SPOILER: Lijstje met de titels en artiesten van de landenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar kijk ik dit?
De show is op 16 mei vanaf 21:00 te zien op NPO1, BBC1, VRT1 (voor de middelmaat) of op YouTube voor als je geen tv hebt of geen zin hebt in het commentaar van Henry Schut en Jeroen Kijk in de Vegte.
Wie zijn de favorieten?
Voor de show was Finland de grote favoriet bij de bookies, gevolgd door Australië, Bulgarije en Griekenland.
Wat als Australië wint?
Dan wordt de show volgend jaar gewoon in Europa gehouden. In welk land is nog niet officieel bekend, maar Duitsland en Frankrijk lijken waarschijnlijk.
Wie zijn zo goed als kansloos?
Bij de bookies bungelen onderaan Duitsland, België en gastland Oostenrijk. Vorige keer dat Oostenrijk het organiseerde eindigden ze op 0 punten, dus ze hebben daar ervaring mee.
Goh, dus niet de Britten?
Nee, maar het scheelt heel weinig. Het nummer van de Britten is een tikje... apart, dus het zou zomaar kunnen dat zij alsnog laatste worden.
Wat zijn goede plaspauzes?
Er zijn langere pauzes na liedje 7 (Oekraïne), liedje 15 (Frankrijk) en liedje 22 (Italië). Tijdens die eerste pauze is een niet erg grappig filmpje te zien van 'professor Eurovision', in de tweede pauze gaan ze wauwelen over Junior Songfestival en in de derde is een terugblik op de afgelopen week. Kan je niet wachten tot de volgende pauze, dan kan je ook wel tijdens Duitsland (2e), Malta (10e) en Polen of Litouwen (18e en 19e).
Ik hoorde iets over wurgseks
Roemenië.
Ik hoorde ook iets over de Playboy
Finland. Die met de viool.
Wanneer komt eindelijk de uitslag?
Het begin van het uitdelen van de punten staat gepland om 00:02. De uitslag is niet klaar voor 00:50.
Is er ook een ietwat wazig schema waarin ik die tijden kan terugvinden?
Ja hoor.
Post gezellig mee, laat oorlogen erbuiten maar meld gerust wat je erbij drinkt of eet, dat je een lied stom vindt en verbaas je over de wonderlijke kledingkeuzes die er gemaakt worden. Veel plezier!freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
Daar hadden ze de Giro-start al voor!quote:Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Spablauw214 het volgende: [..] Jawel joh. Unieke kans om het land op de kaart te zetten en te laten zien dat het meer te bieden heeft dan zuipstranden.
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zienquote:Op zondag 17 mei 2026 01:59 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja. Al moeten ze het wel kunnen betalen.
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers dedenquote:Op zondag 17 mei 2026 02:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zien
Ja, precies ditquote:Op zondag 17 mei 2026 01:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh verdorie, jij hebt een beter geheugen dan ik, Delia Reit uit Roemenië is bij de laatste kwalificatiewedstrijden nota bene nog in ons appartement geweest ja
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik ben blij dat het niet weer een zeiknummer met een moeilijk persoon is ....
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Redefine het volgende:
[..]
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers deden
Eens.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.
Precies.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:05 schreef Redefine het volgende:
[..]
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.
Dit laatste doet me denken aan de jaren dat Azerbeidzjan ook een sh*tload aan punten van allerlei willekeurige jury's kreeg, van landen die totaal niet in dezelfde regio lagen.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maaktquote:Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Ik vond Andromeda best mooi anders
Ik vond het vooral echt super stom dat ze na ieder nummer het podium van veraf lieten zien.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015.
Ik vind zowel Finland als Australië tien keer beter. Snap niet dat dit lied gewonnen heeft.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:14 schreef Moira het volgende:
[..]
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maakt
De Italiaanse jury die voor de 5e of 6e keer vrijwel alleen maar punten geeft aan de landen aan de rechterkant van het scorebord blijft ook een mooie rubriek.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Precies.
Ik vond ook echt Roemenië en Bulgarije er bovenuit springen dit jaar en dat vond Europa gelukkig ookOok blij dat schijtlol van Griekenland niet is beloond terwijl het feestje wat gewoon lekker inelkaar zat van Moldavië wel weer werd gewaardeerd, dus televoting was dit jaar helemaal prima (bhelave Israel geneuzel).
Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
Het duurde bij Nederland ook pakweg 10 jaar voordat ze begonnen in te zien dat hun inzendingen elk jaar dramatisch waren. Daarna stuurden ze eindelijk een paar goede liedjes in en behaalden ze meteen veel punten. Dat kan de UK ook doen, als ze inzien dat hun inzendingen vaak dramatisch zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 01:25 schreef Momo het volgende:
Altijd leuk van die Britten die zeggen dat ze niet meer mee moeten doen omdat Europe hun geen punten geeft, heb je je eigen inzending gezien?
quote:
Helaas nog niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:44 schreef Anonymousz het volgende:
Zijn de uitslagen van de halve finales al bekend?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
quote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef Gretzl het volgende:
Is dit serieus waar kenners?
[ x ]Ik zag wel langskomen dat iig de Roemeense finale werd gefinanciërd door MoroccanOil [Israelisch bedrijf dus], ook één van de hoofdsponsors nu van het ESFSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
Als je nog bedenkt hoe vervelend ze waren in 2017 en 2018 om te winnen en dan lukt het ze nu vanuit het relatieve niksquote:Op zondag 17 mei 2026 02:37 schreef Cyan9 het volgende:
Deze is wel leuk, om even wat perspectief te geven van dit rare Eurovisie jaar.
[ afbeelding ]
https://x.com/bg_eurovision/status/1958787441789157528
Bulgarije was eerst helemaal niet van plan om dit jaar mee te doen.
quote:Op zondag 17 mei 2026 02:54 schreef Montagui het volgende:
Achgut. De ziekelijke Israël bashing blijft maar doorgaan.
Bulgarije wint, DUS Israël heeft daar een hand in.
Wat een wereld.
Italië krijgt dan ook altijd wel wat gratis punten. Behoorlijk wat van die nummers zijn aardig overgewaardeerd. Waaronder die van dit jaar.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
Italië bijna 10x op rij in de top 10
[ x ]
dit is wel geniaal iddquote:Op zondag 17 mei 2026 02:58 schreef koffieleuk het volgende:
Helemaal gemist dit, perfecte reactie na dat gefaalde shot
[ x ]
Volgend jaar Annalisa (Godinquote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
[ x ]
oepsiepoepsie, en nou ineens moeten hostenquote:Op zondag 17 mei 2026 02:37 schreef Cyan9 het volgende:
Deze is wel leuk, om even wat perspectief te geven van dit rare Eurovisie jaar.
[ afbeelding ]
https://x.com/bg_eurovision/status/1958787441789157528
Bulgarije was eerst helemaal niet van plan om dit jaar mee te doen.
GEORGIE DEAD LAST MET MAAR 5 PUNTENquote:Op zondag 17 mei 2026 03:09 schreef koffieleuk het volgende:
Uitslagen 1e halve finale bekend - alleen het totaal
https://www.eurovision.co(...)nna-2026-semi-final/
Wel zielig jaquote:
Oef inderdaad, België ook niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:13 schreef koffieleuk het volgende:
[..]
Wel zielig ja
Je kunt de jury/televote splits ook zien, Zweden had het niet gered zonder jury
Ik dacht dat dat besef wel zou komen toen België doorgingquote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
Ik had trouwens helemaal niet door dat ze de jury hebben teruggebracht in de semi's?
Voor Armenië was het halen van de finale sowieso al lastiger doordat ze gegarandeerd geen punten zouden krijgen van Azerbeidzjan.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
[..]
Oef inderdaad, België ook niet.
EN IK VREES HET TEGENOVERGESTELDE VOOR ARMENIE IN SEMI 2
San Marino nog wel erg veel punten eigenlijk. En Estland elfde wat niemand dacht.quote:
Zeker voor een automatisch geplaatst land is dat wel serieus een uitstekende reeksquote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
[ x ]
Was dat eerst zonder? Dat is apart, je zou voor halve finales en de finale natuurlijk gewoon dezelfde manier om punten te scoren moeten hebben..quote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
Ik had trouwens helemaal niet door dat ze de jury hebben teruggebracht in de semi's?
totaal niet bij stil gestaanquote:Op zondag 17 mei 2026 03:15 schreef koffieleuk het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat besef wel zou komen toen België doorging
niet altijd, het is een paar jaar geleden pas veranderd geloof ik? gauw weer teruggedraaid dusquote:Op zondag 17 mei 2026 03:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was dat eerst zonder? Dat is apart, je zou voor halve finales en de finale natuurlijk gewoon dezelfde manier om punten te scoren moeten hebben..
Gelukkig dan maarquote:Op zondag 17 mei 2026 03:27 schreef Moira het volgende:
[..]
totaal niet bij stil gestaan
[..]
niet altijd, het is een paar jaar geleden pas veranderd geloof ik? gauw weer teruggedraaid dus
Die hadden ze een tijdje geleden bij alle drie toegevoegdquote:Op zondag 17 mei 2026 03:28 schreef Moira het volgende:
(If the EBU hasn't falled asleep) hebben ze er nu aan toegevoegd bij semi 2https://eurovisionworld.com/eurovision/2026/semi-final-2
Zwitserland's pech was vooral dat ze een beetje matig nummer in hebben gestuurd.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Cyprus tiende. 14 punten voor op Zwitserland. Dus geen extreem klein gat. En beiden een normale verdeling tussen jury en televote dus geen pech voor Zwitserland.
Maar ook wel weer kut voor ze dat je 9e kunt worden bij de jury en 9e bij de televote en dan toch buiten de top 10 eindigenquote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Cyprus tiende. 14 punten voor op Zwitserland. Dus geen extreem klein gat. En beiden een normale verdeling tussen jury en televote dus geen pech voor Zwitserland.
Meer diaspora he.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:36 schreef Moira het volgende:
Dat Albanie het ook zo goed deed bij de televote jongehals die punten nou voor Armenie waren
Bulgarije is wel een beetje een nummer waarvan veel mensen eerst wellicht denken "meh", maar wat dan bij de tweede keer toch lekker in het hoofd zitquote:Op zondag 17 mei 2026 03:38 schreef Redefine het volgende:
Overigens wel iets zeer opmerkelijks in die halve finale. Bulgarije daar slechts vijfde bij de jury. Achter Australië (137) Denemarken (124) en Noorwegen (109) en Tsjechië (108) met een vrij groot verschil ook nog. Daar maar net iets meer (94) dan Roemenië (87).
Dat is wel heel vreemd t.o.v. de finale.
Voor de kijkers thuis wellicht. Maar voor een jury is dat wel wat anders.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Bulgarije is wel een beetje een nummer waarvan veel mensen eerst wellicht denken "meh", maar wat dan bij de tweede keer toch lekker in het hoofd zit
Moet bij Wenen altijd aan deze iconische film denken. Ook een van m'n favoriete Europese stedenquote:
En ook van Hanna Pakarinenquote:Op zondag 17 mei 2026 04:04 schreef Gretzl het volgende:
Tastbaar bewijs gevonden dat ik idd Delta-fan van het eerste uur ben![]()
![]()
televotes meer dan juryquote:Op zondag 17 mei 2026 06:48 schreef alpeko het volgende:
Niet gekeken. Israël weer veel televotes? Of bij de jury ook hoog?
Leuk dat Bulgarije voor het eerst wint.
Tot in de vroege uurtjes GEFEESTquote:Op zondag 17 mei 2026 01:06 schreef yvonne het volgende:
Lekjer zomer hitje. En ik ben nog nooit in Bulgarije.
FOK! Meet bij @:dven
Wizz mag wel wat capaciteit bijzetten.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Tot in de vroege uurtjes GEFEEST
Tickets naar Sofia kunnen geboekt worden
Finale gaat sowieso hier zijn
Er zijn er ook die Rusland steunen. Of de mullahs in Iran. Of Hamas. Het zegt allemaal niet zoveel. De mensen die er zo geharnast in zitten zijn toch met geen zinnig argument te overtuigen.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Toch echt zorgwekkend dat er in Europa nog zoveel figuren zijn die Israël steunen.
Die votes zijn natuurlijk alleen vanwege politiek, niet muziek.
Hebben al die mensen die op Israël geslapen de afgelopen jaren geen internet gehad ofzo?
Het heeft een kitcherig randje dat bij veel mensen lekker ligt.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik begrijp achteraf niet waarom Finland zo populair was. Zo bijzonder was het toch niet?
Zweden was niet door bij de televotequote:Op zondag 17 mei 2026 03:09 schreef koffieleuk het volgende:
Uitslagen 1e halve finale bekend - alleen het totaal
https://www.eurovision.co(...)nna-2026-semi-final/
Zwitserland is apart bij de jury en televote in de top 10 maar in totale score niet doorgegaan. Dit is 1x eerder voorgekomen bij Kroatie in 2021.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.quote:
De Zweden magie is uitgewerkt.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.
Voor iedereen die nog denkt dat dit allemaal eerlijk is verlopen..quote:Op zondag 17 mei 2026 03:38 schreef Redefine het volgende:
Overigens wel iets zeer opmerkelijks in die halve finale. Bulgarije daar slechts vijfde bij de jury. Achter Australië (137) Denemarken (124) en Noorwegen (109) en Tsjechië (108) met een vrij groot verschil ook nog. Daar maar net iets meer (94) dan Roemenië (87).
Dat is wel heel vreemd t.o.v. de finale.
Je kunt natuurlijk alleen voor stemmen en niet tegen.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Toch echt zorgwekkend dat er in Europa nog zoveel figuren zijn die Israël steunen.
Hebben al die mensen die op Israël geslapen de afgelopen jaren geen internet gehad ofzo?
Zelfs met een 'assisted vocal' ja. Dat dat mag.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.
We krijgen iig niet weer een editie met Petra Mede, Mans en een verzameling Abba e.d.-gerelateerde sketches/filmpjes.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De Zweden magie is uitgewerkt.
Ik ben benieuwd wat de EBU gaat doen met Israël bovenaan met een matig liedje probleem.
Petra blijft wel 10x leuker dan die pipos deze weekquote:Op zondag 17 mei 2026 09:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
We krijgen iig niet weer een editie met Petra Mede, Mans en een verzameling Abba e.d.-gerelateerde sketches/filmpjes.
*vers bloed*
Maar wat suggereer je dan want ik kan mij echt niet voorstellen dat er afspraken gemaakt zijn en dat op één of andere manier met zoveel landen niet uit zou lekken. En vorig jaar dan ook niet, want JJ had ook zo’n soort resultaat.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:07 schreef -Mittens- het volgende:
[..]
Voor iedereen die nog denkt dat dit allemaal eerlijk is verlopen..![]()
Gelukkig wel de verdiende winnares.
Dat is dan ook niet zo heel moeilijk.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Petra blijft wel 10x leuker dan die pipos deze week
Ik vond het wel mooi dat de presentatoren nog uitlegde dat er wel op hun gestemd is maar dat ze gewoon de top 10 niet gehaald hebben.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:16 schreef heywoodu het volgende:
Beetje door de uitslagen zitten bladeren, drie landen met nul televotingpunten. Dat vind ik toch altijd wel kut hoor, ik gun het zelfs mijn minst favoriete lied niet echt om daar te horen "jij krijgt.....nul punten"![]()
Met de jurypunten is dat iets minder erg, dan wordt je gewoon steeds niet genoemd, ipv dat je zo keihard 'jij hebt niks' in je gezicht gesmeten krijgt
Ja, dat had in voorgaande jaren ook wel gedaan mogen worden, dat deden ze nu netjes. Maar toch blijft het wel ongelooflijk pijnlijk om zo keihard die 0 in je gezicht gemept te krijgenquote:Op zondag 17 mei 2026 09:18 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik vond het wel mooi dat de presentatoren nog uitlegde dat er wel op hun gestemd is maar dat ze gewoon de top 10 niet gehaald hebben.
Het lijkt me eerlijk gezegd de makkelijkste manier om een eventuele winst van Israel te vermijden. Gewoon wat puntjes doorschuiven naar de andere publieksfavoriet van dat moment, en klaar. Dat hoeven niet alle landen te doen. Er speelt dit jaar ook wel iets meer mee dan vorig jaar.. met vijf ESF-landen die er niet bij zijn. Bangaranga is echt geen jurypleaser, daar blijf ik bij.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Em31 het volgende:
[..]
Maar wat suggereer je dan want ik kan mij echt niet voorstellen dat er afspraken gemaakt zijn en dat op één of andere manier met zoveel landen niet uit zou lekken. En vorig jaar dan ook niet, want JJ had ook zo’n soort resultaat.
EBU hoeft niet te bellen. Nogmaals niemand kan die televotes controleren. Als ze merken dat het de verkeerde kant op gaat schuiven ze de punten gewoon door.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok dat de EBU na donderdag wel door had dat Bulgarije het vrij eenvoudig zou winnen en daarom geen extra belletje meer heeft gedaan naar juryleden om de televote van Israel te compenseren.
Die juryscore van Israël kan de EBU juist gebruiken om de haters te overtuigen dat ze niet alleen populair waren bij de mensen thuis.
Ik zie net inderdaad de scores van Bulgarije in de halve finale bij de jury. Denk wel dat ze meer heeft geprofiteerd dat de landen van semi 1 erbij zijn gekomen dan de landen die er in de halve finale nog boven stonden.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef -Mittens- het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd de makkelijkste manier om een eventuele winst van Israel te vermijden. Gewoon wat puntjes doorschuiven naar de andere publieksfavoriet van dat moment, en klaar. Dat hoeven niet alle landen te doen. Er speelt dit jaar ook wel iets meer mee dan vorig jaar.. met vijf ESF-landen die er niet bij zijn. Bangaranga is echt geen jurypleaser, daar blijf ik bij.
Obviously, maar dat er zo veel nog voor Israël stemmen na de afgelopen jaren is zorgwekkend.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk alleen voor stemmen en niet tegen.
En niemand die dat dan stiekem toch even verteld? Niet elke omroep is 100% anti-Israël of een complete jury ook niet, het risico dat zoiets uitlekt heeft wel hele grote consequenties.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef -Mittens- het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd de makkelijkste manier om een eventuele winst van Israel te vermijden. Gewoon wat puntjes doorschuiven naar de andere publieksfavoriet van dat moment, en klaar. Dat hoeven niet alle landen te doen. Er speelt dit jaar ook wel iets meer mee dan vorig jaar.. met vijf ESF-landen die er niet bij zijn. Bangaranga is echt geen jurypleaser, daar blijf ik bij.
Het zijn er niet veel.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Obviously, maar dat er zo veel nog voor Israël stemmen na de afgelopen jaren is zorgwekkend.
En nee die stemmen zijn niet omdat Israël zo goed is, dat weten we ook allemaal wel.
Had ie ook, precies 1quote:Op zondag 17 mei 2026 09:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat had in voorgaande jaren ook wel gedaan mogen worden, dat deden ze nu netjes. Maar toch blijft het wel ongelooflijk pijnlijk om zo keihard die 0 in je gezicht gemept te krijgen
Ik vond dat Britse lied ook niks, maar kom op, die jongen mag wel een puntje hebben hoor
Ik vind dat meestal wel grappigquote:Op zondag 17 mei 2026 10:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar bij de televote bedoel ik dan, degene die je in je gezicht gesmeten krijgt
Ditquote:Op zondag 17 mei 2026 08:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik begrijp achteraf niet waarom Finland zo populair was. Zo bijzonder was het toch niet?
Een winterjas over een stoel gehangen is ook leuker.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Petra blijft wel 10x leuker dan die pipos deze week
Deels mensen die nooit ESF kijken en blind op Israël stemmen ‘omdat Israël’, en deels omdat ze ook echt wel goeie nummers met goeie zangers sturen die objectief in mensen hun top 10 eindigt (ook als het van een ander land zou zijn).quote:Op zondag 17 mei 2026 08:30 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Waarom wordt daar toch elk jaar zo veel op gestemd? En wie stemt daar toch op?
Op basis van de semi’s was het wel de favoriet, maar ze waren ‘maar’ 5e bij de jury’s. Dat had ook best fout kunnen gaan bij een beter gecoördineerde actie vanuit Israel. Ik denk dat veel jury’s echt stemden zonder zich over een potentiële Israëlische overwinning te bekommeren.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok dat de EBU na donderdag wel door had dat Bulgarije het vrij eenvoudig zou winnen en daarom geen extra belletje meer heeft gedaan naar juryleden om de televote van Israel te compenseren.
Die juryscore van Israël kan de EBU juist gebruiken om de haters te overtuigen dat ze niet alleen populair waren bij de mensen thuis.
wAt HeEfT aVrOtRoS nOu BeReIkT?!?11!?quote:Op zondag 17 mei 2026 11:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar de boycot haalde toch niks uit volgens de stukjesschrijvers?
Was ook met Rusland en Turkije toen die nog meededen. Die konden een vlag op het podium leggen en alsnog in de top 10 komen.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:13 schreef Moira het volgende:
[..]
Deels mensen die nooit ESF kijken en blind op Israël stemmen ‘omdat Israël’, en deels omdat ze ook echt wel goeie nummers met goeie zangers sturen die objectief in mensen hun top 10 eindigt (ook als het van een ander land zou zijn).
Ik vind in dit geval het nummer Michelle daadwerkelijk een top 5-plaats waardig in dit matige jaar
, top 10 wel jaquote:Op zondag 17 mei 2026 11:13 schreef Moira het volgende:
[..]
Deels mensen die nooit ESF kijken en blind op Israël stemmen ‘omdat Israël’, en deels omdat ze ook echt wel goeie nummers met goeie zangers sturen die objectief in mensen hun top 10 eindigt (ook als het van een ander land zou zijn).
Ik vind in dit geval het nummer Michelle daadwerkelijk een top 5-plaats waardig in dit matige jaar
Ik vind het zielig, net zoals ik het zielig vind als een sporter bij een groot toernooi, zoals de Spelen, een fout maakt en na 2 seconden klaar isquote:Op zondag 17 mei 2026 10:57 schreef H_T het volgende:
[..]
Ik vind dat meestal wel grappigWaarbij het grappiger wordt naarmate ze meer punten van de jury hebben gehad. Dubbele nul is inderdaad wat sneu, maar als er dan zo'n nummer is dat 53 jurypunten heeft en je snapt totaal niet waarom en dat nummer krijgt nul van de televote vind ik dat wel lekker
In jouw optiek, in mijne zou het prima boven Australië en Roemenië uit kunnen komen, ik zou Israël denk ik vaker op repeat zetten dan die twee. Allemaal top 5 waardige nummers in dit matige jaar waar alleen Bulgarije een terechte winnaar is imoquote:Op zondag 17 mei 2026 11:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
, top 10 wel ja
Maar niet boven Australië en Roemenië bijvoorbeeld
Verschil van smaak natuurlijkquote:Op zondag 17 mei 2026 11:22 schreef Moira het volgende:
[..]
In jouw optiek, in mijne zou het prima boven Australië en Roemenië uit kunnen komen, ik zou Israël denk ik vaker op repeat zetten dan die twee. Allemaal top 5 waardige nummers in dit matige jaar waar alleen Bulgarije een terechte winnaar is imo
In een jaar waarin Nederland wel meedoet maar eruit ligt voor de finale haal je zomaar het dubbelequote:Op zondag 17 mei 2026 11:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op zich keurig, bijna een miljoen voor een finale zonder Nederland.
Bronquote:The 28-year-old artist — born in Israel to French immigrant parents — has been rehearsing for the past several months with all kinds of sounds deliberately interrupting his performance, according to a person familiar with his protocols who asked not to be identified because they were not authorized to talk to the press.
Had eerlijk gezegd wel meer verwacht, omdat de tweede semi al 600.000 had. Dacht een groot deel slaat die semi’s nog over.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op zich keurig, bijna een miljoen voor een finale zonder Nederland.
Waar zie je die 800.000 ?quote:
Vond het wel grappig dat Engeland en Duitsland allebei nul punten uit de televoting kregen.quote:
Alleen een goed nummer hebben is bijna nooit voldoende voor de winst. Er moet eigenlijk altijd een act, een gimmick, een of ander statement en/of een zielig verhaal bij.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:27 schreef Montagui het volgende:
Gewoon voor de fun, omdat mijn smaak meestal niets voorstelt in deze gimmick show.
1. Kroatië
2. Albanië
3. Israël
4. Denemarken
5. Finland
Bulgarije wel een leuke winnaar, maar voor mij voornamelijk voor de fenomenale dansact.
Ik denk nog steeds dat Engeland het expres doet.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:35 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Vond het wel grappig dat Engeland en Duitsland allebei nul punten uit de televoting kregen.
Dit zijn dezelfde mensen die bijvoorbeeld zeggen dat “de sancties tegen Rusland niet werken”.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:31 schreef Evenstar het volgende:
Mensen die roepen dat boycot niks heeft geholpen, want Israël is toch 2e geworden, snappen gewoon niet zo goed wat principes zijn.
Lees maar weer eens berichtje van Spanje. Dat vat het eigenlijk wel goed samen.
Je ziet het getal toch staan? 798.000 kijkers gemiddeld. Het getal ernaast is het aantal mensen dat iets van deze finale heeft gezien.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:35 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Waar zie je die 800.000 ?
1.5 miljoen minder dan vorig jaar zie ik hier.
[ x ]
Dan moet de EBU maar helpen met bijdragen.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:40 schreef Ama het volgende:
Ben wel benieuwd hoe Bulgarije dit gaat doen aangezien ze vanwege geld ook al vaker niet mee hebben gedaan.
Ik vind diaspora stemmen op zich nog wel anders dan politieke stemmen. Ook al is het effect hetzelfde.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook met Rusland en Turkije toen die nog meededen. Die konden een vlag op het podium leggen en alsnog in de top 10 komen.
Dat is een potentiële boost voor het toerisme, en als zodanig zeer goedkoop. Met enkele tientallen miljoenen investering bereik je een enorm publiek. Dus dat komt wel goed.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:40 schreef Ama het volgende:
Ben wel benieuwd hoe Bulgarije dit gaat doen aangezien ze vanwege geld ook al vaker niet mee hebben gedaan.
1 van de weinige in dit topic die Albanië best aangenaam vond. Dramatisch, goed gezongen (dacht ik) en een serieuze act.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:27 schreef Montagui het volgende:
Gewoon voor de fun, omdat mijn smaak meestal niets voorstelt in deze gimmick show.
1. Kroatië
2. Albanië
3. Israël
4. Denemarken
5. Finland
Bulgarije wel een leuke winnaar, maar voor mij voornamelijk voor de fenomenale dansact.
Moet zeggen dat Israël het wel goed deed.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Bangarangariaquote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Men is hier helemaal uitzinnig en wil het land hernoemen tot Bangaria
Ha je bent er.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Beste? Uche, uche, uche! Het by far SLECHTSTE nummer in jaren! Het draait alleen om het dansen. De melodie - als daar al sprake van is - blijft volstrekt niet hangen. Het nummer kent ook geen enkele emotie. Het nummer dat vorig jaar won is vijfduizend keer beter!quote:
Vroeger hadden we inderdaad de Turkse, Armeense diaspora en daar is nu met name de Joodse en Oekraïnse diaspora voor teruggekomen.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook met Rusland en Turkije toen die nog meededen. Die konden een vlag op het podium leggen en alsnog in de top 10 komen.
En soms stemmen mensen gewoon op domme gimmicks. Het is niet dat Buranovskye Babushki of My Slowiany nou muzikale hoogtepunten waren ofzo.
Ik heb nu al zin in een week Sofia volgend jaarquote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Het draait nooit alleen om de muziek. Dus de anti ESF mensen hebben daar wel gelijk in.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:51 schreef TokkieFamilie het volgende:
[..]
Beste? Uche, uche, uche! Het by far SLECHTSTE nummer in jaren! Het draait alleen om het dansen. De melodie - als daar al sprake van is - blijft volstrekt niet hangen. Het nummer kent ook geen enkele emotie. Het nummer dat vorig jaar won is vijfduizend keer beter!
Gefeliciteerd!quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Ik ben bang dat we het vanaf nu de Joodse diaspora moeten gaan noemenquote:Op zondag 17 mei 2026 11:42 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik vind diaspora stemmen op zich nog wel anders dan politieke stemmen. Ook al is het effect hetzelfde.
Bij een oostblokland vinden we zoiets lollig. Bij UK is het cringe.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:36 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat Engeland het expres doet.
quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Dit is toch fantastisch. Ik vind de reactie ook veel leuker dan bij de zoveelste winst van Zweden.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
quote:
Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.quote:
T hangt er maar net vanaf hoe jet gebracht wordt he? En de UK was gewoon ruk.. terwijl de hele wereld weet dat ze wel beter kunnenquote:Op zondag 17 mei 2026 11:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bij een oostblokland vinden we zoiets lollig. Bij UK is het cringe.
Ik vond het ook niet goed, maar was dit kwalitatief nu echt zóveel slechter dan Moldavië?quote:Op zondag 17 mei 2026 12:17 schreef totebel het volgende:
[..]
T hangt er maar net vanaf hoe jet gebracht wordt he? En de UK was gewoon ruk.. terwijl de hele wereld weet dat ze wel beter kunnen
Tja, de mensen die met geen zinnig argument te overtuigen zijn, zijn zij die met Palestijnse vlaggen zwaaien en Israëlische artiesten uitjoelen. De vergelijking met Rusland gaat niet op, laat staan Iran of Hamas. Israël is namelijk de aangevallen partij, net zoals Oekraïne.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zijn er ook die Rusland steunen. Of de mullahs in Iran. Of Hamas. Het zegt allemaal niet zoveel. De mensen die er zo geharnast in zitten zijn toch met geen zinnig argument te overtuigen.
Goed dat je er geen doekjes meer om gaat winden. Echter is de Joodse diaspora in Europa enorm klein.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:53 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben bang dat we het vanaf nu de Joodse diaspora moeten gaan noemen
Het Engels van Moldavië was in elk geval wel te verstaan…quote:Op zondag 17 mei 2026 12:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vond het ook niet goed, maar was dit kwalitatief nu echt zóveel slechter dan Moldavië?
Dus het is in jouw ogen wel een gecoördineerde stem om andere redenen? Want alleen op het liedje heeft dit geen 220 punten gehaald. Israel heeft in het verre verleden (alles voor 2023) namelijk veel betere liedjes dan Michelle ingestuurd die geen deuk in een pakje boter scoorden.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Goed dat je er geen doekjes meer om gaat winden. Echter is de Joodse diaspora in Europa enorm klein.
Alles? 1998 beldequote:Op zondag 17 mei 2026 12:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dus het is in jouw ogen wel een gecoördineerde stem om andere redenen? Want alleen op het liedje heeft dit geen 220 punten gehaald. Israel heeft in het verre verleden (alles voor 2023) namelijk veel betere liedjes dan Michelle ingestuurd die geen deuk in een pakje boter scoorden.
Er is helemaal geen sprake van een 'gecoördineerde stem'. Mensen stemmen op Israël omdat men het land steunt, tegenwicht wil bieden tegen alle haat en het liedje leuk vindt. Dat jij het liedje niet zo goed vond kan, natuurlijk velen anderen zien dat toch anders. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dus het is in jouw ogen wel een gecoördineerde stem om andere redenen? Want alleen op het liedje heeft dit geen 220 punten gehaald. Israel heeft in het verre verleden (alles voor 2023) namelijk veel betere liedjes dan Michelle ingestuurd die geen deuk in een pakje boter scoorden.
Dat doen waarschijnlijk vooral mensen met een Joodse achtergrond of connectie, daarom diaspora.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:38 schreef HowardRoark het volgende:
Mensen stemmen op Israël omdat men het land steunt, tegenwicht wil bieden tegen alle haat en het liedje leuk vindt.
Israël had ook gewoon een van de betere inzendingen..quote:Op zondag 17 mei 2026 12:40 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat doen waarschijnlijk vooral mensen met een Joodse achtergrond of connectie, daarom diaspora.
Dit ja. Bijna alle nummers waren prima te pruimen en ook best verschillend. Alleen weinig echte toppers. Maar dat zie je dan ook wel terug in de juryvotes, iedereen kreeg 100 punten.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
Verder was dit sowieso een jaar met een goed basisniveau. Maar weinig uitschieters.
Je vergeet Boy George.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vond die tafel wel tof met dat soort van keyboard eronder bij de UKIk ben bang dat ze in een soort van neerwaartse spiraal daar zitten in Engeland. Ik denk dat niet veel artiesten zich meer wagen aan dit festival na de blamages van afgelopen jaren. In ieder geval geen grote.
Echt geen enkel ander land had met dat nummer 220 televotes gekregen.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Israël had ook gewoon een van de betere inzendingen..
Oekraïne misschienquote:Op zondag 17 mei 2026 12:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
Echt geen enkel ander land had met dat nummer 220 televotes gekregen.
Engeland heeft een Anouk nodig.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vond die tafel wel tof met dat soort van keyboard eronder bij de UKIk ben bang dat ze in een soort van neerwaartse spiraal daar zitten in Engeland. Ik denk dat niet veel artiesten zich meer wagen aan dit festival na de blamages van afgelopen jaren. In ieder geval geen grote.
Dat hadden ze met Sam Ryder.quote:
Je eerste 2 zinnen spreken elkaar lekker tegen.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van een 'gecoördineerde stem'. Mensen stemmen op Israël omdat men het land steunt, tegenwicht wil bieden tegen alle haat en het liedje leuk vindt. Dat jij het liedje niet zo goed vond kan, natuurlijk velen anderen zien dat toch anders. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak.
Hopelijk denken ze daar aan terug en gaan ze opnieuw de goeie kant op.quote:
Ik hoop voor ze. Ik vond hun inzending dit jaar gewoon leuk. Niet de standaard slechte popliedjes.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:54 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hopelijk denken ze daar aan terug en gaan ze opnieuw de goeie kant op.
Je hoeft niet het slechtste te zijn om op 0 punten te blijven hangen. Als je bij iedereen op plek 11 staat blijf je ook op 0 en sta je achter een land dat bij iedereen 25e staat maar waar Letland ineens 6 punten aan geeftquote:Op zondag 17 mei 2026 12:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vond het ook niet goed, maar was dit kwalitatief nu echt zóveel slechter dan Moldavië?
Ja dat legden ze ook uit, toen viel voor mij het kwartje. Plekken 1-10. Ben je 11e heb je niks.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:56 schreef H_T het volgende:
[..]
Je hoeft niet het slechtste te zijn om op 0 punten te blijven hangen. Als je bij iedereen op plek 11 staat blijf je ook op 0 en sta je achter een land dat bij iedereen 25e staat maar waar Letland ineens 6 punten aan geeft
Ze hebben in elk geval iets anders geprobeerdquote:Op zondag 17 mei 2026 12:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik hoop voor ze. Ik vond hun inzending dit jaar gewoon leuk. Niet de standaard slechte popliedjes.
Zoals vorig jaar. Ik had helemaal niks met die inzending van de UK, maar op dit subforum vonden de meeste dit op zich goed.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:58 schreef H_T het volgende:
[..]
Ze hebben in elk geval iets anders geprobeerdDit keer werkte het niet, een andere keer wordt zo'n vreemde act wel opgepakt en stromen de punten binnen
Het moet ook eerder gezocht worden in willekeur etc. van de juryleden dan corruptie. Door de jaren heen al genoeg gekke dingen gezien die niet door corruptie te verklaren zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Em31 het volgende:
[..]
Maar wat suggereer je dan want ik kan mij echt niet voorstellen dat er afspraken gemaakt zijn en dat op één of andere manier met zoveel landen niet uit zou lekken. En vorig jaar dan ook niet, want JJ had ook zo’n soort resultaat.
Als dat zo werd gecommuniceerd had Frits Spits bij zijn jury dienst dat inderdaad wel naar buiten gebracht. Die was ook pro de Israëlische inzending.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:27 schreef Em31 het volgende:
[..]
En niemand die dat dan stiekem toch even verteld? Niet elke omroep is 100% anti-Israël of een complete jury ook niet, het risico dat zoiets uitlekt heeft wel hele grote consequenties.
Ik bedoel, wij zijn er niet eens bij maar je zou de NPO al niet eens met zoiets kunnen vertrouwen.
Wat is er met Boy George? Heb heel weinig meegekregen van dit jaar. Maar laten we eerlijk zijn, wat heeft Boy George te verliezen?quote:
Ja, dat was de vraag helemaal niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:56 schreef H_T het volgende:
[..]
Je hoeft niet het slechtste te zijn om op 0 punten te blijven hangen. Als je bij iedereen op plek 11 staat blijf je ook op 0 en sta je achter een land dat bij iedereen 25e staat maar waar Letland ineens 6 punten aan geeft
Die was heel overbodig toegevoegd aan het liedje van San Marino. Als je niet echt geboeid zat te kijken dan zou je het al missen. Ging echt nergens over.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat is er met Boy George? Heb heel weinig meegekregen van dit jaar. Maar laten we eerlijk zijn, wat heeft Boy George te verliezen?
Ooooh. Vroeg me al af waarom ik hem zo random in een filmpje zag lopen met andere artiesten.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:14 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die was heel overbodig toegevoegd aan het liedje van San Marino. Als je niet echt geboeid zat te kijken dan zou je het al missen. Ging echt nergens over.
Die heeft zijn geld wel heel makkelijk verdiend.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:18 schreef Ama het volgende:
[..]
Ooooh. Vroeg me al af waarom ik hem zo random in een filmpje zag lopen met andere artiesten.
Ik bedoelde de periode voor het gezeik zeg maar. Qua 1998, dat was natuurlijk ook vooral de hype die het uiteindelijk over de streep trok, naast een aardig uptempo liedje. Kwalitatief zou je zeggen dat de liedjes van GB, Kroatië en Nederland toen beter waren. Die staan bij veel fans nog altijd hoog in de persoonlijke lijstjes.quote:
Dat was echt genant jaquote:Op zondag 17 mei 2026 13:14 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die was heel overbodig toegevoegd aan het liedje van San Marino. Als je niet echt geboeid zat te kijken dan zou je het al missen. Ging echt nergens over.
Ja.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat ik Niall Horan wel geschikt vind. Maar ik denk dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat hij er ook maar over na wil denkenquote:
UK heeft wel echt het momentum laten liggen voor een ommezwaai. Met een tweede plaats en de organisatie het jaar erna. En dat begon met een inzending waarvan de vocalen niet maevielen, en daarna drie keer op rij nul punten van het publiek. Als artiest die iets te verliezen heeft, sla je nu toch makkelijker even over.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:53 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Dat was Sam Ryder maar Engeland wilde niet luisteren.
😃🔥, ook als 16-jarige had ze al “das gewisse Etwas”!quote:Op zondag 17 mei 2026 13:31 schreef Momo het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dara X factor auditie 11 jaar geleden toen ze 16 jaar oud was.
Wel bijzonder ja, twee jaar op rij een evenement met wereldwijd bereik binnenhalenquote:Op zondag 17 mei 2026 01:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ze hadden ook al de Giro start een week geleden
Amenquote:Op zondag 17 mei 2026 08:12 schreef Cupfighter het volgende:
Tevreden met Bulgarije als winnaar
Roemenie mijn favoriet derde
Australië ook hoog
En gelukkig geen Israël als winnaar
quote:Op zondag 17 mei 2026 14:16 schreef Arcee het volgende:
Leuke winnaar.![]()
Gelukkig geen Israël, Oekraïne of het gedoodverfde Finland.
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Jeroen en Henry waren erg prettigquote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
Ik denk het wel. Complete plaatje was in ordequote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.
Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Ik denk dat het dezelfde doelgroep had als liedjes als SloMo en Unicorn, die een goed totaalpakket hebben. Het is niet zo dat jury's alleen voor goedgezongen ballads gaan.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.
Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
lol + lol = hihiquote:
Mooie balans tegenover de overload aan stemmen aan Israëlisch adres in dat opzicht.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Jeroen had op donderdag en vrijdagochtend geen ochtendshow op de radio. Dat waren die 2 ochtenden 2 andere dj's.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:38 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.
En ze zijn allebei ook echt grote fans.
Misschien dat ze af en toe iets meer stiltes hadden mogen laten vallen maar ook voor mij een dikke voldoende.
Vraag me wel af hoe Jeroen dat heeft volgehouden. En elke dag van 6-9 op de radio en vrijdag naar NL gevlogen voor Jan-Willem ruimt op en de hele festivalweek.
De Moldavische regering sorteert voor op aansluiting bij Roemenië. Dan moet je niet een soort negatief charme-offensief houdenquote:Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
Ik miste toch de historie, achtergrond en feitjes van Cornald.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
De jury's hebben natuurlijk geen zin als de max punten niet aan de buren worden gegeven.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
Je woont in Bulgarije? Gefeliciteerd. Jullie hebben een geweldige comeback gemaakt!quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.quote:
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevendquote:Op zondag 17 mei 2026 18:26 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb dit jaar weer via YouTube gekeken. Eigenlijk best prettig, geen commentaar.
Ik vind al snel dat ze te veel praten.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevend
Niall Horan is natuurlijk wel Iersquote:Op zondag 17 mei 2026 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik Niall Horan wel geschikt vind. Maar ik denk dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat hij er ook maar over na wil denken
Die 2 mogen blijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Die ligt altijd een paar dagen achter op de hype omdat hij eerst alle social medias etc van de fan community moet doorlezen.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.quote:Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.
Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.
Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.quote:Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.
Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS
Viel mij ook al op ja. Ik zag net ergens anders het rijtje van de Italiaanse televote voorbij komen, mijn voorzichtige conclusie is dat de nieuwe regels toch wel een beetje geholpen lijken te hebben als je kijkt naar de verhoudingen in relatie tot 2024 en 2025:quote:Op zondag 17 mei 2026 21:43 schreef BillDauterive het volgende:
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
AVROTROS zou het Songfestival nooit meer terug mogen krijgen na dat achterlijke statement van hun.quote:Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.
Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.
Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.
Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:27 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.
De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
Ben ik het helemaal mee eens!quote:Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.
Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS
Ja precies.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:22 schreef Chea49 het volgende:
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg!
En dan hosten op een eiland in het midden van de Donauquote:Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Cee het volgende:
[..]
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.
Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
De hele benadering van de NOS was duidelijk met het idee dat ze leuke kijkcijfers zouden pakken en een paar keer extra in de Top 100 van het jaaroverzicht zouden schitteren. Dat is duidelijk niet uitgekomen. Al zullen die met een Nederlandse deelnemer ongetwijfeld omhoog gaan, in elk geval voor één semi, dus dat uitgangspunt van de NOS zal vast niet veranderd zijn.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.
Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.
Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.
Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buitenquote:Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.
Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.
Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.
Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
Het festival werd in die jaren natuurlijk ook gedomineerd door Oost-Europese landen die nieuw waren, met belachelijke acts die gestuwd werden door de televoting. Nederland wist zich daar slecht een houding aan te geven, als land dat niet profiteert van diaspora- of blocvoting en niet per se veel vrienden heeft. Want welke serieuze artiest gaat tussen die freakshow staan om vervolgens in de semi te stranden? Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:50 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldigquote:Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
Dit topic blijft een icoon uit onze beginjarenquote:Op maandag 18 mei 2026 13:29 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig![]()
Het was ook de buitencategorie guilty pleasure. Samen met ome Serhat.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:29 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig![]()
De televoting bracht natuurlijk ook bakken met geld op. Ondertussen verschoof het ESF van een kneuterige liedjeswedstrijd naar een tv-spektakel dat draaide op visuals en keiharde competitie. En wij bleven doen alsof het nog 1995 was. Dan kom je niet meer weg met “we sturen wel gewoon iemand, we kijken wel wie wil”. Terwijl Oekraïne ondertussen een show met vuurwerk, rook en lasers heeft.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.
Het lastige was ook dat veel landen als de Big4, de Scandi’s en diaspora-landen vrijwel allemaal nog recente zeer goede uitslagen hadden, en sowieso altijd of vaak in de finale meededen, en dus geen dringende reden hadden iets te veranderen. Het waren vooral kleine West-Europese landen die getroffen werden.
Dat is waar, maar ze hebben het wel geprobeerd. Die eerdere pogingen met Sieneke, 3JS en een Nationaal Songfestival geproduceerd door John de Mol (met vooral ex-Voice deelnemers, en Indiana Joan als winnaar) zijn idd mislukt, maar het waren wel pogingen van de TROS om het telkens heel anders aan te pakken dan het mislukte jaar ervoor.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buiten) maar het is wel gelukt.
En als we de draad weer oppakken met goede artiesten en originele, kwalitatieve producties dan kunnen we binnen 10 jaar weer winnen. Jullie mogen dit in 2036 quoten
Aan de energie van de (toen nog) TROS lag het niet. Alleen de aanpak was verkeerd. Het was te klein, te amateuristisch, alsof het een volksfeest was. Ze wilden vooral iets sturen wat herkenbaar Nederlands was. Ze hebben later - door schade en schande - pas geleerd dat het een keiharde internationale competitie is en geen gezellig liedjesfeest. Toen ze daar eenmaal naar gingen handelen begon het vrijwel meteen te lopen.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:45 schreef NLpop het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ze hebben het wel geprobeerd. Die eerdere pogingen met Sieneke, 3JS en een Nationaal Songfestival geproduceerd door John de Mol (met vooral ex-Voice deelnemers, en Indiana Joan als winnaar) zijn idd mislukt, maar het waren wel pogingen van de TROS om het telkens heel anders aan te pakken dan het mislukte jaar ervoor.
Voor 2013 had de TROS het plan voor een groot Nationaal Songfestival, met voorrondes, naar Zweeds voorbeeld. Allerlei artiesten hadden toen al iets ingestuurd. Ze hadden een soort brievenbus bak buiten het TROS-gebouw, en de hele zooi aan B- en C-artiesten kwamen langs om er een liedje in te gooien. Toen kwam Anouk met haar bericht, en zei de TROS in eerste instantie dat ze welkom was om ook in te sturen en mee te doen. Onder druk van de fans en media heeft de TROS toen uiteindelijk die hele show afgeblazen, en Anouk intern geselecteerd.
Terwijl het een atypische inzending was voor de TROS. Hebben ze toch maar mooi gedaan. En met dat besluit is alles veranderd. Daar verdienen ze uiteindelijk toch ook de kudos voor. Ze hebben toen geluisterd naar de fans.
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Aan de energie van de (toen nog) TROS lag het niet. Alleen de aanpak was verkeerd. Het was te klein, te amateuristisch, alsof het een volksfeest was. Ze wilden vooral iets sturen wat herkenbaar Nederlands was. Ze hebben later - door schade en schande - pas geleerd dat het een keiharde internationale competitie is en geen
gezellig liedjesfeest. Toen ze daar eenmaal naar gingen handelen begon het vrijwel meteen te lopen.
Ik vond Sieneke nog wel grappig maar die vals zingende indiaan was wel het dieptepuntquote:Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:
[..]
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.
Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".
3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.
John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.
Sorry voor de rantik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
Ome Serhat ben ik inmiddels gaan beschouwen als een echte cult classicquote:Op maandag 18 mei 2026 16:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het was ook de buitencategorie guilty pleasure. Samen met ome Serhat.
De TROS heeft toch vooral geprofiteerd van de aanmelding van Anouk en de veranderde tijdgeest (het land ging vanaf Sieneke inzien dat de wanprestaties geen complot tegen Nederland waren, maar gewoon een gebrek aan kwaliteit). Met de druk van de media ging het idee dat Anouk zich mocht aanmelden voor de voorronde van tafel en gingen we permanent over naar een interne selectie.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:
[..]
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.
Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".
3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.
John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.
Sorry voor de rantik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
Ik vind het geen rant. Gewoon een prima observatie imo. Ik denk dat de TROS-jaren achteraf het beste te beschrijven zijn als een “tussenfase” waarin Nederland zichzelf opnieuw moest positioneren op het ESF.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:
[..]
Mee eens! Ja ik zeg sorry voor de rant omdat dit eigenlijk een topic is over de finale van 2026. Maar op zich relevant in discussie terug naar NOS of door met AVROTROS. Ik vind dat een mooie omschrijving: fundament voor het latere succesquote:Op maandag 18 mei 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Ik vind het geen rant. Gewoon een prima observatie imo. Ik denk dat de TROS-jaren achteraf het beste te beschrijven zijn als een “tussenfase” waarin Nederland zichzelf opnieuw moest positioneren op het ESF.
Shalalie was een ouderwets, beetje folkloristisch lied en meer geschikt voor het rondje Nederlandstalige inhakers in de kroeg dan voor een internationale competitie. Aan Sieneke heeft het niet gelegen, het zijn Kartner en de TROS geweest die haar met dit gedrocht naar Oslo hebben gestuurd. 3JS hadden een veel te onopvallend lied, daarnaast was de act veel te simpel en ze wisten volgens mij ook niet echt raad met het enorme podium. Het lied van Joan was charmant en nostalgisch en had de gunfactor maar de act was rommelig, van het niveau groep 8-musical en de uitvoering op z’n zachtst niet helemaal zuiver. Je ziet dat de organisatie echt wel wat probeerde, om te kijken wat werkte en er tenminste tijd, aandacht en energie in stak itt de NOS. Uiteindelijk is het wel gewoon het fundament waarop het latere succes is gebouwd. Dus ik bedoel het ook niet als TROS-bashing ofzo.
Dat zou kunnen idd. Maar Cornald heeft ook een belangrijke rol gespeeld in het herstel. De fusie met de AVRO ook.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:46 schreef Fred_B het volgende:
[..]
De TROS heeft toch vooral geprofiteerd van de aanmelding van Anouk en de veranderde tijdgeest (het land ging vanaf Sieneke inzien dat de wanprestaties geen complot tegen Nederland waren, maar gewoon een gebrek aan kwaliteit). Met de druk van de media ging het idee dat Anouk zich mocht aanmelden voor de voorronde van tafel en gingen we permanent over naar een interne selectie.
Dat was inderdaad wel de oplossing van alle problemen. Maar aangezien we in 2011 en 2012 niet noemenswaardig beter bezig waren dan een jaar of vijf ervoor, vrees ik dat we zonder Anouk nog wel een paar jaar hadden aangerommeld.
Zeker niet! Als er alleen televote geweest was, was ze gewoon naar de finale gegaan. De jury gaf helaas de voorkeur aan andere acts. In tegenstelling tot het jaar ervoor zocht Joan de camera op en zat er een idee achter de act. Het was dan wel een slecht idee, maar goed, de 3Js hadden helemaal geen idee. Als Joan zuiver zong, zaten we dat jaar gewoon in de finale.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vond Sieneke nog wel grappig maar die vals zingende indiaan was wel het dieptepunt
Tja dan zeg je er iets bij, als ze zuiver zong, maar het was erg valsquote:Op maandag 18 mei 2026 20:23 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Zeker niet! Als er alleen televote geweest was, was ze gewoon naar de finale gegaan. De jury gaf helaas de voorkeur aan andere acts. In tegenstelling tot het jaar ervoor zocht Joan de camera op en zat er een idee achter de act. Het was dan wel een slecht idee, maar goed, de 3Js hadden helemaal geen idee. Als Joan zuiver zong, zaten we dat jaar gewoon in de finale.
Dat is wel het totale bereik van de zes uitzendingen (3x live in de zeer vroege ochtend en herhalingen op vrijdagavond, zaterdagavond en zondagavond). De finale zelf had bij elkaar 631.000 kijkers. Dat is overigens wel een hoge score, veel hoger dan in de jaren na de eerste deelname.quote:Op maandag 18 mei 2026 22:52 schreef Momo het volgende:
Meer dan 3 miljoen kijkers in Australië
https://www.sbs.com.au/ab(...)e-in-for-eurovision/
Misschien toch (f)ophef over de tekst?quote:Op vrijdag 22 mei 2026 10:06 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik snap nog steeds niet waarom de juries Roemenië zo laag hebben gescoord?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |