abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 februari 2006 @ 15:56:42 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_35330544
quote:
Iraanse olie machtiger wapen dan kernbom
Bron : http://www.planet.nl/plan(...)tid=685013/sc=b11e9f
Gepubliceerd op dinsdag 21 februari 2006
Er is veel te doen om het Iraanse atoomprogramma. Maar wellicht vormt de lancering van de Iraanse Oliebeurs (IOB), gepland voor 20 maart, een grotere bedreiging voor de VS dan een Iraanse kernbom.

In een nieuwe provocatie van aartsvijand de Verenigde Staten, opent Iran volgende maand zijn oliebeurs, waar de brandstof in euro’s in plaats van dollars verhandeld zal worden. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Amerikaanse hegemonie in de oliehandel.

Iran is een grote speler op de internationale oliemarkt. Het land is de tweede producent van ruwe olie na Saudi-Arabië en pompt vijf procent van de totale wereldbehoefte uit de bodem. Iran heeft oliereserves van 126 miljard vaten, ofwel tien procent van de totale wereldreserves. Iran is bovendien het op een na grootste land ter wereld wat betreft gasreserves.

Voorts ligt Iran strategisch ten opzichte van grootverbruikers als China, India en Europa. Iran en India sloten vorig jaar een deal voor de levering van vloeibaar gas de komende 25 jaar en Iran zal 30 jaar lang gas leveren aan China. Beide landen investeren ook in de ontwikkeling van het Iraanse olieveld Yadaravan. De economieën van India en vooral China zijn international gigantisch in opkomst.

Europa is grootste afnemer
Dat Iran zijn olie in euro’s wil verhandelen is niet onlogisch. Europa is zijn grootste afnemer en de handel met EU-landen is goed voor 45 procent van de totale Iraanse export. Meer dan een derde van de Iraanse olie-uitvoer gaat richting Europa. De dollars die Iran daarvoor krijgt moet het land omwisselen, waarbij fluctuerende valutakoersen en transactiekosten om de hoek komen kijken. De koers van de dollar ten opzichte van de euro is sinds 2002 met meer dan een kwart gedaald, en dat heeft de koopkracht van Iran ten opzichte van de EU aanzienlijk gereduceerd.

Logischerwijs profiteert Europa van de sterkere euro, en is bovendien het voordeel van de Iraanse Oliebeurs (IOB) dat Europese landen in hun eigen valuta olie van Iran kunnen kopen, zonder de kosten van het omwisselen in de dollar.

Landen stappen over op euro
Olie is het bloed van elke moderne, geïndustrialiseerde economie. Als ’s werelds grootste olie-importeur zal de Amerikaanse economie het meest te lijden hebben onder de Iraanse overschakeling op de euro. Niet voor niets zei president Bush dit jaar in zijn State-of-the-Union-toespraak dat Amerika af moet van zijn ‘verslaving’ aan olie.

Als de euro een serieus alternatief wordt voor de dollar op de internationale oliemarkt, zullen geleidelijk andere landen overstappen op de euro. De organisatie van olieproducerende landen OPEC handelt nu nog alleen in dollars, maar als de leden ook voor de euro kunnen kiezen, zal de macht van de VS over de OPEC uitgehold worden.

China en Japan zijn blij dat ze niet langer alleen maar afhankelijk zijn van de dollar en zich beter kunnen wapenen tegen zijn depreciatie door ook euroreserves aan te leggen. Dat zal leiden tot verdere devaluatie van de dollar. Dat heeft grote gevolgen voor het reusachtige Amerikaanse begrotingstekort, dat steunt op buitenlandse - voornamelijk Aziatische - leningen en handel in de dollar. Daar staat tegenover dat de eurozone niet kampt met een gigantisch begrotingstekort.

Amerikaanse bedrijven worden bovendien gedwarsboomd door het Amerikaanse handelsembargo tegen Iran, waardoor ze niet kunnen investeren in de lucratieve olie-industrie.

De oprichting van de IOB is voor Iran natuurlijk niet alleen een economisch besluit. Iran wil zijn aartsvijand Amerika een slag toebrengen en regionale heerschappij bewerkstelligen. “Het is onderdeel van een zeer intelligentie, creatieve Iraanse strategie, om op elke mogelijk manier in het offensief te gaan en anderen tegen de VS te mobiliseren”, zei Iran-expert George Perkovich van het Carnegie Endowment for International Peace in augustus 2005 tegen de Christian Science Monitor.

Militaire aanval
Sommige waarnemers achten de bedreiging van de IOB voor het door de bestaande oliebeurzen NYMEX en de ICE gecontroleerde petrodollarsysteem zo groot, dat een Amerikaanse militaire aanval op Iran niet wordt uitgesloten. Ze wijzen erop dat Saddam Hussein in 2000 zijn olie in euro’s ging verkopen. Vijf jaar en een oorlog later wordt de Iraakse olie weer in dollars verhandeld.

Tot dusver lieten de VS Iran over aan Europa. Maar president Bush en consorten hebben nooit verhuld dat een aanval op Iran tot de mogelijkheden behoort. Mogelijk worden de fluwelen handschoenen na 20 maart uitgetrokken.
Dat zullen de Amerikanen zeker niet leuk vinden. Ze verspelen door geld in de verkeerde sectoren te stoppen een belangrijke troefkaart. En de uitholling komt nu van binnenuit.
Maar om daarvoor oorlog te gaan voeren
Het is gewoon vrije handel (?!), Iran moet zelf maar bepalen met wie en hoe ze zaken willen doen. Blijft ergens wel komisch dat de eindafrekening op de waarde van de dollar komt te staan.
Tja, met zoveel kapitaalvernietiging vraag je er ook zelf om. Maar zonder een goedlopende Amerikaanse economie zal Europa ook snel vervallen tot een klaagbede.
Wat dat laatste betreft kunnen we ook niet zonder elkaar.

Ik lees dit bericht overigens met gemengde alsook verontruste gevoelens. Er wordt namelijk een zeer belangrijk Amerikaans 'economisch' huisje vertrapt.
pi_35330774
De euro zal wel weer stijgen tov de dollar. Mooi als je naar dollar(gerelateerde) landen gaat. Maar tegelijkertijd worden onze producten duurder tov Amerikaanse. En dat is weer niet goed voor de export. Niet dat het zo'n vaart zal lopen. Binnen een jaar valt de VS Iran binnen en dan laten ze de olie weer gewoon in dollars betalen. Net als bij Irak.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_35330923
Het is een gewaagde stap van Iran waar de VS inderdaad niet blij mee zullen zijn.

Maar om dat als reden te gebruiken om een oorlog te starten lijkt me ook niet geheel legitiem en ik vraag me af hoe China tegenover een eventuele aanval op Iran staat. Ze hebben immers ook belangen in Iran.

Uiteindelijk kan de VS ook zijn hand overspelen en ten ondergaan aan zijn eigen zucht naar olie en de daaruit voortvloeiende imperalistische aspiraties.

Het is een interessante ontwikkelingen. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als Iran de IOB lanceert op 20 maart.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 16:07:38 #4
89730 Drugshond
pi_35330994
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 16:02 schreef sizzler het volgende:
De euro zal wel weer stijgen tov de dollar. Mooi als je naar dollar(gerelateerde) landen gaat. Maar tegelijkertijd worden onze producten duurder tov Amerikaanse. En dat is weer niet goed voor de export. Niet dat het zo'n vaart zal lopen. Binnen een jaar valt de VS Iran binnen en dan laten ze de olie weer gewoon in dollars betalen. Net als bij Irak.
De kapitalistische jihad
Vanuit die optiek zou je bijna weer voorstander worden dat Iran kernwapens aan het ontwikkelen is.
Een oorlog voeren omdat je anders economisch aan de grond blijft zitten.
pi_35331485
Smerig spelletje wat de VS dan speelt. Het is natuurlijk dan ook meteen een signaal aan al die andere OPEC landen om niet de overstap te maken naar de euro. Anders krijgen ze een tapijt van bommen op hun dak.
pi_35332791
Een VS-bashing topic speciaal voor mods?
pi_35333378
Ach die olie is de enige troef die het midden oosten heeft, als die troef is uitgespeeld hebben ze helemaal niets meer om de VS mee te chanteren. Daarnaast zit er voor de VS nog zat olie in de grond in canada, rusland, afrika en zuid amerika.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 17:11:24 #8
74839 F4iTH
De eeuwige student
pi_35333734
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 17:02 schreef Schepseltje het volgende:
Ach die olie is de enige troef die het midden oosten heeft, als die troef is uitgespeeld hebben ze helemaal niets meer om de VS mee te chanteren.
Tegen die tijd heeft men ook geen reden om de VS te willen chanteren. De koek is op en de Yanks allang weg. Bovendien vind ik dit geen chantage van Iran. Ze hebben het recht om in Euro te handelen.
quote:
Daarnaast zit er voor de VS nog zat olie in de grond in canada, rusland, afrika en zuid amerika.
Rusland, Afrika en Zuid Amerika zijn uiteraard dikke vrienden met de VS en hebben genoeg olie om de wereld te voorzien.
"To accomplish great things, we must not only act, but also dream, not only plan, but also believe"
"Many of us spend half our time wishing for things we could have if we didn't spend half our time wishing"
  dinsdag 21 februari 2006 @ 17:52:01 #9
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_35335426
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:56 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat zullen de Amerikanen zeker niet leuk vinden. Ze verspelen door geld in de verkeerde sectoren te stoppen een belangrijke troefkaart. En de uitholling komt nu van binnenuit.
Maar om daarvoor oorlog te gaan voeren
Het is gewoon vrije handel (?!), Iran moet zelf maar bepalen met wie en hoe ze zaken willen doen. Blijft ergens wel komisch dat de eindafrekening op de waarde van de dollar komt te staan.
Tja, met zoveel kapitaalvernietiging vraag je er ook zelf om. Maar zonder een goedlopende Amerikaanse economie zal Europa ook snel vervallen tot een klaagbede.
Wat dat laatste betreft kunnen we ook niet zonder elkaar.

Ik lees dit bericht overigens met gemengde alsook verontruste gevoelens. Er wordt namelijk een zeer belangrijk Amerikaans 'economisch' huisje vertrapt.
Het probleem is misschien nog veel ernstiger dan hier wordt geschetst. Amerika ziet een heel scala van diep ingrijpende economische veranderingen op zich afkomen.

Terwijl Iran en Venezuela in de rol van vlaggendragers de internationale positie van de VS proberen te ondermijnen door een petro-euro in te voeren, begint het er steeds meer op te lijken dat in de VS zelf de geldpersen op volle toeren draaien om extra valuta te genereren, met mogelijk sterke inflatie/devaluatie van de munt tot gevolg. Hyperinflatie zelfs, als de maatregelen die getroffen worden niet toereikend zijn. Het is niet voor niks dat de Federal Reserve heeft besloten om vanaf 29 maart (toevallig ook de datum waarop in Iran de OIB opent én een dag na de verkiezingen in Israël) niet langer de cijfers van de M3 te publiceren. Uit link: "M3 is the most important money aggregate for economists, analysts and Fed watchers to get an idea at what the speed the (electronic) printing press is running."

Reden genoeg om de ontwikkelingen rondom Iran en de dollarkoers scherp in de gaten te houden, aangezien dit wel eens zou kunnen leiden tot een zeer instabiele internationale situatie. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, en de VS is inmiddels de ongekroonde koning van de rare sprongen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_35335992
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 17:11 schreef F4iTH het volgende:

Tegen die tijd heeft men ook geen reden om de VS te willen chanteren. De koek is op en de Yanks allang weg. Bovendien vind ik dit geen chantage van Iran. Ze hebben het recht om in Euro te handelen.
Natuurlijk hebben ze het recht, maar daarom blijft het doel wel chantage.
quote:
Rusland, Afrika en Zuid Amerika zijn uiteraard dikke vrienden met de VS en hebben genoeg olie om de wereld te voorzien.
Misschien geen dikke vrienden, maar die landen zijn vooralsnog wel bereid handel te drijven met de VS.
pi_35338454
quote:
vergeet niet Canada, ze hebben een grotere olie voorraad dan Iran alleen zit de canadese olie tussen het zand, daarom iets lastiger om het uit de grond te halen.

Canada's oil supply could top Saudi Arabia
-
  dinsdag 21 februari 2006 @ 19:26:56 #12
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_35339212
Goed plan van Iran om olie in euros te handelen
pi_35340307
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 16:47 schreef basilisk het volgende:
Een VS-bashing topic speciaal voor mods?
Ik was vroeger wat fanatieker. Zoek maar eens in het archief .

Serieus, ik zie niet in wat dit topic heeft te maken met bashen. Of misschien is het zo dat je het niet leuk vindt dat de waarheid aan het licht komt .

dinsdag 21 februari 2006 @ 20:03:41 #14
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_35340823
is het werkelijk waar dat Irak de overstap naar de euro al had gemaakt en nu weer in dollars olie wordt verkocht?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:08:36 #15
89730 Drugshond
pi_35341044
-- offtopic --
quote:
Geheime diensten: Iran bouwt kernwapen

Iran ontwikkelt wel degelijk een kernwapen. De Iraanse regering haalt de benodigde hoogwaardige apparatuur uit Europa. En het land zoekt naar materialen waarmee een langeafstandsraket kan worden ontwikkeld.

Dat blijkt uit een rapport dat is gebaseerd op informatie van de Britse , de Franse, de Duitse en de Belgische geheime diensten, schrijft de Britse krant the Guardian woensdag.

Waarschuwing
Het rapport, gedateerd 1 juli 2005, is gebruikt om Europese regeringsleiders te waarschuwen. Ook zijn belangrijke personen in het bedrijfsleven ingelicht. Zij moeten goed opletten bij het exporteren naar schurkenstaten.

Iran blijft weigeren te buigen voor de eis van Amerika en de Europese Unie te stoppen met het verrijken van uranium. Teheran beweert dat verrijkt uranium alleen zal worden gebruikt om energie op te wekken in een door de Russen gebouwde kerncentrale.

Maar het rapport wijst er op dat Iran in Europa en landen van de voormalige Sovjet-Unie een netwerk heeft opgezet van bedrijven, instellingen en academische instituten met maar een doel: kennis over en materialen voor kernwapens verzamelen.

Verder verzamelt Iran ook materialen voor chemische wapens. Net als Pakistan en Syrië overigens.

Israël
Iran zet intussen de internationale betrekkingen steeds verder op scherp. Zondag vergeleek de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad de Israëliërs met de nazi's (lees Iran: Israël net zo erg als nazi-Duitsland).

Volgens geruchten is de Israëlische premier Ariel Sharon van plan om eind maart locaties in Iran aan te vallen, waar in het geheim uranium wordt verrijkt. Volgens militaire bronnen zou dan het 'point of no return' zijn bereikt, omdat Iran dan genoeg kennis heeft vergaard om uranium te verrijken en binnen twee tot vier jaar kernwapens te maken (lees 'Israëlische leger gaat Iran aanvallen').
Wat is dat toch met eind maart ?!. Lijkt net of alle time-tables dan bij elkaar komen.
pi_35341104
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:08 schreef Drugshond het volgende:
-- offtopic --
[..]

Wat is dat toch met eind maart ?!. Lijkt net of alle time-tables dan bij elkaar komen.
Sja, geruchten bouwen op geruchten bouwen op geruchten bouwen op...
pi_35341251
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:03 schreef DionysuZ het volgende:
is het werkelijk waar dat Irak de overstap naar de euro al had gemaakt en nu weer in dollars olie wordt verkocht?
This brings us back to the so-called “secret weapon” of Iraq. In the end of the 2000, Iraq switched its oil denomination from “the enemy currency” dollar to euro.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:18:29 #18
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_35341451
Ik heb me hier gister een tijdje over in zitten lezen en als je het plaatje begrijpt is dit vanuit Iraanse optiek een meester zet.
De olie word op 2 plekken verhandelt, en beide plekken worden door amerikanen gedomineerd en gecontroleerd (beide beursen zijn in amerikaanse handen) de olie-standaarden (brent-crude enz.) worden in dollars afgerekend en in de afgelopen 50 jaar is olie belangrijker geworden dan goud als het gaat om 'backen' van de dollar.
Mocht de Iraanse oliebeurs een succes worden en er heel veel kapitaal vanuit de dollar richting de euro stromen dan kan de dollar met 20-40% devalueren...da's best een hoop..gezien hun wankele financieele positie

Disclaimer ik ben d'r net gister aan begonnen en dit is wat er in t kort tot nu toe is blijven hangen, google anders eens op 'peak oil' of 'Iranian oil bourse'
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_35341584
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:18 schreef YuckFou het volgende:
Ik heb me hier gister een tijdje over in zitten lezen en als je het plaatje begrijpt is dit vanuit Iraanse optiek een meester zet.
De olie word op 2 plekken verhandelt, en beide plekken worden door amerikanen gedomineerd en gecontroleerd (beide beursen zijn in amerikaanse handen) de olie-standaarden (brent-crude enz.) worden in dollars afgerekend en in de afgelopen 50 jaar is olie belangrijker geworden dan goud als het gaat om 'backen' van de dollar.
Mocht de Iraanse oliebeurs een succes worden en er heel veel kapitaal vanuit de dollar richting de euro stromen dan kan de dollar met 20-40% devalueren...da's best een hoop..gezien hun wankele financieele positie

Disclaimer ik ben d'r net gister aan begonnen en dit is wat er in t kort tot nu toe is blijven hangen, google anders eens op 'peak oil' of 'Iranian oil bourse'
Dit klopt helemaal. Je kunt je dus alleen afvragen of het dus het dus zo'n meesterzet is van Iran. Vooral omdat dat land de laatste tijd toch al zo aan het provoceren is geweest.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:22:07 #20
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_35341609
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:08 schreef Drugshond het volgende:
-- offtopic --
[..]

In dit bewuste geval dus het moment waarop Iran de nieuwe oliebeurs start.
quote:
Volgens militaire bronnen zou dan het 'point of no return' zijn bereikt, omdat Iran dan genoeg kennis heeft vergaard om uranium te verrijken en binnen twee tot vier jaar kernwapens te maken.

Valt me nog meer dat geen tijdstip voor het 'point of no return' wordt genoemd..
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:26:42 #21
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_35341778
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:18 schreef YuckFou het volgende:

Goud is zelfs nagenoeg irrelevant voor de dollar, aangezien de dollar sinds 1978 (geloof ik) een floating currency is.
pi_35342802
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 19:52 schreef schatje het volgende:

[..]

Ik was vroeger wat fanatieker. Zoek maar eens in het archief .

Serieus, ik zie niet in wat dit topic heeft te maken met bashen. Of misschien is het zo dat je het niet leuk vindt dat de waarheid aan het licht komt .

Bashen is mischien een groot woord maar er werd gedaan alsof de VS Iran al binnen is gevallen en (voor zover ik weet) is dat nog niet gebeurt.

Slimme zet van Iran overigens. Afgezien dat er goede economische reden voor zijn kunnen ze het ook goed gebruiken als bliksemafleider voor hun nucleaire programma. Zoiets als: ' Zie je wel het gaat de VS om de olie en helemaal niet om onze nucleaire installaties'.

Al Jazeera is het MO inmiddels al aan het bewerken:
http://www.aljazeera.com/(...).asp?service_ID=9752

Volgens Peter Schong, de schrijver van het artikel van de OP, wordt Bush stinkend rijk van de oorlog in Irak dus het is allemaal nog veel erger als je denkt
http://www.planetinternet(...)tid=373514/sc=23cf2e
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:56:24 #23
89730 Drugshond
pi_35343029
Ik post bovengenoemde artikelen voluit.
quote:
Will Iran’s oil kill the U.S. dollar?
Bron : aljazeera
If Iran launched its IOB, the U.S. dollar will weaken and the euro strengthen

Speculations have begun regarding whether the proposed March 2006 launch of the Iranian oil bourse (IOB), will become the catalyst for a significant blow to the position of the U.S. dollar?

Iran is about to begin pricing its oil in euros. Unfortunately, just about everyone would benefit--except the United States- Without some form of U.S. intervention, the euro is going to establish a firm foothold in the international oil trade.

The U.S. dollar has been the strongest currency of the world for more than half a century, with about 70% of percent of all currency reserves in American dollars.

This could be a logical explanation for why the Islamic republic would be the U.S.’s next target.

This is closely related to the fact that oil, the most important commodity traded in the world, is mostly priced in U.S. dollars. The majority of countries that are oil importers have to buy their oil in U.S. dollars, which forces them to keep most of their foreign currency in dollars.

The crippling U.S. debt crisis makes its fragile economy mostly dependent on the high demand for its currency in order to remain afloat.

There is a move underway by Iran, the world’s second-largest producer of crude oil—and labeled a member of President Bush’s so-called “axis of evil”, that threatens the current dominant position of the American dollar.

Tehran has lately confirmed its plan to create a euro-based exchange in oil—to compete with the London and New York dollar-denominated oil exchanges, both American-owned.

If proved successful, the Iranian oil bourse (IOB) is expected to give the euro a foothold in the international oil trade, solidifying its status as an alternative oil transaction currency. This would eventually lead to a major currency flight from the dollar to the euro—and a disaster for America.

The IOB will see crude oil, petrochemicals and other commodities of the same kind traded in euros.

But the question here is what are Iran’s motives behind such a move?

According to economists, Iran’s move does make sense, especially since the European Union is Iran’s biggest trading partner. Also it will deal a major blow to Iran’s archfoe America, and, by hoping to make Iran the main hub for oil deals in the region; it will drive the Islamic Republic forward in its quest for regional supremacy.

George Perkovich, an Iran expert at the Carnegie Endowment for International Peace in Washington, has made it clear that the move is: “part of a very intelligent, creative Iranian strategy—to go on the offense in every way possible and mobilize other actors against the U.S.” (Christian Science Monitor, August 30).

This economic move could be the best and most effective strike against a mighty military foe, the United States.

According to a report published recently by Asia Times, “Oil in euros would benefit millions … in the EU and its trading partners …. And it would loosen the grip the U.S. has on OPEC members”

“One of the Federal Reserve’s nightmares may begin to unfold in the spring of 2006,” one expert on the subject stated, “when it appears that international buyers will have a choice of buying a barrel of oil for $60 on the NYMEX [New York Mercantile Exchange] and IPE [London’s International Petroleum Exchange] or purchase a barrel of oil for ¤45 to ¤50 via the Iranian bourse” (Global Politician, September 2).

The IOB will accelerate the already-existent global trend of shifting foreign currency reserves from dollars to euros would. Thus, “countries switching to euro reserves from dollar reserves would bring down the value of the U.S. currency. Imports would start to cost Americans a lot more …. As countries and businesses converted their dollar assets into euro assets, the U.S. property and stock market bubbles would, without doubt, burst” (The Foundation for the Economics of Sustainability, Nov. 15, 2004).

The impact of a reserve currency switch would be catastrophic for the U.S., according to the Global Politician. The U.S. “would simply have to stop importing” (op. cit.).

If Iran launched its IOB, the U.S. dollar will weaken and the euro strengthen—helping speed up the economic decline of the U.S.

Numerous economists have expressed optimism about Iran’s ambitions, saying that the impact of the Iran oil bourse on the American dollar—and U.S. economy could be worse than Iran launching a “direct nuclear attack.”
quote:
Hoe Bush rijk wordt van de oorlog
Bron : PlanetInternet

Gepubliceerd op donderdag 17 april 2003
De Amerikaanse president Bush verdient indirect een fortuin aan de oorlog in Irak, via de geheimzinnige investeringsmaatschappij Carlyle Group, die wapentuig levert aan het Amerikaanse leger. George Bush sr. is adviseur van deze invloedrijke groep met wereldwijde connecties, zelfs met Bin Laden.

Het hoofdkantoor van de Carlyle Group bevindt zich middenin het centrum van de macht; aan de Pennsylvania Avenue in Washington, tussen het Witte Huis en het Capitool in. De Carlyle Group is geen bekende naam, en het bedrijf wil dat ook graag zo houden. Maar de invloed van de investeringsmaatschappij is groot.

George Bush senior: topadviseur

De Carlyle Group werd in 1987 opgericht en wordt bestuurd door voormalige hoofdrolspelers in de internationale politiek. Het bedrijf wordt dan ook wel 'the ex-presidents' club' genoemd. Oud-minister van Defensie (in het kabinet van president Ronald Reagan) en voormalig adjunct-directeur van de CIA Frank Carlucci is directeur, de voormalige Britse premier John Major is voorzitter van Carlyle Europe, oud-minister van Buitenlandse Zaken en Financiën James Baker (respectievelijk onder Reagan en Bush sr.) is een topadviseur, en oud-president George Bush senior is topadviseur.

Ook Bush jr. werkte voor Carlyle

Maar ook de huidige president Bush heeft directe banden met Carlyle gehad. In 1990 werd hij benoemd tot directielid van een van Carlyles eerste aankopen, de vliegtuigvoedsel producent Caterair. Het bedrijf werd met verlies weer verkocht, en in 1992 vertrok Bush om gouverneur van Texas te worden. In die functie benoemde Bush enkele leden van de commissie die de investeringen van een pensioenfonds voor leraren beheerde. Dezelfde commissie besloot later om honderd miljoen dollar van de belastingbetaler te investeren in de Carlyle Group.

Eigenaar van producenten van oorlogstuig

De vele bedrijven waarvan de Carlyle Group eigenaar is zijn producenten van onder meer van apparatuur, voertuigen en wapens voor het Amerikaanse leger. United Defense maakt bijvoorbeeld raketlanceersystemen die op de Amerikaanse fregatten in de Golf worden gebruikt, alsmede andere lanceersystemen en gevechtsvoertuigen. Het bedrijf is op zijn beurt eigenaar van Bofors, een Zweedse munitiefabrikant. Maar Carlyle bezit ook de Franse krant Le Figaro en het bedrijf dat de flessen van het limonademerk Dr Pepper bottelt. In Nederland heeft de Carlyle Group ook belangen; eind vorig jaar werd kabelbedrijf Casema aan de investeringsmaatschappij verkocht.

Niettemin beweert de Carlyle Group dat slechts zeven procent van zijn fondsen geïnvesteerd is in defensiebedrijven, wat veel minder zou zijn dan andere investeringsmaatschappijen.

Connecties met familie Bin Laden

Carlyle heeft over de hele wereld connecties, waaronder enkele zeer opmerkelijke. Sinds 1995 investeert de familie Bin Laden in Carlyle. De familie houdt vol dat ze al lang geleden de banden met hun beruchte lid Osama hebben verbroken. Bush sr. zou de Bin Ladens twee keer hebben bezocht ten behoeve van Carlyle. Overigens zou de investering geannuleerd zijn en doet Carlyle geen zaken meer met de Bin Ladens.

Sinds 11 september 2001 is de betekenis van Carlyle gegroeid. De IT Group kreeg in het najaar van 2001 diverse contracten van de Amerikaanse regering om met antrax besmette gebouwen schoon te maken, waaronder het Hart Senate Office Building, het kantoor van de Amerikaanse senator Tom Daschle. Carlyle bezit 25 procent van de IT Group.

De oorlog in Afghanistan, en nu in Irak, waren voor de dochters van Carlyle een perfecte gelegenheid om hun oorlogstuig te leveren aan het Amerikaanse leger. Indirect komt dit ten goede aan de portemonnee van de werknemers van Carlyle, waaronder dus de vader van de huidige Amerikaanse president Bush. De oud-president wordt betaald met aandelen in de Carlyle Group, en verdient derhalve aan bijvoorbeeld de Irak-oorlog. Als zoon ligt het voor de hand dat de huidige president Bush erfgenaam is.

'Gerecyclede samenzweringstheorieën'

De Carlyle Group vindt het verhaal, uitvoerig omschreven in het boek The Iron Triangle - Inside the Secret World of the Carlyle Group van de gerenommeerde Amerikaanse journalist Dan Briody (dat deze maand verschijnt), echter niet meer dan een paranoïde samenzweringstheorie. "Pel de lagen van feitelijke fouten en zelfgenoegzaamheid weg en alles dat je overhoudt zijn insinuaties zonder grond", zegt woordvoerder Chris Ullman. "Dit boek is een verzameling gerecyclede samenzweringstheorieën gemaskeerd als onderzoeksjournalistiek."

Invloed op regeringsbeleid

Het is weliswaar moeilijk om de vinger te leggen op de mate waarin Carlyle invloed uitoefent op het beleid van de Amerikaanse regering, maar de nauwe band tussen medewerkers van Carlyle en leden van de regering is een feit.

Carlyle zelf ontkent voor de regering te lobbyen om belangenverstrengeling te voorkomen, maar de vraag is welke pet Baker en Major dragen als ze in Londen in Bush' voordeel een toespraak geven over de vermadelijde presidentsverkiezingen van 2000. Of als minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell een toespraak geeft op een banket van Carlyle.

Het is bekend dat verkiezingscampagnes in de Verenigde Staten gefinancierd worden door het bedrijfsleven. George Bush junior staat bekend als de 'pro-business president'. Het is een dubieus gegeven, maar het wordt extra wrang als presidenten rijk worden van een oorlog die ze zelf voeren.

Peter Schong, Planet nieuws/Neos.nl. Met dank aan Patric Geissbuehler.

Bronnen: Red Herring, Guardian, Observer
  Moderator dinsdag 21 februari 2006 @ 21:00:46 #24
8781 crew  Frutsel
pi_35343222
stel dat de VS, met hun miljarden aan onderzoek en projecten, met een alternatief komt voor olie... waardoor bijv. auto's, schepen en vliegtuigen kunnen vliegen... al dan niet op de korte of lange termijn.... Waar blijft het Midden Oosten dan nog ?
  dinsdag 21 februari 2006 @ 21:04:30 #25
89730 Drugshond
pi_35343402
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 21:00 schreef Frutsel het volgende:
stel dat de VS, met hun miljarden aan onderzoek en projecten, met een alternatief komt voor olie... waardoor bijv. auto's, schepen en vliegtuigen kunnen vliegen... al dan niet op de korte of lange termijn.... Waar blijft het Midden Oosten dan nog ?
miljarden of niet, per saldo is olie nog steeds een erg goedkoop en relatief schoon brandstofmiddel.
Ze zullen echt met iets heel aparts moeten komen.
- Koude kernfusie of zo. -
En dergelijke onderzoeken + implementatie kosten idioot veel geld. En dan is het nog maar de vraag of het allemaal wel werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')