Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 42 zijn:
* Staven verhuizen naar vestigingen elders in het land
* Leopards schieten met scherp
* Landmacht doet goed werk in Koendoez
* Mark Huizinga pakt zevende wereldtitel
quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:11 schreef HarigeKerel het volgende:
Ben je weer www.onwar.com vergeten![]()
Hebbenquote:KA-50 BLACK SHARK ATTACK HELICOPTER, RUSSIA
The Ka-50 Black Shark helicopter, developed by Kamov Helicopters JSC, carries the NATO codename Hokum A; Hokum B being the two-seat version, Ka-52. Ka-50 is also known as Werewolf. It entered service in the Russian Army during 1995 and is manufactured at the Sazykin Aviation Company Progress based in Arseniev Maritime Territory, Russia. A first batch of eight Ka-50 aircraft has been delivered. 12 Ka-52 are to be procured for Russian Air Force special operations in 2005. It is a high-performance combat helicopter with day and night capability, high survivability and fire power to defeat air targets and heavily armoured tanks armed with air defence weapons.
A night attack version, Ka-50N, with Samshit-50T thermal imager, day TV and laser rangefinder has been developed, and Kamov has also joined with Israeli Aircraft Industries (IAI) to produce a version, the Ka-50-2 Erdogan that is compatible with NATO weapons and has an Israeli equipped cockpit.
Geschrapt, maar wel een retecool hebbedingetje. Ze zouden het ding moeten verkopen zodat wij m uit elkaar kunnen trekken en kijken naar hoe en wat.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:13 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Hebben![]()
quote:Ten Lessons of Fallujah
By Patrick O’Hannigan
The U.S. military has much to teach those of us who seek to improve our marketable skills without recourse to Benjamin Franklin, Peter Drucker, and other people who've been self-help pets and talismans for so long that their once-luxurious advice is balder than the Velveteen Rabbit, and selling for less at "friends of the library" book sales.
American forces are lethal for many reasons. Per the saying that amateurs talk strategy while professionals talk logistics, we the taxpayers have given our neighbors in the armed forces reach enough to go anywhere. More importantly, and in contrast to organizations where mistakes are seldom fatal, the American military learns quickly from its mistakes.
It is no disrespectful thing to assert that reports from the second battle of Fallujah can be analyzed with conviction that force of arms has turned the banks of the Euphrates River into a satellite campus of the Harvard Business School.
What the American military reminds me of is summarized in the following list of what might be called "dual use" advisories. In war, they help ensure survival on the battlefield. In peace, they increase the potential for success in business, even among people who've never had occasion to learn that that "IED" is an abbreviation for "improvised explosive device."
1. Plan well.
After learning last April that Fallujah was a tougher than expected nut, policy makers and commanders increased the surveillance on that city, and brought significantly more assets to bear on the reactionaries holed up there the second time around. As Canadian columnist David Warren wrote recently about coalition forces:
"I thought they were going in a month ago, but it turned out they were only starting the dress rehearsal, making feints, and using air and occasionally ‘smart' artillery fire to ‘shape the battlefield' for what is happening now. More than shaping it, they were creatively studying it, and testing the enemy's reactions."
2. Change tactics as needed.
Blogs like The Belmont Club were quick to recognize transformation in the U.S. military even apart from Donald Rumsfeld's successful use of Special Forces operators to topple the Taliban in Afghanistan. From an overview posted to Belmont Club in October:
"The Marine methods of April would have been instantly familiar to any military historian: hammer and anvil, seizure of key terrain; feint and attack. Today, many of the military objectives in the developing siege of the terrorist stronghold are abstract. They consist of developing a network of informers in the city; of setting up a functioning wireless network; of getting close enough for smaller US units to deploy their line-of-sight controlled UAV and UGV units to create a seamless operational and tactical environment to wage 'swarm' warfare; of getting artillery and mortar units close enough to play hopscotch over everything the network decides to engage. To the traditional methods of warfare the Americans [are] adding a whole new plane which only they [can] inhabit."
3. Move quickly.
The second assault on Fallujah was a telegraphed punch, and politically necessary preparation for that punch allowed both innocent civilians and smarter jihadis to leave the immediate vicinity. After receiving the green light from Prime Minister Allawi, however, coalition forces advanced speedily, in a textbook example of what respected strategists call "getting inside the adversary's decision cycle."
4. Communicate.
U.S. troops now communicate with each other in ways that their fathers and grandfathers never imagined. Advances in wireless networking technology and the willingness of suppliers to increase the durability of their components have taken the concepts of "Network-Centric Warfare" out from the carpeted realm of think-tankery and into the dust of actual battle.
5. Divide big tasks into smaller pieces.
Coalition forces segmented Fallujah into several zones so as to concentrate firepower in areas where it was most needed:
"We've known for months that this (southern Fallujah) is where most of the foreign fighters are," said Marine Col. Craig Tucker, displaying a satellite photograph of the city. "This (the south) is where we find fortifications."
6. Pick your battles.
Mindful of the challenges posed by urban warfare, American commanders used combat engineers and guns to blow precise holes in buildings along the American route. Whenever they could, troops advanced via this "mouseholing" technique rather than through booby-trapped doors or along streets lined with IEDs.
Risk-averse behavior has also made checkpoints safer for the troops that secure them:
"Superior firepower is the order of the day; the soldiers are not taking risks and are eliminating the need to inspect vehicles and enter buildings by destroying them if they are deemed threatening."
7. Use the right tools.
In this area, of course, the American military is without peer:
"Significantly, the main assault began after darkness fell. Following months of preparatory airstrikes and unpublicized raids by U.S. special operations forces, the night attack instantly put the terrorists at a disadvantage. Although our enemies may have acquired a few night-vision devices, our troops are superbly equipped and trained as night stalkers."
The "backpack airplanes" described by TechCentralStation columnist Ralph Kinsey Bennett also count as tools:
"These small unmanned aerial vehicles (UAVs) can be carried in two backpacks, assembled in minutes (they're made of a composite material that looks a lot like plastic foam) and launched by hand… Equipped with a small television camera and powered by an electric motor, these small planes (weight about 5 pounds, wingspan 45 inches) can give commanders on the scene a quick look at the other side of a building or a hill or screen of trees."
If one tool does not work, the military tries other tools, sometimes from halfway around the globe. One observer recounted how a Marine "watchdog" unit in Fallujah switched from artillery to air power via satellite while knocking out a hostile mortar:
"Launched from a site near Baghdad, the Predator UAV carried a Hellfire missile. Its crew and its video feeds were back in California."
8. Respect cultural realities.
In software companies, what U.S. commanders and their allies have been doing would be called "intelligent localization:"
"Iraq forces are leading the attack through culturally sensitive areas," Maj. Gen. Abdul Qader Mohan, appointed by Allawi to lead Iraqi forces in Fallujah, said. "Areas with schools, hospitals and mosques (will be) under the operational control of the Iraqi army."
"For Mustafa, one of 2,000 Iraqi soldiers fighting alongside U.S. troops for control of this insurgent-occupied city, the battle for Fallujah was personal. If the fighters continue to control Iraqi cities, there will be no future for him, his children or his wife of 10 weeks."
9. Keep notes on your efforts.
Note-taking makes sense even in environments where Al Jazeera, CNN, and stringers for NBC are not the other witnesses to your activity.
"One member of his troop was Sgt Kimberly Snow, a 'combat camera' photographer whose job was to record what happened in the battle to prevent the insurgents later boosting their cause with propaganda. 'If they're firing out of a mosque or a hospital I don't care where she is, bring Sgt Snow forward. So when we level that thing, we have pictures to show they were using it as a bad place,' said Capt Mayfield.'"
10. Think for yourself.
Ralph Peters, New York Post columnist and himself a veteran of military service, recently previewed both next month's news and the attitude we should bring to it:
"In the coming weeks, the terrorists will try to re-infiltrate the city. They'll stage photogenic car bombings and assassinations. Then we'll be told that we still don't control Fallujah, that we've failed. But a city where terrorists have to sneak in to plant a bomb is a far better place than one in which they rule."
That's the list. Each of the ten lessons on it has been paid for in blood, sweat, and treasure. You don't have to support American policy in Iraq to be humbled by that sacrifice, and grateful for it.
Although ten is an honorable number, the list needs at least one addendum, because combat is not the only thing happening in Iraq today. As talk radio host Laura Ingraham and others have remarked, efforts like Operation Iraqi Children, the cooperative charitable venture between actor/director Gary Sinise and "Seabiscuit" author Laura Hillenbrand, are also doing enormous good.
In uniform or out, we do well to remember and give thanks for the advice implicit in that example, too.
Patrick O'Hannigan is a writer and blogger in San Diego.
Echter zoals met bijna ALLES in de Russische helicoptervloot: OER en OER lelijk.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:25 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
De Mil Mi-28 Havoc, ook een leuk toestelletje.
Die neusquote:Op dinsdag 30 november 2004 23:27 schreef Piro het volgende:
[..]
Echter zoals met bijna ALLES in de Russische helicoptervloot: OER en OER lelijk..
Oer- en oer lelijk. Maar wel killer uitstraling.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:27 schreef Piro het volgende:
[..]
Echter zoals met bijna ALLES in de Russische helicoptervloot: OER en OER lelijk..
Goed stukje. Vooral de les over lokale cultuur is een wijze.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:25 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Een rioolrat is nog wel de meest treffende vergelijking ja. Mijn HEMEL.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:34 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Die neusLijkt net een hond of zo, of nee hij heeft meer weg van een rioolrat.
Mooi verhaal!quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:25 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
probleem met russisch is niet zozeer de compatibiliteit (zijn momenteel best veel landen met russisch materiaal in de nato/eu volgens mij) maar dat je de Russen inspraak geeft in je militaire beleid, als zij zeggen dat ze stoppen met leveren als je bv hugo chavez van de antillen afschopt dan begin je toch te twijfelen, de Fransen kunnen dit erg goed (Argrentinie ivm de Falklands War, Israel ivm Peace for Galilea) maar de Russen zullen er ook niet vies van zijn, zou me niet verbazen als ze het ook al is gedaan hebben (Cuba?) en we zijn het nu eenmaal niet altijd even eens met de Russen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:13 schreef Piro het volgende:
Doe nou interessant man..
@ Harigekerel: De KA50 en KA52 zijn geschrapt. Zelfde lot als het Comanche project. Jammer, beiden hadden ontzettend veel potentieel gehad..
De Mi24 past niet op de schepen, heeft als bijkomend nadeel dat ie Russisch is (dus incompatible met NATO op alle fronten, niet iets wat je wil zijn) en bovendien niet is wat men zoekt in een helicopter.
Russen zien die dingen nog steeds als vliegende tanks. Dat heerst hier wat minder.
Je hebt wel een gigantisch zwaar bepantserde heli die kleinkaliber vuur opvreet en nog een man of zes neer kan zetten.
Dat voormalige Oostblokspul wat we er net bij hebben gekregen wil ik niet meetellen. Die komen net om de hoek kijken. Voor de rest zijn ze wel degelijk incomatible. NATO electronica kan er niet in, nato munitie past niet. Niks past.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
probleem met russisch is niet zozeer de compatibiliteit (zijn momenteel best veel landen met russisch materiaal in de nato/eu volgens mij) maar dat je de Russen inspraak geeft in je militaire beleid, als zij zeggen dat ze stoppen met leveren als je bv hugo chavez van de antillen afschopt dan begin je toch te twijfelen, de Fransen kunnen dit erg goed (Argrentinie ivm de Falklands War, Israel ivm Peace for Galilea) maar de Russen zullen er ook niet vies van zijn, zou me niet verbazen als ze het ook al is gedaan hebben (Cuba?) en we zijn het nu eenmaal niet altijd even eens met de Russen.
Wij kunnen het strax ook gaan doen met Indonesie, als hun korvetten klaar (en betaald want dat zijn ze nog niet) dan rekken we ze gewoon een beetje en pikken we gewoon het wekelijkse schandaal (of we stoken de molukkers een beetje op) en verscheuren we dat contract gewoon
... maar daar zijn we te braaf voor
anyways ik wil idd ook wel een mi24 achtig toestel voor de tactische helikopter groep ... kan echt gruwelijk veel wapentuig aanhangen, dan zetten we daar gewoon de longbow radar op
je hebt trouwens wel nato compatibele mi24's tegenwoordig, ik zal is zoeken
IEHL.quote:
Polen is volgens mij redelijk aan het omgaan naar Westers materieel hoorquote:Op woensdag 1 december 2004 15:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
probleem met russisch is niet zozeer de compatibiliteit (zijn momenteel best veel landen met russisch materiaal in de nato/eu volgens mij) maar dat je de Russen inspraak geeft in je militaire beleid, als zij zeggen dat ze stoppen met leveren als je bv hugo chavez van de antillen afschopt dan begin je toch te twijfelen, de Fransen kunnen dit erg goed (Argrentinie ivm de Falklands War, Israel ivm Peace for Galilea) maar de Russen zullen er ook niet vies van zijn, zou me niet verbazen als ze het ook al is gedaan hebben (Cuba?) en we zijn het nu eenmaal niet altijd even eens met de Russen.
Wij kunnen het strax ook gaan doen met Indonesie, als hun korvetten klaar (en betaald want dat zijn ze nog niet) dan rekken we ze gewoon een beetje en pikken we gewoon het wekelijkse schandaal (of we stoken de molukkers een beetje op) en verscheuren we dat contract gewoon
... maar daar zijn we te braaf voor
anyways ik wil idd ook wel een mi24 achtig toestel voor de tactische helikopter groep ... kan echt gruwelijk veel wapentuig aanhangen, dan zetten we daar gewoon de longbow radar op
je hebt trouwens wel nato compatibele mi24's tegenwoordig, ik zal is zoeken
Polen eet van twee walletjesquote:Op woensdag 1 december 2004 15:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Polen is volgens mij redelijk aan het omgaan naar Westers materieel hoor
Polen komt vrolijk mee doen in het Westenquote:Op woensdag 1 december 2004 15:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
Polen eet van twee walletjes
ja die spulletjes die de oostblokkers gebruiken zijn niet compatible omdat het nix mag kosten bij die figuren, als ze er een krat appels voor kunnen krijgen dan krijg je ze meteen kado, maar eigenlijk is dat zonde van de appelsquote:Op woensdag 1 december 2004 15:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat voormalige Oostblokspul wat we er net bij hebben gekregen wil ik niet meetellen. Die komen net om de hoek kijken. Voor de rest zijn ze wel degelijk incomatible. NATO electronica kan er niet in, nato munitie past niet. Niks past.
Polen is een startup ... momenteel kopen die alles, over 10 jaar kopen ze alleen Pools, over 20 jaar is het 1 van de krachtigste legers van Europa.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:30 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Polen komt vrolijk mee doen in het Westen
Dat waren ze vroeger ook al, toen ze nog in het WP zaten. Ze zullen echter geen bedrijging meer gaan vormen. Als ze dat wel gaan doen hebben ze het grote voordeel dat ze nu met het westen mee kunnen kijken...quote:Op woensdag 1 december 2004 15:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
Polen is een startup ... momenteel kopen die alles, over 10 jaar kopen ze alleen Pools, over 20 jaar is het 1 van de krachtigste legers van Europa.
maar voorlopig is het vooral heel veel nix
niet genoeg het is bedoelt om zware lasten te vervoeren en jij weet ook dat als je opstijgt de lucht ijler wordt hij vliegt wel maar hij dat dat op een halve meter hoogte moet het meeer zien als een hele grote watersleequote:Op dinsdag 30 november 2004 23:23 schreef Piro het volgende:
Leg uit..
Hij heeft vleugels, een centrale drijfstructuur en propellors, waarom kan ie dan niet airborne, genereren de vleugels geen lift en zo nee, waarom zijn ze er dan?
Whehehe. Catamaran³.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
niet genoeg het is bedoelt om zware lasten te vervoeren en jij weet ook dat als je opstijgt de lucht ijler wordt hij vliegt wel maar hij dat dat op een halve meter hoogte moet het meeer zien als een hele grote waterslee
Kijk ik ook hoor, en ik ben geen nerd maar gewoon Harigquote:Op woensdag 1 december 2004 19:48 schreef Wuder het volgende:
Ik zat laats Star Trek: Enterprise te kijken (Ja ik ben een zielige nerd)
Gewoon de NAVO inc Chinees kanonnenvoerquote:Op woensdag 1 december 2004 19:48 schreef Wuder het volgende:
en opeens bedacht ik me een paar dingen:
Hoe zouden we een verenigde aarde noemen?
Hoe zouden we een aardse leger noemen?
En een aardse ruimteleger?
Brandende vragen die aan mij knagen
quote:Op woensdag 1 december 2004 22:28 schreef Piro het volgende:
Nice stuff.
Sea King tweede pic lijkt iets Arabisch op te staan. Confirm/Deny?
quote:Op woensdag 1 december 2004 22:32 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
De Ami's sturen nu ook bewapende robots naar Irak![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat voormalige Oostblokspul wat we er net bij hebben gekregen wil ik niet meetellen. Die komen net om de hoek kijken. Voor de rest zijn ze wel degelijk incomatible. NATO electronica kan er niet in, nato munitie past niet. Niks past.
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:24 schreef Piro het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
Polen is een startup ... momenteel kopen die alles, over 10 jaar kopen ze alleen Pools, over 20 jaar is het 1 van de krachtigste legers van Europa.
maar voorlopig is het vooral heel veel nix
quote:Op woensdag 1 december 2004 19:48 schreef Wuder het volgende:
Ik zat laats Star Trek: Enterprise te kijken (Ja ik ben een zielige nerd) en opeens bedacht ik me een paar dingen:
Hoe zouden we een verenigde aarde noemen?
Hoe zouden we een aardse leger noemen?
En een aardse ruimteleger?
Brandende vragen die aan mij knagen
Klopt, ik heb nix te doen tijdens de colleges
quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:13 schreef Piro het volgende:
(...)
Russen zien die dingen nog steeds als vliegende tanks. Dat heerst hier wat minder.
quote:
Je hebt wel een gigantisch zwaar bepantserde heli die kleinkaliber vuur opvreet en nog een man of zes neer kan zetten.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De USAr gebruikt de Apaches op exact dezelfde manier. Zelfs de organisatie structuur van de Apache eenheden is niet anders als die van een willekeurige Abrams eenheid. Dit heb ik van een NL Apache piloot.
quote:
[..]
Hinds zijn OK
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Kul. Soviet doctrine was je tegenstander overlopen, en ze vervolgens met hun eigen spullen bestoken. Russisch materieel kan standaard alle NATO munitie verschieten, mits van het niet-slimme type. Als de juiste electronica wordt ingebouwd kun je er alles mee. Voorbeelden van "ge-NATO-iseerd" materieel zijn de MiG-21 Lancer, en de Ex-Luftwaffe MiG-29s die nu in Polen vliegen. De Poolse MiG-29s worden op dezelfde wijze aangepast. Daarnaast hebben alle kisten NATO-IFF gekregen, en een groot deel is voorzien van NATO radio's en navigatie apparatuur. Alles is in te bouwen, mits je de centen maar wilt uitgeven.
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:04 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
De onlangs geupgrade MiG-21 Lancers van Roemenie zijn NATO compatible, dit was een van de doelstellingen. Hij kan bijvoorbeeld zowel russich als westers vuurwerk droppen. Maar Roemenie zit nog niet in de EU. Verder weet ik niet of die andere landen boeiend spul hebben, volgens mij niet.
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Roemenië heeft wel aspiraties om erin te komen toch?
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Polen is een van de grootste gebruikers van de MiG-29, in de westerse (ex-luftwaffe) variant. Die zou ik niet als "nix" willen omschrijven. Daarnaast hebben ze orders uitstaan voor o.a. F-16s. Van alle ex-WarPac NATO leden zijn zij het machtigst, militair gesproken. De Polen zullen naar verwachting samen met de britten een krachtig tegenwicht gaan vormen voor de franco-germaanse aspiraties in Europa. En da's maar goed ook.
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:23 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Het is een van de kandidaten ja, samen met Bulgarije en Turkije.
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:29 schreef Piro het volgende:
[..]
Welke Franco Germaanse aspiraties refereer je naar?
quote:
Either way, Polen en GB zijn wat meer Pro VS dan Frankrijk und Deutschland. Hopen dat ze elkaar lang genoeg dwarszitten zodat de rest van de EU iets gedaan kan krijgen. Met de toevoeging van de newbies schuiven de machtsverhoudingen een stuk op geloof ik. Eer we ons druk maken over de koers die we gaan varen tov de VS kunnen we beter de interne problemen adresseren.
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:23 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Het is een van de kandidaten ja, samen met Bulgarije en Turkije.
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Duurt nog wel even dus. Ik neem aan dat hun vliegtuigen NATO compatible zijn gemaakt als onderdeel van het hele toelatingsprogramma? (al dan niet eigen initiatief)
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Europa, das sind wir.
L'Europe, c'est nous.
Die aspiraties.
quote:
[..]
Europa zal nooit één worden zoals de VS één zijn. Te veel culturele verschillen en lokale belangen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De spullen compatible maken is geen onderdeel van het NATO toelatingsprogramma. Opwerken naar NATO procedures wel. En die zijn oneindig veel belangrijker.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De spullen compatible maken is geen onderdeel van het NATO toelatingsprogramma. Opwerken naar NATO procedures wel. En die zijn oneindig veel belangrijker.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en als je bij de navo komt is het toch ook de bedoeling dat je alle oude zooi er in een jaar of 10 uit hebt liggen
is het trouwens in de navo verplicht om navo wapens te kopen
Ja dat weet ik wel, ik bedoelde eigenlijk EU-kandidaatschapquote:Op donderdag 2 december 2004 13:00 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Turkije is al sinds jaar en dag NATO-lid. In die hoedanigheid kregen ze o.a. overtollige straaljagers van Nederland (F-84G, Starfighter, NF-5)
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:17 schreef Piro het volgende:
[..]
Hell no. Je bent vrij te halen wat jij wil en wat voldoet aan jouw eisen. Alleen moet het het geloof ik wel doen met de NATO stuff.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:27 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Ja dat weet ik wel, ik bedoelde eigenlijk EU-kandidaatschap
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het komt er dus op neer dat je nova stuff moet kopen want het is volgensmij duurder een mig om te bouwen naar navo standaarden dan gewoon een 2de hands f16 tje te kopen
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee die vraag heb ik ook al een keer gesteld je hoeft geen lid van de navo te zijn om bij de EU te horen
oostenrijk is bv geen lid van de navo maar wel EU lid
ik denk als er straks een EU leger is dat je wel verplicht moet meedoen eraan
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee die vraag heb ik ook al een keer gesteld je hoeft geen lid van de navo te zijn om bij de EU te horen
oostenrijk is bv geen lid van de navo maar wel EU lid
ik denk als er straks een EU leger is dat je wel verplicht moet meedoen eraan
quote:Op woensdag 1 december 2004 22:00 schreef RonaldV het volgende:
Die kogel die uit de loop komt! Pracht foto!
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het komt er dus op neer dat je nova stuff moet kopen want het is volgensmij duurder een mig om te bouwen naar navo standaarden dan gewoon een 2de hands f16 tje te kopen
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:31 schreef RonaldV het volgende:
Polen is een van de grootste gebruikers van de MiG-29, in de westerse (ex-luftwaffe) variant. Die zou ik niet als "nix" willen omschrijven. Daarnaast hebben ze orders uitstaan voor o.a. F-16s. Van alle ex-WarPac NATO leden zijn zij het machtigst, militair gesproken. De Polen zullen naar verwachting samen met de britten een krachtig tegenwicht gaan vormen voor de franco-germaanse aspiraties in Europa. En da's maar goed ook.
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:07 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Polen
![]()
Mijn favoriete land in Europa![]()
Maar gelukkig krijgen de Fransen een andere president die het iets beter gaan doen dan de huidige misdadiger![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 19:54 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Kijk ik ook hoor, en ik ben geen nerd maar gewoon Harig
quote:
[..]
Gewoon de NAVO inc Chinees kanonnenvoer
Ik denk dat de NAVO in zo'n geval gewoon de leiding opzich zal nemen omdat ze het meeste ervaring hebben met ook met het aansturen van andere eenheden en de beste middelen hebben.
Net als in Independence Day![]()
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:14 schreef Piro het volgende:
[..]
Ze zetten ze echter niet in zoals ze tanks inzetten. NATO heeft geen Mi24 equivalent. De Apache legt veel vuurwerk neer maar is nog geen HIND. Dat bedoel ik. Ze bouwen ze ook op dezelfde manier. De Apache is wat dat betreft wat 'fijner' gebouwd.
[..]
quote:
Ik wil wel eens zien wat dat ding kan als je er 'export' spul invorkt..
quote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 43 zijn:
* Woningbeurs in Seedorf voor Nederlandgangers
* Marechaussees op missie in Marcedonië
* Leopard scherpt zijn klauwen
* Allied Warrior: manoeuvreren via beelscherm
* Nationale titel voor Defensie judo-vrouwen
quote:
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Maar wel 6 fregatten. En daar hadden we er al niet zo veel meer van... kijk eens naar midden jaren 80, toen was het nog wat.
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
we hebben er toch 12(volgens global defence in ieder geval)
in de jaren 80 ik schat 20
maar goed toen haden we ook nog zo`n 1200 leo`s
quote:
Een hedendaags fregat is een oorlogsschip met een lengte van 100 à 150 meter, een bemanning van ongeveer 150-300 mensen en een waterverplaatsing van ongeveer 2000 à 6000 ton. De taken van een fregat zijn divers en liggen onder andere op het gebied van onderzeeboot-bestrijding (onder water), het beschermen van konvooien (op het water) en het creëren van een luchtverdedigingschild (boven water). Met andere woorden: het fregat is het werkpaard van de vloot!
Door gebruik van veelal dezelfde typen electronische systemen en bewapening is er in de praktijk geen verschil meer met jagers (zie: torpedojager), hoewel marines van de V.S. en het V.K. nog wel onderscheid maken. De grotere typen worden daar 'destroyer' genoemd.
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en nu voor eens en altijd
[..]
want daar is steeds verwarring over lees en memoriseer dit stukje
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
1) Een boek is te vergelijken met een stapel internet pagina's op papier, allemaal met één zijde aan elkaar geniet. Er zijn speciale winkels voor. Kijk maar eens als je weer eens in de stad bent naar zaken als bijvoorbeeld Bruna.Tijdschriften zijn ook een soort boeken, alleen is de kwaliteit minder, en zijn ze doorgaans een stuk minder dik.![]()
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:07 schreef RonaldV het volgende:
[afbeelding]
Vlieger Polly Grey, RNLAF, 322Sqn, Leeuwarden AB
Frisian Aviation Photo
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
SAY WHAT!
als die dingen om te lezen zijn ... wat gebruik je dan voor je kampvuur?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De krant van wakker Nederland natuurlijk
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
vliegende rat
wij hebben dat ding een keer in vrijheid proberen te stellen maar dat wordt niet geaccepteerd door die boeren daar in friesland
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en je @ss afvegen met boombladeren zeker?
WE LEVEN IN 2004 MAN, NIET IN 1995 VILLAFRANCA MAN!!!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:45 schreef RonaldV het volgende:
[..]
323 probeert het zo ongeveer elke maand. En hij leeft nog. Dat het niet gewaardeerd wordt komt doordat Polly (als mascotte) net zo met de luchtmacht verweven is als met 322 zelf. 322 is het begin van de moderne na-oorlogse luchtmacht. Polly maakt daar onlosmakelijk deel van uit. Afgezien daarvan: hoe zou het in de krant staan als het beestje overlijdt door een "vriendschappelijk" plagerijtje tussen squadrons? Mensen begrijpen toch al niets van de symboliek van mascottes bij defensie, en zeker niet van levende. In Ermelo hebben ze een bok als mascotte, en het commentaar (dierenmishandeling) is niet van de lucht, terwijl het beestje één keer per jaar bij een parade moet aantreden met een dekje op zijn rug. De rest van het jaar leeft hij als God in Frankrijk.
quote:
Maar ik heb wel een andere uitdaging voor je: probeer de vogelspin van 710Sqn eens. Ik ben zijn verzorger geweest, en kan je vertellen dat maar weinigen op het squadron hem durven voeren, laat staan vangen. Als hij bijt doet dat heel erg zeer, en kun je je hand een paar dagen niet gebruiken. Veel plezier!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben nooit in Villa geweest. Ik vierde in 1995 mijn "vakantie" op een bergtop naast Amendola. Ik woonde destijds aan de andere kant van die berg, in een plaatsje genaamd Vieste, op 50 meter van het strand. Zelfs binnen de luchtmacht hebben sommigen het beter dan anderen.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja I know I know ... maar we vonden het wel een leuk idee, ze hadden een grote mond en we dachten 'kijken hoe groot die mond is als hun vliegende marmot hem met rang en vliegbrevet en al deserteert'
quote:
jammer dat het ding beter bewaakt wordt dan ayaan hirshi ali
quote:
[..]
ik zal is info vergaren, waar bewaren jullie je rotzooi ... de Peel?
als iedereen er zo bang voor is dan is dat ongetwijfeld makkelijker te regelen ... misschien kunnen we hem laten daten met die vliegende aap van 322
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
sweeeeeeeeeeeeeet
op Banja Luka hadden wij iig stukgeschoten servische tanks, een werkende (volgens de tolk/ex-bsa ggw'er maar eigenlijk geloofde niemand die idioot) SA-6 gainfull en veel blubber ... nu jij weer
quote:Op vrijdag 3 december 2004 16:10 schreef sp3c het volgende:
ja ... denk alleen dat defensie dat als vrouwonvriendelijk zal ervaren
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wij hadden lekkere wijven op het strand, de leiding bestond uit een luitenant die een groter feestbeest was dan ik, en we werkten samen met veel Amerikaanse dames die ook al lang van huis waren
We hadden RTL4, 5 en Veronica per satelliet, en een berg Italiaanse commerciele stations met veel blote wij... euh... natuurfilms
We mochten vluchten maken met tankvliegtuigen (courtesy USAF/ANG) en zelfs naar de USN carrier "George Washington" (maar de één of andere eikel stuurde de carrier twee dagen van te voren op weg naar Israel)
We mochten zelf ons eten inkopen en klaarmaken, ipv te vertrouwen op een mislukte kok van de landmacht
De kroeg zat om de hoek, lekkere restaurants om de andere hoek, en als we een paar dagen niets te doen hadden mochten we op kosten van de US Government op tripjes naar Napels, Pompeii, Rome of zelfs Venetië. We mochten onze partners over laten komen voor zo lang als we wilden, en alleen de reiskosten hoefden we zelf te betalen.
En dan zou ik nog bijna de vrijwel nonstop stroom aan belastingvrije alcohol, tabak en andere genotsmiddelen vergeten.
Jajaja... uitzendingen zijn kut!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik hoor het al wel hier
maar zat jij bij het VS leger
of leende NL je uit
Dan heb je zeker nog nooit de luxe edities gezien, die zij zelfs gelijmd, of nog beter gebonden !quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
1) Een boek is te vergelijken met een stapel internet pagina's op papier, allemaal met één zijde aan elkaar geniet. Er zijn speciale winkels voor. Kijk maar eens als je weer eens in de stad bent naar zaken als bijvoorbeeld Bruna.Tijdschriften zijn ook een soort boeken, alleen is de kwaliteit minder, en zijn ze doorgaans een stuk minder dik.![]()
quote:Dutch fighters competition results:
F-35 : 697/850
Rafale : 695/850
Eurofighter : 585/850
quote:Op zaterdag 4 december 2004 07:37 schreef HarigeKerel het volgende:
Dit stond in een Sig op een ander forum:
[..]
Weet iemand hier meer van?
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar goed toen haden we ook nog zo`n 1200 leo`s
Kan je nagaan dat momenteel, maar zeker enkele maanden geleden er hevige activiteit was van diverse marine-schepen van diverse landen, die in de buurt van Malacca, een beruchte plaats voor piraten, rond dobberden en nog steeds dobberen. De Indonesische en Maleise en Singaporese Marine patrouilleren daar samen sinds Juli 2004 en hebben andere landen op geroepen om mee te doen.quote:Op zaterdag 4 december 2004 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar over die piet piraat de kamer vind dat de marine zer maar moet beschermen
en daar ben ik het mee eens want een kern taak van de marine nis toch de overzeese belangen van NL beschermen en dus ook de handelsvloot.
en die piraten houden denk snel op als daar een hypermoderne fregat tegenover hun staat die ze met hun 120mm snelvuur kanon aan het bestoken is (of met harpoons)
of een onderzeeer
wat ik mijn afvraag is waarom doet de indonesische marine niks die hebben dacht ik oude NL schepen die toch erg goed in staat zouden moeten zijn om die piraten uit de zee te schieten
je was me trouwens net voor ik las het gisteren ook en wou het ook plaatsen
Lijkt op het aantal punten dat gescoord werd met daarachter het maximaal haalbare.quote:Op zaterdag 4 december 2004 07:37 schreef HarigeKerel het volgende:
Dit stond in een Sig op een ander forum:
[..]
Weet iemand hier meer van?
1000 dan ik heb het hier ergens gelezen op het forum en daar stond een link bij zal wel weer eens gaan zoekenquote:Op zaterdag 4 december 2004 14:41 schreef -calimero- het volgende:
[..]
1200 Leopard's? helaas, nooit gehad![]()
De KL heeft tot begin jaren '80 420 Leopard 1V gevecht tanks gehad en 445 Leopard 2A4 gevecht tanks. Met de oude Centurion tanks haalden we misschien net de 1200...
Omdat die schepen daar (in de Golf dus) ronddoberen, en die piraten bij Malakka (Singapore) rondhobbyenquote:Op zaterdag 4 december 2004 18:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als daar zoveel marine schepen ronddobberen waarom zijn die piraten er dan nog steeds
oh ik dacht dat die bij malakka rond dobberdenquote:Op zaterdag 4 december 2004 18:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat die schepen daar (in de Golf dus) ronddoberen, en die piraten bij Malakka (Singapore) rondhobbyen![]()
Indonesië en Maleisië hebben liever geen pottenkijkers in de buurt als hun bevolking uit stelen gaat. Het zijn voornamelijk Indonesiërs, Maleisiers, en wat verdwaalde Thai die zich hieraan schuldig maken. Singapore vreest (terecht) voor zijn positie als overslaghaven als het geen halt wordt toegeroepen.quote:Op zaterdag 4 december 2004 19:29 schreef Lone_Gunman het volgende:
Indonesie en Maleisie hebben liever dat de veiligheid door de landen in directe omgeving wordt geregeld. Alleen Singapore wilt het liefst dat de VS een handje komt helpen.
Misschien dan hulp uit het Oosten? Wat oude Chinese marine-schepen daarquote:Op zondag 5 december 2004 15:53 schreef sp3c het volgende:
Indonesie vind het gewoon niet al te geweldig als blijkt dat veel van die piraten een bijbaan hebben in hun eigen leger.
dat is al sinds jaar en dag zo, daarom hebben ze liever niet al te veel westerse schepen daar in de buurt.
Ik vrees dat zelfs de ex-Van Speijk elke chinese boot nog aan kan.quote:Op zondag 5 december 2004 15:55 schreef Wuder het volgende:
[..]
Misschien dan hulp uit het Oosten? Wat oude Chinese marine-schepen daarDie schepen zijn wel oud, maar zijn nog steeds goed genoeg om piraten tot zinken te brengen
ze willen gewoon geen hulp ... ze roepen van wel om een goed woordje te maken maar als het er echt op neer komt dan doen ze helemaal geen fuck en laten ze de 'bevriende' piraten zich gewoon in Indonesische wateren verstoppen.quote:Op zondag 5 december 2004 15:55 schreef Wuder het volgende:
[..]
Misschien dan hulp uit het Oosten? Wat oude Chinese marine-schepen daarDie schepen zijn wel oud, maar zijn nog steeds goed genoeg om piraten tot zinken te brengen
quote:Convoy of Russian peacekeepers greeted it with loud cheers
June 12, 1999
Arrival of Russian convoys
Pristina, Serbia, June 12 (Tanjug) - A convoy of Russian troops participating in a U.N. peacekeeping force arrived in central Pristina, chief city of Serbia's Kosovo and Metohija province, at around 1.30 a.m. local time on Saturday.
The convoy, including a dozen armoured personnel carriers, some thirty trucks with troops and equipment and a number of Jeeps, headed on to Kosovo Polje and Slatina airport where it should be stationed.
Thousands of Pristina residents, who had been waiting for the convoy at the city's central square since Friday evening, greeted it with loud cheers, shots fired in the air and shouts 'Russia, Russia' and 'Serbia, Russia.'
Passing through the city, the convoy slowed down, after which a number of residents climbed the vehicles and started waving Yugoslav flags.
The convoy headed on to Slatina airport accompanied by scores of cars with city residents and the sound of car horns.
Eind 1995- begin1996 was het de bedoeling om de Russische carrier (+ air wing) en een Mainstay mee te laten doen aan IFOR boven Bosnië. De Russen kregen hun zaakjes niet op tijd op orde, en het ging niet door.quote:Op zondag 5 december 2004 17:13 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Zien jullie 't ooit nog eens gebeuren dat de Russen gezamelijk met NAVO landen op missie gaan?
Ik wil wel eens een combinatie zien van Russisch materieel en Westers spul.
Beriev A-50 Mainstayquote:Op zondag 5 december 2004 19:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Eind 1995- begin1996 was het de bedoeling om de Russische carrier (+ air wing) en een Mainstay mee te laten doen aan IFOR boven Bosnië. De Russen kregen hun zaakjes niet op tijd op orde, en het ging niet door.
Wellicht.quote:Op zondag 5 december 2004 19:44 schreef sp3c het volgende:
Kuznetzov?
In principe wel. Maar het schijnt dat de Kuznetsov niet operationeel genoeg is om echt in een conflict te gebruiken. Daarom wordt hij voornamelijk als test-basis gebruikt om diverse carrier-toestellen erop te testen.quote:Op zondag 5 december 2004 19:48 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Wellicht.
Met wat voor toestellen vliegen ze eigenlijk, die SU-33 toch? De naval versie van de Flanker.
Ik zei express "de" Russische carrier. Er is er maar één "operationeel", de pas uit de revisie teruggekeerde Admiral Kuznetsov, die voorzien is van 24 Su-33 (genavaliseerde Su-27 Flanker). De Su-33 is de meest geavanceerde Russische jager. De Russen hebben er 52 van, plus een 20-tal Su-33UB tweezitters. Daarnaast beschikt de Marine ook nog over MiG-29 Fulcrums (47stuks) en Su-24 Frogfoots(127stuks), die echter niet routinematig van een carrier opereren.quote:Op zondag 5 december 2004 19:36 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Beriev A-50 Mainstay
[afbeelding]
Air wing zal wel uit een aantal Flankers of Fulcrums bestaan, en is er bekend welke carrier?
Ik denk dat hij bedoelt, de meest geavanceerde versie die operationeel is. Het is onwaarschijnlijk dat de Su-37 de productie-lijn haalt. Het is ook maar een testbed.quote:Op zondag 5 december 2004 20:05 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ze hebben nog wat heli-carrier achtig spul. Maar zijn die al uit de vloot gehaald? Ik las ergens dat Rusland alle carriers uit de vloot haalt.
Maar de SU-33 de meest geavanceerde Russische jager? Ik dacht toch echt de SU-37, al weet ik niet of dat ding al in productie is.
Inderdaad.quote:Op zondag 5 december 2004 20:06 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt, de meest geavanceerde versie die operationeel is. Het is onwaarschijnlijk dat de Su-37 de productie-lijn haalt. Het is ook maar een testbed.
De Yak-141 Freestyle was bedoeld als opvolger van de Yak-38 Forger, de Russische "tegenhanger" van de Harrier, echter met een belangrijk mindere "combat efficiency". Het toestel kon twee IR geleide raketten meenemen, om zo een beperkte mate van vlootverdediging te kunnen uitvoeren. Qua bereik en nuttige wapenlast kwam het echter aan alle kanten te kort.quote:Op zondag 5 december 2004 19:53 schreef sp3c het volgende:
ja ik meen me daar wat van te herinneren.
en volgens mij vlogen ze toen vooral met yak stovl 141 vliegtuigen maar erg veel weet ik er ook niet van
[afbeelding]
hoeveel operationele navy Flankers zijn er eigenlijk inmiddels?
3eneenhalf?
Nederlands Trotsquote:Op zondag 5 december 2004 16:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik vrees dat zelfs de ex-Van Speijk elke chinese boot nog aan kan.
[afbeelding]
Eerlijk is eerlijk: het is een modificatie van een Engels ontwerp.quote:
Misschien hebben ze er iets aan in Faluja. Kunnen ze door muren lopen en zoquote:Op zondag 5 december 2004 23:19 schreef SHERMAN het volgende:
Die spleet ogen hebben trouwens een harde kop
[afbeelding]
Of low-quality bakstenenquote:Op zondag 5 december 2004 23:19 schreef SHERMAN het volgende:
Die spleet ogen hebben trouwens een harde kop
[afbeelding]
quote:
Gewoon met een tank naar binnen rijden?quote:Op zondag 5 december 2004 23:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien hebben ze er iets aan in Faluja. Kunnen ze door muren lopen en zo
quote:Op zondag 5 december 2004 23:33 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Gewoon met een tank naar binnen rijden?![]()
Ik denk niet dat een muur van klei een Leo kan houdenquote:
Een Merkava tank iniedergeval niet, dat heb ik zelf gezienquote:Op maandag 6 december 2004 12:13 schreef SHERMAN het volgende:
Ik denk niet dat een muur van klei een Leo kan houden
Vertelquote:Op maandag 6 december 2004 12:17 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Een Merkava tank iniedergeval niet, dat heb ik zelf gezien![]()
![]()
En ik mocht hem nietquote:Op maandag 6 december 2004 21:31 schreef SHERMAN het volgende:
Dat filmpje heb ik een paar topics terug ook gepost
Van Speijk zuigt..quote:Op zondag 5 december 2004 16:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik vrees dat zelfs de ex-Van Speijk elke chinese boot nog aan kan.
[afbeelding]
Ik snap nu eindelijk wat ze bedoelen met "geleide wapens"quote:Op maandag 6 december 2004 22:22 schreef Wuder het volgende:
[..]
Van Speijk zuigt..
Voor het echte werk heb je natuurlijk uber goed bewapende en getrainde boot commando's nodig
[afbeelding]
Aah, wat lief, een Nekaf (M38A1C) met TLV.quote:
In de hele wereld graagquote:Op woensdag 8 december 2004 10:31 schreef RonaldV het volgende:
je wilt de 3 beste/slechtste van de luchtmacht? en dan ook nog voor de landmacht? En voor de Marine?
En dan alleen in Nederland/Europa, of de hele wereld? En dan natuurlijk gebaseerd op objectieve criteria, met links?
Tering... daar moet ik vanaaf ff voor gaan zitten hoor
Deze uitvoering moet je zien als de MB of LSV met TOW / GILL.quote:Op dinsdag 7 december 2004 19:35 schreef sp3c het volgende:
het is een terugstootloze vuurmond neem ik aan, dus moet wel lukken.
alleen vraag ik me het nut af van zo'n ding op een jeep monteren. ok je hoeft niet te sjouwen maar je bent een veel groter doelwit dan 4 man met een kanon en je moet toch uitstappen om te herladen
Wat vinden we hier eigenlijk van?quote:Kamp wil raketschilden op fregatten
De vier nieuwe fregatten van de marine krijgen mogelijk een antiraketschild.
Radar
Nederland ontwikkelt samen met Duitsland een radar die daar geschikt voor is, heeft het ministerie van Defensie gemeld.
Antiraketsysteem
In 2006 wordt bekeken of met de radar en met raketten die worden ontwikkeld door de Verenigde Staten, een antiraketsysteem gevormd kan worden. Dat is volgens Defensie nodig omdat steeds meer landen beschikken over langeafstandsraketten.
Kamer
De Tweede Kamer staat kritisch tegenover de plannen van Kamp. In een debat over zijn begroting is gebleken dat een meerderheid liever twee van de nieuwe fregatten wil omruilen voor vier nieuwe kustwachtschepen.
©RTLNieuws.nl
Ach zoquote:Op woensdag 8 december 2004 16:10 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Aah, wat lief, een Nekaf (M38A1C) met TLV.
De Nekaf TLV is een aangepaste Nekaf voor het vervoer en gebruik van een 106 mm M40a1 TerugstootLoze Vuurmond (TLV). De TLV is een raketwerper waarmee tanks uitgeschakeld kunnen worden. Het wapen is pantserdoorborend (op 1130m door 40 cm staal).
Doordat de vuurmond dus geen terugslag geeft zal dit ook geen effect geven voor de auto. Net als een AT4 of RPG enzo.
[afbeelding]
Die poppetjes hebben idd een H&K G3.
* SHERMAN is het met je eensquote:Op woensdag 8 december 2004 16:42 schreef -calimero- het volgende:
kamp is gek. Lekker zonde van het geld, net als kruisraketten, want er is totaal geen serieuse drijging voor raket aanvallen! Koop dan leuk ander materieel, of hou personeel in dienst
maar vind dat kamp wijzer is dan de kamer die willen 2 nieuwe hypermoderne fregatten ver onder de kostprijs verkopen om van dat geld 4 minderwaardige korvetten te kopenquote:Op woensdag 8 december 2004 16:33 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Wat vinden we hier eigenlijk van?![]()
beste vliegtuigen zal zoiets zijnquote:Op woensdag 8 december 2004 10:22 schreef yootje het volgende:
Voor een project van me wil ik graag van lucht, zee, soldaten en landmacht weten wat de 3 beste en 3 slechtste dingen zijn die actueel zijn. Zo is voor land bijvoorbeeld Leopard 2 een van de beste en voor lucht de Migs de slechtste (?). Iemand zin om lijstjes te maken? Alvast bedankt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
tss je vergeet de merkavaquote:Op woensdag 8 december 2004 19:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
beste vliegtuigen zal zoiets zijn
1 f22
2 eurofighter
3 de nieuwe van saab of rafale (weet niet hoe dat ding heet)
landmacht (tanks) kunnen in redelijk willekeurige volgorde
leo 2
m1a2
challenger 2
( leclerc )
maar dit is allemaal relatief want je kunt de land/lucht/zee kracht ook allemaal opdelen in aparte groepen met aparte takendus het is allemaal relatief
eops wist dat ik er 1 vergatquote:
Wat denk je hier van:quote:Op woensdag 8 december 2004 16:33 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Ik heb ergens anders gelezen dat Kamp compleet werd afgeserveerd door de kamer.quote:8-12-2004 | 09:59
Kamer wil onderzoek naar bouw korvetten
Redactie politiek
DEN HAAG - Vrijwel de gehele Tweede Kamer heeft dinsdag bij de stemmingen ingestemd met een motie van de VVD om de Algemene Rekenkamer opdracht te geven na te gaan of het financieel mogelijk is twee fregatten in te ruilen tegen vier nieuw te bouwen korvetten voor kustwachttaken. Deze uitkomst van de stemmingen is een teleurstelling voor minister Kamp van Defensie. Hij had de motie van zijn partijgenoot Van Baalen eerder sterk afgeraden, omdat hij niets ziet in de bouw van korvetten. Kamp gaat de wens van de Kamer overigens niet blindelings uitvoeren. Hij wil er eerst met het kabinet over praten en daarna krijgt de Kamer een brief wat hij met de motie gaat doen. Verder had Kamp al van de Kamer te horen gekregen dat hij voorlopig nog maar even af moet zien van de aanschaf van kruisraketten voor de vier hypermoderne luchtverdedigings- en commandofregatten van de marine. Op dit punt kreeg de bewindsman trouwens wel de eenzame steun van VVD’er Van Baalen. Kamp is overigens niet van plan zijn ambities voor de vier commandofregatten op te geven. Hij wil de Kamer in de loop van dit jaar duidelijker informeren over zijn plannen. Het gaat dan niet alleen om de aankoop van kruisraketten, maar ook om het idee om de hypermoderne schepen uit te rusten met een raketschild tegen ballistische raketten met massavernietigingswapens. Raketafweer op de fregatten is nodig omdat steeds meer landen beschikken over langeafstandsraketten. Samen met Duitsland ontwikkelt Nederland een radar die daarvoor geschikt is. De minister kreeg dinsdag ook opdracht de Poolse generaal Sosabowski postuum te onderscheiden met een Militaire Willemsorde. Hoewel Poolse eenheden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de bevrijding van Nederland, zijn de troepen van Sosabowski nooit voor hun inzet onderscheiden. De Kamer nam unaniem een motie aan om dit recht te zetten. Daarnaast is de minister gevraagd om in mei tijdens de 60e herdenking van de bevrijding van Nederland ook andere geallieerde soldaten die een rol hebben gespeeld bij de bevrijding van Nederland een blijk van waardering te geven.
© Reformatorisch Dagblad
quote:wo 8 dec 2004, 17:36
Defensie wil aankoop kanonnen annuleren
DEN HAAG - Defensie gaat met de Duitse fabrikant Krauss-Maffei-Wegman praten over het annuleren van de aankoop van 18 van de 57 bestelde gemechaniseerde houwitsers van het type Pantserhoubitze 2000. Staassecretaris Van der Knaap ziet geen kans de superkanonnen die bijna 40 kilometer ver kunnen schieten op korte termijn elders te slijten. Het ministerie zal dan echter wel moeten opdraaien voor een stevige boete.
Dat kreeg de Tweede Kamer woensdag van de bewindsman te horen tijdens een overleg over de vervanging van pantservoertuigen. Van der Knaap moet een deel van de houwitsers afstoten als onderdeel van de forse bezuinigingen. Aanvankelijk zou de Noorse krijgsmacht de achttien kanonnen overnemen in ruil voor de levering van precisiemunitie. In september zegde de Noorse regering de ruil echter onverwachts op. Met de aankoop van de 57 houwitsers is een bedrag gemoeid van circa 450 miljoen euro.
De staatssecretaris kreeg het groene licht voor de aankoop van 184 pantserrupsvoertuigen als onderdeel van de vervanging van de stokoude YPR's. Met de aankoop van de Zweedse voertuigen is een bedrag gemoeid van tenminste 891 miljoen euro. Levering vindt plaats tussen 2007 en 2012.
Van de aanwezige Kamerfracties stemde alleen de SP op principiële gronden tegen. Volgens Van der Knaap is het voertuig geschikt om in de eerste, vaak meest gewelddadige fase van een conflict te worden ingezet. De SP is falikant tegen de inzet van Nederlandse troepen bij crisisoperaties in het hoogste geweldsspectrum.
de Telegrof
Kortom hij staat voor lulquote:Op woensdag 8 december 2004 20:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Wat denk je hier van:
[..]
Ik heb ergens anders gelezen dat Kamp compleet werd afgeserveerd door de kamer.
Geeft toch wel aan dat er 'iets' niet goed gaat...
Alsof het niks kostquote:
Ik kan je alleen de luchtmacht zaken voorschotelen. Voor Marine en Landmacht schiet mijn kennis te kort, tenzij er een overlap in zit naar de luchtvaart.quote:Op woensdag 8 december 2004 10:22 schreef yootje het volgende:
Voor een project van me wil ik graag van lucht, zee, soldaten en landmacht weten wat de 3 beste en 3 slechtste dingen zijn die actueel zijn. Zo is voor land bijvoorbeeld Leopard 2 een van de beste en voor lucht de Migs de slechtste (?). Iemand zin om lijstjes te maken? Alvast bedankt
Dat gaat je serieus geld kostenquote:Op woensdag 8 december 2004 23:26 schreef SHERMAN het volgende:
Ronald, mijn complimenten
Ronald voor minister van defensie
Over die bootjes heb ik niet echt een mening, weet er simpelweg te weinig van.quote:Op woensdag 8 december 2004 20:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Wat denk je hier van:
[..]
goed puntquote:Op woensdag 8 december 2004 16:23 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Deze uitvoering moet je zien als de MB of LSV met TOW / GILL.
Je parkeerd m ergens in de struiken, en wacht tot er een tank binnen berijk voorbij komt. Beng, tank stuk, herladen en weg wezen!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
goed planquote:Op woensdag 8 december 2004 16:33 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
ik ben voor korvetten, zolang er maar geen fregatten voor moeten worden ingeruildquote:
ja het geeft vooral aan dat politiek en krijgsmacht niet lekker liggenquote:[..]
Of....we zorgen dat er standard gewoon 2 F-16s in de lucht zijnquote:Op donderdag 9 december 2004 21:49 schreef RonaldV het volgende:
Die kabinetten vallen ook als er een invasie plaatsvindt. Ik vraag me af wat de logica van het doorlopende bezuinigen is in een wereld die steeds onveiliger is geworden sinds het omdonderen van de Muur. Is onze politieke elite nou echt zo naief dat we ons kunnen verstoppen acher de Polen en Duitsers in het oosten, en de Spanjaarden en Fransen in het zuiden? Hebben ze nou echt niet gemerkt dat de wereld kleiner is geworden?
Elke lul met een beetje kennis van vliegprocedures kan een Airbus of Boeing hijacken en ermee waar dan ook ter wereld een CFIT (Controlled Flight Into Terrain) uitvoeren, WAAR hij maar wil? Zeker in onze regio (NW Europa) heb je de doelen voor het uitzoeken, we wonen hier zo dicht op elkaar... En als je het een tandje erger wilt maken dan jat je niet alleen een vliegtuig (en dat gebeurt vaker dan je denkt), maar pleur je er ook nog eens een berg radio-actieve zooi in (AIVD, als jullie meelezen, ik kan nog veeeeeel meer scenarios bedenken), om er een kruisraket met ontzettend grote smerige bom van te maken. De 2 F-16s van de QRA maken echt het verschil niet. Sterker nog: Ik weet zeker dat ze niet op tijd zijn, en als ze er op tijd zijn dan kijken ze alleen maar, want het bevel tot neerschieten moet van onze grote vriend de Min. v. Justitie komen, en we weten allemaal wat voor een twijfelkont hij is.
Lees de nieuwspagina's er nog maar eens op na: de inzet van een : "live" QRA intercept tot nu toe leverde steeds hetzelfde op: de QRA moest in een supersonische "tail-chase" en haalde de betreffende vlucht pas in als hij al minstens 3/4 van zijn route door het NL FIR had afgelegd. Op dat moment bevind je je nog maximaal 5 minuten in het Nederlandse luchtruim. Als het een Oost-West route (of omgekeerd) is dan zit je zelfs al in het buitenland of boven open zee (en dus buiten de territoriale wateren, waar je niet meer mag schieten).
Enige oplossing: een 24 uurs CAP met 2 F-16s en een KDC-10. Maar da's te duur. Iets goedkopere oplossing: 2 F-16s aan de kop van de baan met draaiende motoren en de piloten in de cockpit. Daarmee breng je de reactietijd met minstens de helft terug.
Zeg ik: 24-uurs CAP met een KDC-10 erbij.quote:Op donderdag 9 december 2004 22:31 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Of....we zorgen dat er standard gewoon 2 F-16s in de lucht zijn
Ik ken al die termen toch nietquote:Op donderdag 9 december 2004 23:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zeg ik: 24-uurs CAP met een KDC-10 erbij.
CAP=Combat Air Patrol
truequote:Op donderdag 9 december 2004 21:49 schreef RonaldV het volgende:
Die kabinetten vallen ook als er een invasie plaatsvindt. Ik vraag me af wat de logica van het doorlopende bezuinigen is in een wereld die steeds onveiliger is geworden sinds het omdonderen van de Muur. Is onze politieke elite nou echt zo naief dat we ons kunnen verstoppen acher de Polen en Duitsers in het oosten, en de Spanjaarden en Fransen in het zuiden? Hebben ze nou echt niet gemerkt dat de wereld kleiner is geworden?
Elke lul met een beetje kennis van vliegprocedures kan een Airbus of Boeing hijacken en ermee waar dan ook ter wereld een CFIT (Controlled Flight Into Terrain) uitvoeren, WAAR hij maar wil? Zeker in onze regio (NW Europa) heb je de doelen voor het uitzoeken, we wonen hier zo dicht op elkaar... En als je het een tandje erger wilt maken dan jat je niet alleen een vliegtuig (en dat gebeurt vaker dan je denkt), maar pleur je er ook nog eens een berg radio-actieve zooi in (AIVD, als jullie meelezen, ik kan nog veeeeeel meer scenarios bedenken), om er een kruisraket met ontzettend grote smerige bom van te maken. De 2 F-16s van de QRA maken echt het verschil niet. Sterker nog: Ik weet zeker dat ze niet op tijd zijn, en als ze er op tijd zijn dan kijken ze alleen maar, want het bevel tot neerschieten moet van onze grote vriend de Min. v. Justitie komen, en we weten allemaal wat voor een twijfelkont hij is.
Lees de nieuwspagina's er nog maar eens op na: de inzet van een : "live" QRA intercept tot nu toe leverde steeds hetzelfde op: de QRA moest in een supersonische "tail-chase" en haalde de betreffende vlucht pas in als hij al minstens 3/4 van zijn route door het NL FIR had afgelegd. Op dat moment bevind je je nog maximaal 5 minuten in het Nederlandse luchtruim. Als het een Oost-West route (of omgekeerd) is dan zit je zelfs al in het buitenland of boven open zee (en dus buiten de territoriale wateren, waar je niet meer mag schieten).
Enige oplossing: een 24 uurs CAP met 2 F-16s en een KDC-10. Maar da's te duur. Iets goedkopere oplossing: 2 F-16s aan de kop van de baan met draaiende motoren en de piloten in de cockpit. Daarmee breng je de reactietijd met minstens de helft terug.
quote:Nieuw infanterie gevechtsvoertuig voor de Koninklijke Landmacht
10-12-2004 11:23:00
In het Legermuseum in Delft wordt maandag (13 december) het contract ondertekend voor de levering van het nieuwe infanteriegevechtsvoertuig CV-90 van de firma Hلgglunds aan de Koninklijke Landmacht. De firma H ل gglunds zal voertuigen leveren ter vervanging van de oude YPR 755 voertuigen. De eerste levering is in 2007.
Het gevechtsvoertuig heeft zich internationaal bewezen en wordt al in vier andere landen gebruikt. Inmiddels zijn meer dan 1100 voertuigen in bestelling bij de firma. Namens het ministerie van Defensie ondertekent generaal-majoor H.J.G.J. Teussink het contract, in aanwezigheid van de Scandinavische ambassadeur T.A. Ekman en vertegenwoordigers van de firma H لgglunds.
http://www.mindef.nl:3028(...)en/20041210_igv.html
Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 44 zijn:
* Herinneringen van prins Bernhard
* Leven prins vol met dienstbetoon
* SFOR heet vanaf nu EUFOR
* Gouverneur KMA krijgt nieuwe taak
180 voor 4 gemechaniseerde bataljons in eerste instantiequote:Op vrijdag 10 december 2004 17:14 schreef SHERMAN het volgende:
Ben benieuwd hoeveel we er ook daadwerkelijk krijgen
Het zou niet de eerste deal niet afloopt zoals gepland zeg maarquote:Op vrijdag 10 december 2004 17:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
180 voor 4 gemechaniseerde bataljons in eerste instantie
noem er nog is een?quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:24 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Het zou niet de eerste deal niet afloopt zoals gepland zeg maar
In aanvulling daarop:quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:06 schreef RonaldV het volgende:
NL vreemdelingen legioen, jullie ideeën graag (in dat topic plaatsen).
quote:PARAMARIBO, woensdag
De Surinaamse regeringscoalitie Nieuw Front laat 150 Nederlandse mariniers naar het land komen voor een training begin volgend jaar, in een poging om de Surinaamse ex-legerleider Desi Bouterse klein te krijgen voor de parlementsverkiezingen van mei volgend jaar.
Dat meent althans Bouterse zelf, die als parlementariër en voorzitter van de Nationale Democratische Partij (NDP) in de race is om president van Suriname te worden. Het Surinaamse staatshoofd wordt na de verkiezingen van 25 mei 2005 door het nieuwe parlement gekozen.
Minister Ronald Assen van Defensie vroeg zich gisteren in Paramaribo af waarom Bouterse zo bang is voor Nederlandse mariniers. „Ze zijn niet geïnteresseerd in Bouterse, ze komen eind februari slechts voor een jungletraining, er is niets aan de hand”, aldus Assen.
Volgens Bouterse vormt zijn partij een gevaar voor de regeringscoalitie Nieuw Front, omdat de NDP meer dan zestien van de 51 zetels zal halen. Als dat zo is, zal de NDP regeermacht krijgen, meent de voorzitter, want „onderhandelen is mijn vak”.
Een woordvoerder van de NDP zei vorige week dat het absoluut zeker is dat Bouterse de volgende president van Suriname wordt. „Er zal heel veel water door de Surinamerivier moeten stromen, wil dat niet het geval zijn.”
Bron: de Telegraaf van 081204
Het kan zijn dat ik dingen door elkaar ga halen hoor, maar zijn er niet minder CV-90s besteld dan dan eerst gepland was omdat het te duur zou worden?quote:
quote:Op vrijdag 10 december 2004 22:09 schreef Lone_Gunman het volgende:
Das toch zo'n ding waar George W. Bush mee op zijn bek gegaan was?
Die dingen zijn ook niet zo simpel om op te rijdenquote:Op vrijdag 10 december 2004 22:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]![]()
![]()
(tenminste... Bush Sr... ik weet niet of Jr er ook mee op zijn plaat is gegaan)
nadat het contract getekend was?quote:
nee er zouden eerst naast de gevechtsvoertuigen ook cv90 bergingsvoertuigen (dacht ik) komen maar die komen niet.quote:Op vrijdag 10 december 2004 20:03 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ik dingen door elkaar ga halen hoor, maar zijn er niet minder CV-90s besteld dan dan eerst gepland was omdat het te duur zou worden?
daar staat dan ook nog nix voor op papierquote:Of wat denk je van de rel over korvetten en tomahawks? De politiek weet niet ze wilja zo min mogelijk kwijt zijn aan defensie.
je maakt hoop ik een grapje?quote:Op vrijdag 10 december 2004 19:12 schreef Strijder het volgende:
[..]
In aanvulling daarop:
Ik voel er eigenlijk wel wat voor om Nederlandse historie te herstellen (maar dan wel met onze moderne uitgangspunten wat betreft mensenrechten en humaniteit).
Dus terug met de huurlingenlegers, groot-admiraals en prinsen bij de luchtmacht, en dan gaan we de wereld weer eens eventjes wat laten zien.
Als je bedoelt dat we de koloniën weer terug gaan halen, count me out.quote:Op vrijdag 10 december 2004 19:12 schreef Strijder het volgende:
[..]
In aanvulling daarop:
Ik voel er eigenlijk wel wat voor om Nederlandse historie te herstellen (maar dan wel met onze moderne uitgangspunten wat betreft mensenrechten en humaniteit).
Dus terug met de huurlingenlegers, groot-admiraals en prinsen bij de luchtmacht, en dan gaan we de wereld weer eens eventjes wat laten zien.
quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:49 schreef sp3c het volgende:
huurlingen zijn kut
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
klopt te onbetrouwbaarquote:Op zaterdag 11 december 2004 15:49 schreef sp3c het volgende:
huurlingen zijn kut
quote:Op zaterdag 11 december 2004 16:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]sure, maar als het puntje bij het paaltje komt heb ik toch liever een stel kloten naast me in de loopgraafSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
en luiquote:Op zaterdag 11 december 2004 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt te onbetrouwbaar
quote:Op zaterdag 11 december 2004 16:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
sure, maar als het puntje bij het paaltje komt heb ik toch liever een stel kloten naast me in de loopgraaf
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Er staat toch duidelijk met de moderne inzichten, dus humaniteit en mensenrechten enzo. Kolonialisme valt daar geloof ik niet onder.quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat we de koloniën weer terug gaan halen, count me out.
Als je bedoelt dat Nederland weer een strijdmacht van betekenis moet hebben, die de economische en strategische belangen van ons land moet beveiligen, dan geef ik je gelijk. Probleem is echter dat we onze koloniale geschiedenis hebben, en die is besmet verklaard. Alle handelingen van de Nederlandse staat die er ook maar een klein beetje naar rieken zullen direct worden afgeschoten, nationaal en internationaal. Misschien kunnen we het nog eens proberen als we de twee andere ex-koloniale machten (Engeland en Frankrijk), en in mindere mate ook België, Duitsland, Spanje en Portugal voor de volle 100% aan onze zijde krijgen. Ik vrees echter dat die hun eigen agenda's zullen volgen.
Ligt er aan hoeveel je betaalt hè ?quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:49 schreef sp3c het volgende:
huurlingen zijn kut
Je kunt humaan en met in achtneming van de mensenrechten toch koloniën hebben. Zie Suriname. Ik geloof niet dat het daar zoveel beter is geworden sinds het verderfelijke Nederland er weg is.quote:Op zaterdag 11 december 2004 18:26 schreef Strijder het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk met de moderne inzichten, dus humaniteit en mensenrechten enzo. Kolonialisme valt daar geloof ik niet onder.
Dan gaan we toch weer terug ?quote:Op zaterdag 11 december 2004 18:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je kunt humaan en met in achtneming van de mensenrechten toch koloniën hebben. Zie Suriname. Ik geloof niet dat het daar zoveel beter is geworden sinds het verderfelijke Nederland er weg is.
RDM falliet ! Dikke vette vertraging met het afleveren van de voertuigen, eerste hadden al lang operationeel moeten zijn volgens de planning. Er zijn er nu 3 of 4 ? afgeleverd....quote:Op zaterdag 11 december 2004 15:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
nadat het contract getekend was?
what happened?
als het goed is worden ze nu bij kraus meffau gebouwdquote:Op zaterdag 11 december 2004 21:34 schreef -calimero- het volgende:
[..]
RDM falliet ! Dikke vette vertraging met het afleveren van de voertuigen, eerste hadden al lang operationeel moeten zijn volgens de planning. Er zijn er nu 3 of 4 ? afgeleverd....
Heb gehoord dat ze misschien de hele bestelling willen cancellen omdat dit teveel geld gaat kosten op deze manier...![]()
ja vertragingen heb je met vrijwel elk militair projectquote:Op zaterdag 11 december 2004 21:34 schreef -calimero- het volgende:
[..]
RDM falliet ! Dikke vette vertraging met het afleveren van de voertuigen, eerste hadden al lang operationeel moeten zijn volgens de planning. Er zijn er nu 3 of 4 ? afgeleverd....
Heb gehoord dat ze misschien de hele bestelling willen cancellen omdat dit teveel geld gaat kosten op deze manier...![]()
Suriname is een slecht voorbeeld, zonder de burgeroorlog had je nu een goed levensvatbaar land, er is toen echter teveel stukgeschoten en te weinig geld om het te repareren.quote:Op zaterdag 11 december 2004 21:03 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dan gaan we toch weer terug ?
Was maar een half serieuze opmerking hoor. Maar niet helemaal onmogelijk, zeker niet als je kijkt naar wat wij telkens weer voor elkaar krijgen bij de vredesmissies.
en van dat extra geld gat de defensie begroting omhoog en zo kunnen we weer nieuwe speeltjes kopenquote:Op maandag 13 december 2004 14:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Suriname is een slecht voorbeeld, zonder de burgeroorlog had je nu een goed levensvatbaar land, er is toen echter teveel stukgeschoten en te weinig geld om het te repareren.
toen kwam er een regering die Nederland zelfs voor het ondergaan van de zon de schuld wilde geven en kwam er helemaal geen geld meer binnen. een merendeel van de surinamers wil weer terug naar Nederland (althans onder een soort confederatie of unie oid) omdat ze inzien dat er gewoonweg te weinig surinamers zijn voor suriname.
dan kunnen ze iig hun grenzen weer (laten) beschermen want daar zit olie (2 miljard dollar inkomsten per jaar) in het water en de buren claimen het ook.
Daar heb je het leger verder niet voor nodig, enkel een politieke goedkeuring (enkel wat marine schepen daar in het grensgebied en een shell olieplatform
jammerquote:
nee, huurlingen zijn kut en als echte hollander vind ik te veel betalen aan iemand anders dan mijzelf ook kut.quote:Op zaterdag 11 december 2004 18:26 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ligt er aan hoeveel je betaalt hè ?
Maar je kan beter iets als het vreemdelingenlegioen hebben ja.
we kunnen er gevangen in laten rijden om er dan anzo tankcrew met bewegende doelen en live ammo te laten oefenenquote:Op maandag 13 december 2004 15:08 schreef HarigeKerel het volgende:
Misschien kunnen we die oude YPR voertuigen aan Servie schenken, ze hebben al zat ervaring er mee![]()
Ze worden afgemaaktquote:Op maandag 13 december 2004 15:42 schreef sp3c het volgende:
gewoon aan Egypte verkopen, net als de rest
die figuren kopen alles waar een gun opzit omdat ze toch geen verstand van zaken hebben, die denken als we nu gewoon alles kopen dan hebben we strax bij de volgende oorlog vast wel iets wat Israel aankan en anders hebben we gewoon heel, heel, heel veel shit en dan weten we iig zeker dat er een respectabel aantal iig de reis tussen de sinai en Israel overleeft ... ze zijn niet zo heel erg slimme militaire geesten
Ik bevestig je alleenquote:Op maandag 13 december 2004 16:53 schreef sp3c het volgende:
besides the point
zoals ik al zei, het zijn militair gezien niet al te grote denkers
Egypte:quote:Op maandag 13 december 2004 19:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
egypte heeft toch ook f16 of niet
Waarom denk je dat ik er wegben?quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:35 schreef sp3c het volgende:
dude, sommige mensen werken op kloteuren!
Volgens mij gaat ie nog door als je napalm, een keur aan persistente zenuw- en blaargassen, en Agent Orange over hem uitstort.quote:maar goed, ik dacht dat het wel klaar was met die gast
ja maar daar komt niet zoveel onzin uit mag je toch hopenquote:Op dinsdag 14 december 2004 16:09 schreef HarigeKerel het volgende:
Laura Vina is ook Argentijns en die heeft twee keiharde eenheden![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Saab JAS-39 Grippenquote:Op dinsdag 14 december 2004 21:30 schreef Lone_Gunman het volgende:
[afbeelding]
WTF is dit voor toestel? Ik kom er niet uit![]()
Mijn gevoel zegt Mirage 2000 maar ik wil het niet geloven.
Ik gok een Grippenquote:Op dinsdag 14 december 2004 21:30 schreef Lone_Gunman het volgende:
[afbeelding]
Zo te zien aan de drie kroontjes op de neus wel.quote:
Daarom zei ik het ookquote:Op dinsdag 14 december 2004 21:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Zo te zien aan de drie kroontjes op de neus wel.
Alleen die Hinds nog.
Maar dan met maar één Pquote:
quote:
de vernedering is voorlopig genoegquote:
en het stomme is dat als ik mijn stoel omdraai ik zo een boek kan pakken over dat dingquote:Op dinsdag 14 december 2004 22:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
de vernedering is voorlopig genoeg
ziet eruit als een fotosoepquote:Op dinsdag 14 december 2004 21:30 schreef Lone_Gunman het volgende:
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:27 schreef RonaldV het volgende:
Stelt voor dat het volgende deel "defensie 29 hergroepeert en herbewapent" gaat heten
Ach ja, wat is nu 80 miljard dollar...quote:Proef met Amerikaans raketschild mislukt
Uitgegeven: 15 december 2004 22:34
Laatst gewijzigd: 15 december 2004 22:34
WASHINGTON - Een belangrijke proef met het toekomstige Amerikaanse raketschild is uitgelopen op een 85 miljoen dollar kostende mislukking. Dat heeft het Pentagon toegegeven, zo meldde The Washington Post woensdag.
De doelraket, uitgerust met een nep raketkop, werd met succes gelanceerd vanuit Kodiak, in de noordwestelijke staat Alaska. De raket die het projectiel had moeten onderscheppen, en gelanceerd zou worden vanaf de Marshall-Eilanden, weigerde echter door nog onbekende oorzaak dienst.
Trainingsoefening
Volgens een defensiewoordvoerder betekent dat echter niet dat de proef helemaal niets heeft opgeleverd. Volgens hem kan er "heel wat" geleerd worden van de mislukte test, die hij "een goede trainingsoefening" noemde.
Hij benadrukte dat de weigerende raket nog gebruikt kan worden. De doelraket is ongeveer 5000 kilometer van Kodiak in de Grote Oceaan gestort.
Uitgesteld
De proef was deze maand door slechte weersomstandigheden al diverse keren uitgesteld. Het was de eerste test in het kader van het ambitieuze raketschild sinds december 2002. Die proef mislukte ook.
Sinds 1985 heeft Washington meer dan 80 miljard dollar uitgegeven aan het raketschild, dat in de jaren tachtig ook wel bekend was onder de spotnaam Star Wars. Het was een initiatief van wijlen president Ronald Reagan, die de VS zo wilde beschermen tegen de nucleaire dreiging vanuit de Sovjetunie.
De huidige president George Bush blies het plan in 2001 nieuw leven in, zij het in afgeslankte vorm. De VS moesten beter beschermd worden tegen de dreiging van 'schurkenstaten' als Noord-Korea, Irak en Iran, betoogde hij. Het systeem had eigenlijk eind dit jaar al operationeel moeten zijn.
www.nu.nl
storm in een glas waterquote:Op donderdag 16 december 2004 00:12 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ach ja, wat is nu 80 miljard dollar...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |