dat de saudisch de pakistaans bom gefinanciert hebben en in ruil daarvoor een paar kernkoppen hebben gekregen om zich tegen iran te beschermenquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:10 schreef popolon het volgende:
[..]
En het mooie is, heel veel landen in het M.O. zullen het dan niet eens erg vinden ook. (Zolang het maar om enkel luchtaanvallen gaat.)
Niemand zit te wachten op Iran met een nuclear programma, behalve die Iraanse gekken zelf.
Wat heb je nou weer aan atoomwapens als niemand weet dat je ze hebt?quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt er gaan ook verhalen dat de saudisch de pakistaans bom gefinanciert hebben en in ruil daarvoor een paar kernkoppen hebben gekregen om zich tegen iran te beschermen
er mee dreigen wanneer een ander dat doet je hoeft ze dan niet meer te ontwikkelenquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:17 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Wat heb je nou weer aan atoomwapens als niemand weet dat je ze hebt?
S-A: "Niet doen hoor anders gooi ik atoombommetjes!!'quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er mee dreigen wanneer een ander dat doet je hoeft ze dan niet meer te ontwikkelen
S-A, dat is een lekker land zeg, die mogen best kernwapen hebben.... Vergeleken met S-A is Iran nog een paradijs voor de vrijheid van godsdienst en meningsuiting.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt er gaan ook verhalen dat de saudisch de pakistaans bom gefinanciert hebben en in ruil daarvoor een paar kernkoppen hebben gekregen om zich tegen iran te beschermen
Ik heb verhalen gelezen dat soennitische landen, zoals Turkije en SA worden opgehitst/omgekocht om deze dirty trick voor Amerika op te knappen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:02 schreef Steenarend het volgende:
Precies, gewoon elkaar beetje bang maken. Ik ben nog wel benieuwd wat bush voor ons in petto heeft in 2007.
Sommige mensen praten dat je met een paar luchtaanvallen klaar bent. Iran heeft toch genoeg luchtafweer etc. The Usa komt er heus niet makkelijk mee weg denk ik
Ik denk dat Turkije en Israel dit wel samen kunnen opknappen.Saudi Arabie heeft een aardig airforcequote:Op woensdag 24 januari 2007 18:37 schreef druide het volgende:
[..]
Ik heb verhalen gelezen dat soennitische landen, zoals Turkije en SA worden opgehitst/omgekocht om deze dirty trick voor Amerika op te knappen.
Kunnen is wss geen probleem. Zouden zij het ook moeten willen, dat is belangrijker.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:39 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Ik denk dat Turkije en Israel dit wel samen kunnen opknappen.Saudi Arabie heeft een aardig airforce
Turken zijn van nature oorlogzuchtig.Gooi veel geld op tafel en Turkije staat klaar om aantevallenquote:Op woensdag 24 januari 2007 18:57 schreef druide het volgende:
[..]
Kunnen is wss geen probleem. Zouden zij het ook moeten willen, dat is belangrijker.
Ik zie namelijk geen redenen die bloedvergiet acceptabel maken.
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:59 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Turken zijn van nature oorlogzuchtig.Gooi veel geld op tafel en Turkije staat klaar om aantevallen
SA kan nietquote:Op woensdag 24 januari 2007 19:33 schreef Monidique het volgende:
De Arabische staten in het Midden-Oosten, voornamelijk Egypte, Jordanië en Saoedi-Arabië, zijn inderdaad een beetje bevreesd voor Iran. Beetje bij beetje beginnen ze hun invloed te verliezen. Eerst in Libanon, toen Syrië en nu Palestina en Irak.
http://www.wereldomroep.nl/portal/news/international/#5156845quote:Poetin wil India wapens en energie verkopen
De Russische president Poetin is in India voor een tweedaags bezoek. Dat is erop gericht de banden aan te halen met de voormalige bondgenoot uit de Koude Oorlog. Poetin hoopt tijdens zijn bezoek lucratieve akkoorden te sluiten over het leveren van wapens en het bouwen van kernreactoren voor het opwekken van energie.
De Russische president heeft in New Delhi onder anderen een ontmoeting met premier Manmohan Singh. Vrijdag is Poetin de eregast tijdens de festiviteiten rond de Dag van de Republiek.
nee dat gaat ze niet lukken de VS kan dit ven eeficienter doen met hun kruisraketten en stealth bommenwerpers.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:39 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Ik denk dat Turkije en Israel dit wel samen kunnen opknappen.Saudi Arabie heeft een aardig airforce
Even kijken. Welke landen hebben we daar allemaal...quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:
Wat ik me afvraag, heeft Iran eigenlijk wel vrienden van betekenis in de regio?
rusland en china maar die laten iran ook zo vallen wanneer dat ongunstig wordt voor hun handelbetrekkingen met de VSquote:Op vrijdag 26 januari 2007 01:51 schreef F4iTH het volgende:
[..]
Even kijken. Welke landen hebben we daar allemaal...
Syrië had zogenaamd een deal met Iran maar er gaan geruchten dat zelfs zij "in het geheim" in onderhandeling zijn met Israël. Tussen de Perzen en de Arabieren is het nooit goed gegaan en dat zal ook zo blijven. Dat zit erg diep namelijk. Dus kan je al heel wat landjes wegstrepen.
Turkije en Pakistan zitten onder de duim. Afghanistan hoeven we weinig woorden aan vuil te maken.
Wat dat betreft heb je al die landjes in de regio met een paar F16's omgekocht hoor. Dus niemand heeft daar vrienden.
Blijven over Iran's zogenaamde vrienden: Rusland en wat losse groeperingen. Deze zijn m.i. Iran's grootste vijand, zuigen Iran helemaal leeg en leveren niets op dan ellende.
Conclusie, zouden Iran en Israël dan toch veel meer gemeen hebben dan ze zelf denken?
dat is toch al jaren zoquote:Op vrijdag 26 januari 2007 08:47 schreef Frutsel het volgende:
Iran may be preparing to launch a satellite into orbit, according to a report in the Jan. 29 issue of Aviation Week & Space Technology magazine.
The reported Iranian space launcher, which U.S. intelligence agencies believe to be a derivation of the Shahab 3 ballistic missile, has recently been assembled and "will liftoff soon" with a satellite, according to Iranian officials.
Western officials fear that the Iranian space vehicle could lead to upgrades in Iran's missile technology, eventually leading to an intercontinental ballistic missile (ICBM) with a range capable of reaching Europe, Russia, China and India, the magazine reports.
"A reconnaissance satellite of reasonable performance should weigh about 300 kilograms [660 lb.]," says Uzi Rubin, the former head of the Israel Missile Defense Organization, in a report for The Jerusalem Center for Public Affairs. "Once Iran learns how to put 300 kilograms into earth orbit, it could adapt the satellite launcher into an ICBM that could drop more than 300 kilograms anywhere in the world."
Many experts believe that the development of a space launch vehicle could be a sign of growing technological cooperation between Iran and North Korea.
According to analysts at strategic think tank GlobalSecurity.org, the new Iranian modification could lead to an Iranian clone of the North Korean Taep'O-Dong 2C/3 ballistic missile that failed in a launch attempt from North Korea last July, the magazine reports.
The U. S. Defense Intelligence Agency has told the Congress that Iran may be capable of developing a 3,000-mile range ICBM by 2015, the magazine reports.
http://www.aviationweek.c(...)d=news/IRAN01257.xml
Bronquote:Report: Bush authorizes targeting Iranians in Iraq
WASHINGTON (Reuters) -- President Bush has authorized the U.S. military to kill or capture Iranian agents active inside Iraq, The Washington Post reported on Friday, citing government and counterterrorism officials with direct knowledge of the plan.
The move, approved last fall, is aimed at weakening Iran's influence in the region and forcing Tehran to abandon its nuclear program that the West believes is for nuclear weapons and not energy, the newspaper said, citing the unidentified officials.
For more than a year, U.S. forces have at times held dozens of Iranians for a few days, taking DNA samples from some as well as photographs and fingerprints from all those captured, the report said.
Several Iranian officials have been detained in three U.S. raids over the last month. Outgoing U.S. Ambassador to Iraq Zalmay Khalilzad told reporters on Wednesday that details of accusations against them would be made public in the coming days.
He said the raids were "going after networks" of security agents, which he said were a mainstay of Iran's involvement in Iraq. The United States has accused Iran of helping arm, train and fund Iraqi militants, notably fellow Shiite Muslims.
Iran has long been at odds with the United States, pushing ahead with plans to enrich uranium as part of what Tehran calls a peaceful energy program. The West has feared that Iran instead has been trying to develop nuclear weapons.
The new policy applies to Iranian intelligence operatives and members of Iran's Revolutionary Guard thought to be working with Iraqi militias, but not civilians or diplomats, the newspaper said.
No deadly force was known to have been used by U.S. troops against any Iranians, but administration officials have been pushing military commanders to exercise that authority, it said.
The newspaper said there were skeptics in the intelligence community, State Department and Pentagon, including CIA Director Michael Hayden, who said Iranians may try to kidnap or kill U.S. personnel in Iraq as payback.
Secretary of State Condoleezza Rice backed the plan to help pressure Iran on the nuclear issue, but raised concerns about the risk for mistakes and demanded there be some oversight, the Post reported.
The newspaper said the Defense and State Departments referred inquiries to the White House National Security Council, which declined to comment on specifics of the plan.
But in response to questions about the "kill or capture" authorization, NSC spokesman Gordon Johndroe told the Post: "The president has made clear for some time that we will take the steps necessary to protect Americans on the ground in Iraq and disrupt activity that could lead to their harm. Our forces have standing authority, consistent with the mandate of the U.N. Security Council."
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8481quote:Witte Huis maakt Iran nieuwe boeman van Midden-Oosten
Jim Lobe
WASHINGTON, 26 januari (IPS) - VS: Witte Huis maakt Iran nieuwe boeman van Midden-Oosten Jim Lobe De oorlogen in Irak en Afghanistan hebben de machtspositie van Iran in het Midden-Oosten versterkt. Door Teheran als grote boeman af te schilderen, hoopt Washington een verzoening tussen Israël en de soennitische moslims dichter bij te brengen, analyseert Iranspecialist Gary Sick, professor aan de Universiteit van Columbia.
Een gemeenschappelijke vijand vinden voor de Israëlische en Arabische bondgenoten van de Verenigde Staten in het Midden-Oosten is volgens professor Sick de “graal” van de Amerikaanse buitenlandse politiek in de regio. Tijdens de Koude Oorlog was de Sovjetunie de vijand, maar die kon niet genoeg angst inboezemen om de onderlinge geschillen te vergeten.
“Iran als een groot, niet-Arabisch en rabiaat sjiitisch land past veel beter in het plaatje”, schrijft Sick in een recente memo over het onderwerp. De “extravagante retoriek en de populistische uithalen” van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad maken de strategie nog aantrekkelijker.
De Verenigde Staten streven er voortaan naar de sjiitische invloed in het Midden-Oosten in te dammen, een nieuw soort “containment” volgens Sick. Dat Teheran zo machtig is geworden, is voor een groot deel te danken aan de Amerikanen zelf. Ze hebben namelijk twee aartsvijanden van Teheran, Saddam Hoessein in Irak en de Taliban in Afghanistan, van de macht verdreven.
De positie van de soennitische bondgenoten van de VS, Saudi-Arabië, Egypte en Jordanië, is daarbij verzwakt. Het hameren op democratie in het Midden-Oosten heeft de trend nog erger gemaakt. Het paradoxale maar voorspelbare resultaat van de verkiezingen in Irak bijvoorbeeld was dat anti-Amerikaanse en radicaal-islamitische krachten sterken zijn geworden.
De informele alliantie tussen de VS, Israël en de soennitische Arabische staten kwam tot stand tijdens de oorlog tussen Israël en de Hezbollah in Libanon, in de zomer van 2006. Volgens Sick was dat in de ogen van de alliantiepartners “een poging van Iran om zijn invloed in de Levant uit te breiden, door het leiderschap van zowel Israël als de soennitische arabieren uit te dagen”.
In het kader van de nieuwe strategie heeft de regering-Bush haar democratiseringscampagne in het Midden-Oosten op een laag pitje gezet en opnieuw haar toevlucht genomen tot een ouderwetse wapenwedloop. De Arabische staten aan de Perzische Golf kregen Patriot-raketten om zich beter te kunnen weren tegen de grote buur, de VS en Saudi-Arabië geven massale financiële steun aan de pro-westerse Libanese regering van Fouad Siniora en zetten zich meer dan vroeger in voor het vredesproces tussen Israël en de Palestijnse regering van Mahmoud Abbas.
Tegelijk voeren de VS binnen de VN-veiligheidsraad de druk op Teheran op, met beschuldigingen over het nucleaire programma van Iran en wapenleveringen aan radicale islamitische milities.
Volgens Sich heeft Bush Saudi-Arabië beloofd dat de Amerikaanse troepen nog een tijdje in Irak blijven, in de hoop dat de regering van de sjiitische premier Nouri al-Maliki kan vervangen worden door een regime dat het geweld tegen de soennitische bevolking in Irak beter in de hand heeft.
Wat hun deel van de overeenkomst betreft, proberen de soennitische bondgenoten van de VS Syrië weg te lokken van zijn alliantie met Iran, geven ze logistieke en financiële steun aan de VS in de regio en houden ze de olieprijs laag, “om Iran het leven moeilijk te maken” en de politieke druk op de Amerikaanse president te verminderen.
Israël wordt geacht “voldoende toegevingen te doen aan de Palestijnen en over de Golan-hoogte, om tenminste de indruk te wekken dat het in de richting gaat van een finale oplossing”. Israël is ook nodig om de Libanese Hezbollah te controleren en moet zijn goede contacten bij de Iraanse Koerden gebruiken om de binnenlandse oppositie tegen Teheran op te stoken.
Het grote voordeel van de Iranstrategie is dat ze de aandacht afleidt van het debacle in Irak, meent Sick. Sinds de gijzeling van de VS-ambassade (1979-1981) is het wantrouwen tegenover Teheran groot en is het niet moeilijk om zowel Democraten als Republikeinen te mobiliseren tegen de Islamitische Republiek. IPS (MC/PD)(EINDE/2007)
Goed stuk.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 07:23 schreef UncleScorp het volgende:
25/1/07 The Coming War Against Iran
http://www.ichblog.eu/content/view/108/2/
Inderdaad een interessant artikeltje. Ook de reacties op die pagina zijn veelzeggend. We zien het allemaal gebeuren en niemand die er wat aan kan doen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 07:23 schreef UncleScorp het volgende:
25/1/07 The Coming War Against Iran
http://www.ichblog.eu/content/view/108/2/
Hoop t ook. Maar denk niet dat het nog kan. Vraag me af wat er gebeurt als Iran het nucleaire programma afbreekt. Dat zou jammer zijn voor Amerika, Israel en soennitische landen. Dan hebben ze eigenlijk geen rede meer om Iran aan te vallen. Waarschijnlijk zal je in dat geval alsnog gedonder krijgen als Iran inspecteurs weigert. Dan zal Amerika wel zeggen dat ze vast iets te verbergen hebben.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:40 schreef F4iTH het volgende:
[..]
Inderdaad een interessant artikeltje. Ook de reacties op die pagina zijn veelzeggend. We zien het allemaal gebeuren en niemand die er wat aan kan doen.
Toch blijf ik _hopen_ dat een van de partijen terugkrabbelt net voordat de hel losbreekt.
hmm ik denk dat ze dan tevreden kunnen zijn het is dan een nederlaag voor iran zowel in het buitenland maar vooral voor de binnenlandse politiek.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:54 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Hoop t ook. Maar denk niet dat het nog kan. Vraag me af wat er gebeurt als Iran het nucleaire programma afbreekt. Dat zou jammer zijn voor Amerika, Israel en soennitische landen. Dan hebben ze eigenlijk geen rede meer om Iran aan te vallen. Waarschijnlijk zal je in dat geval alsnog gedonder krijgen als Iran inspecteurs weigert. Dan zal Amerika wel zeggen dat ze vast iets te verbergen hebben.
lijkt mij een vrij pausible verklaring je hoort de laatste tijd niet echt meer anti israel retoriek uit SA en consortenquote:Op vrijdag 26 januari 2007 17:19 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8481
Saoedi - Arabië heeft geen kernwapens, maar wel de technologie om ze te maken. Net als Nederland, overigens. De technologie waar de Saoedi's de beschikking over hebben is zelfs Nederlands; het is afkomstig van ons aller vrind Abd ul-Kader Khan.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bron: NU.nlquote:Beleggers, let op Iran!
Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Uitgegeven: 26 januari 2007 12:21
Laatst gewijzigd: 26 januari 2007 13:37
De AEX handhaaft zich keurig boven de 500 punten. 'The only way is up', lijken veel beleggers te denken. Maar wat gebeurt er als de situatie rondom Iran plotseling escaleert? Amerika is aan zet op het geopolitieke schaakbord dat Midden-Oosten heet.
Een klein berichtje op Debka.com, dat ongetwijfeld snel wordt opgepakt door de mainstream media. De VS zouden op het punt staan bewijzen openbaar te maken van "vijandige" Iraanse activiteiten in Irak. Als bron wordt onder andere Zalmay Khalilzad opgevoerd, ambassadeur van de VS in Irak. "Solid evidence" volgens betrokkenen. Er wordt vast al gewerkt aan een flitsende PowerPoint presentatie.
In zijn State of the Union toespraak bleef president Bush de (hopeloze) oorlog in Irak koppelen aan de strijd tegen terrorisme. Slechts een derde van de Amerikanen steunt dit beleid nog.
Door Teheran als kwade genius in Irak af te schilderen kan wellicht een politieke rechtvaardiging gevonden worden twee problemen in één keer aan te pakken. Gaat Israël in zo’n scenario het militaire klusje opknappen?
Verrassingsaanval
ING meent dat de kans op een conflict met Iran door beleggers wordt onderschat. "The financial markets are assuming that an attack on Iran by Israel or the US is unlikely. However, bellicose rhetoric from Israel and an imminent build-up of US forces in the Gulf suggest that they could be in for a shock", aldus Charles Robertson, hoofdeconoom van ING Wholesale Banking in een rapport (pdf), dat Willem Middelkoop openbaar maakte.
Een aanval op Iran heeft "dramatische gevolgen" voor financiële markten, ook als het land niet militair terugslaat. Aandelen en de dollar zullen in dat scenario fors dalen terwijl olie, goud en hieraan gerelateerde grondstoffen een flinke stijging laten zien. Volgens ING is het effect op de beurs zo groot omdat de consensus onder marktpartijen is dan zo’n verrassingsaanval er niet komt.
Straat van Hormoes
Iran produceert momenteel ca. 4 miljoen vaten olie per dag. Het land heeft als OPEC lid gedeeltelijk controle over de Straat van Hormoes, een essentiële vaarroute voor de olie-export van Saoedi-Arabië, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten en Irak.
Ongeveer 90 procent van alle olie uit de Perzische Golf wordt via deze route verscheept. Iran dreigde vorig jaar al een paar keer met een zeeblokkade.
Een (tijdelijke) afsluiting van de Straat van Hormoes kan voor een forse reactie op financiële markten zorgen. Het ‘goede’ nieuws: de belabberde Iraanse economie kan momenteel geen nieuw conflict gebruiken. De Iraanse president Ahmadinejad staat echter niet bekend om zijn evenwichtige standpunten. Ondertussen gaat de Amerikaanse vlootopbouw in het Golfgebied gestaag door.
Machtsevenwicht
De groeiende invloed van Iran, bestuurd door fundamentalistische sjiieten, wordt met argusogen gevolgd door het soennitische deel van de Arabische wereld. Recente onlusten in Libanon passen ook in dit beeld. Vooral Saoedi-Arabië vreest een verstoring van het huidige machtsevenwicht. Dat komt de VS goed uit. Het gist weer in het Midden-Oosten. Beleggers kunnen dat maar beter serieus nemen.
Ik stond maanden geleden al in de startblokken. En in [NWS] zijn we 12 deeltjes verder. Die kwalitatief goed loopt.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:58 schreef pberends het volgende:
Wanneer verwachten jullie eigenlijk een aanval op Iran? Voor maart al? Of is dat zeer onwaarschijnlijk?
Als je verschillende bronnen moet geloven voor Aprilquote:Op zondag 28 januari 2007 12:58 schreef pberends het volgende:
Wanneer verwachten jullie eigenlijk een aanval op Iran? Voor maart al? Of is dat zeer onwaarschijnlijk?
Wat kost een blik soep tegenwoordig. ? En per gros ?quote:Op zondag 28 januari 2007 13:09 schreef -skippybal- het volgende:
Als je verschillende bronnen moet geloven voor April
Onder de euro heb je al goeiequote:Op zondag 28 januari 2007 13:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wat kost een blik soep tegenwoordig. ? En per gros ?
Juli 2004.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:58 schreef pberends het volgende:
Poll opzetten?quote:Op zondag 28 januari 2007 12:58 schreef pberends het volgende:
mwa ze zeggen van niet maar er zijn sterke geruchten dat ze pakistaanse nukes hebbenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 17:28 schreef retteketet het volgende:
[..]
Saoedi - Arabië heeft geen kernwapens, maar wel de technologie om ze te maken. Net als Nederland, overigens. De technologie waar de Saoedi's de beschikking over hebben is zelfs Nederlands; het is afkomstig van ons aller vrind Abd ul-Kader Khan.
Ik denk dat je meer hebt aan vast voedsel in blik. ¤30 bij de juiste groothandel.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wat kost een blik soep tegenwoordig. ? En per gros ?
goed planquote:
Ergens een slim antwoord.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:53 schreef Monidique het volgende:
Juli 2004.
Inderdaad. Of was het al ten tijde van Khatami.quote:
Hoe zou dat toch komen?quote:Op zondag 28 januari 2007 21:26 schreef retteketet het volgende:
Gek dat zoveel mensen stug blijven geloven dat Iran kernwapens wil ontwikkelen.
Vertel het maar eens. Een president die de lijn van Khomeini volgt en tóch kernwapens wil produceren?quote:
Zonder meer waar.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:35 schreef Steenarend het volgende:
Ook al makens ze kernwapens (iets wat amerika ons graag doet geloven)
Kernwapens vind ik geen reden om aan te vallen. Anders moeten ze dat ook bij noord korea doen.
voorqal de niet medewerking met de iae en de perse plutoniumgenereerende reactors willen hebbenquote:Op zondag 28 januari 2007 21:34 schreef retteketet het volgende:
[..]
Vertel het maar eens. Een president die de lijn van Khomeini volgt en tóch kernwapens wil produceren?
en dit daar waren de dollars veel beter besteed aanquote:Op zondag 28 januari 2007 21:42 schreef drexciya het volgende:
Ik begrijp niet waarom de VS zonodig de fysieke aanval wil toepassen. Economisch gezien is het in Iran bepaald geen feest. Ook zijn veel jongeren ontevreden omdat de corrupte geestelijken wel geld hebben en zij niet. Zorg aan de ene kant voor braindrain (goede opgeleide mensen die het land verlaten) en aan de andere kant voor financiele problemen en dan kan Iran weinig meer uitrichten.
Het is eigenlijk best wel treurig dat ze als olieproducerend land brandstof in moeten voeren. Niemand wil daar blijkbaar een olieraffinaderij neerzetten en zelf kunnen of willen ze het niet. In die context zie ik ook niet waarom Iran geld uitgeeft aan een kernwapen project.
Niemand wil de olieproducenten nog meer macht geven dan ze eigenlijk al hebben. Anders hadden wij deze gevaarlijke installaties wel daar neergezet in plaats van in de verschillende havens van Amerika en Europa.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:42 schreef drexciya het volgende:
Niemand wil daar blijkbaar een olieraffinaderij neerzetten en zelf kunnen of willen ze het niet. In die context zie ik ook niet waarom Iran geld uitgeeft aan een kernwapen project.
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8495quote:ECONOMIE/IRAN:
Iran calculeert economische oorlog in
Kimia Sanati
TEHERAN, 29 januari (IPS) - De Iraanse regering houdt er rekening mee dat Saudi-Arabië en andere "vijandige" landen de olieprijs nog verder zullen doen dalen. Op die manier zouden ze de invloed van het sjiitische regime in het Midden-Oosten proberen in te dammen. De nieuwe Iraanse begroting gaat uit van een internationale olieprijs van 33,7 dollar per vat, ver onder de huidige kost.
De voorzichtige schatting moet "de samenzwering van de vijanden" van Iran neutraliseren om Iran economisch in het nauw te drijven, verklaarde de president Mahmoud Ahmadinejad bij het indienen van de begroting in het parlement vorige week.
In juli vorig jaar kostte een vat olie nog 78 dollar; nu is dat nog 48 dollar en de prijs kan nog verder afbrokkelen als de Organisatie van Olie-exporterende Landen (Opec) haar productie niet terugschroeft.
In haar begroting van vorig jaar rekende de Iraanse regering op een olieprijs van 36 dollar per vat of meer. Experts geloven dat de schatting voor dit jaar realistischer is.
"Je moet rekening houden met een nieuwe factor: het conflict tussen sjiieten en soennieten", zegt een politieke analist in Teheran die niet genoemd wil worden. "Je kan ervan op aan dat de Saudi's, die zelf economisch niet erg zouden lijden onder een drastische daling van de olieprijzen, bewust niets ondernemen tegen het prijsverval. Ze weigeren in te stemmen met de reductie van het productieoverschot van 700.000 vaten per dag dat de Opec nu doet optekenen."
"De Iraanse steun voor het sjiitische fundamentalisme in Irak baart de soennitische landen in de Arabische regio grote zorgen", zegt de expert uit Teheran. "De beste manier om de invloed van Iran te verminderen zonder geweld te gebruiken, is het Iran economisch onmogelijk te maken om zijn steun verder te zetten. En het beste antwoord van Iran op die strategie is de tering naar de nering zetten."
De meeste Iraanse kranten en zelfs hervormingsgezinde publicaties staan achter de zuinige ontwerpbegroting. "De regering heeft een krachtdadig antwoord gegeven aan een nieuwe ronde van de westerse intrige tegen Iran om de investeringen in de Iraanse olie- en gassector te verminderen en de belangrijkste inkomensbron van Iran droog te leggen", schrijft 'Keyhan', een dagblad van de harde lijn dat pal achter Ahmadinejad staat. "De vijand heeft de laatste mogelijkheid verloren om Iran onder druk te zetten."
Of de Iraanse regering er echt in slaagt minder uit te geven, valt nog te bezien. Voor vorig jaar keurde het parlement een royale begroting goed en toch moest de regering nog vier keer om bijkomende middelen vragen. Dat geld kon gepuurd worden uit een reservefonds met de meeropbrengsten die de hoge olieprijzen toen nog opleverden. Eigenlijk was de helft van dat geld bedoeld om de Iraanse privé-sector te helpen bij zijn ontwikkeling, maar volgens experts zal tegen maart heel het fonds opgebruikt zijn om overheidsuitgaven te financieren. Iran zal tussen maart vorig jaar en eind februari dit jaar naar schatting 56 miljard dollar verdiend hebben met de verkoop van olie.
Volgens critici heeft de regering al plannen om weer bijkomende middelen te vragen als de olieprijs toch hoger blijft dan de vooropgestelde 33,7 dollar per vat.
Er is veel kritiek op het economische beleid van de regering van Ahmadinejad. Volgens de "20-jaren visie" - een plan van de geestelijke leider Ayatollah Khamenei om van Iran tegen 2021 een industrieland te maken - en volgens het huidige vijfjarenplan moet de regering haar rol in de economie van het land terugschroeven. Maar Ahmadinejad doet net het tegenovergestelde. De regering plant onder meer de bouw van een grote staalfabriek, bevroor de prijzen van zuivelproducten zodat de zuivelsector in moeilijkheden kwam en verhoogde de minimumlonen zodat de inflatie aantrok. Critici verwijten Ahmadinejad ook dat hij investeerders afschrikt door zijn harde toon tegenover ondernemers.
Iran kan de komende weken ook nog af te rekenen krijgen met zwaardere VN-sancties als het de verrijking van uranium niet stopzet. Die sancties kunnen onder meer de Iraanse banken in moeilijkheden brengen. De Amerikaanse overheid boycot sinds kort al twee grote staatsbanken, Saderat en Sepah, en veel Europese banken volgen dat voorbeeld. Dat maakt het moeilijker en duurder om geld van Iran naar de rest van de wereld over te maken, en omgekeerd. IPS (PD/MC)(EINDE/2007)
en de technologie voor hoogwaardige zonnecellen bezitten ze ook niet.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:23 schreef Zero2Nine het volgende:
Iran zou eigenlijk gewoon de alternatieve energie in moeten duiken. Laat die olie lekker varen en ga aan ontwikkeling doen. Maarja kernenergie valt al af
Ik vind het een beetje sneu voor Iran. Iedereen is tegen ze. Ze zijn historisch gezien altijd de lul geweest. Eerst worden ze geislamitiseerd, dan gekoloniseerd en vervolgens nog belaagd door de soennitische buren. beter een verre vriend dan een goede buurquote:Op maandag 29 januari 2007 20:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en de technologie voor hoogwaardige zonnecellen bezitten ze ook niet.![]()
Wat ik trouwens wel grappig vindt is dat het de VS weer gelukt is een gezamenlijke vijand te creeren voor zowel israel europa als de arabische wereld![]()
Iran verantwoordelijk houden voor een genocide die volgens deze mensen een feit is, op het kleinigheidje na dat het niet gebeurd is. Iran heeft volgens deze mensen een kernbom op Israel gegooid, op het kleinigheidje na dat Iran geen kernwapens heeft en er zelfs uit niks is gebleken dat Iran aan kernwapens werkt, noch dat ze plannen heeft om ermee te beginnen.quote:
Arresteer Maniak Dershowitz Voor Het Te Laat Is
In de video hieronder, dreigt Alan Dershowitz om onder valse voorwendselen de vierde Wereldoorlog te starten.
Dershowitz maakt een directe bedreiging tegen een soeverein land dat noch Israël is binnengevallen, noch Israel bedreigd, hoewel Israël zelf onlangs een buurland binnenviel, meer dan duizend mensen heeft gedood, een miljoen fragmentatiebommen heeft verspreid, fosforbommen heeft gebruikt, en gericht op kinderen heeft gevuurd, allemaal oorlogsmisdaden.
Dershowitz doet ongefundeerde en onverantwoordelijke uitspraken over kernwapens en volkerenmoord, en stelt vervolgens voor om duizenden, misschien miljoenen, mensen te doden.
Zoals deze tirade van raciale superioriteit laat zien, dreigt Alan Dershowitz om de hele wereld verantwoordelijk te houden voor de acties van Iran, hoewel Iran (afgezien van de conferentie aangaande de Holocaust) niets heeft gedaan en geen intentie heeft Israel aan of binnen te vallen.
Iran heeft geen enkele kernbom.
Het Israël van Dershowitz heeft meer dan 400.
Iran heeft niet gezegd dat Israël "van de kaart moet worden geveegd," zoals elke dag in de mainstream media wordt beweerd.
Israël en haar apologisten roepen daarentegen elke dag dat Iran van de kaart geveegd moet worden.
Dershowitz en de leiders van Israël zijn oorloghitsende misdadigers die constant en onophoudelijk de oorlogstrom slaan - en niet voor zomaar een oorlog, maar voor een kernoorlog.
In een meer ideale wereld, zouden zij opgepakt en achter tralies gezet worden, om te voorkomen dat ze de mensheid nog meer kwaad berokkenen. Jammer genoeg, leven wij in iets minder ideale wereld, een heel wat mindere ideale wereld.
Dershowitz, Olmert, Bush, Clinton, Pelosi, de neocons en zij die hen steunen, een kleine maar invloedrijke groep, blijven vrij rondlopen, terwijl ze met arrogante veronachtzaming hun bedreigingen uiten.
Moge God ons vergeven dat we hen niet uit zelfbescherming hebben gearresteerd.
Video: Dershowitz
Wel blijven opletten he? Het zijn je neocon buddies die het WO 4 noemen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 07:38 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Verdorie, de volgende keer maar minder lang uitslapen. Nu heb ik de derde wereldoorlog ook al gemist.
dat wordt dus stenen en stokken zat Einstein er even naastquote:Op woensdag 31 januari 2007 07:38 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Verdorie, de volgende keer maar minder lang uitslapen. Nu heb ik de derde wereldoorlog ook al gemist.
http://www.cnn.com/2007/WORLD/meast/01/30/iraq.main/index.htmlquote:The Pentagon is investigating whether a recent attack on a military compound in Karbala was carried out by Iranians or Iranian-trained operatives, two officials from separate U.S. government agencies said.
"People are looking at it seriously," one of the officials said.
That official added the Iranian connection was a leading theory in the investigation into the January 20 attack that killed five soldiers.
The second official said: "We believe it's possible the executors of the attack were Iranian or Iranian-trained."
Nog een paar maandjes en er is geen ontkomen meer aan.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.cnn.com/2007/WORLD/meast/01/30/iraq.main/index.html
je bent al aan het collecteren?quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nog een paar maandjes en er is geen ontkomen meer aan.
Ze blijven deze onopzettelijke (yeah right) verkeerde vertaling (lees: leugen) ook gewoon herhalen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 08:56 schreef Frutsel het volgende:
Vermoed wordt namelijk dat Iran heimelijk werkt aan een atoombom en daarbij heeft president Mahmoud Ahmadinejad herhaaldelijk gezegd dat Israël van de kaart zou moeten worden geveegd.
Met andere woorden, iemand anders (de VS dus) mag deze oorlog voor Israel voeren.quote:Peres zei dat de kwestie-Iran moet worden opgelost door een 'regime change' of militaire actie, maar dat het Israëlische leger daar niet bij betrokken zal zijn.
Klopt... Israel heeft al zijn krachten nodig voor de aanval op Syrie.. als de VS Iran aanvaltquote:Op donderdag 1 februari 2007 09:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ze blijven deze onopzettelijke (yeah right) "verkeerde vertaling" ook gewoon herhalen.
De pers laat zich net als bij Irak weer gewillig als propagandamiddel gebruiken.
"Vermoed wordt..."
Vermoed door wie??
[..]
Met andere woorden, iemand anders (de VS dus) mag deze oorlog voor Israel voeren.
Hmm Syrië heeft een leger. Niet dat het veel voorstelt, maar het is toch wat anders dan bommen in Libanon gooien of met helicopters op burgers in Gaza schieten.quote:Op donderdag 1 februari 2007 09:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt... Israel heeft al zijn krachten nodig voor de aanval op Syrie.. als de VS Iran aanvalt
Dat is al zo dacht ik.quote:Op donderdag 1 februari 2007 09:55 schreef Frutsel het volgende:
Kan zijn.. het zou me ook niets verbazen dat Iran - Syrie een nog closer pact sluiten, idem aan de NAVO. Aanval op één, is een aanval op beide...![]()
Je hebt iig gelijk gekregen dat het niet in 2006 is gebeurd.quote:Op donderdag 1 februari 2007 10:35 schreef Monidique het volgende:
Maar ja, zoals gezegd: ik geloof niet dat ze gaan aanvallen.
klopt die vond ik ook, das ook het nieuwsbericht volgens mij dat ik bedoelde. Maar of dat een openlijk "Defensive Pact" is ( zoals in CIVILIZATION 4quote:Op donderdag 1 februari 2007 10:57 schreef Mutant01 het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/talking_point/4273471.stm
Dit was het enige wat ik kon vinden.
Het is een soennietisch land, maar de heersende elite is sji'ietisch of iets wat daarop lijkt.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:18 schreef Zero2Nine het volgende:
Is Syrie eigenlijk sjiitisch?
Vraag dat eens aan de omringende landen. En dat is echt niet alleen Israel.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:33 schreef Hallulama het volgende:
Al dat gezeik om niets, wat is nou ECHT het probleem met Iran? Kan iemand me DAT eens UITLEGGEN?![]()
Ach, Iran heeft nog nooit een ander land aangevallen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:46 schreef popolon het volgende:
Vraag dat eens aan de omringende landen. En dat is echt niet alleen Israel.
Ik ken geen enkel land uit het MO dat staat te juichen bij een Iraanse nucleaire voorsprong in het MO.
AP.quote:BAGHDAD, Iraq (AP) -
Citing Iranian involvement with Iraqi militias and Tehran's nuclear ambitions, the Bush administration has shifted to offense in its confrontation with Iran - building up the U.S. military in the Persian Gulf and promising more aggressive moves against Iranian operatives in Iraq and Lebanon.
The behind-the-scenes struggle between the two nations could explode into open warfare over a single misstep, analysts and U.S. military officials warn.
Iraq has become a proxy battleground between Washington and Tehran, which is challenging - at least rhetorically - America's dominance of the Gulf. That has worried even Iraq's U.S.-backed Shiite prime minister, who - in a reflection of Iraq's complexity - also has close ties to Iran.
Iran and the United States are already sparring on the ground.
On Jan. 20, militants kidnapped and killed four American soldiers in a raid in Karbala, and a fifth was killed in the firefight. A U.S. defense official said one possibility under study is that Iranian agents either executed or masterminded the attack, a suspicion based on the sophisticated and unusual methods used in the attack, including weapons and uniforms that may have been American.
He spoke on condition of anonymity because the probe is ongoing.
There has been speculation that the Karbala assault may have been in retaliation for the arrest of five Iranians by U.S. troops in northern Iraq.
Those five Iranians, who were arrested in the northern city of Irbil, included two members of an Iranian Revolutionary Guard force that provides weapons, training and other support to Shiite militants in the Middle East, U.S. Ambassador Zalmay Khalilzad said last week. Iraqi and Iranian officials maintain the five were diplomats.
Since the Karbala raid, U.S. saber-rattling has intensified. President Bush said this week that U.S. forces in Iraq would take action against Iranian operatives in the country, while insisting he had no intention of attacking Iran.
"If Iran escalates its military action in Iraq to the detriment of our troops and/or innocent Iraqi people, we will respond firmly," Bush told National Public Radio.
Iran is in de macht tegenwoordig van revolutionairen waarvoor de dictators vd Arabische wereld doodsbang zijn gezien Irak en in mindere mate Libanon de weg van Iran op lijkt te gaan, als Iran een atoombom verkrijgt is de kans verkeken dat die revolutionairen militair het zwijgen kan worden opgelegdquote:Op donderdag 1 februari 2007 15:59 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ach, Iran heeft nog nooit een ander land aangevallen.
Plus je valt niet ZOMAAR opeens een ander land aan als je opeens WEL een atoombom hebt.
Een dergelijk wapen is zo enorm buitenproportioneel dat het mij uberhaupt een raadsel is waarom een dergelijk ding ooit tweemaal is ingezet door de Amerikanen, maar waarschijnlijk had dat voornamelijk met experimenteerdrift te maken.
http://www.wereldomroep.nl/actua/news/international/#5164763quote:Rusland vindt 'gas-OPEC' interessant idee
Rusland voelt wel wat voor het idee van Iran om een OPEC te vormen, maar dan voor landen die gas exporteren. Volgens president Vladimir Poetin is zo'n organisatie niet zozeer bedoeld om een kartel te vormen, maar zou ze een betrouwbare gasleverantie moeten waarborgen.
Poetin spreekt tegen dat Rusland z'n gasreserves gebruikt om politiek mee te bedrijven. Die verwijten werden bijvoorbeeld een jaar geleden gemaakt in de ruzie met Oekraïne over de gasprijs. Oliemaatschappij Shell maakte ook kennis met de toegenomen assertiviteit van Moskou. Shell koos uiteindelijk eieren voor z'n geld door een deel van zijn belang in het Sachalin-gasproject af te staan aan Moskou.
Sla je hier de Iraanse bevolking zelf niet over?quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:43 schreef zakjapannertje het volgende:
Iran is in de macht tegenwoordig van revolutionairen waarvoor de dictators vd Arabische wereld doodsbang zijn gezien Irak en in mindere mate Libanon de weg van Iran op lijkt te gaan, als Iran een atoombom verkrijgt is de kans verkeken dat die revolutionairen militair het zwijgen kan worden opgelegd
Net niet helemaal waar.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is een soennietisch land, maar de heersende elite is sji'ietisch of iets wat daarop lijkt.
Ik ben er niet zo'n fan van. Als Isreal atoomwapens gebruikt is dat tegen Iran, Irak, Syrie, Saoudie Arabie of iets dergelijks. Als Iran ze gebruikt kunnen ze net zo goed ooit in mijn eigen achtertuin landen. Dus ik stem voor Israel wel, Iran niet.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:48 schreef Meki het volgende:
Iran moet doorgaan met hun atoomprogramma
Als Israel dat mag mag Iran dat ook
met andere woordenquote:Op donderdag 1 februari 2007 23:50 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Ik ben er niet zo'n fan van. Als Isreal atoomwapens gebruikt is dat tegen Iran, Irak, Syrie, Saoudie Arabie of iets dergelijks. Als Iran ze gebruikt kunnen ze net zo goed ooit in mijn eigen achtertuin landen. Dus ik stem voor Israel wel, Iran niet.
Het idee leeft dat het voor iran mogelijk is om een 'first strike' uit te voeren zonder tegenreactie. Als je in een minuut of vijf raketten op israel hebt, dan moet israel dus continu de vinger aan de atoomtrekker houden (en binnen vijf minuten raketten kunnen detecteren en hun eigen raketten kunnen afvuren). Daarnaast is Israel niet zo groot: met een stuk of wat 100 megatonners blaas je 't hele land weg.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:44 schreef voorpagina het volgende:
Mocht iemand het niet met me eens zijn, vertel me dan hoe mogelijke doelwitten (oh, alleen Isreal) anders zou reageren op zo'n aanval als direct 10 kernbommen op Iran te gooien?
We Could Destroy All European Capitalsquote:Op donderdag 1 februari 2007 23:50 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Ik ben er niet zo'n fan van. Als Isreal atoomwapens gebruikt is dat tegen Iran, Irak, Syrie, Saoudie Arabie of iets dergelijks. Als Iran ze gebruikt kunnen ze net zo goed ooit in mijn eigen achtertuin landen. Dus ik stem voor Israel wel, Iran niet.
Ik maak onderscheid tussen mijjn achtertuin en die van iemand anders. Zolang het hele midden oosten gedoe een ver van m'n bed show blijft vind ik alles prima. Dan gaat de VS maar de grote ongewenste bevrijder spelen, en dan blazen al die zelfmoordapen zichzelf maar op tegen Amerikaanse en Israelische militairen. Zolang ze dat maar niet bij mij in het dorp doen vind ik het prima.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:52 schreef Meki het volgende:
[..]
maar dan maak je onderscheid tussen mensen
Iran zal het tegenzetten tegen Israelquote:Op donderdag 1 februari 2007 23:59 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Ik maak onderscheid tussen mijjn achtertuin en die van iemand anders. Zolang het hele midden oosten gedoe een ver van m'n bed show blijft vind ik alles prima. Dan gaat de VS maar de grote ongewenste bevrijder spelen, en dan blazen al die zelfmoordapen zichzelf maar op tegen Amerikaanse en Israelische militairen. Zolang ze dat maar niet bij mij in het dorp doen vind ik het prima.
Israel heeft geen bestaansrecht in mijn optiek, en de VS heeft geen fuck te zoeken in het MO. Toch, ondanks deze opvattingen, zie ik liever mensen met massavernietigingswapens die mijn regering gezind zijn dan iemand met die wapens die mij als ongelovige liever dood ziet.
Het zou natuurlijk zonde zijn als Samir A. omkomt bij een iraanse kernaanvalquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Iran zal het tegenzetten tegen Israel
niet tegen Nederland
Dat is een kwestie van opvatting. Als ze het een keer gebruikt hebben, dan lijkt het me verre van uitgesloten dat ze het nog een keer gaan gebruiken. Geld voor de VS idem dito trouwens, als enige land wat tot nu toe kernbommen voor militaire doeleinden echt gebruikt heeft. Maar de VS is onze bondgenoot (voor zolang het duurt). Van Iran kan ik dat nog niet zeggenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:02 schreef Meki het volgende:
[..]
niet tegen Nederland
USA . Ook al is het een bondgenootquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:07 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van opvatting. Als ze het een keer gebruikt hebben, dan lijkt het me verre van uitgesloten dat ze het nog een keer gaan gebruiken. Geld voor de VS idem dito trouwens, als enige land wat tot nu toe kernbommen voor militaire doeleinden echt gebruikt heeft. Maar de VS is onze bondgenoot (voor zolang het duurt). Van Iran kan ik dat nog niet zeggen![]()
Helemaal met je eens Meki. Ik keur de handelswijzen van het Westen ook echt niet goed. Maarja, ik heb liever dat het Westen het daar een zooitje maakt, dan dat het Oosten het hier een zooitje komt maken, want dan krijg ik er hier op straat mee te maken. En dat is nou wat ik net niet wil.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:08 schreef Meki het volgende:
[..]
USA . Ook al is het een bondgenoot
Maar zij voeren misdaden en massamoorden op het hele continent
zij vormen de grootste gevaar na de duivels voor deze aarde
We moeten meedenken met die mensen uit het oostenquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:11 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Helemaal met je eens Meki. Ik keur de handelswijzen van het Westen ook echt niet goed. Maarja, ik heb liever dat het Westen het daar een zooitje maakt, dan dat het Oosten het hier een zooitje komt maken, want dan krijg ik er hier op straat mee te maken. En dat is nou wat ik net niet wil.
Je bedoelt dat een nieuwe terroristische aanslag in de VS eigenlijk helemaal niet zo slecht zou uitkomen?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:14 schreef Eltron het volgende:
Mocht er een aanval plaats vinden op Iran, dan komt Bush in een lastig parket.
Ik verwacht dan een grote kans op een impeachement procedure tegen hem in de States.
Hij moet wel een hele goede reden hebben een aanval te rechtvaardigen (lees:nieuwe grote aanslag op V.S of bondgenoten)
Ze zouden zich niets beters kunnen wensen op dit momentquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:18 schreef gronk het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een nieuwe terroristische aanslag in de VS eigenlijk helemaal niet zo slecht zou uitkomen?
Och een bootje dat in de golf tegen een "iraanse"mijn aan komt zal ook wel voldoende zijn.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:18 schreef gronk het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een nieuwe terroristische aanslag in de VS eigenlijk helemaal niet zo slecht zou uitkomen?
Yup. Of in Irak een barak de lucht in laten vliegen ofzo. Iets wat dramatische beelden geeft met veel doden en gewonden. En vervolgens Iran de schuld geven.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Och een bootje dat in de golf tegen een "iraanse"mijn aan komt zal ook wel voldoende zijn.
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:10 schreef Hallulama het volgende:
Mag de volgende topic heten:
Roadmap to peace with Iran?
die tasten net zo goed de machtsbasis van de dictators aan, komen net zo goed voor vervolging in aanmerking, in 1979 deden de gematigden en partijen die nu verboden zijn in Iran immers net zo goed mee met de omverwerping van de monarchie daarquote:Op donderdag 1 februari 2007 22:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sla je hier de Iraanse bevolking zelf niet over?
Winst voor gematigden tijdens de laatste verkiezingen?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6319451.stmquote:US warns Iran on Iraq insurgents
The US has issued the latest in a series of warnings to Iran, telling Tehran to stop helping Iraqi militants make lethal bombs to attack US troops.
Undersecretary of State Nicholas Burns said US forces had detained several Iranians suspected of providing weapons technology to Shia insurgents.
He said Iranian help for insurgents had spread from Basra north to Baghdad, leading to higher UK and US casualties.
Tehran has repeatedly denied that it is fuelling the violence in Iraq.
Mr Burns told the BBC that some of the five Iranians detained on 11 January by US troops were members of the al-Quds force of the Iranian Revolutionary Guard, and not diplomats as Tehran says.
"These are not Iranian business people in Iraq that we've detained," said Mr Burns, the third most senior US diplomat.
"These are operatives of the Quds force, paramilitary officials of the Iranian government and their intelligence officials... They're people who are engaged in sectarian warfare".
British allegations
In another interview with American radio, he said Iranian agents were transferring "sophisticated explosive technology to Shia insurgent groups who then use that technology to target and kill American soldiers".
Press highlights tensions
Washington has said that Iran is providing high-grade "shaped" explosives that can tear through the thick armour on many military vehicles.
It is a repeat of British allegations made last year about attacks against UK troops in their zone around Basra in southern Iraq.
Mr Burns said the US had been following Iranian involvement in Iraq for about two years and found increasing evidence that Iran has been assisting Shia militant groups.
The Bush administration has been taking an uncompromising tone on Iran lately.
In his state of the union speech, President Bush accused Iran of arming "terrorists like Hezbollah" and said, "the world will not allow the regime in Tehran to acquire nuclear weapons."
The US is sending more troops to Baghdad to try to quell the worsening sectarian violence there and is building up its military presence in the Persian Gulf, deploying a second aircraft carrier to the region.
Ooo tegen Israel, dan is het goedquote:Op vrijdag 2 februari 2007 00:02 schreef Meki het volgende:
[..]
niet tegen Nederland
wel pittige mosterdquote:Op donderdag 1 februari 2007 23:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Het idee leeft dat het voor iran mogelijk is om een 'first strike' uit te voeren zonder tegenreactie. Als je in een minuut of vijf raketten op israel hebt, dan moet israel dus continu de vinger aan de atoomtrekker houden (en binnen vijf minuten raketten kunnen detecteren en hun eigen raketten kunnen afvuren). Daarnaast is Israel niet zo groot: met een stuk of wat 100 megatonners blaas je 't hele land weg.
En natuurlijk is 't zo dat andere landen israel's vernietiging kunnen vergelden, maar dat is dan wel 'mosterd na de maaltijd'.
Goed, 15% van de moslims is sji'ietisch. Ik durf het dan wel een soennietisch land te noemen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:44 schreef voorpagina het volgende:
[..]
Net niet helemaal waar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjiieten_per_land
Tsja. Ethiopië zegt dat Al-Kaida in Somalië zit en ze krijgen hulp, want Al-Kaida is slecht en moet bestreden worden. Fatah zegt Iraniërs te hebben gepakt, toevallig net nu, en misschien verwachten zij ook wel enige steun in de mondiale strijd tegen het perzofascisme. Het is heel goed mogelijk dat ze Iraanse wapenexperts op een universiteit hebben aangehouden, maar het is erg toevallig en het komt Fatah goed uit en ik wacht nog wel eventjes op meer informatie. We zitten nu natuurlijk wel midden in een campagne om Iran te demoniseren.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Verder zijn er iraniers gearresteerd in de gaza strook vandaag
bron teletext
Bron: Islamic Association for Palestine (IAP)quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:59 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
We Could Destroy All European Capitals
Hoewel het tot op heden loze beschuldigingen zijn dat Iran aan kernwapens zou werken, zou het voor het evenwicht imo helemaal niet zo gek zijn als Iran ze zou krijgen. Beter nog zou zijn om Israels nukes te ontmantelen maar aangezien dat er momenteel niet in zit dan maar het beste alternatief.
Lees dan "The Samson Option: Israel's Nuclear Arsenal and American Foreign Policy" van Seymour Hersh als je meer bronnen wilt.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 20:53 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Bron: Islamic Association for Palestine (IAP)
Lekker betrouwbaar![]()
http://digbysblog.blogspo(...)l#117048080703869227quote:May 24, 2002
Rumsfeld: No Plans to Invade Iraq
The United States has no plans to invade Iraq or any other country, Defense Secretary Donald H. Rumsfeld said Friday, but he refused to discuss the Bush administration's thinking about how to deal with Iraqi leader Saddam Hussein.
February 2, 2007
Gates: We're "Not Planning" To Attack Iran
With respect to Iran, first of all, the president has made clear; the secretary of State has made clear; I've made clear -- nobody is planning -- we are not planning for a war with Iran.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6323401.stmquote:Malaysia stands by Iran gas deal
Malaysia is threatening to end free trade talks with the United States if it is asked to break an energy development deal with Iran.
A US legislator has raised concerns about Malaysia's $16bn (£8bn) deal to develop Iranian gas fields and build liquefied natural gas plants there.
The US is Malaysia's biggest trading partner and free trade talks between them began in June last year.
Malaysia's prime minister says he will not bow to pressure from Washington.
Pressure on Iran
The US is trying to put pressure on Iran to end a nuclear programme that it claims is aimed at developing nuclear weapons.
Iran claims that it is only trying to generate nuclear energy.
Concerns about trade between Malaysia and Iran were raised by Tom Lantos, chair of the US House of Representatives Foreign Affairs Committee.
But with a fifth round of trade talks between the US and Malaysia scheduled for later this month, Malaysian leaders warned they wouldn't allow its commercial relationship with Iran to impinge on negotiations.
"We reject the pressure being inflicted upon us... Do not bring any political matters into trade", state news agency Bernama quoted Abdullah Badawi as saying.
The two sides are under pressure to conclude the treaty because President George W Bush's fast-track authority on trade deals, through which he can ask Congress to conduct a single vote on any treaty without making amendments, expires at the end of June.
Dan weet je hoe laat het isquote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://digbysblog.blogspo(...)l#117048080703869227
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2089-2583167,00.htmlquote:Iranian nuclear scientist ‘assassinated by Mossad’
Sarah Baxter, Washington
A PRIZE-WINNING Iranian nuclear scientist has died in mysterious circumstances, according to Radio Farda, which is funded by the US State Department and broadcasts to Iran.
An intelligence source suggested that Ardeshire Hassanpour, 44, a nuclear physicist, had been assassinated by Mossad, the Israeli security service.
Hassanpour worked at a plant in Isfahan where uranium hexafluoride gas is produced. The gas is needed to enrich uranium in another plant at Natanz which has become the focus of concerns that Iran may be developing nuclear weapons.
According to Radio Farda, Iranian reports of Hassanpour’s death emerged on January 21 after a delay of six days, giving the cause as “gas poisoning”. The Iranian reports did not say how or where Hassanpour was poisoned but his death was said to have been announced at a conference on nuclear safety.
Rheva Bhalla of Stratfor, the US intelligence company, claimed on Friday that Hassanpour had been targeted by Mossad and that there was “very strong intelligence” to suggest that he had been assassinated by the Israelis, who have repeatedly threatened to prevent Iran acquiring the bomb.
Hassanpour won Iran’s leading military research prize in 2004 and was awarded top prize at the Kharazmi international science festival in Iran last year.
President Mahmoud Ahmadinejad is expected to announce next Sunday — the 28th anniversary of the Islamic revolution — that 3,000 centrifuges have been installed at Natanz, enabling Iran to move closer to industrial scale uranium enrichment.
Inspectors from the International Atomic Energy Agency say that hundreds of technicians and labourers have been “working feverishly” to assemble equipment at the plant.
http://www.cnn.com/2007/W(...).lawmaker/index.htmlquote:A man sentenced to death in Kuwait for the 1983 bombings of the U.S. and French embassies now sits in Iraq's parliament as a member of Prime Minister Nuri al-Maliki's ruling coalition, according to U.S. military intelligence.
Jamal Jafaar Mohammed's seat in parliament gives him immunity from prosecution. Washington says he supports Shiite insurgents and acts as an Iranian agent in Iraq.
http://www.msnbc.msn.com/id/17001926/quote:Gunmen wearing Iraqi army uniforms seized an Iranian diplomat as he drove through central Baghdad, officials said Tuesday. Tehran condemned the abduction and blamed U.S. forces in Iraq.
One Iraqi government official also said the diplomat was detained Sunday by a special Iraqi army unit that reports directly to the U.S. military. But a military spokesman denied any U.S. troops or Iraqis that report to them were involved.
http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/03/whitehouse200703?printable=true¤tPage=allquote:The same neocon ideologues behind the Iraq war have been using the same tactics—alliances with shady exiles, dubious intelligence on W.M.D.—to push for the bombing of Iran. As President Bush ups the pressure on Tehran, is he planning to double his Middle East bet?
[The president's neoconservative advisers] are effectively saying, 'Invade Iran. Then everyone will see how smart we are.'
Die laatste zin is pricelessquote:Op donderdag 8 februari 2007 00:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/03/whitehouse200703?printable=true¤tPage=all
http://www.iht.com/articles/2007/02/07/news/iraq.phpquote:U.S. officials say they believe that Iran is supplying Shiite militias with new weapons, including more powerful roadside bombs, some of which they say could have found their way into the hands of Sunni insurgents who operate around Taji, north of Baghdad.
-3 voor onderbouwing.quote:Op donderdag 8 februari 2007 01:23 schreef franske19 het volgende:
http://www.dailytimes.com(...)story_6-2-2007_pg7_7quote:They said state oil company Saudi Aramco may have put aside upwards of a million tonnes of the aviation fuel for possible use by the US military this year, compared with around 200,000 tonnes in 2006. “I believe that Saudi Arabia was warned in advance of the increased US military activity starting early 2007 and may have allocated 1.0 million to 1.2 million tonnes of jet fuel for possible use by the US military during 2007,” one source said.
(...)
“We are expecting to send another 20,000-25,000 troopers to the Middle East in the near term, so there should be a significant increase in fuel demand,” said Patrick Jones, a DESC spokesman in Virginia. He said the extra supply of jet fuel, as well as other oil products, would come from existing contracts with Middle East suppliers. A spokesman for the US Navy’s Fifth Fleet in Bahrain said all naval aircraft used JP-5, a high flash point aviation fuel. While refineries typically produce standard jet A-1 for civilian aircraft, this can easily be upgraded to JP-5.
Da's op zich niks nieuws; dit soort berichten verschenen vorig jaar ook al in het nieuws. En, positief gedacht: Als je al je troepen+materiaal wilt terugtrekken dan heb je ook een bak kerosine nodig.quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:30 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.dailytimes.com(...)story_6-2-2007_pg7_7
Misschien kan iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, in tegenstelling tot mij, vertellen of iets dergelijks normaal, veelzeggend of gewoon onduidelijk is? Gerelateerd aan Irak?
Het volgende deel moet maar roadmap to peace gaan hetenquote:http://www.nu.nl/news/970(...)binnenvallen%27.html
'Bush wil Iran niet binnenvallen'
Uitgegeven: 8 februari 2007 19:17
Laatst gewijzigd: 8 februari 2007 19:17
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush is niet van plan Iran binnen te vallen. Dat zei een zegsman van het Witte Huis donderdag. Hij reageerde daarmee op een uitspraak van de Opperste Leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, die eerder op de dag zei dat het Amerikaanse belangen in de hele wereld zou treffen als het land zou worden aangevallen vanwege zijn nucleaire programma.
Wij overwegen het niet eens, zei zegsman Tony Snow. De relatie tussen Teheran en Washington is de afgelopen maanden verslechterd.
De Amerikanen verdenken Iran ervan in het geheim te werken aan een kernwapen, terwijl Iran zegt zuiver vreedzame doelen na te streven.
Ook zou Iran anti-Amerikaanse sjiitische milities in Irak steunen.
quote:Iran ontdekt CIA- en Mossad-spionnen
donderdag 08 februari 2007 om 21:48:24
(Novum/AP) - Iran heeft een netwerk van Mossad- en CIA-spionnen ontdekt. Dat heeft de Iraanse minister van inlichtingen Gholam Hossein Mohseni Ejehi donderdag bekendgemaakt, meldt de staatstelevisie. De minister zei dat de spionnen, die actief zouden zijn in het Iraanse grensgebied, in de gaten worden gehouden. Een tweede groep personen, Iraniërs die op het punt stonden naar het buitenland te vertrekken om daar opgeleid te worden tot spion, is opgepakt, zei Ejehi. De Mossad is de Israëlische geheime dienst.
De spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten lopen alleen maar op. De Amerikaanse president George Bush stuurde onlangs een tweede vliegdekschip naar de Perzische Golf, als een waarschuwing aan Iran. Als de VS Iran aanvallen dan zal het land antwoorden door overal ter wereld de Amerikaanse belangen te treffen, zei Irans geestelijk leider ayatollah Ali Khamenei donderdag. De Iraanse ambassadeur bij de Verenigde Naties, Javad Zarif, waarschuwde dat pogingen om Iran te isoleren negatief zullen uitpakken voor de VS en de sektarische spanningen in Irak zullen doen toenemen.
De VS ontkennen van plan te zijn Iran aan te vallen. Belangrijk geschilpunt tussen de twee landen is het Iraanse atoomprogramma. Volgens Iran dient het slechts om energie op te wekken, maar de VS zeggen dat het land van plan is om atoomwapens te fabriceren.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.iht.com/articles/2007/02/07/news/iraq.php
http://www.cnn.com/2007/P(...)q.iran.ap/index.htmlquote:"I think there's some serial numbers, there may be some markings on some of the projectile fragments that we found," that point to Iran.
En op die fragmenten zijn natuurlijk ook sporen van WMD gevonden. Specifiek: biologische wapens!quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:19 schreef Monidique het volgende:
"I think there's some serial numbers, there may be some markings on some of the projectile fragments that we found," that point to Iran.
Mooi, geen oorlog. Topic kan gesloten worden.quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het volgende deel moet maar roadmap to peace gaan heten
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/138525/index.htmlquote:De dodelijkste bom die Iraakse opstandelingen inzetten tegen Amerikaanse militairen in Irak is naar alle waarschijnlijkheid van Iraanse makelij.
(...)
Dat meldt de New York Times zaterdag op basis van bronnen bij Amerikaanse inlichtingendiensten. Het gaat om een speciaal soort bermbom dat veel meer slachtoffers maakt dan andere gebruikte explosieven, en dat verantwoordelijk is voor bijna een kwart van alle dode en gewonde Amerikaanse militairen in Irak. Het laatste jaar is het aantal aanvallen met deze bommen verdubbeld.
(...)
De bom zou uitsluitend worden gehanteerd door sjiitische milities in Irak.
http://www.upi.com/Intern(...)0070208-100038-4021rquote:At a farewell reception at Blair House for the retiring chief of protocol, Don Ensenat, who was President Bush's Yale roommate, the president shook hands with Washington Life Magazine's Soroush Shehabi. A grandson of one of the late Shah's ministers, Soroush said, "Mr. President, I simply want to say one U.S. bomb on Iran and the regime will remain in power for another 20 or 30 years and 70 million Iranians will become radicalized."
"I know," President Bush answered.
"But does Vice President Cheney know?" asked Soroush.
The president chuckled and walked away.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |