abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23874407
Ik vind dat Nederland net als Frankrijk een vreemdelingenlegioen moet oprichten net als Frankrijk dat heeft. Dat legioen moet niet erkend worden door Nederland, moet alleen verantwoording afleggen aan de Nederlanse ministerraad en leden kunnen niet in het openbaar aangeklaagd worden.

Mogelijke taken:

1: Bescherming van Nederlandse staatsburgers waar ook ter wereld
2: Beeindigen van gijzelingsacties in bijvoorbeeld Colombia, Irak of Afghanistan
3: Opsporen van criminelen die hun straf in Nederland denken te ontlopen(bijvoorbeeld een man die zijn oplegger heeft laten bestelen en van dat geld naar Isla Magarita is gevlucht of bijvoorbeeld de Nederlander die Saddam van Chemische wapens voorzag of terroristen die in opleiding zijn in Irak of Afghanistan)
4: Opsporen van oorlogsmisdadigers zoals Karazic
5: Taken die eerst door o.a. Eric O. werden gedaan waarvoor geweld gebruikt mag worden
6: Beschermen van de belangen van Shell in Nigeria.
7: Terughalen van ontvoerde kinderen(zoals dat kind in Libie)

Dit zijn slechts enkelen voorbeelden maar het vreemdenlingenlegioen zou meer dan voldoende goede taken kunnen verrichten voor Nederland.

Het vreemdelingenlegioen zal goed bewapend moet zijn hoeft uit maar een paar duizend man te bestaan en zal voor het grootste gedeelte bestaan uit buitenlanders die geld willen verdienen(huurlingen) en eventueel in Nederland veroordeelden crimineel die in ruil voor strafvermindering het vreemdelingenlegioen in mogen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_23874493
Ik ben voor. Het Franse vreemdelingenlegioen werkt prima en waarom zou zoiets in Nederland niet kunnen? We kunnen prima mensen recruteren in Derde Wereldlanden die een goede gevechtstraining best zien zitten en best willen bikkelen voor Nederland. Uiteraard krijgen ze een leuk salaris voor hun werkzaamheden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:48:41 #3
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_23874561
Je bedoelt al die klussen die wel gedaan moeten worden, maar waar je geen Nederlandse levens aan wil verspillen?
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_23874639
Uitstekend plan. Ik vrees alleen dat Nederland een te 'laf' land is dergelijke zaken in te voeren.
pi_23874663
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:52 schreef nikk het volgende:
Uitstekend plan. Ik vrees alleen dat Nederland een te 'laf' land is dergelijke zaken in te voeren.
Daar vrees ik ook voor. Desondanks is het een leuk discussie-onderwerp natuurlijk, aangezien ik zo te zien niet de enige ben die hier voorstander van is.

Zo'n leger kan je uitermate goed gebruiken voor bepaalde klussen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:55:37 #6
4842 D-FENS
pi_23874710
Voor zover ik me kan herinneren rondom de zaak van Eric O. voert het NL leger al regelmatig klussen uit die de voorpagina van de krant niet halen.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_23874759
op zich is dat een goed idee, maar ik denk dat het opzetten van zo'n eenheid zorgvuldig gepland en georganiseerd moet worden, anders krijg je straks een losgeslagen bende die denkt boven de wet te staan (ze hoeven alleen verantwoording af te leggen aan de ministerraad, maar die zit ver weg in nederland)

het zou dus eigenlijk een soort snelle reactie macht (voor bepaalde taken) moeten worden voor in het buitenland. frankrijk heeft volgens mij meer overzee's grondgebied dan nederland, en ook heeft frankrijk in voormalige kolonie-en nogsteeds militairen. hoe wil nederland het voor elkaar krijgen om op strategische punten wereldwijd diverse bases op te richten voor dit nederlandse vreemdelingen legioen? denk niet dat veel landen daar om staan te springen en dat we hooguit op de antillen terecht kunnen.
pi_23874811
quote:
Je bedoelt al die klussen die wel gedaan moeten worden, maar waar je geen Nederlandse levens aan wil verspillen?
Of die niet uitgevoert kunnen worden omdat dat leidt tot diplomatieke schade.
quote:
Voor zover ik me kan herinneren rondom de zaak van Eric O. voert het NL leger al regelmatig klussen uit die de voorpagina van de krant niet halen.
Als het NVL die had gedaan was dat nooit op de voorpagina terecht gekomen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 10 december 2004 @ 12:01:58 #9
4842 D-FENS
pi_23874845
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:57 schreef DJRoberto1978 het volgende:
op zich is dat een goed idee, maar ik denk dat het opzetten van zo'n eenheid zorgvuldig gepland en georganiseerd moet worden, anders krijg je straks een losgeslagen bende die denkt boven de wet te staan (ze hoeven alleen verantwoording af te leggen aan de ministerraad, maar die zit ver weg in nederland)

het zou dus eigenlijk een soort snelle reactie macht (voor bepaalde taken) moeten worden voor in het buitenland. frankrijk heeft volgens mij meer overzee's grondgebied dan nederland, en ook heeft frankrijk in voormalige kolonie-en nogsteeds militairen. hoe wil nederland het voor elkaar krijgen om op strategische punten wereldwijd diverse bases op te richten voor dit nederlandse vreemdelingen legioen? denk niet dat veel landen daar om staan te springen en dat we hooguit op de antillen terecht kunnen.
Voor de meeste klussen hebben we a dergelijke eenheden (Korps Mariniers om er maar eens een te noemen) Voor de rest gaat het om zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Kan je ook ex-KGB-ers inhuren. Die zijn getraint en doen alles voor geld.

Wat hier bedoeld wordt zijn "deniable ops". Oftewel, je doet het in onze opdracht, maar als het fout gaat kennen we je niet. Werkwijze van oa. de Amerikaanse CIA en (soms) de Britse SAS. Geen vreemdelingenlegioen maar juist eigen burgers.
pi_23874864
quote:
Suriname ook.

Het verschil is dat Frankrijk actief haar belangen beschermt in de wereld en dat zou Nederland ook moeten doen.

Er liggen echt voldoende taken voor het NVL voor het oprapen.
quote:
Dat is met alles zo maar het Franse VL functioneert ook prima
pi_23874885
quote:
Kan je ook ex-KGB-ers inhuren. Die zijn getraint en doen alles voor geld.
Prima mogelijkheid om die eenheden te recruteren dus
pi_23874909
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:57 schreef DJRoberto1978 het volgende:

In principe hoeft zo'n Vreemdelingenlegioen ook aan weinig mensen verantwoording af te leggen natuurlijk. Het kan niet de bedoeling zijn dat de geitenwollensokken van de SP en Groen Links domme kamervragen gaan stellen over operaties waar ze geen snars vanaf weten.

Frankrijk heeft meer van die gebieden inderdaad, maar je moet het koloniale verleden van Nederland niet onderschatten. De Antillen, in Noord-Oosten Brazilië hebben we een stevige vinger in de pap gehad, Guyana, Indonesië en de Boer-community in Zuidelijk Afrika (Zuidafrika, Namibië en Zimbabwe). Allemaal punten waar we op ons kunnen richten.

Zuidelijk Afrika is momenteel bijvoorbeeld een interessant punt, waar zo'n Nederlands Vreemdelingenlegioen best aan de slag zou mogen gaan! Ook kunnen ze zich met andere zaken bezighouden, zoals het opsporen van gevluchte criminelen of oorlogsmisdadigers, het beeindigen van gijzelingen.

Andere landen willen Nederland best ruimte ter beschikking stellen voor een basis. Levert deze landen geld op, een basis kan prima worden gesticht op een stuk grond wat verder toch niet wordt gebruikt en uiteindelijk heb je toch een basis nodig voor deze operaties, of Mugabe en co er nu op zitten te wachten of niet.
  vrijdag 10 december 2004 @ 12:14:47 #13
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_23875099
Het gewoon per operatie uitbesteden lijkt mij een stuk handiger en goedkoper, net zoals de overheden van bv Siere Leone en Indonesie dat deden met Executive Outcomes bv.

Een vreemdelingenlegioen heeft namelijk ook veel nadelen, je moet bejaardentehuizen bouwen voor die ex strijders en veel er van zullen blijven hangen in NL na hun diensttijd met hun trauma's, dat lijkt mij ook onwenselijk.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_23875171
quote:
Een vreemdelingenlegioen heeft namelijk ook veel nadelen, je moet bejaardentehuizen bouwen voor die ex strijders en veel er van zullen blijven hangen in NL na hun diensttijd met hun trauma's, dat lijkt mij ook onwenselijk.
Nederland erkent het NVL nog geen eens dus hoe denken zij in Nederland te kunnen blijven hangen.

Ik vind overigens wel dat Nederland de plicht heeft ze te helpen.
pi_23875233
Hij is echt een BHFH kloon. Hij opent dezelfde (soort) topics...
pi_23875252
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nederland erkent het NVL nog geen eens dus hoe denken zij in Nederland te kunnen blijven hangen.

Ik vind overigens wel dat Nederland de plicht heeft ze te helpen.
Zo'n oud strijders verzorgingshuis kan prima worden gebouwd in gebieden waar we door het VL wat vingers in de pap hebben gekregen en anders bijvoorbeeld op de Antillen. Dat is altijd goedkoper als hier.
  vrijdag 10 december 2004 @ 12:24:21 #17
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_23875292
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Nou gewoon met hun Nederlandse paspoort, een Westers paspoort is ook voor veel mensen in het Franse legioen een motief om te joinen zeg maar.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  Moderator vrijdag 10 december 2004 @ 12:39:45 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_23875632
er worden te weinig films gemaakt over het vreemdelingenlegioen denk ik

mensen lijken geen flauw benul te hebben wat de hele bende inhoud, het vreemdelingenlegioen is geen elite eenheid die overal ter wereld zonder dat iemand er wat van kan zeggen zomaar kan beginnen te schieten. Het is gewoon een Frans krijgsmachtdeel waar iets meer van de soldaten geeist wordt dan in het reguliere leger. Als een Franse infanterist volgens zijn contract nog 2 weken kan worden uitgezonden dan kan een legionnair nog 5 weken oid en eten krijgen ze niet

maar goed, iemand anders vroeg om mijn mening dus hier komtie
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vind dat Nederland net als Frankrijk een vreemdelingenlegioen moet oprichten net als Frankrijk dat heeft. Dat legioen moet niet erkend worden door Nederland, moet alleen verantwoording afleggen aan de Nederlanse ministerraad en leden kunnen niet in het openbaar aangeklaagd worden.

Het zijn voornamelijk garde infanterie eenheden met tanks, pantservoertuigen en guns ... geen john F. Rambo Lone Wolf commando types
nee

elke militair is verantwoordelijk voor zijn eigen acties en moet als zodanig ook ter verantwoording geroepen kunnen worden
quote:
Mogelijke taken:

1: Bescherming van Nederlandse staatsburgers waar ook ter wereld
2: Beeindigen van gijzelingsacties in bijvoorbeeld Colombia, Irak of Afghanistan
3: Opsporen van criminelen die hun straf in Nederland denken te ontlopen(bijvoorbeeld een man die zijn oplegger heeft laten bestelen en van dat geld naar Isla Magarita is gevlucht of bijvoorbeeld de Nederlander die Saddam van Chemische wapens voorzag of terroristen die in opleiding zijn in Irak of Afghanistan)
4: Opsporen van oorlogsmisdadigers zoals Karazic
5: Taken die eerst door o.a. Eric O. werden gedaan waarvoor geweld gebruikt mag worden
6: Beschermen van de belangen van Shell in Nigeria.
7: Terughalen van ontvoerde kinderen(zoals dat kind in Libie)
1. beter aan commando's e.d. uitbesteden (gebeurt al)
2. beter aan commando's e.d. uitbesteden (gebeurt al)
3. tegen de wil en weten van een ander land militaire handelingen uitvoeren is een oorlogsdaad. En als je het toch doet kun je het beter aan commando's e.d. uitbesteden
4. beter aan commando's e.d. uitbesteden (gebeurt al)
5. Eric O. stond volgens de rechter volledig in zijn recht en een Nederlands legionnair zal zich ook gewoon aan zijn mandaten dienen te houden want anders gaat hij gewoon de bak in
6. civil security contractors, en shel dient dit zelf te betalen of ze moeten in veiliger vaarwater olie gaan maken, strax gaat iedereen maar in de grootste brandhaard zitten kloten omdat het leger er toch wel achterna moet hollen.
7. zie 3.
quote:
Dit zijn slechts enkelen voorbeelden maar het vreemdenlingenlegioen zou meer dan voldoende goede taken kunnen verrichten voor Nederland.

Het vreemdelingenlegioen zal goed bewapend moet zijn hoeft uit maar een paar duizend man te bestaan en zal voor het grootste gedeelte bestaan uit buitenlanders die geld willen verdienen(huurlingen) en eventueel in Nederland veroordeelden crimineel die in ruil voor strafvermindering het vreemdelingenlegioen in mogen.
geen criminelen in mijn krijgsmacht

Het Franse legioen bestaat overigens voornamelijk uit Fransen en het valt nogal mee wat criminelen betreft ... mensen gaan vooral naar het legioen vanwege geld en liefdesproblemen.

Zoals jij het stelt ben ik tegen.
Maar ik heb wel een iets ander voorstel.

Waarom niet een een bataljon (650 man) opstellen vergelijkbaar met het vreemdelingenlegioen.
Wel enkel uit Nederlanders selecteren maar wat minder nauw op kleine misdrijven kijken, hogere uitzendingsdruk, minder geld bij uitzendingen maar goede kans om op te klimmen binnen de krijgsmacht en hulp met het leven als het contract is afgelopen etc.

maken we het rapid air deployable (LAV gevechtsvoertuigen, howitzers op trucks etc.) en noemen we het Chasse (de man van de republiek) en stationeren op de Antillen (kun je daar ook gelijk recruteren).

Dat is beter dan het vreemdelingenlegioen want je blijft een bepaalde loyaliteit aan de vlag houden en je verkrijgt een snel (en vaak) inzetbare eenheid met een bepaald doel voor ogen (leven op poten zetten, avontuur, strafblad of schulden weggewerkt) dat is toch een andere mentaliteit als de reguliere krijgsmacht (soldaat zijn is fijn) en misschien bruikbaar

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 10 december 2004 @ 12:42:18 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_23875693
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Zo'n oud strijders verzorgingshuis kan prima worden gebouwd in gebieden waar we door het VL wat vingers in de pap hebben gekregen en anders bijvoorbeeld op de Antillen. Dat is altijd goedkoper als hier.
leven op de Antillen is duurder als hier

vanwege monopolieposities van de rijke antilleraars oid, ik heb me er verder niet in verdiept maar het is echt stervensduur
  vrijdag 10 december 2004 @ 12:49:39 #20
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_23875842
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Zoals jij het stelt ben ik tegen.
Maar ik heb wel een iets ander voorstel.

Waarom niet een een bataljon (650 man) opstellen vergelijkbaar met het vreemdelingenlegioen.
Wel enkel uit Nederlanders selecteren maar wat minder nauw op kleine misdrijven kijken, hogere uitzendingsdruk, minder geld bij uitzendingen maar goede kans om op te klimmen binnen de krijgsmacht en hulp met het leven als het contract is afgelopen etc.

maken we het rapid air deployable (LAV gevechtsvoertuigen, howitzers op trucks etc.) en noemen we het Chasse (de man van de republiek) en stationeren op de Antillen (kun je daar ook gelijk recruteren).

Dat is beter dan het vreemdelingenlegioen want je blijft een bepaalde loyaliteit aan de vlag houden en je verkrijgt een snel (en vaak) inzetbare eenheid met een bepaald doel voor ogen (leven op poten zetten, avontuur, strafblad of schulden weggewerkt) dat is toch een andere mentaliteit als de reguliere krijgsmacht (soldaat zijn is fijn) en misschien bruikbaar
Klinkt niet gek. Maar dan zouden in deze eenheid de eisen ook wat zwaarder moeten liggen, niet alleen qua operationele druk, maar ook op de persoon die er voor kiest. Dus een ijzeren (niet verrroest) discipline en conditie, of iig de bereidheid om daaraan te werken zonder Defensie gelijk advocaten op het dak te sturen als de sergeant ff lullig tegen je doet.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 10 december 2004 @ 12:54:42 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_23875951
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:49 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Klinkt niet gek. Maar dan zouden in deze eenheid de eisen ook wat zwaarder moeten liggen, niet alleen qua operationele druk, maar ook op de persoon die er voor kiest. Dus een ijzeren (niet verrroest) discipline en conditie, of iig de bereidheid om daaraan te werken zonder Defensie gelijk advocaten op het dak te sturen als de sergeant ff lullig tegen je doet.
ja precies, kun je gewoon in het contract op laten nemen.

zal ook wel moeten want niet iedereen kan een dergelijke operationele druk aan, je zult die mensen goed moeten testen tegen stress en zo en als dat wat extra blauwe plekken genereert is dat jammer maar helaas lijkt me ... beter dat dan dat de halve eenheid na een half jaar instort
pi_23877008
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

leven op de Antillen is duurder als hier

vanwege monopolieposities van de rijke antilleraars oid, ik heb me er verder niet in verdiept maar het is echt stervensduur
Het lijkt me heel erg sterk dat het daar duurder is om mensen te charteren voor een soort van thuiszorg.
  Moderator vrijdag 10 december 2004 @ 14:00:15 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_23877656
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 13:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het lijkt me heel erg sterk dat het daar duurder is om mensen te charteren voor een soort van thuiszorg.
ik zeg dan ook duidelijk 'LEVEN' op de Antillen, daarmee bedoel ik dus niet de thuiszorg maar eten en drinken en zo wat (zolang zuurstof nog gratis is) toch de grootste kostenpot is van het leven.

bovendien is de thuiszorg in Nederland gewoon beter, en ik wil mijn veteranen niet nadat ze zich kapot hebben laten schieten of trauma's zijn opgelopen voor Nederland met derderangs hulp opzadelen (of ze het contract nu voor zichzelf hebben getekend of voor het land, veteranen verdienen respect en alle hulp die ze nodig hebben), nu kunnen we mensen (psychiaters vooral) overvliegen vanuit Nederland maar dan schieten de kosten weer omhoog.
pi_23878553
Dat ligt er maar net aan wat voor producten je koopt. Spullen die afkomstig zijn uit Zuid-Amerika kosten niet veel, een pot pindakaas wel omdat die helemaal vanuit Nederland moet komen.

Daarnaast vind ik het erg voorbarig en niet juist om te spreken over derderangshulp bij het horen van het woord Antillen. Als Nederland het goed regelt dan kunnen ze overal ter wereld goede zorg geven aan een bepaalde groep mensen, zelfs in Burkina Faso. Als je de boel maar goed weet te managen en de lokale mensen goed weet te onderwijzen in wat ze moeten doen.
pi_23879366
Het heeft wel iets maar ik zou het onnodig vinden deze taken kunnen nu ook al door het korps commandotroepen of het korps mariniers zou dan gewoon gaan voor een vergroot korps commandotroepen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')