abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5232738
quote:
VS eisen einde nucleaire samenwerking Rusland Iran

UTRECHT/MOSKOU - 01/08/02 - De Verenigde Staten hebben er bij Rusland op aangedrongen de nucleaire samenwerking met Iran te staken. Dat heeft de Amerikaanse minister van Energie, Spencer Abraham, donderdag gezegd tijdens zijn bezoek aan Moskou.

Abraham, die onder meer een ontmoeting had met de Russische minister van Atoomenergie, Aleksander Roemjantsev, zei dat Washington ,,uiterst bezorgd'' is over het besluit van Moskou de samenwerking met Iran op het gebied van kernenergie uit te breiden. Hij drong erop aan alle samenwerking met Teheran op dat gebied te stoppen.

Volgens hem probeert Iran nucleaire- en andere massavernietingswapens te verkrijgen en is het land ook bezig met het ontwikkelen van langeafstandsraketten. ,,Daarom dringen we er bij Rusland voortdurend op aan alle samenwerking op nucleair gebied te stoppen, evenals de steun bij de bouw van de reactor in Bushehr'', aldus Abraham.

Vier centrales

Vorige week meldde Rusland dat het een nieuw 10-jarig programma had goedgekeurd dat onder meer de bouw omvat van een kerncentrale bij Ahwaz, 100 kilometer verwijderd van de grens met Irak. In totaal omvat het Iraanse nucleaire programma uit de bouw van vier kerncentrales, waarbij Rusland ook is betrokken.

Iran heeft herhaaldelijk verklaard dat de samenwerking met Rusland op nucleair gebied slechts voor vreedzame doeleinden is en dat het islamitische land er niet op uit is kernwapens te verkrijgen. Maar Amerikaanse functionarissen hechten hier geen waarde aan. Volgens hen is het verkrijgen van kernwapens de enige reden dat Teheran zoveel kerncentrales wil. Voor zijn energievoorziening heeft het land ruimschoots genoeg aan zijn uitgestrekte olievelden.

bron:Trouw

==============================================================
Hmz, de VS heeft zich zelf teruggetrokken uit het ABM-verdrag, en hield dat verdrag niet ten oa in dat zowel de VS als Rusland geen info mbt nucleaire wapens met bepaalde landen zouden mogen delen (of ben ik nu abuis?), oftewel, de VS kunnen dit niet eisen aangezien zij zelf deze stap mbt het ABM verdrag hebben genomen.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  donderdag 1 augustus 2002 @ 19:57:26 #2
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_5232864
Beetje onnodig, Israel gooit ze toch plat over een half jaar
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_5232875
quote:
Hmz, de VS heeft zich zelf teruggetrokken uit het ABM-verdrag, en hield dat verdrag niet ten oa in dat zowel de VS als Rusland geen info mbt nucleaire wapens met bepaalde landen zouden mogen delen (of ben ik nu abuis?), oftewel, de VS kunnen dit niet eisen aangezien zij zelf deze stap mbt het ABM verdrag hebben genomen.
Inderdaad, dit is weer zo'n hypocriete stelling. Ligt het aan mij of is dit pas sinds de Bush administration in het witte huis zit?
Elke kont heeft twee gezichten
pi_5233140
quote:
Op donderdag 01 augustus 2002 19:58 schreef proximity het volgende:
Inderdaad, dit is weer zo'n hypocriete stelling. Ligt het aan mij of is dit pas sinds de Bush administration in het witte huis zit?
Jep, pa Bush achter de schermen en gaaaan!
yankee charlie dinges
pi_5236923
quote:
Op donderdag 01 augustus 2002 19:57 schreef BAZZA het volgende:
Beetje onnodig, Israel gooit ze toch plat over een half jaar
Ik dnek dat dan het hele midden oosten binnen 3 weken weg is.
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 01:22:23 #6
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_5237232
Inderdaad heeft Israël al gezegd dat ze geen nieuwe kerncentrales zullen toestaan in Iran ( de arrogantie )
en de huidige in aanbouw zijnde centrale zal gebombardeerd worden voordat hij af is..

Lekker de soevereiniteit van je buren schenden en hun moderne bedrijven vernietigen , daar maak je vrienden mee en maar steeds klagen dat niemand je mag..

maar het gaat hier gewoon om een energie centrale voor stroomvoorzieningen ( 1000 megawatt oid )

Ik denk niet dat Iran het ongestraft laat bombarderen

[edit] typo irak in iran veranderd [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Fonkmeistah op 02-08-2002 13:56]

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_5237247
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 01:22 schreef Fonkmeistah het volgende:
Inderdaad heeft Israël al gezegd dat ze geen nieuwe kerncentrales zullen toestaan in Irak ( de arrogantie )
en de huidige in aanbouw zijnde centrale zal gebombardeerd worden voordat hij af is..

Lekker de soevereiniteit van je buren schenden en hun moderne bedrijven vernietigen , daar maak je vrienden mee en maar steeds klagen dat niemand je mag..

maar het gaat hier gewoon om een energie centrale voor stroomvoorzieningen ( 1000 megawatt oid )

Ik denk niet dat Iran het ongestraft laat bombarderen

Mjah, denk je zelf dat een land als Irak zijn kerntechnologie alleen zou gebruiken voor de ontwikkeling van kerncentrales ? Laat Saddam eerst zijn volk eens te eten geven.
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 01:33:55 #8
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_5237330
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 01:25 schreef gelly het volgende:

Mjah, denk je zelf dat een land als Irak zijn kerntechnologie alleen zou gebruiken voor de ontwikkeling van kerncentrales ? Laat Saddam eerst zijn volk eens te eten geven.

Pssst, we hebben het over Iran

tja Iran wil ook nukes, dat is duidelijk en niet geheel onbegrijpelijk aangezien ze een grens delen met Pakistan en Irak en om de 1 of andere reden nog altijd Israel van de kaart willen vegen

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_5237395
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 01:33 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Pssst, we hebben het over Iran

tja Iran wil ook nukes, dat is duidelijk en niet geheel onbegrijpelijk aangezien ze een grens delen met Pakistan en Irak en om de 1 of andere reden nog altijd Israel van de kaart willen vegen

quote:
Inderdaad heeft Israël al gezegd dat ze geen nieuwe kerncentrales zullen toestaan in Irak ( de arrogantie )
Daar reageerde ik op.

Maar even weer over Iran. Idd begrijpelijk dat ze kernwapens willen, de vraag is alleen of dat gezond is, en de 2e vraag of de VS daar überhaupt wat over te zeggen hebben.

Ik denk dat als steeds meer landen kernwapens hebben, het afschrik effect van dergelijke wapens langzaamaan wegebt. Ten tijde van de koude oorlog had je gewoon 2 partijen met kernwapens, en die hielden elkaar in evenwicht omdat het inzetten van die wapens het einde van de beschaving inhield.

Als je echter zulke wapens lokaal gaat gebruiken, bv Iran vs Irak, dan zijn de gevolgen globaal niet eens zo erg groot. Daarom zouden landen als Iran geen kernwapens mogen bezitten.

Mogen de VS dan ingrijpen om een land te verhinderen dergelijke wapens te aan te schaffen ? Uit mijn westerse oogpunt ja, echter, de VS hebben meer belang in de olie uit het midden oosten, en niet zozeer de veiligheid in de regio.

Ik denk dan ook niet dat Saddam of Iran dergelijke wapens heeft, maar dat het door de VS als excuus gebruikt wordt.

vrijdag 2 augustus 2002 @ 01:43:42 #10
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_5237416
Het is schandalig dat de VS Iran kern-energie, een geweldige economische bouwsteen voor een land met zo'n ecomonie, misgunt.

In plaats van diplomatie, wapen-inspecties en een positieve houding wordt er maar weer naar geweld gegrepen. En dan vreemd opkijken dat ze zo verschrikkelijk gehaat worden.

Down[br]Under
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 13:54:55 #11
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_5241591
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 01:33 schreef BAZZA het volgende:Pssst, we hebben het over Iran
ohwja die bedoelde ik ook
ik => * *

effe editen

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  Moderator vrijdag 2 augustus 2002 @ 14:12:16 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_5241816
ik vind dit wel mooi voor de russische economie die gasten verdienen een break vind ik, en idd Israel zal het toch wel platgooien zodra er vermoedens zijn dat er wapentuig word geproduceert ipv alleen stroom, dus zo gevaarlijk is het allemaal niet.

zolang iran er stroom van blijft trekken is het goed, en zodra ze bommen gaan bouwen ligt het plat, mooie deal vind ik.

de US zitten nu gewoon te stoken in een mogenlijk nieuw doelwit na Irak.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 14:30:36 #13
32510 BobaFett
Bounty Hunter
pi_5242102
"VS eisen einde nucleaire samenwerking Rusland Iran"

LOL, de VS heeft helemaal niks te eisen, stelletje sukkels.

[b]Excalibur,Albion[/b][br]Demanto Naturan - lvl50 Deathsight Necro[br]Naturan Demanto - lvl24 Ice Wizard[br]Toxy ParaMedic - lvl20 Cleric[br]Artificial Intelligence - lvl20 Infiltrator
pi_5242254
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 01:43 schreef MacBeth het volgende:

In plaats van diplomatie, wapen-inspecties en een positieve houding wordt er maar weer naar geweld gegrepen. En dan vreemd opkijken dat ze zo verschrikkelijk gehaat worden.

Klopt, ze willen een kerncentrale daar platgooien, dat bericht wilde ik als vervolgbericht plaatsen op bovenstaande, maar net toen ik dat wilde doen was de pagina gerefreshed, en ik krijg het artikel niet meer te pakken.

Het is dus niet alleen een eis, ze willen tevens weer gaan ingrijpen met geweld.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 14:46:06 #15
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_5242361
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 14:12 schreef sp3c het volgende:
zolang iran er stroom van blijft trekken is het goed, en zodra ze bommen gaan bouwen ligt het plat, mooie deal vind ik.

Als die eenmaal in gebruik is dan kan je hem niet meer platgooien want dan veroorzaak je een nucleare ramp..
ze gaan hem dus VOOR ingebruikname platgooien..
Iran krijgt dus niet eens de kans om te laten zien dat ze hem alleen voor energie gebruiken ( terwijl een energie centrale imho vrij ongeschikt lijkt om wapens te produceren )

maw het is ze gewoon niet gegunt

pi_5277561
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 14:30 schreef BobaFett het volgende:
"VS eisen einde nucleaire samenwerking Rusland Iran"

LOL, de VS heeft helemaal niks te eisen, stelletje sukkels.

Als je het artikel had gelezen, dan had je gezien dat ze aandringen en niks eisen. Ze zijn slechts "uiterst bezorgd".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')