quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:22 schreef yootje het volgende:Voor een project van me wil ik graag van lucht, zee, soldaten en landmacht weten wat de 3 beste en 3 slechtste dingen zijn die actueel zijn. Zo is voor land bijvoorbeeld Leopard 2 een van de beste en voor lucht de Migs de slechtste (?). Iemand zin om lijstjes te maken? Alvast bedankt
![]()
Ik kan je alleen de luchtmacht zaken voorschotelen. Voor Marine en Landmacht schiet mijn kennis te kort, tenzij er een overlap in zit naar de luchtvaart.
Puur luchtmacht:
1 Tankvliegtuigen. Liefst widebodies, zoals de KC/KDC-10, KC-767 of omgebouwde MD-11s/Airbussen
2 Airborne Command&Control, zoals voor de luchtstrijd de AWACS. Aangezien de Boeing 707 uit productie is zullen dat B767 toestellen worden, zoals de Japanse luchtmacht die heeft. Daarnaast voor het vechten op de grond JSTARS achtige toestellen, alweer op basis van de B-767/Airbussen. En natuurlijk de Global Hawk.
3 Gevechtstoestellen. De F-22 Raptor van de USAF is met afstand het beste gevechtstoestel dat op dit moment in productie is. Ze zijn alleen wel rete-duur, en moeten dus voor de lichtere karweien aangevuld worden door een goedkoper toestel. Aangezien de JSF nog in ontwikkeling is gaat mijn voorkeur uit naar de F-16 block-60 zoals die thans geleverd wordt aan de UAE. Alternatieven zijn verkrijgbaar in de vorm van de F-15 Strike Eagle (in diverse versies op de markt, is per toestel duurder), F/A-18 Hornet (zie F-15, geprijsd tussen F-16 en F-15 in de C/D versies, even duur in de E/F versies), Eurofighter (Europees, en ook duurder) en JAS-39 Gripen (lichter, en dus goedkoper). De Flanker (Sukhoi) en Fulcrum (MAPO-MiG) varianten zijn gevaarlijke outsiders.
4 Bommenwerpers. Er is geen enkele bommenwerper meer in productie, al kan de B-2 productielijn zo weer worden opgestart. De B-2A Spirit is veruit de meest geavanceerde bommenwerper ter wereld. De B-1B Lancer is al 15 jaar uit productie, maar is een goede tweede. Op de gedeelde 3e plaats de B-52 Stratofortress (wapenlading en bereik) en de Blackjack (Rusland, moet de B-1 en B-2 voor zich laten qua prestaties).
5 Nabij luchtsteun Nothing beats firepower.
![]()
Hier zijn de keuzes wat lastiger, alhoewel ik persoonlijk wel een Sqn A-10A toestellen en AH-64 apaches (bij vookeur de D) aan mijn zijde zou willen. Russische Frogfoots doen het ook aardig, samen met de Mi-24 Hind.
6 Transport C-5 Galaxies (niet meer in productie), C-17 Globemaster, C-130J Hercules (evt aangevuld met de C-27J Spartan voor lichte opdrachten). Op helicopter gebied de CH-47D/F of CH-53 (niet meer in productie) voor de heavy lift, aangevuld met de V-22 Osprey of H-60 series voor het middenbereik (Europese kandidaten: NH-90 en EH-101, evt Cougar-II).
Marine (ik probeer het toch)
Het absolute summum op gebied van wapensystemen is natuurlijk een Supercarrier, en als je daaraan begint moet je het gelijk goed doen: Nimitz-klasse nucleair aangedreven. Alternatief kun je een oudere conventionele carrier overnemen uit de mottenballen van de VS: Forestal-klasse ligt vrijwel geheel opgelegd. Met een beetje goede wil kun je de conventionele "class of it's own" USS Kennedy overnemen. Supercarriers slepen maximaal meer dan 100 toestellen mee, een uitrusting van rond de 80 is normaler. De carriers van de Fransen (Charles de Gaulle) en Russen (Kuznetsov) zijn daarmee vergeleken om te lachen, er staan max 24 toestellen op. De Britse vliegdekkruisers zal ik het maar niet over hebben, alhoewel ze serieuze plannen aan het maken zijn voor twee normale carriers, die in de klasse van de De Gaulle gaan passen. Alle andere carriers in de wereld zijn veredelde helicopter carriers, waarmee je alleen Harriers kunt "afvuren".
Een CBG kan niet zonder kruisers en/of fregatten. AEGIS-kruisers van de US Navy zijn waarschijnlijk het meest effectief. Daar staat tegenover dat Nederland het beste is op het gebied van fregatten. We verkopen ze nieuw aan landen die ze kunnen betalen, en Nederland heeft nog nooit een fregat ontwikkeld dat geen gretige afnemers vond op de 2e hands markt.
Silent but deadly Duikboten. Het meest gevaarlijk zijn de "boomers": Nuclaire onderzeeboten met ICBMs aan boord. Ze zijn stil, en kunnen maanden ergens liggen zonder te worden opgemerkt. Het gerucht gaat echter dat er geen duikboot zo stil is als de Nederlandse Walrus "hunters". Belangrijkste nadeel van de conventioneel aangedreven Walrus: hij MOET regelmatig naar boven om de batterijen bij te laden met zijn diesel genratoren. Belangrijkste voordeel: omdat ze onder water alleen op batterijen varen zijn ze stiller dan een nucleaire sub, een nucleaire reactor maakt namelijk altijd lawaai. Na de VS en de Nederlanders maken de Britten de beste duikboten.
Het slechtse is vrij simpel: Als het de afgelopen 15 jaar geen belangrijke modificaties en/of moderniseringen heeft gehad mag je het op je lijstje zetten. Ze zijn dan nog steeds dodelijk, maar op het moderne slagveld geen partij meer.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters